بازدید 29957
جلوی ساخت‌و‌ساز گرفته شد؛ می‌ماند ورود مدعی‌العموم

بانک ملت حتی پیش‌‌فروش «باغ معنوی» را کلید زده بود! +جوابیه

یادآوری این نکات آشکار می‌کند که زخم‌های وارده بر پیکر باغ معنوی، نه سهوی، که کاملا عامدانه و تماما به طمع سود هنگفت وارد آمده است؛ شاید بد نیست از مسئولان قضایی بخواهیم این موارد را هم مدنظر قرار داده و کمی به گذشته هم سرک بکشند تا دریابند که این ملک گرانبها چه زمانی، به چه نرخی و با چه حکایتی به ملکیت بانک ملت در‌آمده و...
کد خبر: ۳۶۸۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۹ 01 January 2014
شوراي‌ عالي معماري و شهرسازي در نشست اخیر خود مصوبه سراسر غیرقانونی و عجیب و غریب کمیسیون ماده 5 شهر تهران درباره تغییر كاربري «باغ معنوی» از پهنه حفاظت ویژه فضای سبز به مسكوني را لغو کرد تا ماجرای پر کش و قوس تخریب این میراث سبز تهران تا اندازه‌ای فرجام بیابد؛ اما می‌خواهیم در اینجا به تخلف دیگری پیرامون رخدادهای غیرقانونی رقم خورده درباره این باغ بیست‌و‌دو هزار متری در شمال پایتخت بپردازیم که به رغم گذشت زمان طولانی، گویا هنوز پرونده‌ای برای رسیدگی به آن در هیچ محکمه‌ای‌ گشوده نشده است!

به گزارش «تابناک»، پس از آنکه از رنج رفته بر «باغ معنوی»، یکی از معدود باغ‌های به جای مانده از شهر باغستان قدیم تهران به روایت اسناد و نامه‌نگاری‌های تقریبا بی اثر مسئولان‌ و اطلاع و پیگیری‌های نهادهای گوناگون نوشته و به لحن دردناک نامه استمداد سازمان محیط زیست از دیوان عدالت اداری ـ که در دولت جدید و پیش از حضور معصومه ابتکار در رأس هرم مدیریتی این سازمان به نگارش در‌آمده بود ـ اشاره کردیم، خبر ورود یک نهاد کشوری به ماجرا و لغو مصوبات غیرقانونی نهادهای استانی، شاید خوش‌ترین خبری بود که انتظارش را داشتیم.

البته این روی ماجراست، زیرا هنوز هیچ گزندی به افراد و نهادهای قصور کننده در ماجرا وارد نشده و یک وجه ماجرا به کل نادیده ‌مانده است؛ به عبارت بهتر، نه کسی به صادر‌کنندگان مجوز تغییر این کاربری خرده گرفته که چرا با تأکیدات مشدد قانون، اجازه تخریب باغ را داده‌‌اند، نه به قصور کنندگان در برخورد با این قانون‌شکنی خدشه وارد شده و نه حتی کسی متعرض مالک این باغ شده که چرا و با دست یازیدن به چه ترفندی قوانین را بازی گرفته و بخشی از باغ را تخریب کرده؟

روی ناخوش ماجرا اینجاست که بدانیم مالک این گنجینه گرانبها، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملت به نام  «شرکت بنیان پی ریز مرصوص بهساز» است که هرچند باید بنا بر مقررات طرح جامع و تفصیلی شهر تهران، ملکیت خود در این پهنه بندی خاص را به شهرداری واگذار کند،‌ در عملی خلاف در خلاف، هم وارد عرصه ساخت و ساز شده و هم باغی را تخریب کرده که قانون بیشترین تأکید را در محافظت امثال آن داشته است.

جست‌وجوی نام این شرکت در فضای مجازی، ما را به شرکت «بهساز مشارکت‌های ملت» خواهد رساند؛ شرکت بزرگی که 99.976 درصد سهام آن متعلق به بانک ملت است و شرکت‌های فراوانی زیر‌مجموعه آن هستند که یکی از آنها، «بنیان پی‌ریز مرصوص بهساز» به مدیر عاملی محسن وفامهر است.

بانک ملت حتی پیش فروش «باغ معنوی» را کلید زده بود!
اسامی سهامداران و هیات مدیره شرکت بنیان پی ریز مرصوص بهساز


بر پایه توضیحات درج شده در سایت شرکت بهساز، درخواهیم یافت که این شرکت مالکیت  99/98 درصد سهام شرکت بنیان پی‌ریز مرصوص بهساز را داراست؛ یعنی بنیان پی ریز با یک واسطه در ملکیت کامل بانک ملت است؛ البته این مهم با کمی دقت در اعضای هیأت مدیره آنها نیز قابل درک خواهد بود، چراکه «حبیب الله بور بور»، معاون مدیرعامل بانک ملت، هم رئیس هیأت مدیره شرکت بهساز ‌و هم چنین سمتی در هیأت مدیره بنیان پی‌ریز مرصوص عهده‌دار است.

با دانستن این نکته، اکنون کافی است کمی اخبار را زیر و رو کنیم تا دریابیم این فرد که در سوابق کاری‌اش معاونت عمرانی وزارت کشور نیز به چشم می‌خورد، اواخر شهریور ماه سال گذشته از در دست اقدام داشتن چند پروژه بزرگ ساختمانی توسط بانک متبوع خود خبر داده و لابلای معرفی آن‌ها، ساخت و ساز حدود هفتاد هزار متر مربع در باغ معنوی را هم با نام «پروژه جمشیدیه» مورد اشاره قرار داده بود که نقل به مضمون، آن زمان در مرحله طراحی نقشه و شروع ساخت ‌و قیمت تمام شده آن حدود یکهزار و ۲۳۰ میلیارد ریال و میزان فروش آن را حدود دو هزار و ۵۸۲ میلیارد ریال پیش‌بینی شده بود.

بانک ملت حتی پیش‌‌فروش «باغ معنوی» را کلید زده بود!

سخنان بور بور درباره پیش‌فروش پروژه‌ای که قرار بود در باغ معنوی بنا شود، فارغ از آنکه دروغ برخی مقامات و مسئولان درباره صادر نشدن مجوز ساخت در این باغ را آشکار کرده و جای رسیدگی قانونی دارد، حکایت از تخلفی به مراتب بزرگ‌تر هم دارد؛ ورود بانک‌ها به ساخت و ساز بر خلاف قانون است که این تخلف با تخلف دیگری -مشارکت در سرمایه یک یا چند شرکت توسط بانک،- رقم خورده است.

تصور کنید همه بانک‌ها بخواهند با منابع مالی بزرگی که ‌‌دارند، مستقیم در امر ساخت و ساز ورود کرده و واحد مسکونی، تجاری، برج، آپارتمان، ویلا و... ساخته و احتمالا به دنبال آن مجبور شوند برای به دست آوردن منافع حداکثری، بنگاه خرید و فروش هم راه بیندازند؛ آیا دیگر بانکی حاضر می‌شود ‌در عرصه‌ صنعت سرمایه‌گذاری کند؟ آیا بانکی حاضر است سود سرشار ساخت و ساز (برای مثال به برآورد هزینه ساخت پروژه جمشیدیه و مبلغ فروش آن دقت کنید که معاون بانک ملت به صراحت بیان کرده و سود صددرصدی نشان می‌دهد!) را‌‌ رها کرده و سراغ حمایت از تولید یا پرداخت وام قرض الحسنه برود؟!

گویا همه چیز برای ورود مرجع قضایی به ماجرای تخلف بانکی و تخلف دیگر نهاد‌ها در پرونده باغ معنوی فراهم است و تنها کافی است مدعی العموم ورود کند؛ اما بد نیست از زاویه دیگری هم به ظلم آشکار مدیران بانک ملت در حق مردمان تهران بنگریم.

بانک ملت حتی پیش‌‌فروش «باغ معنوی» را کلید زده بود!
اسامی سهامداران و هیات مدیره شرکت بهساز مشارکت‌های ملت


با نگاه دوباره به ترکیب هیأت مدیره شرکت بنیان پی‌ریز مرصوص بهساز، نام مدیر عامل این شرکت به جهاتی خودنمایی می‌کند؛ دکتر محسن وفامهر، استاد دانشگاه علم و صنعت که عمران و معماری خوانده و با تکیه بر تومار سوابق کاری درج شده پایین نام وی در سایت دانشگاه، درخواهیم یافت که علاوه بر دانشگاه خود، در بسیاری دیگر از دانشگاه‌های مشهور و غیر مشهور کشور به تدریس مشغول است و تألیفات و مقالات زیادی از خود بر جای گذاشته و افزون بر آن‌ها، آنقدر فعالیت علمی داشته که رزومه‌اش مشتمل بر ده‌ها صفحه شود، ولی در مجموعه تحت امر وی ـ بنیان پی‌ریز که شرح مالکیت بانک ملت بر آن رفت‌ ـ به شیوه‌ای جواز غیرقانونی تغییر کاربری یک باغ گرفته می‌شود که شائبه‌های فراوان از آن استنتاج ‌و البته برای اجرای این مجوز، به شیوه‌ای عجیب‌تر درختان باغ بار‌ها و بار‌ها بریده شده و سوزانده می‌شود تا جای ساخت برج‌هایی با زیربنای هفتاد هزار متر مربع باز شود.

اکنون اگر به ترکیب سهام این شرکت دقت کنیم، درخواهیم یافت که یک درصد سهام آن به «شرکت ساختمانی بانک ملت» تعلق دارد که مدیرعامل آن شرکت، یکی از پنج عضو شرکت بنیان پی‌ریز است و در کارنامه وی، حضور در جایگاه معاونت شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی دولت نخست احمدی‌نژاد ثبت شده و شگفت آنکه باغ معنوی بر اساس طرح جامع و تفصیلی تهیه شده در زمان معاونت این فرد در قلمرو پهنه‌های ساخت و ساز مطلقا ممنوع قرار گرفته است؛ یعنی قرار گرفتن ایشان در صف تخریب کنندگان باغ معنوی به رغم اطلاع وی از همه موارد قانونی و ارزش امثال باغ معنوی.

هرچند یادآوری این نکات دردناک، شاید تأثیری در ماجرا نگذارد، دست‌کم آشکار می‌کند که زخم‌های وارده بر پیکر باغ معنوی ـ که شایدتا سال‌ها خوب نشوند‌ ـ نه سهوی، که کاملا عامدانه و تماما به طمع سود هنگفت وارد آمده است؛ شاید بد نیست از مسئولان قضایی بخواهیم اگر خواستند به ماجرا ورود کنند، این موارد را هم مدنظر قرار داده و کمی به گذشته هم سرک بکشند تا دریابند که این ملک گرانبها چه زمانی، به چه نرخی و با چه حکایتی به ملکیت بانک ملت در‌آمده و چند باغ معنوی دیگر توسط این بانک یا بانک‌های دیگر تخریب شده یا در صف تخریب است؟!

جوابیه شرکت بنیان پی ریز مرصوص بهساز به خبر

در پی درج این خبر، شرکت بنیان پی ریز مرصوص بهساز جوابیه‌ای به امضای محسن وفامهر، مدیر و عامل و عضو هیات مدیره این شرکت ارسال کرد که وفق قانون مطبوعات عینا درج می‌گردد:

1- این شرکت به عنوان مالک زمین 21800 متر مربعی در منطقه جمشیدیه (و نه در پارک جمشیدیه) بر اساس ماهیت فعالیت خود ، تقاضای خود را به شهرداری به عنوان متولی قانونی امر مطرح و پس از طی مراحل قانونی نسبت به اخذ مصوبه کمیسیون ماده پنج ، تأییدیه کمیسیون ماده 7 فضای سبز شهرداری و اخذ پروانه ساختمانی از شهرداری منطقه و همچنین اخذ مجوز شروع بکار از شهرداری ناحیه چهار برای حداکثر 20 درصد سطح اشغال در عرصه مورد اشاره اقدام نموده است.

2- هر چند پهنه زمین مذکور فضای سبز نبوده است ولیکن بر اساس مصوبه کمیسیون ماده پنج و پروانه صادره با اختصاص فقط 20 درصد سطح اشغال ، توده گذاری به گونه ای صورت گرفته که علاوه بر حفظ فضای سبز قبلی، در راستای گسترش فضای سبز، تاکنون نسبت به کاشت 2840 اصله نهال دیگر در سایر قسمت‌های زمین با نظارت شهرداری اقدام شده است.

3- در نهایت نه تنها حدود 14000 مترمربع فضای سبز ، درختان قبلی و موجود حفظ خواهد شد بلکه بر اساس طرح تهیه شده (لنداسکیپ) از سوی مشاور که مورد تایید شهرداری هم در هنگام صدور پروانه ساختمانی قرار گرفته ، میزان فضای سبز افزایش هم خواهد یافت.

4- ملک مذکور زیر ارتفاع 1800 متر بوده و مشمول ممنوعیت‌های مربوطه در پهنه حفاظت ویژه نمی‌شود. هم چنان که در حال حاضر همسایگی جهات اربعه این ملک شامل همسایگی غربی شرقی جنوبی و شمالی تماماً مسکونی بوده و در حال بهره برداری است، چطور ممکن است همسایگی‌های محیط کل این ملک تماماً کاربری مسکونی داشته باشد و تنها این ملک امکان حتی استفاده از امتیاز برج باغ با حداقل 30 درصد سطح اشغال را که قانونی است نداشته و به 20 درصد سطح اشتغال هم که رضایت داده است، مورد آماج تبلیغات قرار گیرد.

5- هرچند هیچ رای یا دادنامه از سوی مراجع محترم قضایی یا انتظامی به این شرکت ابلاغ نگردیده است، ولیکن این شرکت فقط به احترام عزیزانی که از سر دلسوزی مطالبی را در رسانه‌ها مطرح نمودند، برای رفع ابهامات مطروحه از اول هفته گذشته تا کنون هیچگونه فعالیتی را صورت نداده است. البته در نهایت شهرداری منطقه یک در تاریخ 09 /10/ 92 (هشت روز پس از توقف کار داوطلبانه)، دستور توقف عملیات اجرایی را ابلاغ نموده است.

6- با توجه به توضیحات فوق این مجموعه فرآیند اخذ مجوزات قانونی را کاملاً طی نموده و هر چند در این رابطه دارای حقوق مکتسبه می‌باشد. ولیکن خود را مقید به رعایت الزامات قانونی می‌داند و از طرفی با توجه به اینکه کلیه اقدامات شرکت قانونی بوده، بنابراین ایراد اتهامات بی اساس به افراد خدومی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با اعتقاد کامل خدمات صادقانه ای را در بخش‌های مختلف داشته و دارند، منصفانه نیست و بدیهی است این شرکت حق پیگرد قانونی و دفاع از حیث حقوقی و حقیقی افراد نامبرده شده در خبر را برای خود محفوظ می‌داند.

در پایان این شرکت آمادگی خود را برای اطلاع رسانی دقیق‌ و شفاف تر برای رفع ابهامات احتمالی اعلام می‌دارد.

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۵۲
انتشار یافته: ۱۹
میدونی منظور از این پهنه بندیها چیه???یعنی افرادی بدون پشت و پناه در این پهنه ها باغ یا زراع داشتن بعد که بفهمن که این اراضی فضای سبزه راضی میشن که به دلالهای مراجعه کننده که حاضرن این باغها را ازشون بخرن به نصف قیمت بفروشن بعد هم این زمینها توسط اقایان در کمیسیونهای ماده پنج تغییر کاربری پیدا کرده و تبدیل به تجاری میشوند تا سود کلانی نصیب اقایان بشود !!!!!اره تابی جون!!!!!اگه راست میگی چاپ کن
این خبر من رو یاد خبری در ترکیه انداخت دولت می خواست یک پارک را به مجتمع تجاری تبدیا کند ولی مردم با حضور و اعتراض اجازه ندادند که این اتفاق بیفتد
اما در کشور ما بدلیل عدم حمایت از سازمانهای مردم نهاد و جلوگیری از هرگونه اجتماعات ولو برای حفظ محیط زیست هیچ واکنشی از طرف ساکنین تهران که در این شهر زندگی می کنند و نفس می کشند اتفاق نیفتاد و اگر رسانه های مانند تابناک اعتراض نمی کردند و دست به افشاگری نمی زدند این باغ ارزشمند نابود می شد .
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
ناشناس به خدا حرف دل من رو زدی
تابناک بسیار بسیار سپاسگذارم از پی گیری.
قانون نگو میدون بگو همه دورش میزنن.
این بانکها با پول مردم افتادن به جون مردم
باغ فرشته دوبرابر این باغ درخت داشت امروز توی گوگل سرچ بزنید فرشته پالاس ببینید چکار میکنند اون موقع شما کجا بودید؟
هیت مدیره بانک باید جوابگو باشند.
این بوربورها که هرچند سال اسمشان رسانه ای میشه با هم فامیلند
تابناک به چشم و گوش تیزبین ملت تبدیل شدی متشکریم
بنا بر گفته خودت تابناک، خلاف و بد اخلاقی تو کشور ما نهادینه شده حساسیت سنسورها نسبت به این قضایا کم شده
یه چیز دیگه اگه ممکنه برای خبرای خودت هم جا برای ارزش گذاری مثبت و منفی بذاری بد نیست
همین کارا رو میکن که تهران داره خفه میشه...
برای ساخت 126 متر زمین ارث پدری دو سال است که گرفتار شهرداری و رمین شهری و دادگاه هستیم و هنوز اندر خم یک کوچه آنوقت ریه های شهر اینطور تاراج میشود!!!
افرین تابناک که وظیفه رسانه ای و ملی را به نحو احسن انجام میدی. بهتره سرمایه گذاری همه بانکها توسط بانک مرکزی بررسی بشه چون هر گونه تخلفی میتونه شدیدا به اقتصاد کشور صدمه بزنه.
براستی که خبرنگاران گوش وچشم مردمند با تشکر از تابناک
اول اینکه از تابناک که به این صراحت خبررسانی کرده است ممنونم
دوم اینکه از همه دلسوزان می خواهم نظر خود را بگذارند تا این خبر عمومیت پیدا کند و افراد خطا کار بدانند از چشم مردم پنهان نمی مانند و نیز این اخبار را برای همه ای میل نمایند
سوم اینکه از مسئولین قضایی می خواهم با پیگیری و به نتیجه رساندن و سپس اطلاع رسانی مناسب ثابت کنند مرجعی برای رسیدگی هست
تابناک جون از اطلاع رسانیت بسیار ممنونیمممم
جناب آقای قالیباف شهردار عزیز !
این اتفاقات در شهر شما اتفاق می افتد
جایی که به هنگام تخریب برای ساخت یک ساختمان فرسوده به ازای آسیب به هر اصله درخت ماموران شما در واحد فضای سبز مبلغی بیش از یک میلیون تومان بابت جریمه و آسیب به فضای سبز به نفع شهرداری مطالبه میکنند !!
آیا به راستی میلغ جریمه بابت این مجموعه با تعداد غیر قابل شمارش درخت و ... قابل محاسبه میباشد و یا ...
زیاد کشش ندین
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر