بازدید 124236
از پیام تسلیت دیرهنگام وزیر تا رئیسی که اتاقش را ترک نکرده است؛

التهاب در پردیس دانشگاه تهران با مرگ دردناک دانشجوی ارشد

معاون دانشجویی این پردیس نیز ضمن تأیید فرسوده بودن تأسیسات خوابگاهی‌ می‌گوید: برخی اظهارات دانشجویان در مورد کمبود امکانات درخوابگاه‌های پردیس به حق است، چرا که بیشتر این خوابگاه‌ها به دلیل قدمت زیاد فرسوده هستند و باید نوسازی شوند. نبود امکانات در بهداری دانشگاه و از سوی دیگر، فرسودگی تأسیسات خوابگاه‌ها باید‌ فوری ‌بررسی شود تا دیگر شاهد چنین رخدادهایی نباشیم.
کد خبر: ۳۵۹۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۰ 23 November 2013
التهاب در پردیس دانشگاه تهران با مرگ دردناک دانشجوی سنندجیبه رغم آنکه چند روز از این رویداد می‌گذرد، هنوز خبری از پیام تسلیت رئیس دانشگاه تهران نیست؛ کسی که درست یا نادرست، کمبود بودجه دانشگاه و تعمییر نشدن تجهیزاتی که جان دانشجوی تحصیلات تکمیلی را گرفت، به او نسبت می‌دهند و سکوت او را مؤید این امر می‌خوانند.

به گزارش «تابناک»، ساعات پایانی چهارشنبه گذشته، هنگامی که بارش باران پاییزی تمرکز را از همه عابران ربوده بود، «کوروش صوفیه» دانشجوی کارشناسی ارشد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران (واقع در کرج) در حال رفتن به خوابگاه، بر اثر برق گرفتگی ناشی از نقص در سیستم روشنایی محوطه، جان به جان آفرین تسلیم کرد؛ رویدادی تلخ که به گفته دانشجویان ساکن خوابگاه، ناشی از فرسودگی تأسیسات این خوابگاه و بی توجهی مسئولان به این مشکل بوده و موجی از اعتراض را در روزهای اخیر به همراه داشته است.

مفتول‌های فلزی بسته شده میان تیرهای روشنایی در شب حادثه، برقی کشنده به پیکر دانشجوی مرحوم منتقل کردند؛ برقی که نشأت گرفته از نقص سیستم برق رسانی به این تیرهاست

این رخداد تلخ از این روی مورد اعتراض دانشجویان واقع شد که بسیاری از دانشجویان پسر ساکن این خوابگاه، به ویژه آنهایی که ساکن بلوک‌های قدیمی‌تر هستند، بر این باورند که همه مسئولان دانشگاه بر مشکلات تأسیسات خوابگاهی آگاه بوده و با دانستن این مشکلات، کاری نمی‌کنند‌ و این بی‌توجهی تا آنجا ادامه یافته که پس از بروز چنین رویدادی، کسانی از طرف اورژانس دانشگاه به محل فرستاده می‌شوند که به گفته شاهدان نه تخصص داشته‌اند و نه توان کاری.

پیرو این رخداد، دانشجویان معترض نخست کلاس‌های آخرین روز هفته گذشته را به تعطیلی کشاندند و پس از آن، امروز نیز در رویدادی مشابه، تعطیلی کلاس‌ها با تحصن جمعی از دانشجویان در محوطه دانشگاه گره خورد، ولی اگر فکر می‌کنید این اعتراضات کوچک‌ترین واکنش اصلاحی در دانشگاه به همراه داشته است، سخت در اشتباهید!

اعتراض دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران

یکی از دانشجویان دکترای این دانشگاه (که نام وی «تابناک» محفوظ است) در این باره به خبرنگار «تابناک» می‌گوید: پردیس کشاورزی دانشگاه تهران، در حقیقت یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های این دانشگاه است که برخی تأسیسات آن‌گاه هفتاد سال و بیشتر قدمت دارند که همین قدمت و فرسودگی طلب می‌کرده تا تعمیر و نگهداری و کنترل شدیدتری صورت بگیرد که متاسفانه این گونه نشده است. بار‌ها برق گرفتگی خفیف دانشجویان بر اثر اتصال تیرهای روشنایی، با اعتراض ایشان به مسئولان همراه شده بود، ولی متأسفانه بی‌توجهی به بدیهی‌ترین موارد ایمنی سرانجام موجب جان باختن یکی از دانشجویان شد.

او می‌افزاید: از آغاز سال تحصیلی، برای هر مشکلی که به مسئولان مراجعه می‌کنیم، با پاسخ «بودجه نداریم» مواجه می‌شویم و کار به جایی رسیده که نه تنها پول مواد آزمایشی و تدارک پایان نامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی معوق شده و غذای پنجشنبه‌های خوابگاه به دلیل نبود بودجه لغو می‌شود، بلکه حتی هزینه‌کردهای معمولی مانند دستگیره در اتاق نیز پرداخت نمی‌شود. با چنین شرایطی معلوم است که خرابی‌ها تشدید شده و یکجا خودش را نشان دهد؛ حالا هم برق آن تیر را قطع کرده‌اند و سیم‌ها را چسب برق پیچیده‌اند و تمام واکنش مسئولان به جان باختن یک دانشجو بر اثر نقص سیستم برق رسانی همین شده است و بس!

اعتراض دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران

این دانشجوی تحصیلات تکمیلی در ادامه با گلایه از کارکرد مسئولان دانشگاه، می‌گوید: آنچه برای دانشجویان پردیس دانشگاه تهران دردناک‌تر از همه مسائل است، نه این رویداد تلخ است که می‌تواند تا حدودی حادثه به شمار آید و نه توقع رفع مشکلات چندین ساله در یکی دو روز است، بلکه این است که حادثه چهارشنبه شب روی داده و تنها واکنش مسئولان دانشگاه تهران نسبت به آن، تسلیتی بوده که جمعه شب روی خروجی سایت دانشگاه قرار گرفته و دکتر رهبر نه تنها سری به اینجا نزده، بلکه به عنوان رئیس دانشگاه تهران حتی زحمت صدور پیام تسلیت را هم به خود نداده است.

او می‌افزاید: این در حالی است که بیش از چهار هزار دانشجو که شاید بیش از 60 درصدشان دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند، در این واحد قدیمی و پر سابقه دانشگاه تهران ‌تحصیل می‌کنند و سهم بسزایی از مقالات علمی تولید شده در دانشگاه تهران را تولید می‌کنند ولی نه تنها شاهد تبعیض میان خود و دانشجویان دانشکده‌های واقع در تهران و یا پردیس مرکزی دانشگاه تهران هستند، بلکه با برخوردهایی مواجه می‌شوند که گویی بر سر نخواستنشان دعواست؛ پردیس کشاورزی و منابع طبیعی نه جزو استان تهران است و نه ‌استان البرز و حتی بوده که با فروش زمین‌های تحقیقاتی، منبع درآمدزایی دانشگاه مرکز هم بوده است.

التهاب در پردیس دانشگاه تهران با مرگ دردناک دانشجوی سنندجی

اگر به گلایه‌های این دانشجو که سال‌هاست ساکن یکی از خوابگاه‌های چند هزار نفری این دانشگاه است توجه کرده و به یاد بیاوریم که بر پایه قانون، هزینه اقامت ایشان در خوابگاه محاسبه شده و باید در آینده بارگردانده شود، درد دل دانشجویان این پردیس بیشتر محل تأمل خواهد بود. شاید از همین روی باشد که معاون دانشجویی این پردیس نیز ضمن تأیید فرسوده بودن تأسیسات خوابگاهی، می‌گوید: برخی اظهارات دانشجویان در مورد کمبود امکانات در خوابگاه‌های پردیس به حق است، چرا که بیشتر این خوابگاه‌ها به دلیل قدمت زیاد فرسوده هستند و باید نوسازی شوند. نبود امکانات در بهداری دانشگاه و از سوی دیگر فرسودگی تأسیسات خوابگاه‌ها باید ‌‌فوری ‌بررسی شود تا دیگر شاهد چنین رخدادهایی نباشیم.

اما در حالی که حضور نیافتن رئیس دانشگاه تهران در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی این دانشگاه پس از بروز حادثه‌ای تا این اندازه عجیب و دردناک و حتی دریغ ورزیدن وی از صدور پیام تسلیت، موجبات ناراحتی دانشجویان را فراهم آورده است، خبر می‌رسد که وزیر علوم این حادثه را به خانواده مرحوم و جامعه دانشگاهی تسلیت گفته است تا هر چند با تاخیر زیاد، سرانجام اتفاقی رخ دهد که حکایت از توجه مسئولان به مشکلات مجموعه تحت امر بوده ولو در حد صدور پیام است.

در پیام تسلیت رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که ساعاتی پیش روی خروجی یک خبرگزاری قرار گرفت، آمده است: «ضایعه اسفناک از دست دادن دانشجوی عزیزمان، شادروان مرحوم «کوروش صوفیه» موجب تأسف و تألم اینجانب گردید؛ این مولمه را به جامعه علمی و دانشگاهی کشور به ویژه خانواده محترم و معزای آن عزیز تسلیت گفته و برای آن مرحوم غفران الهی و برای بازماندگان صبرجزیل مسألت می‌نمایم."


گفتنی است، پیکر مرحوم «کوروش صوفیه»، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته دام پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، روز گذشته (جمعه) پس از تشییع، به سنندج منتقل شد تا در دیار خود به خاک سپرده شود.

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۲۴
انتشار یافته: ۵۳
به هر دلیلی که فوت کرده اند مگه دانشجوی اون دانشگاه نیست ؟ مگه هموطن نیست؟ بیشتر از اینها از مدیران دولت تدبیر و امید توقع هست . لطفا رویکرد این یکی را به حساب خودشان بگذارید .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
تو رو خدا چرا منفی میزنید؟ یک لحظه خودتان را جای دوستان.خانواده و همکلاسهای این دانشجو بذارید . آیا توقع یک تسلیت یا پیگیری حال دانشجویان کار شاقیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ضمن تسلیت به خانواده و جامعه دانشگاهی بابت این واقعه دردناک/
من الان دارم از خوابگاه می نویسم, امکانات برای ما دانشجویان کارشناسی ارشد در سطح مطلوبی نیست. برای ما سرعت اینترنت , کیفیت غذا , بهداشت,سالن مطالعه , تعداد دانشجوها در هر اتاق مهمه که متاسفانه از اکثر فاکتور ها محرومیم.
همین کم لطفی باعث میشه نخبه ها مهاجرت کنند/
واقعا همینه

بیاین خوابگاه های کوی (چه دانشگاه تهران چه علوم پزشکی تهران) رو ببینید، آقایون حاضرند فرزندای دلبندشون توی این اتاق کوچیک که 4 نفر توش زندگی می کنند بمونن؟
حاضرن خودشون یا بچه هاشون از غذای مزخرف دانشگاه بخورن؟
حالا خوبه ما دانشگاه تهرانی هستیم که یا رتبه های تاپ کنکوریم یا بچه های ورودی های استعدادهای درخشان مثل المپیاد... وای به حال بقیه جاها
پاسخ ها
خوابگاهی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
دلت خوشه هم دانشگاهی
نمیدونی بابچه های کارشناسی چه رفتاری میکنن
یه سربیا خوابگاه بهنام"تقاطع طالقانی قدس نبش کوچه بهنام جلو در قدس"اتاقمو2.5در3.5 هست و4 نفر ساکنیم.جاواسه نفس کشیدن نیس
یکم اهمیت بدهید به این جوانان و به این مردم!
خدا رحمتش کنه
این در حالی است که این پردیس شاید سختگیر ترین شرایط را از لحاظ دریافت هزینه خوابگاه غیره داشته است. مثلاً دانشحوی کارشناسی ارشد ترم پنج مبلغ بسیار بیشتری را باید بپبردازد. غذای 5 شنبه حذف شده است.
دانشجویان شبانه دکتری علیرغم قراداد بر طبق آیین نامه خود مصوب مسئولان، بایستی برای ترم نه شهریه اضافه بدهند (بر خلاف قراداد اولیه که مدت دوره دکتری را ده ترم اعلام کرده است). و این آیین نامه را عطف به مالسبق کرده اند.
و شرایط خوابگاه متأهلی این دانشگاه نیز خود داستانی است پر از آب دیده.
پاسخ ها
دانشجوی دانشگاه تهران
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
حق با شما است. من دانشجوی ترم 9 دکتری دانشگاه تهران هستم. از طرفی ما را مجبور به چاپ دو مقاله ISI مستخرج از پایانامه میکنند که در شرایط فعلی کشور هر کجا مقاله را میفرستیم رد میکنند و از طرف دیگر هزینه خوابگاه و غذا و ... را به یکباره بیش از دو برابر کرده اند.
ناصر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
حاجی جمعه ها هم یه کنسر تن یا لوبیایی می دادن اونم حذف کردن
بله از این اتفاقا برای دانشجوهای دانشگاه های تهران به دلیل فرسودگی تاسیسات و ساختمان ها زیاد افتاده. حدود دو سال پیش بود یه دانشجوی دختر توی خوابگاه دخترانه دانشگاه امیرکبیر به دلیل ریختن اسید توی فاضلات توسط خدمه ی خوابگاه کشته شد.
انا للله و انا الیه راجعون
من دانشگاه بهشتی پردیس عباسپور هستم ، چند روز قبل قسمتی از سقف حمام به خاطر شکستگی لوله آب فرو ریخت ، با توجه به مراجعه دانشجویان به مسئول خوابگاه هنوز هیچ تغییری صورت نگرفته و بقیه سقف هم در حال ریزش هست درحالی که دانشجویان مجبور به استفاده از همین حمام هستند ...
با عرض تسلیت به خانواده آن مرحوم و آرزوی صبر از جانب خدا برای این خانواده داغ دار .
به عنوان دانشجوی قدیمی دانشکده کشاورزی بسیار متاثر شدم و به خانواده آن شادروان تسلیت عرض می نمایم.
خدا رحمت کنه! منم میخواستم بیام اینجا واسه دکترا! اما الان پشیمون شدم
من و خانواده ام ساکن یکی از منازل ساختمانی این پردیس هستیم به خدا دلم خون شد وقتی خبر را شنیدم به جوانیش وبرای پدر و مادرش که شنیدم تنها پسر خانواده بوده......کاش درمانی برای دردهامان پیدا می شد.
عدم مسئولیت پذیری و سهل انگاری در جامعه ما ایران و عبور کردن از کنار مسائل کوچک به راحتی و چشم پوشی یک عده مسئول باید جوابگوی یک جوان نه بلکه هزاران جوانی که داغشان بر سینه مادران این عزیزان خواهد ماند و با مرگ یک فرد یک خانواده می میرد
ای کاش مسئولان، دانشجویان را همچون فرزندان خود می دانستند. روحش شاد.
تا کی باید عدم توجه به ایمنی باعث مرگ هم وطنان گردد در این حادثه اتصال یک سیم که قیمتش کمتر از 1000 تومان می باشد به سیم ارت یا میله راد می توانست باعث پیشگیری از مرگ این جوان و داعدار شدن خانواده اش میشد.
ای کاش مدیران به جای پرداختن به مسایل جنبی به این اصول توجه می نمودند

کارشناس ارشد ایمنی
تابناک تا حالا نظر منو قرار ندادی
تا به کی ؟
متاسفم...
حادثه ی دیگری 2 سال پیش در امیرکبیر اتفاق افتاد و متاسفانه هیچوقت نفهمیدیم چرا آمنه رفت...
این ها رو کدوم خدا بیامرزی ساخته که بهش رسیدگی نمیشه؟صرفنظر از ساخت ,تعمیر و نگهداری نقش اساسی در عمر سازه داره
اگه بودجه ندارن چرا دانشجو میگیرن؟
واقعا وضع خوابگاه های ما درپردیس اسفناک است...به داد ما برسید
حتما باید یکی بمیره؟؟
کلا" توی ایران تا قربانی ندیم یادشون به چیزی نمیفته.خدا رحمتش کنه...
خدا بیامرزدش.برای شادی روحش صلوات
روحش شاد...
من به عنوان یک دانشجو این حادثه را به خانواده ایشان تسلیت می گویم.
سلام
من اندک تخصصی در این زمینه دارم به نظرم اشکال از فرسودگی نیست اشکال از بسته نبودن در ترمینال باکس پایه است که این امر ربطی به فرسوده بودن ندارد این یک نوع کم کاری و سهل انگاری در امر نگهداری و بستن بعد از تعمیرات است که متاسفانه در اغلب پارکهای خوزستان هم همینگونه است
خدا به خانواده كورش صبر بده. واقعا وقتي فكر مي كنم با چه اميدي درس مي خوند بغضم مي گيره. به چه آسوني رفت و جان داد. در حالي كه مسئولين دانشگاه به جاي جبران، تمام سعيشون اين بود كه خبري منتشر نشه. واقعا از تابناك متشكريم كه اين خبر رو گذاشت در حالي كه خبرنگار شبكه استاني البرز رو امروز از تجمع امروز بيرون كردند
وزیر علوم هنوز یک ماه نیست وزات خانه رو تحویل گرفته آیا انتظار دارید در عرض کمتر از یک ماه به تمام امور مسلط باشد؟انصاف داشته باشید
سه سال پیش اتفاق مشابه ای در خوابگاه دخترانه دانشگاه لرستان،واقع در کیلومتر 5 جاده خرم آباد اندیمشک، رخ داد که یکی از بچه ها به خاطر برق گرفتگی جان باخت علت آن امر هم دستکاری فیوز خوابگاه توسط تاسیسات خوابگاه بود که به هیچ وجه فیوز خوابگاه قطع نمی شد! من آن سال ساکن خوابگاه بودم، شب وحشتناکی بود. با این خبر تلخ خاطره آن روزها زنده شد خدا به خانواده و دوستان ایشان صبر بده
تسلیت به خانواده دانشجوی کارشناسی ارشدپردیس دانشگاه تهران.
واقعاً تأسف داره و خجالت!
منم دانشجوی یک دانشگاه دولتیم هر لحظه امکان داره تخت بالایی یه دلیل نقص سقوط کنه روی من و من له شم!بق یخچالمون هم اتصالی داره برق اتاقمونم مشکل داشت هفته پیشم یکی ار بچه ها رو برق گرفت البته خفیف .
واقعا چه باید گفت؟؟
اگه پردیس منظور همون واحد پردیس بین الملل هست تا اونجایی که من میدونم شهریه اش دوبرابر دانشگاه آزاد یا بیشتر درمیاد،
بودجه نداریم دیگه چه صیغه ایه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
نه دوست عزيز اين پرديس بين الملل نيست.به دليل اينكه چند تا دانشكده داره بهش ميگن پرديس
ولمون کن بابا دلت خوشه.
احتمالا نشتي برق واتصال برق به بدنه باعث برق گرفتگي ان مرحوم شده است متاسفانه در اين كشور براي همه چيز پولهاي كلاني خرج ميشود به جز سيستم ايمني تجهيزات برقي
خدا انشاء... به خانواده اش صبر دهد. با هزار آرزو فرزندشان را به دانشگاه آنهم دانشگاه تهران فرستاده اند.
اینم از نخبه هامون
پاسخ ها
kian
| United States |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
خدا روحشون روشادوآرام كنه.
پیام تسلیت هیات رئیسه دانشگاه ساعت 21.47 دقیقه 29 آذز در سایت دانشگاه موجود است
من هم در سال های گذشته دانشجوی اون مجموعه بوده ام. بارها به خاطر کابل های سرگردان و آویزان و نبودن حداقل امکانات به مسوولین وقت اعتراض کردم اما دریغ از کوچکترین اقدامی! مشکل از نبود بودجه نیست از مدیریت است.
پیام تسلیتَ

باسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

با نهایت تاسف و تاثر درگذشت ناگهانی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کوروش صوفیه را به خانواده متالم ایشان و کلیه دانشگاهیان تسلیت عرض نموده و برای آن عزیز از دست رفته رحمت واسعه الهی مسئلت داریم

رئیس و اعضای هیات رئیسه دانشگاه و رئیس و اعضای هیات رئیسه پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران

جمعه 1 آذر 1392 15:31
با این اوضاع ،بعد اعلام میشه آمادگی داریم دانشجویان و متخصصین خارج از کشور به دانشگاههای داخلی برگردند!!
اصلا تقصيراديسونه ك برق رو اختراع كرده
با تشکر فراوان از سایت دوس داشتنی تابناک که تمامی صحبت ها و عکس های ارسالی بنده را بدون کم و کاست و در عین صداقت کامل منتشر نمودند.
امان از بی مسئولیتی ما ایرانیها !!!!!!!!!!
هيچ كدوم از اين حرف ها داغ دل اون مادر رو پر نمي كنه و اوني كه رفته بر نمي گرده
ما که از خوندن این خبر واقعا ناراحت شدیم
خدا به خانواده این جوان صبر بده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار