بازدید 19160

واکنش به اعلام جرم علی مطهری در مجلس

کد خبر: ۳۶۹۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۲ 05 January 2014
محمدرضا باهنر از هیات نظارت بر نمایندگان و ابوترابی رییس این هیات خواست که موضوع احضار علی مطهری را با دقت پیگیری و به مجلس گزارش دهد.

به گزارش خبرآنلاین، بیانیه روز گذشته دادستان تهران در خصوص مجرمانه بودن بخشی از نطق هفته گذشته علی مطهری و لزوم پاسخگو بودن وی به مراجع قضایی، به صحن علنی مجلس نیز کشیده شد.

محمدرضا تابش نماینده اردکان در تذکری با اشاره به این بیانیه قضایی، خطاب به هیات رییسه گفت: انتظار ما این بود که رییس جلسه امروز مجلس نطق پیش از دستور امروز خود را به این موضوع اختصاص دهد و از اقتدار و حیثیت مجلس دفاع کند. چرا کهاین اعلام جرم علیه اختیارات و وظایف نمایندگی صورت گرفته است.

وی به برخی اصول قانون اساسی درخصوص وظایف نمایندگی اشاره کرد و اظهار داشت: در برخی اصول قانون اساسی چون ماده 84 و 86 صراحتا وظایف نمایندگی را تشریح کرده است که بر مبنای آن نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق اظهارنظر در مسائل داخلی و خارجی کشور را دارد. همچنین نمایندگان در راستای ایفای وظایف نمایندگی شان در اظهارنظر و رای خود آزاداند و نمی توان آنها را به سبب اظهاراتشان در مجلس تحت تعقیب یا توقیف قضایی قرار دهد.

این نماینده کمیسیون برنامه و بودجه افزود: اظهارنظر برای همه مردم آزاد است و قابل تعقیب نیست اما اگر آن اظهارنظر مجرمانه باشند مردم عادی قابل تعقیب هستند ولی برای نماینده مجلس چنین نیست. تفاوت مردم عادی با نماینده هم در این است که وظیفه نماینده آن است که ناکارآمدی ها و نارسایی ها را بگوید و فسادها و مشکلات را افشا کند. بنابراین وقتی اظهارنظر مجرمانه باشد هم قابل تعقیب نیست و راهکار آن است که نماینده در آن خصوص به هیات رییسه توضیح دهد و هیات رییسه در صورت لزوم توضیحات آن طرف را در صحن علنی قرائت کند. بنابراین نمی توان نماینده را به سبب اظهاراتش تحت تعقیب قرار داد.

در ادامه محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس که ریاست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر، گفت: برای شنوندگان این ابهام پیش نیاید که بین نماینده و آحاد مردم تفاوتی وجود دارد، همه در برابر قانون یکسان هستند و نمایندگان نیز توقع بالایی ندارند. حتی رهبری تا پایین پایین ترین مقام در مقابل قانون یکسان هستند.

وی با بیان اینکه نمایندگان برای انجام وظایف نمایندگی آزاد هستند، گفت: ولی اگر این اظهارنظر مجرمانه باشد موضوع تفاوت میکنند، مثلا اگر نماینده بگوید فلان وزیرضعیف است این اظهارنظر در راستای وظایف نمایندگی اش است اما اگر بگوید این وزیر دزد است این دیگر در حیطه اختیارات نماینده نیست که هر نوع حرفی را بزند و باید متناسب با قانون و با سند بیان شود.

باهنر با تاکید براینکه این مرز ظریف است و باید از سوی نمایندگان مورد توجه قرار گیرد، افزود: مجلس یک هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان دارد و عموم مسائل بین مجلس و قوه قضاییه با تفاهم حل و فصل می شود واگر نماینده ای قرار باشد به دادگاه احضار شود قبل از آن به هیات رییسه اعلام می شود تا اگر موضوع حل شدنی است با مذاکره حل شود و اگر قابل حل نیست اتفاقا از اقتدار مجلس این است که با قوه قضاییه در رسیدگی به آن موضوع همکاری کند.

وی از هیات نظارت بر نمایندگان و ابوترابی رییس این هیات خواست که موضوع احضار علی مطهری را با دقت پیگیری و به مجلس گزارش دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل