بازدید 113424
انتخابی برای کاربران خانگی:

مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس

این روز‌ها داعیه‌های سه سیستم عامل بزرگ و به روز دنیا، یعنی ویندوز، Mac و لینوکس Ubuntu باعث شده ‌که نگاه‌ها به این امر معطوف شود که به راستی کدام سیستم عامل به نسبت رقبایش از ارجحیت بیشتری برخوردار است و برای کاربران خانگی می‌تواند مناسب‌تر باشد، به ویژه شاید این امر برای کاربران ایرانی، ‌اهمیت ذاتی داشته باشد؟
کد خبر: ۳۶۱۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰ 02 December 2013
مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس
این روز‌ها داعیه‌های سه سیستم عامل بزرگ و به روز دنیا، یعنی ویندوز، Mac و لینوکس Ubuntu باعث شده ‌که نگاه‌ها به این امر معطوف شود که به راستی کدام سیستم عامل به نسبت رقبایش از ارجحیت بیشتری برخوردار است و برای کاربران خانگی می‌تواند مناسب‌تر باشد، به ویژه شاید این امر برای کاربران ایرانی، ‌اهمیت ذاتی داشته باشد؟

به گزارش «تابناک»، اگر تا یک دهه پیش، ویندوز بر‌ترین و پر‌کاربر‌ترین سیستم عامل روی کره زمین بود‌ و ‌تا چند سال پیش، استفاده از ویندوز به عنوان یک سیستم عامل بی‌چون و چرا، برای هر کسی حجت بود و ‌به هیچ جایگزین دیگری فکر نمی‌شد، امروز قضیه کاملا متفاوت است و رقبای ویندوز به ویژه لینوکس، سعی بر آن دارند که سلطه سیستم عامل مایکروسافت را به چالش کشیده و آن را به زیر بکشد.

این امر تا اندازه بسیاری ‌نیز محقق شده است و هرچند هنوز ویندوز هنوز به عنوان پر‌مخاطب‌ترین سیستم عامل موجود،‌ برتری نسبی در مقایسه با رقبایش دارد، اکنون دیگر هر مخاطب و کاربری حداقل نام جایگزین‌های ویندوز را شنیده است و از کاربری آن‌ها تا حدی اطلاع دارد.

در اینجا تلاش ما بر این است‌ که‌ مقایسه کوچکی میان سه سیستم عامل پر مخاطب فعلی داشته باشیم تا به لحاظ کاربری و کارآیی بتوان تشخیص داد ‌کدام یک از این سه، برای کاربران خانگی و به ویژه ایرانی بهتر است. بی‌گمان انتخاب یک سیستم عامل، سلیقه‌ای و صد البته وابسته به نوع نگرش و اهداف کاربر است، در نتیجه این مقایسه به هیچ وجه جنبه توصیه‌ای نداشته و صرفا از دید توصیفی به آن پرداخته می‌شود:
مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس

شکل و شمایل، گرافیک و قابلیت شخصی‌سازی

بی‌گمان‌ محیط و فضای سیستم عامل، تأثیر بسیاری بر مخاطب و راحتی کار در آن دارد. هر سه شرکت مایکروسافت، کانونیکال و اپل از این امر با خبرند و به همین جهت طی سال‌های اخیر، بسیار تلاش کردند تا محیط سیستم‌های عامل‌‌ خود را به راه‌های گوناگون آسان‌، زیبا و کاربردی‌تر کنند.

یکی از مهمترین دلایلی که شاید منجر به آن شده که کاربران ایرانی به شدت به ویندوز علاقه‌مند باشند، این است که به فضای ویندوز بسیار عادت کرده و آن را راحت و کاربردی ‌می‌دانند. در صورتی که این امر تنها و تنها یک «عادت» است که به محض ورود به فضای سیستم‌های عامل‌ دیگر می‌تواند تغییر کند:

مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس
بی‌گمان، کسانی که با هر سه نوع این سیستم عامل‌ها آشنایی دارند، به خوبی می‌دانند که لینوکس از این جهت بسیار متفاوت و در عین حال پیشرو‌تر است، به ویژه در سال‌های اخیر که Ubuntu با تغییرات اساسی در Desktop اصلی لینوکس، Unity را ‌دسکتاپ اصلی خود معرفی کرده و تحولی اساسی در نسخه‌های لینوکس از این جهت به وجود آورده است.

تفاوت مهم لینوکس ‌با دو رقیب دیگر خود، در این است که شما در محیط لینوکس به یک دسکتاپ مشخص و از پیش تعریف شده محدود نیستید. تقریبا حدود بیش از ده نوع دسکتاپ برای لینوکس موجود است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به Unity، KDE، Debian و دسکتاپ مادر لینوکس یعنی Gnome اشاره کرد. به خصوص دسکتاپ KDE که با عملیاتی کردن مفهوم Plasma محیطی جذاب، زیبا و کاملا قابل شخصی‌سازی ‌فراهم کرده که برای کاربران ویندوز نیز راحت‌یاب است. با هر کدام از این‌ها که راحت‌تر هستید،‌‌ همان را انتخاب کنید:


باید از این جهت لینوکس را سرآمد همه سیستم عامل‌ها دانست. در سال‌های اخیر و به ویژه پس از مطرح شدن دوباره لینوکس در رقابت سیستم عامل‌ها، توسعه کمی و کیفی این دسکتاپ‌ها نیز سرعت گرفته‌ تا جایی که حتی در بین خود نسخه‌های لینوکس بر سر بهبود این دسکتاپ‌ها رقابتی سخت در جریان است.

موجود بودن برنامه‌های کاربردی

‌یک سیستم عامل به تنهایی هر چقدر که قدرتمند و مطمئن باشد، کاربردی نخواهد داشت و در واقع یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها در اقبال کاربران به سیستم عامل، موجود بودن نرم‌‌افزارهای کاربردی برای پوشش نیازهای کاربران از آماتور تا حرفه‌ای است.

در اینجا باید مایکروسافت ویندوز را سرآمد همه سیستم عامل‌های دیگر دانست، به گونه‌ای که در این سیستم عامل، کمتر برنامه‌ای یافت می‌شود که چندین نمونه مشابه رایگان و یا تجاری برای آن موجود نباشد. این در حالی است که سیستم عامل‌های مبتنی بر Unix یعنی لینوکس و مک، همچنان یکی از معضلات خود را در برنامه‌های کاربردی می‌بینند. این امر به خصوص در مورد لینوکس که یک سیستم عامل کاملا رایگان با برنامه‌های رایگان و متن باز است، بیشتر صدق می‌کند.

اما هرچند ویندوز را باید سرآمد در این رقابت دانست، به دو نکته اساسی باید توجه داشت: نخست اینکه در سال‌های اخیر توجه زیادی از سوی سازندگان نسخه‌های‌ لینوکس بر مسأله توسعه نرم‌افزارهای کاربردی معطوف شده است، به گونه‌ای که سال گذشته مارک شاتِلورث، بنیانگذار Ubuntu گفته بود‌ تا سال ۲۰۱۵ کانونیکال می‌خواهد به بیش از ۲۵۰ میلیون کاربر برای Ubuntu دست یابد که یکی از راه‌های دسترسی به این هدف توسعه نرم‌افزارهای کاربردی برای Ubuntu است.

نکته دو اینکه‌ هرچند باید پذیرفت که ‌نرم‌افزارهای موجود کاربردی برای ویندوز در حال حاضر به نسبت دو رقیب دیگر بیشتر است، اما باید توجه داشت که در لینوکس، نرم‌افزار «کم» نیست و تنها باید اینگونه گفت که نرم‌افزارهای «مشابه» در ویندوز برای لینوکس کمتر است.

این به آن معناست که مثلا ‌اگر شما نیازمند یک نرم‌افزار قدرتمند برای ویرایش عکس هستید، نباید در لینوکس به دنبال فتو شاپ باشید، گزینه مورد نظر در لینوکس می‌تواند GIMP باشد:

مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس
از سوی دیگر، باید اشاره کرد اکنون نرم‌افزارهای شبیه ساز برای اجرای برنامه‌های ویندوز در لینوکس همچون Wine و نسخه تجاری آن یعنی Codeweaver این امکان را برای کاربران فراهم کرده‌اند که با Cross Over کردن سیستم عامل به آسانی (و البته با کمی تغییرات در گرافیک واسط کاربری) برنامه‌های ویندوز را به خوبی در لینوکس اجرا کنند.

همچنین باید اشاره کرد، ‌کاربرانی که برای مدت زمانی نسبتا طولانی با لینوکس کار می‌کنند، پس از بازگشت به ویندوز، نرم‌افزارهایی را می‌شناسند که برای لینوکس طراحی شده اما به دلیل کاربرد فوق‌العاده آن‌ها، نسخه ویندوز آن‌ها نیز موجود است.

و مهم‌ترین نکته این که با وجود ابزارهایی نظیر Software Center در Ubuntu دیگر لازم نیست سایتهای مختلف را برای دریافت نرم‌افزار مورد نظر خود جستجو کنید، بلکه تنها با یک جستجوی ساده، ‌خواهید توانست نرم افزار مورد نظر را یافته و ‌دانلود مستقیم ‌کنید:


با همه این تفاسیر اما باید گفت، هم‌اکنون باز هم مایکروسافت ویندوز، در حوزه نرم افزارهای کاربردی چه در نسخه‌های رایگان و چه در نسخه‌های تجاری، سرآمد سیستم عامل‌هاست. هرچند این به معنی کاستی نرم افزار در سیستم عامل‌های دیگر نیست.

امنیت و اطمینان در برابر حملات سایبری

این روز‌ها یکی از بزرگ‌ترین معضلات کاربران، حملات سایبری چه از نوع آنلاین و چه از نوع حملات ویروسی است و به اندازه‌‌ای ‌فراوان شده‌ که منجر به رقابتی سخت میان تولید کنندگان نرم‌افزارهای امنیتی شده است.

در میان سه سیستم عامل معروف، ویندوز هدف نخست حملات سایبری است و میلیون‌ها ویروس و کرم سایبری برای این سیستم عامل وجود دارد و هر روز نیز شاهد ساخته شدن ویروس‌های جدید در این سیستم عامل هستیم.

اما آیا سیستم‌های مبتنی بر Unix از این بابت در امان هستند؟


به تازگی سخنان و مباحث بسیاری پیرامون پیدایش ویروس‌های جدید برای سیستم عامل مک در گرفته است. این امر حقیقت دارد و حملات سایبری به مک نیز آغاز شده است. معنی دیگر این امر آن است که لینوکس نیز طبعا در برابر حملات سایبری در امان نخواهد بود.

اما نکته اساسی ‌اینجاست، میزان حملاتی که به لینوکس می‌شود، بسیار کمتر از دو سیستم عامل دیگر است، به گونه‌ای که هنوز هیچ حمله جدی و بزرگی به لینوکس نشده ‌است. استیون واگون نیکولز، متخصص امنیت سایبری در مطلبی که در همین مورد نوشته است، اشاره کرده‌ که پس از بیست سال استفاده از سیستم عامل لینوکس، حتی یک بار نیز شاهد حمله سایبری به لینوکس نبوده است.

از سوی دیگر، Ubuntu به شکل پیش‌فرض LMS یا Linux Security Module (ماژول امنیتی لینوکس) را ‌روی سیستم نصب می‌کند که به شکل فعالی کاربر را در برابر حملات احتمالی سایبری محافظت می‌کند.

مقایسه و آزمایش کارآیی سه سیستم عامل

اما در پایان بگذارید نگاهی به کارکرد سه سیستم عامل از لحاظ سرعت و استفاده از منابع داشته باشیم.

آزمایشگاه وب‌سایت Expert Review اقدام به آزمایش هر سه سیستم عامل ‌روی یک سیستم با مشخصات پردازشگر Core i۵ و با رم ۴ گیگابایت کرده است. برای هر بار آزمون دیسک سخت این سیستم فرمت ‌و سیستم عامل جدید ‌روی آن نصب شده است.

سپس آزمایش‌هایی برای تست عملکرد سیستم عامل‌ها در عملیاتی نظیر‌ ویرایش تصویر، Encoding ویدئو، عملیات همزمان (Multi – Tasking) و در ‌‌نهایت نتیجه نهایی عملکرد، صورت داده است. نکته اینکه این آزمایش روی نسخه‌های ویندوز ۷، Ubuntu ۱۱.‌۴ (در حال حاضر نسخه ۱۳.‌۱۰ Ubuntu منتشر شده است) و Mac OS X۱۰ انجام شده است. نمودار‌های زیر نشان‌دهنده کارکرد سه سیستم عامل است (رقم بالا‌تر = عملکرد سریع‌تر):
مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس
Image Editing
مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس
Video Encoding


مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس
Multi - Tasking

مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس
Overall Performance

این نمودار‌ها حاکی از آن است که به شکل متوسط Ubuntu ۱۷ درصد سریع‌تر از دو رقیب دیگر خود عمل می‌کند. معنی دیگر این نمودار‌ها این است که افزون بر رایگان بودن سیستم عامل لینوکس، ‌یک ارجحیت اساسی نسبت به رقبای خود در زمینه عملکرد سیستم عامل دارد؛ ارجحیتی که البته خود کاربر نیز پس از نصب و کار ‌با آن به خوبی متوجه خواهد بود.

هرچند در آغاز گفته ‌شد ‌این گزارش تنها هدف توصیفی ‌دارد، ‌واقعیت‌های پشت سر بررسی سه سیستم عامل، نا‌خودآگاه نشان دهنده برتری سیستم عامل لینوکس از جهات گوناگون است. این امر جرأت پیشنهاد یک توصیه جدی به کاربران ایرانی را ساده‌تر می‌سازد:

اگر از سیستم خود برای کارهای روتین و روزمره استفاده می‌کنید‌ و اگر با برنامه‌های حرفه‌ای سر و کار ندارید و نهایت نیازهای‌ شما در حد نرم‌افزارهای کاربردی نام‌آشناست، لینوکس بهترین گزینه به عنوان یک سیستم عامل رایگان، مطمئن، سریع و متنوع است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۳۱۰
نویسنده بر خلاف ادعاش کاملا طرفداره برای لیوکس سینه چاک کرده
حال اینکه ویندوز هنوز که هنوزه سر آمد همه ی سیستم عامل هاست.
اگر مردم از لینوکس استفاده می کردند صعنت بازی در دنیا ورشکست می شد. یا حداقل هیچوقت صنعت نمیشد. شما نمیتونید روی لینوکس فیفا نصب کنید. همچنین در مورد نرم افزار های کاربردی . خدا ر شکر جامعه تحصیلکردگان ما کم نیستند . در مورد نرم افزار های مهندسی مثل اتوکد یا پروتیوس و امثالهم نسخه ی لینوکس آن موجود نیست. در مورد حملات یک شما خودتون رو جای یک هکر یا ویروس نویس بگذارید برای سیستم عاملی که ۸۰ درصد کاربران سیستم عامل در دنیا ازش استفاده میکنن یعنی ویندوز وقت میگذارید یا برای لینوکس ؟ ارزش هر چیز به قیمتش در بازاره . در کشورهای حامی کپی رایت مردم نمیتونن برند لینوکس رایگان نصب کنند ؟ میتونند. ولی با این حال بالای ۱۰۰ دلار پول برای ویندوز پرداخت میکنند چون ارزشش رو داره . ضمن اینکه نباید فریب دسکتاپ زیبای اوبنتو رو بخوریم . لینوکس کماکان به شدت وابسته به کامند لاین و دستور نویسی در ترمیناله . بله ترمینال/ کسانی که قبلا با داس کار کردند این محیط سرطان که ویندوز سالها پیش دورش انداخت رو خوب میشناسند. لینوکس به درد بعضی تکرار می کنم بعضی برنامه نویسی های خاص و مدیریت سرور ها میخوره ولی برای کاربر خانگی ویندوز بهترین انتخابه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
دوست عزیز گویا شما مدتها است که اصلا از دنیای سیستم عاملها عقب هستی و اطلاعاتت در مورد لینوکس و نسخه هایی مثل اوبونتو واسه یک دهه قبله.
البته یکسری از حرفهات صحیحه ولی گویا نمیدونی که تر مینال توی لینوکس و توی نسخه های مختلفش کاربرد متفاوت داره و توی نسخه ای مثل اوبونتو کاربردش به 5 درصد هم کمتر رسیده.
لطفا اول کسب اطلاع کنید بعد نظر "کارشناسی" بدید
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
دوست ناشناس شما هم تایید می کنید 5 درصد پس به هر حال هست و این برای کاربر عادی مشکل ایجاد می کند باید قبول کرد
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
در خصوص سمتی از مطلب شما که کاربرای ویندوز ۸۰ درصد هست پس حمله به آنها با صرفه تر هستش باید بگم که اکثر سرور های مهم در دنیا مبتنی بر لینوکس هستند حالا باید ببینید که حمله به یک سرور خیلی مهمتر یا یک کلاینت ویندوزی که این قضاوتش باشه با خود شما.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
تعجب از تابناک که نظر شخصی یک لینوکسی رو به عنوان یک خبر تحلیلی در لیست خبر های بولدش قرار داده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
بعنوان یک کاربر حرفه ای باید بنویسم که علت عقب بودن لینوکس نسبت به ویندوز یکی همان وجود نرم افزارهای کاربردی بیشتر برای ویندوز و همانطور که در متن خبر نوشته شده عادت کاربران به ویندوز هست. اما شما همین سه نرم افزار را در عرصه تلفنهای هوشمند با هم مقایسه کنید آنگاه خواهید دید که ویندوز موبایل با نمونه لینوکس که همان اندروید محبوب است قابل مقایسه نیست و فکر نمیکنم خود شما حاضر باشید به جای اندروید که از کرنل لینوکس استفاده میکنه از ویندوز استفاده کنید.
در مورد ترمینال نویسی هم که نوشتید الان برای لینوکس کاربرهای گرافیکی بسیاری وجود دارد.
اما بعنوان کسی که سالهاست حرفه ای سیستم طراحی میکنه باید بگم امکانات و دسترسی هائی که لینوکس در اختیار قرار میدهد بمراتب از سایرین بیشتر است و از این حیث ویندوز قابل رقابت با لینوکس نیست. ولی با تمام این وجود فکر میکنم برای کاربران عمومی، سیستم عامل ویندوز آن هم بدلیل وجود نرم افزارهای کاربردی مناسب تر باشد.
مانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
محیط ترمینال همچنان پابرجاست . ولی تو پکیج های جدید نصب و اجرای برنامه دیگه نیازی به محیط ترمینال نیست. در ضمن در لینوکس شما به عنوان یه کاربر می توانید به راحتی یک موبایل از لینوکس استفاده نمایید.
مکار
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
سلام به دوستان

من با سه سیستم عامل کار کردم و به نظرم ویندوز از همه کاربردی تره.

این مسئله رو هم تایید می کنم که چون کاربرد ویندوز بیشتره حمله به اون هم بیشتره.

در ضمن همه سیستم عامل ها به خودی خود دزد هستن و اطلاعات کاربر خودشون رو می دزدن. همشون. پس زیاده به اینکه ویندوزه یا مک یا لینوکس دلخوش نکنید.
ali
| United States |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
من چندین ماه از ابونتو استفاده کردم محیطش نسیت به قبل خیلی خوب شده ولی در جواب اون دوستی که می گفت نیاز به محیط ترمینال نداره باید بگم که برای نصب بعضی برنامه های تخصصی صددرصد نیاز هست اطلاعاتی در اون زمینه داشته باشی و خیلی مواقع کرش می کنه و سیستم بالا نمی یاد البته راه و کار داره ولی به نسبت ویندوز خیلی سریعتر بهم می ریزه و برای یک کاربر عادی این قابل قبول نیست .البته من کاربر عادی نیستم و با لینوکس سرور هم کار کردم و می کنم ولی نمی خوام بگم ویندوز خیلی عالیه ولی باید قبول کرد در بحث نرم افزارهای جانبی بخصوص در بحث شبکه و گیم و نرم افزارهای حرفه ای این دو قابل مقایسه نیستند و اگر سیستم عامل لینوکس و ابونتو اگر بتونند به 60درصد اون تعدادی که دلشون می خواد کاربر داشته باشند برسند شک نکنید که دیگه مجانی نخواهند بود و شاید پوسته سیستم عامل رو بشه مجانی نصب کرد ولی سافت وار سنترشون و نرم افزارهای جانبی رو پولی خواهند کرد و دیگه مثل الان نرم افزارهای پیش فرض نصب شده نخواهند داشت و الان در حال پاشیدن دون واسه کاربران هستند همانطور که ردهت الان بسیاری از سرویس هاش پولی شده و قطعنا شما برای استفاده و نصب آنها باید به دستورات ترمینال و کدنویسی لینوکسی آگاه باشی و سیستم عامل سرور بدون نرم افزارهای جانبی شبکه و ...هم که ارزشی نداره درست برعکس ویندوز که شما سیستم عامل رو میخری و بقیه نرم افزارهای جانبی سرور مجانی هستند.از نظر امنیتی هم اگر شما مورد حمله قرار بگیرید در سیستم های لینوکسی شما کاملاً بی پناه هستید و اصلاً کسی متوجه نمیشه که مورد حمله قرار گرفته و من هنوز جرات نکردم توی اکانت بانکم با لینوکس برم ... پس زیاد دل به این پیشرفت دیگران نبندید و بهتره بدون سینه چاک کردن برای کسی اجازه بدیم مردم خودشون تصمیم بگیرن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
به نظر می رسه شما از اون دسته کاربرهایی هستین که فقط امکانات عمومی و همه گیر سیستمهای عامل رو مد نظر داری و از امکانات تخصصی اونها بی خبری
ناشناس
| Spain |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
خوبیه مک به اینه که لب تابش با کلاس تر و نازک تره وگرنه ویندوز خیلی از لینوکس بهتره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
من که با هر سه تا کار کردم. نظرم ایه که ویندوز از همشون سریع تر و وسیع تر و کاربردی تره
کامران
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
استدلال دوستان در مورد پایداری، کارایی و حتی امنیت ویندوز و لینوکس دقیق نیست. کدام لینوکس با چه مشخصاتی؟ چه پکیجهایی نصب شده؟ اگر اون پکیج مشکل امنیتی داشته باشه به حساب لینوکس میگذارید یا اون پکیج؟ راستش به نظرم این یک زرنگی خاصه طرفداران لینوکسه که با کم و زیاد کردن پکیج ها سعی می کنن بگویند از ویندوز بهتره! وگرنه به نسبت محصولات موجود در ویندوز پکیجهای لینوکس ناپایدار تر و نا پخته تر هستند. اصلاً صرف وجود 10 واسط گرافیکی نشان دهنده این است که سیستم عامل تکلیفش با خودش مشخص نیست!
میثم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
نویسنده طرفدار لینوکس نیست چون هر طرفدار لینوکسی می دونه که Debian دستکتاپ نیست بلکه یه توزیع مشهور لینوکس هست
ناشناس
| Spain |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
????!!!!
ناشناس
| Spain |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
به نظر من ضخامت لپ تاب هیچ ارتباطی با نوع سیستم عاملش نداره چون می بینیم که سرورهای زیادی علیرغم ضخامت زیاد از ویندوز سرور استفاده می کنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
از روزی که موس درست شد بی سوادی هم در کشور های جهان سوم زیاد شد.
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
اینکه شما میگید داشتن ده اسط گرافیکی یعنی اینکه لینوکس تکلیفش با خودش مشخص نیست واقعا حرف ناپخته ای هست
کافی فقط یکی از اینها رو مثل unity یا KDE یا XFC رو نصب کنید و به قدرت و برتری اونها نسبت به د
سما
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
سلام. بنظرم قسمتی از نظر آخر "مکار" اشتباه است
asora
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
سلام

اینو باید بگم که خود ویندوز که این قدر طرفداریش می کنید خود اون 70 درصد سرور هاش لینوکس هست پس دیگه حرفی باقی نمی مونه
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
حوصله توضیح ندارم
امیر علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
بله درسته لینوکس برای مصارف خانگی کارایی نداره اما برای شروع و یادگیری برنامه نویسی بهترین سیستم عامل است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
شما که به لینوکس نمیری واسه بازی هاش... دلیلش اینه که سازندگان بازی چون کاربر لینوکس کمه بازی زیاد واسش نمی سازن.
kali linux
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
یکی به من اسید بده....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
بی سواد خب نوشته برای کارهای عادی و روزمره از از لینوکس استافده کنید نه اتوکد !!!!!!
در ضمن معلومه خودت طرفدار سینه چاک ویندوزی
2014 سال درخشانی برای لینوکسه. 2 پروتوکل سرور نمایش Mir و Wayland به سرور نمایش فعلی اضافه میشه، gnome و KDE سال دیگه به ترتیب بهار و تابستون با سرور نمایش wayland اجرا میشن و ubuntu با unity 8 روی Mir اجرا میشه (14.10)، ضمن اینکه Valve سیستم عامل SteamOS رو طبق اعلامیه خودش اول بهار منتشر میکنه و Steam Machines هم همون موقع وارد بازار میشه که با توجه به بازخوردای مثبتی که از gamer ها و سایت های خبری بازی شنیده میشه، انتظار میره بتونه راحت xbox و ps4 رو بشوره بزنه کنار
پاسخ ها
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
ممنون به خاطر اطلاعات
ممنون پیشنهادتون.
توصیه میکنم از نسخه اوبونتو سفارشی شده برای کاربران ایرانی به نام اریوس استفاده کنید
سلام
صبح عالی بخیر , روز خوبی داشته باشید.
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
آومده بودی اینجا فقط صبح به خیر بگی؟!
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
علیک سلام
خوبی؟
سلامتی؟
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
تو دیگه فازت چیه؟
تابناک یک سوال؟ من ubuntu دانلود کردم آیا وقتی که ubuntu نصب کردم 10 نوع دسکتاپ وجود دارد یا باید دوباره جداگانه آنها دانلود کرد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
بعد از نصب لینوکس باید هر کدوم از دسکتاپ ها که میخوایید رو به شکل جداگانه نصب کنید و موقع بوت شدن، با هر دسکتاپی که دوست دارید اجرا کنید سیستم عامل رو
عليرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
عزيزم ده نوع دسكتاپ مي خواهي چه كار. همين الان وجود دو محيط متفاوت مترو و دسكتاپ براي ويندوز نسخه 8 يك چالش براي مايكروسافت شده و مي خواهد سريع تر از آن عبور كند. مايكروسافت كه بازار را مي شناسه دنبال اينه كه شما روي موبايل و تبلت و دسكتاپ و سرور با محيط مشابهي سر و كار داشته باشيد. اون وقت شما دنبال اين هستيد كه روي يك سيستم ده تا دسكتاپ داشته باشي. تا بيايي ياد بگيري اين محيط هاي متفاوت را عمرت تموم شده!
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
این سایت رو دنبال کنید در مورد لینوکس
مشکل کمبود نرم افزار تحت لینوکس و اپل برای مایکروسافت یک امتیاز بزرگ محسوب میشه.
گول این حرف ها را نخورید..من یک ماه ازمایشی ابونتو رو نصب کردم..هر روز ده ها مشکل جدید ایجاد می کرد..بسیار ناپایدار است.. و حتی بعد از مدتی خود به خود از کار میفتد...ویندوز خیلی پایدار و قویست...
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
الان حدود 8 سال هست که از توزیع لینوکس فدورا استفاده می کنم و باهاش هیچ مشکلی ندارم باید بگم که لینوکس به مراتب پایدارتر از ویندوزه این را کارشناسان خبره دنیای فن آوری می گن.خود من چند سالی که یک نسخه از فدورا روی سیستم نصبه و هیچگونه مشکلی باهاش نداشتم نه نیاز به نصب مجدد داشته نه چیز دیگه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
بعد وقتی توی فروم ها دنبال راه حل مشکلت میگردی میبینی که باید صد خط برنامه بنویسی تا حل شه . در حالیکه در ویندوز حل این مشکلات به عهده خود سیستم عامله و اصلا کاربر رو درگیر نمیکنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
در خصوص ubuntu با امین موافقم. اما من از suse استفاده می کنم که بر عکس ubuntu بسیار پایدار و برای کاربری راحت هستش. مثل BMW که یه مارک باکیفیت آلمانی توی ماشینهاست suse هم یک مارک باکیفیت آلمانی توی سیستم عاملهاست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
حرف پایداری رو نزنید لطفا . لینوکس از مک و ویندوز خیلی خیلی پلیدار تره
شراره
| Spain |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
یه کارشناس تراز اول همیشه می گفت لینوکس پایدار نیست ولی به زودی جمع میشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
كسايي كه مي گويند اوبونتو پايدار تره چند تا نرم افزار روش نصب كردند و چند تا نرم افزار رو ويندوز نصب كردند؟
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
مشكل اين است كه هر كس به خودش اجازه مي دهد نظر شخصي يا تجربه شخصيش را ملاك نظر در مورد كل يك سيستم عامل قرار دهد.
عیسی
| United Kingdom |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
در مورد لینوکس، کلا تمام توضیع ها چه debian base ها از قبیل ابونتو چه بقیه... همه توضیع های متفاوتی دارند. از کاملا پایدار تا کاملا نا پایدار. معمولا هم به شکل stable, testing, unstable ارائه میشود. اگر کسی از نسخه unstable استفاده میکنه امکانات زیادی داره ولی خوب ناپایداره.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
من هم از فدورا استفاده می کنم و هیچ مشکلی ندارد. عمده کارهای محاسبات عددی در دنیا بر مبنای برنامه های لینوکسی است.
من یک سوال از عزیزان دارم
فرض کنیم نرم افزار Maya روی لینوکس نصب کردم ولی ده ها پلاگین برای مایا هست که فقط برای مایای تحت ویندوز ساخته شده. آیا من میتونم آنها را بر روی مایای تحت لینوکس هم نصب کنم؟ یا باید منتظر بشم تا نسخه تحت لینوکس هم ساخته بشه؟

اگر جوابتون مثبت که مثبت بزنید. اگر منفی که همون منفی بزنید
با تشکر
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
در خصوص نرم افزار مایا شما می توانید به قول نویسنده به نرم افزار معادل لینوکسش که اگر از مایا قوی تر نباشه حتما چیزی کمتر از اون نداره مراجعه کنید.بلندر(blender.org) یک نرم افزار کم حجم و همه کاره برای ساخت انیمیشن و افکتهای سینمایی هست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
مایا رو blender یکی می کنی !!!!!
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
پس معلومه شما اصلا با بلندر آشنایی نداری.چون بلندر همه اون کارهایی را که شما در مایا با اون حجم زیاد انجام می دین را براتون انجام میده اونم هم بصورت مجانی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
حاج مهدی
یعنی تو واقعا بابت نرم افزار پول میدی؟
کجا زندگی میکنی؟ این ور آب یا اون ور آب؟
دی وی دی مایا نهایتا 6 تومن. خیلی گرون؟
یعنی تو واسه خاطر 6 تومن حاضری بری سراغ نرم افزارهای اوپن سورس؟
سجاد
| Germany |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
ربطی به اوپن سورس نداره عزیز من .
احسنت احسنت ...
من خودم مک دارم
خیلی هم ازش راضیم...
محیط کاربریش خیلی خوبه. اغلب نرم افزارها هم براش پیدا میشه
و یک خوبی بزرگی هم داره اینه که اصلا هنگ نمی کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
من ندارم. مک ندارم
ناشناس
| Canada |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
من نمی دونم شما با مک چی کار می کنید؟ ولی من مک دارم، حرفه ای هم ازش استفاده می کنم و اصولا هم ارادتی به مایکروسافت ندارم. اما واقعا مشکل استیبل نبودن داره، مخصوصا وقتی یه خورده شما سیستم عامل رو دستکاری می کنید، بلافاصله یا کند میشه یا به هم می ریزه. من یادمه سال ها قبل ما دل و روده ویندوز اکس پی رو می ریختیم به هم، باز هم مشکل ناپایداری و هنگ و ... نداشت.
ناشناس
| Spain |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
من هم متأسفانه مگ ندارم
سینا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
مک کلا نسبت به ویندوز خیلی پایدارتر هستش
البته پیشنهاد میکنم اپلیکیشن clean my mac رو روی device خودتون نصب کنید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
مک کجاست
سید فتاح
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
بنده رو معاف کنید لطفا، نظر خاصی ندارم.
ناشناس
| Switzerland |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
آقا سینا به clean my mac نیازی نیست
اتفاقا این نرم افزار رو اگر جستجو کنید خیلی بد گفتن درباره اش اگر خوب بود مک استور تاییدش میکرد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
کی گفته مک هنگ نمی کنه
من خودم مجبورم از لینوکس استفاده کنم چون نرم افزاری که باهاش کار میکنم تنها تحت لینوکس کار میکنه. الان تقریبا بهش عادت کردم هرچند ویندوز خیلی راحت تر و اسون تر هست اما ارزش لینوکس زمانی معلوم میشه که بخوای یه کار خاص انجام بدی.
پیشنهاد میکنم لینوکس رو در کنار ویندوز داشته باشید چون اینجوری هیچوقت دستتون بسته نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
موافقم!
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
احسنت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
من هم دقیقا همین طور ! wrf روی لینوکس نصب می شود. و البته فدورا را کنار ویندوز دارم
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
این درسته
یک نکته جا مانده اینه که برای بنده فارسی زبان کدام بهتره؟
آیا به راحتی میشه توش فارسی نوشت؟
آیا فایلهای متنی Doc,Docx مایکروسافت رو بدون مشکل باز و ویرایش میکنه؟
آیا با object های پیچیده مانند جداول، فرمول ها و نمودارها مشکلی نداره؟
در خصوص سایر محصولات مایکروسافت مانند Excel , Power Point چی؟
یا اینکه باید دست به دامن Wine شد.
آیا همون Wine در این موارد بدون اشکال عمل میکنه؟
یه نظر بنده برای کاربران معمولی این نکات از همه مهمتره که اینجا هیچ اشاره ای به آن نشده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
اوبونتو به شکل کامل از زبان فارسیشتیبانی میکنه و پیکیج زبان فارسی رو راحت میتونید در سیستم عامل دانلود کند. در مورد نکاتی که در مورد پپآفیس گفتید هم باید بگم که آفیس لینوکس که همون Open Office هست تمام کارایی که توی آفیس ویندوز میتونید انجام بدید رو ساپورت میکنه و حتی فایلهای آفیس ویندوز رو شناسایی و اجرا میکنه. خدایی نکرده سیستم عامله ها!
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
در لینوکس مجموعه تحت نام libreoffice وجود داره که همون کار مجموعه آفیس ویندوز را انجام میده و فایل های ویندوزی را هم می تونه ویرایش کنه.البته اگر به هزینه ها نگاه کنید نسبت به قیمت مجموعه آفیش و این مجموعه که بصورت مجانی در اختیار شما قرار میگیرد این مجموعه به مراتب به صرفه تر هستش
ali
| United States |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
بله میشه فارسی رو بهش اضافه کرد و تقریباً نسخه ساده ای شبیه آفیس هم هست که چندتا نرم افزار اصلی ورد اکسل و... رو میشه باهاش کار کرد و بد نیستند ولی نرم افزارهای حرفه ای آفیس رو نداره. بله wine انقدر هم که دوستان میگویند قابل اعتماد نیست و خیلی مواقع باعث بهم ریختن لینوکس میشه و خیلی مواقع هم نرم افزار مورد نظر کار نمیکنه و قطعاً کاربر معمولی نمی تونه باهاش کار کنه و سردربیاره .
مانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
Wine تو نرم افزار های پیچیده جوابگو نیست . مثلا نرم افزاری که directx نیاز داشته باشه .
از نظر آفیس ، Open Office خیلی پیشرفته می باشد.
جلیل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
open office با microsoft office فرسنگ ها فاصله داره و یه مدت مدت ها شرکت apple التماس مایکروسافت رو می کرد که نسخه مک آفیس رو براشون بزنه.
مقاله بسیار خوبی بود.
فقط در یک مورد سهوا نوشته شده: «تقریبا در حدود بیش از 10 نوع دسکتاپ مختلف برای لینوکس موجود است که از معروف ترین آنها میتواند به Unity، KDE، Debian و دستکتاپ مادر لینوکس یعنی Gnome اشاره کرد.»
لطفا نام Debian را از لیست دسکتاپ‌ها حذف کنید، زیرا Debian یکی از قدرتمندترین و مشهورترین توزیع گنو/لینوکس (سیستم‌عامل) است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
احسنت ولی باید بگم که نام اسم یکی از قدیمی ترین و قدرتمندترین دسک تاپاشم هست ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
راست میگه این یعنی اینکه شما هیچی از لینوکس نمی‌دونین
من ده ساله که از لینوکس استفاده میکنم . اوبونتو از لحاظ پایداری و امنیت برای دسکتاپ از همه سیستم عاملها بهتره . تقریبا طی پنج سال گذشته دوبار سیستم عامل نصب کردم . هر نرم افزار تحت ویندوز چندین نرم افزار مشابه و قویتر و البته رایگان تحت لینوکس داره . در ضمن حجم نرم افزارهای لینوکسی نسبت به ویندوز خیلی کمتره .
اگه دنبال مشابه نرم افزار خاصی مثل photoshop هستید این عبارتها را در گوگل جستجو کنید .

photoshop ubuntu alternative
photoshop ubuntu replacement

به جای photoshop اسم نرم افزار مورد نظرتون رو بنویسید و از نرم افزار مشابه اون لذت ببرید

برای مثال نرم اقزار matlab پولیه و یک dvd حجم داره . نسخه مشابهش octave تحت ویندوز و لینوکس موجوده و تنها 50 مگابایت حجم داره رایگان هم هست !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
تکبیر
ali
| United States |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
باید دید شما چه کاری با لینوکس میکنید؟بله برای رفتن تو اینترنت خوبه و قطعاً نرم افزارهای مشابه فتوشاپ یا متلب امکانات بسیار کمتری نسبت به اصلش دارند ولی میشه باهاشون فایلهای آنها رو باز کرد ولی کسی که حرفه ای با این نرم افزارها کار میکنه راحت می فهمه که این نرم افزار اونی که میخواد نیست.ولی لینوکس هم یک آپشنی هست که اگر واقعاً خیلی خوب بود باید توی آمریکا بیشترین فروش رو می داشت چون اینجا ویندوز رو باید بخری و لینوکس مجانیه ولی تو ایران که هر دوشون مجانیه مشکل خیلی زیادتره و قطعاً اگر لینوکس تونست بازار آمریکا و اروپا رو حداقل 30 درصد بگیره اون موقع میشه درباره بقیه دنیا صحبت کرد و حتی مک هم بعد از انحصاری کردن خودش با سخت افزارهای اپل مجبور شده اولاً دسکتاپش رو شبیه ویندوز کنه و هم نسخه مجانی در اختیار مردم قرار بده تا شاید بتونه مردم رو مجبور کنه مک استفاده کنند ولی بازم نشده
جلیل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
دوست عزیز octave نه IDE درست و حسابی داره و نه toolbox به قدرت matlab داره. در کل به گرد matlab هم نمی رسه
ناشناس
| Germany |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
Matlab برای خودش غولی است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
علی آقا تا اونجاییکه ما می دونیم ویندوزه که از دسک تاپ اپل داره تقلید می کنه ، اولین نمونش هم از ویندوز ویستا شروع شده ...
فقط SUSE!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
suse فارسی رو ساپورت می کنه ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
منفی میدین نشونه خنگول بودن دسکتاپش KDE
ببینینش عاشقش میشین
محض اطلاع سوزه یه توزیع از گنو/لینوکسه که المانی‌ها توسعه‌اش میدن...
EN
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
oh ye
با سلام دیده شما اصلا تخصصی نیست نسبت به سیستم عاملها . به نظرم شما اول مک رو خوب بررسی کیند بعد می توانید در مورد همه سیستم عاملها صحبت کنید .

موفق و پیروز باشید.
فقط سیستم عامل زمین

خخخخخخخخخ...
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
خخخخخخخخخخخخخ...
ایولا لینوکس کار زیادِ اینجا فقط xamin و مرورگر بومیِ ساینا!
خخخخخخخخخخخخخ...
با سلام
مقاله خوبی بود اما بعنوان کسی سالها از لینوکس استفاده میکنه میخواستم چند تا نکته را متذکر شوم
-) نسخه ubuntu یکی از دهها ورژن توزیع شده لینوکس هست که البته پر طرفدارترین آنها نیز هست
-) بر خلاف توصیه پایانی شما بنده اعتقاد دارم که لینوکس برای کسانی که کارهای روزمره و روتین دارند مناسب نیست.
-) لینوکس اصولا برای حرفه ایهاست . حرفه ای کسی است که بتواند برای مشکلات مختلف راه حل مناسب پیدا کند
-) لذت استفاده از نرم افزارهای اوریجینال و اصلی را فقط یک کاربر لینوکس متوجه میشود و یا کاربر ویندوزی که پول نرم افزارها پرداخت کرده باشد
انصافا لینوکس خیلی سریعتر از ویندوز عمل می کنه
من کدم رو با 8 هسته روی ویندوز سون تست کردم 8 ساعت طول کشید ولی با اوبونتو حلم فقط 6.5 ساعت طول کشید
الان هم واسه کارام فقط از اوبونتو استفاده می کنم. اولش سخته ولی بعد که بش عادت کنی دیگه رهاش نمی کنی. مثلا ترجیح میدی کارات رو با latex انجام بدی تا word.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
دقیقا جمله ی کلیدی همین هست :
"ترجیح میدی کارات رو با latex انجام بدی تا word"
ناشناس
| - |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
ببینید دارید متعصبانه برخورد می کنید مثه طرفداران برندها مثه طرفداران سامسونگ و اپل ...موضوع این نیست که کدوم سیستم عامل بهتره...موضوع اینه که متخصصین کدوم سیستم عامل را توسعه میدهند به این معنا که ساپورت نرم افزاری و اپدیت سریع و بازی و ... ارایه می کنند...مثلان شاید meggo یا سیمبیان یا بلک بری سیستم عاملهای سریع و استیبلی باشند ولی الان به هر دلیلی ...ای او اس آندروید توسعه پیدا می کنند...این در مورد سیستم عامل هم صدق می کنه...مثلان مینویسن فلان بازی برای ایکس باکس یا پلی استیشن و ویندوز...فلان برنامه برای ای او اس و ویندوز...کمتر دیده ایم بنویند برای ویندوز و مک و اوبونتو!!!آدم حس میکنه شما مسولییت تبلیغ برای سیستم عامل ملی که بر پایه یونیکس هست را بر عهده گرفته اید...
*****
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
ناشناس چرا بحث بازی رو پیش میکشی مگه بچه اید که میگید بازی ها رو پشتیبانی نمیکنه مگه شما چقد بازی میکنی کوچولو خخخخخخخ
اين مقايسه اصلا خوب نبود . چون لينوكس تانكه و ويندوز پرايد . خيلي ها ترجيح ميدن با پرايد رانندگي كنن . ما هم تانك سواريم و باهاش كيف ميكنيم . فقط زير دست و پاي ما نياين چون له ميشين .
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
دقیقان مثال خوبی بود...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
عزیزم ویندوز یه موتورسیکلت و مک فراری و لینوکس یه لامبورگینی
تانک چیه دیگه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
خیلی بی مزه ای
وحید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
درسته لینوکس تانکه ولی سلاح (منظورم نرم افزاره) کم داره!!!!
سلام.
میشه لطف کنین آدرس مربوط به مقایسه ای که از نظر سرعت عملکرد گذاشتین را هم بنویسین.
با تشکر
این مقایسه بود یا تبلیغ لینوکس؟ به نظر من که ویندوز یک کپی بسیار ناقص از مکینتاشه.
نویسنده با هیچ یک از این 3 سیستم عامل حرفه کار نکرده. تابناک از تو بعید بود این مطلب پرت و پلا رو منتشر کنی ...........
با سلام
برخر از نظریات دوستان را خواندم حقیقتا من جانبداری خاصی از نویسنده در مورد این گزارش ندیدم
خصوصا چارت عملکرد توانمندیها و کلی هر سه سیستم عامل قطعا دور از هواداری و صرفا یک کار آزمایشگاهیست و قابل تقدیر
در ضمن ده در صد تفاوت کارائی در بین این سیستم عامل ها جای هیچ تعصب و ... نمیباشد
با تشکر از نگارنده گرامی
پاسخ ها
آریا
| United States |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
شما یک بار دیگر متن رو بخونین. آیا در بدنه متن اسمی از مک آورده شده؟ من خودم طرفدار پر و پا قرص لینوکس هستم.
من اوبونتو رو دوست دارم ولی همین امروز یه مسئله جدیدی رو باهاش تجربه کردم: وقتی گوشی همراه را به کامپیوتر وصل می‌کنی اوبونتو اونو اصلاً به عنوان حافظه جانبی نمی‌شناسه در حالیکه در ویندوز این مسئله به راحتی اتفاق می‎‌افته!
احتمالا در اوبونتو باید چند خط کد بنویسی تا این کار رو اونم نصفه و نیمه انجام بده! ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
اصلا بت نظر شما موافق نیستم. همین الان گه دارم این پاسسخ رو میتویسم. گوشی اپل به سیستم وصله و اوبونتو به راحتی شناساییش کرده. حتما مشکل شما چیز دیگه ای هست
آرمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
مشکل mount دارید ... اونم حل میشه..
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
mtp tools رو سرچ کنید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
من الآن گوشیم به لپ تاپ با لینوکس OpenSuse کاملا شناسایی شده و این شناسایی بصورت کاملا خودکار انجام شده.
با سلام. البته تا حدودی زیادی حرفهای نویسنده درست است. ولی بهتر بود که قبل از نوشتن با چند متخصص لینوکس که هم برنامه نویس هستند، هم مدیر شبکه هستند و هم کار علمی با لینوکس انجام میدهند، مشورت شود تا ضریبهای جذابیت و تعادل در نوشتار شما حفظ شود.
ببخشدی مک کجا بود؟ چرا بررسی نشد؟ در مورد اجزای بازی هم بررسی نشده بود.
ممنون تابناک.. به نظر من راه افتادن یک حرکت اساسی به سمت متن باز یک رسالت برای همه در ایران است.
بخصوص اگر فردا روزی بحث الحاق به WTO مطرح شود و البته رعایت قانون کپی رایت..
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
برای ایرانی ها که دم از اسلام می زنند و 99٪ از ویندوز دزدی با نرم افزار های دزدیش استفاده می کنند 100٪ لینوکس که رایگانه بهتره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
به نظر من اینکه ویندوز برای کارهای روتین خیلی بهتر از لینوکس هست
حالا نویسنده نگفت کدام برای ایرانی ها بهتره.لینوکس یا 7 یا مک
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
برای ایرانی ها که دم از اسلام می زنند و 99٪ از ویندوز دزدی با نرم افزار های دزدیش استفاده می کنند 100٪ لینوکس که رایگانه بهتره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
Dos
در پاسخ بعضی از دوستان که می گن فقط 5 درصد باید بگم که برن بررسی کنن تا ببینن این 5 درصد یعنی چیزی حدود 60 درصد از سرورهای مهم دنیا
فقط سیستم عامل اپل
پاسخ ها
حاجی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
اپل بهترین سیستم عامل تولید شده تا کنونه البته درستش مک هست،
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
وقتی اسم سیستم عامل رو نمی دونی اظهار نظر نکن برند گرا
این اولین بار است که من کامنت میذارم در سایت شما. چون واقعا مقاله ارزشمندی بود و صحت آن نیز مورد تایید است.
سلام ممنون از اطلاعات خوبي كه ارائه كرديد
انصاف در نظرات خیلی مهمه.
هم ویندوز و هم لینوکس از ایده های گرافیکی زیبای مک بهره بردن و این رابط گرافیکی مک هست که الهام بخش به سایر سیستمهای عامل بوده و هست.
شاید اگر اون بلاها سر آمیگا نمی اومد و خالقش خودکشی نکرده بود الان سیستم های عامل جای دیگری بودند خیلی بهتر از اینجا.
کمودور 64 هاش بزن لایکو!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
یه دیسلایک زدم که بدونی چغندر جزو میوه ها نیست
آريا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
چي داري ميگي؟ اينجا بحث سر سيستم عمله نه آتاري و كمودور. چه بلايي سر آميگا اومده مگه؟
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
کاملا موافقم که ویندوز بود که واسط گرافیکی رو از مکینتاش دزدید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
حرف شما درسته من با کمودور64 و آمیگا کارکرده ام شاید برای ما نوستالژی خاصی داشته باشه ولی حرف زدن از رابط گرافیکی آمیگا مثل همون ورزشکارفهرمانی می مونه که بعد از آسیب دیدگی کناره میخانه افتاده و به یاد اون روزها داره یاوه می گه
آمیگا یک نسل از زمان خودش جلو بود ( بعله بود) ولی حالا وضعیت همینیه که می بینی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
شما کلا جای دیگه هستی بیا داخل باغ
علت اینکه ویندز حملات ویروسی بیشتر دارد اینست که 95% بازار از آن اوست. اگر دو سیستم دیگر همین قدر بازار داشتند بدون شک مورد حمله دیگر قرار می گرفتند.

بقول یکی از کارکنان فروشگاه مک می گفت:
وقتی می توانی برای سیستمی که 95% بازار را از آن خود کرده است برنامه ویروسی بنویسی، چرا باید وقتت را برای apple که فقط 5% بازار جهانی را دارد وقت تلف کنی.
اینست علت امنیتی "بیشتر" مک نه اینکه مک بهتر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
دوست عزیز
ربطی به درصد نداره برای مک ویروس نمیشه نوشت

ویروس یعنی چیزی که خودش رو بتونه نصب کنه و منتقل کنه و... یا وقتی فلش مموری زدی فلشت ویروسی بشه مثل ویندوز

فقط malware میشه نوشت
مجید
| Germany |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
ویروس برای یک سرور بنویسی بهتر است یا یک سیستم عامل خانگی که کاربر عادی ازش استفاده می کنه
حتما میدونید که 95٪ سرور های جهان از نسخه های متنوع لینوکس استفاده می کنند.
نه داداش مشکل از اساس شکل سیستم عامل ویندوز و سیاست های بسته مایکروسافت است که ویندوز رو ناامن کرده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
دوست عزیزی که می گی واسه مک نمی شه ویروس نوشت ...
ویروس عبارت است از چند خط برنامه نویسی که توسط یک برنامه نویس حرفه ای یا تقریبا حرفه ای نوشته می شود ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
اون کارمند فروشگاه مک اگه سواد داشت میشد برنامه نویس شرکت اپل
مگه ویندوز پولیه؟؟؟؟؟؟؟؟
من 15 ساله باهاش کار میکنم یک قرون هم نپرداختم!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
برای ایرانی ها که دم از اسلام می زنند و 99٪ از ویندوز دزدی با نرم افزار های دزدیش استفاده می کنند 100٪ لینوکس که رایگانه بهتره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
مشکل ما هم دقیقا همینجاس
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
شما کرک شده استفاده میکنی .از مزایای اصلیش بی خبری
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
شما ۱۵ ساله دزد و حروم خور تشریف دارین
دوستان لطفا مثل بیسوادا صحبت نکنید.....مایکروسافت اگه هزار تا عیب و ایراد داشته باشه تو بحث سیستم عامل حرف اول را میزنه.تخصص حرفه ای این شرکت سیستم عامل هست ,بحث سیستم عامل های سرور یا کلاینت کلا یه مبحث تخصصی جداست ربطی به این مقوله نداره ولی در سیستم عامل های خونگی و شخصی شک نکنید مایکروسافت بالا تره..
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
نه عزیز به نظر من صرفا تبلیغات غول هایی مثل مایکروسافت و اپل هستش که این سیستم ها رو تو بازار بالا برده وگرنه لینوکس خیلی بهتر از اینا هستش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
خودت گفتی بی سوادا حرف نزنن الان چرا حرف زدی
دوست عزیز علت عدم حمله به لینوکس به معماری کرنل اون مربوط میشه نه بازار.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
کاملا موافقم
دولت مصمم است که در بدنه فناوری اطلاعاتش (اعم از سرور و کلاینت) از لینوکس و نرم افزارهای آزاد/متن‌باز استفاده کنه
این موضوع مورد حمایت کلیه لایه های حکومتی از مجلس/قوه قضائیه/شورای عالی امنیت ملی و خود دولت هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
ما که چیزی ندیدیم
شهروند
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
اینو به عنوان نقطه ضعف گفتی یا نقطه قوت؟
لینوکس یا همون پنگوئن تنها توی کابرد های تخصصی شاید بهتر جواب بده اما توی گرافیک و کارای هنری هنوز به پای مک و ویندوز نمیرسه
هنوز پنگوئن ها تنها هستند !!!
بابا یکی هم از اپل و مک بگه
اونم سیستم خوبیه بخدا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
بابا مک هم از هسته لینوکس استفاده میکنه واسه همین اسمش نمیاد
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
آقا شاید با موبایل اومده. همه احتمالا رو در نظر بگیر آقا آریا.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
هسته مک فریز شده است شما نمیدونی داره چیکار میکنه اما هسته گنو لینوکس رو اسمش لینوکسه همه کداش رو میبینن
من هم با هیچ کدام از این سیستم عامل هایی که گفتی کار نکردم و واقعا از آنها اطلاع ندارم و نمی توانم اظهار نظر کارشناسی کنم.
پاسخ ها
آريا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
يعني الان با فرغون اومدي كامنت گذاشتي؟
مراد
| Spain |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
نه با فرغون نیومدم. با سیمبین نوکیا تشریف فرما شدم که گل سرسبد os هاست
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
همون نظر ندی سنگین تره!!!
مراد
| Spain |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
به نظر من آیفون از همه گوشه ها برتره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
زنده باد آریا با این جوابش کلی خندیدم...
میثم
| Germany |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
دمت گرم آریا حال کردم...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
این شخص مراد
وضعش خراب
ناشناس
| Spain |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
به درد لای جرز میخوره
وحید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
خوب آقا آریا سیستم عامل های دیگه هم وجود داره اینا مشهوراشونن
چیزی که در عنوان این متن فریبنده هست، ادعای مقایسه سه سیستم عامل هست. اما با خوندن متن کاملاً در می یابیم که نویسنده حتی سیستم عامل مک او اس رو اصلاً ندیده چه برسه بخواد مقایسه ای بکنه.
در حقیقت این مقاله هدفش بیان امتیازات لینوکس به ویندوز هست و فقط در انتها از یک منبع دیگه مقایسه ای با کارکرد مک او اس هم کرده.
شما اگر کمی از برنامه های کاربردی لینوکس استفاده کرده و اون رو با سادگی برنامه های مشابه در ویندوز و مک او اس مقایسه کنید می فهمید که چرا لینوکس در بازار دسکتاپ موفق نیست: "سادگی استفاده".
همون برنامه GIMP که مثال زدید بنده که تخصصم کامپیوتر هست بعد از مدتی وقت گذاشتن برای کار با اون و عدم موفقیت در یافتن کارکرد مورد نیاز، اون رو رها کردم و با Image Editor آفیس مایکروسافت مشکلاتم به راحتی و سریع حل شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
يكي از عيب هاي اصلي مك او اس همينه كه كسي زياد اونو نديده. برا همين نرم افزار كاربردي كم داره . ويروس كم داره. كم هنگ مي كنه. كم ... .
صادق
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
پس تخصص‌ات کامپیوتر نیست وگرنه این کار را نمی‌کردی. کار با ابزارها و برنامه‌های لینوکس یک چیز می‌خواد: «آموزش قبل از استفاده»
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
شما برو با اون کانکروها سروکله بزن
بدنیست سری به سیستم عامل لینوکس بومی قاصدک بزنید که بر مبنای ubuntu توسعه پیدا کرده و تقریبا تمامی ابزارهای مورد نیاز افرادی که با ویندوز راحتند رو توش گذاشته. انصافا کار قشنگی انجام دادن.
متاسفانه مطلبتون به شدت جانبدارانه است.
من کاملا با این مقاله موافقم ....
ویندوز بهترین و روبه رشدترین سیستم عامله. گوشی موبایل نیست که 3سال دیگه چیزی رو دستش بیاد. الان کسانی که با اینترنت و کارای روتین وب گردی سرو کار دارند از تبلت و موبایل استفاده می کنند. کسانی هم که کار آکادمیک می کنند باید از ویندوز استفاده کنند. نرم افزارهای مربوط به ویندوز سالهاست که بهترین هستند و همیشه در حال رشد بودند و تعدادشون زیاده. خیلی سخته که واسشون رقیب درست بشه. نرم افزارهایی مثل Revit , Abaqus , 3DMax , Catia , mimic , office, V Ray, Etab, Etap و...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
و این دقیقا انحصار طلبی مایکروسافت رو نشان می دهد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
تمام این نرم افزارها رو با عبارت Linux Alternative جستجو کن تا نظرت رو به واقعیت نزدیک تر کنی!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
البته خواننده نظر باید در نظر داشته باشه منظور نسخه اوجیناله نه این کرک شده های تو بازار
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
کسانیکه کار اکادمیک می‌کنند از لینوکس استفاده می‌کنند شما از محیطت خبر نداری...
در مورد بعضی از برنامه های مهندسی حرفت قبول اما بازم اگه نگاه بندازی میبینی معدلش هست...
سلام
در مجموع به چند دلیل ویندوز برای کاربران ایرانی بهتر است:
1- اول اینکه کاملا رایگان هست. حتی رایگان تر از لینوکس مجانی!!
2- انبوه نرم افزارهای رایگان و پولی که کرک شده آنها نیز موجود است.
3- درست نیست که بگویید به ویندوز بیشتر از سایر سیستم عامل ها حمله می کنند. مثل این است که بگوییم پراید بیشترین آمار تصادفات را دارد، دلیلش مشخص است که در ایران زیاد استفاده می کنیم. پس باید نتیجه بگیریم که پیکان در آمریکا بهترین ماشین است چون اصلا خرابی ندارد. دلیل حمله به ویندوز گستردگی استفاده و در دسترس بودنش است.
4- امکان جاسوسی برای دولت ها در ویندوز بسیار کمتر از سایر سیستم عامل های کم کاربرد و جزیره ای است. صد البته دراین زمینه اپل سو نیتش را ثابت کرده است. هم در اکوسیستم موبایل و هم در عرصه دسکتاپ و لپتاپ
نرم افزار لینوکس تو شکل فعلیش شبیه ویندوزه یعنی اونا از ایده ویندوز تبعیت کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
به نظر میاد شما تاریخچه سیستم عامل ها رو نخوندید و نمی دونید که ویندوز بود که ایده واسط گرافیکی رو از مکینتاش اپل دزدید. بعد شما میگید لینوکس از ویندوز ایده گرفته!
چرا توی مقایسه ها از ویندوز7 نام برده در صورتی که آخرین ورژن ویندوز 8 هست هم بسیار سریع تره و هم کارایی بیشتری داره
دوستان عزیز
در حال حاضر از ۵۰۰ سوپرکامپیوتر اول دنیا ۴۸۲ تا از لینوکس استفاده می کنند

به سایت top500.org مراجعه کنید
به خاطر نرم افزار خاصی که باید باهاش کار کنم و فقط تحت لینوکس کار می کنه مجبور شدم با اوبونتو کار کنم.
به مشکلاتی برخوردم که باید حلش می کردم و به نظرم به درد کابر عادی اصلا نمی خوره.
برای کارهای خاص و پیشرفته به درد میخوره
به نظر من نباید یک نسخه برای این سه سیستم عامل پیچید و گفت این خوبه یا اون.
متاسفانه مطلبتون به شدت جانبدارانه است.
برخی دوستان نفسشون از جای گرم در میاد - معلومه نرم افزار کرک شده فتوشاپ یا matlab و هزارن آنتی ویروس مجانی که تو بازار ایران ریخته شده کار شما را راحت کرده.
ویندوز ، یادگرفتنش آسونه ؛ از یه جا شروع میشه و به یه جا ختم میشه .
لینوکس ، هر روز میتونی چیزهای بیشتری یاد بگیری .
متخصص و کارشناس کسی هستش که به هیچ وجه تعصب نداشته باشه
این گزارش بسیار یکطرفه و ناقص و آماتور است.
یادمان باشد شهر با کلانتر بسیار بهتر است از شهری با قانون بی قانونی.
تابناک بیخیال اوبونتو، فدورا یک چیزِ دیگست :))
موضوع مهمی که اصلا اشاره نکردید پایداری هست

مک و لینوکس بعد از گذشت زمان نیازی به نصب دوباره ندارند
اما شما اگر بعد ۱ یا ۲ سال ویندوز رو مجدد نصب نکنید انقدر کند میشه که...

در لینوکس البته برای هرکار ساده ای دردسر باید بکشید و فقط برای توسعه گران و... مفید هست

به نظر من برای کاربر خانگی مک بهترین هست

این کمبود نرم افزار هم برعکس هست من زمان ویندوز همه کارهام رو دستی انجام میدادم چون جایی برای جستجو نداشت و به هر نرم افزاری هم نمیشد اعتماد کرد اما مک الان ۲ ساله کار میکنم همه چیم اتوماتیک (مثلا تبدیل ۱۰۰۰ عکس رنگی به سیاه سفید در ۱ دقیقه) چون هم خودش اتوماتور داره هم در فروشگاه مک استور به راحتی میشه هر نرم افزاری پیدا کرد
سلام
من یه کاربر متوسطم از همه کسانی که کامنت دادن ممنونم بخصوص از اونایی که علمی حرف می زنن اگه می گن خوبه دلیلشو با جزئیات قابل بررسی بیان می کنند واگه نظر دیگه ای دارن باز دلایل فنیشو بیان می کنن.
وقتی دلایل را بیان می کنیم و امکان آزمایش و امتحان رو فراهم می کنیم هرکسی می تونه به فراخور سواد و نیاز کاریش راه حل خوبو پیدا کنه . کلی گویی نکنیم چون مقوله کاملا مشخصه و در حوزه خودش قابل آزمایش و مقایسه.
از دوستان متخصصی که نظرات کارشناسی و علمیشونو بدون دخیل کردن علایق شخصی بیان می کنن ممنونم .
اوبونتو به درد نخورترین نسخه از لینوکسه. هم حفره امنیتی داره و هک هم میشه. سن تو اس یه نسخه کامل و خوبی از ردهته .
اگه لینوکس سورسش از داخل کنترل و بعد تبدیل شه میشه گفت قابل اعتماد برای ما ایرانی هاست.والا شما که داخل سیستم عامل رو ندیدید.
این نظرات هیچکدام واقعی نیست
اون رجیستری مفنگی ویندوز هر روز پیر میشه تا مجبور شی دوباره نصبش کنی اما لینوکس هر روز روز اولشه هر چی خواستی نصب کن بحث پایداریو وسط نیارید که ویندوز حرفی نداره ...:)
آقا سیستم عامل ملی و ایرانی خودمان چی شد؟
نویسنده عزیز! دبیان میز کار نیست برادر!
بیش از 90٪ سرورهای ایرانی که توسط هکرهای دشمن هک شدند لینوکس بودند
خدا رو شکر چقدر متخصص داریم
اگر این یک مقاله ترجمه‌‌ای هست که دست مترجم درد نکنه، ولی اگه به طور خاص برای کاربران ایرانی تهیه شده باید گفت که جای خیلی چیزها مثل بررسی پشتیبانی از زبان فارسی، تقویم شمسی و نرم‌افزارهای کاربردی فارسی موجود برای هر سیستم عامل در این مقاله خالی بود
دبیان میز کار نیست برادر! خودش یکی از توزیع های لینوکسی است! بیس اوبونتو دبیان است!
نویسنده عزیز! دبیان میز کار نیست برادر! خودش یکی از توزیع های لینوکسی است!
این نظرات هیچکدام واقعی نیست
چون هیچ پولی برای استفاده از ویندوز و یا اپل در ایران پرداخت نمی شود
اتوکد و مایا هم در ایران مجانی است
پس لطفا هر وقت هزینه واقعی سیستم عامل و نرم افزار ها کاربردی را پرداخت کردید نظر بدهید
این نظرات هیچکدام واقعی نیست
چون هیچ پولی برای استفاده از ویندوز و یا اپل در ایران پرداخت نمی شود
اتوکد و مایا هم در ایران مجانی است
پس لطفا هر وقت هزینه واقعی سیستم عامل و نرم افزار ها کاربردی را پرداخت کردید نظر بدهید
خداییش چیزی نمیدونید مجبورید تز میدید؟
سلام
لینوکس واقعا سیستم عامل خوبیه ولی برای ما ایرانیها که راحت طلبیم سخته ولی انصافا سیستم عامل توپیه حتی مایکروسافت سرورهای اصلی اش تحت لینوکسه با هسته که اختصاصیش کردن.
دوستان من این مطلب رو لینکش رو از جایی دیدم واومدم و اولین بار هست در این سایت نظر می دم مطلب رو کامل خوندم و همینطور نظرات رو خوندم من الان از ویندوز 8 استفاده می کنم و می خوام به اوبونتو مهاجرت کنم مطالعه زیادی کردم فقط اینطوری می تونم بگم که اگر می خواهی ب لینوکس بیایی باید به خودت زحمت بدی و مثل ویندوز نیست که همه چیز رو جویده بهت بده و باید باهاش کار کنی تا بتونی بهش عادت کنی و بتونی کاربردی باهاش کار کنی و در اخر یک مطلبی که یکی از دوستان گفت و خیلی به دلم نشست رو براتون می نویسم:
اگر می خواهی با کامپیوتر حرفه ای کار کنی از لینوکس استفاده کن

اگر می خواهی فقط جنبه فان داشته باشه از ویندوز استفاده کن

و اگر می خواهی هر دو جنبه رو داشته باشه از مک استفاده کن

در ضمن این رو بگم تمام افراد قدیمی که کامپیوتر کار می کنند و رشته کامپیوتر رفتند و یک چیزی در مورد کامپیوتر می دونند از لینوکس استفاده می کردند و تاییدش می کنند ;)
اين مقايسه ها براي كساني است كه قراره براي سيستم عامل اصلي ويندوز چند صد دلار پول بدهند. ما كه با ده هزار تومان تمام سيستمهاي عامل را در اختيار داريم هيچ تفاوتي نمي كنند.
من برای هر سه سیستم عامل در سطح درایور و بی اس پی برنامه نویسی میکنم. به نظرم مقایسه کردن اینها کمی خنده داره
شاید برای ایرانیها که ویندوز کرک شده با نرم افزار کرک شده استفاده میکنن ( اینجا یجورایی بهشت هستش )ویندوز بهترین انتخاب باشه
اما وقت بحث کنترل تخصصی به روی سیستم و امنیت باشه لینوکس چند سال نوری جلوتر هستش.
برای اثباتش همین بس که شما 1 هکر رو هم پیدا نمیکنید که سیستم عاملش ویندوز باشه.
در بررسی های کارشناسی که در این چند روز در تابناک منتشر میشه نکته مهم bias نویسنده ست. لطفا مطالب را سنجیده انتخاب و ترجمه کنید.
در بررسی های کارشناسی که در این چند روز در تابناک منتشر میشه نکته مهم bias نویسنده ست. لطفا مطالب را سنجیده انتخاب و ترجمه کنید.
به نظرم باید برگردیم به دوران داس. داس و کلید رو نمیگم. داس 6.22 رو منظورمه. الان لینوکس تقریبا همون داسه. فقط دسته نداره. ویندوز که اصلا همون داس هم نیست!
برای ایرانی ها که دم از اسلام می زنند و 99٪ از ویندوز دزدی با نرم افزار های دزدیش استفاده می کنند 100٪ لینوکس که رایگانه بهتره
لینوکس یعنی آزادی و این یعنی هر کاری بخوای میتونی به راحتی انجام بدند بدون اون که یک ریال هم پرداخت کنند
واین یعنی بهشت خوره های کامپیوتر و برنامه نویس ها
باید بدانیم که لینوکس یک سیستم عامل ارزشمند برای متخصصین است و در این که می تواند یک سیستم عامل موفقی باشد شکی نیست اما نباید در مورد آن زیاد بزرگنمایی کنیم ربرا همانطور که در خبر کفته شده هنوز زیر آتش توپخانه سنگین هکرها قرار نگرفته است.
بعنوان یه ادمین سرور های عملیاتی میگم :
خبر از نظر فنی پر از اشتباهات هست .
حرفهای شما کاملا تایید است.
سیستم عامل فقط ویندوز ...
من ه از لینوکس استفاده میکنم.یک بار هم هک شدم و چد نفر هم میشناسم که هک شدند.دلیل امنتر بودن لینوکس تنها شمار کم کاربرانشه..من با ابونتو 2 روز هم نتونستم کار کنم چون بی نهایت ناپایداره و برای اجرای کوچکترین چیزی کلی مشکل داشتم و باید از انجمن میپرسیدم.
من از لینوکس و ویندوز استفاده میکنم. لینوکس اصلا در حدی نیست که با ویندوز مقایسه بشه و مصرف انرژی و پردازندش انقدر بالا هست که رو لپتاب 1 ساعت بیشتر دوام نمیاره و به باتری هم ممکنه آسیب بزنه. از نظر برنامه نویسی کرنل لینوکس دو دهه از ویندوز و مک عقبه.
من بعنوان کسی که سالیان سال هر دو سیستم عامل رو همزمان روی کامپیوتر خانگی و همچنین روی لپ تاپم داشتم بارها و بارها شاهد تقلید هر دوی این سیستم عامل ها در زمینه های مختلف از هم دیگه بودم و جالبه بدونی یکی از آخرین این موارد محیط متروی ویندوز 8 هست که در بخش نمایش برنامه ها بسیار شبیه محیط Gnome هست و این ایده که حاشیه ها و گوشه های صفحه ی نمایش واکنش گرا هستن ابتدا در همان محیط گرافیکی لینوکس که نام بردم و همچنین در KDE وجود داشت. لینوکس هم در مواردی از ویندوز یاد گرفته...من نتیجه ی تجربه خودم رو میگم که لینوکس حرفه ای تر ولی قابل اعتمادتره و ویندوز در کل ساده تر ولی ناامن تره و این رو هم بگم که هر دوی این سیستم عامل ها خدمات بیشماری به دنیای کنونی داشتن و رد کردن هر کدام این ها ناجوانمردانس.
اگه ۱ساعت با MAC کار کنید اونوقت متوجه میشید تمام عمرتون پای Windows به هدر رفته....
تابی جون ممنون, اگر یک بخش به عنوان فناوری اطلاعات بگذاری خیلی خوب میشه چون دیگه اطلاعات طبقه بندی شده وجود داره.
با سلام امروز بدیخت شدم با این لینوکس تموم هاردهام پرید من کلا هارد رو هم اریز نکردم نصب کردم ولی نمیشه همش تبدیل به انلوکیت پارتیشن و الان مشغول ریکاوری هستم ولی باز دوست دارم لینکس مینت رو نصر کنم هرچند 7 رو دوست دارم
ویندوز و لینوکس تا به حال در دو جهت تقریباً متفاوت حرکت کرده اند.
سلام
نظرات خوبى بود ليكن ما آخرش نفهميديم كدومشون بهتره هركى هرچى داره ميگه اون خوبه
بستگی داره کارت چیه
تشکر
عزیزم دبیان یک توزیع مهم لینوکس محسوب میشه که اتفاقا اوبونتو هم بر اساس همونه!دبیان که اسم دسکتاپ نیست که
:D
من همین الان اوبونتو دارم استفاده میکنم
با سلام خدمت دوستان عزیز ،هر کدام از این سیستم عامل ها یک سری خصوصیاتشان نسبت به بقیه سرآمد تراست به فرض مثال کسانی که کار راحت با سیستم و فراوانی نرم افزارهای سازگار با آن را مد نظر دارند بلاشک ویندوز باب میل انهاست ،دوستانی که بیشتر با کارهای گرافیکی سرکار دارند مک گزینه بسیار عالی هستش ،اما دوستان و شرکت هایی که امنیت شبکه و پایداری آن برایشان حائض امنیت است مطمئنا لینوکس و یونیکس بهترین گزینه است ویندوز در این زمینه چندان چنگی به دل نمی زند.
با سلام خدمت دوستان عزیز ،هر کدام از این سیستم عامل ها یک سری خصوصیاتشان نسبت به بقیه سرآمد تراست
با سلام خدمت دوستان عزیز ،هر کدام از این سیستم عامل ها یک سری خصوصیاتشان نسبت به بقیه سرآمد تراست به فرض مثال کسانی که کار راحت با سیستم و فراوانی نرم افزارهای سازگار با آن را مد نظر دارند بلاشک ویندوز باب میل انهاست
مگه میشه یکی کار بکنه و مجانی بده ؟
من یه سوال دارم ...
آیا بازیهای موجود در بازار روی لینوکس هم به سادگی ویندوز نصب میشن و کرک میشن ممنون میشم جواب بدین>>>>
اگه لازم باشه مثل من مجبور میشی از هر سه همزمان استفاده کنی چون هیچ کدوم کامل نیستند و نخواهد بود برای کاربر حرفه ای
لینوکسی نوپا
مجید دلبندم سنت اُ اس
نویسنده محترم
شما توزیع بسیار معروف از گنو/لینوکس یه دسکتاپ دیدین، اکثر توزیع ها از همین دبیان نشات گرفتن دسکتاپ مورد استفادشم گنومه محض اطلاع...
مقایسه‌ای که گذاشتین هم مال اوبونتو 11.04 بود الان من توی نسخه 13.10 هستم دیگه واقعا عقبی...
نویسنده محترم
شما توزیع بسیار معروف از گنو/لینوکس یه دسکتاپ دیدین، اکثر توزیع ها از همین دبیان نشات گرفتن دسکتاپ مورد استفادشم گنومه محض اطلاع...
مقایسه‌ای که گذاشتین هم مال اوبونتو 11.04 بود الان من توی نسخه 13.10 هستم دیگه واقعا عقبی...
مک فقط ماکارونیش خوبه
من مهندس فناوری اطلاعات هستم و اصلا نمیشه ویندوز رو با این دو سیستم عامل دیگه مقایسه کرد (البته در ایران که قیمت اهمیتی نداره و آپدیت‌های ویندوز هم در دسترس هست). برتری که مک داره اینه که روی گرافیک خیلی خوب کار میکنه واسط کاربری خیلی خوبی داره و میشه گفت ویندوز از روی اون کپی کاری میکنه. هیچ نسخه‌ای از لینوکس هم هیچ چیز خاصی برای کاربرای عام نداره و خیالشون راحت باشه که هیچی رو از دست نمیدن.
وای بر من! این دیگه چی بود!!!
اولا مک از هسته داروین مبتنی بر بی اس دی استفاده میکنه. ثانیا تو این متن یک مقایسه ناقص بر مبنای دسکتاپ انجام گرفته و بحث هسته نیست. ثالثا سیستم عامل شخصی من یک توزیع لينوکسه اما اصلا برای کاربران خانگی توصیه نمیکنم.
در هر صورت امروز فردا قانون کپی رایت اینجاهم اجرا میشه باید بتونی با همه کار کنی
سلام دوستان بیایید تعصب را کنار بگذاریم و کمی بالای گود بریم تا بهتر واقیعت های جهانی را درک کنیم
سلام . من رشته برق هستم می خواستم بدونم با توجه به اینکه اکثر اوقات با برنامه متلب کار میکنم(سنگینی برنامه و نیاز به خود برنامه ) و میکرو avr بهتره از ویندوز استفاده کنم یا مک ؟

ممنون میشم نظر خودتون رو به ایمیلم ارسال کنید.
یارو از عهد عتیق میاد بیچاره چی کارش دارید بذارید با ویندوز xp پی زوریش خوش باشه تازه اونو چه به لینوکس اگه فقط توزیع های لینوکس رو براش نام ببری احتمال سکته این بنده خدا هست ولش کنید بذارید راحت باشه....
ويندوز خوب است يا لينوكس مسئله اين است
ويندوز خوب است يا لينوكس مسئله اين است
لینوکس خیلی پرسرعت تره اما ای کاش این رو بفهمیم که حداقل اینه که لینوکس رایگان بهتر از ویندوز کرک شدست.
سلام.......
مرسی از مقاله تون!!!
دوستان لطفا احساسی نظر ندید.
همه میدونن که ویندوز از همه سیستم عامل ها محبوب تر و کاربردی تره.
تو ایران هم مثل دنیا فقط ویندوز حرف اول رو میزنه.
دربارهی چیزی که نمی دونید لطفا نظر ندید
بنده در این متن کمی مقایسه میکنم تا معلوم شود ویندوز چقدر پایدار است .
1-در لینوکس صفحه ابی نداشته ایم نداریم و نخواهیم داشت!!!!!
2-با توجه به استفاده از پارتیشن ext4 در لینوکس به هم ریختگی اطلاعات محال است و اصلا چیزی به نام
defragment در لینوکس نداریم میتوانید برای مقایسه بهتر در مورد پارتیشن به لینک زیر مراجعه کنید

3-در لینوکس باگ کرنل (هسته سیستم عامل) نداریم .اما ویندوز سرشار از باگ های هسته(کرنل) است. باگ هایی به قدمت تاریخ (باگ هایی با عمر بیش از 17 سال ) مثل صفحه آبی و

4-اینسیتم عامل (لینوکس) از هر سکوی پرتابی قابل اجراست و هم روی ابر کامپیوتر ها و هم گوشی موبایلتان(تایزن و اندروید) از آن استفاده می کنید . و با هر سخت افزاری سازگاری کامل دارد و معمولا نیازی به نصب درایور ندارید.
5-هسته لینوکس بسیار منسجم و پایدار است و سکته قلبی(مثل مشکل در ریجستری ویندوز) کاملا غیر ممکن است.
6-راه اندازی اشتباه و معیوب به دلیل هسته بسیار قوی احتمال بسیار پایینی دارد و ان هم بعد از نصب صحیح داریور غیر ممکن خواهد بود.
7- روی لینوکس هرگز ویروس نخواهیم داشت. به دلایل زیر:
ویروس یه برنامه مخربه که ۲ تا خاصیت اساسی داره: به صورت خودکار و بدون اجازه کاربر اجرا و تکثیر میشه.
برای اجرا این ها نیاز به بستر هست، بهترین بستر برای ویروس ها فایل های اجرایی خود سیستم عامله. خب، حالا ببینیم که یه فایل اجرایی توی سیستم عامل چجوری اجرا میشه. میتونیم ۳ مرحله رو به طور کلی در نظر بگیریم:

۱.سیستم عامل نوع فایل موردنظر رو از نظر اجرایی بودن بررسی می کنه.
۲.مجوزهای اجرای فایل توسط کاربر و به وسیله سیستم بررسی میشه.
۳.در صورت اجرایی بودن فایل و داشتن مجوز اجرا توسط کاربر، فایل اجرا میشه.

حالا ببینیم لینوکس و ویندوز چه طوری این ۳ مرحله رو انجام میدن:

در ویندوز:

مرحله اول: فایل های اجرایی توی ویندوز تز طریق پسوندشون شناخته میشن، یعنی ویندوز یک فایل رو که پسوند exe ٬ com یا bat داشته باشه اجرایی فرض میکنه. در صورتی که پسوند exe یا com باشه، اون رو به صورت باینری و اگه bat باشه اون رو به صورت اسکریپت اجرا میکنه.

مرحله دوم: تو حالت پیش‌فرض همه فایل‌ها برای همه کاربرا تو ویندوز مجوز اجرا دارند! البته این موضوع به نوع سیستم فایل ویندوز هم وابسته ـست.در صورتی که شما از سیستم فایل امن ویندوز (NTFS) استفاده نکنین اصلا هیچ نوع مجوزی وجود نداره که بررسی بشه! یعنی همه مجازن هر کاری بکنن!

مرحله سوم: اگه یه فایل از دو مرحله اول رد بشه و به این مرحله برسه، کل سیستم (سخت‌افزار٬ نرم‌افزار٬ سرویس‌ها و …) در اختیارش گذاشته میشن تا اجرا بشه و خدمات مورد نیاز کاربر رو ارائه کنه.در واقع ویندوز از اینجا به بعد هر چی برنامه اجرایی بخواد در اختیارش قرار می‌ده! واسه همینه که بعضی فایل‌ها و برنامه‌های غیرمخرب هم بعد از اجرا ممکنه عملکرد سیستم رو متوقف کنن.البته از ۲۰۰۰ به بعد یه برنامه امنیتی توی سیستم عامل گذاشتن که از خرابکاری فایل‌های اصلی سیستم عامل جلوگیری کنه، اما همتون دیدین که توی اکثر موارد ناموفق بوده :د

نتیجه اینه که شما میتونید هر فایلی رو توی ویندوز به عنوان اجرایی معرفی کنین!حتی لازم نیست که ویروس باشه، اجرای کدهای نامفهوم برای سیستم تو بیشتر موارد باعث میشه که سیستم کرش کنه ((:

اما در لینوکس:

مرحله اول: لینوکس فایل‌های اجرایی رو از روی سرنام داخل فایل‌ها شناسایی می‌کنه که قابل تغییر توسط کاربر نیستن. این یعنی داشتن یا نداشتن پسوند هیچ تغییری تو رفتار لینوکس با یه فایل اجرایی ایجاد نمیکنه. چون یه فایل اجرایی تو لینوکس حتما اجراییه، حتی اگه پسوندش jpg یا wav باشه.

مرحله دوم: مجوز اجرا برای کاربر از مهم‌ترین بخش‌های یه فایل در لینوکسه. یعنی یه فایل اگه هم که از نظر سرنام‌ها اجرایی باشه، مجوز اجرا توسط کاربر باید وجود داشته باشه تا فایل اجرا بشه. تو حالت پیش‌فرض مجوز اجرا فقط برای فایل‌های خاص و فقط برای ایجاد کننده اون فایل وجود داره. موقع کپی فایل‌ها هم مجوز اجراشون حذف میشه.

مرحله سوم: حالا نوبت اجرای فایله! اگر که فایل قابل اجرا باشه و مجوز کافی هم برای اجراش وجود داشته باشه سیستم عامل همه امکانات سیستم رو که کاربر حق دسترسی به اونها رو داره، در اختیار فایل میزاره تا اجرا بشه.

البته یه نکته اینجا وجود داره، توی لینوکس همه چیز به صورت فایل دیده میشه و توسط File Hierarchy System هم کنترل میشه. اطلاعات مربوط به پروسس های سیستم توی یه دایرکتوری به اسم proc/ و فایل‌های رابط سخت‌افزارها هم توی یه دایرکتوری به اسم dev/ نگهداری میشه و برای همه ـش هم حق دسترسی تعریف میشه. محتویات این فایل‌ها هم در زمان خاموش شدن سیستم از بین میره.

نتیجه این که یه برنامه اجرایی امکان اجرا و تکثیر خودکار روی لینوکس نداره.
(تابه حال هیچ ویروسی در لینوکس نداشتیم . فقط چند تروجان بودند که (با سو استفاده از مجوز اجرای جاوا که بلای جان همه سیستم عاملهاست) نهایتا پسورد های ذخیره شده در مرورگر را سرقت می کردند(می توانید جاوا را آپدیت کرده یا آن را نصب نکنید) )
به نظر من هم برای کاربرای عادی و خونگی و تازه کار ویندوز مناسب تره و لینوکس به درد حرفه ای ها و همینطور سازمانها میخوره به دلیل امنیتش .... پس بحثی نمیمونه دوستان ... هر کی با هرچی راحته کار کنه....والا
سلام
روى اوبونتو حتى نتونستم داريور Nvdia رو نصب كنم! خواهش ميكنم كه راهنمايى كنيد.
کاربرانی که می‌خواهند بدانند چه سیستم عاملی برای کارهای روزمره‌ بدردشون میخوره باید خودشون مقایسه کنند، هر سه سیستم عامل را نصب کنند و عملی کار کنند تا بیشتر با مزایا و معایب این سه سیستم عامل آشنا شوند.
از قدیم‌ گفتن: هرکسی را بهر کاری ساختن
از نظر حجم دیسک سخت وسرعت فایل سیستم های لینوکس و ویندوز کدوم یکی بیشتره؟؟؟؟؟(چرا)
با سلام
من مدتیه که از اوبنتو استفاده میکنم..
فوق العادس
حرف نداره
من به شخصه خیلی راضیم
فک نمیکنم دیگه بتونم به ویندوز برگردم
باتشکر
لطفا در سایتتون از مطالب درست استفاده کنید الا ن کم مصرف ترین سیستم عامل برای لپتاپ ها ماوریکس اپل است و برای همین بهترین سیستم عامل برای لپ تاپ ها همان است
اطلاعات غلط ندین و خواهشا دیگران رو به اشتباه نندازین
باتشکر
سلام
هر سیستم عاملی به درد افراد مختلفی میخوره
اینده دور نیست روزی خواهد رسید که مایکروسافت شکست خواهد خورد .تمام کاربران ویندوزی رو به سمت لینوکس
زنده باد لینوکس . زنده باد لینوکس
دوستی که میگه لیونکس چون کاربر کمتری داره ویروس کمتر واسش نوشته میشه اصلا اینطور نیست , لیونکس قابلیت این رو نداره مثل ویندوز انقدر براش ویروس نوشته شه که تازه ویروس خودشو اجرا و نصب کنه , در کل برای کاربر خانگی ویندوز به دلیل سادگیش و نیاز نداشتن به اطلاعت خاص راحت تره ولی لینوکس برای کاربران حرفه ای مناسبه , برای مثال برای کاربر حرفه ای که وبمستر هست ممکنه 1000 مشکل پیش بیاد , توی ویندوز به صورت اشتباه شل دانلود کنید یا از هکر ها بگیرید و سرمایه یک عمر زحمتتون به باد بره ولی لینوکس این امکان وجود نداره و شما با خیال راحت میتونید به کار های حرفه ای بپردازید
هر سیستم عاملی هم خوبه هم بده . پس دعوا نداره .
تا آخرین روز دنیا سیستم عامل ویندوز برترینه
سیستم بنده لپ تاب ایسوز کورای 5 و رم4 هستش اگر بخوام لینوکس نصب کن از کجا باید تهیه کنم و درایورهای لپ تاب رو از کجا پیداکنم .
لينوکس قابليت خواندن بيش از 100 نوع از سيستم فايل ها را دارد در حاليکه ويندوز دو يا سه فايل سيستم آن هم از سيستم فايل هاي خودش را مي خواند.
کی میگه لینوکس کمبود نرم افزار کاربردی داره؟
سلام به همه دوستان عزیزم ناشناس جان باید برای استفاده از سیستم عامل ها موقعیت و دانش کاربر رو مدنظر داشت نه بهتر بودن سیستم عامل خب ویندوز همگانی تر و برنامه هاش عمومی تر هست و یکی از اصول طراحی سیستم عامل ها سادگی کار با اون هستش
به نظر من اطلاعات شما درباره لینوکس کاملا اشباه هست
یه راهنمایی:
آقا نیازت چیه؟اونو بچسب باقیش حله.
کاربران آماتور ویندوز در مورد لینوکس نظر ندید لطفا
خوشت نمیاد دلیل نداره حرفای غیر علمی و بزنی که!
مکلین
لینوکس از همه بهترههههههههههههههههههههه
با سلام درسته که شما ها خیلی وقت نظر دادید ولی بابا یه کم امون بدبد اخرش معلوم نشد باید به ساز کی برقصیم
من خودم با سیستمی فعلا کار می کنم که روش ویندوز اکس پپی سرویس پک 2 هستش
تمام سیستم عامل های جهان اعم از لینوکس مک حتی سیستم عامل های موبایل مثل اندروید وغیره رو رو هم جمع کنی جلو ویندوز باید لونگ بندازن
سلام.
من با محیط لینوکس ubuntu 14 یک ماه برای پروژه دانشگام کار کردم . محیط بسیار مشکل و خشکی داره. (شاید به خاطر اینکه همش با ویندوز کار میکنم برای من اینطور بوده باشه) ولی خیلی از نظر امنیتی از ویندوز قوی تره . اکثر مردم کشور های پیشرفته از لینوکس استفاده می کنند نمی دونم چرا!!!؟ و چجوری کار میکنن. کار باهاش اصلا حال نمیده. مخصوصا ترمینال مزخرف.
سلام دوستان. من که رشته ام نرم افزاره گفتم باید با بقیه متفاوت باشم! رفتم لینوکس فدورا 20 را خریدم و نصب کردم نمیدونم مشکل از من بود یا لینوکس!
همون ویندوزو ترجیح می دم :)
سلام
من اومدم اینجا تا مثلا روشن شم ولی متاسفانه همتون اینقدر بد و نامرتبط طرفداری می کنین انگار در مورد ناموستون این صحبت ها گفته میشه
یکی نیومد درست و حسابی حرفی بزنه که بشه ازش چیز مثبتی کشید بیرون
متاسفم برای همتون
سلام..من خودم ویندوزیم ولی از لحاظ امنیتی اصلا قبولش ندارم....
این همه ساپورت و همایت
nsa (سازمان اطلاعات و امنیت امریکا(
باعث توزیع زیاد این سیستم عامل شده.درواقع ویندوز یه سیستم عامل جاسوسیه.
و دلیل اصلیه اینکه مایکروسافت از کپی این سیستم شکایت نمیکنه هم همینه..
شما اولین باری که اث
بنظر من ویندوز واقعا داره به جای بدی میرسه... ویندوز xp زمان خودش پدیده شد و واقعا هم پدیده بود تا اون زمان... ولی بنظر میرسه همون بلایی که سر اپل اومده (یعنی با مردن استیو جابز اپل هم مرد) بعد از رفتن بیل گیتس از مایکروسافت هم اتفاق افتاد و این دو قول سخت افزاری و نرم افزاری دنیا بعد از رفتن نوابقشون هیچ حرف تازه ای برای گفتن ندارن...
نظر همه دوستان به هر نحوی که نگاه میکنن درسته
من خودم سالهاست که با لینوکس کار میکنم
نسخه های مختلفی و با امکانات بسیار زیاد وجود داره
ولی متاسفانه برای کسانی که میخان کارهای ساده ایی با کامیپوتر بکنن ویندوز بسیار سیستم عامل بهتری هستش
چون اگه به مشکلی بربخوری از بغال سرکوچه هم میتونی بری و سوالت رو بپرسی ولی در مورد لینوکس یه تنهایی رو همیشه احساس میکنی
به لحاظ گرافیکی mac حرف اول رو میزنه فقط بدترین بدی اون در ساپورت نکردن cpu های مختلف.مهم ترین علت محبوبیت ویندوز به خاطر راحتی کارکردن با اون و وجود نرم افزار های کاربردی زیاد.خواهشا از لینوکس بد نگید لینوکس بسیار قدرتمند خصوصا در زمینه ی امنیتی کدوم یک از سیستم عامل ها این همه ابزار های امنیتی را در اختیار کاربران قرار میده؟بسیاری از دستورات cmd دیگه روی ویندوز های جدید جواب نمی ده در حالی که در xp جواب می داد.لینوکس فوق العاده قدرتمند.
دوست عزیزم لینوکس بر خلاف تصور مردم امنیت کمی داره دوستانی که کار امنیت انجام

میدهند میدانند در کل هر گلی بوی خود را دارد. در ضمن درصد سیستم عاملها ویندوز
در جهان بیشتر است بیش از 70 %
ولی در کل همه اینها دارا خوبی و بدی هستند
بزرگترین دشمن بشر علم نیست بلکه توهم

دانستن
یعنی برای اینکه ماکروسافت Store خودشو تحریم کرده بازم میرین سمتش ؟! بابا لینوکس متن بازه ! این جمله ی «متن باز » رو فقط حرفه ایی ها میدونن نه کسایی که فقط بلدن با ورد آفیس کار کنن و نوب باقی بمونن...
بسیار معلومات دلچسب مفید است
خب برخی افراد بدون هیچ مشورتی اوبونتو رو انتخاب میکنن و بعداز تست اون فک میکنن همه ی توزیع ها مثله اونه
به عنوان یک برنامه نویس چیزی دیدم اینکه برنامه نویس های حرفه ای حتی تو خود امریکا از مک استفاده می کنند اونها هم می تونند ویندوز بخرند , من خودم لنک یک ترمینال واسه ویندوز بودم که خدارو شکر واسه ویندوز نرم افزار زیاد هست.
اما هر چیزی را بهر کاری ساخته اند.
بی خود مقایسه نکنید.
چون بعضی چیز ها قابل مقایسه نیستند چون کارشون متفاوت هست.
خیلی جالبه.
دوستانی که اینجا تشریف دارن همه اومدن که یاد بگیرن و برتری ها رو بفهمن
اما یک مشت بی سواد در مورد سیستم عامل ها مثل یک متخصص امنیتی یا برنامه نویس یا گرافیست اظهار نظر میکنن
اولا اگه لینوکس سیستم عامل ضعیفی باشه متخصصین امنیتی برنامه نویس ها و هکر ها به سمت لینوکس حجوم نمیارن
دوستی که میگی اوبونتو همش باگه و هک میشه. خدمت شما عرض شود اوبونتو و کالی لینوکس بر پایه دبیان هستن
هسته این دو سیستم عامل یکی هست و کالی لینوکس سیستمی برای هکر ها و اوبونتو نسخه دسکتاپ برای مصارف خانگی مثل وب گردی و دیدن فیلم و ... هست با این حال برنامه نویس ها و هکر ها هم ازش استفاده میکنن چون محدودیتی نداره
توی لینوکس و مک ترمینال یک نعمت برای کاربران حرفه ای هست ولی کاربران عادی اصلا نیازی ندارن ازش استفاده کنن
همه چیز ترمینال توی نرفم افزارهاش وجود داره. شما فکر کردید ویندوز چجوری کار میکنه؟ویندوز یک محیط بسته است اما برنامه نویس ها محیطی به اسم GIT و 99% برنامه نویس های PHP محیط Composer که تحت داس کار میکنه رو میشناسن
خود دیباگر ها تحت داس کار میکنن. محیط ADB اندروید بر پایه ترمینال و داس که اصتلاحا کنسول اپلیکیشن بهشون میگن کار میکنن و هزاران ابزار دیگه.محیط کنسول نقص نیست یک نعمته که ماشاالله کسی که کارش فقط بازی کردنه میاد ازش ایراد میگیره خوب دوست من همونطور که ویندوز به درد شما گیمر ها میخوره محیط کنسول هم به درد متخصص ها و برنامه نویس ها میخوره
مک سیستم عاملیه که از منابع سخت افزاری بیشترین استفاده رو میبره.استفاده بهینه از ریسورس ها باعث میشه سرعت سیستم عامل افت نداشته باشه برخلاف ویندوز که وقتی فقط 4 تا ابذار روش نصب میکنید به شدت افت سرعت داره کاملا هم محسوس هست...
من قصدم زیر سوال بردن سیستم عاملی نیست اما یک سوال دارم از دوستان؟
شما همه دارید از ویندوز کرک شده استفاده میکنید. اگه پولی بود حاظر بودید یک ملیون تومن بدید ویندوز 10 بخرید؟
وقتی میاد میگن ویندوز ویروس زیاد داره نیاید بگید که چون کاربراش زیاد. نه عزیزم شما وقتی میخوای به یک سیستم عامل حمله کنی کمیت رو نمیبینی کیفیت رو میبینی. میری سراغ سیستمی که امنیتی پایین تری داره تا راحت تر هک کنید
این به معنی بی امنیت بودن سیستم عامل نیست هر سیستم عاملی امنیت نسبی داره اما ویندوز به پای لینوکس و مک تو امنیت نمیرسه
دلیل دیگه ای که طرفداران سمت مک میرن سخت افزار فوق العاده است.تمامی سیستم های مک توسط خود کمپانی اسمبل میشه. این یعنی مهندسی. وقتی سیستمی مبتنی بر مک از شرکت اپل بیرون میاد یعنی گشتن بهترین سخت افزار ها رو با تست های مختلف با هم مچ کردن و انقدر بنچ گرفتن تا ببینن کدوم بهتر جواب میده و اون ها رو با هم اسمبل کردن و بیرون دادن
مک کار ویندوز و لینوکس رو با هم انجام میده. گرافیست ها و برنامه نویس ها و مصرف کنندگان خانگی همه مک رو میپسندن
گرافیست ها همه ابزار های گرافیکی شرکت ادوب و ... رو توی مک دارن با سرعت بالاتری از ویندوز
برنامه نویس ها هم به همین شکل(فقط برنامه نویسی .net توی سیستم های یونیکس قابل انجام نیست اونم چون این برنامه نویسی مخصوص پلتفرم مایکروسافته و در عوض شما نمیتونی برنامه نویسی Swift و Appcode توی سیستم عامل های دیگه انجام بدی چون تحت پلتفرم اپل هست)
از طرقی گیمر ها مک رو نمیپسندن چون مک بیشتر تخصصیه تا گیم. بازی براش کمه
به نظر من مصارف این سیستم عامل ها به این صورته:
ویندوز: بیشترین مصرفش کاربران خانگی - برنامه نویسان .net و گیمر ها هستن(گرافیست هایی که نمیتونن سمت مک برن هم هستن اما انتخاب 90% گرافیست ها مکه برای همین توی این دسته قرار نمیدم)
لینوکس: کاربران خانگی - برنامه نویسان - طراحان وب سایت - متخصصین امنیت - هکر ها - سرورها (بیشترین امار سرورهای جهان مربوط به سیستم عامل های لینوکسی هست به خاطر پایداری و امنیت)
مک : گرافیست ها - برنامه نویسان APPcode و Swift - برنامه نویسان زبان های دیگه - طراحان وب سایت - کاربران خانگی

من خودم به شخصه اگه گیمر بودم شک نکنید ویندوز انتخاب اولم بود به شرط این که پول سخت افزار هاش رو داشته باشم
برنامه نویس و طراح وب سایت هستم در حال حاظر : انتخاب اولم مکه و بعد لینوکس
اگر متخصص امنیت یا هکر بودم بی بروبگرد فقط لینوکس انتخابم بود....
موفق باشید و با دید باز تصمیم بگیرید. این شرکت ها شرکت های پدر شما نیست که واسشون خودتون رو میکشید
هر کدوم در حد خودشون خوبن و شما باید ببینید نیازتون چیه
فقط ویندوز 10
سلام حالا دیگه باید گفت ویندوز 10 سر آمد سیستم عامل هاست چون با افزایش کاربران لینوکس زنگ خطر ها برای ویروسی شدم سیستم عامل لینوکس هم به صدا در آمده است
واقعا متاسفم
مطلب خوب بود...اطلاعات خوبی رو در بر داشت
از نظرات بیشتر از متن اصلی استفاده کردم...
اقا شما هنوز حمایت نکرده این ،وای به حال حمایتون اون موقع است که به صراحت کامل میگید ویندوز به درد نمیخوره.
در مورد کمبود نرم افزارا باید بگم تقریبا تو تمام زمینه ها اکثر توزیعای لینوکس در سطح ویندوز نرم افزار داره، و اگر خواستید از نرم افزارای ویندوز استفاده کنید هم واین رو میتونید بگیرید.
به نظر من بهترین ویندوز وسیستم عامل ویندوز xpاست
اون دوستمون كه ويندوز رو بهتر دونسته مشخصه تازه وارد ويندوزه ما ايرانيها انحصار طلبيم يعني با دانش بومي تكنولوژي رو سالها بخدمت ميگيرم در عين حال تنوع طلب يعني هم ميخاييم جاودانه باشه(لينوكس) هم شيك(لينوكس)
یعنی من موندم اون دوستمون که مقاله رو نوشته واقعا به این چیزایی که گفته ایمان داشته متعصب ...
بنزرم دلیل این که مردم به سمت لینوکس نمیرن انیاست
1-فتوشاپ که خیلی کاربردیه رو ندارن یا نسخه مشابش به اندازش کارایی نداره
2-ادوبی پریمر ندارن
3-گیمینگ های حرفه ای نمیتونن از لینوکس استفاده کنند چون بازی برای لینوکس زیاد نیست
4-از استریم ویدیو نمیتونن استفاده کنن
5-از گوگل درایو نمیتونن استفاده کنن
6-ایتونز که برای وصل کردن ای او اس به کامپیوتره برای لینوکس نیست
7- اینترنت اکسپلورر که برای بعضی کارا لازمه توی لینوکس نیست
در ضمن نویسنده هم فقط از لینوکس استفاده کرده و انگار از ویندوز و مک خبر نداره
راستی بنضرم بهتره کاربرای لینوکس در کنار لینوکس از ویندوز و مک هم استفاده کنن
دنیای آی تی مدیون لینوکس هست . مک و ویندوز برای استفاده های خانگی مناسب هستن . با یه سرچ کوچولو متوجه میشید که لینوکس خیلی کارآمد تر و حرفه ای تر از اون چیزیه که فک میکنید . حتی تو چندتا از قسمت های خود شرکت مایکروسافت از سیستم عامل لینوکس استفاده میکنن . اما بازم میگم مک و ویندوز برای کامپیوتر های خانگی مناسب تر هستن.
از نویسنده متشکرم و خیلی خوبه که از لحاظ فنی و تجربی این سه سیستم عامل رو با هم مقایسه کنیم ولی وقتی نظرات رو میخوندم احساس ناراحتی کردم.در نهایت به این نتیجه رسیدم که من کاری با اینکه کدوم سیستم عامل بهتره ندارم ....واقعیت اینه که همه ی این سیستم عامل ها چه کار کردن باهاشون سخت باشه و چه آسون،نیازهای کاربرانشون رو برطرف می کنن....
دوستان لینوکسی نیازی به اختراع دوباره چرخ نیست و ویندوزی های عزیز نیازی به بحث نیست چون وقتی بحث میکنن که گوش باشه عقل باشه فهم باشه لینوکسی هایی که فکر میکنین خیلی بارتونه با یه مقایسه ساده متوجه میشین بیدلیل دارید از سیستم عاملی طرف میگیرین که داره از رده خارج میشه و ویندوزی ها زیاد به ویندوز دل خوش نکنین اصلا اگه شما لینوکسی ها میگین ویندوز اخه پرا کاری به مک ندارین لابد .... و مهم ترین اصل کارایی هستش که به نرم افزار او اس ها ربط داره پس قبول کنید که وینوز سره و بووووق هم نگین لطفا .
سلام دوستان

سیستم عامل لینوکس بهتر از همه ی سیستم عامل هاست این زمانی معلوم میشه که بخوای کار خاصیو کنی به خصوص در باره هک و امنیت
وقتی توی ویندوز با دوتا کلیک میتونی برنامه نصب کنی همین باعث میشه ویندوز محبوبیت بیش تری پیدا کنه حالا بیاید یه نرم افزار لینوکسی نصب کنید...
99 درصد اوقات باید توی اینترنت سرچ کنید و راه حلش رو پیدا کنید وگرنه غیر ممکن خودتون بتونید نصب کنید
با مک کار نکردم ولی پیشنهاد میکنم ubuntu و Windows در کنار هم نصب و استفاده کنید هیچ کدوم برتری نسبت به هم ندارند و بهتر از هر دو استفاده کنید
آیا بنده قادر می باشم که از لینوکس و ویندوز هم زمان استفاده کنم؟
لطفا زود جواب دهید.
فقط با تجربه ها جواب دهند.
آیا بنده قادر می باشم که از لینوکس و ویندوز هم زمان استفاده کنم؟
لطفا زود جواب دهید.
فقط با تجربه ها جواب دهند.
سلام
به نظر من هر کسی یه سلیقه ای داره و باید به سلیقه های یکدیگر احترام بگذاریم. یعنی اینکه میگید لینوکس بهتره، ویندوز بدتره، فقط به سلیقه تون بستگی داره
انقدر هم بحث نکنید، اونایی که لینوکس دوست دارند، لینکوس استفاده کنند
اونایی که مثل من ویندوز دوست دارند، ویندوز استفاده کنند
اونایی هم که مک دوست دارند، بروند مک نصب کنند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر