بازدید 65653

وقتی که مجتهدزاده برای تیم مذاکره‌کننده ایران بغض کرد

دومین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱ در ژنو در دوره اخیر، به رسیدن به یک متن مشترک بسیار نزدیک شد، ولی سرانجام رویکرد هیأت فرانسوی باعث شد که هیأت‌ها، کار را به چند روز بعد موکول کنند؛ ارزیابی کلان از روند مسأله هسته‌ای ایران، موضوع گفت‌وگو با پیروز مجتهدزاده بود. در جایی از این گفت‌وگو، این استاد پرسابقه دانشگاه برای هیأت مذاکره‌کننده بغض کرد.
کد خبر: ۳۵۷۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۱ 11 November 2013
وقتی که مجتهدزاده برای تیم مذاکره‌کننده ایران بغض کرد
 دومین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در ژنو در دوره اخیر به رسیدن به یک متن مشترک بسیار نزدیک شد، ولی سرانجام رویکرد هیأت فرانسوی باعث شد که هیأت‌ها، کار را به چند روز بعد موکول کنند، ارزیابی کلان از روند مسأله هسته‌ای ایران، موضوع گفت‌وگو با پیروز مجتهدزاده بود که متن کامل آن را می‌توانید در اینجا بخوانید. در جایی از این گفت‌وگو، این استاد پرسابقه دانشگاه برای هیأت مذاکره‌کننده بغض کرد.

دکتر پیروز مجتهدزاده از کارشناسان روابط بین‌الملل و مدیرعامل بنیاد پژوهشی یوروسویک در لندن است. مهم‌ترین پاسخ‌های ایشان به پرسش‌های «تابناک» به این شرح است:

ــ  بعد از انقلاب اسلامی رودرویی بین ایران و امریکا به وجود آمد. ایالات متحده نیز ‌سلسله اقداماتی علیه نظام جدید ایران به منظور ساقط کردن و یا از حیز انتفاع انداختن نظام جدید انجام داد که این ‌حرکت‌ها در آغاز راه، جنبه عصبانیت ناشی از اشغال سفارت ایران را داشت.
 

ــ رفته رفته کشورهای همدست امریکا در غرب به این کشور پیوستند. این مرحله ادامه داشت تا این که جورج دبلیو بوش به سیاست امریکا راه یافت. او سیاست امریکا را به سمت اقدامات تهاجمی برد، به گونه‌ای که در چند مرحله دیدیم که امریکا بهانه‌هایی‌ برای دست زدن به یک اقدامات نظامی علیه ایران ایجاد می‌کرد.

ــ مسأله هسته‌ای برگرفته از گزارش تحریک‌آمیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که تحت فشار امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها ارائه شد. این بهانه همه بهانه‌های قبلی را تحت الشعاع قرار داد.
 
ــ بوش تلاش می‌کرد به اصطلاح جامعه جهانی (اصطلاحی که بنده قبول ندارم. نمی‌شود شما میان دویست ملت در جامعه جهانی، سی یا چهل‌ دولت را انتخاب کنید و آن‌ها را جامعه جهانی بنامید‌) را علیه ایران بشوراند و از جهتی دیگر کوشیدند در سازمان ملل تحریم‌های به اصطلاح کمرشکن طراحی و تصویب کنند.
 
ــ آخرین این نوع تحریم‌ها که خوشبختانه دو سال پیش خنثی شد، موقعی بود که آن‌ها تصمیم گرفته بودند، صدور نفت از سواحل ایران را تحریم کنند، که می‌توانست منجر به جنگ شود. خوشبختانه حرکتی از طرف ایران صورت گرفت و خود بنده هم در این زمینه دست‌اندرکار بودم. ما اعلام کردیم که این کار به منزله اعلام جنگ علیه ایران است و در این صورت ایران هر نوع واکنشی را برای خود از جمله بستن تنگه هرمز و هدف قرار دادن مواضع نفتی کشورهای دیگر ‌حق می‌داند. این اقدام مؤثر شد و اروپا از این وضعیت دست برداشت.

ــ عربستان سعودی همزمان در جبهه دیگری ‌اقدامات تروریستی علیه ایران و موقعیت‌های ایران در خاورمیانه و پاکستان انجام می‌داد و توانست نوع جدیدی از تروریسم را به جهان سیاست نشان بدهد. دیر یا زود امریکای خفته در ارتباط با نقش عربستان درخواهد یافت، آن کشوری که تروریسم جهانی را شکل داده، ایران نیست، بلکه عربستان است.
 
ــ هرچند دولت آقای خاتمی قبلا توانسته بود، به دلیل سیاست‌های جدید گفت‌و‌گوی تمدن‌ها و تنش‌زدایی، جلب توجه کند و برای مدتی آرا‌مش را بیاورد، از سوی دیگر مماشات نشان داده شد.

ـ اشتباهات سیاست خارجی خاتمی زیاد است؛ مثلا ترتیبی داده شده بود که ‌‌تصادفی در سازمان ملل، آقای خاتمی و کیلنتون با هم دیدار کنند، ولی در آخرین لحظات آقای خاتمی پنهان شد و این دیدار انجام نگرفت.

‌ـ یکی دیگر از اشتباهات این است که وی خود را در سیاست خارجی تصمیم‌گیر جدی نمی‌دانست. در صورتی که این کار اشتباهی بود.

 ـ الان هم به آقای روحانی ‌می‌گویم که اگر شما هم می‌خواهید، بگویید هیچ کاره هستید کنار بروید. قانون اساسی تکلیف را روشن ‌‌و اختیارات و مسئولیت‌های ریاست جمهوری را مشخص کرده است، نه این که ‌اگر روزی در روابط خارجی مشکلی پیش آمد، آن را به گردن رهبری بیندازیم.

 ـ من نمی‌خواهم تیم‌های گذشته در حوزه سیاست خارجی را نقد کنم، چرا که آن‌ها در دوره‌هایی که مسئول مذاکرات بودند، مشکلات دوران خودشان را داشته‌اند.

ــ در دوران آقای جلیلی فترتی توجیه ناشدنی پیش آمد. علت اصلی این بود که هیچ یک از طرفین واقعا به دنبال حل موضوع نبودند. امریکا و همدستان به دنبال وقت گذرانی بودند تا بر اثر گذشت زمان فشار‌ها تأثیر کند و پذیرفتن بی‌گناهی ایران نیز به تأخیر بیفتد، چون در صورت اثبات بی‌گناهی همه چیز تموم می‌شد. از طرف دیگر ما هم برنامه‌ای مشخص و قاطعی نداشتیم. حل مشکل هسته‌ای ایران، نیازمند تمرکز فراوان بود. اما تیم قبل می‌خواست موضوعات دیگر را نیز در مذاکرات بگنجاند.
 
ــ انتخابات دوره جدید در حالی شکل گرفت که غرب از سیاست‌های گذشته خود خسته و ‌دچار افول سیاسی و اقتصادی شده است. دیگر برای آن‌ها صرف نمی‌کند، سیاست‌های پیشین را ادامه دهد.
 
ــ از انتخابات ایران ترجمه درستی شد. این انتخابات، مأمور ساختن دولت برای حل مشکلات سیاسی و اقتصادی بود. در واقع پیام به غرب این بود که ما به شما صادقانه اعلام می‌کنیم خواستار حل بحران‌ها و حل موضوع هسته‌ای هستیم. خوشبختانه این پیام اثر کرد.

ــ خوشبختانه دولت جدید در مقابل همه فشار‌ها مقاومت کرد و در رأس دیپلماسی ایران شخص با کفایتی گذاشت.

ــ نباید ابتکارات دیپلماتیک ایران برای حل موضوع هسته‌ای تعبیر به تلاش ایران به روابط دوجانبه با امریکا شود. مطلقا چنین هدفی چه رسمی و غیر رسمی تا جایی که من می‌دانم، در میان نیست. این شبهه می‌تواند خدشهٔ بزرگی در کار مذاکرات باشد. آنچه از نیویورک تا اینجا اتفاق افتاد، تنها و تنها برای حل بحران هسته‌ای است.

ــ اگر از نظر تکنیکی و تاکتیکی به برنامه‌ریزی خارجی نگاه کنیم، نخست باید مسائل مهم را حل کرد. از جمله بحران‌های هسته‌ای و بحران‌هایی که ناشی از آن است. اگر مثل دوران گذشته بخواهیم تمام مشکلات جهان را حل کنیم به نتیجه‌ای نمی‌رسیم.
 
ــ تحریم‌ها یک عامل عمده در ایجاد بحران‌های موجود است. وقتی صحبت از حل بحران‌ها می‌کنیم، لزوما بحث تحریم‌ها نیز می‌شود.

ــ ادعای گفت‌وگو به خاطر فشار تحریم‌ها حرف اسرائیلی‌هاست. آن‌ها باید این گونه استدلال کنند. آن‌ها از هر فضایی برای به شکست رساندن پروسه مذاکرات استقبال می‌کنند. ما باید برای سخنان اسرائیلی پشیزی ارزش قائل نشویم.
 
ــ ۵+۱ از آغاز برخوردش با ایران هیچ گاه در راهبردش یکپارچه نبوده ‌و این عدم یکپارچگی صورت‌های گوناگونی به خود می‌گیرد. مثلا در دوره‌ای آلمانی‌ها، مدتی چین و روسیه و در بیشتر موارد ترمز اصلی را برای توقف مذاکرات را امریکایی می‌کشید. ۵+۱ زحمت بسیاری کشید تا آمریکا را نرم کند. در این دور امریکایی‌ها همراه شده‌اند، برای همین تل‌آویو دستپاچه شد.

ــ در امریکا صهیونیست‌ها قدرت دارند؛ اما قدرت مطلق نیستند. در فرانسه با روی کار آمدن دولت سارکوزی، نفوذ صهیونیست به طور وحشتناکی افزایش پیدا کرد؛ یعنی خود سارکوزی یک عنصر صهیونیستی بود. در دولت اولاند نیز وزیر خارجه‌اش صهیونیست است. این یک وضعیت جدید در فرانسه است. تاریخ سیاسی فرانسه در جمهوری پنجم چنین چیزی را در گذشته خود ندارد.

ــ دولت اسرائیل ائتلافی است. برخی از این احزاب، بسیار بی‌منطق‌تر و افراطی‌تر از خود نتانیاهو هستند. نتانیاهو می‌خواهد برای ماندن در عرصه سیاست اسرائیل، نشان دهد که من همه تلاش خود را برای شکست کشاندن این مذاکرات به کار گرفته‌ام. من فکر می‌کنم که اسرائیل هر چه قدرت داشته برای به شکست دادن این مذاکرات انجام داده است. اگر اسرائیل یک بار دیگر مثلا ایران را تهدید نظامی بکند، با توجه به شرایط جدید مطمئنا خود غربی‌ها با این سیاست این کشور به مشکل خواهند خورد.

ــ مذاکرات داشت به موفقیت نهایی می‌رسید و حتی امریکایی‌ها که بیشترین پافشاری‌ها را داشتند کوتاه آمدند، ولی در آخرین لحظه وزیر خارجه فرانسه تحت تأثیر مذاکرات تلفنی مستقیم ‌با اسرائیل، ناگهان ترمز ‌کشید.

ــ بی‌گمان ما وارد مرحله جدی از روابط دو طرف شده‌ایم. با توجه به طبیعت زندگی انسانی که همیشه رو به پیشرفت است، ما دیگر به دوران نتانیاهو و جورج بوش بر‌نمی‌گردیم.

ــ غرب تنها یک چیز می‌خواهد. ایران نباید به تکنولوژی هسته‌ای دست پیدا کند، چرا که صهیونیست‌ها مخالف هستند. غرب هدف مهم دیگری ندارد. اینکه غرب به دنبال حقوق بشر و دمکراسی و... است، بسیار اشتباه است.

 ــ اگر ایران امروز متعادل، آرام و دیپلماتیک رفتار می‌کند، ناشی از فشارهای امریکا نیست. بلکه ناشی از ضرورت‌های ملی کشور ماست.

ــ شرم بر ما باشد که اگر امریکا فشار آورد و ما در مواضع خود کوتاه بیاییم. این پیام روشنی از من به روشنفکران کلاسیک باشد که بس است. بروید مطالعه کنید و طبیعت سیاست را بفهمید چیست.

ــ در مورد آینده نمی‌توان پیش‌بینی کرد، اما می‌توان حدسیاتی داشت. اگر ما در مذاکرات موفق شویم، با جهانی جدید روبه‌رو خواهیم شد. در این دنیای جدید ما نیاز نداریم با تاکتیک‌های قبلی نقش خود را ثابت کنیم. پس از این ما صاحب نقش ثابت و به رسمیت شناخته خواهیم بود. ما بسیار محترمانه و مقتدرانه و عاقلانه برخورد خواهیم کرد، آن چنان که همه قدرت‌ها تلاش خواهند کرد با ایران به موازنه برسند.

ــ من دلم می‌سوزد (صدای مجتهدزاده بغض‌آلود می‌شود)، نمایندگان ما در ژنو دو شب نخوابیدند طرف غربی هم نخوابید. در واقع آن‌ها هم چنین دغدغه‌ای دارند.

ــ اگر موفق به توافق نشدیم باز هم باید گفت جهان سیاسی اطراف ایران دگرگون شده است. این دوران درخشان نخواهد بود اما مناسب‌تر خواهد بود. امیدوارم تشکیلات سیاسی ایران تحولات را از این دید ببییند؛ یعنی از دید ژئوپولتیک. در ژنو در دوره اخیر، به رسیدن به یک متن مشترک بسیار نزدیک شد، ولی سرانجام رویکرد هیأت فرانسوی، باعث شد که هیأت‌ها، کار را به چند روز بعد موکول کنند؛ ارزیابی کلان از روند مسأله هسته‌ای ایران، موضوع گفت‌وگو با پیروز مجتهدزاده بود. در جایی از این گفت‌وگو، این استاد پرسابقه دانشگاه برای هیأت مذاکره‌کننده بغض کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۷۵
انتشار یافته: ۵۶
غرب فقط یک چیز می خواهد. ایران نباید به تکنولوژی هسته ای دست پیدا کند، چرا که صهیونیست ها مخالف هستند. غرب هدف مهم دیگری ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
نه جانم . غرب می حواهد ایران بی بخار باشد. کشوری مثل عریستان. مسئله هسته ای بهانه ای بیش نیست.
نوید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
خیلی ساده لوحانه هست اگه فکر کنیم غرب فقط با تکنولوژی هسته ای مشکل داره
کل نظام جمهوری اسلامی و هر فعالیتی که در راه پیشرفت انجام بده یک مشکل غرب هست
شایان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
هسته ای بهانست به قول دوستمون غرب میخواد ما یه کشور معمولی مثل بقیه کشورا باشیم ولی شرایط جغرافیایی و منابع و هممچنین مردم عجیب ایران شرایط رو برای ابر قدرت شدن فراهم میکنن چیزی که اونا نمیخوان.
با سلام، متاسفانه تا زماني كه سايه اسرائيل از طريق هر كدام از كشورهاي عضو 5+1 بالاي سر مذاكرات باشد اين مذاكرات به نتيجه نخواهد رسيد چرا كه اين رژيم جعلي به دنبال اين است كه قدرت مطلق منطقه باشد و اين به معناي عدم پيشرفت علم و تكنولوژي در منطقه خاور ميانه مي باشد.
سياست تهاجمي غرب مبتني بريا زده سپتامبر پوست انداخًته وتغًييير كرده وحالت تهاجمي را كنار گذاشته است منافع مردم امريكا نسبت به منافع إسرائيل براى أولين بار دردو لت امريكا در أولويت قرار گرفته است بس بايد منتظر تغييرات زياد ومتبت در منطقه بود
دوست دارم آقای مجتهد زاده احسن بر شما
در این ایام عزیز از درگاه خدای متعال میخواهیم گشایشی در کارها ایجاد شود و برای سلامتی جهادگران عرصه دیپلماسی خالصانه دعا میکنیم.
خدا عمرش بدهد . این اقای دکتر پیروز مجتهد زاده از ذخایر ارزشمند و دانشمند علم ژیوپولتیک ایران و مشاور عالی حکومت است دانش ایشان به روز و کاملا به مسایل سیاسی مسلط است
حالا باید به پیر جماران که گفت اسرائیل غده سرطانی است وباید محو شود احسنت گفت وارزو کنیم که این ام الافساد را برچینیم انشاالله
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
با سلام آقا مهدي با اين كامنت به قول معروف درست ودقيق زدي وسط خال اجرت با سيد الشهدا وابوالفضل.
فقط ماتا میتوانیم باید خودراقوی کنیم،چون این زورگویان جز زبان زورچیز نیمفهمد،دنیای امروزما پراز زورگویان بی منطق......
نظراتون جالب نبود. آقای دکتر مجتهد زاده سیاست را خوب درک میکند و غرب را هم خوب میشناسد. امیدواریم از نظرات ایشان بیشتر در تحلیل های سیاسی استفاده شود. ایشان ضمنا تاریخ ناطق خلیج فارس هم هستند
لطفا دیگر با پژو و رنو همکاری نکنید تورا به قرآن.
متاسفانه دولت جديد با شيب بسيار تند درحال مذاكره و توافق است . وقتي آمريكا و ديگر دولتهاي غربي باهمه فشار تحريم و تهديد مستاصل شده اند دليل اينهمه عجله از سوي ايران چيست . آقاي روحاني : راي ما اينهمه شيب تند نداشت شما دكتراي حقوق هستيد پس بايد صبورباشيد آنهم در امور بين المللي .
صحبت ها ایشان را تا حدود زیادی می پسندم: ...غرب از سیاست های گذشته خود خسته شده است. غرب دچار افول سیاسی و اقتصادی شده است. دیگر برای آنها صرف نمی‌کند سیاستهای پیشین را ادامه دهد."
اگر مسئولین ما محتوای این حرف را بفهمند ( که جان کری هم خسته شدن آمریکائی ها را مستقیما بیان کرد) ، راه کارهای بسیاری از آن منتج می شود.
غربی ها بخاطر رضای خدا نبود که دو شب نخوانیدند ، به این دلیل بود که گوشتشان زیر دندان زمان است و ما می توانیم دنیا را برای آنان بهتر کنیم ( البته باید پرسید چرا؟) و هم می توانیم با مانور ابتقام همه این ساله و کودتا ها و جنگها و بی احترامیها را بصورت درسی در تاریخ به آنها بیاموزیم
... گفتنی بسیار است
با توسل به درگاه امام حسین(ع) التماس دعا
انشاالله خداوند به کشور ما و ملت مان کمک کند به حق خود برسند و مذاکرات به خوبب پیش رود
انشاا...استادمجتهدزاده پاینده باشندوقلبشان برای وطن به تپد......
تا صنعت وارد این مملکت نشه استقلال یک افسانه است.
ما برای اینکه در دنیا سیاست مستقل خود را داشته باشیم باید به یک کشور صنعتی تبدیل شویم و با این دلال بازی و رکود و قهقرای تولید به هیچ جا نمی رسیم و وضع روزبروز بدتر می شه تا ملت اینو درک نکنه، تا برای تحصیلکرده ها و استادان دانشگاه و پژو هشگرا و کارگرا و کشاورزانمون ارزش قایل نباشیم ما استقلال نخواهیم داشت.
تيم مذاكره كننده بچه مذهبي اند پس لبيك ياحسين
یک گروه ادم کش وتروریست بر دنیا حاکم شده اون هم اسراییل
به نظر من تیم مذاکراتی ما مثل یه تیم فوتباله که رفته جام جهانی ...الان همه ملت اعم از مسلمون و غیره باید از این تیم حمایت کنیم . از اینکه دیدم تیم ما به کاپیتانی اقای ظریف اینهمه تلاش کرد به یاد مسابقه ایران و استرالیا افتادم . دلم میخواد از ته دلم فریاد بزنم بچه ها موفق باشید انتظار ما از شما فقط یک گل هست ... که اونم ایشالله میکارید تو سینه این غربیهای بی همه چیز ...
به هر حال عقلانیت برنده خواهد شد بی عقلی جایی ندارد
غرب ملعون از انقلاب اسلامی سیلی جانانه ای خورده. لذا امید بستن باینها خطای نابخشودنیست. امت اسلامی باتوکل بخدای قادر. تاثیر صبر ومقاومت را بزودی خواهد دید
اونا دارن تمام تلاششونو میکنن تا این مذاکرات به نتیجه نرسه ولی دولتمردهای ما باید حواسشونو جمع کنند تا از این حرفها ازرده خاطر نشوند و فقط منافع کشور رو در نظر بگیرند و به آینده امیدوار باشن.
نمی دونم چرا با هرکی توافق می کنیم بعدش معلوم میشه رئیس یکی دیگه بوده
دل نازک بودن خوب است .. بغض کردن خوب است ... اما دل نازک بودن و بغض بعد از پیروزی خوب است ...
بغض از روی ضعف به هیچ عنوان!!!

آقای ظریف با روی گشاده و خندان در دل تک تک ملت ایران جای دارد و واقعا چه موافق و چه مخالف این دولت چهره ایشان را میپسندند
کلّیه مسولین عزیز به ندای ملت گوش دهند ...
ملت سختیها را تحمل کرده ... چون مطمئن است پایان شب سیه سپید است ...
اکنون به پایان آن شب نزدیک میشویم و این دولت تدبیر و امید، با تدبیر خود امید را به دل ملت ایران آورده است
آقای روحانی! آقای ظریف! نیروی 76 میلیون ایرانی در پهنه 1648195 کیلومتری ایران زمین با تمام قوا و توان پشتیبان شما هستند...
آمریکای جنایتکار نیز به پایان ابرقدرتی اش نزدیک شده است ...
اکنون زمان قدرت نمایی پیرخفته آسیاست که با تمام قوا در حال برخاستن است ...
درود بر سرزمین مادری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
بغض ایشان ازضعف نبود.ازروی عاطفه است دوست عزیز.
اميدوارم هرچه به نفع كشور است پيش آيد.آاااااااااامين
سیاست یعنی رسیدن به هدف و منافع با کمترین هزینه ......کاری که 8 سال نتونستیم خوب انجام بدیم ....
این بازی که فرانسوی ها درآوردندسناریوی از پیش طراحی شده بود اساسا 5+1 رضایت اسرائیل را مقدم بر توافق باایران میدانند.
نتیجه : اسرائیل اگر از روزگار پاک شود خاورمیانه خصوصا مردم فلسطین نفس راحتی میکشند و محوشدن اسرائیل محقق نمیشود مگربا همبستگی کشورهای عربی ( که این هم محال است )ومسلمان جهان .
خسته نباشند
گاهی وقتا باید کوتاه اومد تا به موقش مثل
افعی حمله کرد
مرگ بر اسرائیل
اسراییل دارد. مراسم تدفین خود را تدارک می بیند
بیچاره سوسیالیسهای فرانسه که تحت تاثیر سیاستهای صهیونیست غاصب است * معنی آزادگی سوسیالیست فرانسوی راهم فهمیدیم*کجاست آقای شیراک؟
به نظرم غرب به چیزی کمتر از خشکاندن ریشه ایران و ایرانی راضی نباشد و هسته ای شدن کاملا بهانه ای بیش نیست.
با توكل واقعي بر خدا وپشتيباني وهمبستگي ملي با تيم مذاكره كننده،مي توان بر نيت شوم صهيونيست ها غلبه كرد آمريكا به نمايندگي از طرف صهيونيست ها هر نوع اقدامي براي به زمين زدن انقلاب ونظام جمهوري اسلامي ايران از ابتداي انقلاب تا كنون انجام داده اند ولي به اذن الله وخلوص شهداي پاك نيت وهمدلي جمهور مردم با نظام اگر چه صدمه وخسارت ووقفه هايي را صورت داده ليكن موفق به پياده سازي نيت شوم شان كه همانا سقوط نظام بوده است دست نيافته اند براي همين امام بزرگوارمان فرمود قدر اين ملت را بدانيدو....
ایرانی با غیرته
زیر بار حرف زور نمیره
دكتر مجتهدزاده عزيزاز انصاف خارج نشويم اگر مقاومت وتدابير حكيمانه دكتر جليلي نبود كه الان در اين مرحله نبوديم
صهیونیستها و وهابی ها بدانند اگر مذاکرات هسته ای به نتیجه نرسد و کار شنکنی کنند دود اینکار اول به چشما ن خود آنها خواهد رفت .
و منتطقه دجار جنگی تما عیار خواهد شد و آن وهابی های صهیونیست ،بی صفت هم دچار این جنگ خواهند شد .
چه سودی در این جنگ خواهد بود ؟ جزء کشت و کشتا ر ؟
بهتر نیست با دنیا دوست باشیم ؟
ولی ای وهابی ها و صهیونیست ها بدانید که شهادت برای ما افتخار است و مردم ایران را هیج باکی نیست .
حسین حسین شعار ماست ،شهادت افتخار ماست .
آقاي مجتهدزاده نفست ازجاي گرم مياد
لطفا شعار بس است.
من نمی دانم این کشورهای غربی که ادعای آزادی و دموکراسی گوش فلک را کر کرده چطور ذلیل خوار اسراییل هستند. شاید هم نشانه ای باشد برای ما گول دک پز کشورهای غربی را نخوریم وای که چه بهانه های پیشرفته ای دارند.
در دور جديد مذاكرات ايران مي تواند از موضع بالاتري اظهار وجود نمايد .
بر باد ندادن نتايج قبلي و در نظر داشتن تمام دشمني هاي 1+5 بايد مدنظر مذاكره كنندگان ما باشد.
من فقط میگم به این ها نبایستی رو داد!!!!!!!!!!!!
غرب علاوه بر تامین امنیت رژیم جعلی اسرائیل یک چیز دیگر هم میخواهد نفوذ بیشتر در کشور جمهوری اسلامی ایران و به تبع آن در کشورهای همسایه و خاورمیانه به هدف کنترل بیشتر منطقه و جلوگیری از رشد فزاینده قدرت چین و روسیه و حتی هند و سایر کشورهایی که در صنعت و تکنولوژی حرفی برای گفتن دارند مانند ژاپن و کره جنوبی
من به آقاي مجتهدزاده به عنوان يك كارشناس برجسته روابط بين‌الملل احترام ويژه‌اي قائل هستم و تحليل ايشان بهترين تحليل در اين حوزه بوده است.
غربیها به هیچ وجه از اعتماد سازی ما راضی نمیشن اگر امروز هرچه به آنها باج بدیم فردا چیز دیگه میخوان. تا اینکه حتی صنعت موشکی ما را هم هدفهای بعدی قرار میدن . تنها راه ایستاده مقابل آنهاست و کوتاه نیامدن .
درود بر آقای مجتهدزاده استاد توانمند ایرانی
باید به این نکته توجه خاص مبذول گردد که همه کشور ها بدنبال منافع ملی خود هستند .عربستان ، آمریکا ، روسیه و غیره استثنا ندارند.
اگر ما در چارچوب منافع و امنیت ملی خود گام برداریم این یک افتخار است . ولی در این جهان پر آشوب یک نظم نا نوشته نیز حاکم است ، رعایت قواعد بازی سیاست .
سعودی ها ، اسرائیلی ها وهمه دشمنان ایران قواعد بازی را میدانند ، اصول جنگ روانی واستفاده از نقاط ضعف حریف را میشناسند و به خوبی از آن بهره میبرند امیدواریم در قواعد بازی ما هم به این اصل توجه کنیم و کمتر به دست دشمنان سوژه دشمن ÷سند ارائه نماییم .وحدووحدت کلمه وتوحید صف بهترین راه کار حضور در این میدان کارزار سیاسی است . همانطور که دوست گرامی آقای مجتهد زاده هم اشاره نموده اند کار بسیار سختی است خروج موفق از این مذاکرات و انشالله خداوند یارمان باشد . انشالله دوستان در هر جبهه و مسلکی که هستند منافع و مصالح ایران و ملت را در نظر بگیرندو متحد عمل نمایند که این امر سعادت و سلامت دنیا و آخرت همه را تامین میکند .
دشمنان ایران اسلامی با اصل نظام مخالفند ولی چون نمی توانند کاری بکنندانرزی هسته ای را بهانه کرده اند
با سلام .دل نوشته جناب آقای دکتر مجتهدزاده بسیار عالی بود و همچنین رویکرد تیم مذاکره کننده که با سیاست اقتدار و نرمش به جلو میروند به امید خدا موفقیت از آن ماست .
پیشنهاد میکنم راه حلهایی که برای ادامه کار به نظرتان میرسد ارائه نمائید.
فطرتي مجيد جان درسته نه فترتی :)
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار