بازدید 14424
دادگاه دادستان سابق تا نیمه شب به طول انجامید؛

مرتضوی مدال خواست ولی بار دیگر محاکمه شد!

مرتضوی که پیش از حضور در دادگاه، در جمع خبرنگاران حضور یافته بود، نه تنها خود را صددرصد از تمامی اتهامات مبرا دانست، بلکه ادعا کرد که می‌بایست به او مدال افتخار و پاداش بدهند؛ در حالی که یکی از شاکیان وی در این باره می‌گوید: نمی‌دانم چگونه من و امثال من، بی گناه به دستور مرتضوی بازداشت شدیم و تبرئه شدن از اتهامات، اثبات ادعای بی‌گناهی‌مان است ولی ایشان توقع پاداش و مدال دارند؟!
کد خبر: ۳۵۶۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۸ 06 November 2013
دادستان تهران که پس از مدت‌ها در دسترس نبودن و بعد از بارها بی محلی به احضاریه‌های صادر شده، بالاخره امروز عصر در دادسرا حضور یافت، بازپرسی از وی تا پاسی از شب به طول انجامید چراکه می‌بایست پاسخگوی اتهاماتی باشد که در پرونده‌های متعددی به وی وارد شده است؛ از شکایت‌های پالیزدار و همکاران سابق وی گرفته تا شکایت اولیای دم یکی از جان باختگان کهریزک.

به گزارش «تابناک»، وقتی حوالی ساعت بیست، عباس پالیزدار، پیمان حاج محمود عطار و وکیلش، مصطفی ترک همدانی از دادسرای کارکنان دولت خارج شدند، معلوم شد که تنها به یکی از پرونده‌های مطرح در باب عملکرد دادستان سابق تهران رسیدگی صورت گرفته و مرتضوی در دادسرا مانده تا به برخی پرسشها درباره پرونده اولیای دم مرحوم محسن روح الامینی، از جان باختگان پرونده جنایت کهریزک پاسخ بگوید.

مرتضوی مدال خواست ولی بار دیگر محاکمه شد!

مرتضوی پیش از حضور در دادگاه؛ بازپرس محکوم شد و معاونم تبرئه؛ من هم برای پاسخ آمده‌ام

سعید مرتضوی پیش از ورود به دادسرا در جمع خبرنگاران حضور یافت و در پاسخ به سوالی درباره دلایل احضار خود، در حالی که اصرار داشت شاکیان خود را «باند پالیزدار» خطاب کند، گفت: باند پالیزدار بعد از اینکه در دادگاه کیفری استان محکوم شد، عده‌ای از متهمان آن مشغول مجازات شدند و تحمل کیفر می‌کنند؛ در این پرونده از من و سرپرست دادسرای کارکنان دولت و همچنین بازپرس رسیدگی کننده به اتهام «بازداشت غیرقانونی» شکایت شد.

وی افزود: اتهام بازپرس در شعبه 76 دادگاه کیفری استان رسیدگی شد و وی از اتهام بازداشت غیرقانونی تبرئه شد اما به دلیل اتهاماتی همچون رفتار نامناسب و خلاف قانون به 500 هزار تومان جزای نقدی محکوم شد. همچنین معاون من از هر نوع اتهام تبرئه و قرار منع پیگرد برای وی صادر شد و من هم امروز حضور پیدا کردم تا پاسخ شکایت آنها درباره اتهام بازداشت غیر قانونی را بدهم.

باید صددرصد تبرئه شوم و مدال پاداش بگیرم!

این متهم افزود: این گروه با سوءاستفاده از بحث تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضاییه، وارد سازمان بازرسی شدند و بسیاری از اسناد محرمانه و سری را از این سازمان خارج کردند و در منزل خود نگهداری کردند؛ حتی چند ماه پس از اتمام تحقیق و تفحص و بعد از مصاحبه‌های زنجیره‌ای پالیزدار، حفاظت اطلاعات قوه قضاییه در بازرسی از منازل این باند، یکی از پرونده‌های ربوده شده را پیدا کرد.

مرتضوی ادامه داد: ما باید این افراد را بازداشت می‌کردیم و از آنها تحقیق می‌شد تا پرونده کامل شود. به همین جهت من به عنوان دادستان تهران به تکلیف قانونی خود عمل کردم و هیچ تخلفی از موازین قانونی وجود نداشت.

وی با تاکید بر اینکه باید صددرصد تبرئه شود، افزود: این گروه در مصاحبه‌های خود با استناد به اسناد غیر واقع، بیش از 10 نفر از علما و مراجع را به اتهامات سوءاستفاده مالی و اقتصادی محکوم کردند که این اتهامات خلاف واقع بود چرا که باند پالیزدار به گزارش اولیه سازمان بازرسی استناد کرده بود در صورتی که پس از رسیدگی مشخص شد که موضوع اشتباه است؛ اگر رسیدگی منطبق بر عدل و عدالت باشد، باید به ما مدال پاداش دهند نه اینکه از ما بازجویی کرده و ما را محکوم کنند.

اگر اخطار صدور دستور جلب نبود، باز هم به دادگاه می‌آمدید؟

دادستان معزول تهران در پاسخ به خبرنگاری که گفت «گروه پالیزدار از این شکایت دارد که شما آنها را "باند" خطاب می‌کنید»، گفت: خطاب کردن باند مربوط به من نیست بلکه حفاظت اطلاعات قوه قضائیه در گزارش خود از کلمه باند برای این گروه استفاده کرده است؛ ضمن اینکه در قانون مجازات اسلامی هرگاه جرمی از سوی بیش از سه نفر رخ دهد، برای آن گروه عنوان باند تلقی می‌شود.

خبرنگار دیگری پرسید که اگر اخطار دستور جلب برای شما صادر نمی‌شد، بازهم به دادگاه می‌آمدید؟ و مرتضوی پاسخ داد: من هر زمانی که بازپرس حتی تلفنی احضارم کند، حاضر می‌شوم اما دلیل عدم حضورم در دو جلسه قبل این است که به دلیل فرا رسیدن ایام عزاداری در یزد به سر می‌بردم.

پالیزدار: نظام با متهم در هر جایگاهی برخورد می‌کند

عباس پالیزدار، یکی از شاکیان مرتضوی پس از خروج از دادگاه با حضور در جمع خبرنگاران گفت: قاضی پرونده به ما گفته که نباید جزئیات پرونده و جلسه دادگاه را اطلاع‌رسانی کنیم.

وی با رضایت بخش دانستن دادگاه، گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران بر این تاکید دارد که متهم در هر جایگاهی که قرار داشته باشد، باید با آن برخورد شود و باید به عنوان متهم پاسخگو باشد.

تقدیر وکیل یکی از شاکیان از اراده دادستان تهران در رسیدگی به پرونده‌

مصطفی ترک همدانی، وکیل یکی از شاکیان نیز پس از خروج  از دادگاه گفت: ‌تا ساعت 8 شب در دادگاه بودیم و پس از آن دادگاه خاتمه یافت اما مرتضوی برای رسیدگی به پرونده دیگری در دادگاه ماند. از دادستان تهران تشکر می‌کنم که عزم خود را جزم کرده تا به این گونه پرونده‌‌ها رسیدگی کند؛ معمولا دادسراها تا ساعت 15 باز هستند اما امروز بازپرس تا پاسی از شب منتظر مرتضوی ماند و همین اقدام جای تشکر دارد.

وی در خصوص اظهارات مرتضوی در جمع خبرنگاران مبنی بر اینکه صددرصد تبرئه می‌شود و به جای محکومیت باید به او مدال دهند، گفت:‌ کدام متهم است که در مورد خود بخواهد غیر از این صحبت بکند؟ البته من بعید می‌دانم که متهمی بخواهد تقاضای مدال داشته باشد و نمی‌دانم که وی چطور این صحبت را کرده است.

همدانی با تاکید بر اینکه بازپرس دستور داده تا اطلاعات دادگاه منتشر نشود، گفت: من از رسانه‌ها تشکر می‌کنم چرا که همکاری خوبی با ما داشته‌اند.

از رسانه‌ها هم قدردانی می‌کنم که باعث شدند مرتضوی از جلسه امروز مطلع شود!

این وکیل دادگستری افزود: البته مرتضوی در جایی اعلام کرده که وکلا به رسانه‌ها خط می‌دهند و اظهار داشته که خبر برگزاری این دادگاه را از رسانه‌ها شنیده است، بنابراین من به عنوان وکیل از رسانه‌ها قدردانی می‌کنم؛ چرا که رسانه‌ها باعث شدند تا مرتضوی از جلسه امروز مطلع شود و در دادگاه حضور پیدا کند که این به معنی نقش مهم رسانه است.

وی در پایان در خصوص جلسه بعدی دادگاه گفت: هنوز مشخص نیست که جلسه بعدی این دادگاه چه زمانی برگزار شود.

حاج محمود عطار: قرار بود مرتضوی ساعت 15 بیاید نه 18

پیمان حاج محمود عطار، دیگر شاکی مرتضوی و از همکاران پالیزدار در هیات تحقیق و تفحص مجلس که پس از بازداشت به دستور مرتضوی و تحمل مدتی زندان، از تمامی اتهامات وارده تبرئه شده و حالا به اتهام بازداشت غیر قانونی از مرتضوی شکایت کرده، درباره دادگاه امروز به «تابناک» گفت: بر اساس اعلام قبلی، قرار بود مرتضوی ساعت 15 در دادسرا حضور بیابد و پاسخگوی دو شکایت ما باشد که اینگونه نشد. وقتی تاخیر وی زیاد شد، از بازپرس خواستیم که دستور جلب وی را صادر نماید که پس از تماس بازپرس با او، سرانجام در 17:45 دقیقه مرتضوی در دادگاه حضور یافت.

چگونه بازداشت بی گناه می‌تواند پاداش و مدال به همراه داشته باشد؟

حاج محمود عطار در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مرتضوی پیش از حضور در دادگاه گفت: سخنان مرتضوی درباره پرونده آقای پالیزدار، دارای ابهامات بسیاری است؛ من جمله اینکه اگر اسناد محرمانه در اختیار وی بوده و یا سخنان وی، اتهام به برخی بوده، چرا یکسال طول کشید تا دادستان وقت دستور به بازداشت پالیزدار بدهد؟ مگر نه اینکه سخنرانی‌های وی در طول یکسال ادامه داشته و در صورت خلاف بودن، می‌بایست منجر به بازداشت وی می‌شده است؟ اکنون چه چیزی موجب آن می‌شود که چنین انجام وظیفه‌ای (در صورت صحیح بودن فرض!) مستوجب مدال باشد؟

وی افزود: فارغ از این ابهامات که خود آقای پالیزدار هم می‌توانند کامل تر درباره‌شان سخن بگویند، تکلیف مایی که تبرئه شدیم چیست؟ چگونه من را بی گناه بازداشت کردند و بعد توقع مدال و پاداش دارند؟ آیا اگر به ایشان مدال بدهند، عدالت رعایت شده است؟ آیا اگر درباره امثال من که از اتهامات تبرئه شده‌ام، از الفاظی مانند «باند» استفاده کنند، افترا و مصداق نشر اکاذیب نیست؟!

دو شکایت علیه مرتضوی کرده‌ام که امروز به یکی رسیدگی شد

وی افزود: دو شکایت علیه مرتضوی کرده‌ایم که یکی درباره بازداشت غیرقانونی متوجه وی و همچنین «حسن ص» قاضی محاکمه کننده بنده و همکارانم در هیات تحقیق و تفحص مجلس است (دادگاه رسیدگی به اتهامات قاضی محاکمه کننده ختم دادرسی اعلام کرده و منتظر صدور رای نهایی آن هستیم) و دیگری بابت آنکه مرتضوی ما را باند ضد امنیتی خطاب کرده و هم افترا زده و هم نشر اکاذیب کرده چراکه بنده از اتهامات وارد شده در آن پرونده تبرئه شده‌ام.

او که خود وکیل دادگستری است، درباره روند دادگاه گفت: از باب پرونده نخست، دادگاه خواستار پرونده دادگاه محاکمه بنده و همکاران شد و رسیدگی را موکول به آینده کرد و تنها رسیدگی به اتهام افترا و نشر اکاذیب را به انجام رساند. در پایان قرار شد تا ما و متهم پس از ایام سوگواری ماه محرم لایحه دفاعیه خود را تسلیم دادگاه نماییم ولی زمان خاصی برای این کار تعیین نشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل