بازدید 5419

وضعیت سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خوب نیست

کد خبر: ۳۶۳۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۱ 10 December 2013
مدیر کل اداره آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت گفت: در حالی که روابط تجاری بین ایران و چین در سازمان توسعه تجارت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ولی به دلیل تفاوت ظرفیت‌های دو کشور، ایران به دنبال متعادل کردن واردات و صادرات نیست.
 
به گزارش ایسنا، رضا عباسقلی امروز سه‌شنبه در مجمع اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان این‌که جایگاه ویژه‌ی چین در اقتصاد جهانی باعث شده که در سازمان‌های دولتی و به‌ویژه سازمان توسعه تجارت مورد توجه ویژه قرار گیرد، خاطر نشان کرد: در یک سال و نیم گذشته نسبت به تهیه برنامه‌های متعدد برای اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری در تهران و شهرهای مختلف چین با محوریت اتاق بازرگانی ایران و چین تلاش کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد: ما برای توسعه‌ی روابط تجاری با چین به دنبال ایجاد تعادل در واردات و صادرات نیستیم، زیرا ظرفیت این دو کشور با یکدیگر متفاوت است.
 
مدیر کل اداره آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت با ابراز امیدواری به رشد صادرات به کشور چین گفت: ولی این موضوع به این معنی نیست که می‌خواهیم میزان واردات از چین را با صادرات به این کشور از ایران برابر کنیم.
 
وضعیت سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خیلی خوب نیست
 
فریال مستوفی، عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و چین نیز در این نشست به تفکیک تعاریف سرمایه‌گذاری و فاینانس در صنایع بالا‌دستی نفت و پتروشیمی پرداخت و خاطرنشان کرد: در فاینانس پولی را به صورت وام می‌پردازند و بعد وام را با درصدی بهره‌ پس می‌گیرند اما در سرمایه‌گذاری مستقیم کشور‌ها خود در پروژه‌ها حضور می‌یابند.
 
وی با تاکید بر این‌که موضوع فاینانس بین ایران و چین طی مدت اخیر روند خوبی را پیدا کرده است، بیان کرد: ولی سرمایه‌گذاری‌های مستقیم به علت وضعیتی که در امور بین‌الملل برای ایران به وجود آمده، متفاوت است و امیدواریم که در دولت یازدهم میزان سرمایه‌گذاری‌ها افزایش یافته و ریسک آنها کمتر شود.
 
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و چین در ادامه درباره‌ی توسعه‌ی روند گردشگری بین دو کشور گفت: به دلیل ریسک بالای سرمایه‌گذاری در کشور، سرمایه‌گذاران علاقه‌ی زیادی به توسعه صنعت گردشگری بین ایران و چین ندارند.
 
وی افزود: اما برای فاینانس پروژه‌های گردشگری بین بانک مرکزی و شرکت بیمه دولتی چین توافق شده و براساس آن توافق با شرایط مشخص سرمایه‌گذاران این صنعت می‌توانند شامل دریافت فاینانس شوند.
 
تحریم‌ها برای عده‌ای کاسبی ایجاد کرد
 
مجیدرضا حریری، رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست درباره‌ی توسعه صنعت گردشگری بین دو کشور ایران و چین خاطرنشان کرد: فعالان صنعت توریسم مشکلاتی دارند که خود آنها باید با اتخاذ تدابیری در پی توسعه‌ی این صنعت در سایر کشور‌ها باشند.
 
وی با اشاره به یکی از شرکت‌های هواپیمایی که ماهانه 400 گردشگر چینی را به ایران می‌آورد، اظهار کرد: این شرکت‌ها نیز می‌توانند با به‌کار بردن سیاست‌های مختلف اقدام به جذب توریست‌های چینی کنند.
 
رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: یک عده کاسب تحریم‌ها بودند که امیدواریم با رفع شرایط تحریم این کاسبی‌ها لغو شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل