بازدید 41314

با چه استدلالی بخشی از هرمزگان را به فارس بخشیده‌اند؟!

منتقدان این طرح در استان فارس بر این باورند که این طرح با استفاده از نفوذ نیروهای لامردی در ساختار قدرت استانی و کشوری و در راستای برنامه‌ای بلندمدت برای تشکیل استانی به مرکزیت لامرد انجام می‌شود. بیشترین پیگیری‌ها را در این مدت نماینده لامرد و یکی از نمایندگان شیراز انجام داده که اصالتاً لامردی است.
کد خبر: ۳۵۰۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۹ 10 October 2013
اتصال فارس به دریا؛ موافقان و مخالفانچندی است که خبر الحاق مناطقی از استان هرمزگان به استان فارس و اتصال فارس به دریا، موضوع محافل سیاسی و گفت‌وگوهای مردمی در این دو استان است. در آغاز به نظر می‌رسید، این مصوبه مخالفی نداشته باشد و پس از تصویب، مراحل اجرایی‌اش به سرعت پیموده شود؛ اما پس از رسانه‌ای شدن این خبر، صداهای مخالف فراوانی به گوش رسید که هر کدام استدلال‌های خود را داشتند.

به گزارش «تابناک»،اما نکته جالب ماجرا این بود که نخست به نظر می‌رسید، می‌توان موافقان و مخالفان را به سادگی به دو دسته بخش کرد؛ به این صورت که هرمزگانی‌ها مخالفان اجرایی شدن مصوبه هستند و فارسی‌ها موافق، ولی ماجرا مقداری پیچیده‌تر از این است و گروه‌هایی در استان فارس نیز مخالف مصوبه هستند.

حال که اجرایی شدن این مصوبه به دلیل فشارهای مخالفان موقتاً متوقف شده، خبرنگار تابناک‌ نگاهی کارشناسی داشته و استدلال دو طرف‌ ماجرا را ‌بررسی کرده است.

استدلالات مخالفان در استان هرمزگان نیز به شرح زیر است:

• همه رخدادهایی ‌که قرار است به علت الحاق مقداری از خاک هرمزگان به فارس بیفتد، می‌تواند و حتی باید بدون این الحاق هم انجام بگیرد.

• استدلالاتی که به نفع این مصوبه ارائه می‌شود، چندان قابل دفاع نیستند و بیشتر به نظر ظاهر استدلال را دارا هستند. مطمئناً تغییراتی از این دست در تقسیمات کشوری نمی‌تواند تأثیری در افزایش قدرت دفاعی کشور داشته باشد و این گونه نیست که واکنش نیروهای نظامی کشور به چند کیلومتر مرزهای بین استانی وابسته باشد. از طرفی، هم‌اکنون ‌مأموریت محافظت از برخی جزایر و سواحل دریایی به دست یگان‌های نظامی استان فارس است.

• مراحل قانونی واردات و صادرات به کشور ربط چندانی به مرزهای استانی ندارد. صادر‌کنندگان و وارد‌کنندگان از هر استانی که باشند، در مبادی خروجی و ورودی کشور و در گمرک یک نوع تشریفات قانونی را پشت سر می‌گذارند و فرق نمی‌کند‌ از چه استانی باشند.

• هم‌اکنون نیز هیچ مانعی برای سرمایه‌گذاران استان فارس برای شرکت در سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و پتروشیمی وجود ندارد. دوستان در استان فارس مرزبندی بین استان‌ها را با مرز بین کشور‌ها اشتباه گرفته‌اند.

• فاصله چند کیلومتری مرز استان فارس با دریا هیچ مانعی در طرح‌های اشتغال‌زایی و استفاده از پتانسیل نیروهای خبره استان فارس درست نکرده است که با برداشتن آن این پتانسیل که البته در جوانان هرمزگانی نیز موجود است آزاد شود.

• اگر قرار است اتفاق مهمی در این منطقه بیفتد، قاعدتاً با بودجه یک شهرستان یا استان نخواهد افتاد و باید پشتیبانی ملی صورت بگیرد تا چنین تأسیسات بزرگ و شهرک ساحلی ایجاد شود. حال که این گونه است، چرا دولت این بودجه را در اختیار خود ما هرمزگانی‌ها نمی‌گذارد تا با دستان خود‌مان آنجا آباد شود؟

مسلم است که هرمزگانی‌ها نخواهند پذیرفت، منطقه‌ای از خاکشان جدا شود و بعد با هزینه دولت که تمامی هم‌وطنان در آن به تساوی سهم دارند، آنجا آباد شود. ما هرمزگانی‌ها خودمان این طرح را به صورت ملی پیگیری خواهیم کرد. اگر قرار باشد این هجم زیاد سرمایه از دولت به این منطقه بیاید، چرا خود ما آن را مدیریت نکنیم؟

• اجرایی شدن این مصوبه مطمئناً نارضایتی‌های شدیدی در مردم استان ایجاد می‌کند و ابعاد اعتراضات و آشوب‌هایی که ایجاد می‌کند قابل پیش بینی نیست. این در حالی است که در مقطع کنونی، مردم بیش از هر چیزی به آرامش نیاز دارند.

• با دقت در نقشه متوجه می‌شوید که فاصله شهرستان مهر تا دریا از طریق استان بوشهر کمتر از فاصله شهرستان لامرد تا دریا از طریق استان هرمزگان است. بهتر است راه کوتاهتر انتخاب شود.

• هویت بیشتر مناطق ساحلی به استان هرمزگان و شهرستان پارسیان گره خورده است. هر چند شاید برخی از ساکنین مناطق الحاقی به خاطر امکان پیشرفت، به الحاق به فارس راضی باشند، ترجیح می‌دهند این پیشرفت در قالب هرمزگان رخ دهد.

و در خود استان فارس مخالفانی با استدلال‌های زیر:

• مخالفان این مصوبه در استان فارس بیشتر از این که مخالف کل این طرح باشند، مخالف نحوه اجرایی شدن آن هستند. این گروه بر این باورند که این مصوبه به نام استان فارس و به کام تنها یک شهرستان است. این گروه معتقدند حال که این مصوبه به نام استان فارس است، بایسته است که منافعش نیز برای همه باشد و ادارهٔ این منطقه به دست استانداری باشد تا هم بهتر اداره شود و هم منافع آینده مانند جذب نیرو و غیره برای تمامی شهرستان‌های فارس باشد و نه تنها یک شهرستان.

• به رغم تبلیغاتی که برخی می‌کنند، این طرح مورد رضایت برخی از نمایندگان نیست، اما از آنجا که عده‌ای تلاش می‌کنند منافع منطقه خود را تحت لوای استان پیش ببرند و با تبلیغات تحقق این امر را به عنوان خواسته عمومی مردم فارس نشان دهند، بهتر دیده‌اند سکوت ‌کنند و له و علیه این مصوبه چیزی نگویند تا مبادا به ضدیت با منافع مردم فارس متهم شوند.

• نحوه پیگیری‌ها و افراد درگیر در اجرای این طرح، نشان می‌دهد این طرح به نوعی پیگیری منافع منطقه‌ای تحت عنوان منافع ملی است. بیشترین پیگیری‌ها را در این مدت نماینده لامرد و یکی از نمایندگان شیراز انجام داده که اصالتاً لامردی است.

• به رغم این که سعی می‌شود این طرح در راستای منافع ملی و استان فارس قلمداد شود، مجمع نمایندگان فارس تا کنون ‌ ‌منسجم از این طرح حمایت نکرده است. منتقدان این طرح در استان فارس بر این باورند که این طرح با استفاده از نفوذ نیروهای لامردی در ساختار قدرت استانی و کشوری و در راستای برنامه‌ای بلند مدت برای تشکیل استانی به مرکزیت لامرد انجام می‌شود.

• عده‌ای معتقدند که استان فارس پس از سال‌ها به دریا راه پیدا کرده ‌و دیگر به این راحتی این موهبت را از دست نخواهد داد؛ اما تقسیم استان پهناور فارس به دو یا سه استان در آینده متصور است. احتمال تشکیل استانی به نام فارس جنوبی در آینده نه چندان دور وجود دارد. با توجه به عنوان فارس جنوبی برای همچنین استانی امکان انتزاع لامرد به همراه توابع از جمله قسمت‌های ساحلی قابلیت توجیه شدن را داراست، به ویژه ‌که مدیران لامردی بتوانند در سطوح بالای مدیریتی استان نفوذ بیشتری کسب کنند.

• یکی دیگر از ایرادات منتقدین قابلیت‌های امنیتی شهرستان لامرد برای حفظ امنیت این بخش از سواحل خلیج فارس است. این افراد به ماجرای ساخت پالایشگاه پارسیان در شهر مهر اشاره می‌کنند که اعتراضات گسترده مردم لامرد منجر به آتش زدن فرمانداری لامرد شد.

• از دیگر دغدغه‌های این افراد تشنج‌هایی است که در منطقه ایجاد خواهد شد و آرامش منطقه را برهم خواهد زد.

بر پایه این گزارش،استدلالات موافقان در استان فارس نیز به این تصمیم به قرار زیر است:

• با اتصال فارس به دریا و ایجاد بندر و گمرک صادرات و واردات به استان با موانع اداری کمتری روبه‌رو بوده و شکوفایی اقتصادی صنایع فارس در همه زمینه‌ها به ویژه صنایع کشاورزی را باعث خواهد !.

• با ساحلی شدن استان فارس، محافظت از خلیج فارس با قدرت بیشتری صورت گرفته و سرعت واکنش نیروی دریایی کشور افزایش می‌یابد!

• استان فارس از پتانسیل‌های خوبی در حوزه نیروی انسانی و دانش و صنعت و امکانات برخوردار است و الحاق فارس به خلیج فارس به صادرات و اشتغالزایی در این استان کمک می‌کند و توسعه منطقه‌ای را به دنبال خواهد داشت که اثرات آن در استان هرمزگان هم مشهود خواهد بود.

به نظر می رسد عدم توجه به این استدلال ها و عدم مدیریت مساله در یک نگاه کلان ملی،مشکلات بیشماری را برای منطقه مورد بحث و مردمان آن دیار به وجود آورد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۳۱
انتشار یافته: ۱۴۹
برای تثبست نام خلیج فارس نیاز است که استان فارس نم مرز با خلیج باشد و این مهمترین دلیل برای دولتمردان است . درست و منطقی به ماجرا فکر کنید چون بقیه دلایل به دل نمی چسبد.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
نام استان هرمزگان را به استان خلیج فارس تغییر دهند
اگر هدف خدمت و آبادانی باشد بدون شعار و این طرح هایی که فقط میخواد ذهن مردم رو منحرف کند نیز میتوان به هدف رسید ، خواهشا مردم رو سر کار نزارید.
با سلام . ایا تا کنون به غرب استان هرمزگان سفر کرده اید؟ غربی ترین شهرستان این استان ، پارسیان است که یکی از محرومترین مناطق کشور به حساب می اید . ایا تا به حال اسکله های درب و داغون این شهرستان را دیده اید ؟می دانید آب شرب ساکنین روستاهایی که قرار است به استان فارس الحاق شود از کجا تامین می شود؟ آب دارند؟ جاده دارند؟ کسانی که داد مظلومیت استان هرمزگان سر می دهند ایا تا بحال سری به مردم این منطقه زده اند؟ می دانند چه استفاده هایی که از ساحل شنی بکر بین بندر لنگه و پارسیان می شود کرد و هیچ کاری تا کنون نکرده اند؟ تا بحال چقدر خرج عمرانی بنادر شیو و نخیلو و بستانو کرده اند؟ اصلا چه گلی به سر خود شهر پارسیان زده اند ؟ یک بیمارستان دارد
تقسیمات کشوری در همه دولتها بوده و خواهد بود . پارسیان زمانی جزء فارس و لارستان بوده و از آن جدا شد و حالا دوباره بازگشت. ضمن اینکه همه در یک کشور زندگی میکنیم با قوانین واحد. تحریمها کل کشور را هدف قرار داده نه چند استان را. تعداد بنادر هر چه بیشتر باشد رونق کسب و کار کشور بیشتر و البته مسایل امنیتی نیز نیاز به توجه بیشتر دارد.
سلام من از بندرعباس هستم و به شدت با این طرح مخالفم . امیدوارم با پیگیری های مسوولان استان این طرح عملی نشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
آقای سینا آیا تا به حال سری به این روستاهای فقیر و بدبخت زده اید بیشترین نفع این طرح شامل ساکنان و مردم این منطقه میشود شما فکری بحال 1400 کیلومتر ساحل بقیه اش بکنید
ببخشید چه ایرادی داره اینقدر شلوغش کردن؟ برای چند روستا که بصورت تاریخی هم بخواهید نگاه کنید متعلق به فارس بوده. بعد هم مگه میخواد به یه کشور دیگه وصل بشه؟! چه اشکالی داره استان فارس هم به خلیج فارس متصل باشه؟ جو دادن بی دلیل مسئولین هرمزگان به مردم هرمزگان هیچ توجیهی ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
بیخودی شلوغش کردن تا حالا فکر این روستاها نبودید هرمزگانی ها
تابناک تازه فهمیدی این خبرو؟
این جریان بیش از یک ساله که کلید خورده.
بی شک تصویب این طرح که تصویب شده اجرایی شدن این طرح به تقسیم استان فارس به سه استان شمالی جنوبی و مرکزی خواهد انجامید ان چیزی که در خراسان اتفاق افتاد و برای مرکزیت خراسان شمالی درگیری هایی رخ داد که استان فارس نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود
تابناک از ارائه تحلیل در این مورد ممنون هستیم . این تحلیل باعث روشن شدن مسئله خواهد شد زیرا تا کنون سایت های پرطرفدار و رسمی در این مورد تحلیلی نداشته . چرا باید مردم هرمزگان نتوانند اعتراض خود را اعلام کنند . آبا بخاطر این است که در بدنه دولت نفوذی ندارند . نباید رسانه ها در این مورد بیشتر تحلیل نماید تا این جو روانی که در بین هرمزگانی ها ایجاد شده کاسته شود باز هم از تابناک ممنون هستم
آقای تابناک کجا بودی که حالا در این مورد مطلب نوشتی.فارس و لامرد به دریا وصل شده برادر.نمیدونم نویسنده از طرف کیا مطلب زده.خدمت هرمزگانیها هم عرض کنم که شما خیلی وقته که به دریا وصلیت،اگه میخواستید کاری کنید که باید تا حالا کرده بودید!مثلا بندر لنگه قدمت شهرداریش به۳۰،۴۰ سال میرسه پس چرا شهریتی توش دیده نمیشه!بندر پارسیان که دیگه بدتر،۲۰ ساله که میبینمش اما دریغ از تفاوت.آیا باعث و بانی این عدم پیشرفت فارس و لامرده؟
خیلی مسخرست
عزیزان این مساله ملی هست. حالا استان فارس دارد متولی این کار می شود.

سوالی که باید از مسئولین استان هرمزگان پرسیده شود:
در این 30 ساله چرا اینقدر استان نسبت به استان های دیگر از جمله فارس غقب افتاده است؟

کافی هست مسئولین یک سری به شهرستان پارسیان بروند و ببینند این شهر با این قدمت چقدر پیشرفت کرده است؟ چرا این شهر نسبت به بقیه شهرها اینقدر پیشرفت کرده است؟ هزار سوال دیگه رو میشه پرسید....
با سلام من خودم ساکن پارسیان هستم.38 سال ازخدا عمر گرفته ام.جاده پارسیان به بندرلنگه 220 کیلومتر است تا مرکز استان 400 کیلومتر اگرشما ازجاده پارسیان به بندرلنگه عبورکرده باشید به عینه مرگ جلو چشمان شماست چه عزیزانی از ما که عمرشان را در این جاده مرگ از دست نداده اندازپیر وجوان بی سواد تا دکترا در این جاده قربانی شده اند مسئولین استانی هیچ کدام بفکر نیستند .این تازه یک نمونه است/اینگونه که شما میفرمایید نیست شاید قریب به60 درصد مردم ازالحاق به استان فارس راضی باشند چون استان هرمزگان هیچ گلی بسر ما نزده است.گمرک درستی نیست.اسکله درستی نیست ساحلی که شایسته شهرستان باشد وپذیرای مهمانان باشد وجود ندارد متاسفانه فرماندارهایی هم که میفرستند چندان برش کاری ندارن واکثرا تازه کارن .حرف زیاده .بازم خواهم گفت
نمیدونم وقتی سال پیش قسمتی از فارس را به کرمان الحاق کردند کسی داد و بیداد راه نینداخت.
همین اتفاق در شهرستان ما هم رخ داد متاسفانه بخش زیادی از شهرستان ما جدا وبه شهرستان همجوار اضافه کردن که باعث اختلاف بین دو شهر شدند که این اختلافات روز به روز بیشتر میشود این اختلاف تا جایی رسیده که خودرو های با شماره شهر ما یا شهر آنها دیده بشن چه بالاهاییسر ماشین نمیارند !!؟فقطیک نمونه گفتم اگر زیاد بنویسم متاسفانه سانسور می شود.
هركسي كمترين بهره را از منطق برده باشد متوجه مي شود كه استدلال مخالفان طرح الحاق بخشي از هرمزگان به فارس بسيار قوي تر است. لطفا با طرح هاي عجيب و غريب آرامش مردم نجيب هرمزگان را بهم نريزيد.
خلیج فارس متعلق به خوده فارسه
استان فارس با قدمت بسیار بالا و پیشینه تاریخی و فرهنگی،گردشگری حق خود می داند که به خلیج فارس متصل گردد.
اصل قضیه مربوط به نام خلیج فارس میشد که استان فارس به آنجا وصل یشه .
اين يك طرح استراتژيك براي دفاع از كيان جمهوري اسلامي ايران است .
منطقه لامرد و مهر محصور بين دو كوه است كه در صورت بروز هر گونه جنگ مي تواند مامن مناسبي براي نيروهاي دفاعي ايران باشد بر همين اساس با استفاده از اين راه مي توانند خيلي سريع به پشتيباني نيروهاي خودي مشغول شوند .
باید رسانه های کشوری خیلی زودتر به این مسئله می پرداختند چون در صورت عدم جلوگیری موجب بروز تنش می شود
یه مشکل بزرگ برای ما هرمزگانی ها اینه که استاندارمون بومی نیست . ما از مسئولین مملکتی خواهش می کنیم یه استاندار بومی برای ما بذارن خسته شدیم یه کی باید بگیم. قبلا یه بومی گذاشتن بنده خدا داشت کار می کرد زحمت می کشید برای استان برداشتنش
استدلال موافقان با الحاق به فارس دلایلشون اصلا منطقی نیست ، در ضمن مردم منطقه هم اکثرشون با الحاق به فارس موافق نیستند .
متأسفانه شهرستان مورد نظر که خود را دارای وزیر مهمی در کابینه می بیند زمینه را برای تحقق اندیشه ناروا مناسب دیده است ، در حالیکه نه از نظر وسعت و نه از نظر جمعیت با هیچ یک از شهرهای با جمعیت متوسط به پایین کشور نیز قابل مقایسه نیست .
نکته ی قابل توجه دیگر اینکه 5 روستای مورد بحث در مجاورت منطقه ی حفاظت شده ی نایبند قرار دارد. منطقه ی حفاظت شده نایبند اگرچه تحت مدیریت سازمان محیط زیست بوشهر می باشد اما از نظر ارزش های زیستی حفاظت شده تا عمقی از روستاهای مورد بحث را نیز در بر می گیرد. هم اکنون هر گونه برداشت شن و ماسه و هر گونه تخریب در منطقه ی مورد نظر پیگرد قانونی به همراه دارد .
خدا رو شکر بالاخره یه نفر حرف دل ما هرمزگانی ها رو زد
اين اتفاق براي هرمزگان تازگي ندارد قبلا هم رخ داد و معدن فارياب هرمزگان به استان كرمان بخشيده شد أيا منطقه أطراف معدن فارياب پيشرفت كرد? نه تنها پيشرفت نكرد بلكه از قبل هم محروم تر شد و حالا هم استان فارس سهم پارسيان را ميخواهد و كرمان هم جاسك و زماني نزديك هم شايد استانهاي ديگر هم به دنبال سهم خواهي هرمزگان باشند
من ساکن بندرعباس هستم.ولی موافق این طرح هستم.چون هرمزگان توان اداره چنین وسعتی را ندارد،جاده های این استان به قدری بد هستند که آمار تلفات این استان قابل اعلام ازطریق رسانه ها نیستندو ضعف مدیریتی شدیدی در این استان حا کم است درحالی که استان فارس نیروی های بسیار قوی دارد
خوب با این تفاصیل و علتها ممیشود گفت که علت حساس شدن هرمزگانیها چیست .خب فارس هم بندری بشه .جدا شدن اون قسمت هیچ ضرری به کسی نمیزنه
هرمزگانی ها ابتدا استدلال کرده اند، که مرز بندی معنی ندارد و همه این مناطق خاک ایران هستند، سپس می گویند به هیچ وجه اجازه نمی دهند قطعه ای از خاکشان جدا شود.
این منطقه از نظر بوم شناسی جزئی از فارس محسوب شده، و فارسی ها با سرمایه خود آنجا را آباد خواهند ساخت.
بحث فقط جدا شدن بخشی از خاک نیست ! جنوبی ها از بی عدالتی خسته شدند بندریها نمیگن دریا فقط مال ماست بوشهریا نمیگن گاز فقط مال ماست خوزستانیها نمیگن نفت فقط مال ماست ! سوال ما اینه که چرا این 3 استان با این همه درامد باید جزء مناطق محروم باشن؟؟؟ تبعیض تا کی ؟؟ چرا طرح ذوب آهن اصفهان که قرار بود در بندر اجرا شه سر از اصفهان درآورد ؟ چرا معادن فاریاب هرمزگان رو دادن به کرمان ؟؟ چرا ما باید تو دمای 40 درجه کپسول گاز دست بگیریم و زیر آفتاب منظر باشم در حالی که گاز کشور از این مناطقه ؟؟ و هزار سوال ...
به عنوان یه بندری میگم دل ما از این بی عدالتی ها به درد اومده ! تو این چند روزه بعضی از نظرات دوستان شیرازی رو میخوندم دلم آتیش میگرفت یجوری صحبت میکنن که انگار ما اجنبی هستیم .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
واقعا حرف دل همه ما جنوبيا همينه...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
منطقی ترین حرف رو شما زدی دوست عزیز. واقعا" این وضعیت برای این استانها شایسته نیست. کل درآمد و تجارت ایران از اینجاها نشات می گیره. یک زمانی اینها جبهه جنگ و دفاع از ایران بودند. من خودم تهرانی هستم ولی واقعا" به وضعیت این استانها معترضم. هرچند کو گوش شنوا.
دوستان در استان فارس مرزبندی بین استان‌ها را با مرز بین کشور‌ها اشتباه گرفته‌اند.
" همه رخدادهایی ‌که قرار است به علت الحاق مقداری از خاک هرمزگان به فارس بیفتد، می‌تواند و حتی باید بدون این الحاق هم انجام بگیرد. " این استدلال کاملا و برای بند بند دلایل موافقان طرح صادق است.
من خودم استان فارسی هستم و در بندرعباس ساکن هستم. با این طرح مخالفم. همه هرمزگان متعلق به استان و مردم هرمزگانه
من یک سوال دارم: 40 سال پیش تمام ساحل در اختیار استان هفتم یعنی فارس بود. هرمزگان و بوشهر جدا شد و دیگر نواحی استان به کل از ساحل محروم شدند. آیا این کار درست بود؟ حالا که حرف دو روستاست، تمامیت ارضی ساحل نشینان به خطر می افتد، اما آن موقع که تمام ساحل از فارس جدا شد، خوب بود؟ انصاف هم خوب چیزی است
طرح بسیار خنده داری است مگه تا حالا استان فارس به دریا دسترسی نداشت یا بوشهر و هرمزگان از فارسی ها ویزا می گرفتند. مرزاستان ها که مرز کشوری نیست. این گونه طرح ها تنها اختلاف برانگیز است.
جزء هر کجا می خواهید قرار دهید ولی آن را آبادان کنید تا مردم در رفاه و آسایش باشند.
تابناک جان چند سال پیش قرار بود قسمتی از استان بوشهر رو به فارس بدن ولی جنجالی توی استان بوشهر به راه افتاد که این طرح در نطفه خفه شد حالا رفتن سراغ هرمزگان
شما بومی منطقه نیستید . نمیدونید چقدر مردم این روستاهایی که به فارس پیوسته اند از این مسئله خوشحال هستند . چونکه لامرد ( استان فارس ) خیلی نسبت به شهرستان های اطراف در این منطقه اوضاع بهتری داره و پیوستن این روستاها به لامرد ( فارس ) باعث میشه کلی وضعشون بهتر بشه . در حالیکه هرمزگانی ها اصلا به این روستاها نمیرسند .
اینها همش تعصب کور و قوم گرایی و محلی گرایی است بنظر بنده باید بخشهای ساحلی زیادتری از استانهای بوشهر و هرمزگان به استان فارس الحاق گردد و در عوض در بخشهای غیر ساحلی هم بخشهایی از استان فارس به استانهای هرمزگان و بوشهر و حتی کهگلویه و بویراحمد الحاق گردد و این به نفع همه این استانها و به نفع کشور هست.
به همون دلیل که ابرکو از فارس جدا شد و به یزد داده شد
اولا که فارس در گذشته ایلات بزرگی بوده که شامل تمام هرمزگان و بوشهر و قسمتی از خوزستان بوده است تمام جزایر خلیج فارس در این ایلات بوده است حتی جزیره هرمز که از چنگ پرتقالیها خارج شد توسط سیاه فارس انجام گرفت. در زمان حکومت گذشته استان ۷ که فارس بود شامل هرمزگان و بو شهر و بهباهان میشد. از طرفی این درست نیست که وقتی ما میگوئیم خلیج فارس استان فارس راهی به این خلیج نداشته باشد.تمام کشور ایران برای ما مقدس است ولی ایران از پارس پا گرفته و احترام به ان به جاست.
ظاهرا در آینده قرار است بخش جنوبی استان فارس جدا شده و استان لارستان به مرکزیت لار تشکیل شود. بیخود جوش نزنید.
واقعا جای تاسف داره. اون از راه آهن که به رغم همه نظرات کارشناسی به جای اینکه به فسا بیید به جهرم رفت که مثلا از این طریق به خلیج فارس متصل شود این هم از گسترش دادن استان فارس به بهانه متصل شدن به دریا. آخه چرا باید توی استان فارس کار کارشناسی فدای یک سری مسایل بشه؟ یکی نیست جلوی اینها را بگیره؟
خجالت اوره اينكارا يعني چي ؟
تابناک عزیز برای چنین موضوعی حتما باید نظر بذازی... لطفا اقدام کن
استدلال غلط تابناک لامرداستحقاق دارد چون صنعت دارد
من به عنوان یک فارسی نه یک لامردی بسیار خوشحال هستم که استانم به دریاوصل شدبدون شک از این پس نام قشنگ وزیبای خلیج همیشه فارس با پیوستن فارس به دریامعنا دار تر شد
من کاملا مخالف اجرای این طرح هستم زیرا:
اجرایی شدن این مصوبه مطمئناًنارضایتی‌های شدیدی در مردم استان ایجاد می‌کند و ابعاد اعتراضات و آشوب‌هایی که ایجاد می‌کند قابل پیش بینی نیست.
واقعا جاي تاسف داره برای این نمایندگان که فقط به فکر منافع خود هستند
یعنی چی بخشی از هرمزگان به استان فارس بدن
مردم جنوب استان فارس خودشون کم مصیبت وبدبختی دارند اگرمسئولین استان فارس راست میگن چرا به جنوب استان نمیرسند
از اینا گذشته مردم لار و دیگر شهرهای جنوب استان خودشان خواهان این هستند که یک استان جدید شوند
من هرمزگانی هستم و چرا پارسیان؟ مگر همه جای خطه ساحلی اباد است فقط پارسیان مانده؟ سری با سواحل شرقی ایران بزنید! چرا به استان فارس! چرا به بوشهر نه! چرا اگر برای اباد کردن است خود استان نشود همچون استان البرز! هیچ کس نه در پارسیان که در هرمزگان به این جدایی راضیی نیست.
منطقه مورد نظر برای الحاق با شهرستان مهر هم مرز است نه لامرد
جالب است بدانید شهرستان لامرد که نمایندگان آن اینهمه به در و دیوار میزنند تا شهرشان را بندری کنند اصلا با منطقه الحاقی استان فارس مرز خاکی ندارد
منطقه الحاقی به شهرستان مهر (MOHR) استان فارس متصل است.
به نظر میرسد آنها برای شهرستان مهر هم برنامه هایی داشته باشند و این امر موجب نگرانی مردم شهرستان مهر هم شده است.
واقعا کار بیجایی بود و باید متوقف شود،من به عنوان یکی از اهالی هرمزگان واقعا از نماینده خود توقع داریم جلوی کار را بگیرد.
واقعا عالی نوشتید
الحق و انصاف تمام حرفها درست درسته
یک وجب از خاک هرمزگان رو به هیچکس نمیدیم .
ﺟﻨﺎﺏ ﺁﻗﺎﯼ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭ ﻫﺮﻣﺰﮔﺎﻥ
ﺑﺎ ﺳﻼﻡ
ﺍﺣﺘﺮﺍﻣﺎ ، ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﻣﺴﺘﺤﻀﺮﯾﺪ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻨﺪﺭﻋﺒﺎﺱ ﺑﺪﻟﯿﻞ ﺷﺮﺍﯾﻂ
ﺍﻗﻠﯿﻤﯽ ﺍﺯ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺟﻨﮕﻞ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎﺭﺵ ﺑﺮﻑ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﮐﻮﻫﺴﺘﺎﻧﯽ
ﻣﺤﺮﻭﻣﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻨﻔﯽ ﺑﺮ ﺭﻭﺡ ﻭ ﺭﻭﺍﻥ ﻣﺮﺩﻡ
ﺷﻬﺮ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺳﺎﻟﻬﺎﺳﺖ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﻏﺪﻏﻪ ﺍﺳﮑﯽ ﺩﺭ ﭘﯿﺴﺖ ﻫﺎﯼ
ﺑﺮﻓﯽ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻗﺪﻡ ﺯﺩﻥ ﺩﺭ ﺟﻨﮕﻞ ﻫﺎﯼ ﮐﻮﻫﺴﺘﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﻧﺪ.
ﻟﺬﺍ ﺑﺠﻬﺖ ﺭﻓﻊ ﻣﺸﮑﻞ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﺬﮐﺮ ﺧﻮﺍﻫﺸﻤﻨﺪ ﺍﺳﺖ ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕ ﻻﺯﻡ ﺭﺍ
ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﺍﻧﺘﺰﺍﻉ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺗﻮﭼﺎﻝ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺨﺸﯽ
ﺍﺯ ﺟﻨﮕﻞ ﻫﺎﯼ ﻋﺒﺎﺱ ﺁﺑﺎﺩ ﻣﺎﺯﻧﺪﺭﺍﻥ ﻭ ﺍﻟﺤﺎﻕ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺮﻣﺰﮔﺎﻥ
ﻣﺒﺬﻭﻝ ﻭ ﻣﻮﺟﺒﺎﺕ ﻣﺴﺮﺕ ﻭ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﻫﺮﻣﺰﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻨﻤﺎﯾﯿﺪ.
ﺿﻤﻨﺎ ﺑﺠﻬﺖ ﺳﻬﻮﻟﺖ ﺩﺭ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﺬﮐﺮ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﯿﺪ ﺍﺯ ﺑﻨﺪ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ
ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﺰﺍﻉ ﺑﺨﺶ ﻫﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﻫﺮﻣﺰﮔﺎﻥ ﺑﻪ ﻓﺎﺭﺱ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ
ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.
ﺑﺎ ﺗﺸﮑﺮ
بنده متولد فارس و مدت 17 سال است که در استان هرمزگان ساکنم.براساس تجربه طولانی مدتم از سیستم بسیار ضعیف مدیریت موجود در هرمزگان ،معتقدم که الحاق پارسیان به نفع مردم هر دو استان است.
اکثر مرز دریایی جنوب دست 2 استان افتاده که حتی استاندارای خودشون هم غیر بومی هستند و اونجور که باید نتونستن از دریا استفاده کنن.چه از لحاظ نظامی که خود سد محکمی بر دفاع کشور است چه اقتصادی که محرومترین شهرا رو این مناطق داره.کلا 10 کیلومتر(نیم درصد)دریا هرمزگان رو دادن به فارس فقط برا ساخت اسکله.درضمن مگه اب و خاک این مملکت ارث پدریه کسیه که بخواد تصمیم بگیره براش.ایران برای همه ایرانیان همین و بس
قابلیت امنیتی لامرد بالاتر است یا بندر لنگه وپارسیان (گاوبندی)اوایل انقلاب رابه یاد آورید همین لامردیها بودند که آشوبهای لنگه را سرکوب کردند شجاعت مردم لامرد زبانزد است وبا توجه به امنیت جغرافیایی لامرد این منطقه می تواند پشتیبان مرزها باشد مگر 100 کیلومتر خاک از هرمزگان کم شود آسیبی به آن میرسد دشمن که این خاک را اشغال نکرده شورا عالی امنیت ملی تصمبم گرفته حالا هرکس که الفبای امنیت را نمی داند اظها نطر میکتدوروی اعصاب مردم راه میرود خود اهالی منطقه هم از این امر استقبال کرده اند
ما هرمزگانی ها واقعا نمیدونیم چیکار کنیم . هر کی از راه میرسه یه بخشی از هرمزگان رو تصاحب می کنه. معدن فاریاب رو کرمانیا برداشتن ... فولاد هرمزگان رو اصفهانیا و حالا استان فارس هم ادعای سهم می کنه ... این توهین به شعور مردم هرمزگانه ... نمیدونم تا کی این سهم خواهی ادامه خواهد داشت ؟ و نمیدونیم نمایندگان ما در مجلس واقعا چکار می کنند؟!!
فقط بدانید که تا سال 52کل استان بوشهر جزیی از استان فارس بود و تاسال48 یک سوم هرمزگان هم متعلق به فارس بود!از این که هرمزگانی های عزیز نگران این 4کیلومتر ساحل وصل شده به فارس هستند!تعجب نکنید!چون این ساحل کوچک تا چند سال دیگر چشم وپیشانی اقتصادی فارس خواهد شد و عدم توانایی مسولان هرمزگانی در گذشته اشکار می شود!که اصل نگرانی انها هم از همین موضوع است
با همان استدلال که قطرویه را از فارس به کرمان و ابرقو را به یزد بخشیدند ویا همان استدلال که با آن چند دهه پیش استان بوشهر را از فارس جدا کردند ..... اگر کافی نیست استدلال های دیگر هم قابل ارایه است.
من شیرازی هستم که ساکن لامردم و آنچه که از لامرد دیدم یه بخش کوچک است که به خاطر نفوذ برخی به شهرستان تبدیل شده و در حد شهرستان هم نیست
با عرض سلام و درود.
همانگونه که شما در مطلبتان اشاره داشتید به نظر بنده نیز که یک استان فارسی هستم این طرح با استدلال‌هایی غیر واقع و منطقی بیشتر منافع منطقه‌ای و شهرستانی را دنبال می‌کند.
این طرح علی‌رغم مخالفت‌هایی که در هرمزگان ایجاد می‌کند اتشی را نیز در شهرستان لارستان و شهرستان‌ها و بخش های هم‌پیمان آن بر پا خواهد کرد.
برای شورای عالی امنیت ملی افسوس می‌خورم که با مصوبه کردن چنین طرحی که از هیچ استدلال قابل قبولی برخوردار نیست می‌خواهد چنین کبریتی را بر باروت جنوب کشور به خصوص هرمزگان و لارستان بیندازد.
مهم ترین دلیل رانگفتیدوآنهم استحکام نام خلیج فارس بااتصال به استان فارس است .
سلام
واقعا کار بیجایی در وضعیت کنونی است.
الحاق یک استان چه معنایی داره؟؟؟؟
مسئولین محترم تقسیمات کشوری وزارت کشور فکر نمی کنندکه وقت آن رسیده تا شرابط فعلی تقسمات کشوری قدیمی شده و باید شیوه ای نو دراندازند , یک سیستم وقتی پویاست که خود را با وضعیت حال منطبق سازد و استفاده از روش های قدیمی پاسخگوی نیازهای فعلی جامعه مانمی باشد . توسعه شهرها و تبدیل روستاها به شهر و تبدیل بخشها به شهرستان جدید , طبیعتا ضرورت ایجاد استان جدید را می طلبد . با تکثر استانها به نوعی مفهوم و معنی استان هم تقلیل و نقصان می یابد . لذا باید در طرح تقسیمات کشوری راهکارهای دیگری را جستجو کرد تا ضمن حفظ جایگاه استان , اختلافات مرزی و اجتماعی موجود که در کل کشور وجود دارد کاهش یابد .
از همه مهمتر اتصال استان فارس به خلیج فارس توطئه دشمنان جهت استفاده از نام های جعلی را برای این خلیج کم اثر می کند
به خاطر اینکه استان فارس به خلیج فارس وصل بشه
هرمزگان نه یک وجب کم نه یک وجب زیاد
من اهل تبریز هستم ولی این موضوع عدم وجود مشکل اشتغال رو قبول ندارم. مسئولین استان بوشهر اشتغال در صنایع و نفت و گاز را به انحصار خود در آورده اند.مثلا برای اشتغال در عسلویه باید بومی منطقه بود. آیا این موضوع انحصار به حساب نمی آید . چرا افرادی که جزو فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاهای معتبر هستند شرایط به مراتب سخت تری برای اشتغال در عسلوبه را دارند در حالیکه برخی از افراد بومی سالی یکبار در منطقه شرکت خود را تغییر می دهند بدلیل اینکه بومی منطقه بوده و امنیت شغلی دارند . این افراد با توجه به وجود حاشیه امنیت بالا در استخدام بغضاً علاقه ای به انجام وظایف خود ندارند . چرا که شرکت ها حق استخدام نیرو را بدون هماهنگی با منطقه ویژه و غیر بومی را ندارند. بنده نزدیک به ده سال در منطقه هستم و زمان استخدام بنده این قانون وجود نداشت و همه با آزمون استخدام می شدند ولی الان قوانین تفاوت کرده است :
موضوع عدم بکار گیری فارغ التحصیلان در پروژه های پارس جتوبی صحت دارد و بطور مثال یک فارغ التحصیل اهل استان بوشهر از هر دانشگاهی با هر معدلی و تحت هر شرایطی بر فارغ التحصیلان سایر استانها ارجحیت دارد.
اگر این منابع طبیعی مال این مملکت است چرا این تبعیض وجود دارد . لطفاً رسیدگی کنید .

بنده به شخصه از جدا شدن قسمتی از این ساحل و الحاق آن به استان فارس خوشحال شدم .باشد که هموطنان این استان نیز از این نعمت خدادادی که به انحصار برخی ها در آمده استفاده کنند.
اگه اینطوریه هرمزگان رو شیار شیار کنند و برای استان های صنعتی کشور از آذربایجان گرفته تا خراسان و اصفهان و البرز یه راهی باز کنند اگه شده به عرض یک اوتوبان تا بندر داشته باشند و سیستم صادراتشون به روز باشه. بیشتر هم میشه از خلیج فارس حمایت کرد
من به عنوان یکی از اهالی گاوبندی یا پارسیان الحاق بخشی از این زمین به استان فارس موهبت الهی و مایه دلگرمی و موجب آبادانی توجه بیشتر به این منطقه دور افتاده ومحروم می شود و راه برای سرمایه گذاران لامردی و لاری هموارتر خواهد شد و از نمایندگان و مسولین هرمزگان می پرسم شما تاکنون چه اقدام مثبتی برای ما انجام داده اید بگذاریید منافع ملی - استانی - و مردمی با تعصبات بی جا پایمال نشود
نکته ای که کمتر به آن توجه شده اینست که منطقه کوشکنار ه در این طرح قرار است به استان فارس ملحق شود
بعنوان مناسبترین منطقه کشور برای توسعه صنایع انرژی بر انتخاب شده که در صورت اجرای طرح مذکور این منطقه به عسلویه دوم تبدیل خواهد شد
بنابراین پیگیری کنندگان این طرح بهتر از هر کسی بدنبال استفاده از این موقعیت هستند
لبته شاید برای کشور هم چندان بد نباشد جونکه تا الان بیش از ده سال از آغاز اجرای این طرح می کذرد و هنوز هیچ خبری نشده شاید به این ترتیب و با پیگیری لامردیها این پروژه ملی فعال بشود
بحث الحاق قسمتی از ساحل به استان فارس باعث شکوفایی هر چه بیشتر این استان خواهد شد. روزگاری نه چندان دور تمامی سواحل متعلق به استان فارس بود. پس تنگ نظری و این که می گویند ما حتی 5 کیلومتر هم به فارس نمی دهیم اشتباه محض است. اما این که کدام شهرستان ساحلی شود جای بحث دارد. نزدیکترین شهرستان فارس به خلیج فارس بدون شک و تردید و هیچ گونه شائبه ای شهرستان مهر است که حتی دارای محور ارتباطی مناسب (اتوبان 4 بانده با 4 تونل- ساخت وزارت نفت) با استان بوشهر است. اما برادران لامردی از نفوذ خود استفاده کرده و در حال اجرای یک طرح غیر کارشناسی هستند. به اسم استان فارس و به کام شهرستان لامرد دنبال الحاق منطقه ای به شهرستان خود و بنا به دلایل قومی، محلی، و اقتصادی هستند. انتظار ما این است که استاندار فارس و وزارت کشور موضوع را مجددا کارشناسی نماید. در صورتی که منطقه مذکور به شهرستان لامرد الحاق شود، برادران ما در شهرستان لامرد باید یا از مسیر شهرستان مهر و یا از مسیر استان هرمزگان و یا از طریق هوایی به منطقه الحاق شده عزیمت کنند. آیا این درست است؟
هرمزگان نه یک وجب بیشتر نه یک وجب کمتر
نخواهیم گذاشت یک وجب از استان هرمزگان به فارس الحاق گردد.
من متاسفم واسه نویسنده که اصلا اطلاعی از ماجرا ندارند.اگه موضوع مردم اهالی واگدار شده به فارس می باشد که آنها بسیار خوشحال می باشند.درثانی واگذاری 5 کیلومتر از مرز ساحلی 1500 کیلومتری به فارس که قرار است با بودجه عمرانی استان فارس اسکله و اشتغال در آنجا به وجود بیاید چه بدی برای استان هرمزگان یا بوشهر می تواند داشته باشد؟انها به جای سر و صدا را انداختن بهتر است به فکر اباد کردن قسمت های دیگه ساحل باشند.و ینکه این بحث مربوط به امروز یا دیروز که نبوده چرا قبلا کسی مخالقت نمیکرد؟تا الان که همه کارای کارشناسی آن انجام شده؟
و یک کلام دیگه درباره جناب دکتر قادری نماینده بزرگ شیراز.نویسنده عزیز یا شما ایشون رو نمیشناسید یا دارید کم لطفی میکنید اقای قادری به عنوان عضو کمیسیون تلفیق همیشه دید ملی به مسائل دارند.
بنده بعنوان بک ایرانی که به هیچ یک از دو استان تعلق ندارد موافق دیستیابی مستقیم استان فارس به خلیج فارس هستم و معهقدم هم به دلبل امنیتی وهم مفهومی به صلاح کشور است. بندر عباسی های عزیز هم ناراحت نشن. به باد داشته باشن قبل از دهه40 تمام استان شان در تقسیمات کشوری جز استان فارس بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
اگر اينطوري به موضمع نگاه كنيم كه لامرد هم جزو لارستان بزرگ بوده و بعنوان بخشي كوچك با پتانسيل پايين كه به دليل نفوذ در ساختار سياسي منفك شده هم برگرده به لار و لار وصل بشه به دريا ها!! اين چه منطقيه برادر من. همه ميدونن اصل موضوع زياده خواهي و استان طلبي لامرده. اونها در تامين نيازهاي خود لامرد در موندن و كوچه هاشون هنوز خاكيه. چجوري مي خوان يك بندر ديگه رو آباد كنن آخه!؟؟؟
همه ی سواحل خلیخ فارس روزی مال ایالت فارس بوده و تمتم جزایر.حال یه ذره اش رو بهمون برنمیگردونید؟!! چظور همه حق دارند از فارس به دیگران ببخشند؟ همین چند ماه پیش منطقه بسیار حاصل خیز و معدنی رو بخشیدن به استان کرمان.. . انصاف داشته باشید
باسلام و احترام خدمت همه هم وطنان عزيز
به نظر اين بنده حقير چرا هرمزگاني ها اينقدر اين موضوع برايشان حساسيت خواصي داشته و به نظر اين موضوع خواص نشانگر وجود دستان افرادي سود جو كه با اغتشاش و كينه توزي هايي كه با منطقه جنوب فارس و بخصوص شهرستان لامرد داشته وجود دارد كه با ديد يكجانبه گرايانه و خصمانه به اين قضيه مهم كه براي اقتصاد كلان كشور و بخصوص شهرك مهم و استراتژيك انرژي بر لامرد با اهميت فراوان هست مي نگرند چرا زماني كه مردم دو شهرستان محترم مهر و لامرد از يك استان توانمند فارس به اين همه پتانسيل و منابع مهم معدني نزديك همچنين موهبت خداوندي با فاصله كم هست از اين منبع عظيم ابي برخوردار نباشد كدام دستان خودخواهانه اي در اين كار به دنبال به هم زدن اين تصميم مهم كشوريست كه حتي با رضايتمندي مردم مناطقي كه قرار است به اين استان بپيوندند دشمتي و كينه خود را نشان و نخواهند گذاشت مردمان عزيز دو استان فارس و هرمزگان در ارامش به روند زندگي و معيشت خود ادامه دهند و با شايعه پراكني ها و فتنه هاي پليد به ارامش مردم لطمه وارد مي كنند همه ما ايراني هستيم و سردمين و خاك ايران اسلامي براي همه مردمان وطن پرستشان هست. به اميد اينده اي روشن براي مردمان عزيز هر دو استان
پاسخ ها
م
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
مردم مناطق الحاقی با این طرح مخالفند ، قبلا طی نامه ای به وزارت کشور مخالفت خود را ابراز داشته اند. در سایتهای هرمزگان جستجو کنید حتما پیدا می کنید. در این سایت خودم دیدم
www.mohrestan.ir
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
اخه یکی نیست بگه اگه لامردی ها پول دارن ومی خوان سرمایه گذاری کنن مگه کسی جلوشونوگرفته خوب بیان هر کاری میخوان انجام بدن در هرمزگان انجام بدن سرمایه گذاری کنن دستشونو هم می بوسیم.مشکل فقط اینکه که حتما باید سندشو به نامشون بزنن.بابا دست وردارین
چطور وقتی 50 هزار هکتار از معادن شرق استان فارس جدا و به کرمان ملحق شد کسی حرفی نزد؟

عزیزم فارس به حقش رسید...
ما هرمزگانی ها از خاک خود دفاع می کنیم
انگار ما در یک کشور کنفدرال زندگی میکنیم که هر کسی قسمتی از این مملکت را از آن خود میداند.بابا تا چندی قبل این مرز ها اصلا وجود خارجی نداشت خودمان آن را کشیدیم آن هم فقط به خاطر تقسیم وظایف و سازماندهی موئثر تر. حالا هم به همان دلایل این مرز هارا برمیداریم یا جابجا میکنیم. اصلا برای اینکه سرو صدا نشه بیایید قسمتی از فارس را هم که مشکلی از نظر سازماندهی بوجود نمیآورد بدید به هرمز گان.راضی شدید.
ما مردم هرمزگان اجازه نمیدیم این کار انجام بشه اگه می تونن برن از بوشهر بگیرن
اکثر قریب به اتفاق نمایندگان استان فارس با این مسئله مخالفند. خواهشمندم به اطلاع هرمزگانی های عزیز برسانید ک مردم فارس همچنان حامی انها هستند
شماهایی که دارید به این طرح انتقاد میکنید ، آیا تا به حال یک بار به پارسیان اومدین ؟ میدونید آب شیرین خوردن نداریم ؟ میدونید همون دریایی که شما الان دارید براش سینه چاک میکنید یک پارک ساحلین نداریم کنارش ؟ میدونید چقدر ما تو جاده های خراب و داغونش کشته دادیم ؟ از آسفالت خیابوناش خبر دارین ؟ امکانات رفاهیش چی ؟ میدونید بودجه این شهرستان حتی به حرص کردن درختاش هم نمیرسه ؟ میدونید اداره برقش پول نداره تا تیرهای برقش و از وسط خیابونا به کنار پیاده رو جابجا کنه ؟ میدونید تو مدرسه هاش کولر گازی ندارن برا بچه ها ؟ و...
خواهش میکنم با حرفها و رفتار چند تا انجمن و NGO تحریک نشین و واقع بین باشید ......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
وضعيت جنوب استان فارس هم بهتر نيست
همه باید برای پیشرفت ایران تلاش کنیم، و این بحث های الکی فایده ندارد.
این چه تیتریه که زدید همین سؤال درباره تمام تقسیمات کشوری میشه پرسید باچه استدلالی ابرکو ازفارس به یزد ملحق شد وهرمزگان ازکرمان جدا گردید، بوشهر ازفارس منتزع شد،خراسان سه پاره شد،کرج از تهران جدا ویاسوج ازفارس کنده شد و... تابناک شما دیگه چرا ؟ گیرم که یک فرد غیر متخصص چیزی نوشت چرا بدون بررسی درج میکنید
ما هرمزگانیها اجازه نخواهیم داد حتی یک وجب از خاک هرمزگان رو به استان دیگه واگذار کنند
واقعا اینکار در تضاد با منافع ملی است
چند وقتیه که بخاطر این بحث ارامش از مردم هرمزگان گرفته شده ما به شدت با این طرح مخالفیم
اگر گه قراره پیشرقتی در اون منطقه حاصل بشه باید در محدوده ی هرمزگان باشه!
با تشکر از سایت وزین تابناک .
بنده از مخالفان این طرح هستم .
جدایی و اتصال جغرافیایی (و سیاسی) دلایل محکمتر از موارد ذکر شده را میطلبد.
چرا نباید را توسعه استان فارس از طریق استانهای همجوار عبور کند ؟
اگر موانعی وجود دارد چرا در رفع آن برنمیآیند؟چرا به شخصیت مناطق احترام قائل نیستند؟!!
(صرفا جهت اطلاع ،من گیلانی هستم.)
سلام
اگر منظورتان دكتر قادري است ايشان لامردي نبوده و اصلتا لاري است
كه لار و لامرد دو قطب مختلف و با هم در رقابتند
اصلا این طرح با مخالفتهای شدید مردمی و همچنین نمایندگان استان هرمزگان منتفی شده و بحث های فوق ملغی شده است
به نظر مي رسد كه النهايه استان فارس جنوبي بايد شكل بگيرد و بخشهاي جنوبي استان فارس مثل لارستان و... و بخشي از غرب هرمزگان و شرق بوشهر را در آن قرار دهند تا اين منطقه از نظر توسعه در شرايط مناسبي قرار گيرد و نام پارس هم ماندگار شود
پاسخ ها
حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
آقا دعوا نکنید من یه پیشنهاد خوب دارم...
لار رو میدیم به هرمزگان و پارسیان رو بجاش میگیریم مابه التفاوتش هم حساب میکنیم....
انگار صحبت از دو کشور متفاوت و متخاصم هست. اونوقت ایران کجا قرار داره؟

اگر استان فارس پتانسیل خوبی داره، توی همون استان خودش استفاده بشه و اضافاتشم بفرسته هرمزگان!
بنظر میاد حق با هرمزگانیها است . و فارس دلیل قانع کننده ای ندارد .
جانا سخن از زبان ما مي گويي!
مهم نیست ما همه با هم هستیم نترسید.
انگار در مورد دوتا کشور بحث میشه نه 2 تا استان
اقا مادر یزد کلی با طبس سرمایهگذاری کریم ازبوجه استان ولی دومرتبه از استان یزد جدا شد اونم بزرگترین شهرستان ایران حالا دو وجب از خاک تون بدید یک استان توامند دیگر اباد کنه اشکالی داره
جالبه كه مطرح كردند كه خليج فارس بايد به استان فارس وصل بشه. خوب بشه ولي چرا فقط با 4 كيلوتر ضخامت اتصال؟! ميشه از مسيرهاي منطقي تر مثلاحوزه لارستان كه زماني بستك و بندر لنگه رو هم تحت پوشش داشته و تشابهات فرهنگي و گويشي بسياري باهم دارند اتفاق بيفته تا دست كم ضخامت اين اتصال به چند صد كيلوتر برسه نه؟!
به نام خدا
زماني كه با يك منطق يك مساله را بيان نمائيم ، همگان مي پذيرند ولي وقتي بحث از بي منطقي باشد ، حرفها همگي از روي عصبيت و نافهمي است . اولا" استان فارس و استان هرمزگان و بقيه استانها جزو خاك پاك ايران هستند و اين مرزبنديها فقط جهت انجام بهتر امور مي باشد . زماني خاك بحرين از ايران جدا شد . خوب اين بايد حساسيت به خرج بدهيم ولي وقتي از يك شهرستان و يا يك استان كشور بخشي به بخش ديگر منتقل مي شود كار غير قانوني و يا خلاف شرعي صورت نگرفته است . پس به آن نماينده محترمي كه گفته اند وجبي از خاك هرمزگان را به كسي نمي دهيم بايد عرض كنم كه زمين به دشمن كه نمي خواهند بدهند قرار است مديريت يك منطقه به افراد ديگري داده شود و نه اينكه زمين را بردارند و ببرند . دوم اينكه قرار نيست دولت سرمايه ميلياردي بردادرد و به آن منطقه ببرد كه مردم محترم هرمزگان مي فرمايند آن چند ميليارد را به ما بدهيد تا خودمان مديريتش كنيم .سوم اينكه آنچه كه ممكنست آينده اتفاق بيفتد سرمايه عظيم لامرديها لاريها و ... مي باشد كه در آنجا سرمايه گذاري مي كنند نه سرمايه دولتي . چهارم اينكه مي فرمايند چرا حالا سرمايه گذاري نمي كنند . معلوم است كه كسي در جائي كه متعلق به خودش نباشد كمتر سرمايه گذاري مي كند و اگر جزو شهرستان خودش باشد بروكراسي اداري كمتري دارد و با شناختي كه از عوامل اداري شهرستان خود دارد راحت تر مي تواند كارهاي اداري را انجام دهد. پس سرمايه گذاري بيشتر و بهتري انجام مي دهد .پنجم اينكه مردم شهرستانهاي لامرد و لار تا آنجا كه بنده اطلاع دارم مردمي سرمايه گذار و كارآفرين هستند و مردم محترم استان هرمزگان مطمئن باشند كه اگر روزي آنها در آنجا سرمايه گذاري كنند سود اين سرمايه گذاري اول به جيب مردم فهيم هرمزگان مي رسد تا مردم فارس و لامرد . ششم اينكه الان آن منطقه سود آنچناني براي مردمش ندارد ولي وقتي به لامرديها برسد مطمئن باشيد سرمايه گذاري مي گردد و منطقه رونق مي گيرد و بالفرض مثال زميني كه الان يكصد ميليون تومان ميارزد در آن موقع يك ميليارد تومان قيمت مي شود كه سود آن به مردم آن بخش از استان هرمرگان مي رسد. بگذريم از شغل هائي كه در كوتاه ترين زمان ممكنه به جوانان آن بخش مي رسد از قبيل شغل هاي ثابت و غير ثابت .و در پايان بايد عرض كنم خدمت آن عزيزاني كه مي ترسند استان فارس به چند استان تقسيم شود . عزيزان خدا كند كه يك بخش از كشورمان آباد شود خير آن به همه مردم ايران مي رسد . بالفرض مثال عسلويه آباد شد از تبريزي تا تهراني و مشهدي اصفهاني و ..... سود مي برند تا آن راننده بيچاره اي كه شغل ديگري بلد نيست .الان ما در آن ساحل كوچك فقط مي توانيم راه برويم و عكس بگيريم ولي در آينده هم مي توانيم راه برويم و عكس بگيريم و هم مي توانيم درآمد داشته باشيم و آبادي را به چشم ببينيم.به اميد ايراني آباد
استان فارس همین الان بیش از توان مدیریتی اش گسترده است و خیلی از نقاط این استان به دلیل پراکندگی، مشکلات عدیده ای برای مردم استان و حتی کل کشور ایجاد کرده.
به عنوان مثال در سفر وقتی به حوزه استحفاظی راهها وارد میشید کیفیت راههای این استان را با استانهای مجاور مقایسه کنید.
طبیعی است وقتی یک سر استان شهرستان آباده در مرکز کشور باشد و سر دیگر خلیج فارس نمی توان مانند سایر استانها آن را مدیریت کرد.
نمی دانم چرا موضوع را شلوغش می كنید گویی كه كشور را به دشمن داده اند. در زمانی كه ابركوه را از استان فارس چدا كردند هیچكس حرفی نزد و .....
تابناک.عسلویه ما راهم از ما جداکردند و دادند به فارس.با کدوم عدالت؟؟؟
چه عجب بعد از این همه وقت از گذشت این ماجرا و این همه اتفاق که به خاطر ندانم کاری مسئولین کشوری و زیاده خواهی تو این استان افتاد، یه مطلب راجع به ما هرمزگانی ها هم نوشتید...
تشکر تشکر !
بهتر است استان فارس به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شود و عسلویه به استان فارس جتوبی جنوبی الحاق شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
امر ديگه اي باشه!!
طوري استنباط مي شود كه انگار ما در كشورهاي مختلف زندگي مي كنيم كه براي دسترسي به دريا هر كشور به دنبال قلمرو خاص خود باشد. اگر ما در يك كشور زندگي مي كنيم اگر استاني در كنار دريا نباشد چه اهميتي دارد؟ اگر چنين روالي باشد بايد براي قلمرو هوايي هم مرز بگذاريم و از هر استان براي عبور هواپيما اجازه بگيريم
چرا زمانی که بخشهایی از استان فارس جدا وبه استانهای همجوار هبه گردید سایت محترم تابناک هیچ عکس العملی نشان نداد. پیشنهاد میگردد بخشهای جدا شده استان مجددا به آن الحاق و ازمجموع استانهای فارس و بوشهر استان بزرگ فارس با تقسیم به فارس مرکزی ،شمالی وجنوبی تشکیل شود.
واقعا که چه استدلال محکمی آخه مگه شما که فارس وارد هرمزگان می شوید باید گزرنامه ارائه دهید و یا جلوی سرمایه گزاری کسی گرفته شده ما از رئیس جمهور محترم در خواست داریم جلوی این فاجع انسانی را بگیرند
مگر فارس و هرمزگان از دو كشور متفاوت هستند؟ چرا امكان داشتن ارتباط با دريا به استان فارس داده نشود؟
اقا استان هرمزگان این همه ساحل داره یک خوردش بده استان فارس مگه چی میشه
اوفففففففففففففف مگه به امارات دادند
اينقدر شلوغ كرديد
استدلال موافقان به نظر بي اساس است.
باسلام ما هرمزگانی ها مردان جیب و شریفی هستیم ولی این دلیلی نمی باشد که قطعه ای از استان ما جدا شود قبلا اومدن معدن فاریاب را به کرمان دادن و فولاد هرمزگان رو به اصفهان بخشیدن الان هم می خواهند پارسیان رو از ما بگیرند خوب چی تا حالا به ما دادید که اینهه از ما گرفتیید لطفا دست از سر ما بردارید
حالا که زحمت میکشید، نمیشه به دریای میشیگان وصلش کنید؟!
یکی باید به این آقایون بگه همه جای ایران سرای من است.
طرح بسیار خوبیست. منطقه قطعا پیشرفت خواهد کرد.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
فارس اگه راست میگه قصدش پیشرفت وابادی منطقست شهرای خودشو اباد کنه جاده هرمزگان فارسو درست کنه مترو شیرازو درست کنه فسا وداراب وجهرم وو وووو رو اباد کنه .هرمزگان بزارین بادرد خودش بمونه
من از خطه جنوب فارسم از بیرم لارستان
بنده چندساله در عسلویه کار میکنم ومیبینم که نارضایتی اکثر مردمان پارسیان از شهر خود و عدم رسیدگی و پیشرفت وتوسعه چه فشار سختی در روح و ذهن انهاست،واقعا تا الان هرکسی که مسئول بوده کجا بوده که بفهمهند این مردم چه زجذی میکشند،با وجود اینکه خیلی از مهندسین در پارسیان اقامت دارند هنوز یه جاده درست در مسیر عسلویه به پارسیان نیست چه برسیم به آب واسکله و گردشگر و
.........
اینقدر لجبازی نکنید ما هم مردمانی از جنس شما هستیم.
اخر برق هست گاز هست که حتما باید به استان فارس این تکه دریا وصل شود؟ مگر هر ایرانی نمی تواند در هر استان سرمایه گذاری کند؟! حتی خارجی ها هم می توانند. این دیگر چه طرحی هست؟! مگر بودجه استان فارس از دولت نیست یا انجا کشور دیگری هست؟!
با سلام
متاسفانه این جدایی به نفع هیچ کسی نیست مگه ارث پدری شونه که دارن جدا سازی میکنن اگه میخواد پیشرفت کنه تو همین هرمزگان پیشرفت میکنه مگه بودجه فارس چه قده که حالا بخواد به این هم بودجه بده برید شهرستان های فارس رو ببینید چه قد زیاده اینو میخواد کجا دلش بزاره؟در ضمن هرمزگان همیشه هرمزگان میمونه و ما هرمزگانی ها حتی ذره از خاک خودمون رو با فارس نمیدیم.اگه اینجوریه لارستان رو بدن هرمزگان ببنید فارسی ها قبول میکنن؟
مهم نیست کی فارسیه کی بندری .مهم این است که پیشرفت کنیم . من اهل فارسم . در یکی ازاین سفرهای تفریحی به پارسیان اینقدر از بی کیفیتی راه های آن ترسیدم که مرگ جلوی چشمان ئخود می بینی .حال که از پیوستن قسمتی از پارسیان به استان فارس مطرح است چرا عده ای نیمه پر لیوان را نمی بینند . همین قدر به شما بگویم این کار خیلی روی آن مطالعه شده است وهدف هم پیشرفت در کشور است .
این مسئله برای استان هرمزگان حیاتی است.
توجه داشته باشید با الحاق بخش ناچیزی از هرمزگان به فارس دیگر استان هرمزگان با استان بوشهر و منطقه عسلویه مرز خاکی نخواهد داشت
با این طرح شهرستان لامرد تنها به دنبال منافع خود می باشد . شهرستان های جنوبی دیگری نیز وجود دارند که نسبت به لامرد دارای پتانسیل بهتر و استحقاق بیشتری هستند.
این طرح لامردی ها هستش ولاغیر
سلام من یک ایرانی هستم و اهل این دو استان هم نیستم ولی واقعا این طرح در تضاد با منافع ملی است چرا الکی یک طرح غیر کارشناسی میدیم چرا الکی ارامش مردم یک منطقه و استان رو ازشون میگیریم به نظر من پارسیان حق هرمزگانیهاست و نباید حقشون رو پایمال کرد به نظر من استدلال موافقان این طرح کاملا بی پایه و اساسه
بهتر است استان عسلويه تشكيل شود و بخشي از استان فارس به اين استان اظافه شود
باسلام تشکرازمسئولین تابناک
من خودم بندری هستم وبه مردم با فرهنگ فارس احترام میگذارم واینکه دسترسی استان فارس به دریا را حق آنها میدانم اما این سئوال را دارم که چرا برای دسترسی به دریا باید ازهرمزگان گذشت مگر کرانه باریکه شهرستان مهردراستان بوشهر که از فاصله کمتری به استان فارس برخورداراست مناسب نست که باید از طریق استان هرمزگان به دریا وصل شد اما جوابش انجا است که 1-مردم هرمزگان مسئولین بومی ندارند2-نماینده های استان حرف نمیزنند
اما مردم مسئولین بوشهر باتعصب زیاداز حریم استانشان دفاع میکنند حالا که ما کسی ندریم که از استانمان دفاع کند فارس خودش به کمکمان بیاید ودرقبال گرفتن دریا مناطقی خنک وخوش آب وهوای را به استان هرمزگان بدهد آیا اینکار رامیکنند؟؟؟؟؟؟
به نظر من اين طرح اصلا" درست و منطقي نيست. بابا اگه كسي مي خواهد جايي سرمايه گذاري كنه اطلا" بحث اين استان يا اون استان نبايد مطرح بشه مگه نمگن همه جاي ايران سراي من است. مگه كسي جلوي سرمايه گذاري اونا رو گرفته بيان وسرمايه گذاري كنن ما هرمزگاني ها هم استقبال ميكنيم پس بحث جدا كردن رو بذارين كنار كه همه اين كارها از اساس سياسي بازيه و منافع قشر خاصي در نظر گرفته شده
آقایانی که این طرح را ارئه کردند می شه بگن این انتزاع و الحاق چه سودی برای هرمزگانی های عزیز داره؟ نمی شه که همه منافع به استانی دیگر برسه و عده ای دیگه هیچ سودی نبرن!
تمام این دعواها و تقسیمات از یک نگاه دولتی ناشی می شود که نهایتا بسیار ناکارامد است. اگر به جای این کارها به سمت رونق بخش خصوصی برویم برای بخش خصوصی مرز استانی معنی ندارد.
ما هرمزگانی به شدت با این طرح مخالفیم اصلا چه معنی داره این کارا ؛ از استان فارسی ها که از این طرح حمایت میکنند حاضری گوشه ای از خونه ای رو که توش زندگی میکنی ببخشی؟؟لطفا جواب بدین
استان هفتم ایران یعنی فارس شامل تمامی سواحل وبنادر و جزایر خلیج فارس می شد و حدود 40 سال پیش شهر های بوشهر و ......که فرمانداری کل بودند از استان هفتم جدا شدند .
حال مردم شریف لار و لامرد با دسترنج و سرمایه های خود (که از کشور های جنوب خلیج فارس آورده اند ) و نه با بودجه دولت می خواهند روستاهای مورد نظر را به بهترین وجه آباد کنند.چرا عده ای باید مانع تراشی کنند ؟
هرمزگانی ها و بوشهری ها و خوزستانی ها و یک مدت هم هست که سیستانی ها عملا مقیم شیراز هستید تمام منابع ما در فارس و شیراز داره با شما تقسیم میشه شیراز به یک شهر چند فرهنگی تبدیل شده . حال چند تا روستا رو هم نمیگذارید وصل شه به فارس ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
نه...به هیچ عنوان نمیزاریم.هرگز
آولا قمر در اقزب میشود تراخدا ببینید در زمان فدیم تفسیم بندی درست نبوده وباید همان موفع استان فارس به سه استات تقسیم شد واز خلیج همیشه فارس جدا نمی شد که حالا اعتراضها بوجود نمیامد !!!
به نظر من بیش از اندازه مسئله را بزرگ کرده اید مگر قرار که این قسمت از خاک کشور جدا شود وبه بیگانگان واگذار شود که این همه سروصدا به پا کرده اید همه متعلق به یک کشور ویک خاک هستیم واگر این تغییرات باعث نتایج بهتر شود هیچ دلیلی برای مخالفت وجود ندارد
مگه خود فارس خيلي آباده كه حالا ميخوان هرمزگان و آباد كنن شما اگه راست ميگيد شهر خودتونو آباد كنين
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها