بازدید 61646

شهید جین پوشِ یقه باز نمی‌تواند پرنده آزادی باشد؟!

چشمانمان را باز کنیم و واقعیت‌ها را بپذیریم؛ فرهنگ‌سازی در این دوران، یعنی چاپ بنر ۱۲ متر تندگویان با‌‌ همان شلوار جین و نصب در میدان ولی عصر تهران و درج تنها یک جمله: «او برای دفاع از مردمش شهید شد‌».
کد خبر: ۳۶۶۱۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۶ 21 December 2013
طرح برخی اخبار درباره آنچه بر سر نشانه‌های یکی از قهرمانان جنگ هشت ساله در چند سال اخیر آمده و یکی از نوجوانان مظلوم قربانی صهیونیست‌ها جایگزین شده، این پرسش را پیش آورده که آیا قرار است طرح الگوهای مقاومت اسلامی و وطنیِ دیگر نقاط جهان از جمله فلسطین، به بهای کمرنگ شدن قهرمانان وطن که موزون‌ترین وضعیت را نسبت به قشر وسیعی از جوانان دارد، تمام شود؟

به گزارش «تابناک»، همه ملل قهرمانانی دارند که از آن‌ها مجسمه می‌سازند، هر سال برایشان مراسم‌ برگزار می‌کنند و در تلاشند تا این چهره‌ها را ‌نمادهای جهانی معرفی کنند و در مقاطعی از تاریخ معاصر، متأثر از فضای سیاسی و اجتماعی جهان، برخی از ایشان در میان دیگر ملل نیز به شدت مورد توجه جهان قرار گرفتند.

«ارنستو رافائل گوارا دلاسرنا» یا‌‌ همان «چه‌گوارا»ی پزشک و چریک آزادی‌خواه آرژانتینی، یکی از این چهره‌هاست که هنوز نقشش روی پیراهن بسیاری از جوانان سراسر جهان دیده می‌شود.

در این میان، ایران به واسطه آنکه چهارراه وقایع بزرگ جهانی بوده، با کثرت قهرمانان روبه‌روست و عدد قهرمانان ملی ایران آنچنان بالاست که می‌توان یک کتاب بسیار قطور به عنوان مواد درسی دانش آموزان در نظر گرفت. جنگ تحمیلی به خودیِ خود، نسل تازه‌ای از قهرمانان و نماد‌ها را به وجود آورد که برای نسل تازه قابل درک‌تر بود و در مناسبات فرهنگی، امکان الگوبرداری از آن‌ها بیشتر فراهم بود. شاید همین ‌باعث شد، چهره‌ای چون ابراهیم حاتمی‌کیا با اشاره‌ای ضمنی به فیلم «چ» که زندگی دکتر «چگوارا» را روایت می‌کند، «چ» را بر اساس برشی از زندگی شهید دکتر مصطفی «چمران» بسازد.

در چنان فضایی اما تلاش می‌شود، برخی از قهرمانان مقاومت در دیگر کشور‌ها، به ویژه قهرمانان مقاومت اسلامی در برابر صهیونیست‌های غاصب نیز در کشورمان معرفی شوند و جوانان با آرمانشان و مظلومیتشان بیشتر آشنا شوند. یکی از این چهره‌ها محمد الدُرِّه، نوجوان دوازده ساله فلسطینی که در‌ سی‌ام سپتامبر ۲۰۰۰ در منطقه «نتساریم» در نوار غزه و توسط صهیونیست‌ها با گلوله مستقیم کشته شد؛ امری که به واسطه پوشش توسط تصویربردار عرب شبکه دو فرانسه (France ۲) به رخدادی جهانی بدل شد و حتی صهیونیست‌ها درصدد برآمدند تا در انکار این امر برآیند.

شهیدِ جین پوشِ یقه باز نمی‌تواند پرنده آزادی باشد؟!

حال این جوان به کتاب درسی آمده و اگر کتاب فارسی دوم راهنمایی را ‌ورق بزنید، چهره نقاشی شده‌اش را در صدرِ شعر «پرونده آزادی» محمود درویش می‌بینید و این اتفاقی مثبت است که کتاب‌های درسی به چهره‌های وطنی خلاصه نشود؛ اما این رویکرد یک شرط مهم دارد و آن‌ اینکه‌ این اشخاص جای قهرمانان وطنی را تنگ نکنند. آن گونه که خواهر شهید تندگویان در گفت‌و‌گویی که به تازگی داشته، تأکید کرده، افزوده شدن نام این جوان فلسطینی مصادف با حذف نام شهید تندگویان از کتاب درسی دوم راهنمایی بوده و به ظاهر، این جوان جایگزین وزیر نفت جوان ایران بود که پس از شکنجه‌های فراوانی توسط بعثی‌ها شهید شد. البته او تنها از کتب درسی حذف نشد، بلکه از پای تقویم رسمی مملکت نیز نامش را خط زدند و به حاشیه تقویم بردند که امری عجیب و غیرمنتظره بود.

فاطمه تندگویان در این باره به شرق گفته است: «جواد تنها وزیری است که در جبهه اسیر شده‌ و اسیری است که طولانی‌ترین مدت اسارت را داشته است. در بالا‌ترین شأن نظام بوده و بیشترین اطلاعات را داشته که می‌توانسته، یک خطر و تهدید فوق‌العاده برای نظام محسوب شود. به‌ عنوان یک قهرمان ملی، این الگو بعد از رنج و مرارت‌های بسیار و پیگیری‌های ما در دوجا درج شد که یک‌ روز اسارتش بود که در تقویم جمهوری اسلامی نوشته شد و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در زمان آقای خاتمی این موضوع را تصویب کرد که بعد حذف شد و دیگر آنکه آقای حداد عادل هم پیگیری کرد و شرح حال جواد را به ‌عنوان یک قهرمان ملی در کتاب فارسی دوم راهنمایی قرار داد. در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد «محمد الدوره» به‌ عنوان یک جوان فلسطینی جای جواد را گرفت و نام جواد حذف شد‌».

خواهر این قهرمان جنگ تحمیلی که در زمان اسارت با معرفی خود و مسئولیتش، زمینه ساز نجات جان چندصد تنی شد که قرار بود یکجا اعدام شوند و البته در عوض شکنجه‌های فراوانی را تا پیش از شهادت به جان خرید، در عین حال یادآوری می‌کند: «ما پیگیری کردیم اما به جایی نرسید، ما به هیچ عنوان نمی‌خواهیم که عکس جواد روی دیوار‌ها نصب شود و نام جواد دایما ابزار تبلیغاتی شود. برای ما این مهم است که به ‌عنوان یک مشی فکری، مشی‌ای که قابل تسری به نسل جدید باشد، این الگو شناخته و ماندگار شود‌».

این رویداد هنگامی تکان‌دهنده‌تر می‌شود که در‌می‌یابیم این شهید به شدت با کلیشه‌هایی که تلاش می‌شود از شهدا‌ خلق شود و به همین دلیل رابطه برقرار کردن جوانان میان وضعیت خود و این دلاورمردان دشوار می‌شود، فاصله دارد و بخشی از نسل جوان به خوبی می‌توانند با او رابطه برقرار کنند. کافی است تنها تصاویر این شهید منتشر شود تا هم دست عده‌ای که قهرمانان را آن گونه که دوست دارند، ترسیم می‌کنند، بسته شود و هم جوانان مشتاق چنین اشخاصی شوند و عکس این قهرمانان را جایگزین چه‌گوارا کنند. متأسفانه این کلیشه‌ها درباره خلبانان و شهدای آمریکا رفته‌ای نظیر شهید تندگویان نیز صورت پذیرفته و از ایشان بتی ساخته شده که دیگر هیچ جوانی تصور نمی‌کند بتواند شبیه آن‌ها شود.

شهیدِ جین پوشِ یقه باز نمی‌تواند پرنده آزادی باشد؟!

خواهر شهید تندگویان در این باره گفته است: «این کلیشه تفاوتی فاحش با واقعیتِ جواد دارد. نمی‌توانم بگویم تفاوت ۱۸۰ درجه‌ای دارد، اما تفاوتی فاحش دارد، جواد یک بچه فعال پرتحرک بذله‌گو، اجتماعی و روشنفکر خوش‌لباس، تصور کنید که عکسش در مجلس کنار شهید رجایی با شلوار جین است که من برایش از آمریکا آورده بودم؛ با یک بلوز چهارخانه که دکمه بالای یقه‌اش باز است و محاسن تراشیده و سبیل و عکسش موجود است با همین کیفیت در آن مجلس حضور یافته و پذیرفته شده است و رأی‌ اعتماد گرفته است. نیامده تغییر چهره دهد و ظاهر‌سازی کند. حتی قرار بود سریالی در موردش ساخته شود که وقتی متن سریال را خواندیم به ‌شدت معترض شدیم. مردم شخصیت دارند. ما نمی‌توانیم مردم را با خیالبافی پیش ببریم...».

او همچنین از توقف پخش سریال ساخته شده با هزینه کلان برای شهید تندگویان در قسمت سیزدهم متأثر از فشار اعضای خانواده این شهید خبر داده و یادآور می‌شود، بخشی از این سریال ثمره خیال‌بافی بوده و ربطی به زندگی وزیر جوانِ نفت ایران نداشته است و همه این حرفا یعنی آنچه خانواده مسئولان به درک عمیقی از آن رسیده‌اند، هنوز برخی مسئولان سیاست گذار در‌نیافته‌اند و تصور می‌کنند باید از شهدا‌ ‌چهره کهکشانی ساخت و اگر چنین امکانی فراهم نبود و با ممانعت نزدیکان مواجه شد، شهید ـ ولو آنکه از مهم‌ترین شهدا‌ باشد ـ از صحنه گیتی حذف ‌و شهیدی از دیگر کشور‌ها را جایگزینش کرد.

باید پذیرفت برای نسلی که شلوار جین، یکی از پوشش‌های قالبش است و دکمه بالای پیراهن و بلوزش را نمی‌بندد، تندگویان به مراتب بهتر می‌تواند نقش نماد و پرنده آزادی را ایفا کند تا شهیدی که هیچ اشتراک‌ ظاهری نیز با جوان کنونی ندارد و از دیاری دیگر برایش آورده‌ایم. بپذیریم، الگوی جوان امروزی باید شباهت‌هایی به جوان امروزی داشته باشد، و‌الا همچنان در سیاست گذاری فرهنگی شکست می‌خوریم و سال به سال بر پشت دست می‌کوبیم که چرا یک چهره شهید ایرانی ‌‌داوطلبانه ـ نه سازماندهی شده‌ ـ ‌روی پیراهن‌های گرانقیمت جوانان شمال تا جنوب این پایتخت دوازده میلیونی نقش نبسته است.

چشمانمان را باز کنیم و واقعیت‌ها را بپذیریم؛ فرهنگ سازی در این دوران، یعنی چاپ بنر ۱۲ متر تندگویان با‌‌ همان شلوار جین و نصب در میدان ولی عصر تهران و درج تنها یک جمله: «او برای دفاع از مردمش شهید شد‌».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۷۷
انتشار یافته: ۱۴۶
مرسی تابناک، به نکته ی خوبی اشاره کردی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
احسنت گل گفتی منم برا چاپ زندگی و خاطرات شهیدم همین مشکلات رو پیش رو دارم واقعیت ها رو اگه درست نشان دهیم جامعه جوان بهتر درک کرده و پذیراست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
ما قهرمان کشیم .قهرمان پرور نیستیم
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
در دوره آقای احمدی نژاد بخش های زیادی از تاریخ این مملکت از منابع درسی حذف شد و گویا این راه تازه شروع شده. اخیرا آقای ... اعلام کردند که امیر کبیر با ساخت دارالفنون سکولارسیم را به ایران آوردند و این شروع یک مرحله برای تخریب امیرکبیر و در نهایت تخریب مقبره امیرکبیر و بعد هم حذف از تاریخ ایران. خیلی راحت .....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
ممنون تابناک.
واقعاً من تا حالا همچین دیدی به شهدا نداشتم.
الان تازه فهمیدم تحت تاثیر این تبلیغات و تک صدایی تو جامعه بودم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
درود بر شهید عزیز وطنمان تندگویان.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
شاهد پورش سوار میلیاردر چطور؟!!!!!!!!!!
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
يك توضيح بدم در خصوص نظر اون دوست عزيز كه فرمودن حرفهاي آقاي ... ميتونه مقدمه اي براي تخريب اميركبير و نهايتا مقبره ايشون باشه؛ اونهم اينكه مقبره اميركبير در ايران نيست و بنابراين تخريبش هم به اين راحتي ممكن نيست. مقبره اميركبير در كربلاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
عالی بود
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
احمدی نژاد جایی را هم بدون دستکاری گذاشته است؟!!!
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
من سنم 17 ساله آقاي تندگويان رو نميشناسم ميشه بيشتر معرفيشون كنيد لطفاً
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
يادشان زمزمه نيمه شب مستان باد...
شهید جین پوش راهت ادامه دارد
درود بر تند گویان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
بابا به زن شهید همت گفتند اسمتو عوض کن !!!
به زن شهید نمیاد اسمش ژیلا باشه !!!!!!

تحجر تا کجا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
البته راهش جین پوشیدن نیست. راهش شرافت و ایمان و غیرت و اخلاص است. حالا اگه اینها رو داشتی دیگه مهم نیست جین بپوشی یا فاستونی یا هر چیز دیگه.
این تازگی نداره ما اسطوره های خودمون را عادت داریم فراموش کنیم. اصلا غریب پرستیم!!
ما آرش ها داشتیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
دوست عزیز آرش افسانه و اسطوره ( story ) است . در این سرزمین در هر دوره ای بیشمار قهرمانان بودند که زندگی عادی خودشان را داشتند و هر گاه که لازم بود برای دفاع از آرمان و سرزمین ، ضمن آفریدن حماسه ، جان خود را تقدیم کردند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
آرش را توی کتابها داشتیم
ناشناس
| Japan |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
ارش افسانه نیست یه مخترع بوده که تونسته زمانش خودش اولین موشک را بسازه لطفا اول داستان ار ش را بخونید بعد نظر بدین
فروهرآبدانان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
کی گفته آرش اسطوره بود
فردوسی راجع به داستانهایش میگه:
تواین را دروغوفسانه مدان/به یکسان روش برزمانه مخوان/
هرآنچه ازان خورد با خرد /دگر بر ره رمز معنا برد/برادر آرش را رمزگشایی کنی همان ارشک یا اشک بنیانگذار اشکانیان است که به مرور زمان اسطوره شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
ارش نماد کامل وطن پرستیه افسانه توهمات ذهنی توه که از هویتت اگاه نیستی
درود خدا بر روان پاک وبی آلایش شهید تند گویان که مظهر مردانگی بود وعاشق مملکت واین سرزمین .، او مردانه قبول مسئولیت کرد وجان شیرین خود را فدای تعهدش کرد ومردانه در اسارت شهید شد.یادش گرامی و روحش قرین رحمت واسعه پروردگار باد.
قربون قد و بالات .فدایی سر به زیریت.اگه از آسمون یه نگاه به پائین انداختی .ما را هم داشته باش .این گوشه کنارا با زندگی میجنگیم البته زور زوری نایی نمونده .اما ما هنوز موندیم زبان محاوره ما کم کم داره فراموش میشه کمتر میفهمند ما چی میگیم .راستی راستی خیلی آقایی.
برای اینکه ازشهدا،الگوهای قابل دسترسی بسازید.آنهاراکوچک و خوارنکنید. شلوارجین ارزشی نیست که باتکیه برآن شهیدی را قابل دسترسی کنید. کمک تندگویان به قشرکارگر،همنشینی بافقرا و کمک های مردمی درزمان دانشجویی بیشتراورامحبوب جوانان میکند تا یقه باز او.برای عادی سازی شهدا و جلوگیری از قدیس نمایی،به تفریط نیافتید. بگذاریدعکس شهداهنوز درجانمازدختران ماکنارمفاتیح باشد. جوانان لاابالی با اینگونه الگوسازی شما دست ازمجسمه های عریان هالیودی شان برنمی دارند.
پاسخ ها
ايراني
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
فكر كنم خودتم نمي دوني چي ميگي/شعار معلومه خوب بلدي
فلان و بهمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
منفیا رو بشمر عزیزم
آرش آريايي
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
همه داستان رو نگرفتي ،يك بار ديگه بخون و يك كم فكر كن برادر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
عمق مطلب رو درك نكردي
این که با پای خودش رفت جبهه و وزیر یک کشور بود رو وزیر نمیدونن اونوقت اون بچه ای که هیچی نمیدونه و فقط به قتل رسیده رو شهید و پرنده ی آزادی میدونن، آموزش و پرورش ما به قعر قهقرا رفته
پاسخ ها
آريا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
درود بر درك بالاي شما
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
درود بر درک بالای شما واقعا درود
هامون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
آفرين...!
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
آفرين ، از ته قلب من گفتي. همه وجودم را تكان داد.
وای بر ما که ظواهر را فدای باطن کرده ایم درود بر همه شهیدانی که مظلومانه فدایی ایران شدند بی احتساب خط ریش و لیاس و حاشیه های تلخی که ما برایشان درست کردیم. جایشان در مقام اعلی علیین باد
حتماً مصلحت اینجوری بوده...
البته تو کشور ما واقعیت ها جاشون با مصلحت ها عوض شده.مصلحت هایی که اگه نبودن الان حال و روز بهتری داشتیم...
باطن را فدای ظاهر
ميتوانست الان در كنار ما باشد!
اي كاش كسي صداي ترا ميشنيد
زمان جنگ همه جوانهاجین پوش بودن بادشمن مقابله میکردن ....سلام برشهیدان وطن..ا
پاسخ ها
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
ایوالله درست کفتی
ممنون تابناک چقدر قشنگ گفتی.
چرا همه باید شبیه لباس فرم مورد تایید باشند.
چرا باعث جدایی مردم از قهرمانانشان می شوند.
درود بر تندگویان
وقتی توی کشور خودمون یه نفر مثل کفاشیان هست که وقتی خبرنگار میپرسه که چرا جام خلیج عربی؟ وبا واکنش تند آقای خندان مواجه میشه و بیرونش می کنن دیگه چه انتظاری باید داشت.درود بر شهیدان مخلص و ایرانیان عاشق ایران زمین.
بنظرم همون بهتر که زمینه ای ایجاد شد که توسط خواهرشون چنین اطلاعاتی رو به گوش مردم برسونید.
خب آقازاده نیست اختلاس نکرده و.... خب چرا باید تحویلش بگیرن آخه باباجون من!!!!!!!!!!!!!!!!!!
***بازهم گلي از بوستان رنگارنگ دولت دست پاكان. كاش كسي پيدا شود انحرافات ايجاد شده در دولت گذشته را شناسايي و پاك كند***
سه سال تو دانشكده نفت آبادان با هم همدوره بوديم. بچه شيريني بود و خيلي با محبت. لباس پوشيدنش هم رنگي از شرايط همان زمان را داشت و هيچ هم اشكالي نداشت. گاهي وقتا خيلي دلم براش تنگ ميشه. افسوس. روحش شاد.
دایی ما هم که شهید شد اهل ریش گذاشتن و ریا و یقه ...نبود جوونی بود مثل اکثر جوونای اونموقع نه چپیه داشت و... بازی در بیاره و ریا و... هم نبود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
خدا دایی شما و همه شهدا رو بیامرزد.
مقام شهید بزرگتر از این حرف هاست که راجع به ریش و یقه اش صحبت کنیم. او جانش را مخلصانه داده است و مقامش را فقط خدا می داند.
البته ما در ادامه راه این عزیزان نباید فقط به ریش داشتن یا نداشتنش فکر کنیم بلکه به هدف والای او توجه کنیم.
البته رعایت ظاهر شرعی هم خوب است.
هامون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
ببخشيد ناشناس كي ميتونه ظاهر شرعي رو تشخيص بده ؟... پس باطن چي ؟ !!! تا كي ظاهربيني !!!!!!!!!
سعید از مشهد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
عزیز دایی ! صرف ریش گذاشتن و یقه بستن ریا کاری نیست
اخه باید همیشه دنبال کارهای باشیم که برای مملکت ومردم هزینه بر باشه وبرای مجریانش نان وآب
تابنا دوست دارم برای همه نقد های تی طرفانت و منطقیت
خدا رحمتش کنه مهم لباس و پوشش نیست مهم فکر وعقیدست
متاسفانه الان اینجوری شده که هر کس شهید شده باید کسی معرفی بشه که نمازشب می خوند و نمی دونم زندگیش فقط ملکوتی بود نه آقا جان همین مردم عادی بی ادعا تو کوچه خیابون رفتند و مللکت رو نگر داشتند...
خیلی پر معنا بود...بسیار عالی...لذت بردم...
اره، اين درسته،اق توى اين كشور همه نماز شب خون نبودند،يكى مثل من وبرادرم اول جنگ براى انقلاب وايران رفتيم جبهه،برادرم با شهيد چمران در سوسنگرد ٦ ماه جنگيد،وانجا هم شهيد شد،جين پوش هم بود،امام دوست هم بود،الان اسمش تو هيج پس كوچه هم نيست...
وباز هم سانسور حقایق ... یادش گرامی باد
شهداء شرمنده ایم.

آنهایی که رفتند کاری حسینی کردند وآنهایی که مانده اند بایستی کاری زینبی بکنند و گرنه یزیدی اند.
شهداست تعلق به اسلام و آحاد مردم دارند که فرهنگ شهید را با خصیصه های ایمانی و تعبدی صرفا جان دادن در راه خدا اپذیرا شده اند خواهر شهید تندگوىان به خاطر آنکه اسم آن شهید بزرگ وار را از یک کتاب یا تقویم حذف کرده اند نباید و حق ندارد به فرهنگ شهید تعرض کند ضمنن خانواده شهید تند گویان به هزاران شهیدی که اسمشان فقط روی سنگ قبرشان دیده میشود و نه امثال خاتمی و حداد احوالی از آنها می پرسند فکر کنند مگر ما بچه هایمان فرفرستادم که نامشان را در تقویم بنویسند و اگر ننوشتند خودمان اسمشان را در فرهنگ جین پوش غرب بنویسیم ! آزادی شهید تندگویان هنگام اسارت و شهادت لباس جین به تن داشت و یقه اش باز بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
خودت فهميدي چي گفتي؟ كاش عمق مطلب رو درك ميكردي
ناشناس
| - |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
با داشتن موقعيت عالي فداكاري كرد. بسيار شكنجه شد و اما به وطن خيانت نكرد
ناشناس
| China |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
گويا شما متوجه كليت بحث نشده ايد!! نكته در اينجاست كه براي تقدير از شهدا، لازم نيست آنها را غيرواقعي نشان دهند. همين!
با سلام البته هم وطنان عزیز حتما اطلاع دارند که ما امسال دانش اموزی در پایه دوم راهنمایی نداریم و بچه ها وارد کلاس هفتم و یا سال اول متوسطه اول شئه اند و با توجه به تغییر کامل کتب درسی این درس نیز حذف شده است
زاهد ظاهر پرست از حال ما آگاه نیست
در حق ما هرچه گوید جای هیچ اکراه نیست
بر در میخانه رفتن کار یکرنگان بود
خودفروشان را به کوی میفروشان راه نیست
جاودان بادید...
پاسخ ها
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
احسنت باین ذوق شما
چرا اين يا آن؟
چرا هر دو نباشند؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
کسی نگفت این یا آن. منطور مطلب هم این بوده که هر دو باشند ولی اولویت با قهرمان ایرانی است. ضمن این‌که فقط یک مثال بزنید که شهدا و قهرمانان ایرانی رو در کشورهای دیگر ارج بذارن. هیچ کحای دنیا به جز قهرمانان خودشان، اسم کسی دیگر را نمی‌آورند
میثم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
چون این قهرمان ماست ولی آن قهرمان آنهاست. البته روحش قربن رحمت پروردگار.(سال‌ها دل طلب جام جم از ما می‌کرد
وآن چه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد)
...کاش بچه های ایران این قهرمانان واقعی وطنشون رو میشناختند. اونوقت اسطوره های این سرزمین میشدند اسطوره های همه بچه های دنیا
ما هم انسان هستیم از نسل ادم قرار نیست که کسی که شلوار جین وبا یقه باز پیران امد توی خیابان انسان وطن دوست نیست برعکس ظاهر وباطن ان انسان بهتر است از ان کسی که چهره خودرا عوض میکند ودل پاک تری
پاسخ ها
ايراني
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
به خاطر اين ظاهر پرستي ها بوده كه به اين روز افتادهايم
حای خوشهالیست که یک رسانه هصولگرا اینقدر بی طرفانه قضاوت میکنه
چشمانمان را باز کنیم و واقعیت‌ها را بپذیریم؛ فرهنگ سازی در این دوران، یعنی چاپ بنر ۱۲ متر تندگویان با‌‌ همان شلوار جین و نصب در میدان ولی عصر تهران و درج تنها یک جمله: «او برای دفاع از مردمش شهید شد‌».

من دیگه حرفی ندارم... عالی گفتی
ماهمه چیز را ایدئولوژیک کرده ایم .تاریخ ،جغرافیا ، سیاست ، اقتصاد، پوشاک ،خوراک و... هر چیزی که میل داریم با واقعیتها عوض می کنیم وبه خورد خلق الله می دهیم. چیزی مانند ....
سلام و درود خدا بر شهیدانی همچون شهید فهمیده و شهد تندگویان و تمامی شهدای جنگ تحمیلی
یه چیزی رو دقت کردید.
فقط دهه شصتی ها خاطره ی کتاب درسی مشترک دارند.
الان هی دارن کتابها و تغییر میدن!
مرغ همسايه غازه
ما ایرانی ها عادت کرده ایم همه چیز را از نوع خارجی اش ترجیح بدهیم ، بنابراین اسطوره هم از نوع خارجی زودتر و بهتر مقبول می‌افتد.
با احترام قلبی به همه شهدای حق علیه باطل در تمام نقاط گیتی. یکی ازپایه های اصلی٬ هویت یک ملت است. اگر بخواهند ملتی را به اسارت و دنباله روی گرفتار کنند اولین چیزی که از او می گیرند هویت اوست. او را ابتدا از خود خالی و پوچ می کنند و او بناچار برای فرار از پوچی به هرچیزی که در دسترسش قرار دهند پناه می برد.خدا می داند من هر بار این تصور جوان فلسطینی را می بینم چندین روز این تصویر جلوی چشمانم است. و این را برای خودم یک عزت و آبرو نزد خداوند می دانم و او را سپاس می گویم. من یک مسلمان ایرانی هستم. اولین کتابی که از شهید مطهری خواندم خدمات متقابل اسلام و ایران بود.
عجب! پس شهید تند گویان همچین آدمی بوده. پس بگو چرا تو جنگ پیروز شدیم.
پاسخ ها
یوسف یوسفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
قدر زر زرگر بداند قدر گوهر گوهری
دو سال پيش از عدم حضور خانواده شهيد تندگويان در يادواره شهداي شركت نفت در دوره ي ياران احمدي نژاد تعجب كرده بودم .
كاش مسوولان فرهنگي كشور و مسوولان وزارت نفت
به احترام اين تنها وزير شهيد و مايه آبرو و عزت دولت هاي جمهوري اسلامي بخشي از وظيفه اسلامي \ انساني و حد اقل اداري خودشان را انجام دهند.
متاسفانه شهدای مسلمان یک الگوی تصویری مشخص ندارند که با دیدن او به یاد همه دیگر شهدا بیافتیم...مثل مارکسیست ها یا کلا چپ گراها که چه گوارا برای آنها یک خاطره جاودان است.
این جمله را با اشک می نویسم جانم فدای لحظه های استقامت و شهادتتان شهدا

سلام بر حسین
خدایا پناه می برم به تو از ریا تظاهر عوام فریبی...
آفرین به این آقای وظیفه شناس که خیلی قشنگ قضیه رو ماست مالی کرد!
ما دو گونه با آدمهایی که نمی شناسیم آشنا میشویم . دسته ی اول کسانی هستند که تا وقتی آنها را نشناخته ایم برای ما عزیزترند تا وقتی با آنان بیشتر آشنا شدیم !! و گروه دوم بر عکس این دسته اند یعنی تا وقتی آنها را نمی شناسیم شاید چندان عزیز نیستند و مورد توجه و اقبال ما نیستند اما اگر آرام آرام با آنان بطور اتفاقی یا بخاطر نیاز یا ضرورتی آشنا شدیم تازه عزیز میشوند و بیشتر با آن روی سکه ی شخصیت آنان یعنی شخصیت حقیقی و پنهان آنان آشنا میشویم و تازه مشتاقتر میشویم بیشتر و بیشتر با آنان آشنا شویم و در وجود آنان حل شویم. چنین است که حتی بعد بی اختیار شیفته ی آن خودٍ پنهان آنان میشویم و دلباخته ی وجودی میشویم که تاکنون مثل گنجی پنهان بود که در دور دستها در پی آن بودیم در حالیکه در همین نزدیکی ها بود !‌ و این از شگفتی روابط آدمها و شناخت ما آدمها از یکدیگر است . آشنایی ما با خیلی از بزرگان یا کسانی که روزی در زندگی ما نقش مهمی را ایفا کرده اند و میکنند خیلی وقتها اینگونه است که آغاز میشود .و شهید بزرگوار که الگوی واقعی نسل امروز خواه بود از دسته دوم است . ..ما درون را بنگریم و حال را ........نی برون را بنگریم وقال را ...

انظر الی ما قال ... ولاتنظر الی من قال

روحش شاد ،خانوادهاش سرافراز وخدایش راضی .
کاش بجای اینهمه ظاهر سازی اصل گفته میشد تا مردم سردرگم نشن. ایرانی همیشه ایرانی با غیرته و به ظاهرش نمیشه کاری داشته باشی
خانم تندگویان متاسفانه اینها دوست دارند افراد را به سلیقه خودشان به خورد مردم دهند، برای همین است که واقعیت چمران، جلال، رجایی و... با آنچه به خورد جوانان داده اند فرق دارد و اگر موفق به مصادره به مطلوب نشوند شهید را هم حذف می کنند، شک نکن پروسه حذف تندگویان شروع شده است...
بله!
آفرين به نفر ناشناس آخرى كه فرموده "چرا هر دو نباشند"
كتاب حرمان هور اثر شهيد والامقام احمدرضا احدى را بخوانيد هم از ژان وال ژان سخن مى گويد هم از على اصغر و حرمله، بدو ورود داوطلبانه به جبهه مثل همه جوان هاى عادى بود ولى بعد از چند سال، قبل از شهادتش چهره ديگرى شد. هم متين و با وقار وهم شوخ و خندان هم سر به زير و متواضع هم پر تحرك و اهل فوتبال، هم با نزاكت و هم اهل شوخى فيزيكى و بزن بزن با رفقا، هم اهل نماز شب هم شير ميدان جبهه ها، هم آرام هم شجاع و دلير، اهل خنده و روحيه حتى شب عمليات رزمندگان، هم غم عميق در وجودش هنگام شهادت رفقا هم چهره اى با نشاط براى ايجاد روحيه در دسته و گروهان، همچون مولايش امير مؤمنان على (ع)،
روحش شاد
با سلام
خواهشا شهرداری تهران استادت بزند تا فرصت هست وخیلی دیر نشده اقدام نمایید .
از این نوع مقایسه خندم گرفت ...
چرا از این همه قانون مداری جین پوشها فقط شلوارشان را می بینیم
مطلب را خواندم..... دليل بغضم را نميدانم... شما ميدانيد !؟
اينايي كه الكي منفي ميدن، خداييش به چي منفي ميدن؟!!!! حداقل بگيد نظري كه ٣٠٠ تا مثبت داره ٧ تا منفي به چي منفي دادن آدم بتونه درك كنه تو فكرتون چي ميگذره!
کلا زدگی بده! یه نقطه کمتر یا بیشتر مهم نیست! غرب و عرب هم نداره
در نظر بازی ما بیخبران حیرانند
من چنینم که نمودم دگر ایشان دانند
شهید راه میهن گرامیه
حتی با جین و موی فشن
نامشان در تاریخ ایران جاودان
نمردیم این تابناک یه مطلب خوب گذاشت ......
از شهيد والا مقام عباس بابايي عكسي در شبكه هاي اجتماعي موجود كه در زمان آموزش خلباني در آمريكا از وي گرفته شده. پوششي دارد به شكل فيلمهاي وسترن دهه هفتاد ميلادي. شلوار جين كفش كابوي تي شرت جليقه و كلاه كابوي
اين همان عباس بابايي است نابغه پرواز با اف ١٤
من جوان ايراني خارج از وطن، عباس بابايي را با همين لباسها كه مد روز زمان خودش بوده دوست دارم و برايم الگو است
راهش پر رهرو باد
تابی دوست دارم نظرات دوستان و این مقاله رو nتا لایک کنم.عالی بود.من خودم تیپ روز رو می زنم و ریش مدل دار میذارم و تو مراسم های مذهبی همیشه نگاههای سنگین رو تحمل می کنم
درود بر روح شهيد بزرگوارمان شهيد تندگويان و درود بر خواهر بزرگوارشان كه نقش بانوي كربلا را براي روشنگري راه برادرش ايفا نمود.
دقيقا همين است و اسطوره هاي وطن را چنان دست نيافتني مينماييم كه گويا از اين مرز بوم طلوع نكرده اند. صداقت،صداقت، صداقت.
بیشتر اعضای حزب الله لبنان جین پوش و آستین کوتاه هستند و اکثر موارد ریش خود را هم می تراشند
سلام
ما که از دستمان کاری ساخته نیست ، تابناک عزیز اگر شما می توانید کاری انجام دهید
تو کشور ما همیشه مرغ همسایمون غاز بوده!
در شرایطی که بهترین مدلها و متدها را در دست داریم از مدلهای غیر وطنی سمبل سازی می کنیم...
بعضی ها چون نمی توانند خودشان را مثل شهیدان کنند، شهیدان را مثل خودشان جلوه میدهند.
درود بر شهید تندگویان و خانواده گرامیش
مامردم ايران شهيدتندگويان راهميشه به ياد داريم وشهيدبابايي ها وشهيد كشوري هاوبايدقهرماني اين شهدارابه نسل بعد خود انتقال دهيم
مرسی تابناک
آزادی وآزادگی نه به نداشتن لباس جین است ویقه باز
ونه به داشتن لباس سفید ومحاسن بالا
آزاد وآزاده حسین بود که به خاطر مرامش تمام اهل وعیال خودرا فدا کرد
آزادوآزاده علی بود که جانش را صدقه را عدالت وآزادی نمود
آزاد نلسون ماندلابود که با تمام بی عدالتیها مبارزه ودر اوج قدرت آنان که ضد آزادی بودند را بخشید
آزاد وآزاده گلسرخی بود که در خفقان دادگاه شاهنشاهی انگونه باب سخن راند
آزاد وازاده جواد تندگویان بود که در سیاه چال صدام انچنان به شهادت رسید
و............
نام های بزرگ در قلب این مردم جا دارند وبا حذف آن از کتابها حذف نخواهد شد
نبود نام جواد ویارانش در کتابها بی شک منافع تمامیت خواهان را برآورده می کند وبس
با سلام
در عوض برای تهیه کننده و کارگردان سریال نون و اب کلانی داشت .
واقعا شخصیت والایی داشتند. کاش می شد داستان زندگی واقعی ایشان را برای مردم به تصویر کشید.
مرغ همسايه غازه !
ببخشید اون موقع که مارو با پتروس بزرگ کردن و چوپان دروغگو قهرمان وطنیم بود شما کجا بودید؟؟؟؟
فقط يك سوال برايم همچنان هست: اينها چه كساني هستند كه به افكار عمومي وصاحبان انقلاب بي توجه هستند وفقط درپرده وبعنوان حداقل جامعه براي همه تصميم ميگيرند ؟
شهید تنگویان خوش تیپ مرامتو با تیپت دوست دارم. ...
از شهید «عباس دوران» هم اون جوری که باید تجلیل نمیشه
ایشون هم یک قهرمان واقعی بودند و هستند

مطلب خیلی خوبی بود تابناک. شهدا واسه ما خیلی ارزشمند هستند
پاسخ ها
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
چرا عزيز من، اونايي كه ميشناسنش و بهش اعتقاد دارند بار ها تو فيسبوك عكس و خاطره اش را گذاشتند و كلي لايك خورده و share شد. ميبينيد كه فيس بوك جاي اينجور كار ها هم هست.
احسنت
ظاهرسازی خیلی خوبه
بقول اخراجی های 3
همگام با مردم، همراه با مسوولین...
قالب سازي باعث بسياري از مشكلات جمعه ما شده بطوريكه اگر ضربه هايي رو كه كشور مون از نماد سازي خورده اندازه نداره، وقتي يه چارچوب بعنوان انسان خوب يا بد متعهد يا غير متعهد تلقي ميشه نماد سازي شكل ميگيره ....
ايهنا که بدنبال اين هستند که از خود غافل واز هويت ديگران استفاده کنند براي خود جلوه دادن در خارج از کشور ونديدن ارزشهاي خودمان وبزرگ کردن مرغ همسايه اصولا اين ذات اين قبيل ادمهاست که همه چيز را درقالب خودشان قبول دارند وغير خود را هيچ ني دانند حتي اگر شهيد وطن باشد
روحش شاد یادش گرامی
خیلی ممنون تابناک
یاد شهدای سرزمینم زنده باد
سلام
پیشنهاد میکنم قسمتهایی از کتاب حلزون های خانه به دوش که خاطرات شهید آوینی از زبان خودش هست رو هم بذارید. سیر فکری سید شهیدان اهل قلم هم جالب است که از زبان خودش نوشته شده
درود بر روح والاي اين شهيد بزرگوار و تمام شهداي اين سرزمين. بنده در مقطعي با خانواده اين شهيد بزرگوار و خواهر ايشان كه معلم من بودند آشنا شدم ، خداوند سلامتي و عمر با عزت نصيب اين خانواده محترم گرداند.
1. حذف شهید تندگویان به هر دلیلی از کتاب درسی اشتباه بوده و باید جبران شود و مسئولین مربوطه باید پاسخگو باشند
2. نقطه قوت شهید تندگویان شلوارجین یا تراشیدن ریش نبوده بلکه صفا و ایثار و مقاومت ایمانش بوده 3. یا میدانسته که تراشیدن ریش بنا بر احتیاط واجب بنظر اکثر قریب به اتفاق مراجع حرام است یا نمی دانسته اگر میدانسته این کارش گناه بوده ولو اینکه بنده خود را خاک کفش شهید تند گویان هم نمیدانم اما حکم شرعی این است به یکی میگفتند چرا سیگار می کشی گفته بود سیره عملی... را شروع کرده ام عمل کنم از سیگار کشیدنش شروع کرده ام . سیگار... و ریش تراشیدن شهید نمی تواند الگو باشد . البته خود این بزرگواران حتما الگو بوده اند . که با افتخار میگویم از نسل بعدی بودیم که بدنبال راه نورانیشان رفتیم و عشق و شور سعادت و صداقت شهادت بود گرچه لایق نبودیم
واقعا باعث تاسف است
ما برای انکه ایران چون نگینی درجهان شود ..............
افرین قشنگبود
سالها بود که روی دلم مونده بود و آشکار نمیتوانستم اعتراض بکنم که این چهره ی غیرواقعی و آسمانی که شما از شهدا ساختین، جامعه رو از اونا دور میکنه. شهدا از همین مردم بودند. از همین جوانانی که آستین کوتاه و شلوار جین می پوشند. چرا اونها رو غیر واقعی جلوه میدین. به خدا بزرگی اونا به همین مردمی بودنشونه. در همایشی در استان ... که برای بزرگداشت شهادت یکی از زنان شهیده ... برگزار شد چونکه عکش شهیده دارای حجاب روسری بود مسئولین خواسته بودند ک حجاب چادر برایش بگذارند، به طرز بسیار بدی فوتوشاپ شده بود که همه بهشون برخورد.. چرا سعی میکنین بگین شهیده چادری بوده به خدا همه آشنایانش میگفتن شهیده همیشه با حجاب پسندیده ولی با روسری و مانتو در انظار ظاهر میشد.
این مطلب خیلی آموزنده هست چون شهید تندگویان نشان داده حاضر نیست ظاهر سازی کند او باطنن خدایی بوده و امسال امروزی ما نیست که ظاهر مان با باطن مان 180 درجه فرق دارد به ظاهر مسلمانیم در باطن هر کاری می کنیم این شهیدان اسطورهای تاریخ ما هستن مایه افتخار ایران و ایرانی هستن ما کوچکتر از ان هستیم برای شون دعای رحمت کنیم
اما خدایا حداقل کمک کن شرمنده آنها در روز قیامت نباشیم که با این شرایط هستیم
پسر شهید بابایی در تبریز کامند ساده گوشه یک اتاق در سازمان تبلیغات اسلامی است
مستجر است اما خیلی ها به اسم پدرش... خانم شهید باکری و خانوادش در میاندوآب یک شرایط معمولی و هیچ امتیازی ندارن تو خدا به اسم اسطوره هامون تجارت نکنید و مردم آگاه کنید
ظاهر دنیا رو بی خیال برو داخلش ببین قدرت خدا رو
شهدا شمعهای فروزانی هستند که در هر زمان راهنمای دیگران میشوند. در زمانه ای که ظاهر سازی باب شده متاسفانه سطحی نگری حاکم میشود. اصل روح مروت ، از خود گذشتگی،جوانمردی و خلوص شهداست که انشاالله بتوانیم سرلوحه خود نمائیم.
منم دایی داشتم که جزئ خلبان های دوره دیده در آمریکا و... بود و خیلی هم شیک پوش لکن در دوران جنگ لحظه ای در دفاع از کشور کوتاهی نکرد
ما شهید جین پوش را بهتر درک می کنیم بهشت گوارایش باشد
من ازخانواده شهداهستم ديگه ب شهيدومقامش احترامي نيست بلكه دربعضي مواقع.....
ما برای خاک ایران خون دلها خورده ایم
مثلن چی تابناک جون تو بهتره عوض تبلیغ یه جهت به دنبال مزدت از همون جهت باشی
انشاء الله با همت خواهر شهید تندگویان و پیگیری رسانه و مساعدت مسئولین مجددا شاهد تجلی نام شهید تندگویان در کتب درسی فرزندانمان باشیم
مطمین باشید اگه دوباره شرایط مشابهی پیش بیاد شلوارجین پوشها در صف اول دفاع هستند. مگر غیرت به ریش ویقه بسته ولباس روی شلواره
پدر من خلبان 214 بود.ذره ای اعتقادات مذهبی نداشت ولی هم یه دوره زندانی سیاسی بود و به خارک تبعید شد و هم در طول هشت سال جنگید.فقط برای وطنش.همیشه هم صورتش سه تیغه بود.برای من و اطرافیانش اسطوره مهربانی بود.همین مرا بس...
تابناک اخیراً خوب می نویسی! نویسندت عوض شده؟؟
یادمان بماند افرادی چون شهیدتندگویان ازنسل قبل ازانقلاب هستند وظاهرایشان میتواندگواه این موضوع باشداماتحول نیزبخاطرتاثیرپذیرفتن ازانقلاب درظاهروباطن هرکس میتواندرخ دهدبشرط انکه بدیده انصاف بنگریم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی