بازدید 28385
۱

عزاداری زرتشتیان در تاسوعا و عاشورا

زرتشتیان در طول محرم و صفر چه در ایران و چه در خارج از ایران هیچ‌گاه مراسم عروسی و یا نامزدی و مراسم‎‎های شادی را برگزار نمی‎کنند چون اعتقاد دارند برگزاری شادی در ماه محرم و صفر برایشان نامبارک است.
کد خبر: ۳۵۷۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۴ 13 November 2013
این روزها که در هر کوی و برزن استان کرمان، شیعیان به اقامه عزای سیدالشهداء مشغولند، زرتشتیان این شهر که امام حسین(ع) را داماد ایرانیان می دانند به عزاداری می پردازند.

به گزارش خبرگزاری اهل‎بیت(ع) ـ ابنا ـ زنان و مردان سپیدپوش زرتشتی در کرمان با حضور در آتشکده گرد هم می‌آیند و برای امام حسین(ع) و یاران‌شان به سوگواری می‌پردازند، آنها امام حسین(ع) را داماد ایرانی‌ها می‌دانند.

"شهریاری" از اقلیت زرتشتی مقیم کرمان می‌گوید: زرتشتی‌ها در جای جای ایران به عشق اباعبدالله الحسین(ع) با شیعیان همنوایی می‌کنند و ارادت خاصی به سالار کربلا دارند.

وی ادامه می‌دهد: زرتشتی‌های کرمان برای روز تاسوعا و عاشورا اهمیت خاصی قائل هستند و هر ساله با شروع محرم همپای مسلمانان به عزاداری می‌پردازند، آنها در آیین خود پوشیدن لباس سفید را مقدس می‌دانند و زنان و مردان سپید پوش زرتشتی با حضور در آتشکده گردهم می‌آیند و برای امام حسین و یارانش به سوگواری می پردازند.

زرتشتیان امام حسین را داماد ایرانی‌ها می‌دانند، شهریاری در این مورد می‌گوید: چون پس از جنگ اعراب و ایران در اواخر دوره ساسانی شاهدخت شهربانو به همسری فرزند علی(ع) در آمد. 

ما زرتشتیان امام حسین را داماد ایرانی‌ها می‌دانیم و به داشتن داماد شجاعی چون امام حسین(ع) افتخار می‌کنیم.

وی با بیان این‌که زرتشتیان کرمان امام حسین(ع) را سرور آزادگان جهان می‌دانند، ادامه می‌دهد: ما با خواندن دعا و طلب ادامه راه آزادگان دنیا مراسم دادن نذری خود را برگزار می‌کنیم.

وی می‌افزاید: بسیاری از زرتشتیان کرمانی روزهای تاسوعا و عاشورا نذری می‌دهند و این نذری را به روح شهدای کربلا هدیه می‌کنند،هم‌چنین زرتشتیان مقداری ازغذای مراسم امام حسین را برای تبرک در طول سال نگهداری و در غذای سالیان خود استفاده می‌کنند.

شهریاری می‌گوید: در سال‌های نه چندان دور که تاسوعا و عاشورا و اربعین با نوروز و جشن سده مقارن شده بود، از طرف انجمن زرتشتیان اعلام شد که بخاطر ماه عزاداری مراسم سنتی انجام نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: ما در طول محرم و صفر چه در ایران و چه در خارج از ایران هیچ‌گاه مراسم عروسی و یا نامزدی و مراسم‎‎های شادی را برگزار نمی‎کنیم چون اعتقاد داریم برگزاری شادی در ماه محرم و صفر برای ما نامبارک است.

شهریاری می‌گوید: با نهادینه کردن فرهنگ عاشورا به عنوان آزادگی و انسانیت، هیچ اختلافی بین مذاهب وجود نخواهد داشت. ما خوشحالیم که فرزندانمان، فرهنگ آزادمردی و پایبندی به عقاید را بیاموزند، امام حسین(ع) در این زمینه یک الگو است.

خورشیدی دیگر زرتشت کرمانی که برای عزاداری همراه با فرزندش به تکیه فاطمیه کرمان آمده است، می‌گوید: ما به اعتقاد برادران و خواهران مسلمان خود احترام می‎گذاریم و این احترام را بسیار پسندیده و خرسند می‎دانیم، امام حسین(ع) فقط برای مسلمانان نیست و جامعه زرتشتیان همیشه نسل در نسل از مریدان و دوستداران امام حسین(ع) بوده است.

وی می‌گوید:معتقدم راه امام حسین(ع)، دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم بوده است و این جمله امام حسین (ع) که می‌فرمایند:«اگر دین ندارید آزاده باشید» اگرچه یک جمله کوتاه است، اما پر از مفهوم است، این جمله نشان می‌دهد که امام حسین (ع) به تمام افراد و جامعه بشریت غیر مسلمان احترام می‌گذاشته و در باور ما زرتشیان این سنت پسندیده و حسنه پایدار مانده است.

خورشیدی در مورد احساسش از حضور در مراسم عزای سالار شهیدان می‌گوید: افتخار می‌کنم که همراه با فرزندم در اینجا حضور دارم چرا بودن در اینجا لیاقت می‌خواهد و خوشحالم حداقل لیاقتش را به من داده‌اند، حسین(ع) متعلق به همه انسان‌های آزاده و عدالت جوست.

وی با بیان این مطلب که معجزات و کراماتی را از امام حسین(ع) و خواندن زیارت عاشورا در تک تک گرفتاری‌های زندگی‌ام دیده‌ام، بی‌اختیار اشکهایش سرازیر می‌شود و ادامه می‌دهد: در قلبم ارادت ویژه‌ای به امام شما دارم، هر وقت دلم می‌گیرد زیارت عاشورا را می‌خوانم و سپس آرامشی خاص همه وجودم را فرامی‌گیرد.

امام حسین(ع) متعلق به همه انسان‌ها و قرون است و هر چقدر که از واقعه عاشورا می‌گذرد، حقیقت عاشورا و کربلا روشن‌تر می‌شود و نشان داده می‌شود که در هیچ دوره و هیچ نظامی ظلم پایدار نیست، بلکه آنچه پایدار است، آزادگی، شرافت، عزت و استقلال است و این چنین است که وجود مطهر امام حسین(ع) دل هر عاشقی را شیفته خود می‌کند و حتی غیرمسلمانان هم ایشان را دوست دارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۱
سلام بر سید الشهدا
سالها با هموطنان زرتشتی کار کرده ام و ایشان را درستکارانی دیدم که در دل ارادتمند اما حسین هستند و هموچون ما منتظر ظهور منجی.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی