بازدید 29306
مرور روزنامه‌های چهارشنبه ۲۷ آذرماه

روحاني اشتباه كند، ما پيروز مي‌شويم

ماجراهای مربوط به شنود از زبان علی مطهری، سید محمد خاتمی و روزنامه کیهان، آمار خروج مغزها از ایران، نقش هاشمی در دولت جدید، اخبار مربوط به آماده شدن جناح‌ها برای انتخابات مجلس بعد و سخنان جالب وزیر ارشاد در مورد میزان استفاده از ماهواره مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های امروز است.
کد خبر: ۳۶۵۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۰ 18 December 2013
کیهان: یکی از سرویس‌های بیگانه برای علی مطهری تور پهن کرده بود!ماجراهای مربوط به شنود از زبان علی مطهری، سید محمد خاتمی و روزنامه کیهان، آمار خروج مغز‌ها از ایران، نقش هاشمی در دولت جدید، اخبار مربوط به آماده شدن جناح‌ها برای انتخابات مجلس بعد و سخنان جالب وزیر ارشاد درباره میزان استفاده از ماهواره، مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های امروز است.

کیهان: یکی از سرویس‌های بیگانه برای علی مطهری تور پهن کرده بود!


کیهان مدعی شده است که‌ اظهارات علی مطهری درباره نقش وی در تغییر یک معاون و مدیر کل وزارت اطلاعات، خلاف واقع و نوعی فرار به جلوست.

روزنامه حسین شریعتمداری نوشته است: اخیرا مطهری ادعا کرد که با پیگیری وی در ماجرای شنود دفتر وی، یک معاون وزیر اطلاعات و مدیرکل زیرمجموعه وی برکنار شده‌اند اما گزارش منابع مطلع حاکی از آن است که تغییر معاون مورد اشاره چند ماه پیش در پی شروع به کار وزیر جدید صورت گرفته و هیچ ربطی به ماجرای آقای مطهری ندارد. به همین ترتیب، با تغییر معاون جدید، مدیرکل مجموعه‌ نیز تغییر کرده است.

اما موضوع مهم‌تر، تور پهن کردن یکی از سرویس‌های بیگانه برای علی مطهری است. از چندی پیش سرویس مربوطه مقدماتی را تدارک کرده و بدون اطلاع مطهری، به وی نزدیک شده بود. اما نیروهای سخت‌کوش وزارت اطلاعات که این سناریوی خطرناک را کشف کرده بودند، مطهری را در جریان ماجرا قرار می‌دهند.

این گزارش حاکی است مطهری پس از اطلاع از این مسأله حتی از وزارت اطلاعات تشکر هم کرده است. گویا رئیس‌ مجلس نیز در جریان موضوع قرار گرفته است. اما آنچه در این میان عجیب است، ریل عوض کردن آقای مطهری و جنجال علیه وزارت اطلاعات است به نحوی که تغییرات مدیریتی این وزارت پس از آمدن وزیر جدید را به جنجال مورد علاقه خود ربط داده و غفلت خطرناک خود را این‌گونه جبران کرده است!

به نظر می‌رسد برخی همکاران نشریات و رسانه‌های زنجیره‌ای نقش عمده‌ای در به بازی گرفتن آقای مطهری ایفا می‌کنند. برخی از این شبه خبرنگاران که در نشریات زنجیره‌ای فعال بودند، هم‌اکنون در خدمت رسانه‌های دولتی آمریکا و انگلیس قرار دارند و برخی دیگر از همان‌ها به اسم خبرنگار با سیاستمداران ایرانی تماس می‌گیرند و انواع مأموریت‌های جاسوسی نیابتی را به انجام می‌رسانند.

این در حالی است که قانون سخنان سید محمد خاتمی را با تیتر «همه افراد احساس می‌کنند تحت شنود هستند» مورد توجه قرار داده و نوشته است: رئیس‌جمهور پیشین کشورمان با تأکید بر لزوم تدوین و اجرای حقوق شهروندی، به انتقاد از وضعیت شنود‌ها پرداخت و گفت: جوی را درست کرده‌اند که همه افراد احساس می‌کنند تحت شنود شدید هستند.

روز گذشته سیدمحمد خاتمی در جمع استانداران دولت اصلاحات اظهار کرد: درباره خودم می‌گویم که ‌ای کاش شنود می‌شد یا آنچه بود،‌‌ همان طور منتقل می‌شد به جاهای دیگر؛ نه اینکه مطالبی سرتاپا دروغ محض به نقل از من در بولتن‌ها بیاید و به بزرگان منتقل شود. وی خاطرنشان کرد: وقتی می‌گوییم حقوق شهروندی، یعنی این مملکت نظامی دارد، قانون اساسی دارد و باید طبق آن حقوقی که شناخته شده است برای افراد آن تأمین شود. در بحبوحه جنگ، حضرت امام (س) فرمان ۸ ماده‌ای را صادر کردند؛ محور آن فرمان چه بود؟ ایجاد امنیت برای افراد در زندگی شخصی و اجتماعی‌شان.

ایشان به شنود حساسیت داشتند، برای اینکه ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی را که امنیت و آزادی لااقل در حیطه مسائل شخصی است از بین می‌برد! آیا امروز مسأله شنود به‌‌ همان صورت که امام می‌خواستند هست؟ آیا‌‌ همان طوری است که در قانون اساسی ماست یا لااقل جوی را درست کرده‌اند که همه افراد احساس می‌کنند تحت شنود شدید هستند. خاتمی افزود: دائما سعی می‌کنند کسانی را که نمی‌پسندند، بدبینی نسبت به آن‌ها را در سطوح بالای مملکت ایجاد کنند و حتی دوبه‌هم‌زنی کنند. حقوق شهروندی یعنی در این مملکت قانون اساسی وجود دارد. بخش عمده‌ای از آنان هم حقوق ملت است که معتقدیم کمتر مورد توجه بوده است. شاید در دوره ما هم آنطور که باید و شاید مورد توجه نبود ولی علاقه‌مان این بود که این کار انجام بگیرد. می‌گفتیم و تلاش هم می‌کردیم ولی موانعی هم بود. امروز اگر از حقوق شهروندی سخن می‌گوییم، باید فصولی که مربوط به حقوق ملت است، دقیقاً پیاده و از آن دفاع شود.

خروج سالانه ۱۸۰ هزار نخبه از کشور


روزنامه اعتماد نوشت: ولی الله افخمی، معاون وزیر صنعت در سومین جشنواره پژوهش صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در سال ۲۰۱۲ ایران ۳۷ هزار مقاله منتشر کرده در حالی که ترکیه با عنوان اصلی‌ترین رقیب ایران ۳۱ هزار مقاله منتشر کرده است. وی افزود: رتبه اول خاورمیانه در انجام پژوهش‌های قابل استناد در اختیار ایران است و از ۲۵ کشور دنیا ایران رتبه ۱۷ را دارد، اما با همه این آمار و ارقام هیچ وقت نتوانسته‌ایم پیوند مناسب بین پژوهش و بخش‌های مختلف اقتصاد و صنعت برقرار کنیم در حالی که در دنیا پژوهش در خدمت نوآوری است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با تأکید بر اینکه واقعیت در ایران نگران کننده است، گفت: بودجه‌ای که صرف پژوهش در کشور ما می‌شود بیشتر برای ارتقای جایگاه علمی و بهتر شدن آن به کار می‌رود در حالی که این پژوهش‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور به کار گرفته نمی‌شود. به گفته وی، در سال ۲۰۱۲ ایران از نظر مهاجرت نخبگان رتبه اول را در جهان داشته است و بر اساس آمار صندوق بین‌الملل پول هر سال ۱۸۰ هزار نخبه از ایران خارج می‌شود و این در حالی است که یکی از شاخص‌های مهم بانک جهانی اقتصاد دانش بنیان است یعنی مبنای میزان حضور دانش و استفاده موثر در اقتصاد یعنی جایی که دقیقا صنعت ما گیر و گرفت دارد که اگر این گره نباشد شاهد ارتقای رشد اقتصادی در کشور خواهیم بود.

۷۱‌درصد تهرانی‌ها ماهواره دارند


شرق سخنان وزیر ارشاد در مورد حوزه فرهنگ را تیتر یک خود کرده است و نوشته: تاکنون آمار و ارقام مختلفی درباره فراگیری استفاده از ماهواره در میان خانواده‌های ایرانی اعلام و منتشر شده است. پژوهشگران، مسئولان دولتی، رؤسای صداوسیما و مقامات انتظامی برخی از کسانی بوده‌اند که تاکنون در این‌باره آماری داده‌اند. با این حال تاکنون در آمار هیچ‌کدام از آن‌ها میزان استفاده از ماهواره بیشتر از ۶۰‌درصد گزارش نشده است.

روز گذشته اما علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت روحانی در این رابطه آماری را اعلام کرد که بر اساس آن ۷۱‌درصد خانواده‌های تهرانی مشتری برنامه‌های کانال‌های ماهواره‌ای هستند. با نگاهی به پشت‌بام خانه‌های ساکنان تهران و سطح تأثیرگذاری برنامه‌های این کانال‌ها به نظر می‌رسد آنچه جنتی اعلام کرده واقع‌گرایانه‌ترین آمار در این‌باره است.

به گزارش ایرنا در همین رابطه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «اگر امروزه شرایط حجاب‌وعفاف در جامعه بد‌تر شده، ریشه آن در روش‌های اجرایی و ریشه‌یابی‌نکردن مشکلات است‌». علی جنتی روز سه‌شنبه در مراسم روز پژوهش که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، اظهار کرد: «بیش از سه‌دهه در کشور در زمینه حجاب و عفاف تلاش شده است تا برای جامعه مصونیت ایجاد کنند با این وجود باید بررسی کنیم که از این نظر در چه شرایطی نسبت به ۱۰سال قبل قرار داریم‌».

وی افزود: «باید دلایل رواج دروغ‌گویی، ریاکاری و خیانت در امانت را در جامعه بررسی کنیم و راهکارهای مقابله با آن‌ها و جایگزینی راستگویی، امانتداری و وفای‌به‌عهد را بیابیم‌». به گفته جنتی، جامعه ما به‌تدریج دچار سقوط اخلاقی می‌شود و بسیاری از ارزش‌های مهم جامعه اسلامی به سوی کمرنگ‌شدن می‌رود. وی با بیان اینکه در گذشته برخی اقدامات در کشور انجام می‌شد که امروز خنده‌دار به‌نظر می‌رسد، افزود: «کاری نکنیم که پنج‌سال دیگر به اقدامات خود بخندیم‌».

وزیر ارشاد گفت: «امروز در حوزه فرهنگ و هنر سؤالات زیادی قابل طرح است که از آغاز کارم در وزارت ارشاد با بسیاری از این پرسش‌ها روبه‌رو شدم‌». جنتی گفت: «سؤالاتی نظیر، اساسی‌ترین مسایل ما در حوزه فرهنگ چیست؟ نقش حکومت در حوزه فرهنگ عمومی چه اندازه است؟ حوزه دخالت حکومت و دولت در فرهنگ کجاست؟ و مهم‌ترین آسیب‌های فرهنگی ما چیست؟ در این مدت برای من مطرح شد‌».

جنتی به برگزاری جلسات مختلف شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: «در این شورا ۳۱نفر عضو هستند و نظیر چنین جلساتی در تمام استان‌ها هم برگزار می‌شود که در مجموع حدود ۱۰‌هزارنفر درگیر آن هستند‌».

وی اضافه کرد: «باید ببینیم خروجی این جلسات چه بوده است و تا چه حد در راستای اهداف و راهبردهای ما و کشور تأثیر‌گذار بوده است‌». عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی به جلسه اعضای این شورا با رهبرمعظم انقلاب‌اسلامی در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: در این جلسه ایشان بر حراست از هویت فرهنگ ملی تأکید داشتند. جنتی گفت: «در وزارت ارشاد به این موضوع فکر می‌کنیم که مسایل حوزه فرهنگ را نیازسنجی کرده و آن را به پژوهشگران ارایه کنیم‌». ۷۱‌درصد مردم تهران از ماهواره استفاده می‌کنندوی با اشاره به معرفی یکی از طرح‌های پژوهشی در این مراسم و ذکر این نکته که ضریب استفاده از ماهواره ۷۱درصد مردم تهران را شامل می‌شود، گفت: «رسیدگی به این موضوع ضرورت عرصه علم‌وفناوری روز است که باید ببینیم با آسیب‌های این شبکه‌ها چگونه مقابله کنیم‌».

جنتی از دریافت دوهزار شبکه ماهواره‌ای روی تلفن‌های همراه در آینده نزدیک خبر داد که به‌راحتی توسط تلفن‌های همراه قابل دریافت خواهد بود. وی با ذکر این سؤال که آیا برای مقابله با این پیشرفت‌ها هم از پارازیت استفاده خواهیم کرد یا راهکارهای دیگری داریم؟ گفت: «برای مقابله با این آسیب‌ها نیاز به روش‌های عملی و صحیحی داریم که پژوهشگران باید این روش‌ها را در قالبی که هم برای مردم و هم برای دولت قابل پذیرش باشد تدوین کنند‌».

جنتی در ادامه به آسیب‌های ناشی از گسترش ارتباطات رایانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: «این ارتباطات اجتناب‌ناپذیر است و نمی‌توانیم آن‌ها را دور بزنیم‌». به گفته وی در گذشته اقداماتی مانند ممنوعیت استفاده از ویدیو در کشور انجام می‌شد که امروز به نظر کارهای خنده‌داری به حساب می‌آید و شاید پنج‌سال دیگر هم با بررسی اقدامات امروز خود همین احساس را داشته و به آن بخندیم. جنتی در پایان با اشاره به اهمیت موضوع فرهنگ در دیپلماسی عمومی گفت: «باید با شیوه‌های صحیح، فرهنگ و تمدن ایرانی را به سایر ملت‌ها معرفی کنیم که این امر تأثیر زیادی در بهبود روابط کشورمان با جهان خواهد داشت و از سوی دیگر باید شیوه‌های تعامل با فرهنگ دیگر کشور‌ها و تقابل با فرهنگ‌های وارداتی را هم بررسی کنیم‌».


محمد هاشمي رفسنجاني:آثاري از« دولت در سايه» نمي بينم

اعتماد از جمله روزنامه‌هایی است که سخنان محمد هاشمی در باره برادر خود را مورد توجه قرار داده است. هاشمي درباره دلايل سفر احتمالي آيت الله هاشمي رفسنجاني به عربستان به دعوت ملك عبدالله با بيان اينكه هدف دعوت كنندگان از آقاي هاشمي صرفا انجام يك سفر زيارتي نيست، گفت: دعوت از حاج آقا مسبوق به سابقه است و در سه سال گذشته چندين بار از ايشان براي سفر به عربستان دعوت شده است. به گزارش ايسنا، وي با اشاره به اخبار اخير مبني بر دعوت دوباره ملك عبدالله براي سفر آيت الله هاشمي به عربستان توضيح داد: دوباره دعوتي فرستاده نشده است، بلكه براساسي دعوت هايي كه از قبل شده است، به حاج آقا (آيت الله هاشمي رفسنجاني) پيغام مي دهند كه زماني را براي سفرتان مشخص كنيد. مسوول دفتر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اوضاع سوريه، لبنان، عراق و نقش ايران و عربستان در معادلات منطقه يي، تصريح كرد: با توجه به احترامي كه سعودي ها و شيوخ عرب از گذشته تا به امروز براي آقاي هاشمي قايل هستند، باور عمومي بر اين است كه آيت الله هاشمي و ملك عبدالله مي توانند مشكلات منطقه يي و روابط دوجانبه را حل كنند كه البته اين موضوع مشروط به شرايطي است.

وي در ادامه توضيح داد: آيت الله هاشمي براي انجام اين سفر ملاحظاتي دارند: چرا كه ايشان در شرايط فعلي قدرت اجرايي ندارند در صورت مذاكره با ملك عبدالله و اتخاذ تصميمات در رابطه با اجرايي شدن آن ضمانت اجرايي وجود ندارد. رييس دفتر هاشمي رفسنجاني با اشاره به اينكه انجام سفر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در قالب يك سفر صرفا زيارتي نه مورد نظر ايشان و نه هدف كشورهاي دعوت كننده است، افزود: در پيام هاي مقامات اكثر كشورهاي منطقه يا حتي سفر به ايران و ملاقات با آيت الله هاشمي از جمله ملاقات اخير نبيه بري، رييس مجلس لبنان، بر اين اعتقادند كه با توجه به شرايط منطقه مذاكرات آقاي هاشمي در رسيدن به توافقات مي تواند موثر باشد، بنابراين در صورتي كه شرايط مناسب پيش آيد سفر ايشان عملي خواهد شد.

اعتماد در بخش دیگری از این گزارش نوشته: وي با بيان اينكه هيچگاه بعد از پيروزي انقلاب تاكنون چيزي به نام «دولت در سايه» در جمهوري اسلامي ايران نداشته ايم، اظهار كرد: اينكه دولت با آقاي هاشمي مشورت كند مساله يي طبيعي است و در دولت هاي گذشته نيز اين اتفاق افتاده حتي در دولت آقاي احمدي نژاد بعضي از وزرا با آقاي هاشمي مشورت مي كردند كه البته بعد از مدتي بلافاصله عزل مي شدند يا در دولت آقاي خاتمي اكثر وزرا به آقاي هاشمي گزارش مي دادند و از ايشان راهنمايي و نظر مي خواستند. در حال حاضر هم برخي وزرا يا مسوولان دولت يا حتي خود دكتر روحاني با آقاي هاشمي ديدارهايي دارند كه در اين ديدارها بيشتر مسائل مملكتي مطرح مي شود و اين ديدارهاي براي گپ و گفت نيست.


همه برای انتخابات مجلس آماده می‌شوند

چندین روزنامه امروز به موضوع انتخابات مجلس بعد پرداخته‌اند. تهران امروز خبر داده است که اصولگرايان و اصلاح‌طلبان مشغول تدوين برنامه‌هاي انتخاباتي هستند. به نوشته روزنامه نزدیک به قالیباف: بيش از دو سال به موعد برگزاري انتخابات مجلس دهم باقي‌مانده اما گروه‌ها و احزاب سياسي اعلام كرده‌اند كه فعاليت‌هاي خود براي اين انتخابات را آغاز كرده‌اند. جناح اصولگرا هر چند دولت را به رقيب اصلاح‌طلب واگذار كرده ولي همچنان به عنوان فعال‌ترين جناح در عرصه سياست كشور محسوب مي‌شود. اين جناح كه هم‌‌اكنون اكثريت كرسي‌هاي مجلس را در دست دارد، تلاش دارد مجلس را به رقيب واگذار نكند.

تهران امروز پس از اشاره تشکیلات باهنر نوشته: طيف ديگر اصولگرايان يعني پايداري فعاليت‌هاي مقدماتي انتخاباتي را آغاز كرده است. اين جبهه اخيرا يك همايش دو روزه در مشهد مقدس داشته كه با حضور اعضاي شوراي فقاهتي كه بعضا برخي‌شان مخفي هستند، ‌برگزار شد. حجت‌الاسلام مرتضي آقاتهراني دبيركل پايداري گفت: پيش‌نويس اين مرام‌نامه كه بر اساس پاسخ به 50 سوال تدوين شد، راهبرد، مباني استراتژيك و اصول جبهه پايداري روشن شده است تا در تعامل و نشست‌ها نيز محل رجوع قرار گيرد. اميرحسين قاضي‌زاده سخنگوي سابق اين جبهه نيز پيشتر در باره همايش دو روزه پايداري گفته بود قرار است در اين نشست به سوالات مطرح شده از سوي اعضا از جمله اينكه قرار است چه رابطه‌اي با ساير اصولگرايان برقرار كنند و يا اينكه نسبت شان با دولت چه باشد، پاسخ داده شود.

تهران امروز ادامه داده که جناح اصلاح‌طلب نيز هر چند به صورت چراغ خاموش عمل مي‌كند،‌ ولي برخي چهره‌هاي اين جريان همچون محمدرضا عارف همچنان با هدف انتخابات به صورت يكجانبه فعاليت مي‌كند. هر چند عارف پيشتر در اظهارنظري گفته بود ورود به انتخابات زودهنگام است،‌ اواخر هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران از آغاز فعاليت براي انتخابات مجلس دهم خبر داد.

قانون نیز ارزيابي چهره‌هاي اصولگرا از انتخابات آينده مجلس را مورد بررسی قرار داده و در مطلبی با عنوان «روحاني اشتباه كند، ما پيروز مي‌شويم» نوشته: هنوز ۱۰۰ روز از دولت جدید نگذشته بود که اصلاح‌طلبان رایزنی‌ها و اظهارنظر‌های خود درباره مجلس آینده را آغاز کردند. گویی پیروزی دولت اعتدال در انتخابات ۲۴ خرداد نقطه آغاز فتح تازه اصلاح‌طلبان بود وحتی اگر این هم نباشد از این واقعیت نمی‌توان غافل شد که پیروزی این دولت مجال و فرصت فعالیت اصلاح‌طلبان وحضور دوباره آنان در عرصه سیاست را به ویژه در چهار سال دولت دهم که روزنه‌ها و مسیرهای رسیدن به كرسي‌های قدرت از آن ها سلب شده بود، فراهم آورد. در همین راستا اصلاح‌طلبان فرصت‌های پدید آمده پس از انتخابات را غنیمت شمردند و در سوی دیگر این میدان اصولگرایانی هستند که گرچه در انتخابات ریاست جمهوری شکست خوردند اما بعید به نظر می‌رسد انتخابات مجلس را از نظر دور داشته باشند. آنان سکوت کردند اما این به این معنی نیست که عرصه را به صورت کامل به رقبای اصلاح‌طلب یا اعتدالگرا واگذار کردند. این بار میدان رقابت برای کسب کرسی‌های مجلس آسان نیست. این بار باید هم با اصلاح‌طلبان به رقابت بپردازند و هم با گفتمان نوپا اما قدرتمند اعتدال. آنان چه خواهند کرد و برای مجلس آینده چه برنامه‌ای دارند. این‌ها سوال‌هایی است که از فعالان اصولگرا پرسیدیم.

در شرایطی که اصلاح‌طلبان پیش‌بینی می‌کنند تعداد قابل توجهی از کرسی‌های مجلس دهم را از آن خود خواهند کرد، یک عضو حزب موتلفه در گفت‌وگو با «قانون» تاکید کرد: اینکه اصلاح‌طلبان برای رقابت آینده پیش‌بینی دارند و هر از چند گاهی اظهار نظر می‌کنند نشان می‌دهد آنان اقدامات اولیه برای حضور در رقابت انتخاباتی را انجام داده‌اند. به گفته حمیدرضا ترقی، نفوذ اصلاح‌طلبان در لایه‌های دوم و سوم دولت، یکی از اقدامات مهم و اصلی این جریان سیاسی است. ترقی اعتقاد دارد فراهم کردن زمینه‌های مادی و معنوی و ایجاد تشکیلات از سوی اصلاح‌طلبان به معنای خروج از اعتدال گرایی و ورود به اصلاحات است. این فعال سیاسی تاکید دارد اکنون که گفتمان اعتدالی اداره کشور را بر عهده گرفته است باید زمینه برای حضور اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به‌طور همزمان فراهم شود.

قانون ادامه داده که: از سوی دیگر این فعال سياسي تاکید دارد که سرنوشت انتخابات مجلس در گرو عملکرد دولت روحانی است وآن را در زمینه‌های اقتصادی، حل دغدغه‌های مردم و رفع مشکلات بین‌المللی می‌داند. ترقی توضیح داد: درانتخابات آینده تنها با دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا روبه رو نیستیم. بلکه جریان جدیدی به نام اعتدال در ۲۴ خرداد ۹۲ شکل گرفته است. عضو حزب موتلفه ادامه داد: با این حساب اگر روحانی در دو سال آینده عملکردی هم راستا با نیاز مردم داشته باشد، می‌تواند اکثریت کرسی‌های مجلس دهم را به نفع گفتمان خود کسب کند. با وجود اینکه ترقی به مقبولیت اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان اذعان دارد اما بر این باور است که اصولگرایان رای مناسبی در بین مردم دارند. او اعتقاد دارد عملکرد هشت سال گذشته احمدی‌نژاد با وجود رکوردهای خوبی که داشت باعث کمرنگ شدن اقبال مردمی این جریان سیاسی شد. با این حال تاکید دارد در مجلس آینده در کنار اصلاح‌طلبان و اعتدالیون، اصولگرایان نیز کرسی مناسبی در اختیار خواهند داشت.

قانون در بخش دیگری از گزارش خود نوشته: بهمن شریف‌زاده نیز معتقد است اگر دولت به وعده‌هایی که داده است درست عمل کند اصلاح طلبان می‌توانند جایی در مجلس آینده داشته باشند و در غیر این صورت مردم که از افراط و تفریط خسته شده‌اند توجهی به افراط برخی اصولگرایان و تفریط اصلاح طلبان نمی‌کنند و به سراغ گروه سومی می‌روند که با عقاید احمدی‌نژاد همراه هستند و مجلس را به آن‌ها می‌دهند.

یکی از طرفداران پرو پا قرص مشایی می‌گوید: فارغ از عنوان اصولگرایی و اصلاح طلبی معتقدم مردم از افراط، خشونت و بد اخلاقی، رفاه طلبی و ریاکاری گریزانند و به اینگونه افراد پشت می‌کنند. در ریاست جمهوری مردم از افراط گریزان بودند و افراط را در برخی دیدند و به آن پشت کردند و این باعث شد کسی که ادعای اعتدال داشت رای بیاورد. برخی از مردم با باور به اعتدال و برخی برای پشت کردن به افراطی‌ها ولو به اعتدال باور نداشتند، به آقای روحانی رای دادند. شریف‌زاده معتقد است در حال حاضر مردم اصلاح طلبان و حامیان روحانی را زیر ذره بین دارند و آرام آرام به این نتیجه می‌رسند که آیا این دوستان معتدل هستند یا خیر. از سوی دیگر مردم از گذشته باور دارند که برخی از اصولگرایان افراطی هستند و برای همین در انتخابات گذشته به آن‌ها رای ندادند. اگر مردم از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان ناامید شوند بر سر دوراهی می‌مانند و به گروه سومی روی می‌آورند که حامیان و طرفداران گفتمان احمدی‌نژاد هستند. وی که می‌گفت همیشه در انتخابات گوناگون رد صلاحیت می‌شود توصیه کرد: حضور حامیان احمدی‌نژاد در انتخابات درحالی است که اجازه حضور حامیان رئیس دولت نهم و دهم در انتخابات داده شود و مانند مجلس و شورای شهر آنان را رد‌صلاحیت نکنند.




تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار