بازدید 6338

تدابیر جدید ایران برای بازگشت به بازار نفت

کد خبر: ۳۵۴۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲ 28 October 2013
رویترز طی گزارشی در مورد تلاش ایران برای بازگشت به بازار نفت جهان نوشت: ایران برای بازگشت به بازارهای نفتی سیگنال‌های قوی در مورد قیمت‌گذاری نفت خود ارسال می‌کند.

به گزارش فارس خبرگزاری رویترز،  طی گزارشی نوشت: ایران به مشتریان قدیمی نفت خود اعلام کرده که آماده است که قیمت‌ها را در صورت لغو تحریم‌های غرب کاهش دهد.

این کشور به دنبال سهم بیشتر در بازار نفت است که در حال حاضر نسبت به زمان اعمال تحریم‌ها عطش کمتری برای این کالای اساسی دارد.

به نوشته این گزارش، سیاست معتدل حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران به همراه گفتگوی تلفنی رؤسای جمهور ایران و آمریکا سبب افزایش امیدواری بازار نفت به بازگشت بشکه‌های نفت ایران به این بازار شده است.

صادرات نفت ایران پس از تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا به کمتر از نصف رسیده و موجب کاهش حداقل 35 میلیارد دلار از درآمد نفتی این کشور در سال شده است.

یک تاجر نفتی عالی‌رتبه که شرکتش از جمله شرکت‌هایی است که به علت تحریم‌ها خرید نفت از ایران را متوقف کرده است، گفت: ایرانی‌ها با طرف‌های مختلف تماس می‌گیرند و می‌گویند بیایید مذاکره کنیم...البته شما باید مراقب باشد اما هیچ قانونی تحریمی برای مذاکره (با ایران) وجود ندارد.

آژانس بین‌المللی انرژی در ماه جاری اعلام کرد، با وجود نخستین گفتگو میان مقامات عالی‌رتبه ایران و آمریکا از زمان انقلاب ایران در سال 1979 اما انتظار کمی برای کاهش زودهنگام تحریم‌ها وجود دارد.

به هر حال، هفته گذشته، ایران نخستین مناقصه برای واردات کود شیمیایی در 2 سال گذشته را منتشر کرد که به گفته تاجران می‌توانست امتحانی برای کاهش تحریم‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های صادرات و واردات با این کشور باشد.

در ادامه این گزارش آمده است، ایران با توجه به امکان ایجاد گشایش در مذاکرات هسته‌ای با غرب، سیگنال‌های قوی به بازارهای نفتی در مورد سیاست‌های قیمت‌گذاری خود ارسال می‌کند. دور بعدی مذاکرات با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای هفته آینده برنامه‌ریزی شده است.

محسن قمصری رئیس بخش تجاری شرکت ملی نفت ایران روز سه‌شنبه گفته است: با توجه به شرایط جدید، تعداد زیادی از خریداران قدیمی نفت ایران در حال آماده شدن و تامین تسهیلات برای افزایش خرید نفت از ایران هستند.

به گزارش رویترز، تنها 5 کشور، چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه هنوز نفت ایران را خریداری می‌کنند اما این کشورها تنها یک تا 1.2 میلیون بشکه نفت ایران در روز را وارد می کنند که حدود نیمی از نفت صادراتی ایران به 12 کشور پیش از اعمال تحریم‌ها در سال 2012 است.

چندین ماه پیش از اعمال تحریم‌ها، نمایندگان شرکت‌های بزرگ غربی و خریدار نفت ایران نظیر شل و توتال اعلام کرده بودند که تحریم ایران به افزایش قیمت نفت منجر خواهد شد و مشتریان اروپایی ایران بیشترین خسارت را خواهند دید.

قمصری افزود: ممکن است ایران مجبور باشد برای بازگشت به بازار قیمت‌های کمتر تعیین یا قبول کند. به طور طبیعی، بازگشت مجدد نفت ایران به بازارهای نفتی قیمت نفت را کاهش خواهد داد. آمار کنونی نشان‌ می‌دهد که تقاضا برای نفت 30 درصد کمتر از شرایط عادی است.

مسئول یک پالایشگاه اروپایی که نخواست نامش فاش شود، در این‌باره گفت: اگر اجازه پیدا کنم تا دوباره نفت ایران را بخرم، بی‌درنگ این کار را انجام می‌دهم.

وی خاطرنشان کرد: اروپا به میزان چشمگیری با کمبود نفت خام ترش و سنگین روبرو است. تنها مورد در دسترس، نفت اورال روسیه است که بسیار گران است.

اولیور جاکوب تحلیلگر موسسه مشاوره‌ای پتروماتریکس معتقد است که اروپا با پالایشگاه‌های اروپایی در چالش است و به همین دلیل بی‌میل نیست که که نفت ایران را بخرد به ویژه با قیمت ارزان‌تر.

به نوشته این گزارش، نفت ایران با نفت روسیه و عراق که سنگین و ترش هستند رقابت دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار