بازدید 18350

تصادف ؛ روی دیگر سکه بی آر تی

کد خبر: ۳۵۶۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹ 09 November 2013
شرق نوشت: محمدباقر قالیباف و شهرداری تهران هر وقت می‌خواهند نمونه‌ای از پروژه‌های موفقیت‌آمیزشان در پایتخت را مثال بیاورند، حتما اشاره‌ای به خطوط اتوبوسرانی تندرو موسوم به «بی‌آرتی» هم می‌کنند. ایده این خطوط اولین‌بار در مرداد سال 86 در حد فاصل میدان آزادی و تهرانپارس اجرا شد. از آن تاریخ تاکنون شش خط «بی‌آرتی» دیگر نیز در مسیرهای دیگری راه‌اندازی و فعال شده است. مسوولان شهرداری درباره موفقیت‌آمیزبودن این خطوط به کاهش فاصله دسترسی مردم، جابه‌جایی روزانه چندین‌میلیون مسافر و کاهش ترافیک تهران اشاره می‌کنند. این اما تنها یک روی سکه این خطوط است. پی‌بردن به روی دیگر این سکه چندان دشوار نیست، کافی است دو واژه «بی‌آرتی» و تصادف را در موتورهای جست‌وجوی اینترنتی یا خبرگزاری‌های رسمی کشور جست‌وجو کنیم. نتیجه‌ای که حاصل می‌شود ده‌ها خبر تصادف و برخورد اتوبوس‌های این خطوط با عابران پیاده، موتورسواران، خودروهای دیگر یا انحراف از مسیر به دلیل سرعت بالاست. در جدیدترین خبرهای مربوط به تلفات خطوط «بی‌آرتی» تهران شب سیزدهم آبان گذشته یکی از اتوبوس‌های تندرو خط ولیعصر در ساعت هفت شب یک عابر پیاده را زیر گرفت. حاصل این تصادف رفتن به کما برای زن جوانی بوده که اتوبوس با او برخورد کرد. بلافاصله فیلم این تصادف را برخی وب‌سایت‌های خبری هم منتشر کردند؛ فیلمی که در آن دیده می‌شود با وجود گذشت نزدیک به 40دقیقه از تصادف سهمگین اتوبوس با این زن جوان، آمبولانس‌ برای رساندن او به بیمارستان نمی‌رسد تا احتمال بهبود فرد مصدوم به حداقل کاهش پیدا کند. این در حالی است که اتوبوس‌های این خط با سرعتی بسیار بالا شبانه‌روز این مسیر را بالاوپایین می‌کنند. اگرچه مسوولان شهرداری یا اورژانس آمار دقیقی از تلفات و میزان تصادفاتی که به‌صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه در خطوط «بی‌آرتی» تهران به وقوع می‌پیوندد خبری منتشر نمی‌کنند؛ اما گفت‌وگو با کسبه و اهالی خیابان‌هایی که این خطوط در آنها فعال است و همچنین گفت‌وگو با خود رانندگان اتوبوس‌ها نشان می‌دهد روزی نیست که چندین تصادف در این خطوط رخ ندهد. و البته تنها بخش اندکی از این اخبار به صفحه روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها می‌رسد.
نبود چراغ و نور کافی، سرعت بسیار بالای اتوبوس‌ها در این مسیر، تردد چشمگیر موتورسواران در این خطوط و همچنین نبود مسیرهایی مشخص برای عبور عابران پیاده مانند خط‌کشی یا پل‌های مخصوص عابران پیاده دست‌به‌دست هم داده و خطوط «بی‌آرتی» تهران را به قتلگاهی برای شهروندان بدل کرده است.
خیابان ولیعصر تهران از مهر سال 88 دارای چهارمین خط ویژه «بی‌آرتی» در تهران به طول 21 کیلومتر شد. پیش از آن این خیابان در بخش عمده‌ای مسیرش به‌صورت دوطرفه و قابل تردد برای همه خودروهای شهری بود. با این حال پس از راه‌اندازی این خط مسیر شمال به جنوب ولیعصر به‌صورت تمام‌وکمال در اختیار اتوبوس‌های تندرو قرار گرفت. این کار اگرچه برای شهروندان و مسافرانی که به‌دنبال رسیدن سریع‌السیر به مقصد خود در شمال و جنوب تهران هم‌راستا با خیابان ولیعصر هستند، مناسب است اما بزرگ‌ترین ضربه را به هویت این خیابان و همچنین رونق کسب‌وکار در دوسوی آن وارد کرد.
خیابان ولیعصر تهران پیش از این اصلی‌ترین خیابان شهر و به تعبیر برخی شناسنامه شهر تهران بود. جایی برای قدم‌زدن، خریدکردن و پیاده‌روی. حالا اما به بزرگراه باریکی بدل شده است که اتوبوس‌های عظیم‌الجثه با سرعتی بالا مشغول تردد در آن هستند؛ ترددی که حاصلش غیر از به مقصدرساندن برخی شهروندان و افتخار شهرداری، آسیب‌دیدن یا راهی بیمارستان‌کردن برخی دیگر از شهروندان نیز هست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۳۸
جدا از بحث تصادفات در این خطوط که البته قابل پیشگیری هم هست، بحث کارشناسی بودن این خطوط مقوله مهمی است. بعنوان مثال خط جدید BRT که در شمال اتوبان امام علی در حال احداثه هیچ نتیجه ای جز افزایش بار ترافیکی در این تنها اتوبان بدون ترافیک شهر نداشته. در گذشته هم اتومبیل ها و هم اتوبوس ها بدون مشکل رفت و آمد میکردند اما الان صبحها و عصرها یه سر به این اتوبان بزنید- روز افتتاح کامل این اتوبان بیلبوردهای شما تا جنوب پایتخت در نیم ساعت غوغا میکرد. الان این مسیر چند ساعت طول میکشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
دقیقا همینطوره، اتوبان امام علی روکه یه شریان اصلی شمال به جنوب تهرانه رو کردن عیت چهار راه ولی عصر.
مقصر BRT نیست سطح پایین فرهنگ استفاده از آن است چه از جانب مردم و شاید از جانب راننده ها هم. شهرداری اگر مقصر باشد بسیار جزئی مقصر است.
آیا چون هواپیماها گاهی سقوط می کنند باید جمع شوند؟ آیا چون برخی از انسانها از ساختمان های بلند خود را به پایین پرت می کنند باید ساختمان ها را یک طبقه ساخت؟
نویسنده محترم مقاله! سانحه متاسفانه جزئی از زندگی بشر است. به وجود آمدن سوانح لزوماً دلیلی بر بدی تکنولوژی نیست.
"ترددی که حاصلش غیر از به مقصدرساندن برخی شهروندان و افتخار شهرداری، آسیب‌دیدن یا راهی بیمارستان‌کردن برخی دیگر از شهروندان نیز هست."
آیا "برخی" هایی که در این جمله آمده است با هم برابر است؟ روزانه صدها هزار نفر با چند تصادف بیان شده هر دو برخی هستند؟
آیا هنگامی که کسی از زیر پل عابر رد می شود و با اتوبوس خط BRT تصادف می کند، شهرداری مقصر است؟
عزیزی که مطلب را نوشته اید
لطفا رعایت انصاف را بفرمایید
مگر این همه تصادف در اتوبان ها و جاده های برون شهری و خیابان های داخل شهر اتفاق نمی افتد
مگر شهردار یا شهرداری مقر است که موتور سوارها یا عابرین پیاده قوانین را رعایت نمی کنند
هر چند درصدی از اتفاقات نیز می تواند به بی دقتی رانندگان ارتباط داشته باشند اما این طرح بسیار موفق بوده و مردم هم راضی هستند.
لطفا کامنت های مخالف را هم نمایش دهید
تصادف در زندگي شهري و در تمام خيابانهاي شهر اتفاق ميافته اما خطوط ويژه اتوبوس مزاياي زيادي داره اما در كنارش تصادف هم متاسفانه هست بايد چاره اي انديشيد نه اين كه كليت طرح را زير سوال برد البته مترو هم ميتونه جايگزين خوبي براي خ وليعصر باشه
سرعت بسیار بالا یعنی چی؟اتوبوس تند رو خب باید تند برود دیگر در غیر این صورت چه فرقی با معمولی ها دارد؟عابران هم باید کم کم به وظایف خود آگاه شوند تا ازین دست پیش آمد ها کم و کمتر شود.
کاملاً موافقم. شبی که خیابون ولیعصر یک طرفه شد من خودم اهد این بودم که خیلی از کسبه حتی از این موضوع اطلاع نداشتند و صبح متوجه شدند! خیلی از کسبه جلوی پارک ساعی حتی دست به اعتراض زدند.
گرچه نقد همیشه خوبه، ولی اگر با خیابانهای توکیو و اساکای ژاپن هم مقایسه کنیم آنها هم قطارهای روزمینی با سرعت نسبتا زیاد (برای درون شهر) و نقاط شلوغ دارند ولی همزمان نظم بینظیر و فکر و کار زیاد روی موضوع باعث شده برخلاف خیابانهای ما همه چیز سرجای خودش باشد (البته غیر از سکوت و آرامش در بعضی نقاط شهر هایشان) کاش ما هم بتونیم همراه نقد روی پیشنهادات سازنده هم بیشتر کار کنیم.
ورود موتور سواران به این محدوده، ممنوع هستش. پس اگر تصادف با موتورها رخ میده، میتونم بگم هیچ تقصیری به گردن اتوبوسرانی نیست. در مورد عابران پیاده هم خودتون میدونید که حداقل بین رفت و آمد اتوبوسها یک تا دو دقیقه خالی بودن محدوده وجود داره و عابران پیاده میتونن رفت و آمد کنند. پس اگر کسی به خاطر عجله سعی داره ازین محدوده عبور کنه باز هم خودش مقصر هستش. کافیه یک دقیقه صبر کنه تا با خیال راحت رد بشه. من یک شهروند معمولی هستم و قبول کنید بیشتر این تصادفات از نبودن فرهنگ عابران پیاده و موتورسوارها نشات میگیره. پس به دنبال سیاه نمایی نباشیم
ميشه از اتوبان امام علي هم گزارشي بگذاريد؟
عزیز دل مشکل من و شما هستیم که حالیمون نیست باید از پل عابر پیاده استفاده کنیم. این همه تراموا به جای اتوبوس توی شهرهای اروپا اینور و آنور می روند چرا این همه تصادف ندارند؟ مشکل ما هستیم، مردم!
چرا اسم خط ولیعصر را گذاشته اند بی آر تی؟
همچکدام از شرایط BRT را ندارد.
کرایه توسط راننده حساب میشه و تو ایستگاههای شلوغی مثل ونک توقف طولانی دارند یک سری خالی میکنند دونه دونه کرایه مسافرها رو حساب می کنند اگر خالی بشن تا پر نشه حرکت نمی کنند هر چقدر هم مسئول خط سوت و جیغ میزنه عین خیالشون نیست.
BRT آزادی تو ایستگاه کرایه پرداخت میشه راننده فقط راننده است.
تو خط ولیعصر راننده ها به همدیگه هم رحم نمی کنند و دائم با هم مسابقه دارند و سبقتهای وحشتناک میگیرند. هر جا دلشون می خواد نگه میدارند. تو اتوبوس سیگار میکشند برای پر شدن اتوبوس هر چقدر لازم باشه تو ایستگاه می مونن، حتی عابری که از خط عابر رد میشه از دید اینها انسان نیست و با اون بوقهای غیر استاندارد طرف رو سکته میدن. یکی دو تا نیست که ...
اتوبوسها در مسیر ویژه با سرعت بسیار بالایی تردد میکنند و به هیچ قانون ابتدایی راهنمایی هم پایبند نیستند. شما میتوانید هرروزه شاهد این مسئله در خیابان ولیعصر حد فاصل میرداماد تا نیایش باشید. چند مدرسه در این فاصله وجود دارند که اتوبوسها با رسیدن به این مدارس و خط کشی عابر پیاده که علی القاعده جهت استفاده دانش آموزان ایجاد شده ، هیچگونه کاهش سرعتی را در نظر نمی گیرند. همینطور عبور از چراغ قرمز تقاطع میرداماد و تقاطع نیایش که برای اتوبوسها امری عادی است. جالب است یکبار که من به عبور از چراغ قرمز یکی از اتوبوسها به افسر راهنمایی مستقر در خودرو پلیس همین چهارراه اعتراض کردم ، ایشان فرمودند : ما زورمان نمیرسد.شما احتیاط کنید!!!!!!!!!! سابقه تصادفات در این مسیر حتماً وجود دارد. لطفاً رسیدگی کنید . ما هر روز بچه ها را با هزار سلام و دعا به مدرسه میفرستیم.
يعني بنظر شما بايد چنين پروژه موفق در امر خدمات حمل و نقل به مردم ، بعلت بي توجهي و عدم رعايت مقررات توسط برخي هموطنان(عبور از محل غيرمجاز) متوقف شود . پس بفرماييد كلا تردد خودروها در خيابان متوقف شود چون بعضي ها نمي خواهند قواعد شهرنشيني (در اين خصوص عبور و مرور ) را رعايت كنند .
عموی پدرم تو همین تصادفات فوت کرد
واقعاً سرعت اين اتوبوسهاي بي آر تي سرسام آور هستش. به نظرم بايد محدوديت سرعت براي آنها وضع كنند و با استفاده از دستگاههاي مانند GPS در پايان هر روز سرعت دستگاهها را كنترل كنند و با راننده‌هاي خاطي هم برخورد كنند. واقعا اين موضوعي كه اشاره كرديد وحشتناكه و بايد شهرداري تدبير جدي و ويژه‌اي به آن داشته باشد. باتشكر
اکثر راننده های بی آر تی با مسافران رفتار خیلی توهین آمیزی دارند.
شما اگر بخواهید به کوچه روبروی خانه تان بروید باید حداقل 5 کیلومتر به راست و پس از دور برگردان 5 کیلومتر دیگر به چپ برگردید تا به مقصد با فاصله 40 متری منزلتان برسید
همه اون چیزهایی که لیست کردید درسته ولی یک چیز دیگه یادتون نره و اون فرهنگ مردم هست فرهنگ خیلی پایینه. وقتی عابر برای جون خودش ارزش قائل نیست و با تخطی از قانون وارد حریم این اتوبوسها می شه شما نمی تونید تقصیر را بندازید روی دوش اتوبوس. مردم از نرده ها بالا می روند موتور سوارها خیلی راحت ارد این خطوط می شوند و کلا هر کس هر کاری دلش بخواهد می کند.
البته نفصهای فنی هم وجود داره که باید برطرف بشه مثل اونهایی که شما گفتید ولی اگه مردم برای خودشون احترام قائا بشوند و دست به هر خلافی نزنند این تلفات به کمترین مقدار خودش خواهد رسید.
تابناک جان آخه وقتی مردم ما هنوز فرهنگ عبور از خیابون رو ندارند اون راننده بیچاره چه تقصیری داره ؟ وقتی گارد کشیدن دور تا دور خط ویژه بی آرتی، و بعضی از مردم بی فرهنگ از روی اینا می پرن و وارد ایستگاه می شن یا موتور سواری که اصلا حق نداره توی خط ویژه بیاد ، یا عابر پیاده ای که توجهی به چراغ راهنمایی و رانندگی نمی کنه ..... راننده های اتوبوس چه تقصیری دارن ؟ این چه ربطی به آقای دکتر قالیباف داره ... بده با 300 تومن از آزادی تا تهرانپارس می ریم باید حتماً 5000 تومن کرایه تاکسی بدیم و مدت ها توی ترافیک باشیم تا آدم بشیم .....؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
شما احیانا تا حالا چند بار سوار این بی آر تی ها شدین؟؟؟راننده بیچاره؟؟؟!!!!!!!!
آقا این خط ویژه که در اتوبان امام علی هم الکی گذاشتند و نه اتوبوس داره نه جای پیاده و سوار شدن، جمعش کنید لطفاً
بخشی از درختان این خیابان نیز به بهانه ایستگاه بی آر تی قطع شدند
عابر پیاده و موتور سوار بیجا کرده اند که در خط BRTبوده اند که تصادف هم بکنند. بجای اینکه از راهنمایی و رانندگی بخاطر اهمال در اعمال قانون انتقاد کنید از یک سیستم حمل و نقل علمی انتقاد می کنید؟ مردم کی می خواهند معنی خط ویژه رابفهمند؟
چرا به میزان مسافری که هر روز با این اتوبوس ها جابه جا می شوند اشاره نمی شود ؟ اگر این مردم می خواستند با تاکسی و ماشین های خود در خیابان راه بیافتند می دانید چه می شد ؟
ضعف فرهنگ عبور از خطوط عابر پیاده و پل هوائی و بی قانونی موتور سوارها را نباید باعث تضعیف اثرات بسیار مفیدتر بی آر تی کرد. کیفیت و سرعت نقل و انتقال مسافرین شهری توسط بی آر تی قابل قیاس با خطوط اتوبوسرانی معمولی نیست. پس انصاف داشته باشیم.
وقتی تو ترافیک چند دقیقه ای یک متر جابجا میشوی در کنارت مسیر ویژه بی آر تی را میبینی که چند دقیقه ای اتوبوسی رد میشود یا نمیشود ولی قسمت زیادی از بزرگراه را گرفته و باقیمانده فقط اسم بزرگراه را دارد!! کجای این کار اقتصادی است؟!
بجای این کارهای ترافیک سنگین کن فقط ادامه و توسعه هر چه بیشتر مترو مفید است.
خواهش می کنم بنویسید بلکه توجه بشود...
پلیس در برخی جاها رسما خودروهای شخصی رو از این مسیرها عبور میده و اتوبوس و مسافراش هم باید مثل ماشینای شخصی تو ترافیک گیر کنن. نمونش چمران شمال. لطفا منعکس کنین.
مردم خیابان شانزه لیزه توی پاریس دارن ما هم اینطوری خیابان تاریخی ولیصر رو خراب می کنیم. اونم با اتوبوس های بدریخت و خطرناک. هی کی خواست زود برسه بره با مترو. چرا نمای شهر رو خراب کردین ؟ روی سحط شهر باید اولویت با عابر پیاده باشه و خودرو سواری کوچک.
تا به حال شاهد دو تصادف فوتی در همین خط بوده ام. همین 1ساعت پیش از یکی از این اتوبوسهای ب آت ولیعصر پیاده شدم.سرپایینی رو با صد تا مسافر داشت 90کیلومتر میرفت خدا به داد عابرو مسافرو... برسه
نصب دوربین مدار بسته در سرتاسر مسیر و اخراج فوری رانندگان خاطی.
اصلا به اين سيستم بي ار تي نميگن چون خطوط بي ارتي اصلا باز نيست يعني مثل تونل
چقد منتظر موندیم ولی هیچ خبرگذاری دیگه ای حرفی از ین مسئله نزد،مرسی که منتشر کردین
اگه بتونین به گوش شهرداری و اتوبوس رانی و پلیس برسونین چه بهتر جون خیلیا حفظ می شه
اگر روشن بودن دائمی چراغهای جلوی اتوبوسهای خطوط بی آر تی به یک قانون تبدیل بشه آمار تصادفات این خطوط به مقدار قابل توجهی کمتر خواهد شد.
امیدوارم این پیشنهاد رو به گوش مسئولین برسونید.
به علت يك طرفه شدن خيابان ولي عصر مجبورم بعدازظهرها سوار BRT شوم از نيايش تا سر ميرداماد 2 ايستگاه است. اما خيلي پشت چراغ قرمز مي مانم. تازه ماشينها و موتوسوارهايي كه پليس بخاطر كاهش بار ترافيك آنها را به محدوده BRT راه داده است و لاغير، سرعت اتوبوس را هم مي گيرند كه ترجيح مي دهم زير رگبار باران هم پياده بروم. بماند از اينكه تراكم جمعيت باعث پاره شدن كيف و لباس هم مي شود و اين اتوبوس ها محل بسيار مناسبي براي جيب بري و .... است. فرهنگ اتوبوس نشيني هم كه ديگر در اين اوضاع و اوصاف نگو و نپرس دارد.
اگر لاین سمت راست بزرگراهها رو به BRTها اختصاص میدادند به نظرم بهتر کم خطر تر و کم هزینه تر بود.
خوب اگه سمت راستو اختصاص ميدادن كه مشكلات چندبرابر ميشد يكيش توقف خودروهايي كه به هردليلي توقف كوتاه دارن باعث بروزتصادف وهمچنين ترافيك بيشتر ميشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها