بازدید 3956
در مراسم نکوداشت نلسون ماندلا؛

لاریجانی: ۱+۵ رفتارهای گذشته را تکرار نکند

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه از مذاکرات هسته‌‌ای حمایت می‌کنیم، گفت: با وجود حمایت، شرایط را رصد می‌کنیم، طرف مقابل دنبال فریبکاری نباشد و بداند که نمی‌تواند زیر لفافه الفاظ حقوق صلح‌آمیز هسته‌‌ای ایران را نادیده بگیرد.
کد خبر: ۳۵۸۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۰ 19 November 2013
نمایندگان طرح سه فوریتی را نخوانده امضا کردند!رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه از مذاکرات هسته‌‌ای حمایت می‌کنیم، گفت: با وجود حمایت، شرایط را رصد می‌کنیم، طرف مقابل دنبال فریبکاری نباشد و بداند که نمی‌تواند زیر لفافه الفاظ حقوق صلح‌آمیز هسته‌‌ای ایران را نادیده بگیرد.

به گزارش «تابناک»، علی لاریجانی در مراسم اهدای اثر هنری نماد مبارزه با نژادپرستی به نلسون ماندلا که در محل تالار مشروطه مجلس تشکیل شد، اظهار کرد: چه دلیلی دارد که تنها چند کشور تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌‌ای داشته باشند؟ مگر ان‌.‌پی‌.‌تی، معاهده بین‌المللی نیست و بنا نیست ‌همه کشورهای عضو ان‌.‌‌پی‌.‌تی بتوانند از انرژی صلح‌آمیز هسته‌‌ای استفاده کنند؟

وی افزود: رفتار مضحک آمریکا و برخی کشورهای غربی را دیدیم که متأسفانه این روز‌ها در بغل نتانیاهو از بس که خوششان آمده غش کرد‌ه‌اند. مگر آن‌ها ‌نمی‌دانند که ان‌.‌پی‌.‌تی مقررات عام بین‌المللی و برای همه کشورهاست؛ پس چرا می‌خواهند این مقررات را خاص کنند؟ آیا این نمونه دیگری از تبعیض بین‌المللی نیست؟

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمریکا و برخی کشورهای غربی‌‌، همان رویه گذشته را ـ منتها با ادبیات متفاوت و بزک کرده ـ بر حسب شرایط تغییر می‌دهند؛ اما‌‌ همان اهداف گذشته را دنبال می‌کنند، در این شرایط تنها راه پیروزی‌‌ همان مقاومت است که در آفریقای جنوبی نیز دنبال شد، آن‌ها بدون مقاومت حاضر نیستند حقوق ملت‌ها را بدهند.

رئیس قوه مقننه در ادامه گفت: امروز آمریکا صد درصد از کشورهایی حمایت می‌کند که اولویت حقوق بشر را رعایت نمی‌کنند، چون جزو اقمار آن‌ها هستند چیزی نمی‌گویند؛ رویه‌ای که در دوران رژیم دیکتاتور شاه نیز در پیش گرفته بودند.

وی با تأکید بر اینکه امروز شرایط عوض شده است، گفت: امروز ملت‌ها بیدار شدند. نباید آمریکا گمان کند که کسی با الفاظ فریب آن‌ها را می‌خورد.

لاریجانی تأکید کرد: در مسأله هسته‌‌ای نیاز به الفاظ نداریم. باید مطمئن باشیم حقوق ملت ایران استیفا‌‌ می‌شود. در غیر این صورت کسی وقعی به این فریبکاری‌های ظاهری که یکی نقش بازی می‌کند و طرف دیگر نقش دیگر را بازی می‌نماید، نمی‌نهد، اکنون دوران شفافیت است.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: البته پیش از شفافیت در مسأله هسته‌‌ای، نیازمند شفافیت در صدق سیاسی هستیم، منتها یک نکته نیز نباید فراموش شود، آن زمان که نلسون ماندلا در آفریقا با رژیم آپارتاید مبارزه می‌کرد، صدایش را تنها برخی انقلابیون می‌شنیدند و برخی کشورهای دیگر خود را به خواب زده و از کنار موضوع می‌گذشتند.

وی افزود: آن زمان ماندلا هواداران و دوستان ما در آفریقای جنوبی وقتی می‌دیدند عده‌ای از کشور‌ها سکوت می‌کنند و گاهی دوپهلو حرف زده و گاهی با صراحت از دیکتاتوری آپارتاید حمایت می‌کردند حال و شرایطی داشتند که امروز مردم فلسطین دارند.

لاریجانی افزود: امروز دوستان ما در آفریقا و دیگر کشور‌ها بدانند، همان دردی که آن‌ها کشیده‌اند، مردم فلسطین حس می‌کنند، پس نباید در مقابل این ستم‌ها به خاطر برخی ‌منافع سکوت کرد و حقوق مردم فلسطین را زیر پا گذاشت، آن‌ها هم امروز مثل چند دهه قبل که جنایاتی ‌به مردم آفریقا وارد شد، مظلوم هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز خشنودی از اینکه امروز آفریقای جنوبی دارای حکومتی دمکراتیک و اثرگذار در آفریقاست، گفت: امیدواریم آفریقای جنوبی با‌‌ همان دردمندانه گذشته نسبت به سرنوشت مردم فلسطین و ظلم‌های دنیا حساس باشد، این زبان مردم ایران از مظلومین است، انقلابی که امام پایه‌گذاری کرد و در مبارزه با ظلم در آفریقا، فلسطین و قاره‌های دیگر تأکید داشت.

رئیس قوه مقننه خطاب به کشورهای زورگو گفت: کشورهای زورگو بدانند ملت ایران، ملتی مقاوم است که پای آرمان‌هایش ایستاده است، ما از مذاکرات در مسأله هسته‌‌ای حمایت می‌کنیم، لاکن شرایط را نیز رصد می‌کنیم.

وی افزود: طرف مقابل دنبال فریبکاری نباشد و در این مسیر گام‌های روشن بردارد، آن‌ها می‌گویند که فقط به دنبال این هستند که ایران دنبال سلاح هسته‌‌ای نباشد، ما هم این را قبول داریم و دنبال سلاح نیستیم، ولی بدانند که نمی‌توانند زیر لفافه الفاظ حقوق صلح‌آمیز هسته‌‌ای ایران را نادیده بگیرند، اینجا کاملا مرز روشن است.

لاریجانی افزود: اگر حرف‌هایی که در بیان می‌گویند بخواهیم در زبان دیپلماتیک ترجمه کنیم، بدان معناست که باید تمام حقوق صلح‌آمیز هسته‌‌ای ایران را به رسمیت بشناسند و آنگاه است که می‌توان به تفاهم رسید؛ اما اگر تصور می‌کنند در گام اول و گام‌های دیگر می‌توانند اموری را از ایران سلب کند، تصور واهی و اشتباه محاسباتی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی به بیانات مقام معظم رهبری اشاره و اظهار کرد: امروز مقام معظم رهبری تأکید دارد که دولت از مسیر دیپلماتیکی که انتخاب کرده، مسأله هسته‌‌ای از مذاکرات پیش ببرد اما در‌‌ همان چهارچوبی که گفته شد، ما معتقد هستیم که به سمت سلاح هسته‌‌ای نمی‌رویم، اما این به معنای ممانعت از داشتن حقوق هسته‌‌ای که صلح‌آمیز هسته‌ای، نیست، باید این حقوق محترم شمرده شود، ما در این راه مقاوم هستیم و امیدواریم ۱+۵ از عقلانیتی برخوردار باشد و رفتارهای گذشته را تکرار نکند.

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی به شگردهای استعمار برای تفرقه بین مسلمانان اشاره و اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که امروز در منطقه گرفتار شده‌ایم، آتش و تفرقه‌ای است که بین مسلمانان راه انداخته‌اند که این از شگردهای استعمار است، آن‌ها از کلمه واحدی که امام همواره از آن سخن می‌گفت، می‌ترسیدند، به همین دلیل دنبال بر هم زدن این اتحاد هستند.

لاریجانی با بیان اینکه باید این زمینه روشنگری صورت بگیرد، گفت: سخن ایران این است که با همه کشور‌ها به خصوص در جامعه اسلامی روابط مسالمت‌آمیز داشته باشد و در همین زمینه به تئوری وحدت مسلمین اعتقاد دارد.

وی تأکید کرد: این عده خلافکاری را که به وجود آمده‌اند و شخصیت مسلمانان را تخریب می‌کنند، ما از زمره تروریست‌ها می‌دانیم و از فرقه مسلمانان جدا می‌کنیم، آنچه ‌امروز در سوریه رخ می‌دهد، نمونه‌ای از این آتش‌باری است که غربی‌ها راه انداخته‌اند.

وی افزود: غربی‌ها از یک طرف می‌گویند با تروریست مخالفند؛ اما از طرف دیگر سلاح و پول به آن‌ها می‌دهند، متأسفانه عده‌ای هم در دام آن‌ها افتاده و شرایط را به وضعیت فرسایشی کشانده‌اند، آنچه در سوریه رخ می‌دهد و یا برخی کارهای تروریستی در عراق، افغانستان و لبنان انجام می‌شود، پرده‌هایی از کارهای جدیدی است که مبارزه با آن قدری مشکل است، چون زیر لفاظه ادبیات دینی انجام می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: باید در این زمینه صبور بود و روشنگری و مقاومت کرد همچون مقاومت اصیلی که حزب‌الله در لبنان دارد، هیچ‌وقت حزب‌الله و نیروهای اصیل دنبال درگیری فرقه‌ای نبودند و نیستند، ممکن است برخی نفهمند و حرکاتی علیه آنان انجام دهند ولی حزب‌الله صبوری می‌کند.

وی با بیان اینکه مقاومت کشورهای اسلامی عمیق‌تر خواهد شد، گفت: تردیدی ندارم بعد از مدتی چهره گروه‌ها و جریانات تکفیری برای مسلمانان روشن می‌شود که آن‌ها چه خدماتی به مسلمانان وارد کرده و چه خون‌هایی ریخته است منتها این شرایط پیچیده است و باید با صبوری، روشنگری کرد.

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در آغاز سخنانش به پرده‌برداری از اثر هنرمند شاهرودی به عنوان نماد مبارزه با نژادپرستی جهت تقدیم به نلسون ماندلا اشاره و اظهار کرد: این اثر پرده‌ای از ناجوانمردی‌هایی است که در دنیای امروز نیز رخ می‌دهد، این اثر هنری حکایت از دلمشغولی هنرمندی دارد که نمی‌خواهد تنها بگوید با یک وضعیت اسف‌باری از ظلم در گوشه‌ای از آفریقا مواجه هستیم بلکه زبان حالی برای امروز دارد و می‌خواهد رفتار‌ها و ناهنجاری‌ها نسبت به مردم در گوشه و کنار دنیا نشان دهد.

وی با اشاره به مبارزات ماندلا گفت: آن زمان که ماندلا در زندان بود، انقلابیون در ایران او را می‌شناختند و از شخصیت او به عنوان مبارزه علیه استعمار غرب یاد می‌کردند.

لاریجانی با بیان اینکه نظام سلطه به دنبال حاکم کردن برده‌داری بود، گفت: آن‌ها سال‌ها با رفتارهای نفرت‌‌انگیز می‌خواستند، نژادپرستی را بر مردم حاکم کنند که مردم آفریقا مبارزات بسیاری برای مقابله با آن انجام دادند، آمریکا و غرب این ستم ناجوانمردانه را انجام داده و سال‌ها مردم آفریقا را تحت استعمار قرار دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی به مبارزات انقلابی در ایران اشاره و اظهار کرد: زمانی که استعمار غرب، انقلابیون آفریقا را به زندان می‌انداخت و آن‌ها را با رفتارهای نژادپرستانه شکنجه می‌کرد، در زندان‌های ایران نیز انقلابیون شکنجه می‌شدند و آمریکا از شاه دیکتاتور به عنوان نوکر خود حمایت ‌و امام را تبعید می‌کرد.

وی گفت:‌‌ در‌‌ همان زمان، کار‌تر رئیس جمهور آمریکا فریاد حمایت از دمکراتیک و حقوق بشر را سر می‌داد؛ اما تا دقیقه آخر از رژیم شاه حمایت می‌کرد.

لاریجانی افزود: کشورهایی که جزو اقمار آمریکا بودند و در مقابل رفتارهای آمریکا در قبال رژیم دیکتاتور شاه و رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی سکوت می‌کردند، امروز می‌گویند که آمریکایی‌ها وفا ندارند و وقتی منفعتشان تمام شده، کاری با آن‌ها دیگر ندارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر در آفریقای جنوبی و یا ایران مقاومت صورت نمی‌گرفت، باز هم آمریکا و غربی‌ها به رفتارهای خود ادامه می‌دادند، رفتارهایی که اکنون در فلسطین انجام می‌دهند و مردم فلسطین چند دهه زیر فشار رژیم صهیونیستی قرار گرفته و آواره شده‌اند.

وی گفت: پرسش این است که آمریکا و غربی‌ها به دنبال احقاق حقوق مردم فلسطین هستند و یا اینکه شرایط را برای خانه‌سازی یهودی توسط رژیم صهیونیستی فراهم می‌کند. کدام یک از مذاکرات صلح به مردم فلسطین کمک کرده است؟ وضعیت مردم فلسطین بد‌تر از دورانی است که آفریقای جنوبی آن را تجربه کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار