بازدید 3404

آمریکا از ۲۰۰۲ تلفن مرکل را شنود می‌کرد

کد خبر: ۳۵۳۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸ 27 October 2013
نشریه آلمانی «اشپیگل»، روز شنبه، فاش کرد آمریکا احتمالا به مدت بیش از ده سال تلفن «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان را شنود می کرده و رئیس جمهور آمریکا به مرکل گفته که اگر از شنود تلفن او با خبر می‌شد، از این اقدام ممانعت می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری «اسکای نیوز»، خشم آلمان از انتشار خبر شنود تلفن آنگلا مرکل از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا به احضار سفیر آمریکا در برلین در هفته گذشته برای نخستین بار در تاریخ روابط بین دو کشور شد. چنین اختلاف دیپلماتیکی از زمان جنگ جهانی دوم بی سابقه است.

نشریه اشپیگل نوشت، تلفن همراه مرکل از سال 2002 در فهرست اهداف سرویس ویژه جمع آوری اطلاعات وابسته به آژانس امنیت ملی آمریکا بود و تا چند هفته پیش از سفر «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا به برلین در ماه ژوئن، همچنان در این فهرست قرار داشت.

اشپیگل افزود، در اسناد سرویس ویژه جمع آوری اطلاعات آمده است، «شعبه ای که آژانس امنیت ملی آمریکا برای جاسوسی در سفارت آمریکا در برلین ایجاد کرد، قانونی و علنی نبود»؛ زیرا افشا شدن آن به روابط آمریکا با کشوری دیگر لطمه می زند.

اشپیگل به نقل از سندی محرمانه که مربوط به سال 2010 است، افزود، چنین شعبه هایی برای جاسوسی در 80 منطقه از جهان از جمله پاریس، مادرید، رم، پراگ، ژنو و فرانکفورت وجود دارند.

اشپیگل نوشت، از جزئیات نحوه شنود تلفن های مرکل هنوز اطلاعی در دست نیست، اما ممکن است به طور مثال، تمام مکالمات او ضبط می شده یا شماره تلفن هایی که او با آنها تماس داشته همگی در دسترس سازمان امنیت ملی آمریکا قرار می گرفته است.

این نشریه آلمانی به نقل از منبعی در دفتر مرکل نوشت ،اوباما در تماس تلفنی روز چهارشنبه مرکل با وی برای توضیح خواستن در اینباره، از مرکل عذرخواهی کرد.

روزنامه «فرانکفورتر الگماینه سایتونگ» نیز نوشت اوباما در این تماس به مرکل گفت از شنود تلفن همراه او اطلاع نداشته است.

با فاش شدن شنود تلفنی صدر اعظم آلمان در چند روز اخیر، برلین اعلام کرده است که بالاترین مقام امنیتی و اطلاعاتی خود را به زودی به واشنگتن اعزام می کند تا اطمینان یابد تحقیق درباره این موضوع در حال پیگیری است و چنین جاسوسی هایی دیگر ادامه پیدا نکند.

از سوی دیگر، آلمان و فرانسه، روز جمعه، اعلام کردند که از آمریکا خواسته اند به آنها بر سر تواقفی تحت عنوان «جاسوسی ممنوع» اطمینان دهد. از جزئیات این پیشنهاد هنوز گزارشی منتشر نشده است اما «جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید پیش‌تر اعلام کرده بود که شنود تلفنی از صدر اعظم آلمان متوقف شده و در آینده هم تکرار نخواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها