بازدید 39499
سرگیجه دولت در پیچ دوم:

چگونه ۷.‌۵ میلیون ‌از دریافت یارانه نقدی حذف شدند؟

نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، دغدغه مهمي ‌میان دولت، مجلس و افکار عمومی به اشتراک گذاشته است؛ درد مشترک هدفمندی یارانه‌ها‌ و نحوه اجرای آن. در حالی که دولت و مجلس در پی راهکارهایی برای حذف دهک‌‌های درآمدی هستند، اظهار نظرات متفاوت فضای افکار عمومی جامعه را به شدت دچار اضراب و نگرانی از نحوه اجرا در سال آینده کرده است.
کد خبر: ۳۶۸۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷ 31 December 2013
چگونه 7.5 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی حذف شدند؟
نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، دغدغه مهمي ‌میان دولت، مجلس و افکار عمومی به اشتراک گذاشته است؛ درد مشترک هدفمندی یارانه‌ها‌ و نحوه اجرای آن. در حالی که دولت و مجلس در پی راهکارهایی برای حذف دهک‌‌های درآمدی هستند، اظهار نظرات متفاوت فضای افکار عمومی جامعه را به شدت دچار اضراب و نگرانی از نحوه اجرا در سال آینده کرده است.

به گزارش «تابناک» چند صباحی است که دوباره بحث‌ها پیرامون هدفمندی یارانه‌ها و سناریو‌های دولت برای اجاری فاز دوم در سال آینده داغ شده ‌و پس از تحویل لایحه بودجه سال ۹۳ و مگنجاندن موارد مربوط به هدفمندی در آن، اکنون دغدغه‌ها در ‌چگونگی اجرای آن در فاز دوم، افکار عمومی را به خود مشغول ساخته است.

این در حالی است که گویا خود دولت و مجلس نیز هرچند دست‌کم ‌بر سر یک موضوع توافق دارند‌ و آن حذف برخی دهک‌های یارانه‌ای در فاز دوم است، پراکنده‌گویی آن‌ها نشان از این ‌دارد که آنچنان در راهکارهای اجرایی آن دچار شک و شبهه و بلاتکلیفی هستند که در حقیقت تکلیف هدفمندی یارانه‌ها چندان مشخص نیست.

روز گذشته، علی طیب نیا در نشست خبری خود البته به برخی شایعات درباره جایگزینی یارانه نقدی با سبد کالایی پاسخ گفت؛ شایعه‌ای که معلوم نیست از کجا آغاز ‌و چگونه پراکنده شد.

طیب نیا تأکید کرد: پرداخت سبد کالایی هیچ ارتباطی با قانون هدفمند کردن یارانه و فاز دوم آن ندارد. در واقع سبد کالایی پرداخت جداگانه‌ای است که دولت برای تغذیه سالم و اهمیت دادن به سلامت زندگی مردم آن را اجرا می‌کند و پرداخت‌های نقدی در جایگاه خودش همچنان ادامه خواهد داشت. همچنین در مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیز پرداخت نقدی صورت می‌گیرد.

اما طیب نیا در این میان اشاراتی نیز داشت، مبنی بر اینکه روش پرداخت نقدی در فاز دوم متفاوت خواهد بود؛ بر این اساس که با حذف برخی دهک‌های درآمدی یارانه دهک‌های کم درآمد افزایش خواهد یافت.

وی اشاره کرد: دولت بر این باور است، پرداخت مساوی به همه مردم با عدالت سازگار نیست، دولت به دنبال این است تا در عین حالی که پرداخت‌های نقدی مساوی نخواهد بود، به افرادی که درآمدهای بالایی دارند و نیازی به استفاده از پرداخت‌های نقدی ندارند، پرداختی نداشته باشد و گروه‌های ضعیف جامعه از امتیاز پرداخت نقدی برخوردار شوند.

اما هرچند طیب نیا از حذف پر در‌آمد‌ها در فاز دوم سخن گفته است، وارد موضوع اصلی یعنی چگونگی شناسایی این دهک‌ها نشده؛ گویا وی به خوبی از معضلات این کار خبر دارد و به همین بسنده کرده است که: گروه‌های کاری متعددی در خصوص نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در مرحله دوم در حال مطالعه و بررسی هستند.

اما از سوی دیگر، عضو دیگر کابینه روحانی، یعنی علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سر‌نخی از اقدام احتمالی دولت در حذف دهک‌های پر درآمد به دست داده است. وی با بیان اینکه نمی‌خواهیم جامعه را دچار شوک کنیم، گفته: از افراد برخوردار در توان مالی خواستاریم ‌داوطلبانه برای انصراف مراجعه کنند. اگر مردمی که توان مالی خوبی دارند، از گرفتن یارانه انصراف دهند، این پول به ‌سمت تولید هدایت می‌شود و می‌تواند عاملی برای پیشرفت کشور باشد.

این اشاره ربیعی به این معناست که دولت در شناسایی و حذف دهک‌ها با چالشی جدی روبه‌روست و می‌کوشد‌ ـ احتمالا ـ با کاربست روش‌های خود اظهاری، با یک تیر دو نشان بزند: هم موضوع حذف دهک‌ها را تا حدی مدیریت ‌و هم از عوارض جانبی آن پرهیز کند. عوارض جانبی که با یاد‌آوری نکته‌ای که چندی پیش یوسفیان ملا به آن اشاره کرده بود‌ و از حذف دهک‌ها به عنوان اقدام «دشمن ساز» یاد کرده بود، بی‌گمان بر دولت بار می‌شود.

اما از این گذشته، مهم‌ترین اظهار‌نظر در این باره را یک مقام آگاه در دولت در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها داشته است. نکات جالب توجهی در سخنان این مقام آگاه هست که البته جای تأمل اساسی دارد.

این مقام آگاه نیز دوباره سخنان طیب نیا را تأیید و تکرار و عنوان کرده است: قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید باید به دهک‌های پایین جامعه از حد میانگین، یارانه بیشتری پرداخت شود و به سه دهک بالای جامعه اصلا ‌یارانه‌ای پرداخت نشود و به بقیه دهک‌ها هم در حد میانگین ‌پرداخت شود.

وی همچنین با اشاره به راه‌های متفاوت شناسایی دهک‌ها اظهار کرده است:

مثلا در روشی از مردم خواسته که درآمد‌هایشان را اظهار کنند که البته این روش مطمئنی نیست و شاید اطلاعات ارائه شده بر پایه واقعیت نباشد. همچنین دولت از طریق اتصال به برخی سامانه‌های اطلاعاتی مانند سامانه مالکین خودرو و یا سامانه ثبت اسناد و املاک درصدد شناسایی پردرآمد‌هاست تا از آن طریق بتواند دهک‌های بالا و پایین را شناسایی کند. از طریق اتصال به این سامانه‌های اطلاعاتی یک دهک جمعیتی که حدود ۷.‌۵ میلیون نفر هستند، قابل شناسایی و حذف است. سال آینده حذف یک دهک قطعی است.

نخستین نکته پنهان در بحث این مقام مسئول، موضوع اشاره وی به عدم اطمینان به روش‌های خود‌اظهاری است؛ دقیقا بر خلاف آنچه ربیعی به آن اشاره کرده است. این امر نشان می‌دهد که هنوز دولت به ‌چهارچوبی منسجم و نظر قطعی در خصوص روش‌های حذف دهک‌های درآمدی دست نیافته است.

نکته بعد اشاره وی به حذف ۷.‌۵ میلیون ‌با استفاده از اطلاعات سامانه‌هایی نظیر ثبت اسناد و املاک است. این نکته از آن روی بااهمیت است که حسن روحانی در گزارش صد روزه خود در رسانه ملی به صراحت اشاره کرد که دولت تمایل چندانی برای بازبینی و زیر و رو کردن اطلاعات خانوار‌ها همچون حساب‌های بانکی و مانند آن ‌ندارد. وی این امر را دخالت در حریم خصوصی و شخصی افراد خوانده بود.

البته ‌بدون دسترسی به یک چنین اطلاعاتی، حذف دهک‌ها ‌امر کاملا غیر منطقی و تقریبا نشدنی است. گویا دولت نیز بعد از بالا و پایین بسیار، در ‌‌نهایت به این نتیجه رسیده ‌که چاره‌ای جز رجوع به اطلاعات اشخاص، ثبت شده در سامانه‌های اطلاعاتی ندارد.

در ‌‌نهایت همه این‌ها به این معناست که هنوز چهارچوب دقیق اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و موضوع حذف دهک‌ها در دولت به یک جمع بندی نهایی نرسیده است و در حالی که تا چندی دیگر دولت باید لایحه فاز دوم هدفمندی را روانه مجلس کند، این اظهار نظرات پراکنده و متفاوت حاکی از آن است که هنوز تکلیف هدفمندی ـ به رغم تفاهم بر سر کلیت آن ـ در اجرا معلوم نیست.

حال اینکه در ‌‌نهایت دولت مجبور خواهد شد که اطلاعات خانوار‌ها را به شکل جزئی مورد بررسی قرار دهد، یا اینکه به خود اظهاری و حرکت‌های داوطلبانه دلخوش کند، این موضوعی است که باید در لایحه هدفمندی به دنبال آن بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۵۹
انتشار یافته: ۱۱۲
چگونه؟
براحتی، احتمالا با زدن یک کلیدENTER
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
delete نه enter
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
امیدوارم پول بدست آمده صرف تولید شود
ناشناس
| - |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
انقدر منت سر مردم نگذاريد
این 45000 تومان را هم ندهید. اصولا چه قدرت خریدی دارد؟ از منت گذاشتن برای این مبلغ ناچیز خسته شدیم. از ابتدا هم مشخص بود که دادن این پول برای فریب مردم جهت موافقت با طرح به اصطلاح هدفمنی یارانه ها یا در اصل طرح افزایش قیمت ها است. فریبکاری دولت ها ی مختلف ایران برای چندمین مرتبه ثابت شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
والا پول یه باک بنزین میشه
هی میگن میدیم نمیدیم
مگه دارید صدقه می دید
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
به شددددددت باهات موافقم.
nashenas2
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
در روستا ها که اغلب خانواده بیشتر از 4 الی 5 بچه دارند، و درآمد سالانه پایین، جمع در یافتی سالانه آنها از یارانه شاید، 70 ، 80 درصد درآمد آنها از کشاورزی باشد. ( بعنوان مثال خانواده کشاورزی تلوزیون گزارش کرد با داشتن19 بچه سالانه حدود 12000000تومان یارانه میگیرد {دوازده میلیون تومان} و پیامد نتایج آن ......!!؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
من حاضرم همه یارانه هایی که گرفتم رو پس بدم
دولت هم مابه التفاوت قیمت کالا و خدمات رو از ابتدای هدفمندی به من و ملت پس بده!!
آقای حقوق بگیر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
ما با دلار خرج میکنیم و با ریال حقوق میگیریم . مثل همه دنیا حقوق راهم به دلار کنند یارانه هم نمی خواهیم.
رضائي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
حسين جان : با نظر شما كاملا موافقم. نفري 45 تومان ميدهند كه البته يكماه از آنرا هاپولو كرده اند فقط در يك باك بنزين پس ميگيرند. افزايش قيمت گازوئيل -آب -برق -گاز -نان و ... كجا ميرود خدا داند.
محمد از شمال
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
به نظرم این طرح میتونست بسیار مفید و خوب باشه ولی متاسفانه مثل اکثر طرحهای عمومی دولت با ایرادات بسیار اجرا شد.اگر دولت یه سیستم اطلاعاتی قوی داشته باشه میتونه به راحتی دارا و ندارو از هم جدا کنه و به اونایی که واقعا نیازمند هستن یارانه بده.دولت ما هنوز نتونسته از میلیاردرها درآمدهای مالیاتیشو وصول کنه اونوقت به اکثریت یارانه هم میده خب این عین بی عدالتی هستش اونا هم مالیات نمیدن هم یارانه میگیرن یعنی دوسر سود.
این هفت و نیم میلیون نفر هم مطمئن باشید از قشر کارمندا هستن ولاغیر چون دولت فقط از دخل و خرج این افراد خبر داره اونم در حد حکم پرسنلی نه حقوق دریافتی چون ممکنه حکمش 1میلیون باشه ولی دریافتیش 500 هزار تومن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
اگر همین 45000 تومان راضرب در جمعیت کشور که حدود 75 میلیون نفر است بکنیم و بعد ضرب در تعداد ماههای سال بکنیم خواهید دید مبلغ قابل توجهی خواهد شد و نقدینگی زیادی را وارد جامعه خواهد کرد (حدود چهل ترلیون تومان ! یا 40500 هزار میلیارد تومان!)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
هركي ناراحته، يا فكر مي‌كنه صدقه است، خوب انصراف بده، خلاص.
هم این دولت وهم دول قبلی هیچ کدام موقعی که جیک جیک مستونشان بود فکر زمستونشان بود ؟
واردات بی رویه ، فروش نفت به لطایف الحیل ،
واردات انواع آت واشغال از چین وماچین !!! ،
بزرگ کردن بی رویه و اندازه سیستم اداری به چندین میلیون کارمند و نان خور دائمی !!!! ،
فرهنگ مصرفی مردم را از تولید به مصرف آنهم در بالاترین حد ممکن تغییر دادن ... ... ... ... ... ... ...
همه وهمه هر دولتی حتی کلفتتر وپر پشتوانه تر از روحانی هم روی کار بیاید را زمینگیر میکند و دست چه کنم چه کنم را مجبور است دراز کند .
اگر تمام یارانه هفتاد میلیون جمعیت را هم قطع کنند ، سوء مدیریت نهادینه شده ... را چه خواهند کرد؟
عقلای متمکن و توانمند و خبرگان کارشناس جواب بدهند . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
ه درد واقعی اقتصاد اشاره کردی ولی کو گوش شنوا
یک دفعه بگید سرک میکشیم در زندگی مردم دیگه ؟ مگه این یارانه چقدری هست که حالا براشون دردسر ساز همئشده ؟ شما قیمت ها رو برگردونید به همونقبلاز یارانهها همشو قطع کنید اما اینجوری که درست نیست انگار اشتباه کردیم رای دادیم به ایشون نه ؟ یکی مثل من شاید بهش ارث رسیده باشه اونوقت بیان از ثبت اسناد استعلام کنند و قطعش کنند ؟ این کجاش با عدالتی که حرفش رو میزنند سازگاره ؟ انگار اقای روحانی قبل از اینکه کاندید بشن اصلا رئی این مسائل فکری نکرده بودند و حالا دچار مشکل شدند ؟ من از یک ریالم نمیگذرم و اگر چنین کنند که قطع بشه شروع میکنم به تخریب دولت همه جا مثل منم تا دلتون بخاد هستند غصه نخورید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
خوب ارث رسیده باشه بهت خوب داری دیگه پول و مال اموال باید بابتش به دولت مالیات بدی
من نمی دانم مردم ایران هر چقدر پول هم که داشته باشن باز ناله می کنند
Kavire Bikasi
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
ناشناس 14:28 دولت زمانی میتونه بابت این قبیل دارایی ها مالیات بگیره که اقتصاد قوی داشته باشیم و قانون برای همه اجرا بشه
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
چرا دولت نباید از مقدار ثروت مردم و درآمدشان اطلاع داشته باشد. همین طوری است که من مدرس حق التدریس با درامد سالیانه حداکثر نه میلیون تومان نهصد هزار تومان مالیات می دهم و دوست من که بازاری است با درآمدی غیر قابل قیاس بامن (اتومبیل او به کل دارایی من می اررد )سالیانه هفتصد هزار تومان (که با اعتزاضش کمتر هم می شود)مالیات بدهد
چه عیبی داره خب دولتی ها و بچه هاشون سر کارن و حقوق بالا خبر از امثال منی ندارن کهبا بیش از ده سال سابقه کار و تحصیلات تو زندگیمون موندیم اینم قطع کنید ما را به خیر شما سالهاست امیدی نیست
پاسخ ها
saman n
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
خوش به حالت. من آرزوی یه روز سابقه کار دارم.هی چی بگم.
ما حاضر هستم که مبلغ چهل و پنج هزار تومان به دولت پرداخت کنیم ولی قیمتها به قبل از یارانه ها برگردد و یارانه نمیخواهیم
دیگه موقش رسیده که دولت یارانه ها را قطع کنه. یه فکری به حال اقتصاد کنه.
پاسخ ها
نسیم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
توروخدا نمی خواد دولت زیاد در زمینه اقتصاد فکر کنه. اگر فکرکردنش مثل همین طراحی هدفمندی یارانه ها باشه
ای کاش به قکر اشتغال جوانان بیکار بودم اگر هر شهر همین مبلغ رو صرف اشتغالزایی برای جوانانش میکرد نه مشکل مسکن بود نه ازداواج ونه اشتغال
از روز اول هم برای اینکه این بی احترامی ها رو نبینم اصلا برای یارنه ها ثبت نام نکردم.
حالا خانواده ام نیز فهمیده اند که چه کار خوبی کرده ام.
پاسخ ها
مهدي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
ربطي به بي احترامي ها نداره...اگه لازمت بود ثبت نام ميكردي.
اینکه دولت اطلاعات مردم را داشته باشد که چیز مهمی نیست. اونایی که می ترسن اطلاعاتشون را دولت ببینه حتما ریگی در کفش دارن و میترسن منافعشون به خطر بیفته. وگر نه در همه کشورهای دنیا اطلاعات مالی افراد در دسترس تصمیم گیرندگان کشور هست. حالا که بعضی آقایون ناراحت شدن بهتره که دولت بگه کسایی که یارانه می خوان بیان اعلام کنن ما هم تست دارایی شون را انجام می دیم.
ثبت استاد نه صبت اسناد دقت کن دلبندم
اقا قطع کن خیال همه رو راحت کن مخصوصا یارانه کارمندان دولت که پول و وام و بیمه همه مودلش دارن همش هم ناله می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
یارانه کارمندا قطع بشه مشکلی نیست ولی یارانه بازنشسته های بیچاره رو قطع نکنید که وضعشان خیلی خرابه و با این هزینه های سرسام آور دارو درمان واقعا پول لازمند.وضع بیمه هاشون رو هم که دیگه خودتان بهتر میدونید که هر روز کارشون کشیده به شکایت در بخشهای خبری صدا و سیما از دست این بیمه های الکی.
دوستان تا حالا فکر کرديد بعد از 3 سال با اينهمه تورم چرا مبلغ يارانه متناسب با تورم افزايش پيدا نکرده؟اين هدم افزايش خودش يجور قطع کردن يارانست.
پاسخ ها
يك بند خدا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
تو همينش هم موندن بعد تو مي گي افزايشش كو؟!
اين يارانه دادن از اولش هم كار اشتباهى بود مخصوصا به دهك هاى بالا.
بهتره اونو يكدفعه حذف كنند و به اقشار كم در امد به شكل ديكه اى كمك كنند. در عوض بيشتر براى بهبود توليد وإيجاد اشتغال دولت كمك كنه.
مهمترین عامل تورم، توزیع نقدینگی به هر بهانه حتی حمایت از اقشار ضعیف و متوسط جامعه است زمانیکه تولید ضعیف است باید نقدینگی به سمت عرضه سرازیر گردد نه به سمت تقاضا.
واقعیت تلخ است اما گفتنش بهتر از نگفتنش است شاید به مزاج برخی ناخوشایند باشد ترجیح می دهم با یک مثال توضیح دهم .
من معتقدم مهمترین عامل تورم ایجاد تقاضا در قشر ضعیف و متوسط جامعه است زیرا اگر به شخصی که مثلاً درآمد 100 هزار تومان در ماه دارد 100 هزار تومان دیگر هم داده شود او هیچ گاه 100 هزار تومان دوم را سرمایه گذاری ( به سمت تولید) نمی کند بلکه اگر قبلا یک کیلو گوشت و مرغ خرید می کرده است به پشتوانه 100 هزار تومان دوم 2 برابر خرید خواهد کرد بطوری که این قانون در سایر هزینه ها اعمال می گردد مثلاً خرید و حتی احتکارخانگی سایر کالاهای اساسی و در نهایت منجر به تقاضای بیشتر می گردد.
پاسخ ها
علی
| United States |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
شما می گویید نتیجه اش می شود گرانی
یعنی یارانه نقدی = افزایش تقاضا = تورم = از جیب مردم هزینه کردن
و در نهایت باز هم مردم ضرر می کنند
کاملا با نظر شما موافقم
پس از توزیع یارانه ها قدرت خرید مردم عملاً کاهش یافته است . یارانه ای که قرار بود به نفع مردم شود نتیجه معکوس داده است با توجه به گران شدن حاملهای انرژی پیشنهاد می شود یارانه را شرکتهای برق. ٰآب. گاز و.. بدهید تا دست از سر ما بردارند.
اینای که منفی میدن اصلا توی این مملکت زندگی میکنند؟!
دخل و خرج با همدیگه نمیخونه این رو باید به کی بگیم؟! 800 گرم! گوشت شده 28000 تومن!
با سلام
شما خودتون رو جای اون کسی بذارید که درامد نداره و یارانه اش رو قطع کنند، چه حالی پیدا می کنید. قطع یارانه ها فقط فاصله بین دولت و مردم رو زیاد میکنه. به فکر کار دگر باشید.
باید حداقل بیست میلیون ا.فرادبرخوردار حذف شوند تاقشرضعیف بتواند ازیارانههااستفاده کند وتولیدتقویت شود خواهشمنداست بگذارید اقتصاد تقویت شود ففط به فکر منافع شخصی وکوتاه مدت خود نباشیم پس ایثار کجا رفته تابناک بهتر است کمک کند نه ناامیدی رافریاد بزند
بسیارکارخوبی مینکنداگرعملی شود
با توجه به اینکه هر سرپرست خانواده یک حساب معرفی کرده ک یارانه ها به ان حساب ریخته می شود ترتیبی اتخاذ شود که به صورت اتوماتیک تنها با شناسه قبض وشناسه پرداخت قبض های آب و برق و گاز و یا کارت های سوخت لینک شده به ای حساب بتوان از یارانه ها برداشت کرد و در پایان سال سرپرست خانواده بتواند مازاد احتمالی آن را برداشت کند به این ترتیب شرکتهای اصلی ذینفع در اسرع وقت به نقدینگی خود رسیده اند و هم مردم برای اینکه آخر سال پول بیشتری بدست آورند سعی می کنند صرفه جویی کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
عجب تزی میدی!مگه فقط این یارانه متعلق به گاز و برقه؟پس تکلیف یارانه نان و اتوبوس و لبنیات و بقیه کالاها که گرونشون کردند و سرهم رو این 45000 حساب کردن چی میشه؟درثانی اصلا این مبلغ مگه کفاف گاز و برق رو میده که تازه اضافش رو هم آخر سال برداشت کنیم؟احتمالا بتازگی قبوض گاز رو با 10 بند مخلفاتش ندیدی(از قبیل مانده بدهی و بدهی گذشته و بیمه و مالیات و ارزش افزوده و...).صبر کن قبضت بیاد و بفهمی چی میگم.تازه قبوض گاز رو هم ماهانه و 45 روزه کرده اند!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
طرح خوبی است ولی افراد ضعیف و یا روستائیان که قبظهایشان آنقدر که چه عرض کنم بلکه یک چهارم آنها نیست و این پول را جاهای دیگر هزینه می کنند چه پیشنهادی دارید
به نظر من حتی اون فرد ثروتمند هم همون حقی را داره که آدم فقیر داره. این نفت و ثروت متعلق به همه افراده.
برادران عزیز فعلا مشکلات دیگر را حل کنید تا برسد به هدفمندی مگر این اولین مشکل دو لت است
برای تغذیه سالم و اهمیت دادن به سلامت زندگی مردم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خواهشمندیم یارانه ها را قطع نکنید ما در زندگی روی این برنامه ریزی کردیم اگر سوخت (گاز برق اب بنزین ) و ارد ارزان شود مشکلی نیست خواهشن فشار بر مردم نیاید
دلار و برگردونن به 1200 تومن و یارانه حذف و اجناس به قیمت سابق.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
اگر دلار را به نرخ قبلی یعنی 1200 تومان برگردد اجناس خارجی دوباره به کشور سرازیر می شود و تولید داخل که توان مقابله با قیمت ارزان تمام شده جنس خارجی ندارد ضربه می خورد همان طور که این چند سال اخیر بخاطر ارزان بودن جنسهای چینی تولید کنندگان به زمین خوردند
یارانه صدقه نیست که به یکی بدهند به یکی ندهند یارانه حق فقیر وغنی است مگر اینکه اغنیا خودشان داوطلبانه از حقشان بگذرند
ماهی 15 دلار به هر نفر میدهند انگار شاخ غول شکسته اند!!
با 15 دلار چی میشه خرید؟ خروس قندی؟
در ضمن من که یکمنزل 75 متری خریدم و به نامم ثبت شده و بخاطرش ماهی دو میلیون قسط می دهم و 18 میلیون هم قرض کردم ( و نمی دانم کی قرضم را می توانم بدهم)باید یارانه ام قطع شود چون خانه دارم؟
خیلی هم کار خوبیه. تو همه جای دنیا دولت ها میدونند مردمشون چه قدر در آمد دارند وچه دارایی هایی دارند چون باید مالیاتش رو بگیرند . آدمایی ام که در آمدشون سالمه و مالیاتش رو هم میدن ترسی ندارند از اینکه دولت از اموال و درامدشون خبر داشته باشه
تابناک جان دلبندم! خوداظهاری با انصراف داوطلبانه فرق داره. شلوغش نکن
این مقدار کم از یارانه ها حق ماست
چه یک ایرانی پر درامد باشد چه کم دآمد
حق حذف یارانه او را ندارید

اگر قرار است به دهکهای کم دآمد کمک بیشتری شود
در قالب طرحهایی با محدودیت زمانی می تواند اجرا گردد
اما حذف یارانه عده ای از مردم به بهانه زیادتر کردن یارانه عده ای دیگر از مردم کاری اشتباه است
کسانی که خودرو گرانقیمت دارند را حذف کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
شدیدا موافقم .چون طرف پولداره که ماشین 50 میلیونی به بالا سوار میشه و بنزین آزاد میزنه و از پس هزینه هاش هم برمیاد دیگه.
بهترین راه این است که قیمت ها را به قیمت های قبل از پرداخت یارانه ببرید ویارانه را هم قطع کنید فاز دوم یارانه ها خیلی وقت است که شروع شده اگر درقبوض برق وگاز وتلفن توجه کنید ارقامی را بابت عوارض میابید که این خود یعنی اجرای فاز دوم یارانه ها دربعد دریافت از مردم نه پرداخت به مردم اصلا پرداخت یارانه از اول اشتباه بود چه بهتر که این رقم ناچیز را به زیر ساخت های اجتماعی تخصیص میدادندآنوقت اثرات آن به همه مردم می رسید ضمنا دهک های کم درآمد هم دل خوش نباشند که سهمیه آن ها نیز مانند کوپن های ارزاق بزودی قطع خواهد شد
بنظراين حقير با.نشسته يارانه دردي راازهيجكس دوانكرده وازاين ببعدهم نخواهدكرد بهترين كاراين است كه كاملا قطع بشود وخيال دولت ومجلس راحت بشه وبدنبال حل كردن مشكلات ديگركشورباشند
اگر کسی داوطلبانه بخواهد کار خوب کنه، یارانه اش رو خودش به سازمانهای خیریه و یا کارهای تولیدی و غیره میندازه...
من معلم برای اینکه زنده بمونم یک شغل دوم دست و پا کردم و حالا در پرداخت مالیاتش موندم حتما پر درآمد محسوب میشم .
در شهرستان 200000 نفری ما در یک سال گذشته 1104000000000ریال یارانه دادهاند با این پول میشد حداقل 20 کارخانه و کارگاه تولیدی احداث کرد و صدها نفر شاغل شوند اما یارانه ها خرج خریدو افزایش مصرف گرایی شده است . لذا دکتر روحانی جان اگر میخواهی نامت در تولید و اشتغال و در اینده این مملکت ماندگار باشد کل بارانه ها راحذف کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
خب شما پورشه ات رو بفروش و کارخونه بزن.با یارانه بقیه چیکار داری؟
کسی یارانه شما را نمی خواهد، حقوق ما را مثل همه جای دنیا بدهید قیمت اجناس هم مثل همه جای دنیا ، اینقدر هم منت سر مردم نگذارید پول خودمان رو می گیرید به خودمان می دهید با هزار منت
بن سبد اخیر که عین بی عدالتی بود....
چرا؟
کارگر سر گذر که هیچکس ازش حمایت نمیکنه اهل این مملکت نیست؟
این پول یارانه ها را به هیچ کس ندهند و صرف آباد سازی روستاها، صنایع کوچک در نقاط خارج از شهرها و مناطق گردشگری بکنند. در این صورت کسانی که واقعاً احتیاج به این یارانه ها دارند می روند آنجاها کار می کنند و بیشتر از یارانه ها در می آورند و کسانی که پول دارند وارد مناطق تفریحی و گردشگری شده و همچنین از محصولات آن صنایع و کشاورزی و ... استفاده می کنند و از جیب خود به آنان پول پرداخت می کنند.
این 45000 تومان را هم ندهید. اصولا چه قدرت خریدی دارد؟ از منت گذاشتن برای این مبلغ ناچیز خسته شدیم. از ابتدا هم مشخص بود که دادن این پول جهت موافقت با طرح به اصطلاح هدفمنی یارانه ها یا در اصل طرح افزایش قیمت ها است.
مسولین یادشان باشد که یارانه بازنشستگان بخصوص فرهنگیان باید در مرحله دوم خیلی افزایش پیدا کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
باید اقشاری که شغل دارند یارانشون قطع گرددوفقط مبلغی به جمعیت فعال که درسن اشتغالندولی بیکارندپرداخت شود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
همه بازنشستگان در وضعیت وخیمی زندگی می کنند خصوصا آنهایی که حقوق بازنشستگی زیر 2 میلیون تومن دارند.چون اکثر فرزندانشان بیکارند و در سن ازدواج.باید یارانه کلیه بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی با حقوق ماهیانه زیر 2 میلیون افزایش یابد.
دوست من سلام
من دو فرزند دارم که کل پول یارانه می شود 182 هزار تومان.
این پول برای کسی که 500 هزار تومان حقوق ماهیانه می گیرد معادل 40 % حقوق می شود 40 درصد حقوق متوجه شدی یا بازهم بگم
پاسخ ها
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
دوست من عليك سلام
شما كه ماهي 500 حقوقته ، واقعا دل شير داري كه دو تا بچه هم داري!
با سلام من معتقدم که ابتدا دولت بنا را بر خود اظهاری گذاشته بعد از ان به اطلاعات اشخاص ورود پیدا کند تا به اینوسیله نیاز نباشد که وارد اطلاعات همه شد
ایکاش از روز اول به جای پرداخت نقدی, این یارانه ها را صرف بازسازی و توسعه بهداشت و درمان و یا رایگان کردن آموزش و پرورش می کردند.
تمامی اقشار به بهداشت و درمان و آموزش و پرورش نیاز دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
به نظر من هنوز هم این راه حل قابل اجراست.
از طرفی همه افراد ملت علی اخصوص اقشار کم درآمد به بهداشت و درمان نیازمندند.
اینکه دولتها امقدار مال و اموال افراد رو بدونن چیز بیراهی نیست ، در همه جای دنیا سالانه افراد فرم پرداخت مالیات رو بصورت واقعی پر میکنند و میزان دارایی و درامدشون رو به اطلاع دولتها میرسونن و مالیاتش رو میپردازن ، در ایرانه که فقط مقدار دریافتی کارمندان وکارگران مشخص و مالیاتش به موقع کسر میشه ، وگرنه چه بسیار مشاغلی داریم که درامدهای میلیاردی دارند و اصلا مالیات نمیدن یا مالیات ناچیزی میدن ، اتفاقا اگه دولت اینها رو شناسایی و از یارانه حذف کنه ،یارانه فقط به افراد نیازمند میرسه که حقشونه
پاسخ ها
س.الف
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
البته اینکه دولت نباید در میزان درآمدها تفحص کند که یک دلیل واهی است چراکه تا دولت نداند هرکس چقدر درآمد دارد بر چه اساسی میخواهد مالیات بگیرد؟!
اما بازهم برای اینکه مشکلی پیش نیاید بهتر است بجای اینکه از همه مردم بخواهیم درآمدشان را اعلام کنند یا دولت تفحص کنید دولت باید از مردم بخواهد که هرکس مایل به دریافت یارانه است فهرست اموال و دارایی های خودش را اعلام کند و و دولت آنها را بررسی کند. اینطور کسانی که واقعاً نیازمند یارانه نیستند خودبخود حذف می شوند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
خوب ما ایرانیها زیاد نق می زنیم اصلا جزء فرهنگمان شده مطلبی را خدمتان ارائه می دهم فرزند بنده در بیرمنگام بعنوان فوق دکترا کارو تحصیل می کنداولین روزی که به اداره مالیات اعلام کرده من خانه اجاره کرده ام خانه 60 متری ماهی سه میلیون دوروز بعد فرمی آمده که هر دو سه ماه یک بار فلان مبلغ به عنوان مالیات اجاره منزلت به حساب بریز تا ما برای بی سرپناهان خانه تهیه کنیم البته بصورت اجباری نه انتخابی من و پدرش هم کارمند جزئ هستیم و از قشر بسیار صرفه جویی کن جامعه
به جاي يارانه ميشه به سه دهك بالا سهام داد تا عدالت رعايت بشه . شايد بعد از يه مدت خيلي ها انصراف بدن و سهام بخوان
این شکل یارانه برای اقتصاد مخرب است.کلا قطع شود وبری زیرساخت های کشور هزینه شود.
به نظر ما بهترین راه این است که به صورت کالا وغیر نقدی باشد به راحتی پول دارها انصراف میدن چون حال وحوصله تو صف ودنبال کالا پیدا کردن ندارند وعده ای هم واقعا مسئله غذا و خوراک مردم فقیر در بین باشد انصراف میدن
ببخشید اقتصاد دان نیستم ولی هر کسی میتواند مشکلات اقتصادی را درک کند. نمیدانم چرا کسی عملا برای حل مشکل اقدامی نمیکند.
اولا حق با همه دوستان است:
1- یارانه حق همه ایرانی‏هاست - هرچند تاثیر عمده ای در زندگی بعضی ها ندارد.
2- مبلغ یارانه از روزهای اول حدود 40 دلار میشد ولی امروز شده 15 دلار و همه هزینه های خانوار با افزایش دلار تا 3 برابر گران شده و هیچ اقدامی برای اضافه کردن یارانه ها نشده.
3- کسانی که وضعیت مالی خوبی دارند نیاز نیست به هر دلیل یارانه شان قطع شود چرا که این افراد به اندازه کافی مصرف گرا هستند و هزاران برابر یارانه را بابت مالیات ارزش افزوده و .... به دولت باز میگردانند و حذف یارانه مته به خشخاش گذاشتن است و دشمن سازی.
4- گران کردن آب و برق و .... همه باعث هزینه های سربار خانواده ها شده که خیلی بیشتر از یارانه دریافتی است. و بیشتر به خانواده های کم درآمد و حقوق بگیر که هم باید مالیات حقوق را بپردارد و هم مالیات هزینه های مصرفی - فشار مضاعف است.
گرفتن یارانه حق مسلم ماست
يارانه حق هر إيراني هست در صورتيكه قيمتها به قبل از اجرا هدفمندي برگردد راضي ايم براي همه را قطع كنند . سبدكالايي را هم كه مي خواهند بدهند دست كمي از هدفمندسازي يارانه ها ندارد حتي بدتر از ان است ،بايد بدوييم دنبال گرفتن كالاهاي كوپني( ياد دوران جنگ افتادم) لطفاً طرح هايي كه مي دهند كارشناسي شده باشد.
من که خیلی بد شانسم، احتمالا اولین نفر باشم که اسمم برا حذف در می آد.
یارانه حق همه مردم است حتی ثروتمندان
آنچه مسلم است رایانه قشر کارمند را کم میکنند به بقیه که زورشان نمی رسد
پاسخ ها
مهدي كاشاني
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
نه ! واقعا قشر كارمند كم درآمدند؟؟؟
پس كارگران جزو جه قشري هستند ؟؟؟
ما كه هرچي امكانات و مزايا و... ديديديم مال كارمندان بوده.
همين كه حقوقتون عقب نميفته و استرس تعطيل شدن كارخونه رو نداريد براتون كافيه
من جاي دولت بودم. يارانه تمام كارمنداني كه مالك خونه هستند و اجاره خونه نميدن رو قطع مي كردم
من که از اول هم یک ریال هم نگرفتم از روز اول هم این روزها رو پیش بینی میکردم در اقتصاد سالم پول در قبال کار میدهند دولت باید با شیب ملایمتری قیمتها ودرامد مردم رو واقعی وبالانس کنه لطفا دلتون رو به ماهی 45000 تومان یارانه خوش نکنیددولت تا قیامت که نباید یارانه بده
گوشت یارانه بگیرهارا هرروز میتکونید
این یارانه حق من، تو و هر ایرانی دیگه هست، هیچ کسی حق نداره مردم رو رو از حقشون محروم کنه.
مراجعه به اطلاعات سامانه هایی نظیر ثبت اسناد و املاک شاید برای تشخیص خیلی پولدارها منطقی باشد ولی برای تفکیک متوسط و زیر متوسط روشی غیرمنطقی است. چرا که ممکن است کسی بعد از یه عمر مثلا یه خونه و ماشین متوسطی هم داشته باشه و بقول معروف آبروداری کرده باشه, ولی همین 45 هزار تومان هم براش کمک خرج باشه.
اینقدر منت سر این مردم بدبخت نزارید به خاطر شندرغاز پول از صبح تا شب تو بوق کرنا میکنید یارانه دادیم یعنی که چی
لطفاًبفرماييدبراى انصراف ازدريافت يارانه به كدام سايت مراجعه كنيم؟
یارانه نسخه التیام یک اقتصاد بیمار است و وابستگی مردم به آن یک اعتیاد اقتصادی است. دولت باید این مبلغ کلان را که با تقسیم وسیع عملا هیچ مشکلی از مردم حل نمی کند در جهت ایجاد اشتغال به کار بگیرد. البته پیش شرط آن این است که اعتماد مردم جلب شود که قطع رایانه واقعا به مفهوم افزایش اشتغال است و برای این کار هم باید گزارشی از نحوه هزینه کرد هزاران میلیارد پول نفت در گذشته به ملت داده شود.
کشتی ما را با این یارانه نفدی
بخدا این مبلغ هزینۀ قبوض آب و برق و گاز و تلفن را هم پوشش نمی دهد! چه رسد به آب و نان و گوشت و پوشاک و بنزین و اجاره مسکن و ملزومات زندگی و ایران گردی و جهان گردی و هزینۀ آموزش و کتاب و قلم فرزندان!!!
یارانه نخواستیم اما قیمت به حالت برگردد.
ما با وجود اين كه زن و شوهر كارمنديم و دو بچه دانشجو و محصل، هر ماه تا همان حدود بيستم ماه چيزي ته حساب نمانده و آن ده روز باقي مانده را با همين پول مي گذرانيم. به خدا بد وضعي شده ي وقتي حدود ده دوازده سال پيش واقعا كارمندا جون گرفته بودن و ما مي تونستيم كلي پس انداز كنيم.
ما با دلار خرج میکنیم و با ریال حقوق میگیریم . مثل همه دنیا حقوق راهم به دلار کنند یارانه هم نمی خواهیم.
عجب!
بابا تورا خدا مردم نترسونيد اينقدر مشكلات اقتصادي خانواد زياده كه يارانه اگه قطع بشه باوركن من كه يه كارمندم بيچاره ميشم
دو دولت قبلي کاري کردند که دانشمندان دنيا هم در حيرت ماندند .يعني چگونه به اين راحتي ميتوان زندگي مردم يک کشور را به چالش بکشند . حالا رياست محترم جمهور و تيم اقتصادي گرانقدر او راه حل مناسبي را براي آ ن نمييابند .
پول ملی باید صرف کار ملی شود.
کارهای عام المنفعه مثل ساخت جاده، ایجاد فضاهای ورزشی و تفریحی بطوریکه زیرساختی برای نسل های بعد هم باشه.
حتی دادن یارانه به صنایع کار خطرناکی است. چون مدتی کمک به یک کارخانه یعنی مرگ کارخانه های دیگر. و این هم یعنی واردات و بی برزش شدن پول. کارخانه باید تولید کنه و هزینه خودش را در بیاره. دولت اگه میخواهد کمک کنه باید مالیات صنایع را کم کنه تا تولید کنندگان جرات کنند در تولیدی خود را باز کنند و از حالت زیرپله ای خارج شوند.
ما با دلار خرج میکنیم و با ریال حقوق میگیریم . مثل همه دنیا حقوق راهم به دلار کنند یارانه هم نمی خواهیم.
دادن این پول گدا کردن مردم است .

قیمت اجناس رو پایین نگه دارید خودش مشکل رو حل میکنه


ا
منی که خونه وماشین قسطی خریدم و بنامم در سامانه ثبت شده اگه یارانم قطع شد قسطاشو دولت میده ؟
سلام يه پيشنهاد دارم. يارانه رو فقط به روستانشينان بدهيد. يعني كساني كه اهل و ساكن روستاها هستند. تاكيد مي كنم اهل و ساكن.اينجوري خيلي از معضلات حل ميشه.
مشکل مالی مردم با این چندرقازها مرتفع نمیشه... درآمدها باید با بالا رفتن قیمتها افزایش پیدا کنن
توی یه جایی کار میکنم که 500تومان حقوق دریافتی دارم منم یارانه میگیرم پسر صاب شرکت هم که میلیارد ها داره اونم میگیره....چیزیم بنام نداره...
یارانه حق 76میلون ایرانیه یا یارانه به همه بدهندیابه هیچکس افراد آسیب پذیر از طریق دیگری حمایت شوند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار