بازدید 37796

حضور برجسته‌ترین متخصص تحریم در تیم مذاکره‌کننده آمریکایی

در حالی که چند روز بیشتر تا برگزاری دور جدیدی از مذاکرات میان ایران و ۵ + ۱ بر سر برنامه هسته‌ای ایران‌ نمانده، تیم مذاکره کننده آمریکا با سرپرستی وندی شرمن، امروز راهی ژنو خواهند شد. تیم مذاکره کننده آمریکایی این بار به همراهی یکی از متخصصان تحریم راهی مذاکرات شده است.
کد خبر: ۳۵۰۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰ 13 October 2013
حضور برجسته‌ترین متخصص تحریم در تیم مذاکره‌کننده آمریکایی
در حالی که چند روز بیشتر تا برگزاری دور جدیدی از مذاکرات میان ایران و ۵ + ۱ بر سر برنامه هسته‌ای ایران‌ نمانده، تیم مذاکره کننده آمریکا با سرپرستی وندی شرمن، امروز راهی ژنو خواهند شد. تیم مذاکره کننده آمریکایی این بار به همراهی یکی از متخصصان تحریم راهی مذاکرات شده است.

به گزارش «تابناک» مذاکرات ایران و ۵ + ۱ که قرار است پانزدهم و شانزدهم اکتبر (۲۳ و ۲۴ مهر ماه) در ژنو برگزار شود، این بار متفاوت از مذاکرات قبلی و با انگیزه‌های بیشتری از سوی تیم‌های مذاکره‌کننده همراه است.

در حالی که پس از سفر تیم دیپلماتیک ایران به نیویورک، فضای مذاکره ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای آماده شده، در روزهای اخیر اما‌ اظهارات ضد و نقیضی درباره پیشنهادهای ‌دو طرف در این مذاکرات گزارش شده است. برخی از رسانه‌ها در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که ایران در یک بسته پیشنهادی جدید تعلیق غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد را پیشنهاد داده است، در حالی که برخی دیگر از رسانه‌ها، دریافت هر گونه پیشنهاد‌ را از سوی ایران به غرب را تکذیب کرده‌اند.

انتشار این گزارش‌ها، بیش از همه ناشی از انتظاراتی است که از مذاکرات پیش روی وجود دارد. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که در این مذاکرات، شرایط برای بده‌بستان سیاسی فراهم است و احتمال رسیدن به توافق بر سر برداشته شدن تحریم‌ها از ‌ایران در قبال انجام برخی خواسته‌های غرب از سوی ایران بالاست.

شاید به همین دلیل باشد که این بار تیم مذاکره‌کننده آمریکایی را ـ که امروز رهسپار ژنو خواهد شد‌ ـ یکی از سر‌شناس‌ترین متخصصان تحریم در دولت اوباما هدایت می‌کند.

بر پایه بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده، ‌تیم مذاکره کننده آمریکایی به سرپرستی وندی شرمن ـ که از وی به‌‌ سومین دیپلمات ارشد وزارت خارجه یاد می‌شود‌ ـ رهسپار مذاکرات خواهد بود و به همراه وی جیمز تیمبی، مشاور ارشد وزارت خارجه در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌المللی، پانیت تالوار، مشاور ارشد در امور ایران، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس در اداره امنیت ملی کاخ سفید و ریچارد نفیو، مدیر هماهنگ کننده سیاست‌های تحریمی در وزارت خارجه‌ به ژنو خواهند رفت.

اما در میان این افراد، حضور آدام زوبین، مدیر اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) را باید به عنوان یک رویداد جدید در مذاکرات پیش روی به شمار آورد.

آدام زوبین به عنوان یکی از اثر‌گذار‌ترین افراد در وزارت خزانه‌داری آمریکا‌ از سال ۲۰۰۶ مدیریت اداره کنترل دارایی‌های خارجی را بر عهده دارد و مسئول مستقیم تدوین و اجرای برنامه‌های تحریم اقتصادی برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکاست.

مقاله وی پیرامون تحریم ایران که در نوامبر سال ۲۰۱۱ در وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا به انتشار رسید، یکی از مهم‌ترین نوشته‌ها در تدوین سیاست‌های بعدی آمریکا درباره تحریم ایران تلقی می‌شود. وی در این مقاله با اشاره به وضعیت کشتیرانی ایران و شبکه پیچیده‌ای که ایران از آن برای گمنام نگه داشتن شناورهای خود استفاده می‌کند، منجر به آن شد که کشتیرانی ایران در ماه‌های بعد فشارهای دوچندانی را از جانب تحریم‌ها تحمل کند.

اما این بار به باور تحلیلگران، حضور وی در تیم مذاکره کننده آمریکایی، نشان از یک رویکرد متفاوت دارد. از آنجا‌ که در این مذاکرات احتمال‌ توافق بر سر برداشته شدن برخی تحریم‌ها از روی ایران وجود دارد، برخی از تحلیلگران معتقدند که حضور آدام زوبین در میان مذاکره‌کنندگان آمریکایی به معنای دقیق شدن ایالات متحده و تمرکز تیم مذاکره کننده این کشور بر سر این موضوع است که اگر ایران به خواسته‌های غرب پاسخ مثبت دهد، چه تحریم‌ها و در چه حدی باید از روی ایران برداشته شود.

با این تفاسیر، باید گفت، غرب و به ویژه ایالات متحده، در این دور از مذاکرات به شکل جدی به دنبال ‌توافق ـ حتی در سطحی ابتدایی ـ با ایران هستند و هرچند پیش از این در چند گزارش، رسانه‌های خارجی اذعان کرده بودند که برداشته شدن تحریم‌ها از روی ایران به زودی امکان پذیر نیست، ‌ا شواهد حاکی از آن است که به احتمال قوی، بحث‌های جدی درباره رد و بدل شدن امتیازاتی در این دور از مذاکرات در جریان خواهد بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶۵
انتشار یافته: ۳۴
با دیپلماسی فعال دولت اصلاحات (روحانی)امیدواریم تحریمها برداشته شود تا مردم زیر بار تورم بتوانند کمر راست کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
اونایی که منفی زدن چی تو فکرشونه !؟ آیا دشمن ملت ایران هستند
اعتدال
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
دولت اعتدال صحیح است
ان شاالله نفر ما از اون برجسته تره
الان زمانی هست که سیاست مداران ما باید نشون بدن که چقدر توانایی دارن . اگر توافقی در مذاکرات حاصل بشه قطعا منافع ای برای کشور و ملت داره .
ما هم متخصص تحریم داریم؟
بهتر!! همونجا به توافق برسیم ، زودتر تحریمها برداشته میشه
خوب شما هم بهترین متخصص دور زدن تحریمها را بفرستید!
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
خیلی باحال بود
عرفان عليي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
مااگه متخصص دورزدن تحريمهاداشتيم وضعمان ازاين بهتربود.بهترمه باتعامل ونرمش قهرمانانه تحريم هابرداشته شود
توی سیاست نباید به ظاهر امر توجه کرد. اینا مهره های شطرنجی هستند که امریکا جابجا میکنه که مبادا کیش و مات شه.
الان زمانی هست که سیاست مداران ما باید نشون بدن که چقدر توانایی دارن . اگر توافقی در مذاکرات حاصل بشه قطعا منافع ای برای کشور و ملت داره . امیدواریم
اونها خودشون جیبشون خالی شده به فکر چاپیدن هستند اخر اول باید با ایران سازش کنند
امیدوارم هرچه به صلاح کشور هست اتفاق بیفتد.
ان شاالله نفر ما از اون برجسته تره
آمریکا باید حسن نیت نشون بده
امیدواریم ایران هم حساسیت جلسه رو بدونه و افرادی متخصص در این جلسات حضور داشته باشند.
به امید فردایی خیلی بهتر
پیشرفتهای اتمی علمی چند سال علیرغم تحریمهای غرب باعث شده تا غرب هم سریعتر بفکر توافق به ایران برسد
خداكنه تيم ايراني بيشتر به فكر سر بلندي ايران و ايراني باشند نه گپ و گفت هاي ديپلماتيك و خواست ملت و رهبر رو مد نظر داشته باشند و اين گلو گاه حساس رو رها نكنند و نشود زماني كه تيم مذاكره كننده تيم واگذاري شده بود و در مقابل تيم قوي آمريكايي كه منتظر شنيدن آه از زبان ايراني ها هستند با زيركي ايستادگي كنند.
بدانند كه بر روي گردنه احد ايستاده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
خوبی تو؟
ناشناس
| Ireland |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
گردنه ی احد؟ من بیشتر اینو شبیه ایستادن روی لبه ی عرشه ی کشتی ای میدونم که زیرش کوسه هایی مثل چین و روسیه در حال انتظار هستن. هموطن لطفا چشم ها را باز کن!
به همین خیال خوش باشیم که امریکا تحریمها رو برداره امریکا هیچوقت تو تاریخش هیچ تحریمی رو بر نداشته
حیففففف تازه داشتیم به تحریمها عادت می کردیم
کاغذ پاره است عزیزم تحریم نیست؟
بهتره ما هم با دیدگاه مثبت وسازنده در عین صداقت وتعامل با لحاظ نمودن منافع ملی وشرایط اجتماعی واقتصادی کشور خود ومنطقه وبحران اقتصادی جهانی وارد مذاکره شده واز هول حلیم تو دیگ نیفتیم ومدام داده وستاده را در محک ترازو بسنجیم وبا یک صدا مذاکره کنیم وعلائم وپالس های نا موزون وناهنجار ونابجای داخلی را که وحدت شکن است وموجب دلسردی مذاکره کنندگان ماست را حذف نمائیم
آمریکا فقط 1 فکر بیشتر در سر ندارد؛ آن هم براندازی نظام جمهوری اسلامی، و متخصص تحریم ها رو هم اندفعه با خود آوردند که نقطه ضعف ما متوجه بشوند تا تمرکز اصلی خود را بر آن نقطه متمرکز کنند.... آمرکایی ها فقط 1 پیشنهاد برای ایران دارند: آن هم نوکری کردن برای آنهاست..!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
عزیزم نقطه ضعف ما رو چند ساله که پیدا کردن فقط دنبال راهی برای استفاده از اون بودن که پیدا کردن ، اون هم تحریم شریان اقتصاد ایران بود که نفت است
به امید پیروزهای روزافزون در عرصه سیاسی و برداشته شدن تحریم ها
`پيشرفت اقتصادي يك كشور در تعامل با ديگر كشور هاست كه با نبود تحريم آينده كشورمان روشنتر خواهد شد
چه کاری که نمی کنند این کاغذ پاره ها !!!!
از سه شنبه با شروع اجلاس.منتظر افزایش نرخ ارز باشید
من مطمئنم با صداقتي كه آقاي ظريف دارد مذاكرات به نفع ملت ايران تمام خواهد شد
یعنی میگی چی میشه؟!یعنی من میتونم لب تاپم که دو ساله به خاطره پیدا نشدن یک قطعه نه چندان مهمش تو ایران داره خاک میخوره رو تعمیر کنم؟؟؟!!!
خدااااااااااااااا
همه خواهان حذف تحريمها وعزت وسربلندي ايران غزيز هستيم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر