بازدید 64141
۳

هشدار وزارت بهداشت درباره یک شیرخشک

کد خبر: ۳۶۲۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶ 05 December 2013
شركت‌ های بزرگ نیز برای فروش هر چه بیشتر محصولات خود انواع مارك ‌های شیر خشك را با تبلیغات گول ‌زننده به بازار عرضه می‌كنند و می‌كوشند این حس را به مادران و پدران القاء كنند كه شیر خشك، بویژه نوع خارجی آن، حتی مقوی ‌تر و مفیدتر از شیر مادر است.

به گزارش صبحانه، در تعریفی ساده شیر خشک را ترکیب پودری ‌شکل از شیر معرفی می کنند که برای نوزادان و کودکانی که به هر دلیلی نمی ‌توانند از شیر مادر تغذیه کنند، مورد استفاده قرار می ‌گیرد. با تمام پيشرفت‌ هايي كه در جهت كشف مزاياي شير مادر و به دنبال آن پيشرفت كارخانه ‌هاي توليدكننده شير خشك، براي همانندسازي با شير مادر بدست آمده، بايد دانست كه شير مادر در مقايسه با پيشرفته ‌ترين شير خشك‌هاي ساخته شده با تركيب مشابه، بسيار بهتر است.

هر چند شير خشك‌هاي جديد ساخته شده، فاصله بين شير مادر و محصولاتی مانند شیر گاو را تا حد امكان پر كرده ‌اند، از جمله شبيه ‌سازي پروتئين‌ها و چربي‌ هاي اشباع نشده، ولي باز هم نمي توانند جايگزين شير مادر شوند و مقالات و گزارشات متعددی درباره پایین آمدن ایمنی کودکان یا اضافه شدن برخی افزودنی های خطرناک به این شیرهای صنعتی منتشر شده است.

اما در این میان، شركت‌ های بزرگ نیز برای فروش هر چه بیشتر محصولات خود انواع و اقسام مارك ‌های شیر خشك را با رنگ‌ های متنوع و تبلیغات گول ‌زننده به بازار عرضه می‌كنند و می‌كوشند این حس را به مادران و پدران القاء كنند كه شیر خشك، بویژه نوع خارجی آن، حتی مقوی ‌تر و مفیدتر از شیر مادر است.

آمارها حکایت از آن دارد که در جامعه ما نیز روز به ‌روز مصرف شیر خشك افزایش می‌ یابد و تغذیه انحصاری با شیر مادر تا ۶ ماهگی و ادامه تغذیه با شیر مادر تا ۲ سالگی همراه با مواد غذایی دیگر كم می ‌شود. به عنوان مثال اكثریت مادران شاغل كه فرزندانشان را در مهدكودك نگهداری می‌ كنند، امكان اینكه در ساعتی از روز در محلی بتوانند فرزندشان را با شیر خودشان تغذیه كنند، ندارند، به همین علت مصرف شیر خشك در كشور افزایش می‌ یابد و شاید اگر شیر خشك در جامعه كمبود دارد، علت مهم آن افزایش بی ‌رویه مصرف آن در كشور است.

یکی از شیرخشک های مشهور در بازار "هومانا" است که بسیاری از خانواده ها برای فرزندان خود، این محصول را ترجیح می دهند اما چند روزی است که وزارت بهداشت، هشدارهای مهمی را درباره استفاده از این محصول اعلام کرده است.

بر اساس اطلاعیه مهم سازمان غذا ودارو در خصوص مصرف شیر خشک های اطفال «هومانا1»، مشخص شده این محصول با سری ساخت 21415608 ( تاریخ تولید 7/3/2013 و تاریخ انقضاء 8/3/2015) از نظر کلستریدیوم های احیاء کننده سولفیت با برگه های آنالیز و ضابطه های قانونی  مطابقت ندارد  و بر این اساس، وزرات بهداشت رسما هشدار داده است توزیع و واردات این محصول تا زمان بررسی واصلاحات لازم در فرمولاسیون ورفع مشکل متوقف خواهد بود.

اما سر زدن به تعدادی از داروخانه های موجود در پایتخت توسط خبرنگار صبحانه نشان می دهد، اکثر آنها از چنین بخشنامه و اتفاقی بی اطلاع بوده و به راحتی این محصول را در اختیار مردم قرار می دهند و از سوی دیگر، وزارت بهداشت نیز اقدام خاصی در زمینه تبلیغ مصرف نکردن این شیرخشک انجام نمی دهد و چه بسا تا بحال دهها نوزاد و کودک در طول روز این محصول را مصرف کرده باشند، بی آنکه خبری از هشدارهای سازمان غذا و دارو به والدین یا توزیع کنندگان غذایشان رسیده باشد.

هشدار وزارت بهداشت درباره یک شیرخشک
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۳
مشكلات تمامي ندارد.
بزودی سر از کارخانه های لبنی در می آورد
آقا من همین دیروز 92/09/13 تو هر داروخانه ای رفتم این شیر خشک رو داشت
خوب شد نخریدم. پس چرا جمعش نمیکنن؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار