بازدید 40119
۱

اعتراض به شيوه آزمون‌ها در دانشگاه پيام نور

کد خبر: ۳۵۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۷ 03 February 2009
يکي از بينندگان «تابناک» با فرستادن پيامي آورده است: همان گونه که مي‌دانيد، در اين چند ساله دانشگاه پيام نور با همه ضعف‌ها و کمبودهايش به شدت گسترش يافته و دانشجويان بسياري را نيز جذب کرده است.

نحوه برگزاري آزمون‌ها در پيام نور به اين شکل است که امتحانات پايان ترم 14 نمره داشته که در ترم‌هاي قبل 7 نمره تستي (شامل 20 تست ) و 7 نمره تشريحي (شامل 4 يا 5 پرسش) بوده است. در ضمن 6 نمره باقيمانده مربوط به کار کلاسي و انجام پروژه و امتحان ميان ترم است که نوعا با وقت کم کلاس‌ها اين موارد انجام نمي‌گيرد که در اين صورت، نمره امتحان کتبي ضرب در ده هفتم شده و شش نمره نيز به دانشجو داده مي‌شود.

شايد يک دانشجوي غير پيام نوري اگر مطالب بالا را بخواند، بگويد، چه خوب، چرا که در ظاهر 7 نمره از امتحان پايان ترم تستي است، اما بايد گفت که تست‌ها به شدت سخت طراحي مي‌شود و در امتحانات تخصصي هم شاهد اين موضوع هستيم که تعدادي از تست‌ها از آزمون‌هاي ارشد سال‌هاي گذشته است.

در ضمن بد نيست بدانيد، بر خلاف ديگر دانشگاه‌ها مثل دولتي يا آزاد که منبع و مقدار مطالب تدريس شده در دست استاد است، در پيام نور منبع و مقدار مطالب تدريس شده از پيش تعريف شده و به جرأت مي توان گفت که مطالب درسي مورد آزمون در پيام نور، دست‌کم دو برابر مطالبي است که در دانشگاه‌هاي دولتي يا آزاد تدريس شده و مورد آزمون قرار مي‌گيرد. حال اگر از همه اين سختي بگذريم و با ناديده گرفتن اين موضوع که تمام فشار درسها با اين حجم زياد روي دانشجوست و نوعا کلاس‌هايي هم که در پيام نور برگزار مي‌شود، نوعا رفع اشکال است،

نظر شما را به حوادث عجيبي که در اين ترم روي داده، جلب مي‌کنم: در پايان ترم دريافتيم که اولا نمرات تستي نوعا از 7 نمره به 11 نمره ارتقا يافته و نمرات تشريحي هم 4 نمره شده است. اين موضوع يک فاجعه بزرگ براي دانشجو است، چرا که اگر دانشجو از يک مطلب موضوع را کاملا درک کرده باشد و راه حل را نيز بدانيد و بر فرض به جواب آخر نرسد، اگر امتحان تشريحي باشد، استاد متوجه مي‌شود که دانشجو راه حل را بلد بوده است و دست‌کم درصد ناچيز از نمره را به دانشجو مي‌دهد چرا که دانشجو موضوع را فهميده است، اما به جواب آخر نرسيده که متاسفانه با اين وضع امتحان، حق بسياري از دانشجويان ضايع مي‌شود و بابت يک اشتباه کوچک ممکن است، دانشجو به راحتي در امتحان نمره قبولي را نگيرد.

حال اگر اين موضوع را هم ناديده بگيريم، فاجعه ديگر نيز وجود دارد و آن اشتباهات موجود در تست‌هاست که واقعا جاي تأسف است. مثلا در همين امتحانات برگزار شده در رشته نرم افزار 4 تست درس معماري، 2 تست درس مدار الکتريکي، 2 تست درس نظريه زبان‌ها و درس‌هاي ديگر که ما مطلع نيستم غلط بود که با اعتراضات انجام شده، متاسفانه هيچ کسي اهميتي به اين موضوع نداده و برگه‌هاي تستي نيز بدون در نظر گرفتن غلط‌ها تصحيح شده است؛ بد نيست بدانيد که برگه‌هاي تستي را نيز ماشين تصحيح مي‌کند و هيچ راه فراري هم وجود ندارد.
حال واقعا با اين وضع و با اين همه سختي، اين انصاف است که دانشجويان ديگر در ساير دانشگاه‌ها با خواندن يک جزوه بيست صفحه‌اي نمرات عالي بگيرند و دانشجويان پيام نور با خواندن کتاب‌هاي 300 يا 350 صفحه‌اي يک نمره 12 يا 13 آن هم با سختي دريافت کنند، در حالي که همه مي‌گويند اصلا مدرک پيام نور اعتبار دارد؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۴
انتشار یافته: ۱
جانا سخن از زبان ما ميگوئي
آخ ، آخ 0 خدايي حجم كتابهاي پيام نور زياد و امتحانات آن خيلي سخته . و بخاطر دل بي رحم رايانه هيچ راه گريزي حتي در حد01 / نمره هم وجود ندارد من الان درسي را باچند صدم افتاده ام و نميدانم چكار كنم.
بنده نیز دانشجوی رشته حقوق می باشم که چندین غلط در سوالهای تستی بعضی از دروسی امتحانی خودمان وجودداشت که اعتراض نمودیم گفتند از طریق سایت دانشگاه اعتراض نمائید و هیچ ارتباطی به ما ندارد و دانشگاه پیام نور نیز اصلاً پاسخگو نمی باشد.
با سلام
لطفا موضوع را پيگيري كنيد تا آقايان جوابشان را بدهند ببينيم مصيبت ترم بعدمان چيست
اینجانب دانش آموخته دانشگاه علامه طبابایی دوره روزانه میباشم.بنا به علاقه در حال حاضر دوره کارشناسی درس پیام نور میگذرانم.به جرات میگویم که حجم کتب یک ترم پیام نور با حجم کتب چهار ترم دانشگاه دولتی و دوره روزانه علامه برابری مینماید.
بالاخره یک آدم هم پیدا شد درد این پیام نوری ها را متوجه بشه واقعا یکی باید به داد این دانشجوها برسه ، اخه انصاف نیست با تمام این سختی ها و با این همه وقت گذاشتن و درس خوندن آخر سر هم نتیجه های امتحان اینطوری باشه که فقط دعا کنیم که تو درسا نیوفتیم .....
کاملا با نظر شما موافق هستم، من یک مدرک لیسانس از یکی از دانشگاههای معتبر دولتی دارم اما حال که علاقمند شدم در یک رشته دیگر آن هم در پیام نور تحصیل کنم تفاوت را احساس می کنم باور کنید در طول 4 سال تحصیل در آن دانشگاه اندازه 2 ترم پیام نور مطلب نخواندم . اما از این نیز نباید گذشت که سوالات از کارشناسی شده نیست گاهی مواقع مشاهده شده از یک صفحه 3 سوال آمده اما از 100 صفجه بعدی هیچ سوالی داده نشده و یا سوالات مفهومی نبوده و بیشتر به قصد مچ گیری ارائه می گردد. در نهایت خواهشمندم مدیران محترم این دانشگاه نسبت به مرتفع نمودن این مشکلات اقدام نمایند.
به نظر من سيستم جديد 11 نمره تست در مقابل 3 نمره تشريحي بهتر است چرا كه اولا نمره از دست استاد خارج شده و استاد نميتواند بر اساس معيارهاي شخصي نمره دهد ثانيا چون تعداد تستها بالاست يك يا دو تست اثر زيادي بر روي نمره ندارد در صورتي كه اگر يك سوال تشريحي اشتباه نوشته ميشد درصد زيادي از نمره از دست ميرفت ثالثا هر 6 اشتباه در تست يك جواب درست را ازبين ميبرد و اين نسبت بهتري است.
مشكل اصلي در پيام نور كتابهاي آن است و بس .آنقدر پرحجم و پرمطلب است كه همان حداقل ها را هم فراموش ميكنيم.اگر كتب كم حجم تر باشند كيفيت هم بالاتر ميرود . در ضمن در رشته هايي مثل نرم افزار اكثر كتب بايد بصورت آزاد از انتشارات غير پيام نور با قيمتي بالا خريداري شود مثلا براي يكي از دروس 2 جلد كتاب به مبلغ 37هزار تومان بايد خريداري شود
شما هم مثل ما چه دل پری دارید...ما که این تقریبا داریم عقل و هوشمون رو از دست میدیم .اصلا معلوم این و برنامه ریزانش میخواهند چکار کنند..ولی در کل بنده فکر میکنم مااین ترم موش آزمایشگاهی هستیم.....
کاملا مورد تایید است همسر من دانشجوی پیام نور است و من با وجود تحصیل در دانشگاه دولتی و در همان رشته به جرات می گویم که 2 تا 3 برابر بیش از ما حجم مطالب درسی آنهاست.و بسیار هم سخت نمره گرفته و دانشجویان ممتاز هم در پیام نور گاهی یک درس را چند نوبت!! بله چند نوبت می افتند!!!!!!!!
سلام، تو رو خدا يه كاري براي اين دانشگاه بكنيد ، كاملا نويسنده اين متن حق داره! هر ترم بايد كتاب هاي 200 يا 300 صفحه اي بخونيم بعد نمره ها نصف دانشگاه هاي ديگه است .هيچ كس هم كاري براي دانشجو انجام نميده! حيفه به خدا بيت المال حيفه كه اين جوري پول از دانشجو بگيرن و بعدش به حرفش هم گوش نكنن!
سلام
من در دانشگاه پیام نور تدریس میکنم ضمن تائید مطالب ذکر شده اضافه میکنم که در روش قبلی اگر سوال اشتباه بود استاد مربوطه آن سوال را حذف میکرد ودر سوالات تشریحی ملاک رسیدن به جواب نهائی نبوده وفقط بخش کمی از نمره به جواب نهائی اختصاص داده می شد. از همه مهمتر ارتباط استاد ودانشجو با روش جدید کمتر میگردد
من خودم دانشجوی پیام نور هستم و از این که تغییرات صورت گرفته در نحوه برگزاری امتحانات پس از برگزاری اونم توسط خود دانشجوها کشف شده به شدت ناراحت هستم چون همیشه دانشجویان پیام نور اخرین کسانی هستند که ار انچه که بر سرشون میاد مطلع میشن ...این که بارم بندی امتحانات اعلام نمیشه در طول تاریخ پیام نور یک معظل برای ما دانشجوها بوده ولی در ترمهای اخیر این مشکل برای ما دو چندان شده بود چون شکل طراحی سوال از منبع از حد متعارفش خارج شده بود به طوری که حتی مواقعی میشد که از یک کتاب 300 صفحه ای 50 درصد سوالات از 30 صفحه طرح میشد ( امتحان تحقیق در عملیات 1 نیمسال دوم 87-86 ) ... و یا سوالات اونقدر سخت طراحی میشه که در اکثر مراکز بالای 80 یا 90 درصد بچه ها اون درس رو می افتند و مراکز به جای پیگیری برای احقاق حق دانشجو ها فقط اعلام میکنند که بدلیل ریزش بالا میتونید خارج از سقف درس مربوطه رو بردارید ... حالا هم که فهمیدیم بارم بندی تستی و تشریحی تغییر کرده و بالای70 درصد نمره رو سولالت تستی تشکیل میده شوکی بزرگ بود برای کسایی که تو سوالات تستی خوب عمل نکرده بودند و امیدشون به جوابهای تشریحی بود
در درس معادلات دیفرانسیل رشته مهندسی کامپیوتر برای 20 سوال تستی 40 دقیقه وقت می دهند !!!! به خدا قسم برای حل یکی از معادلات چیزی در حدود 15 دقیقه وقت صرف کردم . حالا انصاف بدهید برای مابقی سوالات آنهم سوالاتی به این سختی من چطور باید نمره بیاورم ؟ به مسئول جلسه ، حراست دانشگاه و ... خبر دادیم گفتند همینه که هست . از مرکز برای ما وقت تعیین می کنند و امکان تغییر ندارد .!!!!!!!!! سختی سوال یکطرف وقت کم هم یک طرف
دانشجی پیام نور هستم متاسفانه!این مطب کاملا درسته و دست شما درد نکنه!این روش باید اصلاح بشه!یکی به داد ما برسه .
با سلام من مدیر یکی از بخش های دانشگاه پیام نور هستم یک سری از گفته این دوستان به حق نیست سوالاتی که غلط است بلا فاصله از طریق سیستم گلستان به سازمان مرکزی منتقل می شود.
کیفیت سوالات متوسط رو به بالاست دوستانی که نمی توانند از سوالات بر بیان معمولان کسانی هستند که سیستم شب امتحانی رو اجرا می کنند قطعا در دانشگاهی مثل پیام نور با یک منبع مثلا 400 صفحه ای اینکار شدنی نیست و قطعا با استفاده از استاد دانشجو پاس نمی شود پیام نور بر خلاف تمام شایعات دانشگاهی بسیار سخت است و فارغ تحصیلانی پر بار رو برای جامعه آماده می کند پس بیایم و واقع بین باشیم.
با عرض سلام.
در تاييد مطالب ارسالي فوق ، لازم مي‌دانم به اين موضوع هم اشاره کنم که علاوه بر غلط بودن تست‌ها و سوالات ، بارها مشاهده شده است که سوالات از منبع ديگري طرح مي شود. بنده خودم دانشجوي کارشناسي ارشد حسابداري در دانشگاه پيام نور مرکز بهشهر هستم. در همين ترمي که گذشت ، از مجموع 5 درسي که داشتم ، امتحان دو درس ( حسابداري مديريت و روش‌ تحقيق) از خارج از منبع طرح شده بود. سر جلسه امتحان فقط با شرمندگي مسئولين برگزاري مواجه شديم و قول دادند که امتحان آن را مجدداً برگزار کنند !!
حال شما حساب بفرماييد دانشجوياني که از نقاط دور ايران به جلسه امتحان امده بودند ، باز هم بايد يک بار ديگر به خاطر اشتباه و بي‌نظمي دانشگاه در سر جلسه امتحان حضور داشته باشند.
از مسئولين سايت محترم تابناک انتظار داريم تا اين مطالب را به سمع و نظر مسئولين دانشگاه برسانند و در صورت امکان پاسخ آنها را هم در همين سايت درج نمايند. و من‌الله التوفيق
اگر اين منوال پيش بره فاتحه دانشگاه پيام نور را بايد خواند اغلب دانشجويان پيام نور از اين نمرات دارند بدبخت ميشوند . شايد کساني باشند که ميخوان دانشگاه پيام نور را خراب کنند .
خداوکیلی حجم این کتاب ها را ببینید. روزنامه وار هم نمی توان خواند چه برسد مفهومی
این نکته فراموش شده که اگر دانشجو 50درصد نمره پایان ترم را نگیرد 6 نمره میان ترم به او تعلق نمیگیرد.
با سلام واقعا ما دانشجویان باید اعتراض خودمون را به کی بگیم شاید یک دانشجوی بیچاره ای بخاطر مشکلاتش مجبور بوده پیام نور را انتخاب کند چون دانشجوی پیام نور شده باید آرزویی گرفتن مدرک کارشناسی را به گور ببرد باور کنید هم رشته من در یکی از معتبرترین دانشگاه ها دولتی در بعضی از دروس تخصصی نصف من مطلب آموزش ندیده است
با سلام.امسال بدتر از هر سال امتحانات برگزار شد چرا که بدون هیچ گونه خبری از نحوه تغییرات امتحانات باعث شد تا ما امتحان های اولمان را خیلی بد انجام بدهیم.حتی نتایج که معلوم نیست بر چه اصلی اعلام شده است.امتحانات از 14 نمره و نتایج از 16 نمره امیدوارم فکری به حال ما دانشجویان بدبخت پیام تور بشه .
به عنوان یک استاد که ترمی را به صورت همکار با دانشگاه پیام نور همکار بوده ام این اعتراض را به حق می دانم. خوشبختانه دانشجویان پیام نور در حد خوبی از سطح علمی قرار دارند ولی آزمون ها کمی غیر استاندارد است. امید می رود مسوولین این دانشگاه با طرح سولات دقیق تر و سنجیده تر، در پربارکردن بیش از پیش این مجموعه تلاش کنند.
به نظر من سوالاتی که برای امتحانات طرح می شوند نباید بسیار پیچیده باشند. دانشجویان سایر دانشگاه ها غیر از پیام نور هیچ گاه به چنین سوالاتی برخورد نمی کنند. در حالی که دانشجویان پیام نور همواره با چنین سوالات سختی دست و پنجه نرم می کنند به طوری که دانشجو برای دریافت نمره بهتر می بایست حتی مطالب روی جلد کتاب را نیز بخواند. به طور مثال در امتحان تربیت بدنی این ترم که به نظر همه، درس بسیار ساده ای است از بند بند قسمت پیوست کتاب سوال طرح شد که این نحوه طرح سوال برای دانشجویان مشکل ساز است.
ابتدا از دوستان عزیز بابت نظرات تشکر میکنم ولی این تازه به نظر من 10 درصد مشکلات ما است. هنوز 60% کتب ما غیره پیام نوری است تازه انهای هم که پیانوری است پر از اشکالات تایپی ومفهومی است چگونه یک دانشجو که در شهرستان زندگی می کندباید کتب غیره پیام نوری را بدون استاد مطالعه کند ما مشکل کمبود استاد داریم متاسفانه در پیام نور نمره منفی به پاسخ های غلط تعلق می گیرد چرا؟؟؟ مگر دانشگاه مانند کنکور رقابتی است ما حتی محل های برگزاری امتحاناتمانمشکل دارد
توو ماشین بودم.. برادرم زنگ زد که برو سایت تابناک یه مطلب در مورد امتحاناتتون نوشتن بخون !
مطلبتون را کامل خوندم ...و فکر نکنم غیر از دانشجویان پیام به اصطلاح نور کسی بتونه عمق ماجرا رو درک کنه. کدوم دانشجویی هست که توو کل سال استرسی همچو کنکور داشته باشه؟
من ترم 4 حقوق هستم ......
باور کنین از اولین ترم من شروع به درس خوندن کردم....شاید فقط بشنوین درس خوندن ! ولی درسی که آخر هر ترم دست ها و کمــرم از کار می افتن
درسی که همه انتظار نمره ی 19-20 دارن و واسه من نمره ی 16 رویاست !
ظلمش میدونی چیه؟؟
یکی بهت پوزخند بزنه و بگه : خوبه دانشگات پیام نوره اینقد میخونی...اگه دانشگاه تهران بودی چی میکردی؟؟
هه.... ولی هیچوقت حتی به کتابای قطور ما نگاهی ننداخــته .....هیچوقت معنی اینو نمیفهمه که هر روز صبح پاشی و درسی رو توو طول ترم بخونی و باز بیفتی چون از یه صفحه 5تا سوال اومد و از 200 صفحه ش هیچی
نمیدونم ....ولی من خیلی دلگیــرم
کاش قبل وارد شدن یکــی بهــم هشـدار میداد اینجا یعـنی پایان تمام خوشی
یعـنی شروع افسردگی ......وقتی دوستان دبیرستانت رو میبینی که سرخوش و فارغ از هیچ اظطرابی روزهای دانشگاهی رو طی میکنند
ولی تو فقط توو این دوران کتاب هایت رو دیدی بدون هیچ خاطره ای از بهترین سال های زندگیت
...کاش این روزها زود بگذرد
در جواب این بزرگواری که کارمند پیام نور هست و فرموده که ما اشکالات را از طریق سایت گلستان بررسی می کنیم :
دو تا از سوالات تستی درس مدار الکتریکی سوال 6 و 27 اشکال داشت بعد از امتحان کل بچه ها اعتراض نوشتند اما الان که سوالات تستی تصحیح شده اعمال نشده است . چرا سوالات درس نظریه زبانها و ماشین ها با این که منبعش عوض شده دوباره از همان منبع قبلی باز سوال طراحی شده ؟
چرا در سایت مرکزی پیام نور تعداد زیادی از امتحانات برگزار شده که به اشتباه از منبع قدیم طراحی شده دوباره برگزاری می گردد ؟
در کدام دانشگاه ایران در سطح کارشناسی امتحان از منبع زبان اصلی (مثل درس گرافیک کامپیوتر) برگزار می گردد ؟
خدا را شاهد می گیریم و به خداوندی خدا قسم می خوریم که از ابتدای ترم درس می خوانیم و به همان خدایی که شما می پرستید با این همه زحمت آخر ترم درسمان پاس نمی شود و می افتیم .
ای خدا تو خود شاهد مدعای ما هستی
بنده دانشجوی کارشناسی ارشد هستم در جریان ترم 3 منبع درسی کتاب معادلات دیفرانسیل عوض شد و لی در سیستم همان منبع قبلی حذف نشده بود من هم منبع که در سایت بود مطالعه کردم ولی سئولات از منبع جدید اومد گفتند ما آگهی داده بودیم در این ترم برعکس ترم قبل شد لطفا" راهنماییم کنید من چکار کنم با تشکر
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل