بازدید 30414
مرور روزنامه‌های دوشنبه پانزدهم مهرماه

«حلقه نياوران» دولت را به كجا مي‌برد؟‌

هاشمی رفسنجانی، کانون مباحث این روز‌ها بر سر شعار مرگ بر آمریکاست. امروز روزنامه‌های اصلاح‌طلب، پشتیبانی هماهنگ و همزمان از وی را در دستور کار قرار داده‌اند. تلاش دولت و مجلس برای شناسایی دهک‌هایی که باید یارانه آن‌ها قطع شود و نشانه‌های رقابت‌های داخلی در دولت نیز دیگر مطالب مهم امروز هستند.
کد خبر: ۳۴۹۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۲ 07 October 2013
«حلقه نياوران» دولت را به كجا مي‌برد؟‌

هاشمی رفسنجانی، کانون مباحث این روز‌ها بر سر شعار مرگ بر آمریکاست. امروز روزنامه‌های اصلاح‌طلب، پشتیبانی هماهنگ و همزمان از وی را در دستور کار قرار داده‌اند. تلاش دولت و مجلس برای شناسایی دهک‌هایی که باید یارانه آن‌ها قطع شود و نشانه‌های رقابت‌های داخلی در دولت نیز دیگر مطالب مهم امروز هستند.

«حلقه نياوران» دولت را به كجا مي‌برد؟‌

اگر دولت احمدی‌نژاد حلقه ارومیه‌ای داشت که بسیاری از تصمیمات دولت نهم به آن منتسب می‌شد، ظاهرا تلاش برای تعریف حلقه‌ای مشابه برای دولت روحانی نیز آغاز شده است.

قانون، روزنامه نزدیک به وزیر دادگستری امروز در مطلبی به سراغ این مسأله رفته و نوشته: هنوز چندان زمانی از شروع به‌ کار دولت دوم سید محمد خاتمی سپری نشده بود که حسن روحانی در اندیشه تدوین نقشه راهی برای دولت آرمانی خود برآمد. وی برای این منظور پروژه‌‌‌ای بزرگ را در مرکز تحقیقات مجمع طراحی ‌و از سال ۱۳۸۱ تحقیقات این مرکز را در جهت این پروژه هدایت کرد.

روحانی که از سال ۱۳۷۱ به ریاست مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شده بود، در ‌یک دهه مرکز تحقیقات را مانند دیگر مراکز پژوهشی مدیریت کرد، اما سال ۸۱ به نقطه عطفی در تاریخ فعالیت‌های مرکز تحقیقات مجمع تبدیل شد. این مرکز در ساختمان شیشه‌ای بزرگ در جنوب پارک نیاوران واقع شده است؛ با چشم‌اندازی زیبا از کوه‌های شمالی تهران و محیطی مفرح و دلنشین.

همان قدر که گفتمان‌سازان دولت خاتمی از جنوب شهر برآمده بودند، آنهایی که روحانی به دور خود جمع کرده بود، عموما شمال شهر‌نشین بودند. حلقه اول یاران روحانی از دو گروه تشکیل شده‌اند؛ «تکنوکرات‌های بالا شهرنشین» و «بالا شهرنشین‌های تحصیل کرده». البته استثناهایی نیز وجود دارد، مانند علی ربیعی متولد جوادیه. برای گذار از دوره احمدی‌نژاد به مردانی نیاز بود که از «پاسداران» عبور کرده و نرسیده به «نیاوران» در پیچی سرنوشت ساز اتراق کنند. این محل به آوردگاه طیف دوم اطرافیان روحانی تبدیل شده بود هر چند ‌برخی از تکنوکرات‌ها مانند اکبر ترکان نیز در این مرکز حضور فعالانه‌ای داشتند.

تجمع نخبگان حوزه‌های مختلف در مرکز تحقیقات مجمع، این مرکز را به ظرفیتی برای تهیه و تدوین چهارچوب کلان و چالش‌های خرد حوزه‌های مختلف مملکت داری تبدیل کرد. به همین دلیل روحانی ترجیح داد پروژه‌اش را در این مرکز کلید بزند. او در صدد تعریف چهارچوبی مدرن و نوآورانه در کشورداری و حکمرانی بود و به ‌زودی این پروژه به محور تحقیقاتی مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام تبدیل شد.

روزنامه نزدیک به وزیر دادگستری ادامه داده است: شاید آن روز روحانی تصور نمی‌کرد محصولی را که در حال کاشت است روزی عصای دست و نقشه راه یکی از تاریخی‌ترین دولت‌های جمهوری اسلامی شود.

او برای استارت این کار باید به سراغ افراد باسواد، همه‌جانبه‌نگر و از همه مهم‌تر مورد اعتماد خود می‌رفت. روحانی بعد از اینکه ویژگی‌های آنچه را در ذهن می‌پروراند ‌برای خود مکتوب کرد تصمیم گرفت جمع محدودی را برای همکاری دعوت کرده و از آن‌ها بخواهد ابعاد مختلف طرح را به مکاشفه بگذارند.

روحانی ابتدا علی ربیعی همکارش در شورای‌عالی امنیت ملی را به اتاق کار خود دعوت کرد و از وی خواست که در انجام این تحقیق او را یاری کند. علاوه بر ربیعی، محمد حسین ملایری، محمود سریع القلم و محمد نهاوندیان نزدیک به ۴ سال دور هم نشستند و این پروژه را به بررسی گذاشتند.

قانون در پایان نوشته است: باید دید این پروژه آیا به سربلندی رئیس جمهور یازدهم منجر خواهدشد یا اینکه روحانی با همه ژنرال‌هایش شکستی سخت را تجربه خواهد کرد؟

علی ربیعی معروف به عباد از مدیران سابق وزارت اطلاعات است که با روحانی در دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی کار می‌کرد و اکنون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت است. او که از فعالان کارگری است از جامعه‌شناسان مطرح کشور به ‌شمار می‌رود.

محمود سریع القلم استاد روابط بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی است و طی دهه‌های گذشته تئوری توسعه را ترویج داده، ‌یکی از ویژگی‌های او سفرهای مکرر به کشورهای توسعه یافته و مجامع بین‌المللی است. سریع القلم از مشاوران امور بین‌الملل روحانی است.

محمد نهاوندیان که در دانشگاه جورج واشنگتن اقتصاد خوانده است، در زمان دبیری شورایعالی امنیت ملی از سوی علی لاریجانی معاون اقتصادی این شورا بود. وی در حالی‌ که رئیس اتاق بازرگانی است، از سوی روحانی به‌عنوان رئیس دفتر ریاست جمهوری ایران منصوب شد.

محمد حسین ملایری در کارنامه خود معاونت وزارت صنایع، بنیانگذار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و فعالیت در مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه خود دارد. او مشاور ویژه روحانی در مرکز تحقیقات‌بود.

انتقادات صادق زیباکلام از هاشمی رفسنجانی

موضوعاتی مانند خاطره نقل کردن هاشمی رفسنجانی، ادعای ممیزی نشدن کتاب‌های وی و سخنان دیروز کوثری در مجلس علیه هاشمی رفسنجانی و مهدی هاشمی روزنامه‌های امروز را به دو گروه حامی و منتقد هاشمی تقسیم کرده است.

اعتماد در شروع مطلبی با تیتر «اتهاماتی پایان ناپذیر» نوشته: هر چه ‌هست آیت الله هاشمی رفسنجانی این روز‌ها بیش از هر روز دیگری در معرض اتهامات قرار دارد. ظاهرا این اتهامات پایان ناپذیر است. روزی به بهانه فرزندان، روزی به بهانه اظهارات، روزی به بهانه نقل قول‌ها و روزی هم به بهانه حمایت‌هایش. اما در این میان و با روی کار آمدن دولت اعتدال این بهانه‌ها سیر صعودی یافته و هر روز با شدت بیشتری در مقابل سکوت آیت الله هاشمی جلو می‌روند. سکوتی که شاید در پس آن همچون همیشه یک «تاکتیک» مخصوص به هاشمی رفسنجانی نهفته باشد.

قدرت الله علیخانی در همین روزنامه نوشته، علت اصلی عصبانیت‌ها چیز دیگری است. وی ادامه داده که‌ اتهامات و هتاکی‌هایی که روز گذشته درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی صورت گرفت تنها یک سری «بهانه» بود، چرا که عصبانیت اصلی این افراد از شکستی است که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر خورده‌اند.

کیهان باز هم سراغ اپوزیسیون رفته و از زبان آن‌ها نوشته که حرف هاشمی به آیت‌الله خمینی نمی‌چسبد. این روزنامه در توضیح نوشته: عناصر اپوزیسیون معتقدند هاشمی با تحریف نظرات حضرت امام‌خمینی (ره) نقش یک سنگرشکن را ایفا می‌کند! رادیو فردا در میزگردی به بررسی این سؤال پرداخت که آیا آیت‌الله خمینی آن‌گونه که هاشمی رفسنجانی می‌گوید قائل به حذف شعار مرگ بر آمریکا بوده و آیا واقعا هاشمی چنین چیزی را از آیت‌الله خمینی شنیده؟ حسن شریعتمداری از اعضای گروهک حزب خلق مسلمان و از مرتبطین با لانه جاسوسی سابق آمریکا در پاسخ گفت؛ به نظر نمی‌آید که آقای خمینی این رویه‌ای که هاشمی رفسنجانی امروز می‌خواهد به او نسبت بدهد را واقعا در آن دوران نمایندگی می‌کرده است. او تند‌تر از همه جناح‌ها درباره آمریکا سخن می‌گفت و از آن‌ها جلو‌تر بود.

شرق در مطلبی با تیتر «امام (ره)، هاشمی و دشمنی با آمریکا» و به قلم صادق زیباکلام پس از توضیح مسأله نوشته: این نخستین‌باری نیست که آقای هاشمی‌رفسنجانی اعلام می‌کند امام (ره) اصراری بر تداوم دشمنی با آمریکا نداشته‌اند و اگر برای معظم‌له، یقین پیدا می‌شد که آن سیاست به خیر و صلاح نظام نمی‌بوده، خواهان ادامه آن نمی‌شدند. یقینا آخرین‌بار آن هم نخواهد بود که آقای هاشمی دارند از امام (ره) کمک می‌گیرند برای رهایی کشور از آنچه به‌زعم ایشان، دشمنی با آمریکاست. در مقابل مخالفان تنش‌زدایی با آمریکا هم ایشان را متهم می‌کنند که این گونه نبوده و امام (ره) با تنش‌زدایی و برقراری رابطه با ایالات متحده، موافق نبوده‌اند.

من مطمئن نیستم که این کمک‌ گرفتن از امام (ره) درخصوص اثبات یا نفی موضوعی، خیلی شیوه اصولی و درستی باشد.

حتی معتقدم این شیوه با راه و رسم خود امام (ره) هم خیلی سازگاری ندارد. ممکن است امام (ره) در اواخر عمر و بعد از جنگ، آن گونه که آقای هاشمی می‌گویند، موافق آمریکاستیزی دیگر نمی‌بوده‌اند. ممکن هم هست که عکس آن باشد و ایشان تا پایان حیات، با همه وجود، خواهان تداوم دشمنی با آمریکا بوده‌اند. اما آیا چون امام (ره) درخصوص یک مسأله عرفی سیاسی، ۳۰سال پیش یک نظری داشته‌اند اما امروز بعد از گذشتن ۳۰سال و تغییر شرایط آن روز، همچنان باید آن نظر را ملاک خودمان قرار دهیم؟
همان طور که گفته شد یقینا خود امام (ره) نخستین کسی هستند که با این رویکرد مخالفت خواهند کرد. اساسا اگر خود امام (ره) امروز که ما در سال ۹۲ هستیم در قید حیات می‌بودند - با درنظرگرفتن مصالح، منافع و مقتضیات کشور- آیا همچنان روی تداوم آمریکاستیزی اصرار می‌ورزیدند؟ شیوه امام همواره آن بود که مصالح و مقتضیات را در‌‌ همان زمان در نظر می‌گرفتند. به‌عنوان مثال ایشان روزی که متوجه شدند و به این نقطه رسیدند که تداوم جنگ با عراق و اصرار بر پیروزی در جنگ، خلاف مصالح و منافع کشور است، با وجود همه تلخی‌هایی که اتخاذ آن تصمیم برای ایشان داشت، قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتند.
جناب آقای هاشمی، این چه روشی است که بگردیم در لا‌به‌لای هزاران جمله و فراز از امام (ره) که ببینیم ایشان در مورد فلان مسأله سیاسی و عرفی، چه نظری ‌داشته‌اند؟ حضرتعالی که یک عمر با امام (ره) بودید، بهتر از بنده حقیر می‌دانید که امام عنداللزوم حسب‌شرایط به‌وجود آمده و اقتضائات زمان، نظرشان تغییر پیدا می‌کرد.

من فقط چند مورد را که امام (ره) به‌واسطه اقتضائات و شرایط زمان نظرشان را تغییر دادند ذکر می‌کنم. پیرامون دخالت روحانیون در کار حکومت (که در ابتدا ایشان اصلا موافق نبودند و فقط معتقد بودند که روحانیون در امر قضا مسوولیت داشته باشند اما بعدا نظرشان را تغییر دادند). درخصوص پذیرش مسوولیت اجرایی از جانب روحانیون، پیرامون اقامت در تهران یا رفتن به قم و در مورد چهره‌ها و شخصیت‌ها که مثال‌ها خیلی زیاد‌تر هم می‌شود. اما همه حرف من آن است که این شیوه در بلندمدت به نفع مملکت و نظام نیست چرا که سبب می‌شود به‌جای آنکه به شیوه خود امام (ره) عمل کنیم و خود بیندیشیم که خیر و صلاح مملکت و اقتضائات کشور چه چیزی را می‌طلبد، بگردیم و ببینیم که امام (ره) ۳۰سال پیش چه ‌گفته‌اند و چه نظری ‌داشته‌اند. من جسارتا پیشنهاد می‌کنم به‌جای تمسک به این شیوه، از سلوک خود امام (ره) استفاده کرده و ببینیم که عقل و خرد نخبگان و صاحبنظران ما به‌اضافه مقتضیات روز، چه‌چیزی را تجویز می‌کنند. بماند این نکته بدیهی که اگر مسایل امروزمان را حکما خواسته باشیم با سیره امام (ره) چاره‌جویی کنیم، در آن صورت تکلیف مسایلی که مشارالیه هیچ نظری در مورد آن‌ها نداشته‌اند چه می‌شود؟

تشکیل چهار کارگروه برای شناسایی خانوار‌ها در فاز دوم هدفمندی

در ابهام در سرنوشت یارانه پولداران، روزنامه ابتکار خبر داده که دولت مخالف است، ‌مجلس موافق است. این روزنامه نوشته: در حالی که معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور از مخالفت دولت با پیشنهاد نمایندگان برای حذف یارانه نقدی ۳ دهک درآمدی بالای جامعه سخن گفته و اطلاعات مندرج در بانک اطلاعات خانوارهای ایرانی را غیر قابل استناد دانسته است برخی نمایندگان مجلس از جمله احمد توکلی همچنان از ناعادلانه بودن روش کنونی اجرای قانون هدفمندی یارانه و آمادگی مجلس برای تصویب حذف یارانه نقدی دهک‌های پردرآمد در قالب اصلاحیه قانون بودجه سال ۱۳۹۲ سخن می‌گویند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی روش فعلی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را «ناعادلانه» دانست. احمد توکلی در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران افزود: در این طرح به فقیر و غنی به صورت یکسان یارانه پرداخت می‌کنیم که این بی‌عدالتی است.

وی اظهار داشت: بی‌عدالتی دیگر این است که چون منابع کافی نداریم بخشی از پولی که قرار است به مردم پرداخت شود، از طریق دولت و شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی تحمیل می‌شود. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این فرایند بانک مرکزی باید اسکناس چاپ کند و در چنین شرایطی، وقتی پول زیاد شد، نقدینگی افزایش یافته و تورم ایجاد می‌شود که این تورم به دهک‌های پایین فشار می‌آورد و فشارش به دهک‌های بالا کمتر از متوسط است.

توکلی گفت: این روند باعث ایجاد اختلال در اقتصاد می‌شود و تورم ایجاد می‌کند که باعث تشدید رکود می‌شود؛ در واقع، در این فرایند ما با دست خودمان در باتلاق رکود تورمی فرو می‌رویم. وی افزود: برخی می‌گویند شناسایی دهک‌ها مقدور نیست. البته دولت یازدهم این موضوع را بیان نکرده است بلکه دولت قبلی اعلام کرده بود که شناسایی دهک‌ها مقدور نیست. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از صدر اسلام تاکنون مسلمانان به اهلش زکات و خمس می‌دادند. بنابراین شناخت مستحق مقدور بوده که خداوند این احکام را در نظر گرفته است.

وی یادآور شد: امروز گردش مالی تمامی صاحبان حساب بانکی در بانک مرکزی موجود است، مؤدیان مالیاتی هم مشخص است به چه میزان مالیات پرداخت می‌کنند، مالکان خودروهای لوکس نیز مشخص هستند؛ در نتیجه از این ملاک‌ها می‌توان برای شناسایی بهره برد. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: هدفمندی به معنی غیرسرانه و غیربرابر است اما کاری که ما امروز انجام می‌دهیم دارای بی‌عدالتی‌های یاد شده است. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه واکنش مجلس به پیشنهاد حذف سه دهک بالای جامعه از دریافت یارانه نقدی چه خواهد بود؟ گفت: به نظرم مجلس با این موضوع موافقت می‌کند.

توکلی در پاسخ به این ‌که آیا با دولت جلسه‌ای درباره پیشنهاد حذف سه دهک درآمدی بالای جامعه از پرداخت یارانه نقدی، برگزار خواهید کرد، اظهار داشت: دولت پیش از این اعلام کرده که به انجام این اقدام تمایل دارد و اگر لازم باشد برای تعامل با دولت، جلسه برگزار خواهیم کرد.

این در حالی است که عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: جلسه فوق‌العاده کمیسیون بودجه برگزار شد و محمدباقر نوبخت در این جلسه با پیشنهاد برخی نمایندگان برای حذف ۳دهک از یارانه‌بگیران اعلام مخالفت کرد. غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به جلسه عصر روز شنبه کمیسیون متبوعش اظهار داشت: اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به منظور بررسی لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۹۲ کل کشور نشست فوق‌العاده تشکیل دادند و تبصره ۲ ماده واحده این لایحه را بررسی کردند.

همچنین‌ جعفر قادری عضو دیگر کمیسیون بودجه در گفت‌وگوی دیگری از بررسی اجمالی پیشنهاد نمایندگان مبنی بر حذف ۳دهک بالای یارانه‌بگیران، در نشست کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت که در این جلسه بحث‌هایی مطرح شد و محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور اعلام کرد که دولت مخالف تصویب چنین پیشنهادی است. وی افزود: در این جلسه فقط بحث‌های اجمالی درباره این پیشنهاد نمایندگان صورت گرفت و بحث‌های تفصیلیتر به جلسات آینده کمیسیون موکول شد.

در همین رابطه معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: چهار کارگروه در دولت تشکیل شده که نقش آن‌ها شناسایی دقیق خانوار‌ها برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها است. محمدباقر نوبخت که در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی حضور داشت، افزود: به طور قطع در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تغییراتی خواهیم داشت اما نباید شتابزده عمل کنیم بلکه با جمع آوری اطلاعات کامل همه ابعاد و تأثیرات اجتماعی آن را با توجه به اینکه یارانه‌ها از نوزاد تازه متولد شده تا افراد کهنسال را در بر می‌گیرد، بررسی و سپس تصمیم گیری کنیم. وی همچنین گفت: درباره افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی نیز کارگروه تلفیقی پیگیر جمع آوری اطلاعات و تأثیرات اقتصادی حاصل از این افزایش است.

سخنگوی دولت افزود: هم اکنون آمارهای بانک مرکزی از تورم بیش از ۴۰ درصدی حکایت دارد، بنا براین می‌طلبد در تصمیم گیری‌های کلان اقتصادی دقت نظر را بالا و نگاه‌ها را عمیق کنیم.

این در حالی است که محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی «چرایی حذف مرفهان از دریافت یارانه‌» را در تهران امروز مورد بررسی قرار داده و نوشته: حذف قشر مرفه از لیست یارانه‌بگیران با جلساتی که بین مجلسیان و دولت انجام شده شکل جدی‌تری به خود گرفته‌است. اما مسائل و مشکلاتی که موجب اتخاذ چنین تصمیمی شده یک بحث است و ابزاری که دولت و مجلس در دست دارند تا این تصمیم اجرایی شود بحثی مجزا می‌طلبد. اتفاقا بر سر حذف قشر مرفه از دریافت یارانه نقدی آنچنان چالشی وجود ندارد و بسیاری از نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی در این تصمیم هم‌مسیرند. چالش و مسأله محوری‌تر اما ابزارهای موجود برای عملی کردن چنین تصمیمی ‌است. البته در روزهای گذشته پیشنهادهایی از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شده‌ است که یکی از آن‌ها استفاده از ابزار مالیاتی برای شناسایی قشر مرفه یارانه‌بگیر است.

همان طور که پیش از این هم گفته شده دریافت یا عدم دریافت یارانه نقدی در زندگی معیشتی افراد مرفه هیچ تغییری ایجاد نمی‌کند اما برای پرداخت‌کننده آنکه دولت باشد فشار مالی سنگینی به بار می‌آورد. همین موضوع هم بود که به نوعی دولت را مجاب کرد که سه دهک را از دریافت یارانه نقدی حذف کند. اگر به خاطر داشته باشیم، وزیر اقتصاد چندی پیش از کسری یک هزار میلیارد تومانی دولت برای پرداخت یارانه‌های نقدی سخن به میان آورده بود که همین موضوع نشان‌دهنده عمیق بودن مشکل دولت از لحاظ تامین منابع مالی برای پرداخت یارانه‌های نقدی ‌است. مسلما در چنین شرایطی باید تغییراتی در پرداخت یارانه‌های نقدی و همچنین اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به وجود بیاید تا بتوان بر مشکلات آینده فائق آمد.

از سوی دیگر به هر حال دولت یازدهم تاکنون به سه دهک مرفه هم یارانه پرداخت کرده و رقمی که پرداخت شده قطعا می‌توانست در بخش تولید، صنعت و عمران هزینه شود و عموم مردم از آن نفع ببرند. نه اینکه یارانه‌ای به مرفهین پرداخت شود که خودشان هم تاثیر آن را در زندگی‌شان حس نکنند. نباید فراموش کرد که پیش از آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هم صحبت بر سر این بود که ۵۰ درصد از منابع حاصله افزایش قیمت حامل‌های انرژی صرف یارانه نقدی شود، ۳۰ درصد صرف حوزه تولید و صنعت شود، ۲۰ درصد هم به حوزه عمران هدایت شود. بنابراین دولت محق بود که برای آن ۵۰ درصد یارانه نقدی تصمیم بگیرد و مشخص کند که چه مقدار یارانه باید به چه تعداد از خانوارهای کشور پرداخت شود. دولت دهم تصمیم بر این گرفت که به تمام اقشار کشور یارانه پرداخت کند. همین موضوع موجب شد که حوزه‌ تولید و عمران کشور مغفول بماند. بنابراین دولت یازدهم می‌تواند در همین چهارچوب برای دهک‌هایی که یارانه نقدی می‌گیرند تعیین تکلیف و برخی اقشار را از لیست یارانه بگیران حذف کند و برای این امر منع قانونی وجود ندارد.

رسالت نیز از تشکیل چهار کارگروه برای شناسایی خانوار‌ها در فاز دوم هدفمندی خبر داده و نوشته: معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: چهار کارگروه دردولت تشکیل شده که نقش آن‌ها شناسایی دقیق خانوار‌ها برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها است. محمدباقر نوبخت که در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی حضورداشت، افزود: به طور قطع درمرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تغییراتی خواهیم داشت اما نباید شتابزده عمل کنیم بلکه با جمع آوری اطلاعات کامل همه ابعاد وتأثیرات اجتماعی آن را با توجه به اینکه یارانه‌ها از نوزاد تازه متولد شده تا افراد کهنسال را دربرمی‌گیرد، بررسی وسپس تصمیم گیری کنیم. وی همچنین گفت: درباره افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی نیز کارگروه تلفیقی پیگیر جمع‌آوری اطلاعات و تأثیرات اقتصادی حاصل ازاین افزایش است. سخنگوی دولت افزود: هم اکنون آمارهای بانک مرکزی از تورم بیش از۴۰ درصدی حکایت دارد، بنا‌براین می‌طلبد در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی دقت نظر را بالا برده و نگاه‌ها را عمیق کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۴
انتشار یافته: ۲۰
مجلس حق نداره كسي را از دريافت يارانه محروم كنه دولت اگر توانش را داره پرداخت كنه واگر توانش را نداره شهامت داشته باشه وهمه را قطع كنه چنانچه دولت دهم شهامت بخرج داد واجرا كرد اين دولت هم شهامت يخرج بدهد وقطع كند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
امیر جان اون اسمش شهامت نبود
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
واقا حرف درستی زدیدیارانه راقطع کنید ولی هزینه های حاملهای انرژی را به همان نسبت کاهش دهیدوهزینه لطف بفرمایید یارانه را قطع کنید واینقدر مرا خون به دل نکنید
سید حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
اتفاقا هدفمند کردن پرداخت یارانه ها برای کمک به قشر آسیب پذیر جامعه اصلی جامعه بوده و هست و اگر قرار باشه که همه دریافت کنن که دیگه با قبلا فرقی نداره و هدفمندی اتفاق نیوفتاده!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
دولت دهم از جیب خودش خرج نکرد که با شهامت باشه. از پروژه های عمرانی کشور زده وحالا همه مردم طلب کار هستند و پروژه ها هم خوابیده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
به نظر من دولت شجاعت داشته باشه و مبلغ یارانه رو به اندازه توان واقعی خودش پرداخت کنه؛ مرفهین اگر خودشون نخوان یارانه بگیرن حرفی نیست اما اگر به زور بخواهیم به اونها یارانه ندیم کار خوبی نیست. ضمن این که اونایی که فرار مالیاتی می کنن پس یارانه هم می گیرن!
سخن آقای زیبا کلام مستدل ، منطقی و با خرد سازگار است و مبتنی بر عقل شرعی نیز است.
دلیل قطع یارانه بخشی از مردم را اجرای عدالت عنوان می کنند. لطفا به سوال زیر جواب دهید:
اگر اعتقاد داریم نفت سرمایه ملی است و تعلق به تمام ایرانیان دارد، با چه مجوز شرعی و قانونی، حق آحادی از ملت را که در سایه تلاش و پشتکار به تمکن مالی مناسبی رسیده اند را در قیاس با فردی که بدلایل غیر موجه از فرصتهای مساوی با دیگران استفاده نکرده است، حذف نمائید. دو برداری را که یکی با تلاش فردی اکنون درجات عالی تحصیلی را گذرانده و در رشته ای متخصص است و دیگری با حداقل سواد و حداقل دستمزد روزگار می گذراند.
دولت بجای پول نقد کارت خرید کالا بدهد .
زمانی که دهک ها را برای اختصاص یارانه تعیین می کردند بنده (کارمند ) دهک ششم قرار گرفتم اون موقع خونه نداشتم فقط یه ماشین پراید داشتم و تو تهران مستاجر بودم ؛ ولی شوهر خواهرم که سرمایه اش شاید پنج برابر من بود تو دهک اول قرار گرفت (یعنی خیلی ضعیف تر از من )؛ بنده فکر می کنم دولت هر اقدامی مفیدی رو در زمینه یارانه ها بخواهد انجام بده پیش شرط آن شناسایی وضعیت اقتصادی خانوارهاست ولی با این زیر ساخت هایی که ما داریم این کار عملی نیست ( مثلاً کدام نهادی می تواند تعداد املاک منو تو کل کشور استخراج و ارائه کند ؟)
سهم نفت یکسان باید تقسیم شود .از افراد پولدار بادرآمدبالااگرمیتوانید مالیات متناسب بادرآمد اخذ کنید.وگرنه قطع کردن یارانه اثری برزندگی آنها ندارد
یه موضوع رو هیچ کس توجه نمی کنه اونم اینه که این پول سهم همه مردم هستش.
اگه کسی پول داره خوب از بستر همین مملکت بوده و مالیاتش رو هم باید می داده، این یارانه حق همه ایرانیاست یا همه بگیرن یا هیچ کس، خیلی سادست
با سلام
کاملا با نظر امیر موافقم. امروز می خوان با این ترفند یارانه یه عده رو حذف کنن فردا مال یه عده دیگه . این که نشد ، تازه اش هم بر اساس اون امار های چند سال پیش . حداقل بیاین یه امار گیری صحیح انجام بدید
شیوه شناسایی خیلی مبنا ندارد مثلا کسی که پس انداز بالایی دارد ممکن است پول برای خرید خانه،جهاز،خرید خویرو و حتی سرمایه گذاری برای دریافت حقوق بدلیل بیکاری و یا حتی ارث و یا پول فروش خانه باشد و یک مورد هم شاید درآمد بالا باشد از این مثالها قراوان است.
دولت قبلی نتوانست مرفه ها را شناسائی کند بنابراین اسانترین روش یعنی پرداخت یارانه به همه را انتخاب کرد.حالاهم باید به دقت عمل کرد مثلا حقوق بنده وهمسرم جمعا نزدیک دو میلیون سیصد میباشد ولی حدودیک میلیون قسط بانک ومتفرقه داریم و ماهیانه حدود یک ونیم میلیون هزینه تحصیل فرزندم را در خارج ازکشورپرداخت میکنیم حال باتوجه به اینکه اگراضافه کار نکنیم برای زندگی روزمره نیز معطلیم ایا صرفا با درنظر گرفتن حقوق ماهانه باید یارانه ما قطع شود؟
تشخیص دهک ها بسیار مشکل است. افرادی با شغل آزاد درآمد روزانه آنها از در آمد سال کارمند قرار گرفته در دهک بالای در آمدی بیشتر است ولی بدلیل عدم اطلاعات کافی در دهک های پایین درآمدی قرار دارد.
امروز در سه دهک بالای درآمدی هیچ کارمند دولتی قرار نمی گیرد
اگر روش دريافت ماليات از مرفهين وتاجران را اصلاح كنند احتياجي به اين كارها نيست در اين مملكت تنها قشري كه ماليات خود را به موقع ودقيق پرداخت مي كند كارمندان دولت هستند بقيه از زي پرداخت ماليات در مي روند
نظر آقای توکلی در مجلس کاملا" منطقی و قابل اجراست.واقعا" دلیلی نمی توان برای این کار پیدا کرد که قشر مرفه جامعه یارانه ماهانه دریافت کند و شاید اصلا" متوجه واریز این پول به حسابش نشود و کارگر یا سرپرست خانواده ایی که بیکار است هم باید یک ماه چشم انتطار باشد تا یارانه به حسابش شود!! کجای این کار عدالت است ؟
بنظرم کل یارانه باید قطع شود شریط اقتصادی جنگ اقتصادی است وباید دولت این جنگ را مدیریت کند. از طرفی گرفتن یارانه برای خانواده های پر جمیت باعث بیکاری شده است خصوصا در روستاها
نتيجه 40 سال حمايت از توليد خودرو به كجا انجاميد !!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار