بازدید 74299
پنجاه‌ویکمین «سی دقیقه» با «تابناک»

فیلم: به تماشای یک آدمکش «حرفه‌ای» بنشینید!

«لئون: حرفه‌ای یکی از تریلرهای منحصر به فردی است که دیدن آن به شدت جذاب است و قطعاً اگر قرار باشد، لیستی از فیلم‌هایی را که قبل از مرگ باید دید، گرد آورد، لئون یا همان حرفه‌ای در میان آنها جای گرفته است.
کد خبر: ۳۵۴۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۱ 01 November 2013
کشتن خصلتی ذاتی نیست؛ اما متأثر از تکرار می‌تواند چنان ساده شود، که برای قاتل به یکی از امور عادی و شبه-ذاتی مبدل شود اما آیا چنین انسانی در وجودش ذره ای از احساس ‌می‌ماند تا خون قربانیانش، وجودش را سرشار از بی‌رحمی خواهد ساخت؟ شاید بهترین پاسخ به این پرسش را یکی از جذاب‌ترین آدمکش‌های تاریخ سینمای جهان داده باشد: «لئون: حرفه‌ای / Leon: The Professional».

به گزارش «تابناک»، از لوک بسون پیش از این فیلم‌هایی را با هم دیده‌ایم؛ اما آن اثری که بیش از همه باعث شده لوک بسون چهره‌ای جهانی شود، «لئون: حرفه‌ای / Leon: The Professional» یکی از تریلرهای منحصر به فردی است که دیدن آن به شدت جذاب است و قطعاً اگر قرار باشد لیستی از فیلم‌هایی را که پیش ‌از مرگ باید دید‌، گرد آورد، لئون یا همان حرفه‌ای در میان آنها جای گرفته است.

فیلم: به تماشای یک آدمکش «حرفه‌ای» بنشینید!

لئون با بازی خیره کننده «ژان رنو» قاتلی حرفه ای است که در آپارتمانی در محله ایتالیایی نشین شهر نیویورک ساکن است. او در ‌روزمرگی‌های کسالت‌آورش که آدمکشی ‌نیز به بخشی از آن مبدل شده، با دختری دوازده ساله به نام ماتیلدا با نقش آفرینی «ناتالی پورتمن» آشنا می‌شود. در غیاب ماتیلدا، استانسفیلد (گری اولدمن) پلیسی تبهکار، پدر و دیگر اعضای خانواده او را به سبب کوکائین ناخالصی که فروخته بود می‌کشد. ماتیلدا پس از دیدن صحنه قتل به لئون پناه می‌برد و به سرعت جذب شغل حرفه‌ای می‌شود و درخواست می‌کند تا به او آموزش بدهد.

لئون در آغاز نمی‌پذیرد اما سرانجام حاضر می‌شود درخواست ماتیلدا را برآورده کند. ماتیلدا که اندکی بعد و در جریان بازگشت به خانه برای برداشتن بیست هزار دلار مخفی پدر کشته شده‌اش، با یکی از قاتلان خانواده‌اش مواجه می‌شود و در‌می‌یابد که همه آنها پلیس مبارزه با مواد مخدر نیویورک هستند، از لئون یک درخواست دیگر نیز می‌کند و بحث کشتن قاتل برادر چهار ساله‌اش را پیش می‌کشد (برای ماتیلدا سایر اعضای خانواده اش کمترین اهمیتی ندارند!) و البته لئون نمی‌پذیرد.

فیلم: به تماشای یک آدمکش «حرفه‌ای» بنشینید!

در غیاب لئون، ماتیلدا دست به کار می‌شود و به مقر پلیس مبارزه با مواد مخدر می‌رود تا خودش کار را یکسره کند؛ اما پیش از آغاز کار، گرفتار می‌شود و این بار نیز لئون او را نجات می‌دهد تا پلیس‌های فاسد در پی او حذف برآیند. سردسته پلیس‌های فاسد از طریق مردی که کارفرمای آدمکشی لئون محسوب می‌شد و سفارش آدمکشی‌های از طریق او به لئون داده می‌شد، سفارش قتل را به او می‌دهد، آخرین اقامتگاه لئون را شناسایی می‌کنند تا بازی به نقطه کلیدی‌اش برسد.

فن کارگردانی لوک بسون زمانی توانسته به اوج برسد که برای این فیلم داستانی بسیار عمیق و با ریتمی صحیح را در پیش داشته و از چنین داستان دقیق و دارای دیالوگ‌های ماندگاری است که می‌تواند اثری در میانه آثار اروپایی و آمریکایی را به تماشا نشست. فیلم نه به واسطه داستان‌های فرعی کند و خسته‌کننده شده و نه یک اثر اکشن آکنده از خونریزی است. فیلم بیش از حد در فضای واقعی است؛ شلیک‌ها، کتک خوردن‌ها، دل بستن‌های کودکانه و... همه و همه واقعی است. حتی ابرقهرمان نیز نامیرا یا ضدگلوله نیست و در طول داستان نیز گلوله به او اثابت می‌کند، هرچند این اتفاق به سادگی رخ نمی‌دهد.

فیلم: به تماشای یک آدمکش «حرفه‌ای» بنشینید!

صحنه‌های این محصول سال ۱۹۹۴ که هنوز ناتالی پورتمن در آن یک نوجوان است، به شدت حساب شده در کادربندی‌های مشخص ضبط و‌ به گونه‌ای هوشمندانه در تدوینی قابل تأمل کنار هم چیده شده و علاوه بر تصویربرداری کم نظیرش که شاید اوجش را در تغییر سه باره فوکوس و فلو بر‌ سلاح و ضارب در سکانس شلیک گلوله از پشت به لئون و اتفاقی که پس از آن رخ می‌دهد، بتوان دید، ظرافت این اثر را بیش از بیش نمایان می‌سازد.

سطح حضور بازیگران نیز از دیگر نقاط قوت این فیلم است. ژان رنو و ناتالی پورتمن در نقش‌های لئون و ماتیلدا بازی‌های زنده و چشمگیری داشتند و البته هر دو بازیگر، نقش‌آفرینی‌های بهتری پس از این فیلم نیز داشتند که تنها با این اثر شناخته نشوند؛ اما بی‌گمان یکی از نقاط اوج کارنامه این دو بازیگر، همین اثر سینمایی است. لئون و ماتیلدا مشخصه‌های مشترکی دارند و مهم‌ترین نقطه مشترک تنها و بی‌کس بودن است، ولی نقاط افتراق فراوانی (حداقل در دو سوم نخست) دارند و لئون به واسطه گذشته‌اش، بر خلاف ماتیلدای نوجوان بسیار سرد و بی‌روح است. نباید‌ گری اولدمن را نیز فراموش کرد که اضلاع این بازی خونین را تکمیل می‌کند و یک پلیس فاسد عصبی را به خوبی به تصویر می‌کشد.

در کنار همه این ویژگی‌ها، موسیقی این فیلم فراموش ناشدنی است و قطعاً اگر این فیلم را تماشا کنید، موسیقی این اثر که از فیلم جلو نمی‌زند و در صداگذاری به اندازه مورد بهره‌برداری قرار گرفته را فراموش نخواهید کرد؛ موسیقی که اریک سرا خلقش کرده و بی‌شک یکی از ماندگار‌ترین موسیقی‌های متنی است که این آهنگ‌ساز فرانسوی خلق کرده و باعث شده کمترین نقد ممکن را بتوان به فیلم «لئون: حرفه‌ای / Leon: The Professional» وارد آورد.

اینک به دیدن خلاصه ۶۲ دقیقه‌ای این فیلم بنشینید.

دانلود بخش اول

دانلود بخش دوم

دانلود بخش سوم

دانلود بخش چهارم
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۳۴
مگه کشتن فقط اینه که بزنی طرف خونش بریزه و بمیره نه به خدا اینا مردن نیست
مردن یعنی اینکه ............
چی بگم کدوم درد ها رو بگم که از مردن هزاران بار تلخ تر میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
ای بابا بزار فیلممون رو ببینیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
این فیلم عالی فیلمی برای تمام غصول
این فیلم رو واقعا نباید از دست داد
پاسخ ها
ali
| Denmark |
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
ای‌ بابا این فیلم که مال ۲۰ ساله پیشه،چطوری شما حالا راجع به آن نظر می‌دهید،،،،،،،،،،،،
بدون شک بهترین فیلمیه که دیدم !
درکنار فارست گامپ
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
سعی کن فیلم های بهتری هم ببینی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
بابا بیخیال
این خوبه اما هوارتا فیلم بهتر هم هست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
بهترین فیلم مطمئنی؟
یکی از خاطره انگیز ترین فیلم هایی هست که دیدم... مخصوصا موسیقی بسیار زیبایی داره که با داستان و لحظه های احساسی همراهی می کنه... من حتی دیدم از این موسیقی در بعضی از فیلم های ایرانی کپی شده... پیشنهاد می کنم ببینید این فیلم رو.
این فیلم رو تا به حال (اغراق نشه) ۳۰ بار دیده ام از زمانی که سالها قبل تهیه شد. محشره و رقیب نداره. «ژان رنو» یکی از بهترین هاست.
پیشنهاد میدم:
۱) در مورد فیلم «seven» هم یا همان «هفت» با بازیگری برد پیت نظر بدید! «هفت» بیانگر «هفت گناه» است که امروزه در همه جا دیده میشود و ...!
۲) فیلم «ژان دارک» ساخته لوک بسون!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
seven فوق العاده و استثناییه...
البته اشاره نکردید که این فیلم یک فیلم عاشقانه نیز هست. فیلمی که در آن خواهری آنچنان عاشق برادرش هست که حاضر است تا سرحد مرگ جانش را به خطر بیندازد.
با احترام به دوستداران لئون، این فیلم تقلید کاملیه از فیلم سامورایی "Le Samouraï" ساخته ژان ملویل. بنابراین فاقد اصالت هنریه.
http://en.wikipedia.org/wiki/Le_Samoura%C3%AF
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
قهرمان سامورایی (آلن دلون) در آخر زنده می مونه ؟
فیلم Inception رو بزارید خیلی فیلم بی نظیری هست
ماتیلدا: زندگی همیشه اینقدر سخته، یا فقط وقتی بچه‌ای اینطوریه؟

لئون: همیشه همینطوره

-----


ماتیلدا: من به اندازه کافی رشد کردم و فقط سنم بالا میره!
لیون: ولی من سنم به اندازه کافی بالا رفته و حالا باید رشد کنم!
باریکلا تابناک...
بهترین دیالوگ این فیلم که بعدازسالها هنوز در ذهن من مونده از زبان لئونه که میگه: وقتی اولین قتل را مرتکب بشی دیگه هیچوقت نمیتونی راحت بخوابی
لئون معصوم است. چرخان در دايره‌ی سکون خویش. عقاب "تد هیوز" است فارغ از فریب رویاها، سرگرم كشتن‌های بی‌نقص. از كثافت دنيای بيرون جداست. شير، روح دست‌نخورده‌ی اوست. و گل، پازلی از بهشت گم‌شده‌. ماتيلدا موهبتی بر این خلاء پنهان است. اگر معصوميت گريزی به رستگاری است؛ نایل شدن به آن بدون عشق ممكن نيست. ماتيلدا چراغ روشنی در دل اين بي‌گناهی كسالت‌بار است. يك بي‌گناهی تازه، اين‌بار در تلاش بیرون جهیدن از آن دایره‌ی رخوت‌ناک. لئون به دستكار خود مغرور است؛ پاك كن. پيامبری خودانگيخته كه رسالتش توام با معجزه است. لئون عاشق است اما ناآگاه به سازوكار عشق. عشق، بارقه‌ای است بي‌هنگام كه سكوتش را به چالش مي‌کشد. لئون می‌آموزد كه رسالتش در مسيری مسیحایی غلتيده است. ماتيلدا بي‌گناهی به تاراج رفته‌ی بشر است. لئون بازگرداننده‌ی آن. به پاس‌داشت آن كلام خجسته كه از ماتيلدا آموخته است .
و مرگ، فرجام عاشقی است.
زمانی که فیلم دیدن رو شروع کردم با تولید این فیلم تقریبا همزمان شد و تاثیر همیشه این فیلم توی ذهنم همیشه هست و بقیه فیلم هارو باهاش مقایسه می کنم
ممنونم تابی :دی
تابی جان کم لطفی کردی، خوب بود در اینجا به نقش آفرینی بی نقص گری اولدمن ( استنسفیلد) هم اشاره ای میکردید تا حق مطلب به کلی ادا شود.
البته پدر و مادر ناتالی پورتمن نسبت به گفتگوهای این فیلم اعتراض کردند برای همین بخش هایی از فیلم تغییر داده شد.
اگرچه نقش اول فیلم یک آدم کش حرفه ای هست ولی این فیلم یکی از زیباترین عاشقانه هایی است که دیدم. مردی که نوشیدنی اش شیر هست میتونه عشقی به پاکی و سفیدی شیر داشته باشه.
چه کار خوبی کردین این فیلمو معرفی کردین.
این جمله در مورد این واقعا درسته: " یکی از فیلمایی که باید پیش از مرگ حتما دید"
الیته فیلم کاملش رو نه خلاصه اش رو.
با اینکه یکی از اساتید بی بدیل فیلم بینی هستم و آثار سینمایی رو از گریفیث تا هیچکاک و برگمان و غیره دنبال کردم ولی این فیلم برام جایگاه خاص و ویژه ای داره و بسیار دوستش دارم.
در ضمن این فیلم محصول 1994 هست و صحنه هاش محصول 1993
قطعا اگه سه تا فیلم منحصر به فرد تو زندگیم دیده باشم یکیش همین فیلمه. چقدر استفاده از اون گلدون برای یک آدمکش حرفه ای معنی داره. فیلمی از یک آدمکش، آدمکشی به شدت احساسی.
بعد از پاپیون این بهترین فیلمیه که من تو زندگیم دیدم ...
با همین فیلم بود که کشته مرده ی بازی ژان رنو شدم ...
فوق العاده حرفه ای !!!
درضمن صحنه هایی از فیلم که مربوط به حس علاقه لئون به ماتیلدا بود به خاطر وجهه عمومی حذف شد ...
فیلم دیدن کار خوبیه تو این اوضاع احوال0تا کمی از مشکلاتت رو فراموش کنی.فیلمی به شدت دردناک برگرفته از فکر خلاق کارگردانش.کسایی که ندیدن حتما ببینن.خدا حافظ شما باشه.
غیر از موسیقی متن فیلم، آهنگ Shape of My Heart از خواننده بزرگ استینگ که در این فیلم پخش میشه هم فوق العادست
تو این فیلم همه عالی بودن از گری الدمن تا ژان رنو و ناتالی پورتمن هم که حرف نداشت با اینکه بچه بود اون صحنه اول که پشت در گریه میکرد عالی بود، طرز خوابیدن لئون رو صندلی با اون عینک خوراک پوستر شدنه
واقعا خيلي بي انصافين كه از بازي زيباي گري اولدمن چيزي نگفتين
فعل واقع اونو ميشه بعد از هث لجر در نقش جوكر فيلم بت من به عنوان دومين بد من (نقش بد) تاريخ سينما معرفي كرد
این فیلم پر کشش را حدود 12 سال قبل با دوستانم دیدم. ننوشتید که ماتیلدا عاشق لئون شد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی