بازدید 24820

آیا بابک زنجانی به زودی آزاد می‌شود؟

بنابراین ‌به ‌تدریج این استنباط ایجاد شد که بابک زنجانی از بدهی خود به عنوان اهرمی در جهت عدم برخورد و رسیدگی به پرونده‌اش استفاده می‌کند، وگرنه بازگرداندن این مبلغ برای وی که مدعی دور زدن تحریم‌هاست، در ‌یک سال گذشته که تحریم‌ها نیز به سختی الان نبود، ممکن بوده است‌ و اگر وی در ‌یک سال گذشته به هر دلیل نتوانسته ‌این کار را انجام دهد به‌‌ همان دلیل، اگر تحت فشار نباشد، کاری برای بازگرداندن پول نخواهد کرد.
کد خبر: ۳۶۹۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۱ 06 January 2014
با گذشت کمتر از یک ‌هفته از بازداشت بابک زنجانی، این روز‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه افکار عمومی، وضعیت پرونده وی است، به گونه‌ای که در این شش روز، سه بار مقامات قضایی ناگزیر شده‌اند که شایعه آزادی وی را تکذیب کنند.

اکنون پرسش افکارعمومی این است که آیا بابک زنجانی به زودی آزاد خواهد شد؟

 
به گزارش ‌«تابناک»، در شرایطی که فشارهای فراوان پنهان و آشکاری به دستگاه قضایی برای آزادی بابک زنجانی وارد می‌شود و طبیعتا رسیدگی به پرونده‌ای که از نظر رقم چندین برابر پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی است، در چند روز ممکن نیست، باید ‌این موضوع را مورد توجه قرار داد که ادامه بازداشت و یا آزادی بابک زنجانی هر یک چه دستاوردهایی برای کشور دارد؟

عده‌ای با برشمردن مزایایی، موافق ادامه بازداشت بابک زنجانی برای رسیدگی به پرونده وی هستند و برخی دیگر نیز برعکس آزادی وی را بیشتر به مصلحت و مثمر ثمر برای کشور برمی‌شمرند، هر یک هم برای خود ادله‌هایی ارایه می‌کنند.

بازگرداندن دو و نیم میلیارد یورو بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت که از محل فروش نفت نزد وی ‌مانده ‌و حدود یک سال است ‌به وزارت نفت پرداخت نشده، ‌یکی از ادله‌های موافقان آزادی زنجانی است.

دیگر ادله موافقان آزادی زنجانی، مختل شدن عملکرد و وضعیت صنایع و اموال بابک زنجانی که به صورت عمده شامل چند پروژه ساختمانی در تهران و کیش، هواپیمایی قشم و باشگاه فوتبال راه آهن است که با ادامه بازداشت وی رقم خواهد خورد‌ و در پی آن بیکاری احتمالی چند هزار نفر از کار است.

سوم ادله این افراد، خدمات بابک زنجانی در دور زدن تحریم‌هاست که با بازداشت او متوقف خواهد شد و این افراد معتقدند که با این روند کشور دچار بحران می‌شود.
 
از سوی دیگر، مخالفان آزادی بابک زنجانی نیز برای ادامه بازداشت وی دلایل خود را ‌دارند؛ از جمله اینکه در ‌یک سال گذشته بابک زنجانی مرتب به مسئولان کشور اعم از دولت، مجلس و قوه قضاییه وعده داده ‌که به زودی بدهی خود را بابت پول فروش نفت بازپس خواهد داد و به همین خاطر نیز بار‌ها برخورد با وی به تعویق افتاد تا پول به حساب وزارت نفت واریز شود؛ اما نه تنها این گونه نشد، بلکه اخبار تأیید نشده، ولی هدفمندی توسط برخی از افراد مرتبط با وی منتشر شد که از میلیارد‌ها دلار پول خبر می‌دادند که متعلق به بابک زنجانی و آماده واریزی به ایران است، اما تحریم‌ها مانع بازگرداندن پول‌ها شده است. این اتفاق دست کم در سه مورد علنی شده است:

مورد نخست، چهار ونیم میلیارد یورو مربوط به پرونده خرید شرکت‌های تأمین اجتماعی و معامله بابک زنجانی با سعیدمرتضوی،
دوم ۱۷ میلیارد دلار مورد ادعایی رسانه بابک زنجانی که در بانک توکیو بلوکه شده است،
و سوم دو و نیم میلیارد یوروی تاجیکستان که پیگیری‌ها این موارد را تأیید نکرد‌ تا جایی که برخی مدعی شدند، پولی در حساب‌های مورد ادعایی بابک زنجانی در خارج از کشور وجود ندارد. این در حالی بود که زنجانی تأکید می‌کرد پول‌های نفت در حساب اعلامی وزارت نفت وجود دارد، اما بلوکه شده است.

بنابراین ‌به ‌تدریج این گونه استنباط ‌شد که بابک زنجانی از بدهی خود به عنوان اهرمی در جهت عدم برخورد و رسدیگی به پرونده‌اش استفاده می‌کند، وگرنه بازگرداندن این مبلغ برای وی که مدعی دور زدن تحریم‌هاست، در ‌یک سال گذشته که تحریم‌ها نیز به سختی الان نبود، ممکن بوده است، واگر وی در ‌یک سال گذشته به هر دلیل نتوانسته ‌این کار را انجام دهد، به‌‌ همان دلیل اگر تحت فشار نباشد، کاری برای بازگرداندن پول نخواهد کرد.

از سوی دیگر، برخی اخبار غیررسمی حکایت از آن دارد که پول‌ها توسط بابک زنجانی در پنج کشور مالزی، انگلستان، یونان، ترکیه و تاجیکستان تبدیل به اموال غیرمنقول شده ‌و تنها راه بازپس‌گیری آن، افزایش فشار به بابک زنجانی و تعیین وکلایی برای بازپس‌گیری اموال و املاک وی در خارج کشور است، تا بدینوسیله پول بیت المال بازگردانده شود.
 
اما در مورد دلیل دوم نیز مخالفان آزادی بابک زنجانی اظهار می‌کنند که مجوز مهم‌ترین پروژه ساختمانی بابک زنجانی که پروژه ایران زمین است توسط شورای‌عالی شهرسازی باطل شده است و سایر پروژه‌های وی نیز وضعیت عادی دارند و در میان هزاران پروژه بخش خصوصی جایگاه متفاوتی ندارند، سایر مؤسسات و شرکت‌های وی هم اگر سود‌زاست، در همین شرایط می‌توانند به کار خود ادامه دهند. فقط شاید نتوانند طرح‌های توسعه احتمالی خود را به انجام برسانند و اگر این شرکت‌ها زیان‌ده بوده‌اند، به نفع بیت المال و خود زنجانی است که فعالیت آن‌ها متوقف شود تا ضرری به آن‌ها نرسد، مانند هواپیمایی قشم. یا مثلا در مورد باشگاه فوتبال سورینت نیز که ویترین خرج کردن‌های میلیاردی با وجود بدهی به بیت المال است چه توجیهی دارد که باشگاه داماش گیلان که متعلق به امیرخسرو آریا بود و مالک آن به اعدام محکوم شده است، نداشت؟

از سوی دیگر، موافقان ادامه بازداشت زنجانی و رسیدگی به پرونده وی بر این باورند که اگر زنجانی متخصص دور زدن تحریم‌ها بوده و تجربه وی مورد استفاده بوده و هست، اصولا باید آسان‌تر از دیگران این کار را انجام دهد، اما اگر نتیجه کارهای وی تشدید فشار تحریم‌ها با پس ندادن بخش عمده پول ناشی از فروش محدود نفت باشد که وی باید به خاطر این کار نه تنها تشویق، بلکه تنبیه هم بشود.

در هر صورت، گویا با وجود رسیدگی به پرونده بابک زنجانی در مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه که تحت مدیریت و مسئولیت حجت الاسلام والمسلمین خطیب یکی از معتمد‌ترین و مدیران شاخص اطلاعاتی کشور که امین مسئولان ارشد نظام به ویژه رئیس قوه قضاییه می‌باشد، هرگونه اعمال نفوذ، فشار و توصیه در جهت تغییر مسیر طبیعی پرونده به شدت شائبه‌ساز خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱۷
انتشار یافته: ۲۵
من هم موافق آزادی بابک زنجانی هستم . بالآخره او یک سرمایه گزار است و شرکتهای متعدد دارد و کارکنان بی شمار .
پاسخ ها
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
پروفسور بابک زنجانی با پول نفت بیت المال برای خودش فعالیت اقتصادی کرده
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
اونهایی که منفی دادن دلیلشون چیه؟؟ مطمئنن که بابک زنجانی پول خورده؟؟ از کجا مطمئنن؟؟ولی حداقل مطمئن هستید که هزاران نفر دار از ناحیه ی شرکتهای بابک خان نون میخورن. پس دعا کنید زودتر ازاد شه. وگرنه هیچ پولداری دیگه جرات نمیکنه تو این کشور سرمایه گذاری کنه و امار بیکاری بیشتر و بیشتر میشه.
فرزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
سرمايه اش را از كجا اورده؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
ولی مال خودش نیست که.
آريا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
سرمايش از پول نفت و رانتهايي كه بهش تعلق گرفته و سواستفاده از بيت المال بدست اومده. نه از راه خدمت به جامعه و كشور.
maryam
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
اگر آقای زنجانی پول نفت رو نداده پس مسلما باید باش برخورد بشه ایشان داراییهای زیادی داره از جمه هواپیما و زمین و ... این دارایی ها به نسبت پول بدهکاری ایشان از ایشان گرفته بشه و به جرم اینکه خیانت کرده در امانت بیت المال از فعالیت های سیاسی و دولتی محروم بشه
دارندگی و برازندگی زمانی نمود پیدا میکند که حقیقتا مال بیت المال در آن نباشه در غیر اینصورت یک بیسواد هم میتونه با پول کار کنه و رشدش بده
بنا به گفته خودش ، ایشان جرمی‌ مرتکب نشده، از وضعیت تحریمها استفاده کرده و پولها را با حق الزحمه و حق العمل کاری وارد ایران کرده،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
از كجا و با چه مدركي به اين نكته مهم دست يافتي؟
مضحکه این است کسی که به کشور خدمت کرده و در شرایط تحریم پول نفت ایران را وارد کرده بازداشت کرده اند. مردم به خوبی از وضعیت کشور مطلع هستند. این بنده خدا را آزاد کنید
اگر باافرادی همانند زنجانی برخورد بد شود دیگر باید فاتحه دیگر سرمایه گذارن چه درداخل وچه خارج از کشور خوانده شود چون هیچ اعتمادی وجود ندارد وسرمایههای خودرا بهترکیه کردستان عراق وکشورهای بااطمینان برگشت سرمایه وسود زیاد میبرند وبگیرو ببند ندارند
نگران بیکاری کارگران نباشید . اگر این سرمایه ها متعلق به مردم ایران است که قطعا هم چنین است پس این شرکتها میتوانند به کار خود ادامه دهند. در ضمن با فروش چند فروند از هواپیماهای ایشان میتوان پول نفت کشور را برگرداند.
اگر زنجانی خلاف کاره پس چرا این همه سرمایه داره با این که شناخته شده هم هست.
اگر کسی سرمایه داره یعنی خلاف کاره پس بیل گیتس را باید دار بزنن.
بلاخره به ساز کی برقصیم
پاسخ ها
آريا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
بيل گيتس يه آدم شريفه كه پايه گذار مايكروسافت غول نرم افزار و سخت افزار دنياست و حسابهاي ماليشونم اينقدر شفافه كه كسي بهش گير نميده اما ميشه بگي زنجاني اينهمه پول رو يكشبه از كجا آورده؟؟؟؟؟
بابک زنجانی که این همه برای ایران زحمت کشیده حقش زندان است ؟؟؟؟
در ایران کسی پولدار میشود تمام افکار مردم این است که با دزدی و کسب مال حرام پولدار شده
متاسفم
پاسخ ها
آريا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
راست ميگه زحمت كشيده پولمون رو خورده چون ما بلد نبوديم بخوريم . هنوزم 3 ميلياردش دستشه.
فقط گناهش اینه که پولداره
باز هم یکی دیگه دستگیر شد . این بیچاره ها هیچ گناهی ندارن . واقعا مغز متفکر میخواد تا به این مرحله برسه یه ادم . مشکل جایی دیگست .... مردم دیگه آگاه تر از همیشه اند .
پاسخ ها
آريا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
اگه واقعا همچين مغزي داشته باشه كه از صفر به اينجا رسيده بايد بهش نوبل اقتصاد بدن اما واقعيت چيز ديگس
اگه از مردم بیت المال سو استفاده نکرده باشه به نظر من هر کاری کرده دیگه به خودش ربط داره و باید ازاد بشه . به شرطی که خلاف قوانین عمل نکرده باشه.
باید تو زندون بمونه تا همه چی مشخص بشه . اگه واقعا بی گناهه چطور به دروغ بار ها اعلام کرده که بدهی رو پرداخت کرده در حالی که تاجیک ها اعلام کردند که رسید زنجانی جعلیه ؟
نه از آقای زنجانی می خواهم دفاع کنم نه از هیچ سرمایه دار دیگری، اما سئوالی در ذهن ام شکل گرفته است: چرا کشور و دولت ما نمی توانند از نعمت سرمایه داران بزرگ بهره برداری مناسب بکنند؟ آیا این غول اقتصاد دولتی هست که توان هضم این افراد را ندارد؟ خواهشمندام فقط به تعداد افراد و خانواده هایی که در مجموعه این سرمایه داران به نوعی فعالیت دارند کمی فکر کنید! این نکته را هم فراموش نکنید که در کشوری زندگی می کنیم که سالیانه به چند صد هزار شغل نیاز شدید و اساسی دارد. با احترام برای تمامی کارکنان تابناک عزیز
پاسخ ها
maryam
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
آقا نوید اگر شخصی بیاد پولی از پدر تو بگیره و بیش از یکسال پس نده و بره اون پولو رشد بده و باهاش کار کنه بنظر شما این سرمایه دار باید آزاد باشه؟
اینکه با پول بیت المال جایگاهی رو کسب کرد پسندیده است؟
اگر این همه ثروت (25000 هزار میلیارد تومان) را از راه تولید بدست آورده بود باید از ایشان تقدیر هم میشد. ولی از راه نادرست و رانت بدیت آورده باید کل داراییهاش بلوکه بشه خودشم زندان ابد.
مسئله اصلی اینه که این همه سرمایه از چه راهی بدست آمده
آیا آقای زنجانی کارآفرینی کرده یا با پول باد آورده شرکت های زیادی رو خریداری کرده؟
انقدر با این حرف های بیخود که چند نفر تو مجموعش کار میکنن سر خودتونو شیره نمالین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل