بازدید 25485
افشاگری‌ برزگری از پشت پرده‌ به تعویق افتادن اجرای یک استاندارد اجباری؛

ایربگ قابل تأمین بود ولی خودروسازان لابی می‌کردند و دولت موافقت!

از شکستن مهر سکوت رئیس سازمان استاندارد که بگذریم، افشاگری‌های برزگری درباره لابی‌های پشت پرده به شدت نگران کننده و قابل پیگیری می‌نماید، زیرا ثابت می‌کند جان مردم کمترین اهمیتی برای لابی‌گران نداشته و کل ماجرا بر دروغی بزرگ استوار بوده است؛ بهانه قرار دادن تحریم‌ها علیه کشورمان برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت!
کد خبر: ۳۴۹۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶ 09 October 2013
از شکستن عجیب مهر سکوت رئیس سازمان استاندارد ـ که حتی در مقطعی توسط رئیس جمهور سابق از کار کنار گذاشته شد، ولی سکوتش را نشکست ـ که بگذریم، افشاگری‌های برزگری درباره لابی‌های پشت پرده به شدت نگران‌کننده و قابل پیگیری می‌نماید، زیرا ثابت می‌کند جان مردم کمترین اهمیتی برای لابی‌گران نداشته است!

به گزارش «تابناک»، هرچند کیسه هوا یا‌‌ همان ایربگ، مقوله مدرنی است که تا همین اواخر، خودروسازان داخلی از آن به ‌آپشنی اختیاری (می‌تواند باشد ولی الزامی نیست) یاد می‌کردند، اما سال‌ها پیش با تصویب در شورای عالی استاندارد، نصب آن به صورت استاندارد اجباری در تمامی خودروهای تولید داخل الزامی شد تا با تعیین سررسید اجرای این قانون، ظاهرا همه چیز به روال طبیعی پیش رفته باشد، ولی این گونه نشد.

بدین ترتیب که هر بار فرصت خودروسازان برای اجرای این استاندارد به پایان خود نزدیک می‌شد و موعد اجرای تمام و کمال قانون و شماره‌گذاری نشدن خودروهای بدون کیسه هوا از راه می‌رسید، خودروسازان تحریم‌ها و کمبود کیسه هوا را دست‌آویز ارائه درخواست تمدید مهلت قرار می‌دادند و به رغم مخالفتی که با این درخواست ‌می‌شد، بناگاه و در دقیقه نود، باز این تولید‌کنندگان بهانه‌گیر بودند که ‌پیروز‌ می‌‌شدند.

این ماجرای دنباله‌دار تا اواخر عمر دولت سابق ادامه داشت تا ماحصل همکاری طولانی مدت خودروسازان و دولت دهم ـ‌که بار‌ها در قالب تعویق اجرای قانون و مهلت دادن به خودروسازان متجلی شده بود ـ این بار ‌به لحاظ آن که دولت در حال تغییر ‌بود و امکان داشت‌ دیگر کسی نباشد برای خودروسازان مهلت در نظر بگیرد، ‌‌به شکلی ناباورانه‌‌تر از همیشه بروز کند؛ در حالی که سال ۹۱ سررسید اجرای این استاندارد اجباری تا پایان سال تمدید شده و کمی به پایان مهلت مانده، تا پایان تیر ماه ۹۲ تمدید شده بود، به یکباره هیأت دولت دهم، به دور از ضوابط و روال قانونی، موعد اجرای قانون را یک سال بعد مصوب کرد!

ایربگ قابل تامین بود ولی خودروسازان لابی می‌کردند و دولت موافقت!

یکی از معترضان این مصوبه هیأت دولتِ وقت، نظام‌الدین برزگری، رئیس سازمان استاندارد و دبیر شورای عالی استاندارد بود که اعتقاد داشت تمام پیشنهاد‌های ارائه شده به هیأت دولت درباره استاندارد، می‌بایست از راه دبیرخانه شورای عالی استاندارد مطرح شود که چون این روال قانونی پیموده نشده، مصوبه هیأت دولت پذیرفته نخواهد بود.

این در حالی است که اعتراض برزگری به رغم آن که مبتنی بر قانون بود، نمی‌توانست مصوبه هیأت دولت را مهر ابطال بزند تا این گونه به نظر برسد که تنها می‌توان به چشم گلایه‌ای گذرا به آن نگریست، ولی رویکرد دولت یازدهم نشان داد که این گونه نیست؛ پس از آنکه نامه معاون اول دکتر روحانی درباره مصوبات سه ماه آخر دولت پیش، جنجال‌های زیادی به همراه داشت، دولت از توقف آن دسته از مصوبات خبر داد که روال قانونی در تصویبشان رعایت نشده است؛ مثل همین مصوبه.

بدین ترتیب نه تنها اجرای قانونی که خود دولت تدوین و تصویب کرده بود به شکلی عجیب به تعویق می‌افتاد، بلکه در نحوه تعامل دولت با استاندارد هم تعارضی آشکار به چشم می‌خورد، چراکه از یک سو مؤسسه ملی استاندارد در همین دولت به سازمان ارتقا یافته و با خروج از زیرمجموعه یک وزارت‌خانه، نقش فرابخشی و حاکمیتی یافته بود و از سوی دیگر، عملا کسی به این نهاد وقعی نمی‌‌نهاد تا جایی که ساختاری برای کنار گذاشته شدن آن به کار گرفته شده بود.

برزگری در این باره به روزنامه اعتماد می‌گوید: در دو، سه سال اخیر، با توجه به مباحث تحریم، ستادی به نام «تدابیر ویژه» در ریاست جمهوری تشکیل شد که بعضا بر اساس نظر رئیس‌جمهور و در برخی موارد بدون حضور ما، ‌مصوبه‌ای را در آنجا تصویب می‌کردند که اجرای مثلا فلان استاندارد خودرو شش ماه به تعویق بیفتد. بر اساس قانون مصوبات آن ستاد هم برای تمام دستگاه‌ها لازم الاجرا بود و ما نمی‌توانستیم بگوییم اجرا نمی‌کنیم. مثلا در رابطه با کیسه هوا ما اعلام کرده بودیم که شهریور پارسال آخرین مهلت برای خودروسازان است و پس از آن شماره‌گذاری نخواهد شد، ولی باز دیدیم ستاد تدابیر ویژه اقتصادی، مهلت شش ماه دیگری را برای خودروسازان تمدید کرد؛ یعنی تا آغاز سال ۹۲.

رئیس سازمان استاندارد می‌افزاید: اوایل سال ۹۲ بنده به عنوان رئیس استاندارد اعلام کردم که دیگر پلیس راهور هیچ خودرو بدون کیسه هوا را شماره‌گذاری نکند. اما باز دیدیم ‌بدون حضور ما، وزیر صنعت وقت (غضنفری) به همراه خودروسازان، موضوع نصب ایربگ را به کارگروه حمایت از تولید داخل برده و گفته‌اند ‌در شرایط تحریم هستیم و نمی‌توانیم کیسه هوا تأمین کنیم و خواستند که باز مصوبه نصب ایربگ را به تعویق بیندازند. پس از آن که من خبر‌دار شدم، با معاون اول رئیس‌جمهور رایزنی کردم و گفتم چه کسی گفته کیسه هوا قابل تأمین نیست؟ در جلسه‌ای که با ایربگ‌سازان داخلی داشتیم و حتی از ریاست‌جمهوری هم برای شرکت در آن دعوت کرده بودیم، آن‌ها گفتند می‌توانند همه نیاز داخل به کیسه هوا را تأمین کنند؛ حالا چرا می‌خواهید باز این مصوبه را به تعویق بیندازید؟

ایربگ قابل تامین بود ولی خودروسازان لابی می‌کردند و دولت موافقت!

بدین ترتیب با دستور معاون اول رئیس‌جمهور وقت، موضوع بررسی‌ و ثابت می‌شود که کیسه هوای مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی قابل تأمین است تا در جلسه مشترک مسئولان، اجرای استاندارد تا اول تیرماه برای بستن قرارداد بین خودروسازان و تولید کنندگان کیسه هوا و تأمین میزان مورد نیاز به تعویق بیفتد که این تصمیم مورد قبول استاندارد نیز هست، ولی این بار نیز نزدیک شدن به پایان مهلت‌‌، همان و درخواست تمدید مهلت همان!

برزگری در این باره می‌گوید: اواخر تیر ماه، بار دیگر خودروسازان ‌رایزنی می‌کنند و مصوبه‌ای را به نقل از شورای عالی استاندارد می‌آورند، مبنی بر این که این شورا تصمیم گرفت موضوع نصب ایربگ به سال ۹۳ موکول شود. من پیشتر هم در این مورد گفته بودم و دوباره گفتم‌ که شورای عالی استاندارد اصلا برگزار نشده و بنده به عنوان دبیر شورای عالی استاندارد می‌گویم بنده هستم. اگر وزیر صنعت پیشنهادی داشت، باید به دبیرخانه می‌داد تا در شورا بررسی ‌و تصمیم گرفته شود، در نتیجه این مصوبه فرآیندهای قانونی را نپیموده ‌و لازم‌الاجرا نیست. به پلیس راهور هم گفتیم که از آغاز تیر ماه دیگر نباید خودروی بدون ایربگ‌ شماره‌گذاری شود.

وی در ادامه بار دیگر بر توان تأمین کیسه هوای مورد نیاز خودروسازان داخلی در ‌کشور تأکید کرد و گفت: هم‌اکنون پنج شرکت فعال در زمینه تولید ایربگ در کشور داریم و گویا قرار است یک شرکت دیگر هم‌ فعالیت خود را آغاز کرده و به جمع ایشان بپیوندد. برخی از این شرکت‌ها، شرکت‌های بزرگی هستند که اعلام کرده‌اند به هر تعداد که خودروسازان اعلام نیاز کنند، آمادگی تولید دارند.

اینجاست که نه تنها همه ادعاهای گذشته مدیران صنعت خودروسازی مبنی بر کمبود کیسه هوا رنگ خواهد باخت، بلکه آشکار خواهد شد که تمدید هرباره مهلت خودروسازان در اجرای یک استاندارد اجباری، بر بنیانی از دروغ استوار بوده است؛ دروغی که با جان و مال مردم در ارتباط بوده و چه بسا اگر عزمی برای پیگیری آن ‌باشد، بتوان در قالب پرونده‌ای قضایی به آن نگریست تا معلوم شود، دلیل دروغ‌گویی و لابی‌گری برای تعویق اجرای یک قانون چه بوده است؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴۳
انتشار یافته: ۴۰
جان مردم ، افسوسسسس ، فکر کنید اگه تو این چند سال اگه کیسه هوا روی ماشین ها نصب بود چند هزار نفر زنده بودن ،
پاسخ ها
کامران
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
3 نفر منفی دادن ..چرا؟؟؟ یعنی جون مردم براشون مهم نیست ..چرا؟؟
ناشناس
| United States |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
خیلی جالبه 6 نفر منفی دادن یعنی جون مردم واسه شما مهم نیست؟
چیزی که ارزش ندارد برای این خودرو سازان جان انسان ها و هموطنان است تا کی باید مردم ایران بار این به ظاهر صنعت را به دوش بکشند و به بهانه حمایت از تولید داخلی از محصولا بی کیفیت و بعضا آلاینده این کارخانه ها استفاده کنند و بهای ان را با جان و مالشان بپردازند ار ره اورد تعطیلی این کارخانه ها و واردات خودرو بدون گمرک یا با گمرکی بسیار پایین از محل صرفه جویی که در مصرف سوخت و خرج قطعات میتوان هزینه آن را مستهلک کرد ولی عزمی برای انجام این مهم وجود ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
موندم اونهایی که منفی میدن اصلا توی این مملکت زندگی میکنند یا نه؟! تا الان یک صحنه دلخراش تصادف رو از نزدیک دیدن؟! بابا انصافتون رو شکر!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
سکوت استاندارد در این چند سال هم جای سوال دارد.
آفرين ، درود بر شرف كاري و احقاق به حق مطالبات مردم از خودروسازان ، تنها راهش خشك كردن ريشه مافیای خودرومي باشد
لابی خودروسازان از اولش هم معلوم بود فقط یکیو میخواستیم که تایید کنه که اینم درست شد.
کره جنوبی برای حمایت از صنایع داخلی نسبت به ورود ماشین آلات و کالاهای لوکس بسیار سخت گیری میکرد تا اینکه صنایع داخلی غول شدند و دیگر میتوانستند در بازار جهانی حرف برای گفتن داشته باشند اما
اما
- این کار آنها دلیل نشد که شرکت ها هرچه بخواهند تولید کنند و مصرف کننده نیز باید همان را مصرف کنند
- استاندارد کارخانه ای از استاندارد اجباری بالاتر بود
- اجازه تاسیس شرکتهای جدید به راحتی داده میشد و اجازه تولید انحصاری داده نمیشد
اکنون خودرو سازان ما هرکدام قسمتی از بازار را قبضه کرده اند و در بازار یک دیگر چندان دخالت نمیکنند .
چیزی ندارم بگم.
آقاي برزگري انگار اصلا در ايران زندگي نمي كند هم اكنون توليد بسياري از شركتهاي سازنده به صفر رسيده است و مجبور به تعديل نيروهاي خود گرفتند و شركتهاي اتومبيل سازي نيز با كاهش شديد در تهيه لوازم يدكي مواجه هستند لذا چگونه بدون در نظر گرفتن اين موارد هر روز براي خود استانداردهاي اجباري بدون در نظر گرفتن شرائط محيطي و محاطي كشور مي گيرد
انجام اين استانداردها در شرائط فعلي كشور بايد با تعامل باشد نا اجبار و تهديد لذا اگر اين استانداردها با يك يا دوسال تاخير نيز صورت گيرد محل اشكال نيست براي يادآوري عرض مي كنم كه استانداردهاي فعلي كشور ما از بسياري از كشورهاي دنيا سختگيرانه تر است .
پاسخ ها
داش حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
محسن جون یه جوری حرف میزنی که انگار 40 سال رئیس استاندارد اروپا بودی.سخت گیرانست؟!!!!!!!!!
می خوای کمربندم بردارن ؟
نظرت ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
میشه بفرمائید کدام کشورها از ما استاندارد راحتتری دارند تا ما هم بدانیم؟ تا جایی که من اطلاع دارم ما از این نظر آخریم. به عنوان مثال همین ایربگ بیشتر از ده سال است که در دنیا اجباری شده ولی در کشور ما هنوز داریم روی نصب آن چانه زنی می کنیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
یعنی می فرمایید چندسال دیگه هم صبر کنیم تا کیسه هوا که در برخی مواقع ضامن نجات جان انسان ها است نصیب مردم عزیزمان شود؟ بهتر که تولید شرکت ها به صفر رسیده البته امیدوارم کسانی در مسند خودرو سازی قرارگیرند که هم منافع مردم تأمین شود و هم کارگران زحمت کش متضرر نشوند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
ما قطعه سازی به روز لازم داریم صادرکنند ارز بیاد شغل ایجاد بشه. نه مونتاژ کارای مثلا خودروساز. این دوتا نتوانند رضایت کسب کنند خوب یک کار دیگه بکنند.مجبورن مگه کاری که نمیتونن بکنن؟
امير
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
اقا محسن استانداردهاي ايران فقط از افغانستان جلوتره كدوم استاندارد سختگيرانه من كارم فني هست و مرتب با قطعات ايراني و خارجي (البته خارجي منظورم چيني نيست) سروكار دارم انصافا قطعات ايراني بجز تعداد بسيار اندكشان كه محصول كارخانجات معتبر هستند عليرغم داشتن نشان استاندارد ولي خيلي بي كيفيت و بي دقت ساخته شده اند ضمنا داشتن كيسه هواي خودرو كه اسمش استاندارد سختگيرانه نيست الان تو دنيا كيسه هوا جر لاينفك ماشيه .
روحيه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
ممنون داش حامد ، مجبور نيستيد توليد زورزوركي داشته باشيد ، آن هم در حالي كه از تكنولوژي و خيلي از امكانات روز اين صنعت عقب هستيد با اون قيمت هاي مسخره ، جان و مال مردم داره متاسفانه حمايتهاي كاذب و الكي دولت هاي گذشته را ميدن ، چرا تعديل ؟
حمید
| - |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
وقتی میگه پنج تولد کننده داخلی اعلام آمادگی کردند که ایربگ تولید کنند منظورت از بدون در نظر گرفتن شرائط محیطی و محاطی چیه
اگه خدای نخواسته برادر یا خواهرت در اثر نداشتن کیسه هوا .....
باز هم این حرفو می زدی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
استانداردهاي فعلي كشور ما از بسياري از كشورهاي دنيا سختگيرانه تر است؟؟؟؟؟؟ اینو شما از کجا فهمیدی برادر؟ کدوم خودرو ساز ایران جرات داره تست تصادف اجرا کنه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
آقا محسن عزیز، مشکل عدم تولید و تعدیل نیروی شرکت های خودرو ساز مربوط میشه به عدم گردش مالی، عدم گردش مالی هم برمیگرده به این که خودرو ساز های ما واقعا خودرو ساز نیستند و علی رقم بیش از 5 دهه از تولد این صنعت در ایران، هنوز متاسفانه مونتاژکار هستیم نه خودرو ساز! هنوز برای مونتاژ خودرو به خارج وابسته هستیم و به دلیل تحریم ها، خودروسازهای ما دارن ورشکسته میشن.
اما بحث امنیت و ایمنی خودرو چیزی نست که به راحتی قابل چشم پوشی باشه، وقتی اتوموبیل تولید شده حداقل های ایمنی رو نداره اصلا برای چی باید تولید بشه؟ برای از بین بردن جان و مال مردم؟!

تنها راه اصلاح اجازه ورود اتوموبیل های به روز و کم مصرف و با ایمنی بالا به کشور هست و بس.
برای اداره یک مملکت نیازی نیست که همه چیزتولیدداخل باشه این همه کمک مالی بی حدوحصرکه به خودروسازان شدچی نصیب مردم ومملکت شد؟بهترین کاراینه که دولت تعرفه گمرکی خورورابرداره وواردات خودروآزادکنه ویک باربرای همیشه جوربیکارشدن کارگران خودروسازی روبکشه اونوقت اگرتونستندبابازارجهانی رقابت کنندکه هیچ وگرنه همون بهترکه خودروساخت داخل(بهتره بگم مونتاژداخل)نداشته باشیم.
در شورای عالی استاندارد نصب ایربگ از سال 89 اجباری شده است.سال 91 هم دولت مجوز غیر قانونی داد. در این 2 سال بین 89 تا 91 چرا شما مهلت دادی؟
مصاحبه ها همش هست .خود شما مهلت دادی.
دولت قبل 1سال تخلف کرد.خود شما 2 سال
حالا با گذاشتن و تکمیل ایربگ قیمت خودرو قرار نیست مثل مثقال زعفران بالا بره
پاسخ ها
راما
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
چرا دیگه ، خودروسازان ما طراحی چراغ و رو دری یه ماشین رو عوض میکنن یه مدل جدید با 2 -3 میلیون افزایش قیمت براش تعریف میکنن ، 16 مدل پراید داریم با قیمتهای مختلف !!!!!
به من پراید ایربک دار فروختن....سئوال اینجاست که ایربک برای ماشینی مثل پراید فایده داره
یعنی یک میلیونی بابت ایربک به قیمت ماشینم اضاف کردن
بهترین راه حل اینه که ورود خودروهای خارجی به خصوص آمریکایی آزاد بشه تا مردم ایران که به گفته ی همین مسوولین لایق بهترین ها هستند بتوننند ماشین دلخواهشون رو سوار بشن و با این کار تعداد تصادفات و تبعات بعد اون برای جامعه کم میشه، آلودگی محیط زیست کم میشه و همچنین چهره ی شهر ها زیباتر خواهد شد و همه ی اینها باعث میشود بار مالی زیادی از دوش دولت برداشته شود...
تنها راه نجات کشور از دست این ماشین های بی کیفیت آزاد کردن واردات خودرو هست، اینطوری وضعیت مصرف سوخت و آلودگی هوا هم بهبود پیدا میکنه.
جالب است بدانید تمام دنیا خودروهایی تولید میکنند که امنیت راننده و مسافران را تضمین کند و برای این امر به خودشون می بالند در صورتی که در ایران پس از 6سال از تولید تندر 90 که با دو ایربگ تولید میشد تازه فهمیدند که چه اشتباهی کردند و ایربگ شاگرد رو حذف کردند ما هم به خاطر اینکه کاهش هزینه کردیم و باعث کشته شدن مردم می شویم به خودمون می بالیم. من واقعاً تصادفاتی دیدم که چطور ایربگ جون آدما رو نجات داده ولی برای مردم ما حرامه
لطفا تحقیق شود تجهیزات ایمنی که با جان مردم رابطه مستقیم دارد چرا از خودرو ها حذف می شود مانند سنسور سفتی فرمان هیدرولیک و ....
از صنعتی که به نام حمایت از تولید داخلی هر چه می سازد وارد بازار می شود چه انتظاری ست؟ از صنعتی که میلیاردها از بودجه بیت المال خرج تحقیق و توسعه ی تغییر شمایل خودرویی می شود که بیش از 20 سال از تولید آن در کشور می گذرد و به نام دستاورد ملتی از آن یاد می شود و کسی نیست تا نظارت کند انتظاری بیش از نیست.

حمایت از تولیدات داخلی نباید شامل خودرو شود. با ایجاد فضای رقابتی می توان امید به تغییر در این صنعت بود.
اقای مهندس در کشورهای اروپائی و کشورهای خودرو ساز مثل کره جنوبی و ژاپن استاندارد سازی مراحلی داردکه بعد از طی ان مراحل همه موظف هستند استاندارهای عمومی را خصوصا خطراتی که جان انسان ومحیط زیست را تهدیدمیکند اجباری کردند اولا با اخذ عوارض گمرگی و سود بازرگانی که از ورودخودروهای استانداردشده خارجی اخذ میشو د در نتیجه یک میدان بدون رقیب وانحصاری در اختیار خودروسازان داخلی در طی سی سال گذشته با عنوان دفاع ازتولید داخلی در اختیارشان گذاشتند و عملا رقابتی نبود تا خود رو سازبرای ادامه حیات خویش تلاش نمایند یا به بهبود کیفیت باندیشند و در مرحله بعدی نیز دولت عملا با قیمت گذاری در طی سالیان گذشته مانع از بهبود کیفیت تولید گردیدو حال دولت تدبیر وامید وظیفه دارد برای اخذ عوارض گمرگی و سود بازگانی خودروهای داخلی وقت مشخصی را معیین کندو بتدریج کم کند در ثانی از قیمت گذاری اجباری خودروها پرهیز نموده و ثالثا استانداردهای لازم معمول در جهان رادر زمان مشخصی اعمال نماید
دیوید ریکاردو اقتصاددان انگلیسی : مللی که سعی می کنند خودکفا باشند در واقع به نوعی فقر را در میان مردم خود گسترش می دهند، چرا که با تولید کالاهایی که در تولید آنها بهترین نیستند، آن کالا را با قیمتی بالاتر از قیمتی که کشورهای دیگر می توانستند ارائه دهند به مردم خود می فروشند.
پاسخ ها
abbas
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
بنده هم با خودکفایی مخالفم اما باید طوری عمل کنیم که خودرو ساز داخلی کیفیت کارش را جهانی کند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
حرف حساب جواب نداره!!!!!!!!!!!!
برای سمند من یک قطعه ای بنام CCN در سی ام اردیبهشت ماه توسط نمایندگی درخواست شده تابحال 7 ماه است که ارسال نشده است !
واقعا نمیدونم چی بگم
البته خدمتتون عارضم ایربگ در خصوص پراید کاربرد چندانی ندارد. ایربگ برای خودرو هایی اثر قابل ملاحظه دارد که پس از تصادف شدید اصل اتاق قسمت سرنشین در آنها سالم باشد و بتواند جلو ضربه شدید را بگیرد، نه پراید که در تصادفات کاملاً مچاله می شود، حالا چه ایربگ باشد چه نباشد، با یک سواری هیوندای از پشت زد به یه پراید، راننده بیچاره فوت کرد، چون سپر عقبشو چسبوند تو داشبورد!
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
بیچاره پراید
بنظر من دولت اگر نگران جان خریداران است ،خودروسازان را اجبار کند تمام کسانی که خودروشان ایربگ کامل ندارند ،فراخوان بدهند.
بچه ها من دستم خورد منفی شد ببخشید ،جون مردم یعنی جون من و شما ، مگه میشه برای کسی مهم نباشه ، همه عزیزانی دارند و برای دیگرانی عزیزند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل