بازدید 26606

یاران دیروز احمدی‌نژاد و افشاگران امروز علیه او

کد خبر: ۳۵۳۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۸ 26 October 2013
«11 روز خانه‌نشینی» عبارتی که به مثابه بسیاری دیگر از عبارات با نام محمود احمدی‌نژاد همراه شده است. امری که راه بسیاری از سیاسیون، مراجع و روحانیت را از مرد محبوب سال‌های قبل جدا کرد تا احمدی‌نژاد و جریان پیرامون او موسوم به جریان انحرافی در سال‌های بعد از آن همواره به سبب این اقدام مورد انتقاد قرار گیرند.

به گزارش نامه، 28 فروردین ۱۳۹۰، خبر استعفای حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات از سمت خود همراه با متن موافقت محمود احمدی‌نژاد با این استعفا رسانه‌ای شد. امری که بنا به اخبار منتشر شده به دلیل تصمیمات وزیر اطلاعات در برخی عزل و نصب‌های مربوط به معاونانش و مخالفت‌های رییس دولت صورت گرفته بود. این استعفا اما با مخالفت رهبری معظم مواجه شد و ایشان خواستار ابقای وزیر اطلاعات در سمت خود شدند.

محمود احمدی‌نژاد اما در واکنش به این خواسته رهبری در اقدامی بی‌سابقه و در اعتراض به حکم حکومتی در ابقای وزیر اطلاعات به منزل رفت تا در نهایت اعتراضات عمومی به این عدم تمکین رییس جمهور سابق از حکم حکومتی شبب شد وی پس از یازده روز خانه نشینی به محل کار خود بازگردد.

محمود احمدی‌نژاد گرچه یک سال بعد به سبب همین اقدام مورد سوال نمایندگان مجلس قرار گرفت اما هیچگاه حاضر نشد بپذیرد که در مقابل امر رهبری نظام خانه‌نشینی کرده است. وی در پاسخ به 11 روز خانه نشینی‌اش تنها به گفتن اینکه «اکثر مردم به من می‌گویند کمی استراحت کن و به خودت برس! 11 روز خانه نشینی هم از آن حرف‌هاست! احمدی‌نژاد و خانه‌نشینی؟ این حرف و وصله‌ها به من و دولتم نمی‌چسبد.» اکتفا کرد تا همچنان علامت سوال‌ها در خصوص علت این یازده روز خانه نشینی در ذهن عموم مردم باقی بماند.

روایت‌ها از خانه‌نشینی و سخنان رییس دولت در آن 11 روز در طی چندسال اخیر فراوان بوده است، آنگونه که برخی چون نزدیکان رییس جمهور خانه نشینی را قهر نمی‌دانند و روایت‌هایی متفاوت از مخالفان این اقدام رییس دولت از این ماجرا دارند. از جمله آن جوانفکر( مشاور رسانه ای احمدی نژاد) می گوید: «در مورد آن 11 روز اینطور نبوده که رئیس‌جمهور کار را رها و قهر کنند. ایشان داشتند فضای کشور را رصد می‌کردند. احمدی‌نژاد در آن شرایط به این نتیجه رسیده بود که توطئه‌ای شکل گرفته و هدف این است که دولت و رییس جمهور را تخریب کنند و به کشور آسیب بزنند. ایشان مدتی از منزلشان که چسبیده به ریاست جمهوری و بخشی از ریاست جمهوری است، خارج نشدند. اینطور نیست که بگوییم محیطی جدای از محیط کارشان است، بسیاری از برنامه‌هایشان را در روزهای عادی هم در منزلشان انجام می‌دهند. یک اختلاف نظر درباره وضعیت وزارت اطلاعات در آن برهه پیش آمد و این تغییرات صورت گرفت. ایشان از نظر مقام معظم رهبری که بعدا کتبا اعلام شد، تبعیت کردند و الان آقای مصلحی در کابینه حضور دارند.»

مرتضی آقا تهرانی نماینده مجلس و معلم اخلاق دولت احمدی‌نژاد نیز روایت دیگری از این خانه‌نشینی دارد. آقا تهرانی نقل می‌کند در دیداری که با احمدی‌نژاد در این یازده روز داشته رییس جمهور در حالی که بیمار بوده به وی گفته است «بنده نمی‌دانم شایعاتی که درباره من و شرط و شروطی که با رهبری گذاشتم از کجا سرچشمه می‌گیرد. بنده در دیدار با رهبری در اتاق تنها بودیم و چگونگی پخش این شایعات برایم عجیب است و نمی‌دانم این حرف‌ها را از کجا می‌گویند. بنده خدمت رهبر انقلاب رسیدم و به ایشان گفتم من با فشارهایی که بر دولت است به این نتیجه رسیدم که رسیدن به آرمان‌هایی که در این دولت تصمیم به اجرای آن را داشتیم غیرممکن است.»

در ادامه آقاتهرانی می‌گوید: «احمدی‌نژاد در حالی که گریه می‌کرد گفت بنده نمی‌بخشم افراد حزب‌اللهی را که به من تهمت زاویه داشتن با رهبری عزیز انقلاب را می‌زنند.»

در این میان اما بعد از پایان دولت دهم و دوران احمدی‌نژاد روایت‌های متفاوتی از 11 روز خانه‌نشینی رییس جمهور سابق از زبان وزرا و معاونان وی مطرح شده است. که در جدول زیر به برخی از آنها اشاره شده است.

روایات از 11 روز خانه‌نشینی احمدی‌نژاد بعد از دولت دهم

کامران دانشجو / وزیرعلوم : (درباره خانه‌نشینی 11 روزه احمدی‌نژاد) حالا اسمش را نمی‌دانم، ایشان می‌گویند خانه‌نشینی نبوده کارها را انجام می‌دادند، اما بعید می‌دانم هیچ کدام از وزرا این کار را تأیید کرده باشند، بالاخره من هم معترض بودم و هستم، به ایشان هم صراحتاً گفته بودم این چه کاری است می‌کنی؟ بعد از اینکه رفتند و نیامدند و در جلسه دولت حاضر نشدند پرسیدم از اطرافیان که ایشان کجاست و بالاخره رفتم مقابل درب خانه ایشان. دوستم بود، دوستم است، دوستش دارم، وقتی می‌گویم دوستش دارم، واقعاً قلبا دوستش دارم.

*رفتم درب منزل، بسیار متأثر بودم، بعد من از ایشان سوال کردم، اولین سؤالی که کردم این بود؛ گفتم فرض محال که محال نیست، در حالی که هر دو بغض کرده بودیم البته دفعه اول نبود این حالت پیش می‌آمد، وقتی پدر ایشان فوت کرده بود و من مسجد رفتم حدود یکی دو دقیقه من روی شانه‌ ایشان و ایشان روی شانه من جلوی همه گریه می‌کردیم، این محبت و دوستی دوجانبه بود و هنوز هم هست. گفتم فرض محال که محال نیست، فرض کن من رئیس‌جمهور بودم تو هم که رفیق بیست و چند ساله من هستی، اگر من اینکار را کرده بودم تو چه نصیحتی به من می‌کردی برو همان کار را انجام بده. که بعدش آن صحبت را کرد که مگر من چه کار کرده‌ام و کاری نکرده‌ام. بماند؛ برای من هیچ وقت حل نشد هنوز هم حل نشده است.

سیدمحمد حسینی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: در سفر استانی کردستان که بودیم از طریقی خبردار شدم که ایشان (احمدی‌نژاد) قرار است بعد از بازگشت از این سفر در دفتر کارشان حاضر نشوند. همانجا که بودیم سعی کردم فرصتی پیش بیاید که با ایشان صحبت کنم و نظر خودم را بگویم که این تصمیم تبعات منفی غیر قابل جبرانی خواهد داشت. برنامه‌های سفر به گونه‌ای بود که نتوانستم صحبت کنم و برگشتیم تهران. از همان روز پنجشنبه که به تهران برگشتیم چون احتمال می‌دادم به ایشان دسترسی نداشته باشم که حضوری صحبت کنم، با افراد موثر و دوستان نزدیک احمدی‌نژاد از جمله آقای مشایی، تلفنی صحبت کردم و گفتم که اگر این تصمیم عملی بشود، بسیار آسیب وارد می‌کند و به هیچ وجه قابل قبول نیست. آنها هم گفتند که ما داریم صحبت می‌کنیم و ما هم نظر شما را داریم. ولی خب متاسفانه این اتفاق رخ داد. من چون برنامه سفر به شهرستان‌های یزد و کرمان را داشتم، نتوانستم بلافاصله با آقای احمدی‌نژاد صحبت کنم.

*روزهای اول فکر می‌کردیم مساله زود حل و تمام می‌شود. روز سه‌شنبه فرصتی فراهم شد تا با احمدی‌نژاد در منزلشان صحبت کنیم. آنجا ایشان مشغول صحبت بودند و گلایه‌هایی از وضعیت کشور داشتند و موارد متعددی را مطرح می‌کردند. چند نفر دیگر از اعضای دولت هم آنجا بودند. من وارد صحبت شدم و حرف ایشان را قطع کردم و گفتم که به هر حال ما آمده‌ایم که صحبت کنیم، حرف‌های شما به جای خودش، قرار است ما هم صحبت کنیم. ایشان داشت ماجرایی را تعریف می‌کرد گفت بگذار این موضوع تمام بشود. بعد که تمام شد به من گفتند که خب، حالا شما بفرمایید ارشاد کنید! من هم نکاتی که به ذهنم می‌رسید از جمله تبعات این موضوع را مطرح کردم.

*با توجه به شناختی که از ایشان داشتیم و ارادتی که به رهبری ابراز می‌داشتند و در جلسات اعلام می‌کردند، خلاصه بحث ما این بود که بازتاب بیرونی این کار به نوعی فاصله گرفتن و زوایه داشتن تلقی می‌شود. ایشان با قاطعیت این مطلب را رد می‌کردند و می‌گفتند من همین دیشب خدمت مقام معظم رهبری بودم و جلسه داشتیم و اگر بر فرض هم شائبه‌ای پیش بیاید و برخی احساس کنند نسبت به جایگاه رهبری و بحث ولایت فقیه مساله‌ای ایجاد شده، من بعدا در مورد ولایت فقیه و جایگاه آن صحبت می‌کنم و مساله حل می‌شود. من آنجا اشاره کردم که با یک سخنرانی نمی‌شود این مساله را جبران کرد و گفتم اگر شما امروز در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت بکنید بهتر از این است که صبر کنید فردا در جلسه هیأت دولت شرکت کنید. دیگر دوستان هرکدام مطلب متین و مستدلی را بیان داشتند که بیانگر دلسوزی و تعهد آنان و پای‌بندی و وفاداری به رهبر فرزانه انقلاب بود. به هر حال روز شنبه که در استان هرمزگان مراسم روز ملی خلیج فارس راداشتیم، ایشان پیام داد و موضوع فیصله یافت اما به هر صورت این واقعه به دولت و جایگاه احمدی‌نژاد یک لطمه بسیار جدی وارد کرد.

صادق خلیلیان - وزیر کشاورزی: دومین اشتباه احمدی‌نژاد در برخورد‌ها بود. برخی مواقع یک مسئله را می‌شود در رسانه‌ها اعلام کرد و برخی مواقع نمی‌شود. برخی مسایل را باید در جلسات با حضور مقام معظم رهبری و جلسات هماهنگی بین قوا مطرح کرد و از رسانه‌ای شدن آن جلوگیری کرد. در مورد خانه‌نشینی هم فکر می‌کنم اگر آن مسائل پیش نمی‌آمد بهتر بود.

*درباره اینکه ایشان چند روز خانه‌نشینی کردند هم والا ما که با ایشان ارتباط داشتیم و کار را دنبال می‌کردیم ولی گاهی اوقات دفتر کار آدم ملاک نیست.

سیدمرتضی بختیاری - وزیر دادگستری: درباره 11 روز خانه‌نشینی آقای احمدی‌نژاد باید عرض کنم تعداد قابل توجهی از وزرا در این خصوص موضع داشتند و بعضا با حضور در منزل ایشان (احمدی‌نژاد) به طور جد خواستار پایان دادن به خانه‌نشینی شدند و اکثرا تا مرز استعفا نیز پیش رفتند لیکن به دلیل رهنمودهای بزرگان نظام و توجه دادن به شرایط زمانی، اطاعت امر نمودند و به صورت فعال در انجام وظایف و امور محوله تلاش می‌کردند تا وقفه‌ای در برنامه‌های اجرایی و جاری کشور ایجاد نشود.

محمدرضا میرتاج الدینی - معاون پارلمانی و حقوقی دولت دهم- : در آن دوره یکی از افرادی که به طور مرتب با رئیس جمهور ارتباط داشت من بودم و بین مجلس و دولت ارتباط برقرار می‌کردم و پیام‌ها را به مجلس می‌بردم و اعلام می‌کردم که هیچ مسئله و جای نگرانی وجود ندارد و در نهایت مسئله حتما حل خواهد شد، یک سری صحبت‌های داخلی است. آقای احمدی‌نژاد در جلسات داخلی که برخی نمایندگان هم می‌آمدند و با رئیس جمهور ملاقات می‌کردند بارها این مسئله را گفته بودند که این مسئله قابل حل است و هیچ گونه بحث تعارض یا مخالفت با رهبری و ولایت فقیه وجود ندارد و در نهایت هم همین طور شد.

11 روز نبود. برخی روزها، روزهای تعطیل بود که به این 7-8 روز اضافه شد. در آن ایام آقای احمدی‌نژاد هر هفته روزهای دوشنبه در ملاقات با آقا شرکت می‌کردند. 2 تا 3 دیدار خارجی در آن ایام داشتند که از قبل تنظیم شده بود و رئیس جمهور این دیدار را لغو نکردند، ملاقات‌های متعدد با نمایندگان داشتند و حتی خود اعضای دولت هم در چند گروه آمده و مسائل مختلف مثل موضوعات اقتصادی را مطرح می‌کردند.

*برخی از روزهای این ایام را هم آقای رئیس‌جمهور مریض بودند در حالی که این چیزی است که تاکنون شاید کسی آن را نگفته است؛ یک روز یکی از فقهای شورای نگهبان به ملاقات آقای رئیس جمهور آمدند من پیگیری کردم تا این ملاقات انجام شود وقتی این عضو شورای نگهبان به دیدار آقای احمدی‌نژاد آمد زمانی بود که پزشک بالای سر وی و در حال مداوای رئیس جمهور بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل