بازدید 28368
این همه سر و صدا برای چیست؟

آتش سنگین نمایندگانی از مجلس علیه لایحه بودجه دولت

پس از تحویل لایحه بودجه از سوی دولت و شخص حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی، بلافاصله واکنش‌های شدیدی از سوی برخی نمایندگان مجلس در اعتراض به بخش‌هایی از بودجه صورت گرفت؛ واکنش‌هایی که تا درخواست استعفای جمعی از نمایندگان پیش رفت. مسلما انتقاداتی به بودجه سال 93 وارد است که باید مورد اصلاح مجلس قرار گیرد. ولی ‌پرسش اساسی ‌اینجاست که این واکنش‌های کهکشانی آنهم در ابتدای تحویل لایحه و پیش از بررسی و اصلاح آن برای چیست؟
کد خبر: ۳۶۴۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۵ 15 December 2013
جو سنگین مجلسی علیه لایحه بودجه دولت
پس از تحویل لایحه بودجه از سوی دولت و شخص حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی، بلافاصله واکنش‌های شدیدی از سوی برخی نمایندگان مجلس در اعتراض به بخش‌هایی از بودجه صورت گرفت؛ واکنش‌هایی که تا درخواست استعفای جمعی از نمایندگان پیش رفت،‌ مسلما انتقاداتی به بودجه سال 93 وارد است که باید مورد اصلاح مجلس قرار گیرد. ولی ‌پرسش اساسی ‌اینجاست که این واکنش‌های کهکشانی آنهم در ابتدای تحویل  لایحه و پیش از بررسی و اصلاح آن، برای چیست؟

به گزارش «تابناک»، لایحه بودجه‌ای که حسن روحانی و بدنه دولت نزدیک یک هفته گذشته، تقریبا با دیرکردی یک هفته‌ای به مجلس تقدیم کرد، منجر به آن شده ‌که واکنش‌های سنگینی از سوی بسیاری از نمایندگان مجلس به این لایحه انجام گیرد؛ واکنش‌هایی که از‌‌ همان روز تقدیم لایحه و با درخواست استعفای دسته جمعی برخی نمایندگان و در اعتراض به کاهش بودجه استانی آغاز شد، ولی به همین جا ختم نشد.

‌به این ترتیب، پس از آن مصاحبه‌های مطبوعاتی بسیاری از نمایندگان آغاز شد که تا امروز نیز ادامه دارد و در پی آن‌ها بحث‌هایی پیرامون استعفای نمایندگان دیگر استان‌ها، اعتراضات به کاهش بودجه برخی از نهاد‌ها و ارگان‌ها، اعتراض به ارقامی در بودجه نظیر رقم نفت و مانند آن.

امروز موسی الرضا ثروتی اعلام کرده ‌که لایحه بودجه سال ۹۳، پانزده مغایرت با قانون برنامه پنجم دارد و شش تا هفت مغایرت با سایر قوانین.

وی گفته است: هر دولتی که روی کار می‌آید، ‌سلیقگی با قانون برخورد می‌کند؛ دولت قبل قانون را به نوعی تعریف می‌کرد، دولت کنونی نیز نوعی دیگر از قانون برداشت می‌کند، در صورتی که نباید قانون را تفسیر کرد، بلکه باید قانون را اجرا کنند.

هرچند برخی از انتقادات به بودجه حسن روحانی کاملا وارد است و بی‌گمان حق نمایندگان و در واقع مسئولیت آنان است که خلل و فرج‌های بودجه 93 را بیرون کشیده و اصلاح کنند، ‌این جو سنگینی که در این یک هفته ‌علیه نخستین لایحه بودجه حسن روحانی شکل گرفته‌، بخ نظر می رسد زیاد با نوع انتقادات همخوانی ندارد؛ انتقاداتی که سرانجام ‌نوبخت را مجبور به آن کرد که دیشب در یک برنامه تلویزیونی درباره‌ بودجه ‌توضیحاتی دهد و رسما جمله‌ای کنایه‌دار ‌استفاده کند: «قرار نیست با بودجه سال ۹۳ همه مشکلات جهانی را حل کنیم».

اشاره کنایه‌دار نوبخت نیز دقیقا معطوف به همین جو سنگینی است که اکنون پیرامون بودجه سال ۹۳ شکل گرفته؛ اما جریان از چه قرار است و چرا این جو سنگین شکل گرفته است؟

نگاهی به انتقادات نمایندگان از بودجه سال ۹۲، یعنی آخرین بودجه محمود احمدی‌نژاد، نشانگر نکات جالب‌توجهی در این زمینه است؛ انتقاداتی که بسیار وارد‌تر، عمیق‌تر و بی‌توجهی به آن‌ها خطرناک‌تر از انتقادات کنونی است.

کلیات بودجه سال ۹۲ محمود احمدی‌نژاد حتی یک بار در کمیسیون تلفیق رد شد؛ دلایلی که آن زمان برای انتقاد از بودجه و رد آن مطرح می‌شد، بسیار جالب توجه است.

جعفر قادری درباره چرایی رد کلیات بودجه ۹۲ در کمیسیون تلفیق گفته بود: انعطاف زیاد بودجه، ‌عدم شفافیت، غیرقابل نظارت بودن و مغایرت با برنامه پنجم و اصل جامعیت بودجه دلیل رد کلیات لایحه بودجه ۹۲ در کمیسیون تلفیق بوده است.
جو سنگین مجلسی علیه لایحه بودجه دولت


وی با غیر واقعی خواندن اعداد و ارقام لایحه بودجه ۹۲، رشد ۵۵ درصدی لایحه بودجه را ‌توجیه‌ناشدنی خوانده ‌و اشاره کرده بود که لایحه بودجه ۹۲ به دلیل گسترش سفته‌‌بازی مانع ثبات ارزی می‌شود؛ جالب آنکه قادری اذعان کرده بود که لایحه بودجه ۹۲ با قانون اساسی نیز مغایرت دارد.


از سوی دیگر نادر قاضی پور با بر‌شمردن مشکلات بودجه ۹۲، از مجلس خواسته بود تا به کلیات لایحه بودجه رأی ندهند تا دولت تنبیه شده و بودجه شفاف و روشنی بنویسد. وی گفته بود، لایحه بودجه ارائه شده اصلاح قوانین مثل قانون اساسی و برخی قوانین همیشگی است، نه لایحه بودجه و احکام جدیدی در این لایحه صادر و نه تعدادی از احکام قبلی لغو شده است.

جو سنگین مجلسی علیه لایحه بودجه دولت

جالب‌تر از همه آنکه امسال بر سر موضوعی در بودجه جنجال شد که در بودجه سال ۹۲ عکس آن موضوع منجر به انتقاد و جنجال شده بود! در بودجه سال ۹۳ کاهش اعتبارات استانی منجر به استعفای دسته جمعی برخی نمایندگان شد، در حالی که سال گذشته افزایش اعتبارات استانی به عنوان مغایرت با برنامه پنجم عنوان شده بود، به گونه‌ای که شریف حسینی، عضو هیأت رئیسه مجلس در خصوص رشد اعتبارات استانی در بودجه ۹۲ آن را مغایر با برنامه پنجم دانسته بود.

وی گفته بود: در بودجه سال ۹۲ شاهد رشد چشمگیر بودجه استان‌ها هستیم؛ به این معنا که نگاه استانی در بودجه سال ۹۲ بیشتر است و این مسأله به نوعی با کلیات برنامه پنجم توسعه مغایرت دارد
.
جو سنگین مجلسی علیه لایحه بودجه دولت

حال چه شده ‌که لایحه بودجه حسن روحانی با پانزده مغایرت با قانون برنامه پنجم و هفت مغایرت با قوانین دیگر، تبدیل به یک چالش جدی شده است؟ چرا در حالی که در سال‌های گذشته حتی بنا به اعتقاد نمایندگان اصول بودجه نویسی و شفافیت آنکه دو رکن اساسی بودجه فارغ از همه بحث‌هاست، رعایت نمی‌شد، اینگونه به جبهه‌گیری در مقابل آن پرداخته نمی‌شد؟

شاید پاسخ این پرسش را باید در انتظارات از حسن روحانی و مجموعه جدید بدنه دولت جستجو کرد. در واقع شاید باید این گونه گفت که در دوره دولت نهم و دهم به حدی حجم انتقادات از بودجه و عملکرد مالی دولت بالا بوده ‌که شاید این مسائل در لایحه تقدیمی «پیش فرض» گرفته می‌شده است، اما اکنون از روحانی و دولت جدید توقع آن می‌رفته ‌که یک بودجه شسته و رفته و مطابق با «همه سلیقه‌ها» ارائه کند!

و شاید ‌برآورده نشدن این انتظارات منجر به آن شده ‌که یک جو سنگین ‌علیه بودجه سال ۹۳ شکل بگیرد.

این در حالی است که نباید از محذورات و مقدورات دولت برای بودجه سال آینده غافل ماند و با توجه به واقعیت نیاز امروز که بستن یک بودجه تا حد ممکن انقباضی است، از بودجه سال آینده توقع داشت.

شاید بهتر آن باشد که با کاهش این جو منفی و سنگین ‌علیه بودجه، صبر کنیم تا بودجه راهی صحن علنی مجلس شده و در ‌‌نهایت کمیسیون تلفیق با جمع‌آوری و مد نظر قرار دادن نظریات کمیسیون‌های تخصصی، حکم خود را در خصوص بودجه سال آینده صادر کند.

در هر حال آنچه به نظر می‌رسد این است که هرچند انتقاداتی به بودجه روحانی وارد است، این را نیز باید پذیرفت که نگاهی به امکانات و محذورات دولت داشته باشیم و به‌‌ همان اندازه که بدی‌های بودجه را گوشزد می‌کنیم، از نقاط قوت آن نیز سخن بگوییم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۹۷
انتشار یافته: ۲۷
قربون شکلت بشم تابناک جان؛ رفتار این مجلس هم مشابه رفتار و منش رئیس جمهور سابقه و با تفاوتی اندک!
می دونید چرا .
چون زود تحویل دادن لایحه به بهای نادیده گرفتن حق بعضی استانها تمام شده و دقت قربانی سرعت شده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
حتماً میخوای بگی احمدی نژاد سرعتو فدای دقت می کرد. اون که کلا میگفت بودجه رو باید دولت بنویسه و ربطی به مجلس نداره....
همون احمدی نژاد به درد این نماینده ها میخوره تا لایحه بودجه رو بعد عید با پیک موتوری براشون میاورد که تعطیلات عید هم ازشون بگیره.
پاسخ ها
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
گل گفتی
سلام
توجه به بودجه بندی ونظارت برریخت پاشهابسیارخوب ولی سنگ اندازی نه. بدون مطالعه ودرنظرگرفتن شرایط کشوری همراهی بادشمنان است کوبیدن برطبل مخالفت که چی بشودمسلمان.
جناب تاخیر دو هفته ای چیه؟؟؟؟؟
تاخیر دو روزه!!!! لطفا حتما اصلاح کنید.
تازه رئیس نیز گفت که 15 جمعه بوده و گرنه...
با بوق و کرنا بودجه تحویل دادن ولی بودجه بندی بون مطالعه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
شما الان لايحه بودجه رو تمام و کمال خواندي ديگه که اظهار نظر مي کني؟ فکر مي ...
زیاد که نینی به لای لاشون بذارید میشه همین سریع جو گیر میشن
چه عجب بالاخرا ما دیدیم که تابناک در در مواجهه با رییس جمهور جدید حداقل این یک مورد رو بدون غرض عنوان کرد. وگرنه تا اینجا که همش رئیس جمهور رو کوبیدید.
پیشاپیش باز هم به خاظر درج نکردن نظرم ممنون
این نمایندگان محترم وشریف وقتی که آقای احمدی نژاد سازمان برنامه را تعطیل ومانند دوره قاجار به صورت ملوک الطوایفی اداره می کرد کجا بودند؟
بودجه 93 به نفع تهران و به ضرر بقیه استانهاست. بودجه عمرانی برای تکمیل طرح های بالای 80 درصد اختصاص یافته و این طرحها بیشترشان در تهران اند!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
کاملا درسته.ما در استان محروم ومرزی بیمارستان یا جاده ای در تهران به بهره برداری برسه چه دردی دوا میکنه؟
مرتضی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
میشه مستندات خودتون رو در مورد این که بیشتر طرحها تو تهران اند ارائه کنید؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
با پول همین بزرگراه دو طبقه در تهران میشدد10ها طرح کوچک در سایر نقاط کشور افتتاح کرد.
سلام : سپاس از این دیگاه منصفانه و بدون نقص واقعا هیچ دولتی نمی نتواند تمام سلایق را پاسخگو باشد و هیچکس نمی تواند مدعی شود که کار او بدون نقص است چه بهتر بود نمایندگان محترم تأملی می کردند و اینگونه خود بی قانونی نمی کردند واقعا اگر ضعف و نقصی را در لایحه بودجه دولت می بینند با کارشناسی کارشناسان خوب مجلس با بیان منطق و قانون ضعف ها را برطرف نمایند بعضی برخورد های باعث تأسف است که یک نماینده فرهیخته چگونه بخود که یک قانونگذار است اجازه می دهد تا هم جامعه را نگران کند و هم بیگانه را خوشحال .
انشا اله با احيا سازمان برنامه و بودجه مشكلات بودجه ريزي به حداقل ممكن كاهش پيدا خواهد كرد.
با عنایت به تورم بی سابقه نمایندگان محترم باید در نظر داشته باشند نگاه انها به بودجه می بایست نگاه ملی باشد نه نگاه منطقه ای استانی و ....بودجه را با توجه به شاخص های اقتصادی نظیر حجم نقدیندگی نرخ تورم نرخ رشد وسایر مولفه های اقتصادی تدوین کرد .
پاسخ ها
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
دوستان مجلس به فکر شهرها و پروژه های عمرانی خودشونن که دور دیگه رای بیارن. نه ملت
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
آفرین به احسان - 100 تا مثبت +++++++++
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
نگاه تهرانی و ستادی باشه میشه نگاه ملی؟ نگاه ملی یعنی اینکه پیرامون رو اونقدر قوی کنی که مرکز رو ساپورت کنن. نه اینکه بچپونی توی مرکز و پیرامون از گشنگی ضعیفتر بشه
همون این نماینده ها عادت به همون بد رفتاری ها وبد اخلاقی های رییس جمهور قبلی که اسمش هم گفتنش برام سخته وزجر اوره دارند و هنوز بودجه را ندیده واویلا سر دادند میخاند بگند ما هستیم !
عزیز من بودجه مناطق محروم اگه صد برابر هم بشه نماینده مجلس در اجرای اون چه نقشی داره اینا می خوان با این کار به مردم بگن ما به فکرتون هستیم تا سری بعد هم رای بیارن... زمان احمدی نژاد اینا چرا بیدار نبودند؟؟؟؟؟
چرا برای اختلاس 3000 میلیاردی استعفا ندادند؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
زمان احمدی نژاد هم اینهمه مجلس فشار میاورد به احمدی نژاد برای تبعیت از قانون و منافع کشور.
بنظر من تابناک معمولا بی طرف است .دولتمردان ما هنوز نتوانسته اند یک دیگر را تحمل کنند انتقاد کردن از یکدیگر بدون راه حل کار ساده ای است یعنی انتقاد سازنده . روحانی خرده میگیرد به احمدی نزاد،احمدی نزاد به خاتمی و...باباجان بودجه را درست بنویسید حالا دو روز این طرفتر یا آن طرفتر . تابحال که نظر من درج نشده چون من بی طرف نیستم!!!
عادت ندارند بودجه را با احترام و سر وقت بگیرند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر