بازدید 18622

گرانترین و ارزان‌ترین خطوط مترو دنیا

کد خبر: ۳۶۶۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۸ 24 December 2013
با تصویب شورای شهر، بلیت های مدت دار یک سال به سامانه حمل و نقل عمومی تهران برمی‌گردند. این بار اما به چند شرط و شروط.

به گزارش مجله مهر، تا تیرماه امسال، صدور بلیت های یکساله و شش ماهه برای مترو و اتوبوس بدون هیچ مشکلی ادامه داشت. اما از 6ماه قبل، شرکت اتوبوسرانی و مترو اعلام کردند صدور این بلیت ها برای همیشه متوقف شده است. تصمیمی که حالا اعضای کمیسیون عمران شورای شهر آن را برگردانده اند و با چند شرط، به صدور مجدد آنها رای داده اند.

ابوالفضل قناعتی، مخبر کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در حاشیه جلسه امروز شورای شهر شروط صدور این بلیت ها را محدودیت در دفعات و شیوه استفاده عنوان کرد و گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورا بلیت‌های یکساله برای اتوبوس‌های شرکت واحد به مبلغ 65 هزار تومان صار می شود و برای مترو، به قیمت 45هزار تومان. با این شرط که بلیت های اتوبوس در طول روز بیش از شش تراکنش نمی‌توانند داشته باشند اما استفاده از این بلیت ها برای حمل و نقل زیر زمینی محدودیتی نخواهد داشت.

او دلیل این محدودیت را جلوگیری از سوء استفاده‌هایی که قبلا وجود داشت، اعلام کرده و به ایسنا گفته است: کارتی هم به صورت متمرکز در نظر گرفته شده که امکان استفاده از خطوط اتوبوسرانی و مترو را باهم فراهم کند که با تخفیف 10 هزار تومانی به مبلغ 100 هزار تومان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

این در حالی است که پیش از این، کارت بلیت های یک ساله مترو امکان استفاده در خطوط اتوبوسرانی را هم داشتند و برای این استفاده محدودیت دفعات تعریف نشده بود. قیمت این بلیت ها در سال گذشته 45هزارتومان برای بلیت 6ماهه و 55هزار تومان برای بلیت یک ساله تعیین شده بود.

ارزان‌ترین بلیت مترو دنیا در تهران

قیمت بلیت تک سفره مترو در حال حاضر 450 تومان و قیمت بلیت دو سفره 650 تومان است. این رقم برای دارندگان کارت بلیت‌های اعتباری بر حسب مسافت طی شده از 150 تومان تا 250 تومان متغیر است. رقمی که قائم مقام شركت بهره برداري متروي تهران معتقد است تهران را صاحب ارزان ترين متروي جهان کرده است. عباباف می‌گوید: سيستم مترو طوری سياست گذاري شده كه افراد در صورت استفاده از بليت هاي اعتباري هزينه كمتري را هم بپردازند. محاسبه قیمت بلیت مترو براساس کیلومتر است و به 6 زون قسمت شده که کمترین سفر در ده کیلومتر زون اول 122 هزینه باید پرداخت شود

ناحیه سفر مسافت طی شده در مترو مبلغ کسر شده از بلیت اعتباری هنگام خروج از هر ناحیه
1 0 تا 10 کیلومتر 1545ریال
2 10 تا 20 کیلومتر 1652ریال
3 20 تا 30 کیلومتر 1908ریال
4 30 تا 40 کیلومتر 2069ریال
5 40 تا 50 کیلومتر 2459ریال
6 بیش از 50 کیلومتر 2495ریال
 قیمت بلیت متروی تهران برای دارندگان کارت بلیت های اعتباری

خارجی‌ها چقدر هزینه می‌کنند؟

در میان خطوط متروی دنیا اما لندن با بلیت 4.41 دلاری، یعنی رقمی حدود 13 هزار تومان گران‌ترین هزینه حمل و نقل را برای مسافران دارد. بعد از لندن قیمت بلیت استکهلم و سانفرانسیسکو با 3.96 و 3.18 دلار یعنی نزدیک به 12 هزارتومان گران‌ترین‌ها متروهای دنیا هستند. واشنگتن، برلین، تورنتو، شیکاگو و پاریس هم در رده‌های بعدی قرار دارند.

جالب این که متروی مسکو، سئول و پکن در فهرست 15 رده‌ای بلیت‌های مترو جزو ارزان‌ترین‌ خدمات حمل و نقل زیرزمینی قرار گرفته اند. مسکو با بلیت‌های 0.69 دلاری، سئول با 0.55دلاری و پکن با 0.29 دلار.
گرانترین و ارزان‌ترین خطوط مترو دنیا
نرخ بلیت مترو در کشورهای دنیا
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۲۸
چرا از لحاظ خدمات به استفاده كنندگان مقايسه نمي شود؟ امكانات و مسير ها ...؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
یادش بخیر. بله من دو سال پیش که دلار ارزان بود حدود 1200 تومان به کره جنوبی و شهر سئول بودم. بلیط مترو حدود 600 تومن که فرمودین میشد(0.55 دلار). اما چقدر مسیر زیاد و با چه کیفیتی. اکثرا، مسافرها نشسته بودن و در بدترین حالات مسافرها راحت می ایستادن. هیچ کس له نمیشد. ضمناً یک گارد شیشه ای وجود داشت تا زمانی که مسافران منتظر آمدن ترن هستند کسی تصادفا در ریل قطار نیفتد. ترن بسیار بسیار تمیز بود. برای پیدا کردن مسیرها از اسکرین های تاچ بسیار بزرگ استفاده شده بود که به راحتی بلیط تهیه نمایید. زیرزمین های ورودی متروها بسیار بزرگ بود و هزاران فروشگاه در آنجا وجود داشت. مثل اینکه کره ای ها یک شهر زیرزمینی هم داشته باشند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
من دو هفته پیش مسکو بودم، غیر از اینکه قطارهای آنهخا با فاصله زمانی کمتری نسبت به تهران به ایستگاهها می رسند، هیچ مزیت دیگری ندارد و برعکس مترو تهران خیلی پاکیزه تر و نوتر است.
بابا پسر ميبيني؟؟؟؟؟؟
اوووووووووووووووووووووووووووووو ههههه
خداي خدا خير بده اين مسئولين رو!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چقدر مفته توي ايران قيمت مترو هاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ايا به اين خبر بايد اينو گفت ديگه نه ؟ تابي جون؟؟؟
مقایسه زمانی معنا پیدا می کند که دو چیز مشابه با هم مقایسه شوند و پارامترهای مختلق از جمله سطح درآمد جامعه، وضعیت ترافیک، سرویس دهی، و.. در نظر گرفته شود.
این بررسی به خودی خود اشتباهه شما باید میزان قیمت بلیط به میزان متوسط درآمد هر فرد در هر شهر مذکور تقسیم کنی بعد معلوم میشه چه خبره مثلا نیم دلار چه مقدار از درآمد یک کره ای رو تشکیل میده یا 450 تومن چه قدر از درامد یک تهرانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
بله. اون موقع که دلار هزار تومن بود این دو قیمت تقریبا یکی بود!!!!!
نگارنده مطمئن هست که نسبت درآمد مردم را هم در نظر گرفته یا نه فقط قیمت بلیط رو به ریال تبدیل کرده است ؟
تابناک تو رو خدا این چیه نوشتی همین مونده از فردا بلیط مترو هم گرون بشه
درآمدهایشان را هم لطفاً بنویسید.
چرا نرخ بلیط اعتباری با نرخ سفر یکطرفه خارج مقایسه شده است؟ در اصل باید با بلیطهای تک سفر مترو مقایسه شود بعلاوه آنکه نسبت نرخ بلیط مترو به نرخ دستمزد روزانه کشورها هم مقایسه شود آنگاه موضوع قابل بررسی است
من استکهلم بودم
اولا این قیمت بلیط مترو برای خرید خارجیها و تک مسیره است
دوما مردم با کارت سوار میشن که شامل اتوبوس و قایقم میشه که خیلی ارزونتره در ضمن با ارایه به اداره مالیات بر میگرده

و در نهایت برای دانش اموزان و دانشجویان رایگانه
مترو اوکراین چرا اینجا نیست ؟ حدودا 0.18 دلار هست نزدیک قیمت مکزیک
حداقل حقوق در ديگر كشورها ساعتي ١٠ دلار هست لطفاً بر اين مبنا به ما حقوق دهيد ، بعد قيمت خدمات را نيز با آنجا يكي نمائيد
فکر میکنید اگر حمل و نقل عمومی در تهران اعم از مترو و اتوبوس کلا رایگان شود تاثیر خوبی در کمتر شدن استفاده مردم از خودروهای شخصی خواهد داشت؟
گذشته از موارد متعددي كه بايد در مقايسه قيمت بليطهاي مترو تهران با ديگر پايتختهاي جهان مد نظر قرار داد سرويسهايي است كه مترو هاي خارجي به دليل تعدد خطوط و وسعت پهنه شهري خدمات مترو در اختيار شهروندان قرار ميدهند .
براي مقايسه :
مثال اول : چنانچه شما بخواهيد با مترو تهران به فرودگاه بين المللي امام خميني عزيمت كنيد به شرطي كه منزلتان نزديك يكي از ايستگاههاي مترو باشد ، نهايتاً در ايستگاه شهر ري بايد از مترو خارج شويد و بقيه مسير را با آژانس يا تاكسي و يا دربستي طي كنيد كه حداقل رقمي كه بايد براي رسيدن به فرودگاه پرداخت كنيد رقمي نزديك به چهل هزار تومان است ! همين داستان در بازگشت هم تكرار مي شود و يك هزينه رفت و برگشت به فرودگاه نزديك به 82 هزار تومان مي شود !
اما در پاريس فرق نمي كند شما در كدام نقطه از مركز شهر باشيد با طي مسافتي كمتر از 1000 قدم شما حتماً به يك ايستگاه مترو ميرسيد با تهيه يك بليط 5 دلاري رفت و برگشت زون 5 پاريس و با تعويض دو ترن به فرودگاه ميرسيد ! همين داستان در بازگشت هم تكرار مي شود .
مثال دوم : اگر شخصي منزلش در شهرك غرب باشد براي رفتن به محل كارش در يكي از مناطق نزديك به يك ايستگاه مترو ،‌ابتدا بايد با بك بليط 500 توماني به ايستگاه صادقيه برود از آنجا با 450 تومان به ايستگاه مورد نظرش و پس از خروج با پرداخت حداقل 700 تومان كرايه تاكسي يا موتور به محل كار خود برسد !
پس متوجه مي شويم كه با توجه به اندازه خدمتي كه مترو در اختيار شهروندان تهراني قرار ميدهد قيمت بليط زياد هم ارزان نيست !
چرا از حقوقی که مردم اونجا نمی گویید که کارگر ساده ساعتی 10 دلار(30 هزار تومان در یکساعت) میگیره
مكزيكو از تهران أرز انتر است چون ١٥سنت كمتر از ٤٥٠ تؤمن ميشود
البته قیمت بلیط های تک سفره مترو شهر مکزیکو 450 تومنه. تقریبا هم قیمت بلیط های تک سفره کارتی تهران.
البته اینو هم بایست در نظر گرفت که وقتی آدم وارد مترو تهران میشه به جهت ازدحام جمعیت واقعا له میشه.
ولی فک نکنم تو شهرهای دیگه که تو نمودار آوردین اینطوری باشه.
حداقل تفاوت مترو تهران را با مکزیکو می آوردین شما که ادعای ارزانترین قیمت مترو را دارید....
اگه درامد ٦٠٠هزارتوماني رو مبنا قرار بديم و ميانگين بليت رو٢٠٠تومن بگيريم ميشه٣٠٠٠دفعه(البته اگه اعتباري باشه)
٣٠٠٠بار استفاده از مترو توي لندن١٢٠٠٠دلار ميشه كه درامد ماهيانشون خيلي خيلي كمتر از اينه(فكر كنم فقط لوگزامبورگ اين ميانگين درامد رو داره)
در كل حمل و نقل عمومي توي ايران به نسبت ارزونه
كيفيت ايستگاها خوبه و به مراتب تميز تر از مترو پاريس و لندنه
ساعت كاريشم خوبه
فقط تعداد ايستگاهاش كمه
اينم بگم كه هزينه هاي خورد و خوراك هم كم نيست مثلا يه اب معدني كوچيك حدودا٢يورو،مك دونالد٧يورو...
ولي خونه به نسبت درامد خيلي گرون درنمياد
در كل اكثرا دخل و خرجي زندگي ميكنن ولي خوب ثبات اقتصادي دارن بيكاريم كمتر از ايرانه
مترو تهران که مترو نیست وسیله پرس کردن مردمه!!! فشار قبر از فشار مترو تهران کمتره به خدا !!!
اونام تو متروهاشون باید از کرج تا مصلی رو سر پا باشند ، تازه‌ اگه بتونند خودشون رو هل بدهند تو مترو!
کلا باید قبول کرد که در کشور ما هزینه جابجایی نسبت به سایر کشورها پایین است. مثلا قیمت بلیط تک سفره مترو پاریس 1/7 یورو است که تقریبا 0.001 درآمد متوسط می باشد. برای ما با بلیط 450 تومانی، به همان نسبت متوسط درامد می بایست 450هزار تومان باشد.
یک معلم درآمریکا د10000لاریعنی بادلار 3000تومان ماهیانه30000000تومان حقوق میگیردحالا بلیط مترورامقایسه بفرمایید
تو انگلیس، آمریکا و سایر کشورهای مقایسه درآمد ماهیانه یک کارمند متوسط حدود 7000 دلار است ولی در ایران 320 دلار!
مهمتر از هزینه، اثربخشیه که خودتون می تونید قضاوت کنید که مترو چند درصد از حمل و نقل تهران رو پوشش می ده و چقدر باعث تسریع و تسهیل کار مردم می شه
صدای طبل از دور خوش است. من چند ماه لندن بودم که گران ترین قیمت بلیط مترو در جهان را دارد. باور کنید متروی تهران از هر جهت بهتر از متروی لندن است. البته تا نروید و نبینید قبول نمی کنید.
با سلام،اين ليست قيمت،اشتباه ميباشد چون در فرانسه(پاريس)قيمت يك بليط ٩يورو ميباشد،اين ليست قيمت شما به روز نيست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس