بازدید 19945

ایران مجوز بازرسی از آب سنگین اراک را صادر کرد

کد خبر: ۳۵۷۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۸ 11 November 2013
رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به امضای بیانیه مشترک همکاری‌ها میان ایران و آژانس گفت: بیانیه مشترکی که امروز امضاء شد بیانگر نقشه راهی است که اقدامات دوجانبه را در رابطه با حل و فصل موضوعات باقیمانده مشخص می‌کند.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی به همراه یوکیا آمانو پس از دو و نیم ساعت مذاکره با مدیرکل آژانس در کنفرانس خبری گفت:‌ خوشحالم از این‌که بالاخره این بیانیه و تفاهم‌نامه امضاء شد.

وی گفت: این سفر تقریبا مقارن شد با مذاکرات ژنو و هر دو مذاکره چه فرآیند گفت‌وگو با آژانس و چه 1+5 به خوبی پیش می‌رود. همکاری‌های ما با آژانس از ابتدا وسیع و شفاف بوده است و فرآیندی که در ارتباط با برخی مسائل باقیمانده و موجود تحت عنوان مسائل باقیمانده بوده است، همکاری‌ها آغاز شده بود اما متاسفانه نتوانستیم به یک تفاهم دوجانبه برسیم.

وی ادامه داد: با رویکرد جدیدی که دولت یازدهم در پیش گرفته است و با استفاده از تجارب گذشته، ما توانستیم با تمهیدات لازم و استفاده از تجارب گذشته و رویکرد جدید دولت‌مان به یک تفاهم دوجانبه برسیم.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: بیانیه مشترکی که امروز امضا شد بیانگر نقشه راهی است که اقدامات دوجانبه را در رابطه با حل و فصل موضوعات باقیمانده مشخص می‌کند. در این بیانیه مشترک پیوستی قرار دارد که شامل شش بند است.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان انرژی اتمی درباره پیوست بیانیه مشترک گفت: همکاری ما با آژانس در چارچوب توافقنامه پادمان است و بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌یی در این چارچوب انجام می‌شود.

صالحی ادامه داد: ما در این پیوست از باب این‌که اراده خود و آمادگی‌مان را برای بسته شدن پرونده ساختگی‌مان نشان دهیم از طرف شورای عالی امنیت ملی اجازه پیدا کردیم تا بازرسان آژانس بیایند و از سایت آب سنگین اراک بازدید داشته باشند و همچنین از معدن گچین در بندرعباس که همواره مورد درخواست آژانس بوده است و ایران داوطلبانه اعلام آمادگی کرد که این امکان برای بازدید آژانس فراهم شود.

وی گفت: این امر نشان دهنده آمادگی ایران برای استفاده از انعطاف‌های لازم درباره پیشبرد بسته شدن پرونده هسته‌یی ایران در آژانس است و نمی‌خواهیم بهانه‌ای به دست دیگران بدهیم تا مانع پیشرفت کار شوند.

وی گفت: موضوعات متعددی درباره مسائل هسته‌یی که بخش عمده‌ای از موضوعاتی که ماهیت فعالیت‌های هسته‌یی داشت در گذشته حل شده است تحت عنوان مدالیته و مطالب دیگری باقی مانده است که ماهیت هسته‌یی به مفهوم فعالیت هسته‌یی ندارد، اما تحت عنوان مطالعات ادعایی که بعدا به آن‌ها پرداخته خواهد شد، تصمیم گرفتیم در رویکرد جدید فاز به فاز جلو رویم و فاز اول ایجاد اعتماد متقابل بیشتر بین دو طرف است. در فازهای بعدی همکاران ما و متخصصان آژانس گفت‌وگو خواهند کرد. مدت زمانی که برای این گفت‌وگو متصور است سه ماه است تا ببینیم برای فازهای بعدی چگونه پیش رویم.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سند 711 ایران در آژانس گفت: در این سند به روشنی چارچوب همکاری‌ها و پاسخ‌های ایران به سوالات مشخص شده است و ما بر اساس همان سند موضوعات باقیمانده را در چارچوب مدالیته پاسخ دادیم و تنها مسائل باقیمانده در چارچوب مطالعات ادعایی مطرح است. ما در گذشته به تمام مسائل و سوالات پاسخ دادیم.

صالحی گفت: صحبت‌های خوب و طولانی داشتیم و خوشحالیم که آقای آمانو با امضای یک تفاهم‌نامه و یک بیانیه مشترک در حقیقت ایران را ترک می‌کنند و برای هر دو طرف نقشه راه در آینده مشخص شده است و در همین مسیر ما حرکت می‌کنیم و امید به سرانجام خوب برای برون‌رفت از پرونده تصنعی خود در آژانس داریم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ابتدای کنفرانس خبری با صالحی پس از امضای تفاهم‌نامه و بیانیه مشترک همکاری، گفت: همان‌طور که آقای صالحی گفتند آژانس و ایران به یک بیانیه‌ی مشترک در مورد همکاری‌های بیش‌تر دست پیدا کردند. به جزییات آن اشاره نمی‌کنم چون صالحی به آن اشاره کردند.

آمانو گفت: در چارچوب همکاری بین ایران و آژانس، همکاری‌های بیش‌تری برای راستی‌آزمایی انجام خواهد شد و اقدامات بسیار جدی و ماهوی زیادی وجود دارد در زمینه این بیانیه که ظرف سه ماه آینده انجام خواهند شد و این کارها از امروز آغاز می‌شوند. این اقدام بسیار مهم است اما هنوز کارهای زیادی برای انجام وجود دارد. در این بیانیه به مواردی اشاره نشده است که در گزارش‌های قبلی ما وجود داشته است و تاکید می‌کنم آژانس تمام موارد باقیمانده را با روحیه بالا و همکاری حل و فصل خواهد کرد.

وی در پاسخ به این که آژانس در برابر همکاری قابل توجه‌اش برای اجازه بازدید از دو سایت هسته‌یی‌اش چه همکاری خواهد کرد؟ گفت: کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که ظرف سه ماه آینده گزارش‌هایی را از بازدیدهای خود تهیه کنیم و آن را به شورای حکام ارائه دهیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به این که توافق امروز چه کمکی به مذاکرات ژنو می‌کند؟ گفت: همانطور که قبلا هم گفتم ما دو مسیر مذاکره ایران و آژانس و ایران و 1+5 را دنبال می‌کنیم و تاکید می‌کنم این مذاکرات از هم جدا هستند و نمی‌توانم بگویم و فکر هم نمی‌کنم خیلی مناسب باشد بگوییم تفاهم‌نامه‌ای که امروز امضا شد چه تاثیری در مذاکرات ژنو می‌گذارد.

آمانو در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این که آیا پس از هر پاسخ و رفع ابهام، آژانس به طور رسمی حل و فصل آن موضوع را اعلام خواهد کرد؟ گفت: من اینجا هستم تا درباره سند و همکاری صحبت کنم و فکر می‌کنم شفاف بودیم و آماده‌ایم تا اقدامات در زمینه این سند را به خوبی اجرا کنیم و پس از هر اقدام گزارش این اقدامات را به شورای حکام اعلام خواهیم کرد.

او تاکید کرد: همکاری‌ها در چارچوب این سند محدودیت زمانی سه ماهه دارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی گفت: سوالات آژانس در چارچوب مطالعات ادعایی بر اساس آنچه در گزارش نوامبر 2011 آمده است مشخص است و ایران باید به آن سوالات پاسخ دهد. من وظیفه دارم که تمام مسائل باقیمانده را حل کنم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۸
انتشار یافته: ۱۲
اونا میخوان غنی سازی تعلیق بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
بله اونا مي خوان ولي ما قطعا نمي خواهيم و به فضل الهي و با كمك مردم عزيز به خواسته هاي قانوني خودمون مي رسيم.
هر دم از این باغ دمی میرسد
تازه تر ازتازه تری میرسد...
ببینیم فرانسه دیگه چه بهانه ای داره.
به خدا با این همه حسن نیت نشان دادن کاری از پیش نخواهیم برد، طرف مقابل ما اهل منطق نیست. اگر اینچنین شد بیایید نگذاریم عزتمان را بگیرند.
ممنون.دستتون درد نکند.
پناه بر خدا...
تا ببينيم چي پيش مياد.
ديگه طاقت ها داره طاق ميشه. . .
امیدوارم این کار کمکی کنه به حل اختلافات با گروه 5+1 و رسیدن به توافق با این گروه.
تابناک عزیز شما هم سهم بسزایی در تنظیم روابط کشورمان با کشورهای جهان را با تحلیل های درست و بدور از هر جنجال سیاسی و طرف کشی های جناحی میسر ساختید بعنوان یک شهروند آذری از شما تشکر و قدردانی دارم .
هر گام که ایران به عقب بر می دارد غرب هم یک گام به جلو بر می دارد.
آخرش هم هیچ چیز به ایران نمی دهند و تحریمها را سخت تر می کنند.
وقتی قرار نیست سلاح هسته ای بسازیم، کار بسیار عاقلانه ای انجام شده است. امیدوارم حل مسائل فنی بین ایران و آژانس مقدمه ای بر حل مسائل سیاسی بین ایران و کشورهای زورگو باشد.
آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است!؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان