بازدید 15434

توحشی که عادت کرده‌ایم نادیده بگیریم

پرسش این است، ‌در دنیایی که کوچک‌ترین سخنان در تهدید ضمنی دیگران به واکنش‌های شدید جهانی منجر می‌شود، چگونه است که کسی در مورد بمباران اتمی یک شهر چندین میلیونی گزافه‌گویی می‌کند و کسی لازم نمی‌بیند هیچ واکنشی نشان دهد؟
کد خبر: ۳۵۳۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۰ 28 October 2013
توحشی که عادت کرده‌ایم نادیده بگیریمشیوه سخن گفتن مقامات و چهره‌های غربی در مورد ملت ایران، همواره در کنار چهره واقعی و کارکرد آن‌ها، یکی از پایه‌های تصمیمات و واکنش ملت ایران به غربی‌ها بوده است.

به گزارش «تابناک»، مرور روند تاریخی اظهارات مهم طرف غربی، یادآور موارد متعددی است که یک سخن نسنجیده آمریکایی‌ها در ایران، خشم و نفرت ایجاد کرده ‌و یا این که سخنی محترمانه از سوی مقامات آمریکایی، باعث بهبود فضای میان دو طرف شده است.

هنگامی که حوادث یازدهم سپتامبر در سال ۱۳۸۰ در آمریکا رخ داد، برای مدت کوتاهی احساس همدردی مردم ایران با قربانیان بی‌گناه آن حوادث، فضای میان دو طرف را تلطیف کرد ولی خشونت عریان و بی‌منطق دولت بوش از سویی و قرار دادن ایران در کنار عراق و کره شمالی در محور شرارت در سخنرانی وی در اوایل بهمن ماه‌‌ همان سال، تأثیر منفی عمیقی بر روابط طرفین داشت.

رئیس جمهور کنونی آمریکا نیز در موارد متعددی در قالب پیام‌های تبریک اعیاد و به ویژه عید نوروز تلاش کرد که باطن خشن و ظالمانه سیاست‌های دولت خود علیه مردم ایران و حقوق آن‌ها را در پناه الفاظ مسالمت‌جویانه و نرم پنهان کند. یکی از نرم‌ترین این سخنرانی‌ها، سخنان وی در مجمع عمومی سازمان ملل در سال جاری بود که وی به پذیرش ضمنی حقوق هسته‌ای ایران و تعهد به کار بر مبنای «منافع مشترک» و «احترام متقابل» تن داد.

البته همین سخنان نیز با لحن نامناسب وی در دیدار با نخست وزیر اسرائیل و اشاره دوباره به «وجود همه گزینه‌های روی میز» خنثی شد.

در اوج حساسیت رسانه‌های ایران به لحن مقامات آمریکایی، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در قالب گزارش به سنای آمریکا، به گونه‌ای سخن گفت که از آن، این گونه برداشت شد که سخنانی نژادپرستانه بر زبان آورده است؛ وی مجبور شد سخنان خود را به گونه‌ای توجیه کند.

در حالی که سخنان شرمن با واکنش شدید مواجه شد و حتی به تیم مذاکرات هسته‌ای توصیه می‌شد که از مذاکره با وی خودداری کنند، سخنان شنیع و دیوانه‌وار شلدون آدلسون بیلیونر آمریکایی و از اصلی‌ترین حامیان مالی جمهوری‌خواهان نه با واکنشی رسمی روبه‌رو شد و نه کسی علیه او اعتراضی غیررسمی ‌یا تظاهراتی به پا کرد.

آدلسون‌ که در انتخابات ۲۰۱۲ ده‌ها میلیون دلار به حزب جمهوری خواه کمک کرد، تقریبا یک هفته است که گفته: «واشنگتن اول باید یک بمب هسته‌ای را در یکی از مناطق بیابانی ایران‌‌ رها کند، بعد بگوید، دیدی؟ دفعه بعد یکی دیگر را هم وسط تهران خواهیم انداخت، دو دوزه بازی با ما یعنی این، حالا اگر می‌خواهی از صفحه روزگار محو شوی کله شقی کن و برنامه‌ات را ادامه بده‌».

پرسش این است، ‌در دنیایی که کوچک‌ترین سخنان در تهدید ضمنی دیگران به واکنش‌های شدید جهانی منجر می‌شود، چگونه است که کسی در مورد بمباران اتمی یک شهر چندین میلیونی گزافه‌گویی می‌کند و کسی لازم نمی‌بیند هیچ واکنشی از خود نشان دهد؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱۴
انتشار یافته: ۲۹
مگه این مملکت به صاحبه که بیاد بمب بندازن و برن حتی به بیابونش مگه بیابون جزخاک ایران نیست
یه جوری حرف می زنن که مثل اینکه افغانستانه یا عراق

بخواد زهرچشمی وارد کنه تاوانش خیلی سنگینه
آمریکایی ها خیلی قمپز در می کنند
من فکر می کنم مردم دنیا بخصوص ایرانی ها اونقدر فهمیده هستند که می دونن این گزافه گویی ها اون هم از طرف یک فرد غیر مسئول چیز مهمی نیست که نیازمند واکنش باشه.
اگر فیلما و برنامه های تلویزیونی آمریکا را ببینید متوجه می شید که توهین و مسخره کردن و امثال اینها جزئی از فرهنگ آمریکا و موارد عادی شهروندان آمریکاییه ...
پاسخ ها
هشیار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
این توجیه بسیار ساده لوحانه است. آگر در مطبوعات یا تلویزیون ما کوچکتری صحبتی بشود که بوی تهدید برای امریکا و حتی اروپا داشته باشد (حتی به شوخی) با واکنش تند و تیز آنها مواجه خواهیم شد. آنها حتی بیانیه های رسمی ما مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای در ایران را برای خود تهدید تلقی میکنند و دست به تحریم های غیر قانونی می زنند.
کسی نیازی به پاسخ گویی نمی بیند چون این بابا عددی نیست. غلط زیادی کرده وشکر اضافی میل فرموده.
آخه آدلسون و آدلسون جماعت کی باشن که بخوان تهدید کنن بابا.به اون آدلسون بگید مگه فرزندان ایران نباشن که بخوان مارو از صفحه پاک بکنن.
جواب ابلهان خاموشی است
این میلیونر احمق خیال کرده به همین سادگیه که آمریکا بیاد یه بمب یه جا بندازه و در بره. آن هم بمب اتمی.
قابل توجه شیفتگان دموکراسی غرب. آیا بخاطر دارید که اروپا و امریکا هیچگاه حاضر نشد در طول جنگ تحمیلی بمباران های شیمیائی صدام را محکوم کند؟ ایرانی ها خصلتا صلح دوست و متواضع (بخصوص در مقابل غربی ها) هستند ولی باید در مذاکرات هشیار باشیم که طرف مقابل از این خصلت ها بعنوان نقطه ضعف و تسلیم پذیری استفاده نکند.
ايشان فقط پولدار هستند . اين آقا سمت سياسي ندارد و با وجودي كه با پولش تاثير گذار است اما تصميم گيرندگان اصلي هم در امريكا اينقدر ابله نيستند كه به حرف ايشان عمل كنند .به هر حال ايشان از سر مستي جفنگياتي گفته حالا شما اينقدر بزرگش نكنيد.
دست چدني در زير دستكش مخملي بهترين تعبيير است كه توسط رهبر معظم انقلاب بيان شد.
ليكن آدلسون چون مقام رسمي تلقي نمي شود خيلي نبايد حرفش را جدي گرفت
میگم چطوره ما هم یکی بندازیم وسط تلاویو بعد بگیم میخوای ببین نیمخوای نبین!
ما می خواهیم به جهانیان بفهمانیم که خشونت گر نیستیم و منطق اساس کار ماست و بس و این نشانه بی عقلیمان نیست بلکه نشان از بزرگواریمان دارد ما با این حربه می خواهیم پیش برویم و دیگر تندروی را کنار بگذاریم زیرا به این طریق بهتر می شود از حقمان دفاع کنیم
حرفهای یک دیوانه جواب ندارد
جواب ابلهان خاموشیست
به نظر من اگر ما ایرانیان بخواهیم در منطقه از دست شیاطین و دشمنان دور و نزدیک راحت بشیم باید حتما" توانائی ساخت بمب هسته ای رو پیدا کنیم تا از خطر تجزیه و حمله به هستی و نیستی خودمون دفاع کنیم تو این دنیا که من میبینم فقط باید قدرتمند باشی تا بتونی راحت باشی.تا تازه به دوران رسیده هایی مثل امارات و جمهوری خود خوانده آذربایجان و افغانستان واسمون رجز نخونن !
بنظر ميرسد در اين موقعيت حساس كنوني كه هر اظهارنظري از داخل و غرب به رابطه تازه جوش خورده مان قطعأ آسيب جدي بزند، لازم است وزارت امورخارجه قبل از هر واكنش تندي از داخل يك پاسخ ديپلماتيك و دندان شكن ظريف !!! بدهد.
مگه ايران ژاپن كه هر غلطي بتونن بكنن ؟ ما واسه يه وجب بيايون اين مملكت هزاران شهيد داديم پس الان قدرش مي دونيم ضمنا" تهران و بيايون واسه مافرق نميكنه همه جاش ايران ماست
آمریکا تنها کشوری است که از بمب اتمی استفاده کرده و به آن افتخار می کند.......... ادعای حقوق بشرهم که داره!!!!!!!!!!!!
هنوزآمریکاییهاپس ازگذشت سالهانتونستندلکه ننگ استفاده ازبمب اتمی درهیروشیما وناکازاکی روازدامن خودپاک کنند بازم حماقت نمیکنند نه برای تهران بلکه برای هیچ جای دیگربرااین آقاهم اگه خبرموثق باشه متاسفم
مرگ بر امريكا
اینگونه اظهار نظرها باعث میشود که در مذاکرات باغرب دست ایران بالاتر باشه وبه نفع مذاکره کننده های ما است خداکنه تو ایران کسی نخواد جواب مشابه بده تا اونا برجسته اش کنند ودرپاسخ حرف ایشون بگویند که ما استفاده از سلاحهای کشتار جمعی را تو هیچ شرایطی توصیه نمی کنیم وبا ان مخالفیم
نفهم بودن یعنی همین دیگه .
آخه توی ابله با اون کشورت که سنش کمتر از 300 ساله میخواد مهد تمدن هزاران ساله ایرانو با بمب اتم نابود کنه !؟ شعورت کجاست آخه ؟
اگه زیاد بلبل زبونی کنی علاوه بر رژیم غاصب صهیونیستی کشور تو هم مییاد تو لیست انتظار جهت محوشدن از صحنه ی روزگار
بابا این آمریکایی دیوانه که مقام رسمی ندارد و کاره ای نیست که کسی بهش واکنش نشون بده. این فرد یک بیلیونری است که بار ایجاد دهها قمارخانه (مخصوصا لاس ویگاس) پولدار شده. شما جدی نگیریدش.
میلیونها انسان در هرکشوری زندگی میکنند، اگر بنا باشد هرکس ایده خود را در مورد برخورد با طرف مقابل را بگوید و واکنش نشان دهیم که میلیونها سال زمان لازم داریم!!!!
اينها مثل كفتار به ضعيفا حمله ميكنند شكر خدا ما ديگه قدرتمنديم و كفتار صفتيشون ديگه شامل ما نميشه . ما بدون توجه به اين چيزا بايد خودمون رو از همه لحاظ اقتصادي ، علمي و نظامي و ... قوي كنيم همشون ميان منت كشي بايد در سياست قوي باشيم نبايد تحت تاثير اين حرفها قرار بگيريم
پاسخ ها
م.و
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
خوش خیال
اونهایی که خواستن ایرانو محو کنن خودشون محو شدن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر