بازدید 54213
تلاش برای خروج از جایگاه متهم و رسیدن به جایگاه شاکی با روشی عجیب:

عمل مجرمانه مرتضوی بلافاصله پس از شکایت از ربیعی و محجوب!

دادستان سابق تهران که پیشتر و به هنگام محاکمه در پرونده جنایت کهریزک، با انتشار لایحه دفاعیه دادگاه غیرعلنی مرتکب عمل مجرمانه شده و بی توبیخ مانده بود، اکنون که قصد دارد از جایگاه متهم خارج شده و جایگاه شاکی را هم تجربه کند، اشتباهی عجیب و حقوقی به نام خود ثبت کرده که می‌تواند تبعات حقوقی سنگینی برای وی به همراه داشته باشد
کد خبر: ۳۶۷۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۱ 28 December 2013
دادستان سابق تهران که پیشتر و به هنگام محاکمه در پرونده جنایت کهریزک، با انتشار لایحه دفاعیه دادگاه غیرعلنی مرتکب عمل مجرمانه شده و بی توبیخ مانده بود، اکنون که قصد دارد از جایگاه متهم خارج شده و جایگاه شاکی را هم تجربه کند، اشتباهی عجیب و حقوقی به نام خود ثبت کرده که می‌تواند تبعات حقوقی سنگینی برای وی به همراه داشته باشد؛ اشتباهی که البته به نام وکیل وی ثبت شده ولی به نظر می‌آید با اطلاع مرتضوی رقم خورده باشد!

به گزارش «تابناک»، روز گذشته یک خبرگزاری به نقل از وکیل مدافع «سعید مرتضوی» مدعی شد که موکلش، یعنی دادستان سابق و مدیرعامل معزول تامین اجتماعی از علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و علیرضا محجوب، رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از تامین اجتماعی، شستا وشرکت‌های تابعه شکایت کرده و این شکایت به شعبه پنج دادسرای کارکنان دولت ارجاع شده است.

عمل مجرمانه مرتضوی بلافاصله پس از شکایت از ربیعی و محجوب!پیرو این خبر با «سعید ایوبی یزدی» وکیل مدافع مرتضوی تماس گرفتیم که این وکیل ضمن تایید شکایت، به جزئیات منتشر شده در خبر روز گذشته اکتفا کرد و پاسخ تمامی سوالات را معطوف به مطالعه شکوائیه منتشر شده در خبرگزاری فارس کرده و از پاسخ به سوالات امتناع ورزید.

با توجه به متن منتشر شده -که منضم به متن کامل شکایت دو برگی یاد شده است،- درخواهیم یافت اتهام منتسب شده به ربیعی و محجوب، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و ایراد تهمت و افترا ذکر شده و مواد 697 و 698 قانون مجازات اسلامی، اصل 37 قانون اساسی، ماده 188 قانون آئین دادرسی کیفری و ماده 746 قانون مجازات اسلامی مستند آن ذکر شده است.

این در حالی است که اگر موارد استناد قانونی یاد شده را کنار گذاشته و صرفا انتشار شکواییه را مد نظر قرار دهیم، با استناد به موارد قانونی می‌توان گفت که عملی مجرمانه روی داده است چراکه پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و غیرعلنی و محرمانه بودن از جمله ویژگی‌های شاخص این مرحله به شمار می‌آید که انتشار شکواییه آن را نقض کرده است.

پیمان حاج محمود عطار، وکیل دادگستری در این باره می‌گوید: با توجه به اینکه در تحقیقات مقدماتی، اصل بر غیر علنی بودن است تا هم مرجع تحقیق را از فشار افکار عمومی و هیجان ناشی از ارتکاب جرم رهانیده، هم متهم را از انگ شهرت به اتهامی که هنوز دلائل توجه آن به او مورد بازرسی کامل قرار نگرفته، مصون دارد و فوایدی از این دست، ممنوعیت انتشار اطلاعات تحقیقات مقدماتی با عنوان کلی محرمانه بودن آن اصل قرار می‌گیرد. البته محرمانه بودن دلایل دیگری هم دارد که از جمله آنها، جلوگیری از امحا اسناد و دلایل توسط متهم یا هم دستان وی است.

وی می‌افزاید: محرمانه بودن رسیدگی به اتهامات تا آنجا مورد تاکید قانون گذار قرار گرفته است که حتی ذیل اصل ماده 188 آیین دادرسی کیفری و در قالب تبصره یک اصلاحی آن، درباره محاکمه علنی متهمان (و نه انتساب اتهاماتی به افراد در مرحله تحقیقات مقدماتی که راه زیادی تا بررسی آنها در دادگاه مانده است) آمده: «... خبرنگاران رسانه‌ها مي‌توانند با حضور در دادگاه از جريان رسيدگي گزارش مكتوب تهيه كرده و بدون ذكر نام يا مشخصاتي كه معرف هويت فردي يا موقعيت اداري و اجتماعي شاكي و مشتكي عنه باشد منتشر نمايند. تخلف از حكم قسمت اخير اين تبصره در حكم افترا است.»

عطار در شرح این تبصره می‌گوید: نظر به این حکم قانون، حتی نام بردن از متهمان در دادگاه نیز حکم افترا دارد چه برسد به اینکه بخواهیم اسامی برخی اشخاص حقیقی و حقوقی را به صرف طرح یک شکایت قضایی منتشر نماییم.

این در حالی است که فارغ از این بررسی که تخلفی آشکار در آن به چشم می‌خورد، توجه به موارد قانونی مورد استناد در انتهای شکواییه نیز می‌تواند به جهاتی جالب توجه باشد؛ کافی است مواد 697 و 698 قانون مجازات اسلامی و یا ماده 746 آن را که ذیل فصل جرائم رايانه‌‌اي قرار گرفته است را مطالعه کنیم تا دریابیم که انتشار شکواییه مرتضوی علیه وزیر و نماینده مجلس، به گونه‌ای شگفت‌آور می‌تواند هم راستا با نام فصلی باشد که این مواد قانونی ذیل آن درج شده‌اند: «فصل بیست و هفتم: افترا، توهین و هتک حرمت».

عمل مجرمانه مرتضوی بلافاصله پس از شکایت از ربیعی و محجوب!
عمل مجرمانه مرتضوی بلافاصله پس از شکایت از ربیعی و محجوب!
برای دیدن تصاویر در ابعاد بزرگتر روی آن‌ها کلیک کنید

منظور نسبت دادن صریح امری به افراد به وسيله درج در روزنامه و جرائد که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و اثبات آن ممکن نباشد، نسبت دادن تصریحی یا تلویحی اکاذیب به قصد اضرار به غير يا تشويش اذهان عمومي يا مقامات رسمي به وسيله نامه يا شكواييه و مواردی از این دست که همه و همه با انتشار شکواییه مرتضوی رخ داده است تا اصولا این سوال پیش آید که اگر مجرم بودن ربیعی و محجوب برای ایشان مسجل شده است، دیگر چه نیازی به طرح شکواییه در مرجع قضایی دیده‌اند؟

با این تفاسیر آشکار می‌شود که مرتضوی پس از شکایت صورت داده، با انتشار متن شکواییه موجبات این امر را فراهم آورده که خود متهم به اتهاماتی شود که به دیگران نسبت داده است؛ از تشویش اذهان عمومی گرفته تا افترا. البته باید در نظر داشت که این اتهامات به واسطه گفت‌وگوی وکیل او با یک رسانه رقم خورده است اما مگر می‌شود قبول کرد که کسی با سابقه مرتضوی، به رغم سالها فعالیت در کسوت قاضی و نشستن بر جایگاه دادستان استان تهران، نداند که انتشار این شکواییه می‌تواند حکم افترا داشته و حتی در راستای تشویش اذهان عمومی تعبیر شود؟!

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۴
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۶۳
بر اساس این قانون تمام افراد دو طرف این ماجرا باید شلاق بخورند.
چه جالب میشه اگه حد رو برای همه همزمان در ملا عام اجرا کنند!!!!!
عیبی نداره.بگو این هم 15000 تومان جریمه.!!
فوقش200هزارتومن جریمش میکنن؟!!
آقا هر وقت این مرتضوی به خاطر کار هایی که کرده به دادگاه رفت و بیش از 200 تومن جریمه شد، انوقت من خبرهای مربوط به مرتضوی رو درست حسابی می خونم.
تا اون موقع خبر خوندن در مورد مرتضوی به جز اعصاب خورد کردن هیج سودی نداره
با این کار مجازات شدید یعنی حداقل ده هزار تومن جریمه قطعیه.
این بابا پارتی داره
بازم خوب اصل خبر را میگذارید بعد تفسیر به رای میکنید اینایی که ما خوندیم مشکلی از نظر حقوقی نداشت سیلسی نمدانم
اشتباه آنجاست :
چيزي كه علني شده است را مي خواهيم غيرعلني كنيم .
حال كه همه چيز رو آمده ، لطفا"‌محاكمه را پخش زنده كنيد
اینقدر جرم این بنده خدا سنگینه که یک افترا به نماینده مجلس توش گمه. خودشم می دونه میخواد حواس بقیه رو پرت کنه از اصل ماجرا
وکیلش منتشر کرده ربطی به مرتضوی نداره
اگر این قانون پیاده شود ما ایرانی ها همه مون حداقل 74 ضربه شلاق و 1 سال حبس را باید تجربه کنیم.
با خوندن متن قانون که در بالا اومده ضربان قلبم به شدت بالا رفت از شدت ناراحتی.
رییس جمهور قبلی رو یادتون هست ؟ چند بار این کار رو کرد ؟ چه موقعی ؟ چی شد ؟
واقعا قوانین زیبایی داریم!!!!!!
شما نگرانش نباشید . او میدونه چکار میکنه !
یه نفر وقتی میخواد وارد شغل دولتی بشه باید هفت خان رستم را طی کنه و همچنین تا هفتاد نسل قبل از او نیز هیچ عمل خلافی انجام نداده باشند ، و همچنین قوانین موجود و کنترل مدیریت به اندازه ای است که شخص نمیتواند آب بخورد حالا چطور شده که یکی مثل مرتضوی و خاوری از این وسط تا این پستها پیشرفت میکنند جای بسی سوال دارد . بهتر است که اشخاصی که باعث شدند مرتضوی به این جایگاه برسد نیز مورد مواخذه قرار گیرند . مردم در 9 دی به خیابان نیامدند که 2 سال بعد آن مرتضوی و خاوری و بابک زنجانی را تحویل بگیرند
این اشکال دارد ولی رسانه ای کردن شکایت از احمدی نژاد اشکال ندارد .
آزموده را آزمودن خطاست.
هر چی باشه یه حقوقندانه .
حتمآ میدونه که میتونه یه کاری بکنه .
میگی نه
شاهنامه آخرش ...
تابناک جان ، به فرض اینکه گزارش و تحلیل شما درست باشه ، و ایشان جرم مرتکب شده باشه؛ به نظرت نامبرده چه حکمی صادر میشه ؟
الف - 50 هزار تومان ب - 100 هزارتومان
ج- یه کم بیشتر د- یه مقدار کمتر
من و شما حرص ایشون رو نخوریم بهتره
قانون باید برای همه و بدون تبعیض باشد . درغیر اینصورت آن قانون هیچ ارزش قانونی ندارد !!
گاهی اوقات از آمدن به سایت تابناک پشیمون میشم. نه بخاطر تابناک . بخاطر اینهمه خبرهای مربوط به مردی که قانون یک کشور را براحتی به تمسخر میگیره طوریکه انگار خونش رنگی تر از ماست و خودش رو بالاتر از هر قانونی می دونه. مرتضویه فراقانونی !!!!!!
هزار تا ... بزرگتر کرده اند و کسی جلوشون رو نگرفته و 200 هزار تومان جریمه شده ن، حالا به خاطر یه مسألۀ جزئی حقوقی فکر کرده اید ازشون بازخواست میشه؟!
کی به این دادستان سابق دکتری داده؟منم می خوام.
سلام
یه سوال
مصاحبه با کلی خبرگزاری و سایت توسط محجوب و ربیعی قبل از اثبات و در مرحله تحقیق آیا از مصادیق افترا هست یا نه؟
ازقوه قضائیه درخواست میکنیم اموال به یغا رفته تامین اجتماعی را برگردانید و از رئیس جمهور محترم سپاس گذاریم دستور پیگیری را دادند
بابا دری وری نوشتید
طرف گفته رفتیم شکایت کردیم
این استدلالات خنده دار دیگه چیه!!!!!!
این آقا داره چوب ندانم کاری هاشو میخوره و کم کم داره شخصیت حقیقی و حقوقی خودشو از دست میده. خیلی جالبه
جالبه که این اقا هنوز ازاده؟؟؟؟؟!!!!!!
یعنی یک نفر تو ایران پیدا نمی شود که جلوی مرتضوی را بگیرد؟
50 هزار تومن جریمه اش کنید نا حالش جا بیاد!
مرد حسابی مرتضوی بد ولی محجوب که دیگه حرفی باقی نذاشته مرتضوی بخواد بگه ... محجوب همه رو قبلا گفته بود
سلام
اینجور که پیش میره نمیدونم کی نوبت تابناکی ها می شه؟؟؟
برای کسی که به جرم ... محکوم به پرداخت فقط 200 هزارتومان میشود، این اتهامات که دیگه چیزی نیست
خدایا امثال مرتضوی رو بر مقدرات مردم حاکم مفرما.
کاش وکیل مرتضوی وکالتش را قبول نمی کرد مگر وکیل هر پروندهای را قبول می کندآنهم برای اثبات بی گناهی کسی که گناهکار در قضیه کهریزک و بیت المال ملت و.... می باشد وکیل جان جلو حق الناس ملت بدبخت ایران قرار نگیر هر نانی خوردنی نیست
مرتضويه ديگه... يه هفته شلوغ ميكنه و هفته ديگه 100 هزار تومان جريمه ميشه و تمام
به نظر مي رسد اين يك بده بستان سياسي است وگرنه مرتضوي آن قدرناشي نيست كه ندانداين عمل بسيار ساده ومجرمانه است
آقای س.م عین خیالش نیست اینقدر مطمئنه که با خیال راحت راست راست را میره هیچ کس چیزی نمیگه بهش لابد چیزی داره!!!!!
حالا باید یه چیزی هم بدهکار باشیم که آقا برده شکایت هم داره
انچه که در مورد محرمانه بودن تحقیقات مقدماتی گفته شده ناظر به تحقیقات بازپرس است ولاغیر . انهم به این معنی است که تا پایان تحقیقات مقدماتی آن را در اختیار شاکی و متهم و وکلای آنان قرار نمیدهد . در پایان تحقیقات و هنگام اخذ اخرین دفاع نیز مکلف است کلیه تحفیفات را به متهم ارائه کند .
نکته کلی در مورد افشای اسناد محرمانه این است که افشای آن از طرف مقاماتی که در ارتباط با شغل خود به آن دسترسی دارند جرم است . والا افراد دیگر هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارند . به عنوان مثال یک نفر شخص عادی اگر یک سند محرمانه به دستش رسید ، هیچ تکلیفی در حفظ آن ندارد و اصولا وقتی سندی به دست شخص ثالثی غیر مقامات مسئول رسید . این سند افشاء شده است و دیگر محرمانه تلقی نمیشود . البته آنچه گفته شد بحث حقوقی است و هیچ ارتباطی هم به ایران و ایرانی ندارد ، مع الاسف .
حقشه
انسان خوب و بد همیشه وجودداره...مهم چیه؟؟؟؟؟؟؟
آقا مدرک دانشگاهی مرتضوی رو بررسی کنید خیلی سوتی داده
ضرا المثل قديمي كه ميگه به طرف رو كه بدي آستر هم مي خواد.
تابناک نمیدونم چرا هیچ وقت نظرات منو منتشر نمیکنی ولی من نظرمو مینویسم حتی اگه فقط خودت بخونبش : یادمه چند وقت پیش یه جوونی رو به خاطر زور گیری 100 هزارتومن به اعدام محکوم کردن وقتی توی تلویزیون باهاش مصاحبه میکردن گفت برای درمان بیماری مادرش مجبور شده دزدی کنه که البته تحقیقات انجام شده هم این موضوع رو تایید میکرد. من نمیدونم ارقامی که در پرونده تامین اجتماعی بیان میشه هزینه درمان چند تا مادر بیماره یا به عبارت دیگه پول خون چند تا جوونه که برای درمان مادرشون مجبورن دزدی کنن.
متاسفم که شما مقرضانه وبانگاه عداوت ودشمنی به ایشون نگاه میکنید!صبر میکنیدببینیدکی ازاسب میافته شماهم از اصل بندازیدش!
کسی نمی تونه مرتضوی رو محکوم کنه. ببینید کی گفتم.
بدهکار را اگر طلب نکنی طلبکار گردد.
دلت خوشه
ببين كيا دادستان ميشن كه خودشون از قانون چقدر بي بهره اند ! تازه خواهيم ديد كه اين آقا به سزاي اعمالش ميرسه يا بازم از ما بهترون به دادش ميرسند !
200هزار تومان براي همين كار كنار گذاشته اند /جرم آقاي مرتضوي هر چه باشد قابل خريد به مبلغ فوق است
تواین مملکت سوژه ای بهتر ازبابک زنجاتی و سعید مرتضوی نیست
دوست دارم ببینم تحصیلات، روابط و همچنین فکر این آقای وکیل از قبول وکالت چی بوده؟!!
محتسب مستي به ره ديد و گريبانش گرفت ...
افرادي درطول تاريخ پيدامي شوند كه روي هرخلاف كاري سفيد مي كنند
دست پيش مي گيرد كه پس نيفتد. بابا مرتضوي خيالت راحت باهات كاري ندارن، مگه به اتهامات و جرايم قبليت چطور رسيدگي شد. اصلا نگران نباش و به كارهات ادامه بده...
100 تومن جریمه اش کنید.خلاص
کیه که به این تخلفات رسیدگی کنه ؟؟؟دلت خوشه؟؟
ما که هر چی نوشتیم در سایت گذاشته نشد فکر میکنم شما هنوز از این آقا میترسید ها
انوقت این آدم چه بلاهایی سر خیلی کسا در اورد و بیچاره کرد خدا تقاص میگیرد
مرتضوی حاشیه امن دارد
وقتی مرتضوی دفاعیه اش را علنی می کند و توبیخ نمی گیرد، انتظار دارید قوه قضاییه به خاطر انتشار شکواییه از وی بازخواست کند؟! مرتضوی دلش قرص است که هر چه خلاف کند، کسی کاری به کارش ندارد.
مرتضوی باید محاکمه علنی شود
اصلا اين طوري نيت برادرجان
مرتضوي وامثال اودرزمان محاكمه متهمان اين قانون را بارها نقض كرده وقبل از ازاينكه متهمي را محاكمه كند موارد اتهامي اورا دررسانه ها گفته وعاده كرده وفكرهم نمي كند كسي مثل او پيدا شود مطبوعه را آلت جرم قراردهدوبا استناد به قانون غيرمطبوعه دهها روزنامه را توقيف موقت كند كه همانندصيغه هاي نود ساله هنوز تمام نشده اين توقيف ها.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان