بازدید 24194
قیاس تصمیمات مسئولان تهران و اهواز؛

براستی چه زمانی وضعیت هوای اهواز اضطراری اعلام خواهد شد؟!

آیا آلودگی تهران بیشتر و خطرناک‌تر است؟ آیا در تهران اصول رعایت می‌شود ‌یا فرا‌تر از آن رفتار می‌شود؟ آیا کسی یا کسانی مانع تعطیلی مدارس ابتدایی (اگر نگوییم همه مدارس و ادارات) در دیگر شهرهای آلوده می‌شوند؟ در اهواز چطور؟
کد خبر: ۳۵۶۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۹ 10 November 2013
فرضمان را بر این گذاشته‌ایم که در آلودگی شدید هوای تهران، به ویژه در روزهای اخیر، شکی نبوده و نیاز به یادآوری نیست که به واسطه این آلودگی، میلیون‌ها تن در معرض آسیب‌های جدی هستند؛ با این پیش فرض بد نیست به قیاس رویدادهای اخیر مرتبط با آلودگی در سطح کشور رفته و رویکردهای ‌مقابل آن‌ها را به قیاس بنشینیم.

به گزارش «تابناک»، هرچند در ساعات پایانی روز گذشته اعلام شد همه مهدکودک‌ها و مدارس ابتدایی تهران صبح امروز (یکشنبه) به دلیل افزایش آلاینده‌های ذرات معلق هوا تعطیل خواهند بود، این تنها گوشه‌ای از تصمیمات مسئولان برای مقابله با اثرات نامطلوب افزایش ذرات معلق در کلانشهر تهران و پیش‌بینی افزایش آن در روزهای آتی بر اثر تداوم وضعیت جوی بود.

صبح امروز نشست اضطراری اعضای کمیته کاهش آلودگی هوای تهران تشکیل ‌و با توجه به گزارش‌های دریافتی و پیش‌بینی شرایط آتی، مقرر شد که تعطیلی مدارس ابتدایی و مهدکودک‌ها فردا و پس فردا نیز ادامه داشته و افزون بر آن، هم ساعت کار ادارات کاهش بیابد، هم محدوده زوج و فرد افزایش بیابد و کلی اقدامات دیگر.

بدین ترتیب هنوز زمان اعمال کامل این محدودیت‌ها نرسیده ‌که امروز شاهد کاهش ترافیک در خیابان‌های پایتخت هستیم؛ کاهشی هرچند اندک که با اجرایی شدن طرح سراسری زوج و فرد از فردا و نزدیک شدن به ایام سوگواری تاسوعا و عاشورا، بی‌شک محسوس‌تر و ملموس‌تر خواهد شد و شاید در کاهش آلودگی هوا نیز کارساز باشد.

از این روی می‌گوییم شاید در کاهش آلودگی مؤثر باشد که می‌دانیم آلودگی تهران حاصل سال‌ها‌‌ رها شدن اصول زیست محیطی و تداوم این روند به راه‌های گوناگون‌ در سال‌های متمادی است. البته باید تأکید داشت که رویکرد تعطیلی مدارس و اعمال محدودیت‌های تردد نیز بر مبنای کاهش آلودگی بنیان گذاشته نشده، ‌بلکه در وهله نخست، کاستن از مضرات این آلودگی بر شهروندان را هدف قرار داده و در ادامه ممکن است تثبیت وضعیت موجود را نشانه رفته باشد.

این گزاره هنگامی ‌تأیید ‌می‌‌شود که بدانیم در کنار تصمیمات کلان کمیته آلودگی هوای تهران مثل سراسری کردن طرح زوج و فرد خودرو‌ها، لغو زنگ ورزش در کلیه مدارس (جدای دبستان‌ها که تعطیل شده‌اند) هم به تصویب این مسئولان رسیده است؛ یعنی سلامت شهروندان در اولویت نخست ایشان است.

تا اینجای کار اگر بپذیریم روند رخ داده در تهران، به رغم مشقت‌هایی که به همراه خواهد آورد (مثل تداوم کار پدر و مادرهایی که فرزندشان نونهالِ مهدکودگی و یا حتی دانش آموز دبستانی است) روندی مبتنی بر قوانین و ضروری است، آنگاه یادآوری آنچه در برخی دیگر از شهرهای آلوده کشور روی می‌هد، ابهام‌آفرین خواهد شد.

براستی چه زمانی وضعیت هوای اهواز اضطراری اعلام خواهد شد؟!

کافی است اهل شهرهایی مانند اهواز، اصفهان، اراک و... باشیم و به یاد بیاوریم که در روزهایی که تنفس بی‌شباهت با مکیدن خفگی به جان نبوده نیز، نه مصوبه‌ای به کار آمده و نه تعطیلی دستمایه حفظ حداقل‌ها برای شهروندان شده‌ است؛ مثل ماجرای چند روز پیش خوزستان که پس از بارش نخستین باران پاییزی، تنگی نفش به شدت در برخی شهرهای استان، به ویژه اهواز شایع شد و کاری کرد که پنج‌ هزار تن راهی بیمارستان شوند؛ خدا می‌داند چند هزار، ده هزار و یا صد هزار دیگر هم این مشکل را داشتند، ولی به بیمارستان نرفتند.

اینجاست که می‌توان پرسید، چرا چنین اتفاقاتی منجر به تعطیلی نمی‌شود؟ آیا آلودگی تهران بیشتر و خطرناک‌تر است؟ آیا در تهران اصول رعایت ‌یا فرا‌تر از آن رفتار می‌شود؟ آیا کسی یا کسانی مانع تعطیلی مدارس ابتدایی (اگر نگوییم تمامی مدارس و ادارات) در دیگر شهرهای آلوده می‌شوند؟ در اهواز چطور؟ آیا این شهر حکایتی متفاوت دارد یا فرقی بین دایر بودن اهواز، بوشهر، اراک و... در شرایط آلودگی شدید نیست؟ نکند جمعیت خیلی خیلی متفاوت تهران، ریشه تفاوت در رویکردهاست؟

اگر به این پرسش‌ها و ابهامات، موارد مشابه و غیر مشابه دیگر را بیفزاییم، حاصل کار پرسش‌های متعددی خواهد بود که سال‌های متمادی از طرح هر کدامشان می‌گذرد، ولی نه تنها تا کنون پاسخ نیافته‌اند، بلکه به مرور زمان تقویت شده و شاخ و برگ یافته‌اند تا جایی که برخی از ساکنان شهرهای آلوده‌ای همچون اهواز حاضرند به ضرس قاطع تأکید کنند که نادیده گرفتن درد مردمان این دیار تعمدی است.

اینقدر مسئولان در گوشه و کنار این ابهامات را شنیده و پاسخ نداده‌اند که حالا می‌توان حق را به مردمانی داد که می‌گویند کسی به فکرشان نیست که اگر بود، دست کم فردای روز باران اسیدی هفته گذشته، وقتی سیل بیماران راهی مراکز درمانی و بیمارستان‌های شهرها‌ ‌شده بود‌، وضعیت اضطراری اعلام شده و تدابیری همچون توقف کلیه فعالیت‌ها در فضای باز در دستور کار قرار می‌گرفت؛ تا زمانی که عامل پدید آورنده بحران شناسایی شود، نه اینکه همچنان همه چیز عادی دنبال شده و انگار نه انگار!

گویی همه چیز در این مبحث مهم و حیاطی به سلیقه واگذار شده است؛ درست مثل تصیمات متجلی شده در دیدارهای فوتبال لیگ بر‌تر که تیم خوزستانی در هوایی که چشم چشم را نمی‌دید به میدان رفت و دیدار پایتخت به دلایلی مشابه و در هوایی که آلاینده‌هایش کمتر به نظر می‌رسید، لغو شد. آیا می‌توان این تفاوت‌ها را دید و بعد مدعی شد که در هر دو جا بر این اصول مشابه تصمیم گرفته شده است؟ می‌توان ادعا کرد که هر دو جا مسئولانش مسئولانه عمل کرده‌اند یا اگر کمی انصاف داشته باشیم، باید اعتراف کرد که اگر هوای تهران اضطراری است (که اعتقاد داریم همین گونه است)، پس هوای اهواز فوق اضطراری بوده و حتی جا دارد بحرانی خطاب شود؛ آیا چنین استدلالی درست نیست؟

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۴۷
انتشار یافته: ۱۱۰
واقعا از سایت تابناک ممنونم که حداقل شما ، درد ما اهوازی ها را به گوش همه رساندید.
پاسخ ها
علی دارافرین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
تابناک عزیز یه سوالی هم من از مسولین دارم اونم اینه که آیا با این همه آلودگی فقط راه حل تو خونه موندنه ؟ یعنی خونه ها به این آلودگی اجازه ورود نمیدن ؟؟؟؟؟؟
مجتبی
| United States |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
چرا طوری گزارش می نویسید که تهران مقصر جلوه داده بشه؟ همه ایران دلیل مشکلاتشونو تهران می دونن در صورتی که اگه مسئولین محلی به خوبی وظیفشونو انجام بدن دیگه مردم اهواز به خاطر آلودگی هوا، تهران رو مقصر نمی دونن.
چرا نمی نویسید که ضعف مدیریت باعث این همه مشکل برای مردمه؟
چرا مدیران مربوطه رو بازخواست نمی کنید؟
صد البته ما تهرانی ها از شرایط اهواز ناراحتیم اما چرا مردم اهواز باید ما رو مقصر بدونن نه مسئولین خودشونو؟
آخه چـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
ایان فقط تهرانه بقیه شهرها رو بیخیال!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
آقا مجتبي کسي شما تهراني ها رو مقصر نميدونه!
نميدونم چجوري اين مطلب رو خوندي.ما قثط مسئولين استانمون رو مقصر ميدونيم و لاغير از انتقال آب کارون گرفته تا آلودگي هوا و مشکلات ديگه.
علی
| United States |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
جناب مجتبی!
خوزستان واسه این تعطیل نمیشه جون مسئولین کشوری اجازه نمیدن! اگه اینجا تعطیل بشه، نفت و حفاری و فولاد و... تعطیل بشه تهرانیا میخوان چیکار کنن؟ منبع درامد دیگه ای دارن؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
سلام
دوستان توجه کنند:
1- استاندار هر استان باید تعیین کند که به دلیل آلودگی یک شهر تعطیل شود یا نه. پس تهرانی ها مقصر نیستند.
2- راه حل اصلی تعطیلی نیست، باید فکر اساسی شود که نمی شود.
3- در برخی از شهرها مانند اهواز تعداد روزهای آلوده بسیار زیاد است و اگر بخواهند تعطیل کنند همه سال باید تعطیل شود که این هم میسر نیست.
مشکل از مسولین استان خوزستانه.فکر میکنم تعطیل کردن در این شرایط از اختیارات استاندار باشه که در استان ما مسولین کشوری اینکار انجام نمیشه.چون اگه تعطیل بشه صنایعی که چرخ اقتصاد کشور رو می چرخونن هم تعطیل میشن ومسولین اصرار دارن که یک روز هم صنایع تعطیل نشه حتی به قیمت جون مردم.بله در این کار تعمدو بلکه سیاستی نهفته است.
خون تهرانی ها از بقیه رنگیتره،فقط همین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
اگر بخواهند مثل هم ببینند اهواز باید کلا تعطیل بشه !
امير
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
دوست عزيز مغرضانه به موضوع نگاه نكن تو تهران تهراني وجود نداره خيلي از خوزستاني ها دارن تو تهران زندگي ميكنند اين مشكل مديريتي است مسئولين اون استان هستند كه بايد دلشان به حال مردمشان بسوزد .كه ظاهرا اينطور نيست .
بالاخره این از مزایای پایتخت نشینی است!!!

باید پایتخت نشین ها هر از گاهی به هر بهانه ای که شده سری به زادگاه خود بزنند و از تعطیلات استفاده کنند!!! مخصوصاً اگر آخر هفته تعطیل رسمی هم باشد!
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
پس بیاین جمع شیم بریم تهران اونجا واسه همه مون یه چاره ای پیدا میکنن دیگه !!!!!
تیفون
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
همین کارا رو کردن که همه کسانی که تو تهران هستن یادشون رفته خونه بابا جونشون توی یه شهر دیگس!!!
تابناک جان راه حل بده، انتقاد رو همه بلدن، به نظرت شهری که مثلا نصف سال هواش آلودس و در شرایط تعطیلیه به فرض که تعطیل بشه، آیا اسمش رو میشه شهر گذاشت؟ اهواز=شهری که نصف سال کاملا تعطیل است!

برای حل ریشه ای مشکل هم چندین سال زمان لازم است، حالا تا اون موقع اگه شما امر می فرمایید بگیم اهواز رو کلا تعطیل کنن بهشون پول نفت بدیم که بخورن و زنده بمونن تا مشکل آلودگی حل بشه.
پاسخ ها
بختياري غيور
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
اگه خودت از نزديك اوضاع اهواز رو ميديدي اينطور گستاخانه حرف نميزدي.
من خالم اهوواز زندگي ميكنه.هر وقت ميخوام برم به ديدنش همين كه از ايذه رد ميشي بوي گند نفت آزارت ميده.آب فوق العاده آلوده اي داره كه هر خانه اي با هزينه شخصي بايد دستگاه تصفيه بخره.
نه هواي سالم نه آب سالم و نه خاك سالم.
حالا شما بفرما مشكل را ريشه اي!!! حل بنما
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
می دانید استانددارد آلاینده ها در شرایط سالم زیر 150 میکروگرم است و استان خوزستان برای تعطیلی کلی فقط در شرایط بالای 4000 میکروگرم اقدام می نماید. تا در اهواز نباشی مطمئنا تفاوت را درک نخواهی کرد
من اهوازی هستم
همیشه دوست داشتم زیر بارون راه برم ولی اولین بارونی که تو اهواز اومد علاوه بر سیاه شدن لباسهایمان تنگی نفس را هم به دنبال داشت.
اینکه تهران تعطیل میشود ولی اهواز نه به این دلیل است که خون تهرانیها از اهوازیها سرختر است و یک مورد دیگه اینکه اگه اهواز که منبع درآمد تهرانیها است تعطیل بشه همه چیزتعطیل میشه.
پس میذاریم اهوازیها با هر شرایطی کار کنن تا چرخ مملکت بتونه بچرخه.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
ای بابا چرا عین بچه مدرسه ای ها دنبال تعطیلی هستین آخه با تعطیلی مشکل هوا حل میشه ؟؟
تهرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
علی جان تابلو همشهری من هستی
اما یک سوال:
تو تهران با تعطیلی مشکل هوا حل میشه ؟؟
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
علی جان درسته مشکل حل نمیشه ولی مشکل تنگی نفس و جانباختن کاهش پیدا میکنه
دادا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
عزيزم چرا فكر نكرده حرف ميزني؟
تعطيل كردن فقط براي رفع مشكل هوا نيست كه!
بيشتر از اون براي سالم موندن انسانهاست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
تعطیلی مشکل را حل نمی کند اما حداقل تعداد بیماران کمتر می شود. آیا سلامتی شهروندان ارزشی ندارد؟
3 عامل تهران را از شهرهاي ديگر متفاوت مي سازد : جمعيت زياد و متراكم ، مدت زمان حضور مردم در خيابانها و بيرون از منازل و نوع آلاينده ها ، آلاينده هاي شهرهاي ديگر بيشتر از جنس خاك و گرد غبار مي باشد و لي در تهران ازجنس آلاينده هاي صنعتي ، شما مي توانيد اي تفاوت را روي ديوارداخلي منازل ببينيد
پاسخ ها
یه نفر از اهواز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
میشه بفرمایین آلودگی کلان شهر اهواز از چه جنسیه؟ خطرناک نیست؟
هموطن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
عزيز باران اسيدي اگر نشانه الاينده صنعتي نيست نشانه چيست؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
پیشنهاد میکنم برای یکبار هم که شده خوزستان رو از نزدیک ببینی تا متوجه حجم عزیم آلاینده هایی که صنایع نفت و گاز و فولاد و کربن سازی و طرحهای نیشکری وارد هوای این استان میکنند بشید، صدها مشعل نفت و گاز در حالی روزانه خروارها مواد سمی و آلاینده به هوای خوزستان وارد میکنند که علیرغم وعده های داده شده برای خاموشی این مشعلها ولی هیچ اقدام موثری انجام نمیشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
دوست گرامي عمده آلودگي تهران به خاطر دود خودروهاست ولي در شهرهاي اهواز و اصفهان علاوه بر دود خودروها ، آلودگي شرکتهاي متعدد صنايع فولاد ، نيروگاهها و ساير صنايع آلاينده است که در داخل يا حاشيه شهرهاست و اتفاقاً اهواز آلودگي نفت و گاز و پتروشيمي و ... را اضافه تر دارد . ولي تمام اين موضوعات نه تقصير مردم تهران است و نه تقصير مردم هيچ کجاي ديگر. کمي فکر کنيم مقصر را پيدا کنيم .
اگه قرار باشه اهواز تعطیل بشه تابستون برای گرما و پاییز و زمستون برای گرد و غبار باید تعطیل بشه.
پاسخ ها
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
وقتي اين پيام رو خوندم خنده تلخي زدم كه خودمم واسه خودم ناراحت شدم.
خواهش ميكنم شما يه سر بيا اهواز مهمون من.اونوقت ميفهمي ما اينجا چي ميكشيم
لطفا برای استانهای جنوبی گرما و رطوبت بالا هم به آن اضافه کنید.
فكر كنم شوراي تامين استان بايد اهوازو تعطيل ميكرده
پاسخ ها
علی
| United States |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
بله، البته اگه مسئولین کشوری اجازه بدن!
تعطیلی خوزستان = تعطیلی نصف ایران!
ایران فقط تهران...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
سري به دكتر بزن...
افرین تشکر .یک اهوازی
باسلام
تبعيضات هميشه وهمه جا هست دراهواز نسبت به ديگرجاها نمايان تراست متاسفانه اين ازاحساس مسئوليت نكردن مسئولان شهري است
درموردآب كارون،آلودگي هوا،باران اسيدي
تاكي بايد ازاين همه بي عدالتي درد كشيد
تهران آلوده است =تعطيل
اهوازآلوده ترين شهرجهان=كار-كار-كار
اهوازباران اسيدي=بيمارستان+كار
با عرض سلام خدمت شما
بعد از باران آلوده آنروز چند روزي است كه بوي گاز بيشتر جاهاي اهواز را پر كرده و واقعا منتظريم يه روز خبر پيگيري اينهمه آلودگي را از زبان يك مسول بشنويم.
اهواز هم پايتخت است، اما پايتخت صنعت ايران. ولي اي حيف و صد حيف كه فقط بايد وظيفه تامين منابع مالي مملكت باشد و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
احسنت بسیار خوب گفتی
تابناك با اين گزارشت اشك منو در اوردي.چقدر مظلوم اند اهل خوزستان: ابتدا انتقال اب كارون، الان هم آلودگي وحشت ناك
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
چرا جو میدی؟ مگه اب زاینده رود که 10 ساله بستن کسی میگه اصفهانیا مظلومند؟ یا تهران که در طول سال تقریبا میشه الودگی هوا داره و الودگیش فصلی نیست؟
تهرانی 2
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
همه سریع خودشون رو مقایسه میکنن. خوب اهوازیها راست میگن دیگه. بنده خدا ها واقعا داره بهشون اجحاف میشه
اینکه بگن اهوازیها مظلوم هستن منظور این نیست که اصفهانی ها و تهرانی ها غیر مظلومن!
از سايت وزين تابناك كه به تنهايي صداي مظلوميت مردماني ستمديده و نجيب گرديده است تشكر مي كنم . خداوند پشت و پناهتان
واقعا حرف دل ما رو زدی. البته همون روزهایی هم که شهری مثل اهواز بدلیل آلودگی تعطیل میشد( البته همیشه روز بعد از آلودگی هوا که دیگه هوا نسبتا خوب میشد)، باز هم شرکتهای خصوصی به اجبار پرسنل خودشون رو مجبور میکردن که سر کار حاضر باشند و ظاهرا هیچ قانونی برای این مسئله نیست!
پاسخ ها
کارمند شرکت "ترسو"
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
متأسفانه به اجبار میگویند شرکت تولیدی نمیتواند خط تولید را متوقف کند پس شما مجبورید بیاید و مرگ تنفس کنید
مشکل از خود ما خوزستانی هاست ، مشکل از خود مدیران مردم خوزستان می باشد که اعتراض خود را به صورت واقعی نشان نداده اند ،.
واقعاٌ از مسئولين انتظار داريم به داد آب و هواي اهواز برسن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
اب و هوای همه جا وضعیت وخیم دارد برادر جان.اهواز هم مثل سایر شهر ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
برادر جان معلومه تا حالا به اهواز سر نزدي و فقط اسمشو شنيدي.
كسي از اهوازي ها نگفته به بقيه شهر ها نرسيد!
ما ميگيم مثل بقيه شهرها به ما هم رسيدگي كنيد.سلامتي ما هم مهمه.ما هم انسانيم
آلودگی شهرهای غزبی کشور و اهواز ریز گرد هستند که زیاد خطرناک نیستند. آلودگی تهران علاوه بر ریزگزد حاوی آلودگی های ناشی ار دود خودروها و کارخانجات است که به مراتب زیان بارتر از ریز گردها می باشند
پاسخ ها
جمشید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
جناب دکتر :
مرسی از مطلب اگاهانتون. ................
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
مثل اینکه این دوستمون خبر نداره تو اهواز چند حلقه چاه نفت داره صبح تا شب گاز تو آسمون می سوزونه، کارخونه های فولاد و ... دیگه پیشکش. اگه خبر نداری، اینجا پایتخت صنعت ایرانه
یه نفر از اهواز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
اصلا می دونی اهواز کجاست؟ میدونی مرکز صنعتی ایرانه؟ میدونی کارخانه ی فولاد سازی یعنی چه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
اهواز یه صنایع فولاد داره که خودش معدن آلودگیه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
مهندس وقتی هوای اهواز گرد و خاک شد، واست یه بلیط رفت و برگشت میگیرم بیای اهواز ببینم بازم نظرت همینه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
دوست عزيز از کي تا حالا ريزگردها خطرناک نيستن؟!!!
وقتي اندازه ريزگردها چندميکرون بيشتر نيست و با ماسکهاي معمولي هم نميشه از ورود آنها به بدن جلوگيري کرد و احتمال آلوده بودن به مواد راديواکتيو و شيميايي هم دارن خطرناک نيست!!!؟؟؟؟
در ضمن حتما تا حالا اهواز تشريف نياورديد که مشعلهاي هميشه روشن رو که دور تا دور شهر رو فراگرفته و روزانه اندازه کل آلودگي تهران دود به آسمون شهر اهواز ميفرستن!
به اينا هم بايد صنايع فولاد و کربن سازي هم اضافه کنيم سوزاندن ضايعات نيشکر..سوزادن زباله ها اطراف شهر....
يکم اطلاعاتت رو بيشتر کن!!!
کارمند "ترسو"
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
دوست عزیز سیستم سنجش آلودگی در یک میدان اهواز نصب شد و چون در تمام ساعات آیتم ها همه بالای 90% بود سیستم را خاموش کردند
آلودگی ناشی از سوخت گازهای ترش را چه میگویید . لطفا پس از باران به اهواز سفر کنید از سمت جاده امیدیه تا ببینید شعله ها با دود تیره چگونه یک کمربند آلودگی ایجاد میکنند ؟ به خانم ابتکار بگویید شبها سراغ کارخانجاتی که ذوب انجام میدهند برود و ببیند در شب ، چه بلایی سر هوا می آورند. به سراغ کارخانه الکل سازی یروید و بگویید بوی تعفنی که تمام شهر اهواز را در بر میگیرد از کجا می آید ؟ از مسولین بپرسید چرا با آمدن خانم ابتکار کارون پر آب شد ؟ میگذاشتید بوی فاضلاب را در کنار پرآبترین رود ایران از نزدیک حس کنند تا بدانند حتی قدم زدن در کنار کارون هم حالت تهوع میدهد
بیچاره ما که پایتخت نشین نیستیم.
خوب معلومه نمیگن! مثل موقعی که دمای اهواز میره بالای پنجاه برای اینکه تعطیل نکنند هیچوقت اعلام نمی کنند و حداکثر درجه رو چهل و نه می زنن!
پاسخ ها
اسعد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
خداييش اينو خوب گفتي
بیچاره ما که ابتدایی نیستیم !
تقصیر مسئولان خوزستان است تهران که نباید برای خوزستان تصمیم بگیرد مسئولان خوزستان به فکر مردم نیستند
اونهایی که توی شهرهای دیگه هستند فکر نکنند ما که تو تهرانیم فقط خودمون رو آدم میدونیم، واقعا از تبعضیات و حداقل نیازمندیهایی که برای شهرهای دیگه تامین نمیشه ما هم ناراحت میشیم و هستیم
شهرهایی که بقول دوستمون فقط از منابعش برای جاهای دیگه مملکت استفاده میشه و حداقل ها رو برای خود شهروندانش مهیا نمیکنن
امیدوارم مسوولین کمی منصف باشن
جواب کاملا مشخص هست! خوزستانی باید در هر شرایطی کار کنه تا انرژی و پول برای پایتخت مهیا بشه!
ایران فقط خلاصه شده تو تهران. این بی عدالتی و این بی توجهی نسبت به درد مردم خوزستان سئوالات زیادی رو در ذهن مردم ایجاد می کنه. قطعا وضعیت فعلی شایسته مردم این خطه که بیشترین سختی های دوران جنگ تحمیلی رو به دوش کشیدن و هنوز زخم های اون کاملا التیام پیدا نکرده و بیشتر درآمد مملکت رو چاه های نفت این منطقه تامین می کنه نیست.
چرا فقط ابتدایی راهنمایی دبیرستان آدم نیستند، آنها ریه ندارند، به خدا ما خفه شدیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
برو درستو بخونه بچه جون...ما هم که مدرسه بودیم ازین حرفا زیاد میزدیم
چرامدارس راهنمایی تعطیل نمیشود اقای وزیر اموزش وپرورش ماهم ریه داریم
شهر های مرزی دیگر هم مشابه هستند استانهای خوستان ،ایلام ، کرمانشاهان ، کردستان ،آذر بایجان غربی وشرقی ، حتی لرستان و اصفهان و... بقه هم خودتان اضافه نمایید
ای کاش این عادت بد آشغال سوزوندن از سر ما اهوازی ها می افتاد. ای کاش جریمه ای، بازخواستی یا تنبیه ای برای این کار در نظر گرفته میشد.
همین آلودگی هوا بجز دبستان، روی عملکرد درسی مقطع های دیگه واقعا تاثیر میذاره
زمانی که میخوایم از خانه خارج بشیم گرد و خاک رو کاملا احساس میکنیم و کل روز رو با سردرد میگذرونیم
تنها حذف کردن زنگ ورزش نمیتونه کمکی کنه!
تا وقتی که تمام امکانات در تهران جمع شده باید همین انتظار را داشت. شهرهای دیگر کشور عملا مثل یک روستای بزرگ هستند و کسی به فکرشان نیست.
ای کاش این عادت بد آشغال سوزوندن از سر ما اهوازی ها می افتاد. ای کاش جریمه ای، بازخواستی یا تنبیه ای برای این کار در نظر گرفته میشد.
رفتار مسئولين اهوازي. اين إحساس تبعيض رو به مردم ميده خودمن پسرم روبه مطب بردم وصدهزارتومان هزينه كردم اماهنوز مشكل تنفسي أش برطرف نشده. ماهم مردم اين اب وخاك ايم اما مظلوم درزمان جنگ و مظلوم در زمان صلح براستي چرا؟
جهت اطلاع آنان که فکرمی کنندمشکل اهوازفقط ریزگرده!یکی ازصدهامعضل گردوغباره بیشترمربوط به کارخانجات ووسایط نقلیه وسوختن غیراصولی ضایعات نیشکرو.......می باشدبنابراین وضع بدترازهرجای دیگه است .
باسلام ازشب گذشته که اخباراعلام کردکه بدلیل الودگی هواتاروزسه شنبه مدارس تهران تعطیل است فکرکردم چرادرموردالودگی هوای دیگرشهرها وبخصوص اهوازروزنامهااطلاع رسانی نمیکنندکه بادیدن مطالب تابناک بسیارخوشحال شدم وحرف دل ماخوزستانیهارا زده درمورد تعطیلی درخوزستان این مشکل مربوط به مسولین خوداستان داردکه برای ان باید ازتهران مجوز تعطیلی رابگیرندولی در تهران واستانهای دیگرخودشان مستقل واقدام میکنند.با اینحال خوش بحال تهرانیهاکه پنج روزاخرهفته بدوراز درس ومشق بچه ها با فرزندان خودبه عزاداری سالار شهیدان می پردازند.التماس دعا
فعلا"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
ایران یعنی تهران
تا حالا کسی پرسیده علت الودگی هوای اهواز چیست؟بیش از 100 مشعل واحدهای نفتی در اطراف اهواز در حال سوختن هستند که همگی فاقد سیستم تزریق بخار جهت بهسوزی هستند.باید وزارت نفت وادار به اینکار شود
عجب وضعيتي شده كجا بريم زندگي كنيم؟
سلام دسستون درد نکنه
حـــــــآلـــا اگــــه تـــــــهـــــران خدایی نکرده یهخورده ها فقط یه خورده هواش آلوده میشد تمام ادارات و مدارس و.. .. . . تـا 1 مـــاه تـــــعـــطـــیـــل مـیـــشــد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
اگه فکر میکنی هوای تهران اینقدر خوبه بیا اینجا زندگی کن!
دودلیل عمده تبعیض بین پایتخت نشینان و خوزستانیها : 1- خوزستانیها شهرونددرجه 2 هستند.
2- مسئولین استان. شک نکنید !!!
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
من آذری هستم . تبعیض بین تهران و بقیه است نه فقط شما
اهوازی ها که مهم نیستند! هر وقت در حد تهرانی ها مهم شدند خبر دهید تعطیل کنیم!!
تعطیل کردن فقط دبستان هیچ تأثیری ندارد ، چون سرویس دانش آموزان دبستانی برای راهنمایی و دبیرستان هم هست ، یعنی همین سرویس ها در روز دانش آموزان مدارس راهنمایی و دبیرستان را هم می برند!
من ساکن تهران هستم و همین الان دارم واقعا احساس تنگی نفس میکنم مخصوصا اینکه محل کارم مرکز شهره.ضمن ابراز همدردی با اهوازیهای عزیز که با آلودگی و ذدرات معلق سالهاست درگیرن یک سوال واقعا ذهنم رو درگیر کرده!!بیش از 60 درصد بودجه این کشور داره از استان خوزستان تامین میشه ولی برام جالبه بدونم آیا یک دهم درصد این شصت درصد برای خود خوزستان هزینه میشه؟؟؟!!!!
با سفری که به خوزستان داشتم مطمئنم که جواب منفیه.وای به روزی که قلب اقتصادی و صنعتی ایران به خاطر سلامت نبودن مردمانش دچار سکته بشه.یکبار هم که شده علاج واقعه رو قبل از وقوع کنیم
آلودگی هوا بعنوان یکی از مشکلات، مصداق: مشت نمونه خروار است.
آلودگی آب و هوا، تورم، بیکاری، کاهش ازدواج، افزایش طلاق، مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ، خشک شدن دریاچه ها، کاهش بارندگی، تحریمها و ... توهم است یا واقعیت؟ سرانجاممان چه خواهد شد؟
دوستان اهوازی، میشه بگید شورای شهرتون چیکار داره می کنه؟ همه این ها تصمیماتی است که شهرداری و شورای شهر باید بهشون رسیدگی کنند.
مسئله سر تعطیل کردن نیست!
یک سری راهکار هست که میشه هم آلودگی ها رو کاهش داد هم چرخه تولید که به 90 درصد کشور سود میرسونه رو متوقف نکرد.
1. انتقال کارخانجات و صنایع تولیدکننده آلاینده به بیرون از شهر اهواز(پروسه زمانبر)
2. دادن جریمه آلوده کردن هوا توسط این صنایع(ماشالله خیلی هم پول دارن)
3. استفاده از این پول در جهت حفاظت از محیط زیست(جنگل کاری در میادین مین پاکسازی شده، پارک، مسیرهای دوچرخه سواری و...)
4. جلوگیری از انتقال آب از رودخانه های استان به قلات مرکزی
5. سرو سامان دادن به وضعیت تالابهای مرزی با کشور عراق(ریزگردها منشا سیلیسی دارند که از خشک شدن آب ها نشات گرفته!)
6. یافتن روش جایگزین به جای سوزاندن بقایای نیشکر( سوزاندن نیشکر بوی نامطبوع و مواد شیمیایی زیادی تولید میکند.)
خدا به مردم اهواز رحم كنه .
یادش بخیر یک بار ابادان رو خاک گرفت (البته در چند سال گذشته ماهی یک بار اتفاق افتاده ) ولی این بار خاک به تهران هم رسید !! وقتی خاک به تهران رسید ، تهران و تعطیل کردند با این که درصدش خیلی کمتر از ابادان بود ولی روز های قبل ابادان تعطیل نشده بود !! اخرش تصمیم گرفتن در یک روز افتابی با هوای خوب ابادان رو تعطیل کنند چون خیلی دیگه ضایع بود :))
تعطيلي مدارس و كاهش ساعات كار اداري چه در تهران و يا ساير كلان شهرهاي جهان به كاهش آلودگي هوا به دلايلي مانند كاهش تردد خودروها كمك مي كند. اما آيا در اهواز هم همينطور است.؟ مهم اين است كه ما مزايا و معايب شهرهاي ايران را در هنگام مديريت بحران چگونه ارزيابي مي كنيم و به واقع اين يك دعواي اقليمي بين پايتخت و ساير شهرها نيست. بايد كاهش آلودگي هوا در هر شهر كاري كرد كه درست است. براي مثال عمده كارخانجات بزرگ توليدي در حومه شهر تهران است كه چه بسا در اهواز چنين نيست. اما در تهران ترافيك به ويژه طي ساعاتي بسيار زياد است كه در اهواز چنين نيست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
مطمئنم تا حالا نه خوزستان رو دیدی نه اهواز رو و نه میدونی چه صنایعی در خوزستان مشغول فعالیت هستند!
چرا دبیرستان هارو تعطیل نکردن من از مسئولان خواهش میکنم رسیدگی کنین
باتشکر
لطفامدارس راهنمایی ودبیرستان را روزهای دوشنبه و
سه شنبه تعطیلکنید.
مرسی تابناک که تو حرف دله منو زدی
آقا به داد ما اهوازیها برسید
گرمای هوا،آلودگی آب،کمبود آب،...انتقال آب کارون
به حال این خوزستان باید خون گریست.
آخه آی کیو. آلودگی تهران به علت تردد ماشیناست و می خوان با این کار منبع آلودگی رو مهار کنن. ولی آیا علت آلودگی اهواز هم ماشینان یا ریزگردای اونور مرز؟؟؟؟
ترو خدا به داد ما اهوازیا برسید
سلام . شب خوش : به نظر شما ایا فقط بچه های دبستانی در معرض الودگی هوا هستند؟ ایا بزرگسالان در این هوا تنفس نمیکنند ؟
خوزستانی همیشه مظلوم
به خدا تو اراک خفه شدیم.....
واقعا متشکریم از گزارش
دنیا به کام تهرانیهاست
سلام تابناک عزیز متاسفانه آلودگی هوا در خوزستان و برخی از استانهای دیگه باعث شده که راهی برای تعطیلیات متعدد در تهران باز بشه و به این بهونه هر چند وقت یکبار تهران تعطیل بشه ضمنآ مسئولین استانی خصوصآ خوزستان بدون هماهنگی و دستور از مقامات بالاتر جرآت تعطیل کردن ندارند
باسلام
خداكند فقط آلودگي هوااز بابت آتش هاوصنايع فولاد و كربن وچيزي از اين قبيل باشه نه مواد شيميائي دوران جنگ يا راديو اكتيووعوامل ديگر كه خيلي خطرناكتركه حدود9000نفر را روانه بيمارستانها كرده و گزارشي هم ارز آن ندادند
باید خودمون دست بکار بشیم.دیدید برای انتقال آب کارون همه یک صدا شدیم،حالا هم تو شرایط بد آلودگی هوا باید بچه ها رو به مدرسه نفرستیم.من تو این شرایط به هیچ عنوان اجازه نمیدم بچه ام به مدرسه برود.من فعلا تنها هستم.به امید روز با هم بودن
مشكل به اين سادگي ها نيست . خوزستان همانند پدري در يك خانواده است كه كار مي كند تا فرزندانش راحت باشند ولي خودش هيچ استفاده نمي كنند .چه بايد كرد.
سلام،لطفاً يه سر به منطقه ويژه معادن و فلزات بندرعباس بزنيد ببينيد چه بلايي بر سر محيط زيست و شهرك نشينان اطراف آوردند اون وقت خواهيد فهميد آلودگي يعني چه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار