بازدید 7386

سودی که از قبل تحریم ایران به جیب خودروسازان اروپایی نرفت

کد خبر: ۳۵۴۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۸ 28 October 2013
 تحریم های ضد ایرانی که طی سال های اخیر قوت گرفته است رفته رفته شرکت های بزرگ اروپایی را از ایران خارج ساخته است. این تحریم ها در صنعت خودروسازی موجب خروج پژو و رنو فرانسه از بازارهای ایران شده است.
 
در این مدت خودروسازان داخلی هم در وارد کردن قطعات یدکی خودروهای پژو و رنو با مشکل مواجه شده بودند. تولید انواع خودروهای پژو و رنو در ایران نیز با کاهش جدی مواجه شد اما در این میان این خودروسازان بزرگ نیز بازار خود را در ایران از دست دادند تا گزارش های از عدم النفع قابل توجه آن ها در شرایط نابسامان اقتصادی اروپا، منتشر شود.
 
در این میان شرکت خودروسازی پژو به علت تحریم ایران با ۴ میلیارد یورو خسارت مواجه شده است.
 
پس از قطع روابط پژو با ایران خودرو به علت فشارهای شریک آمریکایی آن، این خودروساز فرانسوی در فروش محصولات خود با 4 میلیارد یورو خسارت روبرو شده است. پژو در فوریه 2012 تحت فشارهای جنرال موتور با حمایت های دولت آمریکا تصمیم به قطع رابطه با ایران گرفت. این تصمیم پژو به بیکاری 8 هزار کارگر این شرکت نیز منجر شد. اگرچه اتحادیه کارگران فرانسه از مقامات خواستار توضیح شده است اما مطبوعات فرانسوی به شدت در قبال نقش چشمگیر تحریم های ایران بر خسارت وارده به شرکت پژو سکوت پیشه کرده اند. پیش از این برخی از کارمندان پژو عدم رضایت خود از اقدام شرکت پژو برای قطع روابط با ایران را با اعتصاب غذا نشان داده اند.
 
یک کارگر کارخانه پژو گفت: هیچیک از کارگران نمی توانند علت کنار گذاشتن بازار ایران را بفهمند. اگر این اقدام پژو از نقطه نظر اقتصادی بود نه سیاسی، من در این اعتصاب غذای 37 روزه برای حفظ کارخانه مان شرکت نمی کردم. لورانس سویج قانون گذار فرانسوی با ابراز نگرانی در مورد وضعیت شغل در این کشور گفت: احتمالا با کارگران ایرانی در ایران بهتر از کارگران فرانسوی در این کشور رفتار می شود چراکه دولت فرانسه آشکارا در مورد نیروی کارگری خود چندان نگران نیست. در سال 2011، ایران 13 درصد فروش سالانه پژو در جهان را به خود اختصاص داده بود.
 
روز گذشته نیز دیگر خودروساز فرانسوی، رنو نیز از کاهش 3.2 درصدی درآمدهای خود در سه ماهه سوم سال 2013 خبر داد.
 
شرکت خودروسازی رنوی فرانسه نیز اعلام کرد به دلیل تحریم ها علیه ایران و کاهش ارزش پول ملی اقتصادهای نوظهور، در سه ماهه سوم سال جاری میلادی ۲۶۰ میلیون یورو درآمد خود را از دست داده است.
 
شرکت خودروسازی رنوی فرانسه اذعان کرد به دلیل تحریم ها علیه ایران و کاهش ارزش پول ملی اقتصادهای نوظهور، در سه ماهه سوم سال جاری میلادی ۳.۲ درصد درآمد خود را از دست داده است. این شرکت با صدور بیانیه ای اعلام کرد، درآمدهای این شرکت در سه ماهه منتهی به ۳۰ سپتامبر از ۸.۲۶ میلیارد یوروی مدت مشابه سال قبل به ۸ میلیارد یورو (۱۱.۰۴ میلیارد دلار) کاهش یافته است.
 
رنو در عین حال اعلام کرد: «گروه (رنو) همچنان در مسیر تحقق اهداف تعیین شده خود برای سال ۲۰۱۳ قرار دارد.» کاهش ارزش رئال برزیل، پزوی آرژانتین، روپیه هند و روبل روسیه در برابر یورو موجب کاهش حدود ۴۴۰ میلیون یورویی درآمد شرکت رنو (۳.۲ درصد) شده است که البته تا حدی از طریق افزایش قیمت ها جبران شده است. شرکت رنو با تولید خودروهای مدل جدید نظیر مدل شاسی بلند کاپتور کامپکت و کلیو مینی، فاصله قیمت محصولات خود با رقیب آلمانی اش، شرکت ولکس واگن را کاهش داده است.همچنین افزایش ۳.۱ درصدی میزان فروش جهانی شرکت رنو، همزمان با تقاضای زیاد برای خرید محصولات این شرکت در روسیه و ترکیه، به جبران کاهش فروش ۲۳ هزار دستگاه خودروی این شرکت در ایران به دلیل تحریم ها کمک کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل