بازدید 30219
سرنوشت نامعلوم راه آهن همدان

18 سال چشم انتظاری برای تحقق یک وعده

درحالیکه هم اکنون بیش از90 درصد حمل و نقل استان همدان به صورت زمینی انجام می شود، طرح راه آهن همدان- تهران حرکت کندی دارد و مسئولان اظهارات متفاوتی برای بهره برداری از آن بیان می کنند.
کد خبر: ۳۵۲۷۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴ 22 October 2013
طرح احداث خط آهن تهران – همدان – سنندج از سالهای ابتدایی دهه هفتاد به صورت عملی و اجرایی مطرح و بر اساس مستندات موجود از سال 74 به عنوان یک پروژه ملی در دستور کار وزارت راه و ترابری قرار گرفت اما امروز که نزدیک به 18 سال از آن می گذرد همچنان همدان و استانهای غرب کشور چشم انتظار شنیده شدن سوت قطار هستند.

درحالیکه هم اکنون بیش از90 درصد حمل و نقل استان همدان به صورت زمینی انجام می شود، طرح راه آهن همدان- تهران حرکت کندی دارد و مسئولان اظهارات متفاوتی برای بهره برداری از آن بیان می کنند.

براساس چشم‌انداز ۲۰ ساله، وسعت شبکه ریلی کشور در سال ۱۴۰۴ باید به ۲۵‌هزار کیلومتر افزایش یابد و این بدان معناست که باید سالانه حداقل یک‌هزار کیلومتر راه‌آهن ساخته شود.

شاید بی ربط نباشد اگرعنوان کنیم عدم درک صحیح از مزایای خطوط ریلی موجب کم توجهی به این بخش شده و حال آنکه نقش به سزای خطوط آهن در کشور بر کسی پوشیده نیست.

راه آهن تهران – همدان – سنندج 418 کیلومتر طول دارد و 268 کیلومتر آن در محور تهران – همدان با دارا بودن 11 ایستگاه راه آهن طراحی شده و 150 کیلومتر دیگر آن در محور همدان به سنندج با دارا بودن هفت ایستگاه راه آهن مدنظر است.

مجموع 418 کیلومتر محور راه آهن دارای هشت قطعه اجرایی است که پنج قطعه آن در محور راه آهن تهران – همدان و سه قطعه دیگر در محور راه آهن همدان – سنندج است.

این مسیر ریلی دارای  18 ایستگاه در طول محور است که در این بین ایستگاه راه آهن شهر همدان ایستگاه تشکیلاتی است و جانمایی ایستگاه تشکیلاتی راه آهن همدان در روستای رباط شورین واقع در 10 کیلومتری مرکز شهر همدان صورت گرفته است.

پیش از این مسئولین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان کارفرمای طرح ملی این راه آهن اعلام کرده بودند که با توجه به منابع مالی دولت، فروش اوراق مشارکت و اعتبارات طرح مهر ماندگار شاهد بهره برداری  راه آهن مهم تهران – همدان در پایان دولت دهم خواهیم بود که  این وعده نیز محقق نشد.

اما در همین خصوص از سوی دیگر کارشناسان حمل و نقل معتقدند حمل و نقل ریلی ارزان ترین و ایمن ترین شبکه برای جابجایی کالا و مسافر به شمار می رود و همین صرفه اقتصادی و اجتماعی حامیان این زیر ساخت توسعه را در قیاس با سایر روشهای حمل و نقل بیشتر کرده است.

امکانات محدود زیر ساختی حمل و نقل غرب کشور و عدم پاسخگویی شبکه موجود راههای استان به خیل عظیم مسافرتهای جاده ای در کنار محدودیت ظرفیت فرودگاهی، تمرکز بر راه حل جایگزین و راهگشا را کاملا توجیه پذیر کرده و احداث خط ریلی را در دستور دولتهای گذشته قرار داد.

وجود راه های ارتباطی اصلی ترین و مهمترین عنصر در راستای رسیدن به توسعه است

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وجود راه های ارتباطی اصلی ترین و مهمترین عنصر در راستای رسیدن به توسعه است، گفت:یکی از مطالبات جدی و اصلی مردم همدان حوزه راه های ارتباطی و به ویژه جاده و راه آهن است.

ابراهیم کارخانه ای گفت: بهره برداری از راه آهن سیمای استان همدان را به استانی با شاخصهای توسعه یافتگی رهنمون خواهد شد.

نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه ريل ريل گذاري از تهران تا ساوه در حال اتمام است، افزود: از تهران تا رباط راه آهن وجود دارد.

ابراهيم كارخانه اي با بيان اينكه باقي پروژه از ساوه تا همدان حدود 170 كيلومتر است، اظهار داشت: براي هر كيلومتر ريل گذاري نياز به يك ميليارد تومان بودجه است بنابراين اين پروژه براي ريل گذاري نياز به 170 ميليارد تومان بودجه دارد.

وي با اشاره به اينكه اين راه آهن 12 ايستگاه دارد، ادامه داد: چهار ايستگاه آن مسافربري و هشت ايستگاه ديگر مسافر بري نيست كه اين ايستگاه ها بايد تكميل شوند.

تکمیل هر کیلومتر راه آهن یک میلیارد تومان اعتبار می خواهد

نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه زير سازي اصلي 170 كيلومتر باقي مانده انجام شده است، گفت: روسازي و بالاس ريزي هنوز انجام نشده است كه اگر بخواهيم بگوييم اين موارد انجام شود براي هر كيلومتر نياز به يك ميليارد تومان اعتبار است.

كارخانه اي با بيان اينكه براي تكميل هر يك كيلومتر از 170 كيلومتر باقي مانده اعتبار کلانی نياز است، اظهار داشت: مقداري از اين اعتبار بايد در قالب طرح باشد كه در اين زمينه با وزير راه نشستي در راستاي بررسي اين موضوع برگزار و مسائل مربوط به راه آهن مطرح شد.

وي با بيان اينكه وريز راه به معاون مربوطه براي خريد ريل براي راه آهن همدان دستورات لازم را اعلام كرده است، افزود: راه آهن تهران همدان جزو الويت هاي برنامه وزارت مسكن و شهرسازي است و دستور داده اند كه هرچه سريع تر اين پروژه به اتمام برسد.

نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه تلاش برای به پایان رساندن این طرح در دستور کار است، گفت: با حمایت دولت و همراهی مردم راه آهن بزودی بهره برداری می شود.

در همین زمینه معاون عمرانی استاندار همدان اعتبار هزینه شده برای این طرح را 160 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این میزان 100 میلیارد تومان برای زیرسازی و 60 میلیارد تومان برای ریل گذاری هزینه شده است.

خسرو سامری پیش بینی کرد با تخصیص 200 میلیارد تومان اعتبار این خط ریلی نیمه نخست 1393 به بهره برداری برسد.

وی یادآور شد: تاکنون روسازی 128 کیلومتر این مسیر به پایان رسیده و 50 کیلومتر ریل گذاری شده است.

سامری با اشاره به اینکه روسازی راه آهن تهران – همدان – سنندج 8 مرداد 1391 آغاز شد، گفت: این طرح در قالب کریدور شرق به غرب تعریف شده و جزیی از راه‌آهن سراسری کشور است.

آنچه مسلم است اینکه شبکه ریلی ایمن ترین و ارزانترین شبکه حمل و نقل به شمار می رود و تاثیر مثبت خیلی زیادی بر اقتصاد منطقه به لحاظ سهولت و ارزانی در جابجایی کالا و مسافر و همچنین کاهش تصادفات و افزایش ایمنی خواهد داشت که بر همین اساس تلاش برای به سرانجام رساندن این طرح ملی باید اولویت برنامه های دولت یازدهم باشد تا شاید سوت قطار در همدان نوای خود را نشان دهد.

منبع: مهر
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار