بازدید 12544
۱

وقتی سازمان‌های یهودی آمریکا نیز با تحریم ایران مخالفت می‌کنند

در حالی که تلاش لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) برای ترغیب تعداد بیشتری از نمایندگان کنگره آمریکا جهت رأی دادن به طرح تحریم های جدید ایران ادامه دارد و تعداد سناتورهای حامی این طرح طی روزهای اخیر افزایش یافته، برخی از دیگر تشکل های یهودی آمریکا مخالفت شدید خود را با این اقدام اعلام کرده اند. مخالفتی بی سابقه که نشان از پیگیری فشارها بر ایران از سوی تنها یک اقلیت در آمریکا دارد.
کد خبر: ۳۷۰۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹ 11 January 2014
وقتی سازمان‌های یهودی آمریکا نیز با تحریم ایران مخالفت می‌کننددر حالی که تلاش لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) برای ترغیب تعداد بیشتری از نمایندگان کنگره آمریکا جهت رأی دادن به طرح تحریم های جدید ایران ادامه دارد و تعداد سناتورهای حامی این طرح طی روزهای اخیر افزایش یافته، برخی از دیگر تشکل های یهودی آمریکا مخالفت شدید خود را با این اقدام اعلام کرده اند. مخالفتی بی سابقه که نشان از پیگیری فشارها بر ایران از سوی تنها یک اقلیت در آمریکا دارد.

به گزارش «تابناک»، جک مالین، حاخام آمریکایی که قرار است به زودی ریاست «شورای ملی دموکراتیک یهودی» در آمریکا را بر عهده بگیرد، اظهار داشته از نظر وی، برخی گروه های طرفدار رژیم اسرائیل برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران فشار بیش از حدی بر سنا وارد می کنند.

روزنامه «هاآرتص» می نویسد مالین اخیراً در یک مصاحبه اظهار داشته لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا (آیپک) و همچنین «کمیته یهودیان آمریکا» از تاکتیک های اعمال فشار برای پیشبرد اهداف خود در قبال ایران استفاده می کنند. وی گفته لابی اسرائیل این احساس را در میان سناتورها به وجود آورده که مخالفت با طرح تحریم های جدید ایران، به معنای اتخاذ رویکرد ضد اسرائیلی یا رها کردن جامعه یهودیان خواهد بود.

مالین در آمریکا به عنوان یک حاخام محافظه کار و فعال سیاسی شناخته می شود. وی از همان ابتدا و در جریان مبارزات انتخاباتی باراک اوباما، از طرفداران رئیس جمهور فعلی آمریکا به شمار می رفت و جنبش «حاخام های طرفدار اوباما» را تشکیل داد. البته وی در سال 2010 به سبب آنچه بی اعتنایی دولت آمریکا به اسرائیل می خواند، به انتقاد از اوباما پرداخت. 

با این حال، اکنون مالین به شدت با تلاش های لابی های اسرائیلی در آمریکا مخالف است و می گوید «محک زدن یک طرح مربوط به قوه مقننه، کاری نیست که به هیچ سازمانی ارتباط داشته باشد». 

هاآرتص اشاره می کند که اتخاذ چنین موضعی از سوی یک مقام ارشد شورای ملی دموکراتیک یهودی آمریکا امری غیرمعمول است؛ زیرا این سازمان به طور کلی از انتقاد از دیگر گروه های طرفدار اسرائیل خودداری می کند. 

دیوید هریس، مدیر اجرایی کمیته یهودیان آمریکا گفته از اظهارات مالین «شوکه شده» و به انتقاد از اظهارات مالین پرداخته است. آیپک تاکنون نسبت به سخنان مالین موضع رسمی اتخاذ نکرده است. 

به هر حال، اظهارات مالین حاکی از آن است که همان گونه که پیش از این نیز اشاره می شد، نیروی محرکه اصلی پشت سر طرح تحریم های جدید ایران، تلاش های آیپک و دیگر سازمان های تندروی صهیونیستی در آمریکاست و این طرح حتی در میان خود گروه های یهودی و طرفدار رژیم اسرائیل در آمریکا نیز از حمایت صد در صدی برخوردار نیست. 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱
عجب
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان