بازدید 26214

هدف «خالد مشعل» از سفر به تهران چیست؟

بر پایه اخبار شماری از رسانه‌های منطقه، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس می‌خواهد در روزهای آینده به تهران سفر کند. در این میان، در شرایطی که حماس به واسطه تغییر موازنه منطقه‌ای به شدت در ‌فشار قرار گرفته، برخی منابع به وجود اهداف خاصی در این سفر اشاره می‌کنند که حتی فرا‌تر از جلب حمایت‌های معمول ایران از حماس است.
کد خبر: ۳۵۱۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۰ 13 October 2013
هدف «خالد مشعل» از سفر به تهران چیست؟
بر پایه اخبار شماری از رسانه‌های منطقه، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس می‌خواهد در روزهای آینده به تهران سفر کند. در این میان، در شرایطی که حماس به واسطه تغییر موازنه منطقه‌ای به شدت در ‌فشار قرار گرفته، برخی منابع به وجود اهداف خاصی در این سفر اشاره می‌کنند که حتی فرا‌تر از جلب حمایت‌های معمول ایران از حماس است.

به گزارش «تابناک»، در روزهای اخیر، برخی اخبار منتشره در مطبوعات و رسانه‌های منطقه، حاکی از برنامه خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس برای سفر به تهران بود. در این میان، برخی منابع از تصمیم مشعل برای رایزنی در انتقال دفتر حماس از دوحه به تهران سخن به میان آورده‌اند.

در این رابطه، روزنامه لبنانی «السفیر» گزارش داده که کادر رهبری حماس در غزه از خالد مشعل درخواست کرده‌اند درباره انتقال دفتر ریاست حماس از دوحه به تهران با مقامات ایرانی ‌مذاکره کنند.

به نوشته این روزنامه، این درخواست پس از آن مطرح شده که دولت قطر حمایت خود را از طرح اتحادیه عرب برای صلح میان فلسطین و رژیم اسرائیل اعلام کرده است.

در این میان، برخی دیگر از منابع نیز ضمن تأیید نسبی این خبر، از تصمیم مشعل برای انتقال دفتر حماس به «کشوری دیگر» سخن می‌گویند که البته ‌بیشتر نام ترکیه، اردن و سودان مطرح است و پیش از این از ایران کمتر نامی به میان آمده بود.

بنا بر این گزارش، این گمانه‌زنی‌ها به ویژه پس از آن قوت گرفت که کمتر از یک هفته پیش، مشعل در سومین دیدار خود از ترکیه از سپتامبر ۲۰۱۲ تاکنون، به این کشور سفر ‌و با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد؛ بنابراین، سفرهای پیاپی رئیس دفتر سیاسی حماس در کنار اختلافات پدید آمده میان رهبران این جنبش و حامیان قطری خود، این احتمال را قوت بخشیده که مشعل در پی یافتن مکانی جدید برای استقرار دفتر سیاسی حماس است.

در همین راستا، برخی منابع فلسطینی نیز در روزهای اخیر گزارش داده بودند، اردن به شرط ‌انجام ندادن فعالیت‌های سیاسی در این کشور، با اقامت مشعل موافقت کرده، ولی سودان پاسخی به درخواست وی نداده و احتمالاً مشعل در ترکیه اقامت خواهد کرد.

با این حال، سخنگوی حماس گزارش‌های منتشره درباره تغییر مکان دفتر سیاسی این جنبش را رد کرده و گفته، سفر مشعل به ترکیه و اینک برنامه وی برای سفر به ایران، صرفاً در چهارچوب تلاش وی برای تشریح تهدیدات موجود علیه فلسطین اشغالی انجام می‌گیرد.

‌اما فارغ از میزان درستی این شایعات و گمانه‌زنی‌ها، آنچه در مورد آن اتفاق نظر هست، این ‌که جنبش حماس که در پی بروز انقلاب‌های عربی ضمن فاصله گرفتن از ایران، تلاش داشت خود را به برخی دیگر از بازیگران منطقه‌ای ـ به ویژه قطر و سپس مصر ـ نزدیک کند، اینک با تغییر اوضاع، بار دیگر چاره کار را در رجوع به سمت مهم‌ترین حامی دیرینه خود دیده و تلاش دارد بار دیگر حمایت ایران را جلب کند.

این رویکرد به ویژه پس از آن قوت گرفت که از یک سو پس از تغییر امیر قطر و روی کار آمدن «شیخ تمیم» به جای پدر خود، رویکردهای منطقه‌ای دوحه دستخوش تغییر شد و از سوی دیگر، با سقوط دولت محمد مرسی در مصر، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های تازه به دست آمده حماس‌ و مجموعه جنبش‌های اخوانی‌ از میان رفت. به این ترتیب، بعید نیست که مشعل واقعاً سفری کشور به کشور را برای جلب حمایت متحدین دیرینه خود آغاز کرده باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۱۵
انتشار یافته: ۴۴
متاسفانه در موضوع سوریه و برخی مسائل سیاسی دیگه ایران رو تنها گذاشته و دست به دامان عربستان و قطر شدند. ان حضرات فراموش کردن که دوستان واقعیشون چه کسانی اند و حالا که جنگ داره به نحو مقاومت تموم می شه با روی سیاه دارن برمیگردن.
تابناک جان وقتی من نظر میدم مینویسید به علت حجم بالای نظرها باید بررسی شود و بعد که میام نگاه میکنم نظرمو نمیبینم آخه چرا.....بگذریم.....تنها حامی صادق حماس در چندین سال گذشته ایران بوده است اما اونا چ کردن هر بار یا به سمت عربستان قطر یا ترکیه رفته اند دوستانی که هیچ وقت براشون صادق نبودن و هر بار امتیازهایی به اسراییل دادند شاید فهمیده هیچکس مثل ایران پشت سرش نیست خوب اگر هم نفهمیده بشکنه این دس که نمک نداره البته ما برای رضای خدا اینکارا رو میکنیم.
حماس بدلیل نادیده گرفتن حمایت چندین ساله دولت و ملت ایران که هزینه های مادی زیادی را بر مردم و دولتمان وارد کرده و با یه چراغ سبز قطر و عربستان و ترکیه نمک نشناسی کرده و بر علیه ایران اسلامی سخن پراکنی ناسپاسانه کرده ،دیگر نباید جایگاهی در ایران اسلامی داشته باشد و ملت ایران این گروه ناسپاس را حمایت نخواهد کرد .
باز هم گذر پوست به دباغخانه افتاد.
به این آدمهای ابن الوقت اعتمادنکنید.همان کیف امیر قطر را بگیرند ازسرشان زیادی است.
از مشعل و تيمش ديگر حمايت نكنيد. در جريان سوريه خيلي از تروريست ها حمايت كردند و حتي افرادي را نيز به عنوان جنگجو به سوريه فرستادند و بعد از كشته شدن آن ها، به عنوان شهيد و با مراسم خاصي دفن كردند. اين همه خيانت به محور مقاومت قابل تحمل نيست.
حمایتهای حماس از شورشیان سوری علیه بشار اسد چی میشه ؟قول شرف میده دیگه از هم کیشاش حمایت نکنه اه این چه سوالی میکنم ها!!!
هنوز یادمون نرفته که خالد مشعل به ایران خیانت کرد
پول لازم دارند.
تحویلش نگیرید دیدید با اسد نمک خورد و نمکدان شکست
آقای مشعل بهتره به فکر مصر و ترکیه باشد. بالاخره این کشورها همونهایی هستند که مشعل همیشه اونها رو به ایران تریجح داده.
حالا باد از سمت ایران میوزد ، اینها برای ما کاری نمیکنند فقط پول میخواهند ، یادمان هست برای مشتی پول چطوری تو بغل قطر افتادند
ایشون بهتر است بروند و حمایت خودشان را از ترکیه و عوامل عربستان و قطر در سوریه رو ادامه بدهند برای جیبشون هم بهتره
چند ماه پیش که پریدن رفت تو بغل قطر فکر الان رو می کردن خیلی نمک نشناسن خدای نا کرده اگر یک جنگی بشه اول اینا به ما ضربه می زنن
نباید وی را تحویل گرفت و حتی اجازه سفر داد چون کم هزینه برای ما نداشته اند . ضمناً وقتی از سمت مصر بادی وزیدن گرفت اینان حمایتهای ما را یادشان رفت . بهتر است بروند همان مصر .
این ها قابل اعتماد نیستن. به هیچ وجه نباید روشون حساب باز کنیم یا سرمایه گذاری بکنیم.
خالد مشعل و دیگر مسولین حماس نشان دادند حاضرند در صورت داشتن منافع برای خود ایران را که هیچ مردم فلسطین را هم قربانی و مورد معامله قرار دهند امیدوارم مسولین ایران بار دیگر فریب این ورشکسته سیاسی را نخورند
امیدوارم پاشو ایران نگذاره
سرش به سنگ خورده
همه اینها برای جلوگیری ازتوافق ایران وآمریکاست مواظب باشید.
این آقا برادران حزب الله ما را در لبنان به شهادت رسانید ونیروهایش هنوز در سوریه می جنگند به جه رویی به ایران میاد
اعتمادی به اینها نیست .
لطفا برخوردهای اخیر این آقای نه جندان محترم در حوادث اخیر را مد نظر داشته باشید ،راستی بهتر نیست از آقای اردوغان (که ایشان را رهبر جهان اسلام خوانده بود )جایی برای استقرار بخواهد کشور ما که سی و چند سال باروی باز و با تمام امکانات از ایشان دفاع کرد ولی ایشان در حساسترین زمان که باید کاری انجام می داد پس کشید وجای دیگری غش کرد !
اين اعراب از پشت خنجر زن و غير قابل اعتماد، كي مي خواهند دست از سر منابع ايران بردارند؟
همون بهتر كه ايشان به تركيه،كه دايه بهتر از مادر هست براشون بروند. اينا چندين سال هست كه از همه نوع حمايت ايران برخوردارند ولي اين آقاي مشعل در سفرهاي قبلي به تركيه اردوغان را بعنوان بهترين رهبري مسلمانان جهان معرفي كرد. همچنين در جريان سوريه كاملا موضع اصلي خودشون را مشخص كردند و وقتي ايران حمايت مالي اش را ازشون كم كرد اينهمه در بوق و كرنا كردند. اينها با حزب الله هم مشكل دارند.
نباید فراموش کنیم که وقتی اخوان المسلمین در مصر قدرت داشتند و مرسی رییس جمهور بود لحن و دیالوگ حماس نسبت به ایران و به ویژه سوریه عوض شده بود ، همین الان هم از تروریستهای سوریه حمایت می کنند، بنا بر این باید خیلی در ارتباط با این گروه دقت کرد و با احتیاط برخورد شود چرا که بی شک اینها ایران را صرفاً به جهت منافع خودشان می خواهند و با کمترین تغییر چهره عوض می کنند
عاقبت خیانت حماس به مردم فلسطین و ایران که همیشه پشت و پناهشان بود ،دربه در شدنشان است و کمک ایران واقعا باید با در نظر گرفتن منافع دراز مدت کشورمان باشد و نباید مار در آستین پرورش داد. زحمات را ایران بکشد و حماس را مسلح کند و قطر فسقلی آنهم به نفع جهان کفر از حماس و دستاوردهای آن استفاده کند.
توبه گرگ مرگ است
هدف؟ $
ما اصلا به حضور این گونه چهره هایی که نمک نشناسیشون رو قبلا اثبات کرده اند نیازی نداریم. دولت مردان ما باید بدانند که اکثریت مردم ایران دل خوشی از حماس ندارند. مردم فلسطین مظلوم بوده و هستند ولی در کشور خودمون هم افراد دارای مشکلات کم نداریم. دولت مردان ما ابتدا باید مشکلات مردم خودمون رو حل کنند.دلیلی ندارد که ما ارامش و منافع ملی خودمون رو فدای اونها کنیم .
نباید منافع اقتصادی و ملی کشورمان را به خاطر یک عده انسان که مدام رنگ عوض میکنند فدا کنیم
با توجه به رویکرد این آقا بعد از بحران سوریه و موضعگیری بر علیه ایران و نزدیکی به اردوغان و آن القاب کذایی که به اردوغان داد انتظار میرود بر اساس عزت ایران اسلامی از سفر ایشان به کشور جلو گیری کنند.
همین خالدمشعل بودکه نمک ماراخوردونمکدان راشکست!
نمك نشناس تر از حماس و فلسطيني ها هيچكس نيست.سوريه سالها به اين ها پناه داد آخر سر بر عليه اش اسلحه برداشتند.
پول لازم شده جانم
همون بهنر که دفترشون را ببرند ترکیه.آدم اینقدر نمک نشناس.ما که تا حالا ندیده بودیم.
ازموده را ازمودن خطاست مخصوصا تو این یه مورد
داداش اردوغانش چکار برایش کرده:دنیا کوچک و کوه به کوه نمی رسه
باید ایران با سردی با افرادی چون مشعل برخورد کند که نمک ایران را خوردند و ستایش دیگران نمودند.
حماس موضع روشنی در قبال ایران ندارد هر وقت ببیند شرایط به نفع کشورهای عربی مخالف ایران است مانند اوایل جنگ داخلی سوریه و برتری اولیه تروریستها به سمت کشورهای عربی رفت و حالا که ورق برگشته دوباره دارد به تهران می آید ما انتظار نداریم حماس روابطش همانند حزب الله لبنان با ایران باشد چون تفاوتهای ایدئولوژیکی وجود دارد اما خیلی مواقع شده مواضع خلاف ایران گرفته اگر بحث نهضتهای اسلامی هم نباشد منافع ملی ما ایجاب می کند تا دور از مرزها از منافع به هر شکلی دفاع کنیم حمایت مالی،معنوی و یا دیپلماتیک اما حماس نشان داده که قدر شناس نیست و گاها مسئله عربیت آنها به سمت کشورهای عربی می چربد به همه کمک هایی که ایران از آنها کرده

کارشناس ارشد سیاسی
آزموده را آزمودن خطاست
نمکدان شکنان نمک پرور
پول میخواد
بهترين امكان براي ايشان اقامت در جزابر سه گانه عربي در خليج عربي هست !!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار