بازدید 15389
۱

آژیر قرمز شایعات در بازار بورس

کد خبر: ۳۷۰۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۲ 12 January 2014
از تغییر مدیران ارشد تا خبرهای پراکنده در مورد دستگیری و ترکیدن حباب بورس امروز، بازار سرمایه را با بحران مواجه کرد
 
به گزارش اقتصاد ایرانی، برخی خبرهای تایید نشده نشان می دهد بزودی رئیس سازمان بورس تغییر خواهد کرد. انتشار همین خبر موجب شد تا شاخص بورس تهران در واکنش به حواشی اینگونه با افت شدید مواجه شود. همچنین برخی سایت های خبری نیز گزارش داده اند که با چندین مدیر بورسی برخورد شده است. از سوی دیگر برخی تحلیلگران نیز اعتقاد دارند انتشار این خبرها از سوی کسانی صورت می گیرد که علاقه ای به تغییر مدیران بورسی ندارند. واکنش منفی بازار به این حواشی از آن روی صورت می گیرد تا چنین تحلیلی تایید شود. با این حال به نظر می رسد حباب بورس در حال ترکیدن است. پیش از این هم پیش بینی شده بود که بازار سرمایه با رشد ناگهانی طی ماه های گذشته به همین منطقه از خطر برسد.
از صبح امروز بازار در وضعیت قرمز قرار گرفته است.
 
از دقایق ابتدایی معاملات امروز شاخص کل بورس با کاهش 1500 واحدی، به کانال 86 هزار واحد بازگشت در حالی که این قله «86 هزار واحد» در آخرین روز پاییز فتح شده بود.
 
امروز در بین تمام نمادهای معاملاتی بورس تهران در فرابورس وضعیت قرمز مشاهده و صف های فروش سنگینی نیز تشکیل شده است، در بورس تهران بسیاری از صنایع بزرگ از جمله فولادی ها، پتروشیمی ها، بانک ها، سرمایه گذاری ها، سیمانی ها و خودرویی ضمن تشکیل صف های فروش سنگین با کاهش قیمت معامله می شوند.
 
محمد شاهینی، تحلیل گر بازار سهام درباره این میزان افت شاخص طی روزهای گذشته و خصوصاً امروز معتقد است که روند ایجاد شده کاملاً هیجانی بوده که بیشتر آنان را حقیقی های بازار تشکیل می دهند.بابت این کاهش قیمت سهام طی روزهای گذشته نگرانی وجود نداشته و با توجه به پتانسیل و سودآوری برخی صنایع، روند رو به رشد شاخص در روزهای آینده باز خواهد گشت.
 
یکی دیگر از تحلیل گران بازار، اعمال تحریم های جدید علیه ایران را یکی دیگر از عوامل تنزل شاخص بورس عنوان کرد و گفت: اخیرا کانون کارگزاران نیز دچار برخی حواشی شده است که یکی دیگر از عوامل افت شاخص عنوان می شود.
 
برخی خبرها روز گذشته از استفعای ۷ کارگزار در اعتراض به نحوه رتبه بندی شرکت هایشان حکایت داشت.
 
بر اساس این گزارش، در معاملات امروز بورس تهران تنها 25 نماد از جمله مهندسی نصیر ماشین، سایپا آذین، سیمان ایلام، سرمایه گذاری توسعه آذربایجان، کاشی سرامیک حافظ، فولاد آلیاژی، تولیدی مهرام، شیمی دارویی داروپخش و دارویی رازک بیشترین افزایش قیمت را داشتند.
 
  در فرابورس ایران، شاخص با افت قابل توجهی به 823 واحد رسیده است که در این بازار پتروشیمی جم، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس، ذوب آهن اصفهان، پالایش نفت تهران و شرکت قیر نفت پاسارگاد بیشترین تأثیر منفی را داشته اند، اکثر امتیاز تسهیلات مسکن در این بازار با توجه به مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش سقف وام، با صف های خرید و افزایش قیمت معامله می شود.
 
گفتنی است؛ در پایان معاملات روز یکشنبه بازار سرمایه، شاخص بورس با کاهش 2388 واحد به رقم 85 هزار و 404.1 واحد عقبگرد کرده است و بیشتر نمادهای معاملاتی بورسی روند منفی را در پیش گرفته اند و فارس، وغدیر، شپنا، تاپیکو، وبملت و فملی بیشترین تاثیر منفی را بر نماگر بورس داشته اند.
 
 همچنین شاپور محمدی، با اشاره به انتشار برخی شایعات بی اساس در بازار سرمایه در روزهای اخیر، خاطرنشان کرد: ممکن است تعدادی از سرمایه گذاران با استناد به شایعاتی که مبنا ندارند، اقدام به فروش سهام خود کنند، درحالیکه این اقدام ممکن است به قیمت ازدست رفتن فرصت ها برای آنها تمام شود و این افراد پس از بازگشت بازار به شرایط رونق، دیگر نتوانند سهامی را که به قیمت پایین واگذار کرده اند، خریداری کنند.
 
وی با توصیه به سهامداران درخصوص پایبندی به استراتژی های بلندمدت در سرمایه گذاری خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران باید با تحلیل عمیق در بازار سهام فعالیت کنند و به افق زمانی ترسیم شدن برای سرمایه گذاری خود پایبند باشند.
 
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه رفتارهای هیجانی و مبتنی بر شایعات نامعتبر، به هیچ وجه قابل دفاع نیست، خاطرنشان کرد نوسان قیمت سهام از ویژگی های بورس است و در حال حاضر نیز پتانسیل های خوبی در بورس وجود دارد، اما طبیعی است که نباید انتظار داشت بازار سهام با همین رشد به روند خود ادامه دهد.
 
محمدی تأکید کرد گاهی اوقات ممکن است شایعاتی با اهداف خاص در بازار منتشر شود، اما سرمایه گذاران نباید تحت تأثیر اینگونه شایعات رفتار کنند، چون این رفتار به نفع آنها نخواهد بود و در بلندمدت می تواند منافع آنها را به مخاطره بیاندازد.
 
 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، وی تأکید کرد بازار سرمایه، اصول و قواعد خاص خود را دارد و شایعات نمی تواند در بلندمدت، این اصول و قواعد را مخدوش کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
سلام.بورس.با.شایعه.وتقلب.پیش.نرود.سازمان.بورس.وتشکیلات.سازمانی.بورس.چکار.میکند.متقلبین.بورس.بدست.عدالت.بدهند.وهمواره.سهامداران.تشته.شفاف.سازی.هستند.دلالان.بورس.کنار.زده‌اند.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی