بازدید 18363
دکتر پزشکیان در گفت‌وگو با «تابناک» مطرح کرد:

سهم هر ایرانی ۱۷۰ دلار؛ به برخی دو دلار می‌رسد و به برخی چند هزار!

اگر دولت همه تکالیف قانونی را بنا بر یک برنامه زمانی به اجرا بگذارد، نظام ادغام یافته‌ای که در قانون به دنبال آن هستیم به وجود آمده و بسیاری از افرادی که برای سلامت کاری نمی‌کنند، ولی ماشین سلامت را سوار شده و پز می‌دهند، حذف خواهند شد.
کد خبر: ۳۶۴۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۲ 11 December 2013
با تقدیم لایحه به مجلس، مجالی فراهم آمده که کار‌شناسان بتوانند با تقریبی قابل قبول، دریابند دولتمردان چه راهکاری برای اجرای وعده‌های خود در آینده در نظر دارند. به این منظور به سراغ یکی از نمایندگان شاخص مجلس رفتیم تا دیدگاه وی را درباره یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت برای تغییر در آینده، با توجه به بودجه ارائه شده بشنویم.

به گزارش «تابناک»، مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به رشد سهم سلامت در بودجه، این موضوع را رویدادی مثبت ارزیابی می‌کند، ولی بر این باور است، نحوه تنظیم اعتبارات این بخش در بودجه، هنوز مناسب نیست و نمی‌تواند شکاف بزرگ‌ پدید آمده در جامعه ‌را رفع کند؛ شکافی که موجب شده بسیاری از مردم خدماتی در سطح مردمان بنگلادش دریافت کنند و برخی از خدماتی در سطح شهروندان آمریکایی بهره‌مند شوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: افزایش سهم بهداشت و درمان در بودجه از 11 درصد به 15 درصد، نشان می‌دهد که دولت به این بخش توجهی خاص داشته، ولی این ‌نمی‌تواند بی‌عدالتی موجود در این عرصه را از میان ببرید. هم اکنون سرانه سلامت در کشور ما چیزی نزدیک ۱۶۵ تا ۱۷۰ دلار به ازای هر ایرانی است؛ اما همین میزان کم نیز به درستی توزیع نمی‌شود تا جایی که می‌بینیم به برخی حتی دو دلار هم نمی‌رسد، در حالی که هستند افرادی که ‌گاه تا چند هزار دلار از این سرانه بهره می‌برند؛ این یعنی بی‌عدالتی در گرفتن خدمت به کسانی که نیاز به خدمت دارند.

وزیر بهداشت دولت اصلاحات می‌افزاید: اگر به سرانه اندک مردم کشورمان در این حوزه، هزینه 60 درصدی پرداخت شده از جیب مردم را هم بیفزاییم، به عددی حدود ۴۲۰ دلار به ازای هر فرد می‌رسیم که این رقم (مجموع سهمی که دولت و مردم می‌گذارند) هنوز فاصله بسیاری با سرانه سه هزار و پانصد دلاری در کشورهای اروپایی و هشت هزار دلاری در آمریکا دارد؛ دانستن این ارقام و ‌این موضوع که در سیستم موجود برخی بسیار کم‌بهره مانده و برخی سهم بسیار زیادتری می‌برند، ما را مجاب می‌کند که یک، نباید توقع خدمات چندهزار دلاری در این عرصه داشته باشیم و دو‌، دقت بیشتری کنیم تا دست‌کم همه مردم سهم یکسانی از اعتبارات اختصاص یافته به سلامت ببرند.

سهم هر ایرانی 170 دلار؛ به بعضی دو دلار می‌رسد و به برخی چند هزار!

پزشکیان در ادامه راهکار رفع این تبعیض را این گونه بیان می‌کند: برای توزیع عادلانه بودجه سلامت، باید دو مسأله را مد نظر قرار دهیم: نخست انتقال سیاست مجری و برنامه‌نویس از چانه‌زنی و افزایش درصدی بودجه به طرف سیاست افزایش یا اصلاح برنامه‌ای بودجه؛ یعنی برویم به طرف برنامه و آن وقت اگر بودجه کم بود، اولویت‌بندی کنیم. پس از آن باید سیاست مدیران اجرایی در بهداشت و درمان و سلامت در تخصیص منابع به افرادی که نیازمندترند قرار گیرد. البته اصولا ‌باید سهم بیشتری برای نیازمندان قائل شویم، ولی در گام نخست باید به دنبال برابر‌سازی بوده و ترتیبی دهیم که دست‌کم حق را به حق‌دار بدهیم.

وی که در کسوت پزشکی، ریاست بیمارستان و سرانجام در بالاترین سطح اجرایی در این عرصه، وزارت بهداشت سابقه فعالیت در بهداشت و درمان را در کارنامه داشته و دومین دوره است که نمایندگی مجلس را تجربه می‌کند، با تأکید بر اینکه در این عرصه کمبود منابع مطرح نیست، می‌گوید: درست است که سرانه سلامت سهم اندکی در کشورمان دارد، اینجا کمبود منابع مطرح نیست، بلکه باید تلاش کنیم تا سهم سرانه قشرهای آسیب پذیر و کسانی که نیازمندند، به اندازه‌ای که در بودجه دیده شده، به دستشان برسد. اینجا نگاه مدیریتی متولیان و مدیران ارشد نظام در تخصیص منابع مطرح است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس می‌افزاید: اگر به دنبال پرداخت سهم نیازمندان باشیم، روش اجرایی کردن آن، تقویب پایگاه‌های ارائه خدمت در مناطقی که این افراد در آن سکونت دارند، خواهند بود. این پایگاه‌ها می‌تواند خانه بهداشت یا بیمارستان‌های عمومی‌‌ باشد که به این افراد خدمت می‌دهند و... حتی می‌تواند شامل پزشکانی باشد که در مناطق محروم به خدمت مشغولند. پزشکانی متخصصی داریم که در مناطق محروم، مشغول به خدمت هستند و‌ گاه حقوق یک میلیون تومان هم نمی‌گیرند، ولی مشابه ایشان در تهران، هستند افرادی که بیش از صد میلیون دریافت می‌کنند. تفاوت این دو یک به صد است و این بی‌عدالتی بوده و نشانگر قصور در پرداختن به مناطق محروم است.

وی در پایان با تأکید بر لزوم برنامه‌مداری برای تحقق اهداف توزیع عادلانه سلامت می‌گوید: باید ببینیم دولت در این وضعیت اعتباری برای اینکه قانون را اجرا کرده و مشکلات را حل کند، منابع مالی چه درصد از تکالیفش را گذاشته و چه زمانی صد درصد منابع را خواهد گذاشت؟

اگر دولت کل تکالیف قانونی را بر اساس یک برنامه زمانی به اجرا بگذارد، هم مشکل پوشش همگانی‌، هم مشکل تجمیع صندوق‌های بیمه‌ای، هم مشکل بسته خدمتی که باید ارائه دهند و همه و همه حل خواهد شد و بعد نظام ادغام یافته‌ای که در قانون به دنبال آن هستیم به وجود آمده و بسیاری از افرادی که برای سلامت کاری نمی‌کنند اما ماشین سلامت را سوار شده و پز می‌دهند، حذف خواهند شد که کمترین اثر آن، هزینه نشدن پول درمان در این عرصه‌ها و رسیدن آن به دست نیازمندان خواهد بود.

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناکرا از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۲۷
موقع قیمت بنزین میگن آی مردم، چه نشسته اید که بنزین در اروپا لیتری 6000 تومان است، اما سر سهم سرانه سلامت 3500 دلاری اروپا و 170 دلاری ایرانی کسی صداش شنیده نمیشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
دقیقا مثل خودرو سازها بدون در نظر گرفتن درآمد ماهیانه ایرانی ها قیمت خودرو خودرا با قیمت خودرو های خارجی مقایسه می کنند . و یکی نیست بگه در آمد اکثر ایرانیها در ماه 150 دلاره در حالیکه درآمد خارجیها کمتر از 1500 دلار نیست
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
آره بنزین قیمتش 6 برابره اما نمیگن که میانگین درامدشون 70 برابر ماست
خدا پدرت را بیامرزه که حرف درست زدی
سیاه نما ها
به برخی چند میلیارد دلار! ب.ز
دکتر توآزمایشگاه 1شهر محروم چند نفر اومده بودند آزمایش بدهند با توصیه ی پزشک.کارمند بود.کارگرهم بود کارمند که بیمه ی طلایی وتکمیلی آورده بود رایگان آزمایش داد خودشو بچش.ولی کارگر بنده خدا وقتی بهش گفتند200تومن پول نداشت آزمایش نداد ورفت وبیخیال آزمایش شد...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
كارمند هم از حقوقش كم مي شه چرا هميشه اين دو گروه رو با هم مقايسه مي كنين . شما مشكلت رو بگو
حميدي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
اينها واقعيت هاي بسيار تلخي است كه هر كسي اگر مدتي در يكي از آزممايشگاهها بنشيند مطمئنا يك مورد مي بيند.
زن وشوهري وارد آزمايشگاه شدند وقتي هزينه آزمايش را شنيدند خانم نگاهي به شوهر كرد و سرشان را پايين انداختند و رفتند. اين يعني فلاكت و مصيبت براي يك كشور كه هنوز در مسائل اوليه بهداشت و سلامت درمانده اند درصد بزرگي از جمعيت دفترچه درماني ندارند.
دکتر جان باور کن به خیلی ها اون دو دلار هم نمی رسه
عدالت به تمام معنا را در چند روز گذشته در مناطق زلزله زده جنوب کشور به تمام معنا دیدم که چطور یک خانواده با نفوذ به تعداد اعضای خانواده اش چادر امدادی دریافت نموده در حالی که به یه خانواده 6 نفره حتی یک چادر هم نرسیده ! شب تا صبح را کنار اتش به صبح میرساند .
ازاىنکه سهم اعتبارات بودجه اى در بخش بهداشت و درمان افزاىش ىافته نشان از تخصصى تر شدن تدوىن بودجه و شناخت دولتمردان بر اولوىتهاى ملى است حال علارغم تخصىص و پىش بىنى بودجهبراساس دلار که ان نىز براساس درامدهاى ارزى است مقاىسه هزىنه ها براساس دلار صحىىح نمىباشد مگر حقوق و درامد مردم و ىا دىگر هزىنه ها بجز درامد پزشکان به قرار دلار است که سرانه درمان نىز براساس دلار سنجىده و براورد شود!
راهکار نحوه تنظیم اعتبارات سهم سلامت در بودجه و قانون گذاری مالیات بر کارمزد پزشک, پول درمان و خدمات پزشکی بر اساس برنامه اولویت بندی منابع مالی مناطق محروم, متوسط و مرفه سراسر کشور و ایجاد راهکار بر اساس کیفیت, هزینه و مکان خدمات پزشکی تا مردم سهم یکسانی از اعتبارات اختصاص یافته به سلامت ببرند کار مدیران اجرایی در بهداشت و درمان و سلامت نیست.

گام نخست کار سازمان برنامه و بودجه با هماهنگی وزیر کار, رفاه و تعاون و در آخر مجلس است, سپس مدیران اجرایی در بهداشت و درمان و سلامت کار نظارتی بر اجرا ماشین سلامت را ادامه میدهند

قانون مالیات بر کار مزد پزشک را میتوان بر اساس اجاره بها و یا قیمت سر قفلی متراژ مطب یا بیمارستان خصوصی در شهر های بزرگ لزوم نمود.
فکر کنم اگر آقای روحانی هم بودجه رو دقیقه 91 می داد این همه حرف و حدیث درست نمی شد. این نماینده ها مگه وظیفشون فقط انتقاد و سر و صدا کردن ...!
حالا این هیچی . اونی که سالمه سرش بی کلاه میمونه . مثل اونی که ماشین نداشتو از یارانه بنزین محروم بود .
تنها راه اصلاح نظام بانكي.ماليات بر درامد،بيمه پايه همگاني,نظارت بر درمان
خود این آقار روزی وزیر بهداشت بود در آن زمان چه کار کرد؟ معلومه هرکه خارج از گود باشه اینطوری حرف میزنه. حالا هم حرفی نیست اگه امثال ایشان راست میگند تلاش خودشان را بکنند و به جای شعار دادن و آمار و ارقام کار انجام بدهند. همین و بس
بنده هفته پيش يه ازماش انجام دادم كه با وجود داشتن دفترچه بيمه 210 هزار تومتن شيد تقريبا نصف حقوق ماهانه!
هم اکنون سرانه سلامت در کشور ما چیزی حدود 165 تا 170 دلار به ازای هر ایرانی است
پس یعنی 170 ضربدر 75 میلیون=12.7 میلیارد دلار
در حالیکه بودجه وزارت بهداشت 1.2 میلیارد دلاره
بعبارتی یک صفرشو اشتباه شده
سرانه میشه 17 دلار
دکتر جان فرمایشتان درست! خوب حالا چه برنامه ای دارید؟ ناسلامتی شما یکی از قدیمی ترین اعضای مجلس و عض برخی کمیسیون های آن و حتی وزیر دولت بوده و هستید!
دكتر جان دستت درد نكنه . حرف حق را زدي.اما چه كسي گوش ميكنه؟ما بيمه شدگان تامين اجتماعي كه در شركتهاي خصوصي كار ميكنيم 10 روز طول ميكشه تا بتونيم يه دكتر متخصصو در بيمارستانهاي طرف قراردادمان ببينيم.تازه بايد 3 يا 4 ساعت در روز تو سالن انتظار بشينيم.(فكر كنم بعدش خانواده هاي ما بايد تو قبرستونادنبال ما بگردند.)
من کارمند دولت هستم و مثلا تحت پوشش بیمه تکمیلی دی!!!!!!!!!، الان هنوز 4 ماه تا پایان سال مانده بیمه دیگر ویزیت ها و داروهای پسرم را قبول نمیکند؟؟؟ بیمه های تکمیلی فقط وعده های دروغین می دهند. واقعا تعهد 200 هزار تومان برای دارو و ویزیت آن هم برای یکسال کافی است؟؟؟؟؟
حرف حق جواب نداره اما کو گوش شنوا
درود به شرفت دکتر
تنها راه کاهش جمعیت به شکل فوری!
نظر خوبی داریدولی همه دوست دارند همدیگر را محکوم کنیم ای کاش هرکس به انازه سهمخود تلاش کند تا ایران تبدیل به گلستان شود
بجای حرف زدن بیاید عمل کنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار