بازدید 21723

پیشنهاد بابک زنجانی به جشنواره فجر!

جشنواره فیلم فجر یک سازمان سینمایی مستقل است وابسته به دولت است . ما در این دوره از جشنواره دو رویکردبازاریابی اقتصادی و حضور عمومی را مدنظر قرار دادیم.با توجه به ماموریتی که به موسسه رسانه های تصویری دادیم، موسسات اقتصادی مختلفی اعلام آمادگی کردند. در همین راستا پیشنهاداتی از هما، قشم ایر و... داشتیم. ما همه ظرفیت ها را منتقل کردیم. بر اساس همین ظرفیتها پیشنهاد گرفتیم و توفیقاتی به دست آوردیم.
کد خبر: ۳۶۹۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۵ 07 January 2014
نشست خبری دبیر سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر با طرح مباحث متخلفی پیرامون کمیت و کیفیت این دوره از مهم ترین رویداد فرهنگی سالیانه کشور و همچنین آنچه در سی و دومین دوره این رویداد به نظاره خواهیم نشست، برگزار شد که با طرح مباحث جالبی از حوزه تامین منابع تا نوع نمایش فیلم‌ها همراه شده است.

به گزارش «تابناک»، علیرضا رضا داد، دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به اتهام محافظه‌کارانه مدیران جشنواره امسال نسبت به برخی فیلم ‌ها گفت: ما سعی کرده‌ایم رفتاری منطقی داشته باشیم، اما ممکن است این رفتار از نظر برخی به ترس یا محافظه‌کاری تعبیر شود. ما نه هیجان‌زده هستیم و نه احساساتی می‌شویم چون معتقدیم باید با مسائل خیلی منطقی برخورد کنیم. هر جشنواره سیاست‌هایی دارد، ضمن آنکه محافظه‌کاری هم چیز بدی نیست چرا که آدم باید مراقب خود و سینمای کشور باشد اما تمام سخن من این است که ما طبق قانون رفتار منطقی انجام می‌دهیم.

رضا داد در خصوص تقدیرشدگان در جشنواره سی و دوم گفت: تصمیم داریم برای هر کدام از سه تقدیر شده فیلم‌های اختصاصی بسازیم. فیلم هما روستا توسط سجادی ساخته می‌شود . مهدی هاشمی مشغول بازی در فیلم تراژدی قاسم سبزی کار است و پس از آن سازندگان فیلم مشخص می‌شود و میرشکاری هم در شمال کشور به سر می‌برد و اواخر هفته به تهران آمده و در خصوص سازندگان فیلم ایشان تصمیم گیری می کنیم.

رضا داد در خصوص افزایش فیلم‌های این دوره از جشنواره و چگونگی نمایش آن در کاخ جشنواره توضیح داد: تا به امروز تعداد آثار نسبت به سال گذشته کمتر بوده است و با رویکرد ایجاد تعامل برای گفتگوی موثر بین سینماگران و  مخاطبان و اهالی رسانه فیلم‌ها را انتخاب می‌کنیم.

وی درباره نمایش فیلم‌ها در استان‌های مختلف نیز گفت: در سال گذشته تصمیمی گرفته شد تا استان‌هایی که نمی‌توانستند نیاز مالی را تامین کنند از طریق اعتباراتی که به آنها داده شود مشکلشان حل شود؛ که این مشکل در جشنواره امسال با مشارکت وزارت کشور و تامین منابع مالی صاحبان فیلم‌ها برای اکران در شهرستان ها انجام می‌شود تا فیلم‌های جشنواره فجر به شهرستان‌ها نیر برسد.

دبیر جشنواره درباره جوایز سی و دومین جشنواره فیلم فجر تصریح کرد در بخش سودای سیمرغ جوایز برگزیدگان بین 20 تا 25 میلیون تومان درنظر گرفته شده است که ممکن است خودرو سمند یا تیبا یا معادل ریالی آن  اهدا شود.

رضاداد درباره فیلم «سیزده» به کارگردانی هومن سیدی و «فرشته ها با هم می‌آیند» به کارگردانی حامد محمدی گفت: فیلم «سیزده» اولین فیلم هومن سیدی نیست بلکه «آفریقا» اولین فیلم او بوده است؛ اما این فیلم در بخش مسابقه فیلم ویدیویی شرکت کرده بود و در این دوره از جشنواره «سیزده» به عنوان فیلم اولی ایشان محسوب می‌شود. نسخه اولیه فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند» در مدت 80 دقیقه به دفتر جشنواره ارسال شد و هیئت انتخاب بر اساس آن به حضور این فیلم در جشنواره رای داد.

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره «آشغال های دوست داشتنی» امیریوسفی گفت: من‌، آقای دکتر ایوبی و اعضای هیات انتخاب تا کنون با صراحت نظراتمان را درباره این فیلم بیان کردیم که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، فکر می‌کنم همه چیز درباره «آشغال‌های دوست‌داشتنی» گفته شده است. بیش از 10 روز قبل این فیلم توسط آقای امیریوسفی به دفتر جشنواره تحویل و با لطف آقای ایوبی به دبیرخانه جشنواره داده شد اما هنوز «آشغال‌های دوست داشتنی» برای هیات انتخاب نمایش داده نشده است.

رضاداد در پاسخ به اینکه امسال در جشنواره به دنبال یک  فستیوال سینمایی هستید یا جشن ملی؟ توضیح داد: این واژگان مفاهیمی را به دنبال دارند؛ ما باید معلوم کنیم که آیا انتظارات ما همان تکرار جشنواره برلین یا کن است یا نه؟ اگر ما می‌خواهیم به اعتلای سینمای ایران کمک کنیم آن زمان می‌توانیم بگوییم که نمایش فیلم‌ها در استان‌ها کار خوبی یا بدی است. زمانی گفتیم در فارابی کتابی درآوردند که جشنواره های مختلف را نوشته بودند، بیشتر برای کمک به فیلم سازان تا بدانند جشنواره ها تنها کن و برلین نیستند. جشنواره فیلم فجر هم ویژگی‌هایی دارد که برقراری ارتباط بین مخاطب و سینمای ایران یکی از اهداف جشنواره فجر پیش روست، در نهایت ما تلاش می‌کنیم که «خودمان» باشیم نه مشابه یک جشنواره دیگر. سینمای ایران نسیمی جدید را به جهان معرفی می‌کند و بالاترین ظرفیت سینما در آسیا و منطقه است.

رضاداد در پاسخ به این سوال که آیا با بابک زنجانی‌ فعال اقتصادی در خصوص اسپانسری جشنواره دیدار داشته اید گفت: جشنواره فیلم فجر یک سازمان سینمایی مستقل است وابسته به دولت است . ما در این دوره از جشنواره دو رویکردبازاریابی اقتصادی و حضور عمومی را مدنظر قرار دادیم.با توجه به ماموریتی که به موسسه رسانه های تصویری دادیم، موسسات اقتصادی مختلفی اعلام آمادگی کردند. در همین راستا پیشنهاداتی از هما، قشم ایر و... داشتیم. ما همه ظرفیت ها را منتقل کردیم. بر اساس همین ظرفیتها پیشنهاد گرفتیم و توفیقاتی به دست آوردیم. برای اینکه هیچ حاشیه ای نباشد ما در شورای سیاست گذاری هم مطرح کردیم تا تصمیم نهایی را برای وضعیت حامی مالی جشنواره بگیریم. ما از اینکه منابع مالی جشنواره از خارج از مجموعه دولتی تامین شود‌، استقبال می‌کنیم اما تاکید داریم که سلامت رفتار اقتصادی جشنواره بر تامین مالی آن ارجعیت دارد.

رضاداد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عدم شفافیت بعضی از موضوعات و در نظر گرفتن «ملاحظات» مختلف در برگزاری جشنواره به نظر می‌رسد مانند مدیریت سینمایی دولت قبل در حال انجام است، اظهار کرد: قاعده ما همانی است که قبلا اعلام کرده بودیم، تاکید می‌کنم با اختیاری که در تفسیر موارد تصریح نشده و در آیین‌نامه جشنواره‌ی فجر داریم‌، سی‌ودومین جشنواره فجر را بدون هیچ‌گونه تبعیض، پسرخاله و دخترخاله‌گری جلو می‌بریم و از شما هم خواهش می‌کنم اکنون ما را قضاوت نکنید.

دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر که در اولین نشست رسانه‌ای‌اش در «هتل انقلاب» حضور داشت، درباره ادامه‌دار بودن روند سیاست‌های دولت گذشته در جشنواره فعلی علی رغم شعارهای مشخص رئیس جمهور و رئیس سازمان سینمایی گفت: من قبلا هم خواهش کردم که رسانه‌ها به جای تعریف کردن یک موضوع دقیق سخن بگویند، وظیفه اصلی همه‌ی ما دقیق سخن گفتن است تا بتوانیم یکدیگر را یاری کنیم.

وی سپس در پاسخ به پرسشی درباره تبعیض قائل شدن بین فیلم‌سازان در جشنواره‌ی پیش‌رو اظهار کرد: دوستانی که امیدوار بودند در دوره تدبیر و امید مشکلاتشان حل شود‌، همچنان امیدوار باشند و برای دریافت پروانه‌نمایش فیلم‌هایشان تلاش کنند. ما اعلام کرده‌ایم برای حضور در جشنواره‌، فیلم‌ها یا باید پروانه ساخت داشته باشند یا پروانه نمایش. چرا که این دو پروانه به نوعی کارت ملی و شناسایی این فیلم‌ها است و در قانون نیز چنین چیزی تصریح شده تا بعدها مشکلاتی نظیر دعوای مالکیت پیش نیاید. ما تنها یک فیلم بدون پروانه ساخت داشتیم که آقای سیمون سیمونیان (مسئول دبیرخانه جشنواره) آن را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدیم که این فیلم را باید جزو فیلم‌هایی که پروانه ساخت ندارد، بگنجانیم.

رضاداد توضیح داد: این فیلم نامش «مهمونی کامی» بود که نامش جزو فیلم‌های پروانه ساخت گرفته سازمان سینمایی دیده نمی‌شد اما کارگردان آن اعلام کرد که به نام دیگری پروانه ساخت خود را تغییر داده است. ما نیز به ایشان گفتیم که اگر وزارت ارشاد نام دوم این فیلم را تایید کند‌، مشکلی برای بررسی آن نداریم اما کارگردان آن ترجیح داد اسم «مهمونی کامی» به عنوان یک فیلم ویدئویی باقی بماند و ایشان فیلم بعدی‌شان به عنوان اولین فیلم سینمایی خواهند ساخت.

رضا داد در خصوص بودجه جشنواره نیز گفت: موسسه کارآفرینان ارشاد به عنوان یکی از موسسات وزارت ارشاد مشغول فعالیت است که هماهنند سایر موسسات بودجه ای را در برگزاری جشنواره گرفته‌ایم و بر اساس قانون کارمزد آن را پرداخت می‌کنیم.

وی یادآور شد 5 فیلم ناقص و رو به اتمام از جمله «اشباح»؛ «معراجی‌ها»، «آرایش غلیظ»، «حق سکوت» و «یک تراژدی» باقی مانده‌اند که در زمان باقی‌مانده اگر به جشنواره برسند شرکت داده می‌شوند.

رضاداد در خصوص تمایز جشنواره سی و دوم  و دهه فجر گفت: در این دوره از جشنواره توجه به مضامین ارزشی و دارای اولویت از اهداف جشنواره خواهد بود که آن را اعمال می‌کنیم.

دبیر جشنواره سی و دوم فیلم فجر در پاسخ به این سوال که آیا نمایش فیلم‌ها در جشنواره می‌تواند پروانه نمایش آنها در سال آینده باشد، توضیح داد: اگر شرایط به گونه‌ای شود که فیلم‌ها بتوانند به روز پروانه نمایش بگیرند که هیچ، اما اگر نگرفتند ما درخواستی ارائه می‌دهیم و پروانه نمایش آنها را خواهیم گرفت. در غیر این صورت طبق روال همیشگی پروانه نمایش آنها صادر می‌شود و سعی کردیم رفتارها در برگزاری جشنواره فیلم فجر قانونی باشد و قرار نیست که هیئت انتخاب مقابل سینماگر و سینماگرانی قرار بگیرد.

وی در خصوص ثابت ماندن سیمرغ جشنواره گفت: سال 82 در جشنواره فجر تغییراتی کلی به وجود آمد و با بازگشت سیمرغ‌های حذف شده موافقت شده بود و مقاومت در برابر تغییر امری بدیهی است.

وی افزود: ترکیب فیلم ها منطقی و قابل تصور بود و براساس اتفاق نظر و آراء انتخاب شدند.

دبیر جشنواره سی‌و‌دوم فیلم فجر پس از طرح برخی مباحث در خصوص ناقص بودن فیلم حامد محمدی فرزند منوچهر محمدی و تلاش دبیرخانه برای رساندن این فیلم به جشنواره و دادن جایزه به آن، گفت: این فیلم نیز ممکن در جشنواره برنده یکی از سی و چند سیمرغ شود، کما اینکه دیگر آثار منوچهر محمدی در گذشته برنده سیمرغ شده اند. اگر تصور می‌کنید که جوایز جشنواره از قبل انتخاب شده‌اند، تکذیب می‌کنم.

وی در پایان گفت: اگر سینمای ایران صمیمی‌تر بود دوست داشتم هیئت انتخاب با تک تک فیلم‌سازان صحبت می‌کرد و دیدگاه‌ها و نظرات خود را برای آنها توضیح می‌داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار