بازدید 11758

پیشنهادات موسویان در آستانه مذاکره با 1+5

کد خبر: ۳۵۰۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۷ 12 October 2013
حسین موسویان با اشاره به مذاکرات پیشین ایران درباره موضوع هسته‌یی گفت: آن زمان اعلام کردیم که برای شفافیت حداکثری مورد نظر آژانس آماده هستیم و حاضر بودیم هر نوع ضمانت عینی لازم را به غرب بدهیم که برنامه هسته یی ایران از مسیر صلح آمیز منحرف نخواهد شد، اما در آن مقطع مذاکرات هسته یی به دلیل اینکه سیاست آمریکا این بود که ایران به هیچ عنوان نباید غنی سازی اورانیوم داشته باشد ناکام ماند.

به گزارش ایسنا، حسین موسویان که به عنوان دیپلمات و عضو پیشین گروه مذاکره کننده ایران در مذاکرات هسته یی با غرب و پژوهشگر فعلی دانشگاه پرینستون آمریکا در بنیاد سیاسی کوربر هامبورگ سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: هیچ کس منکر این نیست که تحریم‌ها تاثیرات منفی زیادی بر اقتصاد ایران داشته اند، اما اگر تصور غرب این است که تحریم ها موجب این خواهد شد که ایران از حق خود در چارچوب ان پی تی خواهد گذشت، باید بگویم که پاسخ منفی است.

موسویان تاکید کرد: اگر غرب فکر می‌کند تحریم موجب این می شود که ایرانی ها برنامه مسالمت آمیز هسته یی را کنار گذاشته و از حقوق مشروع خود در چارچوب ان. پی. تی خواهند گذشت، باید بگویم سخت در اشتباه است؛ زیرا هیچگاه چنین اتفاقی نخواهد افتاد. از سال ۲۰۰۶ که تحریم ها علیه ایران اعمال شد، روند توسعه برنامه هسته یی ما از نظر کیفی و کمی پیشرفت های قابل توجهی داشته است، بنابراین نتیجه می گیریم که تحریم ها به هیچ عنوان نتوانسته مانع از فعالیت های هسته ای ایران شود.

وی با رد این ادعای غرب که تحریم‌ها موجب انعطاف و عقب نشینی ایران در موضع هسته یی شده اظهارکرد: به هیچ عنوان چنین چیزی درست نیست؛ زیرا از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ که آقای حسن روحانی رییس جمهوری فعلی ایران ریاست گروه مذاکره کننده هسته یی را بر عهده داشت و تحریمی هم در کار نبود ما به عنوان گروه مذاکره کننده همین پیشنهادهای امروز را ارائه کرده بودیم. آن زمان هم اعلام کردیم که ما برای شفافیت حداکثری مورد نظر آژانس آماده هستیم و حاضر بودیم هر نوع ضمانت عینی لازم را به غرب بدهیم که برنامه هسته یی ایران از مسیر صلح آمیز منحرف نخواهد شد. اما در آن مقطع مذاکرات هسته یی به این دلیل ناکام ماند چون سیاست آمریکا این بود که ایران به هیچ عنوان نباید غنی سازی اورانیوم داشته باشد.

این عضو پیشین گروه مذاکره کننده هسته یی ایران در همین رابطه به پیشنهاد ارائه شده از سوی روس‌ها با عنوان طرح گام به گام در سال ۲۰۱۱ و اعلام آمادگی ایران برای امضای پروتکل الحاقی اشاره کرد و گفت: پیشنهاد روسیه در آن مقطع حتی فراتر از قطعنامه های آژانس و شورای امنیت سازمان ملل بود و آقای احمدی نژاد، رییس جمهور وقت نیز به صورت عمومی اعلام کرد که نگاه ایران به این پیشنهاد مثبت است.

موسویان در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست های اصولی ایران در مورد برنامه هسته یی تغییر نخواهد یافت و تغییرات جدید نیز نه در محتوا بلکه در تاکتیک مذاکراتی خواهد بود، گفت: ایران همچون دیگر کشورهای عضو معاهده ان پی تی بر حق مشروع خود در برخورداری از فناوری هسته یی مسالمت آمیز تاکید دارد.

وی افزود: با اینکه از نظر قانونی هر کشوری می تواند تا ۱۰۰ درصد غنی سازی اورانیوم را در خاک خود انجام دهد، ایران پیشنهاد داده بود که غنی سازی را تا سقف ۵ درصد محدود کند و حتی آقای احمدی نژاد نیز قبلا و حتی زمانی که ما غنی سازی ۲۰درصدی را انجام می دادیم به صراحت اعلام کرده بود که آمادگی داریم برای اعتماد سازی آن را به زیر ۵ درصد محدود کنیم .

موسویان با اشاره به مذاکرات هسته‌یی ژنو که قرار است 23 مهرماه برگزار شود، گفت: پس باید تاکید کنم اگر فردا توافقی انجام شد برای اینکه ایران غنی سازی را زیر ۵ درصد انجام دهد نباید تعجب آور باشد زیرا ایران همیشه آماده بوده است هرگونه شفاف سازی را انجام دهد و هر ضمانتی مبنی بر اینکه برنامه هسته یی این کشور هرگز در مسیر صلح آمیز منحرف نشود را ارایه دهد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ایران برای متقاعد کردن کسانی که نسبت به نیت اصلی از برنامه هسته‌یی این کشور شک و تردید دارند چه پاسخی دارد؟،با بیان این که وقتی می گوییم حق هسته یی ایران باید به رسمیت شناخته شود منظور ما صرفا حقوق ایران در چارچوب ان. پی. تی است، پیشنهاد کرد: ما آماده همکاری کامل با گروه مذاکره کننده ۱ +۵ برای رفع کامل این بی اعتمادی هستیم. اگر نگرانی غرب غنی سازی ۲۰ درصدی است، ما می توانیم سقف غنی سازی را به ۵ درصد محدود کنیم و اگر از فعالیت هسته‌یی در تاسیسات نظامی هم نگرانی دارند، آمادگی بازکردن درهای تاسیسات به روی بازرسان آژانس را داریم.

موسویان در پاسخ به این سوال که پس چرا موشک‌های بالستیک می خواهید؟، گفت: این موضوع فقط زمانی می‌تواند یک دغدغه باشد که ایران غنی سازی ۹۰ درصدی انجام دهد، اما ما نه نیازی داریم و نه می خواهیم که غنی سازی را به میزان مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌یی ارتقا دهیم زیرا وقتی ما به غنی سازی ۵ تا ۶ درصد متعهد شویم، دیگر نگاه به برنامه موشکی ایران به صورت کلی عوض خواهد شد. نکته بسیار مهم این است که اگر گروه ۱+۵ از ما انتظار شفافیت ۱۰۰ درصدی دارد، خود آنها نیز باید در مقابل انعطاف پذیری لازم را داشته باشند و اگر فکر می کنند ما با محدود کردن غنی سازی به ۵ درصد قابلیت ساخت بمب اتمی را در کوتاه مدت نخواهیم داشت، پس باید حق هسته‌یی ایران را به رسمیت بشناسند، علیه ملت ایران تبعیض قائل نشوند و تحریم های ناعادلانه را نیز لغو کنند.

این پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا، ادامه داد: دولتمردان آمریکایی نباید برای ما تعیین تکلیف کنند، آنها باید با احترام با ملت ایران سخن بگویند، در مقابل ما نیز اطمینان می دهیم که فعالیت های هسته یی ایران کاملا صلح آمیز است.

موسویان در پاسخ به پرسشی درباره ادعاهای مربوط به تاسیسات هسته یی آب سنگین اراک نیز، پیشنهاد داد: ما آماده ایم ضمانت‌های لازم را بدهیم که غنی سازی در سطح ساخت سلاح هسته یی در این تاسیسات انجام نخواهد شد و می توان در مورد آن نیز به توافق رسید.

وی همچنین درباره فتوای مقام معظم رهبری در رابطه با ممنوعیت استفاده سلاح هسته یی، گفت: دولت ایران در پیغام رسمی به سازمان ملل درخواست ثبت این فتوا به عنوان یک سند رسمی در سازمان ملل را ارائه کرده است و در پایگاه خبری دفتر رهبر معظم انقلاب نیز می توان آن را رویت کرد که پیشنهاد می کنم این فتوا جهانی شود و همه رهبران ادیان از دستور دینی رهبر ما در مخالفت با سلاح های کشتار جمعی حمایت کنند. آمریکا و غرب امروز غوغا سازی و جنجال می کنند که ۱۴۰۰ نفر در سوریه با سلاح شیمیایی کشته شده است در حالی که بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم ایران به خاطر استفاده صدام از سلاح شیمیایی به شهادت رسیدند اما هیچ اعتراضی از آمریکا و غرب ندیدیم.

وی افزود: آمریکایی ها که امروز خواهان برخورد با دولت سوریه به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی هستند آن زمان حتی به شورای امنیت سازمان ملل هم اجازه ندادند که حمله شیمیایی رژیم صدام به ایران را محکوم کند.

موسویان همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص پیش بینی اش از مذاکرات هسته یی هفته آینده در ژنو، گفت: مذاکرات آتی هسته یی می‌تواند سرآغاز یک اقدام متفاوت و جدید باشد که در نهایت به حل و فصل موضوع هسته یی و لغو تحریم‌ها منجر شود.

وی افزود: امیدوارم تحریم‌های ناعادلانه غرب در اولین سال دولت روحانی لغو شود و مسایل به سمت درست و منطقی سوق داده شود.

یکی از حاضران در این جلسه درباره حمایت ایران از بشار اسد نیز گفت: به همان خاطر که غرب از مخالفانی همچون جبهه النصره که تحت تاثیر گروه های تروریستی هستند حمایت می کند. مشکل سوریه به طور قطع راه حل نظامی ندارد و مساله این کشور اسد نیست بلکه مساله اصلی این است که انتخاب مردم سوریه چیست. ایران حمله شیمیایی در سوریه را محکوم کرد و از دولت این کشور خواست تا سلاح‌های شیمیایی خود را تحویل داده و به کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی بپیوندد و این موضوعی است که اوباما و جان کری نیز آن را تایید کردند.

موسویان اضافه کرد: اگر اسد همین امروز هم کشورش را ترک کند، سوریه به صورت کامل به القاعده تحویل داده خواهد شد که این یک فاجعه است و این خطر وجود خواهد داشت که جنگ فرقه ای به کشورهای همسایه از جمله عراق، اردن و لبنان گسترش یابد.

وی با اشاره به ضرورت حضور ایران در نشست ژنو ۲ در مورد سوریه، گفت: ایران در گذشته از جمله در مساله افغانستان نشان داده که می تواند همکاری سازنده ای با آمریکا و اروپا برای حل بحران ها داشته باشد و امروز هم نیازمند همین همکاری سازنده در مذاکرات ژنو ۲ هستیم.

موسویان تاکید کرد: در رابطه با سوریه ما باید در چارچوب همکاری های منطقه یی با کشورهایی همچون عربستان، ترکیه، عراق و مصر برای هموار کردن راه برگزاری انتخابات در این کشور اتفاق نظر داشته باشیم که البته گام اول در چارچوب اصولی این مسیر، تلاش برای متوقف کردن جنگ داخلی است. این روزها گروه های افراطی مانند سلفی ها و القاعده همه جا حضور دارند و به همین خاطر ما برای جلوگیری از افراط گرایی در منطقه و تحقق صلح پایدار نیازمند یک ابتکار عمل بین المللی هستیم.

موسویان همچنین در بخشی از سخنان خود با ابراز امیدواری برای تغییر در روابط اروپا و ایران، بر اهمیت برقراری روابط تجاری و اقتصادی متقابل و همچنین انتقال دانش فنی و تکنولوژی از اروپا به ایران تاکید کرد و گفت: به جای اعمال تحریم ها و فشار ما می توانیم با اروپا در زمینه مبارزه با مواد مخدر و کمک به حل بحران های افغانستان، سوریه و عراق همکاری سازنده داشته باشیم.

در ادامه یکی از حاضران درباره اصرار ایران به داشتن انرژی هسته یی پرسید که موسویان پاسخ داد: برنامه هسته یی به نمادی از استقلال و شان و منزلت و توانمندی داخلی و بومی کشور ما تبدیل شده است. جالب است که در زمان شاه انرژی هسته‌یی از سوی خود غربی ها به ما تحمیل شد اما امروز برای منع ملت ایران از داشتن آن تلاش می شود.

موسویان در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با احتمال برقراری روابط ایران و آمریکا و همچنین توافق هسته یی ایران با غرب در آینده نزدیک، گفت: به نظر من دستیابی به توافق هسته‌یی در مدت ۶ ماه تا یک سال امکان پذیر است اما نزدیکی ایران و آمریکا کار ساده ای نیست و به زمان بیشتری نیاز دارد.

این دیپلمات پیشین کشورمان خاطرنشان کرد: دیوار بی اعتمادی بین ایران و آمریکا بسیار ضخیم است و نمی توان انتظار داشت که در مدت کوتاهی همه مشکلات برطرف شود، البته آغاز خوبی را در نیویورک شاهد بوده ایم که نماد آن ملاقات جان کری و ظریف بود که به نوبه خود یک موفقیت بزرگ در این راه به حساب می آید.

موسویان تماس تلفنی اوباما و روحانی را اقدامی بی نظیر توصیف کرد افزود: اظهارات اوباما مبنی بر اینکه به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست نیز می تواند در تغییر نگاه ها موثر باشد.

وی درباره پرسش یکی از حاضران درخصوص تهدیدات سران رژیم صهیونیستی علیه ایران و برنامه هسته یی کشورمان گفت: توصیه من به اسراییلی ها این است که اصلا در مورد برنامه هسته یی ایران اظهار نظر نکنند چون خودشان صدها بمب اتمی در اختیار دارند، عضو ان. پی. تی نیستند و حتی یک مورد بازرسی از برنامه هسته یی آنها انجام نشده است. ایران عضو ان. پی. تی است به تعهدات خود پایبند بوده و بزرگ‌ترین برنامه بازرسی‌های آژانس در تاریخ فعالیت این سازمان از برنامه هسته یی ایران انجام شده است.

موسویان در ادامه این نشست درباره نقش آمریکا برای مبارزه با افراط گرایی در منطقه گفت: همان‌طوری که آمریکا می‌تواند در مورد تحریم‌های بین المللی علیه ایران هماهنگی و سازماندهی تشکیل یک ائتلاف را انجام دهد باید این توانمندی را هم داشته باشد که چنین ابتکار عملی را بر علیه تروریسم و افراطی‌گری در خاورمیانه نیز اجرا کرده و از راه قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت مانع از ارائه کمک های مالی و تسلیحاتی به این گروه های تروریست و افراطی شود. در حالی که حامیان اصلی گروه های تروریستی در واقع متحدان آمریکا و اروپا هستند. آنها اگر برای این کار جدی باشند خوب می دانند که باید چگونه علیه افراط گرایی مبارزه کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار