بازدید 18008
۴
مرور روزنامه‌های صبح نهم مهرماه:

انگشتر عقیق آلن‌ایر اعتماد می‌آورد یا نه؟

روزنامه‌ها تیترهای متفاوتی از ماجرای ایران و آمریکا زده‌اند. کیهان از قول جان کری نوشته، «لغو تحریم‌های ایران را بررسی هم نمی‌کنیم» و شرق ‌از قول همین جان کری نوشته: «حتی زود‌تر از ۶ ماه می‌توان با ایران به توافق رسید».
کد خبر: ۳۴۸۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳ 01 October 2013
انگشتر عقیق آلن ایر اعتماد می آورد یا نه؟
رسانه‌های داخلی همچنان مانند افکار عمومی، پیگیر ماجرای رابطه ایران و آمریکا و رویدادهای رخ داده در نیویورک هستند و اظهارنظر سیاسیون و طرف‌های آمریکایی، صفحات نخست روزنامه‌های صبح کشور را تسخیر کرده است.

به گزارش «تابناک»، یکی دو روز پس از بازگشت رئیس جمهور از نیویورک و در پی دستور ایشان مبنی بر بررسی ایجاد خط پروازی میان ایران و آمریکا، سخنان جان کری در یک مصاحبه تلویزیونی و گفت‌وگوی جالب ظریف در یک تاک شوی آمریکایی، تیترهای متفاوتی را در صفحه نخست روزنامه‌ها رقم زد. در حالی که آرمان از اقبال ۷۵ درصدی مردم آمریکا به مذاکره با ایران خبر داده و در جای دیگری از دستور روحانی مبنی بر بررسی خط پروازی میان ایران و آمریکا نوشته است، کیهان به نقل از جان کری تیتر «لغو تحریم‌های ایران را بررسی هم نمی‌کنیم» برگزیده است، حال آن که در شماره امروز شرق و در بخشی از صفحه نخست به نقل از جان کری این تیتر نوشته شده که «حتی زود‌تر از ۶ ماه می‌توان با ایران به توافق رسید».

کیهان در سرمقاله امروز خود به قلم حسام الدین برومند به رسانه‌های داخلی تاخته و همه آنهایی را که از رویدادهای چند روز اخیر خوشحال شده‌اند، متهم کرده که به نام مردم نان می‌خورند.

بخشی از سرمقاله امروز کیهان، مشخصا حمله به روزنامه شرق است که در شماره روز گذشته خود با آلن‌ایر مصاحبه کرده و می‌نویسد: «عجیب است که فلان روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی با آلن‌ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه به گفت‌وگو می‌نشیند و از قول او تیتر می‌زند؛ «خواستار لغو تحریم‌ها هستیم» و این تیتر را با چاشنی عکسی از او و با حالتی به اصطلاح محجوب و دلسوزانه بر صفحه اول خود می‌نشاند! عکسی که سخنگوی فارسی زبان وزارت‌خارجه آمریکا انگشتر عقیق نیز به دست دارد.
 
آیا فارسی صحبت کردن و انگشتری که نماد خاصی در فرهنگ ایرانی است، تضمینی برای اعتماد به کسانی است که تحریم‌های وحشیانه را علیه ملت ایران تصویب کردند؟».

برومند همچنین در ادامه سرمقاله‌اش به مسأله وضعیت اقتصادی اشاره می‌کند و این باور را که رابطه با آمریکا موجب بهبود وضعیت اقتصادی می‌شود، نادرست دانسته و می‌نویسد: «محور دیگری که برخی رسانه‌های داخلی مدعی اصلاح‌طلبی دنبال می‌کنند، گره زدن حل مشکلات اقتصادی به موضوع برقراری رابطه با آمریکاست‌ و این ماجرا هم به گونه‌ای یکسویه بازتاب داده می‌شود. آنچنان که جهت‌دار تیتر می‌زنند؛ «پیشروی در نیویورک، عقب‌نشینی استانبول» و این در حالی است که حل مشکلات اقتصادی و بخصوص راه مقابله با تحریم‌ها، باید مبتنی بر «پیشرفت اقتصادی درون‌زا» و «اقتصاد مقاومتی» باشد، نه تصور مذاکره با کشوری که خود در بحران اقتصادی به سر می‌برد‌». جالب اینجاست که اندکی پایین‌تر در ستون «کیهان و خوانندگان» هم پیامی با همین مضمون درج شده که «اینکه حل مشکل اقتصادی کشور را به مسأله رابطه با آمریکا گره بزنند، کار بسیار اشتباهی است. از این طریق نه تنها مشکلات اقتصادی مردم حل نخواهد شد بلکه سخت‌تر نیز می‌شود. راه‌حل‌‌ همان راه‌حلی است که رهبر معظم انقلاب تحت عنوان اقتصاد مقاومتی بیان فرموده‌اند و از دولت‌ها می‌خواهند کشور را از داخل قوی بکنند و دل به بیرون از کشور نبندند / شجاع از بوکان».

رسالت هم که تصویر یک خود را به دکتر محمد جواد ظریف اختصاص داده، در سرمقاله خود به سخنان جان کری واکنش نشان داده است. حنیف غفاری در «بیدار شوید آقای کری» می‌نویسد: «کلیت اظهارات جان کری از چند جهت قابل بررسی است. نخستین مسأله به «صلاحیت اظهار نظر آمریکا در خصوص برنامه هسته‌ای ایران» باز‌می‌گردد. چنانچه تا کنون بار‌ها اشاره شده است کاخ سفید به جهت تولید و استفاده از سلاح‌های میکروبی و شیمیایی (در فلوجه عراق) و حتی استفاده از بمب هسته‌ای در هیروشیما و ناکازاکی اصلی‌ترین مولد و مروج تروریسم هسته‌ای در نظام بین الملل محسوب می‌شود. در چنین شرایطی اساسا دولت آمریکا و وزیر امور خارجه این کشور صلاحیت اظهار نظر در خصوص مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای ایران را ندارند.

نکته دیگری که در این خصوص به نظر می‌رسد، لحن جان کری در قبال ایران است. کری همه چیز را منوط به شفاف سازی و صداقت جمهوری اسلامی ایران کرده است. عوض شدن جای «شاکی» و «متهم» در سخنان کری بسی مضحکانه به نظر می‌رسد!
گویا آقای جان کری فراموش کرده است که طرح ادعاهای کاذب و مطالعات ادعایی و غیر حقوقی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران دستپخت وی و سران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا بوده است! از سوی دیگر، تعیین فاصله زمانی ۳ تا ۶ ماهه از سوی رئیس جمهور محترم کشورمان در خصوص حل و فصل پرونده هسته‌ای سوء تفاهم کودکانه‌ای را در ذهن جان کری به وجود آورده است‌».

سید محمد خاتمی هم از چهره‌های امروز روزنامه‌ها بود که تصویرش به تصویر یک برخی از روزنامه‌ها تبدیل شده بود. ابتکار در مطلب‌ صفحه نخست خود با نام «پاسخ صریح خاتمی به اتهامات چند سال گذشته» می‌نویسد: «رئیس دولت اصلاحات که در هشت سال ریاست جمهوری خلف خود؛ محمود احمدی‌نژاد هم از سوی برخی از مسئولان دولتی و هم برخی رسانه‌ها در موارد بسیاری متهم شده بود، برای اولین بار به صورت صریح به اتهامات مطرح شده پاسخ داد. ملاقات با «جورج سوروس» و دریافت پول از کشورهای غربی و عربی از جمله این اتهامات بود. جورج سوروس تاجر و فعال سیاسی آمریکایی و رئیس هیات مدیره بنیاد سوروس و مؤسسه جامعه باز است که از سوی مدیر مسئول کیهان همواره با عنوان یکی «از رهبران و نظریه پردازان کودتای مخملی» توصیف شده است که سید محمد خاتمی در ارتباط با وی قصد داشته است از تجربیات او در زمینه کودتای مخملی استفاده کرده و در کشور، تغییرات مورد نظر خود را اعمال کند. در همه سال‌های گذشته اگرچه رئیس جمهور اسبق بابت این اتهامات از تریبون‌ها و رسانه‌های رسمی نظام گلایه کرده است، اما هیچ‌گاه به آن‌ها به صورت رسمی پاسخی نداده بود. اکنون اما به نظر می‌رسد که سید محمد خاتمی زمان را برای پاسخگویی مناسب دیده است‌».

در این گزارش به بخش‌های گوناگون سخنان خاتمی اشاره کرده که در بخشی می‌خوانیم: «رئیس دولت اصلاحات با بیان این که‌ «از جمله شعارهایی که آقای دکتر روحانی داده و کارهایی که شده، همین فضای باز و نقد و آزادی است»، اظهار کرد: البته نقد با تخریب متفاوت است. اگر جلوی جریانات تخریبی گرفته نشود، مثل زمان اصلاحات می‌شود که اوایل این طور بود و بالاخره منجر به ترور شد. وی ادامه داد: این جریان خشونت‌گرای بی‌منطق نقد نمی‌کند، تخریب می‌کند. این جریان در موقعیتی که رئیس‌جمهور رفته و از ملت و عزت آن دفاع می‌کند و مورد تایید رهبری است، به روش‌هایی که به شدت مورد نقد مقام معظم رهبری است به تخریب دولت دست زده‌اند. نمونه‌اش در قم بود و اینجا دوباره این مسائل تکرار شد که قابل قبول نیست. فعلاً کاری ندارم به این که نیت‌ها چیست. ممکن است خیر بوده باشد؛ گرچه این‌ها را خودسر نمی‌دانم، بلکه آنرا سازماندهی شده می‌دانم. خاتمی با بیان اینکه» وزارت اطلاعات و قوه قضائیه مسئولند که این امر را پیگیری کنند»، تصریح کرد: من از آقای روحانی دفاع نمی‌کنم بلکه از حق ملت، مصلحت و امنیت ملت دفاع می‌کنم. این جریانات امنیت ملت را به هم می‌زنند. تعداد اقدام‌کنندگان کم است ولی زورشان زیاد است. رئیس بنیاد باران تاکید کرد: شاید کسی با آن‌ها برخورد نمی‌کند، شکایت هم شود کسی گوش نمی‌کند. این‌ها قدرت دارند. ما نمی‌گوییم این‌ها نباشند، بلکه می‌گوییم قدرت از آن‌ها گرفته شود، مصونیت نداشته باشند و وادار شوند منطقی باشند. تریبون و روزنامه و سایت که دارند، بروند آنجا حرفشان را بزنند به شرط این که جوسازی نکنند، دروغ نگویند و تهمت نزنند‌».

و سرانجام این که اگر از هیاهوی سیاسی بگذریم، همچنان اقتصاد، مسأله اول مردم ایران است و روزنامه تهران امروز در گزارشی از «شیب ملایم کاهش تورم» خبر داده که در این گزارش می‌خوانیم: «پس از یک دوره ابتلای اقتصاد کشور به تورم فزاینده به نظر می‌رسد که این روند معکوس شده و تورم با شیب ملایمی در حال نزول است هر چند که تورم روستایی همچنان از تورم شهری بالا‌تر است. براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار، نرخ تورم شهری در دوازده ماه منتهی به شهریور ماه سال ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۶ درصد و تورم نقطه به نقطه با ۱.‌۴ درصد کاهش ۳۷ درصد بوده است. بر اساس این گزارش شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار‌های شهری کشور در شهریورماه سال ۱۳۹۲ بر اساس سال پایه جدید (سال ۱۳۹۰) بوده است. گزارش شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در شهریورماه سال ۹۲ مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در این ماه به رقم ۲۱۱.‌۱ رسید که نسبت به ماه قبل ۰.‌۴درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص عمده گروه خوراکی‌ها در ماه مورد بررسی به عدد ۲۰۸.‌۸ رسید که نسبت به ماه قبل ۰.‌۳درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۰.‌۲ درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم ۱۲ماهه این گروه ۵۲.‌۱درصد است. شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۱.‌۹ درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در ۱۲ماهه منتهی به شهریور ماه سال‌جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵۳. ۹ درصد است که نسبت به تورم ۱۲ ماهه منتهی به مرداد ماه ۹۲ (۵۳. ۳) افزایش یافته است. همچنین شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات در شهریور ماه ۹۲ به ۱۵۶.‌۱ رسید که ۱.‌۶درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد. میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳.‌۱ درصد بوده است و نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به شهریور ماه سال‌جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۲۹.‌۴ درصد است که نسبت به تورم ۱۲ ماهه منتهی به مرداد ماه امسال (۲۸.‌۳) افزایش یافته است‌».
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۴
محض اطلاع شما انگشتر عقیق دویست سال هست که در آمریکا مد بوده و این انگشتر را وقتی شما به یک دانشگاه معتبر می روید بعد از فارغ التحصیلی دریافت می کنید که نشانه افتخار شما به تحصیلات بالایتان هست. بسیار از آمریکاییهای سطح بالا از این انگشترها دارند و می پوشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
انگشتر رو می پوشن آخه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
خب از کجا آوردن؟؟؟
شما میدونی همین لباس فارغ التحصیلان از کجا نمونه برداری شده و شبیه لباس کیست و او کجایی بوده؟!
برچیدن تحریمها به سادگی نیست برداشتن یک قانون مانندایجادآن یک فرآیندطولانیست تحریمها عراق برمه لیبی نمونه آشکار
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل