بازدید 30320

وداع زودهنگام «گذشته» فرهادی با اسکار ۲۰۱۴

حضور «گذشته» میان نامزدهای گلدن‌گلوب، باعث شده بود بار دیگر بیم‌ها اندکی کاهش ‌و امید‌ها تا اندازه‌ای افزایش یابد؛ اما از این رویداد، ‌زمامن چندانی نگذشت و فرهادی با آخرین ساخته‌اش وداعی زودهنگام را با اسکار ۲۰۱۴ انجام داد. ساعتی پیش اما لیست ۹ فیلم راه یافته به بخش غیرانگلسی زبان اسکار معرفی شدند که «گذشته» در میان آن‌ها نبود.
کد خبر: ۳۶۶۰۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۷ 21 December 2013
در حالی که پیش از این در ارزیابی‌های کار‌شناسان، فیلم گذشته، چهارمین شانس اسکار ۲۰۱۴ اعلام می‌شد، آکادمی اسکار ساعاتی پیش، نام 9‌ فیلم‌ خارجی زبانی را که برای ‌جایزهٔ اسکار در رقابت‌ها‌ ماندند، اعلام نمود که در این میان، ‌«گذشته» آخرین ساخته اصغر فرهادی و همچنین «وجده» محصول عربستان دیده نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»، وقتی فیلم «گذشته» اصغر فرهادی رونمایی شد، سطح تمجید‌ها نسبت به این اثر را قابل قیاس با «جدایی نادر از سیمین» کرد و همین امر امید‌ها را برای بردن یک جایزه دیگر توسط این کارگردان ایرانی افزایش داد و آن هنگام که کمپانی سونی پیکچرز با نامه‌نگاری به مسئولان ایران، تأکید کرد که این فیلم ظرفیت بردن اسکار را دارد، این امید دوچندان شد. فضا نیز چنین نشان می‌داد که سینمای ایران این فرصت را یافته که جزو معدود کشورهای قاره کهن باشد که صاحب دو جایزه اسکار شده است.

همان زمان پیتر بردشاو، منتقد سینمایی روزنامه گاردین از پنج ستاره، چهار ستاره داده ‌و نوشته بود: «اصغر فرهادی با فیلمی پرجاذبه، میخکوب کننده و البته کمی تصنعی، به کن آمده است. فرهادی استیصال و خشمی را که در مبارزه با گذشته و خنثی کردن تصمیم‌های غلط زندگی وجود دارد به نمایش می‌گذارد. این فیلم درامی ظریف و در بیشتر لحظات استادانه و با بازی‌های کنترل شده و هوشمندانه است و شکل ظریف موزاییک گونه از جزئیات، تغییرهای غیرمنتظره طرح داستان، پیچش‌های تعلیق آمیز و رازگشایی‌ها را ستوده است. ساختار روایی شاید بیش از حد قاطعانه است‌ و غیبت مستمر یک شخصیت مهم از صحنه‌ها شاید حدس زدن صحنه آخر را کمی ساده کرده باشد. بیشتر لحظه‌های این فیلم به گونه‌ای جالب و تازه، به «تئا‌تر صحنه‌ای» شبیه است. انرژی و هوش مستمر در فیلم‌سازی، اصغر فرهادی را «سخت تأثیرگذار» دانسته است. آیا اصغر فرهادی از جزئیات و غافلگیری‌های داستانی به صورتی بیش از اندازه استفاده کرده؛ آن گونه آن را در مرز باورپذیری و باورناپذیری قرار داده باشد‌».

کیت میوئر منتقد سینمایی تایمز، از پنج ستاره به این فیلم، پنج ستاره داده بود و نوشته که اصغر فرهادی در این درام فوق العاده، درکی عمیق از ذات آشفته وضعیت انسانی را به نمایش می‌گذارد.

او در این باره نوشته بود: «این فیلم نمونه‌ای از علاقه اصغر فرهادی به ابهام و رازآلودگی است که در فیلم «جدایی نادر از سیمین» هم نشان داده بود. بازی سه شخصیت اصلی فیلم ‌فوق العاده بود. آن‌ها خیزاب‌های احساسی‌ ایجاد می‌کنند که مخاطب را به شکلی غیرمنتظره در خود غرق می‌کنند. هر یک از شخصیت‌های فیلم، همدردی مخاطب را بر‌می‌انگیزد و در عین حال، این همدردی را پس می‌زند. هیچ قهرمان یا برنده‌ای در این داستان نیست؛ داستانی که بر دوش مخاطب، بار رازی را می‌گذارد که هیچ یک از شخصت‌های داستان، هرگز آن را نخواهند دانست‌».

«جاستین چانگ»، منتقد نشریه ورایتی، نیز نوشته بود: «اصغر فرهادی با اینکه وطن خود ایران را ترک کرده تا فیلمی در پاریس با بازی برنیس بژو بسازد، فیلم گذشته نمی‌توانسته حسی بیش از این، به خانه داشته باشد. این فیلم هم مثل جدایی نادر از سیمین، ملودرامی خانوادگی است که به شکلی بدیع، پیکرتراشی شده است. او فیلم را فرشی تافته از رازگشایی‌هایی توصیف کرده که به دقت طراحی شده است. با وجود اینکه حس ساختار روایی فرهادی در لحظاتی تقریبا بیش از حد قاطعانه است، ‌او روی شخصیت‌ها، بازی‌ها و تم فیلم، توجهی ریزبینانه «داشته است‌».

«جف اندرو»، منتقد سایت‌اند ساوند هم درباره فیلم نوشته بود: «مثل دو اثر قبلی اصغر فرهادی، گذشته فیلمی است که به شدت بر ریزه‌کاری‌های روان‌شناختی و اخلاقی در فیلم‌نامه متکی است. در واقع اگر به خاطر توجهی که فرهادی به جزئیات مشخصی از میزانسن می‌کند نبود، این فیلم ممکن بود که در برخی لحظات‌، خیلی تئاتری ‌حس شود. گرفتار شدن شخصیت‌های جدایی نادر از سیمین در راز‌ها و دروغ‌هایی مدام، به آن فیلم حسی کاملا ارگانیک و باورپذیر می‌داد، ولی در فیلم تازه فرهادی، برخی از رازگشایی‌ها ثقیل و حتی با حسی از تصنع به نظر می‌رسد. البته برخی‌ «شلختگی‌ها» در روایت به چشم می‌خورد و فیلم طولانی است و سخت است که در پایان بگوییم که دقیقا قرار است فیلم درباره چه کسی یا چه چیزی باشد. بازی‌ها محکم و میزانسن‌ها ‌استوار بود، ولی با این حال، گذشته، حتی در قیاس با چهارشنبه سوری و درباره الی، کمی ناامیدکننده است».

وداع زودهنگام «گذشته» فرهادی با اسکار 2014

با این حال «گذشته» نتوانست به لحاظ کمی و کیفی، موفقیت‌هایی شبیه به «جدایی نادر از سیمین» و حتی «درباره الی» در رویدادهای بین‌المللی به دست آورد و به رغم تأکید پخش کننده جهانی مبنی بر شانس بالای این فیلم برای بردن اسکار فیلم غیرانگلیسی زبان ۲۰۱۴ و درک این مسأله که پخش کننده تا چه میزان در برد جایزه اسکار می‌تواند نقش مثبتی داشته باشد، آهسته آهسته نگرانی‌ها درباره میزان شانس این فیلم برای بردن اسکار افزایش یافت، به ویژه ‌‌که رقبای این دوره فیلم فرهادی به مراتب جدی‌تر از اسکار پیشینی بودند که فرهادی با «جدایی نادر از سیمین» برنده‌اش بود.

حضور «گذشته» میان نامزدهای گلدن‌گلوب، باعث شده بود بار دیگر بیم‌ها اندکی کاهش ‌و امید‌ها تا اندازه‌ای افزایش یابد؛ اما از این رویداد، ‌زمامن چندانی نگذشت و فرهادی با آخرین ساخته‌اش وداعی زودهنگام را با اسکار ۲۰۱۴ انجام داد. ساعتی پیش اما لیست ۹ فیلم راه یافته به بخش غیرانگلسی زبان اسکار معرفی شدند که «گذشته» در میان آن‌ها نبود‌ و ظاهراً نماینده ایران از گزینش دو مرحله نگذشته و وارد مرحله سومی نشده که تعیین کننده پنج فیلم نهاییِ غیرانگلیسی زبانِ حاضر در مراسم اسکار پیش روی خواهد بود.

‌«کمیته عمومی» که نمایندگانی از همه بخش‌ها را در بر می‌گیرد، در دو ماه گذشته فیلم‌هایی که شرایط مقدماتی برای پذیرش را داشتند، دیدند و شش فیلم که بالا‌ترین امتیاز از ده امتیاز هر رأی دهنده این کمیته را داشتند، برگزیده شدند که دو سوم فهرست کوتاهی را شکل دادند و در ‌‌نهایت پنجشنبه شب «کمیته اجرایی» بخش فیلم خارجی‌زبان که بیست عضو دارد، تشکیل جلسه داد و پس از آگاهی از شش فیلم برگزیده، سه فیلم را دیگر انتخاب کرد. دو کمیته‌های ویژه، یکی در نیویورک و دیگری در لس آنجلس ماه ژانویه، فیلم‌های فهرست کوتاه را در سه روز می‌بیند و بعد درباره پنج نامزد نهایی تصمیم می‌گیرد که نام آن‌ها پنجشنبه شانزدهم ژانویه (۲۶ دی) همراه نامزدان دیگر بخش‌ها اعلام خواهد شد. ۹ فیلم رسیده به این مرحله عبارتند از:

«فروپاشی حلقه‌ شکسته / The Broken Circle Breakdown» (کارگردان: فلیکس فان گرونینگن؛ بلژیک)

«قسمتی از زندگی یک آهن جمع‌ کن/An Episode in the Life of an Iron Picker» (کارگردان: دنیس تانوویچ؛ بوسنی و هرزگوین)

«تصویر گمشده/The Missing Picture» (کارگردان: ریتی پان؛ کامبوج)

«شکار/The Hunt» (کارگردان: توماس وینتربرگ؛ دانمارک)

«دو زندگی/Two Lives» (کارگردان: گئورگ ماس؛ آلمان)

«استاد بزرگ/Grandmaster» (کارگردان: وونگ کار وای؛ هنگ کنگ)

«دفتر یادداشت/The Notebook» (کارگردان: یانوش ساس؛ مجارستان)

«زیبایی بزرگ/The Great Beauty» (کارگردان: پائولو سورنتینو؛ ایتالیا)

«عُمر/Omar» (کارگردان: هانی ابو اسد؛ فلسطین)

نامزدهای هشتاد و ششمین جوایز آکادمی به صورت زنده در روز پنجشنبه، شانزدهم ژانویه ۲۰۱۴ (۲۶ دی ۹۲ به وقت ایران) در سالن ساموئل گولدوین آکادمی اعلام شده و جوایز آکادمی در روز یکشنبه، دوم مارس ۲۰۱۴ (اسفند ۹۲ به وقت ایران) در سالن دالبی هالیوود اهدا شده که این مراسم ‌زنده از شبکهٔ ABC پخش خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۴
انتشار یافته: ۴۷
ایشالله فیلم بعد
فکر کردین همیشه همین طوره.
این بار که آقای شمقدری نبود به دستور احمدی نژاد بره و لابی کنه!!!!!!!!!
خدا را شکر،‌ همچین هم گلی به جمال نبود!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
فکر شام شبتون باشید ، فیلم دیگه چه صیغه ای یه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
من هم موافقم.و با آقای "جف اندرو " هم عقیده. البته به قول منقد وطنی خودمون جناب فراستی فیلم پرحرف است (البته ایشون کلمه "وراج" رو استفاده کردن)
گذشته در حد اسکار نبود
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
ممکنه تحصیلات و حوزه تخصص خودتون رو هم لطف کنید تا مردم بدونند چه شخصی این نظر رو داده؟
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
البته اگه یکم اوضاع سیاسی میشد گذشته هم اسکار میگرفت!!!خدایی فیلم قبلی هم شایسته نبود نمیدونم چرا نمیخوایین قبول کنین
جدایی اصغر از اسکار ...
بله وقتی هیچ حمایتی نیست و در ضمن زیرابش را هم می زنند همین است دیگر!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
شما هم که همه فکرتون اینه که هر کی موفق بشه کمکش کردن هر کی موفق نشه زیرابش خورده! اینجوری زندگی کوفتتون میشه.آرامش ندارید
فیلم ایشون رو ندیدم ولی برام مسلم هست که به فیلم هایی جایزه میدن که چهره خوبی از ایران نمایش نمیده مثل فیلم جدایی.
پاسخ ها
داش حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
دمت گرم زدی تو خال.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
اصلا تو فضا سیر میکنیدا
مثلا الان این فیلمایی که کاندید شدن یه تصویر رویایی ایده آل از کشورشونه؟؟
یا فیلمای آمریکایی که نامزد اسکار میشن دارن آمریکا رو بهشت و مدینه فاضله نشون میدن؟؟؟
بهار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
افرین کاملا با نظرت موافقم خوب گفتی
فرشاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
البته مثل چند فيلم قبلي سختي ها و سياهي ها رو برجسته کرده بود با ايتن تفاوت که داستان براي ايران نبود و فرانسه را روايت مي کرد که طبيعي است يه اسکار هم نرود. ديگه فرهاد که از فينچر که بالاتر نيست!!
محمد
| Italy |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
علی با نظرت موافقم
کاشکی فرهادی برای ما وطنیها هم فیلم بسازه مگه چمونه ما ها؟ چرا اینجوری نگاه میکنی ؟ خوب باشه ایشالله که مقامات صدا و سیما هم با هنرمندان خوبمون همکاری کنن بخدا خیلی هم خوبه بزنن تو دهن این شبکه های نیم وجبی ماهواره ای فحشم نده بابا جون بلند بگو ایشالله جان من بگو
واقع بین باشیم

فیلم قبلی انتقاد از وضعیت ایران داشت و برای همین اسکار دادند بهش

تابناک جان لطفا این کامنت رو درج کن

قضاوت با خواننده ها

گرچه میدونم منفی زیاد میگیرم
به نظر من امسال فیلم شکار برنده اسکار میشه این فیلم رو به همه توصیه مینم چون نکات زیادی توش داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
فیلم عمر احتمالش بیشتره
آقای شقدردی کجایی که بدون تو اسکار رو هم از دست دادیم! کجایی ای لابی گر بزرگ !؟
اصلا انتخاب گذشت برا اسکار اشتباه بود گذشته نماینده سینمای ایران نبود که کجای این فیلم ایرانی بود فقط قرمه سبزیش!
بابا بی خیال! خداییش کم پیش میاد یه کارگردان پشت سر هم نامزد اسکار بشه. توقعمون رفت بالاها!!!
اصغر فرهادی یه روانشناس و کارگردان خوشفکر هست
عمر امسال اسکار رو میگیره. میگید نه ببینید.
(Omar)
اظهار نظرهای کامنت گذاران پایه چندانی
نداردچون به احتمال زیاد تمام فیلم های انتخاب شده را ندیده اند و داوری شان بیشتر متعصبانه است، ولی واضح است که فیلم گذشته به قدرت و اهمیت فیلم جدائی نادر از سیمین نیست
جدایی هم لایق اسکار نبود به لحاظ سیاسی بهش اسکار دادن
من تمام فيلمهاي فرهادي را از ابتدا دنبال كرده ام ، بنظر و به سليقه من گذشته و در باره الي حتي بهتر از جدايي هستند ولي شايد معيارها و فاكتورهاي زيادي در بردن اسكار نقش دارند شايد هم معيار و سليقه اعضاي اكادمي اسكار با ما متفاوت است ، شايد هم اونهايي كه ميگن هر چه بدبختي ها بيشتر نشون بدن شانس اسكار بيشتر ، اما چند نكته اهميت داره : 1- من هم موافقم كه اصلا گذشته نماينده ايران محسوب نميشه 2- احتمال كمي داره كه اسكار را بطور متوالي به يك نفر بدهند .
اسکار قبلی به فیلم جدایی سیاسی بود . به هر حال فیلمسازان ما قابلیتهای زیادی دارند خیلی هم به اسکار دل خوش نکنیم . واقعآ اسکار نماد واقعی ارزش گذاری روی یک اثر هنری مثل فیلم است ؟؟؟؟؟؟ ارزش را به یک فیلم فقط بیننده میده اونم در سالن سینما . فیلمسازان عزیز ، فیلم را برای مردم بسازید و از آنها جایزه بگیرید . مردم بهترین داورند .
باز خواهم گشت و در گذشته نخواهم ماند
همون یکدفعه هم فقط جنبه سیاسی داشت که این همه صدا کرد
شما از این وداع زود هنگامی خوشحال نشدید. درسته؟
به امید موفقیت این فیلم در جشنواره گلدن گلوب
اصغر جان بی خیال , گذشته ها گذشته ...
به امید موفقیت این فیلم در جشنواره گلدن گلوب
از اول هم نبايد معرفي مي شد چون يكجورايي ادامه فيلم قبلي است و چيز چندان جديدي ندارد...اصولا بهتر است هر سال از كارگردان جديدي با موضوعي تازه بره اسكار
بالاخره گذشته ایرانی است یا فرانسوی یا ایتالیایی؟
ما الکی برخی ها را بزرگ می کنیم.
انشااله فیلم بعدی
فیلم جدایی نادر ازسیمین هم به خاطرمسایل سیاسی بودکه انگونه شد حالا که رابطه ها خوب شده شمادیگه ابدا شاهد اینگونه جایزه گرفتن ها نخواهیدبود
البته سایت خود اسکار گفته که نامزدها 16 ژانویه معلوم میشه
من نمیدونم منبعتون چیه
برای من نوشته گذشته ها گذشته
بهتر !
با این فیلم های مسخره اش!!
"جدایی "فوق العاده بود...چرا ما این قدر فراموش کاریم.اما "گذشته" نماینده ما نبود.هنرپیشه زن فیلم نماینده زن ایرانی نبود...این قدر جو گیر نشید لطفا
جالبش اینکه توی تمام تیترهای خبری که اسکار رو پوشش میدن همشون بیان کردن که گذشته توی لیست نیست! این خودش کفایت می‌کنه که بگه این فیلم فیلم مهمی بوده! در ضمن تمامی این سایت‌ها اظهار تاسف کردند که چرا گذشته فرهادی توی لیست نهایی نیست.
بیهوده ترین و مسخره ترین فیلمی که تو عمر دیدم گذشته بود
چی به ما میرسه؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل