بازدید 8122

ربیع الاول؛ آغاز فصلی نو برای بشریت

کد خبر: ۳۶۸۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۵ 03 January 2014
ربیع به معنای ربع است که در فصل بهار گیاهان تر و تازه می شوند و نامگذاری این ماه در فصل بهار رخ داده و سومین ماه قمری و از ماههای فرخنده برای شیعیان جهان است.

ماه و محرم و صفر را در حالی پشت سر گذاشتیم که در غم سلاله رسول خدا و فرزندانش چه شبهایی را که از عمق دل اشک ریختیم و دل سوزاندیم و با یاد عظمت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و فداکاری های ایشان و خاندانش با زهرای مرضیه (س) هم ناله شدیم و درس گرفتیم و با عاشورا و چگونه زیستن جان تازه و روحی نو در کالبد بی جان خود دمیدیم.

از خزان غفلت به برکت اشک های محرم و صفر به بهار رسیدیم و اکنون وقت آن است که در این بهار به یمن رویش دوباریمان سجده شکر بجا آوریم و بندگی دوباره کنیم.

واجب است انسان در این ماه پرخیر و برکت مراقب رفتار و عملکرد خود باشد و به شکرانه ارزانی شدن این نعمت بزرگ الهی به عبادتی از سر شوق و اشتیاق بپردازد.

با شروع ماه ربیع الاول آثار بار دیگر آثار رحمت الهی و ذخایر برکات خداوندی پدیدار می شود و انوار جمال الهی بر زمین و زمینیان می تابد و چنین است که رسول خدا می فرماید هر کس بشارت آمدن ربیع الاول را به مردم دهد من بشارت بهشت را به او می دهم.



اعمال مشترک ماه ربیع الاول

رییس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند گفت: با دیدن هلال ماه ربیع الاول بسیار دعاکردن مستجاب است و ذکر سه مرتبه الله اکبر، سه مرتبه لااله الله اله بر شیعیان مستحب است.

حجت الاسلام والمسلمین ˈمحسن کرمانیˈ افزود: خواندن هفت مرتبه سوره حمد در روز اول، روزه گرفتن و نماز اول ماه را به جای آوردن در این روز تاکید شده است و صواب بسیاری دارد.

وی گفت: همچنین زیارت حضرت رسول (ص)، زیارت امیرمومنان علی(ع) و دو رکعت نماز مستحبی که در رکعت اول بعد از حمد سه مرتبه سوره کافرون و در رکعت دوم بعد از حمد سه مرتبه سوره توحید خوانده شود.

از دیگر برکات این ماه مبارک آنکه در هفدهم ربیع الاول میلاد رسول خدا (ص) است که می توان ادعا کرد از ابتدای آفرینش، زمین رحمتی مانند آن به خود ندیده است چرا که او داناترین، محبوبترین، نزدیکترین، برترین و عزیزترین مخلوق خداوند است.

پیامبر اسلام، جامع تمامی صفات بارز و ممتازی است که دیگر پیامبران خدا داشته اند به همین سبب شیوه ای نوین در زندگی انسان با تولد خاتم پیامبران به وجود آمد که انسانها در کنار هم با هر آیین و روشی به یکتا پرستی به سمت آرمانهای بشری حرکت کنند و این پیامبر برای ماندگاری رسالت عظیم اسلام صاحب کتاب(قرآن) بود.

کتابی که امروز تمامی ملل و صاحبان اندیشه با هر فکر و دیدگاهی بر حسب توانایی خود از آن بهره می جویند و درس زندگی می گیرند.

از دیگر ویژگی این ماه میلاد پر برکت امام جعفر صادق (ع) است که بنیانگذار فقه جعفری و مبانی کلامی، اصول فلسفه و صاحب تشیع از سرچشمه قرآن است.

ربیع چه خوش نامی است برای این ماه، ماه ولایت و ولادت ماه جانفشانی در راه خدا، ماه دگرگونی و جلوه های زیبایی و زشتی در کنار هم هستند و با هم معنا می شوند و اگر کسی محرم و صفر را درک نکرده باشد به یقین شیرینی ربیع را درک نخواهد کرد.

ربیع ماهی است که بزرگترین بخشش ها، برترین برکت ها، زیباترین نورها و مخفی ترین اسرار در این ماه پی ریزی شده است.

دادن صدقه، احسان نمودن، خشنود کردن مومنان، برپایی جشن و سرور از اعمال تاکید شده در این ماه پر خیر و برکت است.

پس از اینکه دو ماه دلهایمان را به عطر حسینی، زینبی، حسنی، نبوی و رضوی معطر کردیم اکنون به استقبال ماهی می رویم که آمیخته با خاطرات غم انگیزی چون شهادت امام حسن عسگری و همچنین آغاز امامت پر برکت حضرت بقیه الله الاعظم(عج)، میلاد مبارک پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع)، هجرت پیامبر از مکه به مدینه و رخداد واقعه عظیم لیله المبیت (شب امیرمومنان در بستر پیامبر آرمید) است.

روز نهم ربیع الاول نیز آغاز امامت و ولایت حضرت مهدی (عج) است که به شکرانه امامت و ولایت دوازدهمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت خدای را شکر می گوییم و از غیبت و دوری او ابراز تاسف می کنیم و روز سرور و جشن شیعیان است که صاحب اصلی این دنیا و کسی است که ماموریت دارد صلح جهانی را برای همگان به ارمغان آورد.

اکنون که لباس عزای مولایمان حسین را از تن به در می کنیم امید که بتوانیم لباس غلامی مولایمان علی (ع) را بر تن کنیم و رهرو راهی باشیم که حسین و خاندانش با فدا کردن جان خویش برای ما به روشنی و مستند ترسیم کرده اند.

شروع ماه برکت و ماه نورانیت رسول خدا (ربیع الاول) بر همه امت اسلامی و شیعیان جهان مبارک باد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل