بازدید 4579
حضور ورزشكاران ايراني در شبكه هاي اجتماعي بايد ضابطه مند شود

قلعه نويي و مشكل حضوربازيكنان استقلال در شبكه هاي اجتماعي

کد خبر: ۳۴۸۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۰ 01 October 2013
  به نظر نمي رسد امير قلعه نويي فيس بوك باز باشد، اما احتمالا پسرش هوتن او را در جريان فعاليت هاي فيس بوكي بازيكنان استقلال مي گذارد.
 
او پس از شكست تيمش برابر اف سي سئول كره جنوبي و در نخستين جلسه تمرين در تهران از بازيكنان انتقاد كرد و گفت: خبرش را دارم كه شبها در فيس بوك هستيد و مرتب عكس هاي جديد ازخودتان مي گذاريد. ازامروز ديگر فيس بوك تعطيل. كسي حق ندارد سراغ اين طور كارها برود و به جاي آن روي بازي برگشت با اف سي سئول تمركز كنيد. چهارشنبه مسابقه به اين مهمي داريم اما فكرتان جاي ديگر است.

در شرايطي كه الفباي استفاده از شبكه هاي اجتماعي در ايران تعريف نشده و وزير امور خارجه ايران هم بايد براي صفحه خود در فيس بوك خيلي ها را توجيه كند، نبايد انتظار استفاده ضابطه مند از شبكه هاي اجتماعي در ميان بازيكنان فوتبال را داشت.
دردسرهاي فيس بوك و توييتر منحصر به باشگاه استقلال و بازيكنان اين تيم نيست. در همه دنيا چهره هاي مشهور با اين شبكه ها مشكلاتي دارند.

** دردسرهاي فيس بوك و توئيتر براي ورزشكاران
اين روزها حضور بازيكنان فوتبال در شبكه هاي اجتماعي در سراسر دنيا نه تنها يك امر پذيرفته شده است بلكه از واجبات و وظايف آنها هم به حساب مي آيد تا جايي كه دست اندركاران ليگ برترانگليس براي رونق فوتبال زنان ازآنها خواسته اند درفيس بوك و توييتر فعال شوند تا توجهات را به سمت فوتبال زنان اين كشور جلب كنند.
دست اندركاران ليگ برتر جزيره در مورد مردان هم گفته اند كه استفاده از اين شبكه ها براي بازيكنان حكم وظيفه را دارد . مطالبي كه بازيكنان روي صفحات اجتماعي خود مي گذارند يكي از منابع مهم خبري خبرنگاران است . آنها با اين صفحات هم تعداد طرفدارانشان را محك مي زنند و هم بايد جوابگوي حرف هايشان باشند.

اتحاديه فوتبال انگليس چندي پيش رايان بابل بازيكن ليورپول را به خاطر مطالب انتقادي كه از داور هوارد وب در صفحه توييتر خود نوشته بود به پرداخت ۱۰ هزار پوند جريمه محكوم كرد.
اين مساله فقط گريبان فوتبال را نگرفته است بلكه كوين پيترسن بازيكن كريكت هم به خاطر استفاده نامناسب از توييتر در ديدار انگليس و ولز به مبلغي كه فاش نشد ، جريمه شد.
براي جلوگيري از پيامدهاي منفي استفاده ازاين شبكه ها، در آمريكا، ليگ فوتبال آمريكايي قانوني را وضع كرده كه به موجب آن بازيكنان حق ندارند ۹۰ دقيقه قبل از هر بازي از توييتر استفاده كنند.اين ممنوعيت تا زماني كه بازي انجام و نشست خبري آن برگزار شود، ادامه خواهد داشت. بازيكناني كه از اين قانون تخطي كنند ۲۵ هزار دلار جريمه مي شوند.
اتحاديه ملي بسكتبال آمريكا(NBA) هم استفاده از تلفن همراه و ساير وسايل ارتباطي اعم از شبكه هاي اجتماعي را از ۴۵ دقيقه قبل از هر مسابقه تا زماني كه مصاحبه مطبوعاتي پس از بازي انجام شود، ممنوع كرده است.
پس از آن سازمان ليگ برتر انگليس هم به صرافت افتاد كه به بازيكنان فوتبال اين كشور درباره چگونگي استفاده از اين شبكه ها آموزش دهد.
اين سازمان راهنمايي را تدوين كرد و طي آن نحوه استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي و حد و حدود آن را به بازيكنان گوشزد كرد.
توصيه‌هايي در باره تاييد برخي نشان‌هاي تجاري، كالاها و خدمات و نيز هشدار به بازيكنان درباره فاش نكردن اطلاعات مربوط به هم‌ تيمي‌ها از جمله موارد مهم اين راهنماست.
دراين راهنما آمده است: مطالبي كه در شبكه هاي اجتماعي منتشر مي شود بايد عام باشد. هر گونه اظهارنظر نامناسب و يا مطالبي كه به بازي ها خدشه وارد كند و يا حاوي تهديد،دشنام واهانت باشد ، خارج از انضباط ورزشي است.
اظهارنظر هاي شخصي و يا مطالبي كه مي تواند پرخاشگرانه تعبير شود ، يا با زباني سخيف بيان شود و يا اينكه مستقيم و يا غيرمستقيم نسبت به ديگران تهديد آميز باشد، نامناسب خواهد بود
رقيبان بايد دربازي ها حداكثر منافع خود را در نظر بگيرند و در اين راه استفاده از سايت هاي اجتماعي بايد آگاهانه صورت گيرد
ريچارد اسكودامور مدير اجرايي ليگ برتر مي‌گويد : « استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي يك انجام وظيفه از سوي بازيكنان است كه اجازه مي‌دهد هواداران به آنها نزديك‌ تر شوند ولي به طور حتم اين كارهمچون نامه نوشتن و يا صحبت كردن با ديگران نيست. برخي از باشگاه‌هاي بزرگ فوتبال درانگليس قوانين ويژه خود را دراين زمينه دارندولي برخي تيم‌ها خواهان مشاوره‌ و راهنمايي ‌هاي بيشتر براي ارائه به بازيكنانشان شده‌اند.راهنماي ليگ برتر شامل برخوردهاي انضباطي اتحاديه فوتبال انگليس عليه اظهارنظر‌هاي نامناسب نسبت به بازيكنان در شبكه‌هاي اجتماعي هم مي‌شود. اين نحوه ارتباط برقراركردن با عموم جامعه براي بازيكنان انساني‌ترومستقيم‌ترازساير روش‌هاست. گاهي اوقات برخي اظهارنظر‌ها خشونت‌آميز است ولي به‌طور عموم اينترنت؛ چت‌روم‌هاي آنلاين و روشي كه مردم براي ارتباط از اين طريق به‌كار مي‌گيرند، سالم هستند.»
 
** دردسر حاميان مالي و مربيان تيم ها
درشرايطي كه بازيكنان مشهور و موفق ، حاميان مالي خاص خود را دارند، استفاده آنها از اين شبكه ها مي تواند به سيستم مالي رقابت ها و ليگ ها صدمه بزند.
در بازي هاي المپيك ، ورزشكاران از درج نام و مارك تجاري حاميان مالي خود در صفحه هاي اجتماعي شان ممنوع شدند و مخالفت هايشان هم به جايي نرسيد چون كميته بين المللي المپيك آن را مانع گردش مالي بازي هاي المپيك لندن و مخل كار اسپانسر هاي اين بازي ها مي دانست.
علاوه بر اين، صفحات اجتماعي به منزله تريبون ورزشكاران هستند. آنها از اين طريق با هزاران و ميليونها هوادار خود حرف مي زنند و گاهي اين حرف ها براي مربيانشان دردسرساز است.
گاهي اوقات قرار نيست تركيب تيم ها در ديدارهاي آتي مشخص شود ولي با يك جمله بازيكنان همه چيز به هم مي ريزد.
يكي ازبازيكنان انگليس كه به تازگي از مصدوميت رها شده بود قرار بود در تركيب تيم قرار گيرد ولي تيم مقابل تا دقايق آخر درجريان آن قرار نگيرد ، با اين حال اين بازيكن در صفحه توييتر خود به هوادارانش مژده داد كه فردا بازي خواهد كرد و اين جمله خشم مربي او را برانگيخت.
** سوءاستفاده از نام بازيكنان و چهره هاي مشهور
يكي از پيامدهاي ضابطه نداشتن شبكه هاي اجتماعي ، سوء استفاده هايي است كه از نام چهره هاي مشهورمي شود تا جايي كه شماري از آنها بارها اعلام كرده اند در شبكه هاي اجتماعي هيچ صفحه و حسابي ندارند.
يكي ازفوتبالي هايي كه گلايه از اين موضوع دارد سيد مهدي رحمتي دروازه بان استقلال است. او پس ازهشدار اميرقلعه نويي گفت گرچه استفاده از اين شبكه ها چيز بدي نيست ولي او هيچ صفحه اي در اين شبكه ها ندارد و فقط عده اي با نام او صفحاتي را باز كرده اند.
ادامه اين وضعيت در فوتبال ايران غير از سرگرداني و حيراني نتيجه اي ندارد. حرف قلعه نويي بحق است ولي اعمال ضابطه براي شبكه هاي اجتماعي مقامي بالاتر از سرمربي تيم استقلال را مي طلبد. شايد نسخه اي كه ليگ برتر انگليس ، بسكتبال و فوتبال آمريكا نوشته اند با كمي دست كاري در ايران هم قابل اجرا باشد.

منبع: ایرنا
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار