بازدید 36222
در گفت‌و‌گوی «تابناک» با یک مقام آگاه در شورای امنیت ملی مشخص شد؛

ماجرای موافقت ایران با بازرسی از نیروگاه آب سنگین اراک چیست؟

ساعاتی پیش، یکی از خبرگزاری‌های داخلی، از موافقت ایران با بازرسی از نیروگاه آب سنگین اراک خبر داد. در این باره «تابناک» برای درستی یا نادرست بودن این خبر‌، گفت‌و‌گویی ‌با یکی از مقامات شورای عالی امنیت ملی کشورمان انجام داد و سرانجام مشخص شد ‌خبر این گونه ‌که نقل شده، نیست.
کد خبر: ۳۵۷۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳ 11 November 2013
ماجرای موافقت ایران با بازرسی از نیروگاه آب سنگین اراک چیست؟هرچند شنیده می‌شود که ایران مجوز بازرسی آژانس از کارخانه آب سنگین اراک و همچنین معدنی در جنوب کشور را صادر کرده، این موافقت، پیش‌شرط‌هایی برای اجرا نیاز دارد که باید محقق شود.

به گزارش «تابناک»، ساعاتی پیش، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان که پس از گفت‌وگوی چند ساعته با یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به میان خبرنگاران آمده بود، از امضای بیانیه مشترک همکاری‌ میان ایران و آژانس خبر داد و گفت: با مجوز شورای عالی امنیت ملی و به منظور نشان دادن حسن نیت ایران، مجوز بازرسی آژانس از کارخانه آب سنگین اراک و همچنین معدن گچین بندرعباس را صادر کردیم.

وی با ابراز خوشحالی از امضای این بیانیه، افزود: بنا بر ‌تعهدات پادمانی، ایران وظیفه‌ای در این باره نداشته و همکاری‌های ما با آژانس از ابتدا وسیع و شفاف بوده است، منتها درباره فرآیندی که در ارتباط با برخی مسائل باقی مانده وجود داشت، همکاری‌ها آغاز شده بود اما متأسفانه نتوانسته بودیم به یک تفاهم دوجانبه برسیم؛ با رویکرد جدیدی که دولت یازدهم در پیش گرفته و با استفاده از تجارب گذشته، خوشحالیم که بالاخره توانستیم به یک تفاهم دوجانبه برسیم.

بدین ترتیب، گویا نه تنها دو طرف توانسته‌اند نقشه راه آینده را بر اساس مدالیته ترسیم شده، مشخص کنند، بلکه کشورمان گام بزرگی جهت ابهام‌زدایی و حتی گرفتن بهانه از طرف خارجی برداشته است؛ اما اجرای این گام مهم چگونه خواهد بود و آژانس چگونه و در چه چهارچوبی می‌تواند از دو سایت هسته‌ای کشورمان بازرسی نماید؟

یک مقام آگاه در این باره ‌می‌گوید: بر اساس مدالیته توافق شده میان ایران و آژانس، چهارچوب همکاری‌ها و پاسخ‌های ایران به پرسش‌های از پیش مشخص و زمان‌بندی شده است؛ به این صورت که موارد و ابهامات و ادعا‌ها نخست مورد توافق طرفین قرار می‌گیرد و بعد جزئیات آن بررسی و مشخص شده و قابلیت اجرا می‌یابد؛ بنابراین، باید گفت که صدور مجوز جدید بازدید بازرسان آژانس از تأسیسات آب سنگین اراک و یا هر جای دیگری، به معنای اجازه «دسترسی مدیریت شده» به آژانس برای بازرسی خواهد بود که محدودیت زمانی سه ماهه دارد.

وی می‌افزاید: با امضای تفاهم‌نامه و بیانیه میان ایران و آژانس، در موضوعات معینی اجازه بازرسی به آژانس داده شده و این اجازه زمانی قابلیت اجرا خواهد یافت که کار‌شناسان جزئیات آن را بررسی کرده و چهارچوب آن تعیین شود؛ روندی که همیشه جاری بوده و با توافق دو طرف‌ شکل می‌گیرد.

این مقام آگاه در شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به در دستور کار قرار دادن تعیین چهارچوب‌های بازرسی آژانس از آب سنگین اراک و معدن گچین، در آینده نزدیک گفت: بازرسی از این دو سایت هنگامی آغاز خواهد شد که دسترسی مدیریت شده آژانس به این تأسیسات تعریف شده باشد؛ آن زمان بازرسان آژانس می‌توانند به این مراکز سرکشی کرده و گزارش خود را تنظیم کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۹
انتشار یافته: ۳۵
امیدواریم که اجازۀ بازرسی از تاسیسات اراک و ... باعث ایجاد این تصور غلط برای آژانس نشود که هرلحظه که امریکا و ... اراده فرمودند می توانند به بهانۀ ابهام زدائی ، از تاسیسات نظامی وحساس ما که اصلا" ربطی به فعالیت های هسته ای ندارد ، بازرسی کنند! نباید استقلال و عزت ما به بهانه های واهی لکه دار شود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
اول بايد تحريم هاي ظالمانه برداشته شود اموال و دلارهاي خودمان بايد به خزانه واريز شود كه حق طبيعي ماست بعد موضوع بازرسي تازه بررسي شود
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
برای منفی زن های وطن فروش، متاسفم.
سرباز
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
هموطنان عزیز باید یادآوری کنم که « بهانه» معنیش همراهشه یعنی اینکه تموم شدنی نیست و اونم یعنی اینکه وقتی کشورهای غربی بهانه میارن همیشه می تونن بهانه های جدیدتری هم بیارن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
اشكالش چيه ؟ شما توي خيابون هم كه داري با ماشين ميري وقتي به دليلي نياز امنيتي ايجاب ميكنه قدم به قدم ماشينت رو ميگردن .ايرادي هم نداره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
آقا دلار3000تومان
وقتی آنها بتوانند خارج از مقررات پادمانی، تقاضای بازرسی از محلی یا تاسیساتی را بگیرند از فردا شروع خواهند کرد به گیر دادن به تاسیسات و مکان های مختلف در ایران
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
فعلا این ما هستیم که گیر افتادیم نه اونا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
يعني به مسكن مهر هم گير مي دهند؟!
بهانه ها را از دست اژانس باید یک به یک گرفت
پاسخ ها
ایران
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
باجه قیمتی؟؟
طلا که پاکه چه منتش به خاکه ؟این کار اگر دیرتر صورت میگرفت یهتر بود ینی بعد از توافق ولی الان هم مشکلی نداره
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
خوب الحمدله شما هم مجوزش رو تایید کردی پس دیگه مشکلی نداره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
شلوغ نکن
رسانه ای شدن این گونه شفاف سازی ها حداقل جو جهانی را به نفع ما تغییر می دهد.
درموارد تخصصی به نمایندگان خود اعتماد داریم و فرمایشات رهبرمان را فصل الخطاب می دانیم لذا از اظهار نظر کارشناسی پرهیز میکنیم
مسئولین این دوره هم کاربلدهستندهم درمقابل مردم متعهدند
بقول مقام معظم رهبری گرچه نباید به دشمن خوشبین باشیم ولی اینگونه تصمیمات گاه برای کسب تجربه وگرفتن بهونه از دست دشمن بد نیست .
روی اسرائیل باید کم بشه .. دشمنان قسم خورده این آب و خاک .. بخصوص اعراب .. که هر چه می کشیم از دست آنان است .. باید جایگاهشان را با ایشان فهماند که کجای جهان ایستاده اند ..
اینم یه بازی جدید از امریکا و هم دستانشه معلومه که اونا میخوان باز هم دانشمندان و مراکز حساس ما شناسای وبخصوص توان مندی ایران در پیشرفت بسنجند چه بسا قصد خراب کاری یا گذاشتن هر نوع لوازم فرستنده جهت جاسوسی بهترین راه اینه که ما به اسرائیل حمله کنیم و درس خوبی به همشون بدیم
خیلی هم خوبه این حسن نیت و صداقت ما را نشان میدهد.
تصمیم کاملا بجا و موثر در خنثی کردن توطیه نتانیاهو صهیونسم و فابیوس(وزیر خارجه فرانسه) است البته که قید برنامه و زمانبندی آن با توجه به تاریخ دور مذاکرات بعدی دیده شده است. این برنامه ریزی زیرکانه و هوشمندانه طراحی شده است . درود بر ظریف و صالحی که هافبکهای هماهنگی شدند.
کاش غربی ها وآمریکـــــــــــــــــــاهم "یک گـــــــــام"جهت عادی سازی پرونده ی هسته ای ولغوتحریم ها بردارندتاحالاچندچندیم دراین بازی بردبردجناب ظریف عزیز؟
قبل از حمله آمريكا به عراق در سال 2003، بازرسان هسته اي يا به عبارتي جاسوسان دايم از اين كشور بازرسي مي‌كردند و اين روند همين طور ادامه داشت. صدام گفت پس از هر بار بازرسي يك بهانه جديد تراشيده مي‌شود براي بازرسي بعدي. دست آخر جاسوسان بازرس نما گفتند اين كشور چيزي براي دفاع از خود ندارد و مي توان حمله را آغاز كرد. بعدشم كه خدتون ديديد!
اكرواقعا مدعى هستيم اهداف نظامى نداريم بازرسي چه اشكالى دارد مكرغيرازاين است بعدازجند بازرسي قانع ميشوند خبرى نيست و نتان يابو سكه يك پول ميشود
آژانس تا الان هم اجازه بازرسی از آب سنگین اراک را داشته و تا حالا چندین بار از آن بازرسی کرده. باید مشخص شود اجازه اخیر چه نکته جدیدی دارد
سلام ،آقا کارشکنی فرانسه میتونه به این موضوع ارتباط داشته باشه؟میخواستند از این طرف مطمین بشن بعد کارشونو ادامه بدن.
در مقابل ایران چه بدست میاره اصلا تو این بیانیه به آن اشاره نشده ایران همه این اقدامات فراتر از پادمان را انجام میده اما آخرش آمانو سر بزنگاه که ایران به نتیجه آن احتیاج داره با پشت کردن به این همه حسن نیت و اقدامات ایران و برای خوش خدمتی به آمریکا و اسراییل فقط یک جمله میگه : صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای ایران رو نمیتوانیم تایید کنیم
قطعا بازی سیاست باید سرنوشت ساز باشد گاه با شفاف سازی می توان مشکل را حل کرد گاه با عدم شفافیت که باعث ایجاد حساسیت میشود و خود باعث گرفتن برخی امتیازات ولی به عقیده بنده نباید بعد از اتقاقاتی که در مذاکرات افتاد فعلا امتیازی اینچنین(بازدید) داده شود
من فکر نمی کنم بشه به این کار گفت بازرسی . این کار جاسوسی هست برای امریکا و پدرش اسرائیل . ما وقتی قانونی با آژانس همکاری داشتیم تمام مستندات و مدارک و گزارش های محرمانه رو به اسرائیل و امریکا میداد همین عمو آمانوووووو . دیگه الان خیلی با کلاس و شیک میان اطلاعات جمع میکنن میدن دست آمریکا و اسرائیل .
آژانس با دسترسی و نمونه برداری از تولیدات آب سنگین می خواهد مطمئن شود آب سنگین تولید شده برای استفاده در راکتور اراک مناسب است و در اینصورت نگرانی از امکان تولید پلوتونیوم واقعی است.
ضمن داشتن اعتقاد به رابطه با دنیا و تعامل با آنها به این هم معتقدم که کشورم و استقلال و سر بلندیش برایم از همه مهمتر است نباید معامله ما به یک طرف سود آنچنانی و به طرف ما جزء خفت باشد
باید سعی کنیم با اتکا به صنایع داخلی و کشاورزی و دستاوردهایی که در داخل کشور بوجود می آوریم آمریکا را تحت فشار بگذاریم وگرنه اگر ما 100قدم به جلو برداریم آنها200قدم به عقب برمی دارند.
امیدوارم که این اقدام ها منطقی باشدخیانتهای قبلی اژانس به کشورمان را فراموش نکرده ایم.
مواظبت وسواس گونه در تعريف وتنظيم وتدوين وبار معنايي وحقوقي اين تفاهم نامه ها وضرورت رعايت حفظ اسناد ومدارك ونقشه وتأسيسات و منابع انساني وچگونگي دسترسي براي جلوگيري از هر گونه سوء استفاده آژانس وهمچنين پيش بيني امكان جلوگيري وممانعت ايران از ورود افراد جاسوس ونظارت عاليه ايران بر نحوه تردد وتماس كارشناسان اژانس كه عمدتآ از جواسيس انتخاب مي شوند فراموش نشود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان