بازدید 62313
۱

دلایل تفاوت قیمت میلیونی ایمپلنتهای دندانی

کد خبر: ۳۵۹۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۲ 25 November 2013
ایمپلنت های دندانی معروف، گران هستند و ایمپلنت‌ های مختلفی که امروز ارائه می‌شوند و شناختی بر روی آنها نیست نمی‌توانند قابل اعتماد باشند.

به گزارش مهر، پروفسور اصغر میرعمادی رئیس گروه علمی، آموزشی بین‌المللی ایمپلنتولوژی در ایران و رئیس آموزشی، پژوهشی ITI ایران در کنفرانس خبری انجمن ایمپلنتولوژی ایران گفت: گروه علمی آموزشی ITI افتخار دارد که سومین کنگره خاورمیانه‌ای ITI را با همکاری انجمن ایمپلنتولوژی برگزار کند.

وی  گفت: این گروه تحقیقاتی در سال 1980 با شرکت 12 نفر از محققان رشته‌های مختلف دندانپزشکی در سوئیس تشکیل شد که امروزه با بیش از 15 هزار عضو در بیش از 60 کشور جهان به انجام فعالیت‌های علمی بین‌المللی با هدف توسعه آموزش و سرمایه‌گذاری بر روی تحقیق و پژوهش به یکی از بزرگترین انجمن‌های علمی ایمپلنتولوژی جهانی تبدیل شده است.

میرعمادی با بیان همکاری این رشته با انجمن ایمپلنتولوژی به پیشرفت و توسعه علم ایمپلنتولوژی اشاره داشت و گفت: ایمپلنت در ایران پیشرفت خوبی داشته است اما باید دقت داشت که ایمپلنت درمان آخر است و ما باید با رعایت بهداشت از انجام ایمپلنت پیشگیری کنیم.

رئیس گروه علمی، آموزشی بین‌المللی ایمپلنتولوژی در ایران گفت: آموزش در ایران به اندازه کافی نیست و متأسفانه همه به دنبال درمان آخر می‌روند اما باید با بهداشت و پیشگیری از پوسیدگی دندان به حفظ آن کمک کنیم و این فرهنگ را در جامعه رواج دهیم.

میرعمادی ادامه داد: ما باید امر پیشگیری در جامعه را رواج دهیم و به پوسیدگی دندان که با درد و ناراحتی همراه است و همچنین بیماری لثه که درد مشخصه ندارد بها دهیم و دندان را زود درمان کنیم تا از ایمپلنت استفاده نکنیم.

عوارض کمبود علم ایمپلنتولوژی

حسین بهنیا رئیس کمیته علمی انجمن ایمپلنتولوژی ایران نیز در ادامه گفت: بر اساس تقسیم‌بندی گروه تحقیقات بین‌المللی ITI ایمپلنت در سه گروه ساده، پیشرفته و خیلی وسیع تقسیم‌بندی می‌شود که شناسایی گروه مورد درمان در طرح درمان موثر است چرا که در آسیب‌زایی کمتر به بیمار می‌تواند نقش موثری داشته باشد. همچنین پزشک با سنجش سطح خود می‌تواند در پذیرش یا عدم پذیرش بیمار دقت لازم را داشته باشد.

استاد جراحی دهان، فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: یکی از مناطقی که بسیار حساس و مشکل‌زاست منطقه زیبایی است. منظور از منطقه زیبایی 6 تا 8 دندان جلوی فرد است که وقتی لبخند می‌زند نمایان می‌شود.

بهنیا ادامه داد: اگر دندانی از این قسمت از دست رفته باشد جایگزین کردن آن دقت بسیاری می‌خواهد و اگر استخوان آن منطقه تحلیل رفته باشد که این تحلیل در سال اول بی‌دندانی بسیار زیاد است جایگزین کردن استخوان به خصوص در افرادی که در هنگام خنده لثه‌هایشان نمایان می‌شود بسیار مهم است.

رئیس کمیته علمی انجمن ایمپلنتولوژی ایران افزود: 30 درصد افراد دنیا در هنگام خنده لبه لثه‌شان نمایان می‌شود که این امر خود اهمیت جایگزین کردن دندان در این منطقه را نمایان می‌سازد.

بهنیا با بیان این مطلب که عوارض ایمپلنت در ایران و دنیا کم نیست عوارض موجود ناشی از کمبود علم ایمپلنتولوژی است و اگر مسئله و مشکلی در منطقه زیبایی پیش بیاید چون در دید همگان است حساسیت بیشتری خواهد داشت.

وی به افرادی که تبحر و دانش کافی در این زمینه ندارند توصیه کرد: در منطقه زیبایی وارد نشوند.

رئیس کمیته علمی انجمن ایمپلنتولوژی ایران به تنظیم برنامه در انجمن ایمپلنتولوژی اشاره داشت و گفت: متأسفانه این رشته در دانشگاه تدریس نمی‌شود و ما برنامه‌ریزی درست و حسابی نداریم و باید سیاستی اتخاذ شود تا بلد از نابلد تمیز داده شود.

وی افزود: اگر فردی بهداشت را خوب رعایت کند، بیماری ژنتیکی نداشته باشد، سیگاری نباشد و دیابت و قند غیرقابل کنترل هم نداشته باشد می‌توان گفت که ایمپلنت در دهان این فرد عمر بسیار زیاد دارد؛ همچنین باید دقت داشته باشد که ضربه نامعقول به دندان وارد نکند و از آداب بد دندانی بپرهیزد.

بهنیا در تشریح علایم ایمپلنت موفق افزود: اگر طبق علایم کلینیکی ایمپلنت لق نباشد، لثه اطراف به خونریزی دچار نشده باشد، ملتهب نباشد و چرک از لثه خارج نشود و فرد احساس درد نداشته باشد می‌توان گفت این ایمپلنت موفق بوده است.

رئیس کمیته علمی انجمن ایمپلنتولوژی ایران افزود: ایمپلنت در فک بالا و پایین معمولاً بعد از 5 سال 98 درصد موفقیت نشان می‌دهد که هر چقدر سالها افزوده شود از درصد موفقیت تا حدی کاسته می‌شود چرا که برای عمر ایمپلنت سال مطرح نمی‌شود و رعایت بهداشت و مسائل جانبی مهم است.

وی قیمت ایمپلنت را در وسایل مصرفی، دستمزد جراحی و دستمزد پروتز عنوان کرد و گفت: قیمتهای ایمپلنت که توسط پیامک یا در بعضی از مطبها تبلیغ می‌شود و تفاوت چند صد هزار تومانی تا چند میلیونی را به دنبال دارد می‌تواند به خاطر تفاوت در جنس و کیفیت و قیمت پایه ایمپلنت باشد.

بهنیا گفت: ما همه تلاش خود را به کار می‌بریم تا به بیمار سرویس مناسب دهیم و از آسیب به بیمار چه به وسیله متخصص و چه غیرمتخصص جلوگیری کنیم.

رئیس کمیته علمی انجمن ایمپلنتولوژی ایران تصریح کرد: مراجعات افراد از خارج کشور برای انجام ایمپلنت نشان می‌دهد که دستمزد در ایران پایین است و این افزایش قیمت ایمپلنت به واسطه افزایش وسایل و تجهیزات و قیمت دلار است.

بهنیا تصریح کرد: در کشوری مثل سوئد برای بیمار بی‌دندانی و برای فک پایین او بیمه هزینه 4 تا 6 دندان را می‌دهد و این دندان‌ها رایگان ایمپلنت می‌شود که یکی از کارهای انجمن در آینده این است که با وزارت بهداشت لینگ شود تا بتوان قسمتی از هزینه ایمپلنت را تأمین کند.

دلایل تفاوت قیمت ایمپلنت

دکتر ابوالحسن مسگرزاده رئیس انجمن ایمپلنتولژی ایران نیز گفت: این یک کنگره استثنایی است چرا که انجمن علمی ایمپلنتولوژی ایران همراه یک مرکز تحقیقاتی بین‌المللی ITI که یک گروه علمی بین‌المللی برای ایمپلنت است این کنگره را برگزار می‌کند.

رئیس انجمن ایمپلنتولوژی ایران گفت: در این کنگره سخنرانان برجسته بین‌المللی آْخرین ابداعات روز دنیا در زمینه ایمپلنت را ارائه خواهند کرد.

مسگرزاده به روند استفاده از ایمپلنت در دهان اشاره داشت و تصریح کرد: وقتی ایمپلنت در داخل استخوان قرار می‌گیرد چگونگی ارتباط فلز تیتانیوم با استخوان یک امر مهم است که در طی این سالها تحولات بسیار زیادی در سطح ایمپلنت به وجود آمده است.

رئیس انجمن ایمپلنتولوژی ایران تصریح کرد: سطح ایمپلنت صیقل‌زده نیست و دارای خلل و فرج است که استخوان در داخل آن نفوذ می‌کند و پایه مهمی برای قرارگیری دندان محسوب می‌شود.

مسگرزاده به همکاری انجمن با مرکز تحقیقاتی ITI اشاره داشت و گفت: این مرکز تحقیقاتی دارای ابداعات بسیار زیادی در علم ایمپلنتولوژی است و به خصوص یک نوع ایمپلنت تولید کرده است که مورد تقلید و استفاده کشورها و کمپانی‌های دیگر است و یک نوع تحول و انقلاب در علم ایمپلنتولوژی محسوب می‌شود.

وی گفت : این مطلب که در کنگره دو روزه امسال که در تاریخ 14 و 15 آذر ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش برگزار می‌شود و 7 میهمان خارجی از دانشگاه برن بلگراد، ژنو و مرکز آموزشی آمستردام در این همایش شرکت خواهند کرد.

رئیس انجمن ایمپلنتولوژی ایران با بیان این مطلب که در کنگره امسال سخنران از داخل ایران نداریم گفت: پروفسور نیکولاسلنگ بنیانگذار اصول نوین ایمپلنتولوژی از جمله هفت سخنران مطرح این کنگره است.

وی گفت: برپایی این کنگره در خارج از کشور مستلزم هزینه و مشکلات ارزی بود و ما بر آن داشت تا این کنگره را در ایران برگزار کنیم.

رئیس انجمن ایمپلنتولوژی ایران از جمله موضوعات جدید در این کنگره را گذاشتن ایمپلنت و پیچیدگی‌های پیش روی آن عنوان کرد و افزود: گذاشتن ایمپلنت در یک استخوان سالم و خوب مسئله پیچیده‌ای نیست اما پیچیدگی از آنجا شروع می‌شود که وقتی فرد دندان خود را از دست می‌دهد استخوان فک شروع به تحلیل کند و این تحلیل ممکن است به سبب بیماری‌های قبلی و بیماری‌های لثه به وجود آید؛ البته پیشرفت علم تحلیل لثه را به طور فیزیولوژی در پی دارد.

وی به بازسازی و آماده کردن استخوان از دست رفته و نسج نرم اشاره داشت و گفت: وقتی ایمپلنت سالهای سال برای بیمار باقی بماند در آن موقع پیشرفت معنا پیدا می‌کند.

رئیس انجمن ایمپلنتولوژی ایران ادامه داد: در ایمپلنت چگونگی بازسازی نسج نرم و سخت، پیوند استخوان از بدن شخص و ساختن موادی که قادرند تحریک استخوان‌سازی کنند و همچنین انتخاب روش پیوند استخوانی و استفاده از چه ماده پیوندی از مهمترین مسائل پیش‌رو است.

وی تصریح کرد: ایمپلنت نیز مانند دندان طبیعی دچار عوارض می‌شود و نسوج اطراف آن می‌تواند بعد از کاربرد دچار یک سری مسائل مثل لقی شده و به از دست دادن ایمپلنت منجر شود بنابراین رعایت بهداشت و انجام یک سری کارها در حفظ ایمپلنت مؤثر است.

مسگرزاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر ورود پزشکان دندانپزشکان در حوزه ایمپلنت گفت: از نظر قانونی هر فردی که دکترای پزشکی و دندانپزشکی دارد می‌تواند در تمامی امور پزشکی وارد شود اما وقتی مشکلی پیش آمد قانون به سراغ آن فرد می‌آید البته اخلاق نیز باید لحاظ شود چرا که اگر کسی که تبحر لازم را نداشته و بر خلاف اخلاق پزشکی کاری را انجام دهد که با آن آشنا نیست مسلماً فقط به منفعت خود اندیشیده است.

وی ادامه داد: جراحان دهان، فک و صورت، متخصصان بیماری لثه و متخصصان پروتز از جمله کسانی هستند که می‌توانند به طور تخصصی ایمپلنت را انجام دهند.

مسگرزاده افزود: انجمن ایمپلنتولوژی ایران اکنون در صدد ارائه یک برنامه مدون برای همکارانی است که دوره ایمپلنت را در دوران تحصیل نگذراندند و با شرکت در برنامه‌های آموزشی انجمن می‌توانند تبحر لازم را برای انجام ایمپلنت در سطوح مختلف به دست آورند.

رئیس انجمن ایمپلنتولوژی ایران تصریح کرد: صرفاً قیمت ایمپلنت تعیین کننده کیفیت خوب آن نیست ولی ما در عمل از ایمپلنت هایی استفاده می‌کنیم که امتحان خود را پس داده باشد و نتایجی از کارکرد رضایت‌بخش آن در رسانه‌ها و ژورنال‌های قابل اعتماد علمی چاپ شده باشد.

وی به اختلاف قیمت ایمپلنت اشاره داشت و تصریح کرد: ایمپلنت های معروف گران هستند و ایمپلنت‌های مختلفی که امروز ارائه می‌شوند و شناختی بر روی آنها نیست نمی‌توانند قابل اعتماد باشند.

مسگرزاده افزود: متأسفانه اما ایمپلنت‌ تولید داخل نداریم و مجبوریم از ایمپلنت‌های معروف دنیا استفاده کنیم و با توجه به اختلاف قیمتی که وجود دارد باید وزارت بهداشت در این زمینه اظهارنظر کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۱
البته قيمت دستمزد پزشكان بسيار بسيار بيشتر تاثير دارد براي مثال براي درست كردن دست دندان مبلغ بسيار پاييني به دندانساز داده مي شود و ده برابر هزينه به پزشك مي رسد بيچاره بيماران !
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان