بازدید 23570
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

ممکن است دست‌هایی در کار باشد تا نرخ ارز پایین نیاید

در بازار ارز مانند دیگر بازار‌ها، عامل تعیین‌کننده عرضه و تقاضاست؛‌ این نیز درست است که بازار ارز به ‌سخنان و دیدگاه‌های مسئولین در کوتاه‌مدت واکنش نشان می‌دهد. ‌به دلیل کم‌دقتی رئیس بانک مرکزی، برخی ‌با انگیزه‌های سفته‌بازی در بازار ارز، دوباره به میدان آمده و چنین مشکلی پدید آمد، ولی در بلندمدت این گونه نخواهد بود. سرانجام عوامل مؤثر در عرضه و تقاضای ارز، می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در بازار ارز داشته باشند و سخنان این مسئول کارساز نخواهد بود.
کد خبر: ۳۴۸۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۷ 30 September 2013
روحانیت نباید دولتی باشددر آستانه سفر رئیس‌جمهور به آمریکا، بازار ارز شروع به ایجاد بازتاب‌های مثبت به این سفر کرد و قیمت دلار به میزان چشمگیری کاهش یافت، ولی در همین حین و در زمانی که هنوز روحانی در نیویورک است، رئیس کل بانک مرکزی اظهار‌نظری کرد که باعث شد بازار دوباره متورم شود و بهای دلار افزایش یابد.

به گزارش «تابناک»، افزایش بهای ارز در شرایطی که مردم امید به کاهش قیمت‌ها داشتند، موجی از نا‌امیدی را در کشور به راه انداخت و همچنین باعث سوءاستفاده دلالان و رونق سفته بازی در خرید و فروش ارز شد.

بنا بر این گزارش، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص رخدادهای اخیر کشور و همچنین نوسانات ارز ‌گفت: این که دلار به شرایط گذشته بازگردد، شدنی نیست؛ بنابراین، با توجه به نرخ تورمی که داشته‌ایم، دلار به نرخ قدیم برنمی‌گردد. فکر نمی‌کنم دلار به زیر ۲۵۰۰ تومان برگردد و نباید هم اصرار داشت که این گونه شود، بلکه باید به گونه‌ای قدرت خرید مردم تقویت شود تا عدم تناسب بین قدرت خرید مردم و قیمت دلار جبران شود و باید تلاشمان بر این باشد که به موازات تأمین سرمایه در فضای کسب و کار هم تسهیلات و بهبودی صورت بگیرد تا شرایط سرمایه‌گذاری جدید نیز فراهم شود. مجموعه این عوامل می‌تواند کمک کند شرایط اقتصادی کشور بهتر شود.

اگر ما بتوانیم جذب سرمایه کنیم و صادرات نفتی و غیرنفتی بیشتری داشته باشیم، می‌تواند بر رونق تولید کمک کند و بر شرایط سرمایه‌گذاری و درآمد سرانه اثرات مثبت داشته باشد.

ممکن است دستهایی در کار باشد تا نرخ ارز پایین نیاید

وی در واکنش به این ‌که با توجه به شرایط پیش آمده پس از سفر آقای روحانی، بازار این آمادگی را داشت که شاهد کاهش قیمت باشد، ولی اظهارات رئیس بانک مرکزی، روند را معکوس کرد و شاهد افزایش نرخ ارز هستیم. چه اصراری است که ارزش پول ملی پایین باشد، در حالی که کاهش نرخ ارز به کاهش تورم منجر خواهد شد، گفت: بیش از این که نگران افزایش و یا کاهش نرخ ارز باشیم، باید نگران این باشیم که نرخ ارز ثابت نباشد. ثبات نرخ ارز کمک می‌کند که تولید کننده، وارد کننده و صادرکننده، بتواند آینده را پیش‌بینی کرده و سرمایه گذاری کندو همچنین بتواند تصمیمات میان مدت و بلند مدت بگیرد، وگرنه نرخ ارز نه در اختیار رئیس بانک مرکزی است و نه با گفته‌های وی بالا و پایین می‌رود.

در بازار ارز همانند سایر بازار‌ها، عامل تعیین کننده عرضه و تقاضاست؛ اما این نیز درست است که بازار ارز به اظهارات و دیدگاه‌های مسئولین در کوتاه مدت واکنش نشان می‌دهد. متأسفانه به دلیل کم‌دقتی رئیس بانک مرکزی، عده‌ای که با انگیزه‌های سفته بازی در بازار ارز حضور داشتند، دوباره وارد بازار شدند و چنین مشکلی پدید آمد، ولی در بلند مدت این گونه نخواهد بود. در ‌‌نهایت عواملی که در عرضه و تقاضای ارز تأثیر‌گذارند، می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در بازار ارز داشته باشند و سخنان این مسئول اثر‌گذار نخواهد بود.

وی درباره این که شاید دست‌هایی در کار باشد تا اجازه پایین آمدن نرخ ارز را ندهد و این که در روزهای اخیر، برخی‌ها از بالا بودن نرخ ارز دفاع کردند، گفت: در وضعیت اخیر، بالا و پایین رفتن نرخ ارز تبعاتی دارد. پایین بودن نرخ ارز، باعث می‌شود سرمایه‌گذاری‌هایی که به منظور صادرات انجام شده، جواب ندهد و این روند باعث می‌شود که صادرات توجیه اقتصادی نداشته باشد؛ اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که به هر شکل، بخش چشمگیری از تولید داخل وابسته به واردات ماشین‌آلات صنعتی است و اگر نرخ ارز بالا باشد، باعث بالا رفتن هزینه سرمایه‌گذاری برای تولید می‌شود و تورم ناشی از افزایش هزینه را به دنبال خواهد داشت و به رکود تورمی دامن خواهد زد.

به هر حال، نرخ ارز بالا رفته و پایین آوردن آن به صورت دستوری و با تزریق دلارهای نفتی درست نیست، ولی اگر به مرور درآمدهای ارزی افزوده شود و درآمد حاصل از صادرات غیر نفتی این امکان را فراهم کند، پذیرفته است.

وی در پایان، قیمت واقعی نرخ ارز کنونی را ‌بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان دانست و اظهار امیدواری کرد: با تمهیداتی که دولت در آینده انجام خواهد داد، بهای دلار کاهش یابد و رونق اقتصادی حاصل شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱۹
انتشار یافته: ۲۰
قیمت رو بیارید 2500 تومان لطفا. کسی نخواست به حال قبل برگرده. بین 2500 و 3000 اختلافش زیاده آخه. دلار شده بود 1200 تومان. البته اگه از صفر در نظر بگیریم. هر چند برخی میگن ارزش پول ما از دلار بیشتر بوده. اما طی 2 سال رفت 3400 تومان.
پاسخ ها
هم وطن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
اگه تحریم ها برداشته بشه ما که انتظار داریم برگرده به 1200
من اصلا باور نمیکنم دلار بازم بیاد 1000 تومن بشه
کاهش نرخ ارز یعنی نابودی تولید داخلی و افزایش بیکاری
قیمت نه خیلی پایین نه خیلی بالا باشه به نظرم همان 2500 فعلا خوبه
اگر قرار باشد روابط با دنيا بهبود پيدا كند و مديريت مملكت بهتر شود ولي دلار و به تبع آن اجناس خارجي و داخلي گران بماند چه سودي براي خانواده هاي ايراني خواهد داشت؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
دعا كنيد در همين حد بماند چيز ديگري نمي خواهم.
وقتی قیمت ارز بالا میره دولت اعلام میکنه سیستم عرضه و تقاضاست، ولی موقع پایین اومدن قیمت ......
خواهشمندم این موضوع (دستهای پنهان بازار ارز) توسط تابناک به چالش کشیده شود و این موضوع موشکافی شده و حتی به نظر سنجی برسد
رونق اقتصادی یعنی افزایش تولید نا خالص ملی که با دلار پایین محقق نخواهد شد.
همچنین با این پرداخت سنگین یارانه به مردم برای چه باید دلار پایین بیاید؟؟
دولت قبل با دلار 3000 یارانه میداد یعنی هر دلار حدودا 33 سنت. حالا با این کمبود ارز چرا باید با دلار 2000 یارانه داد؟؟ یعنی حدودا 60 سنت یعنی دو برابر!!
در سفر به ترکیه و دبی پی بردم که کاهش ارزش پول ملی چه تبعات بدی برای ایرانیان در پی دارد به طوری که سفر درون شهری با تاکسی تقریبا غیر ممکن است و خوردن یک همیرگر ساده بحداقل 30000تومان آب می خورد!
بهترین حالت این است که قیمت ارز با یک شیب منطقی روند نزولی یا صعودی داشته باشد. نه اینکه یک شبه عده ای ورشکست شوند و عده ای دیگر تاجر. یعنی اگر ارز اضافه داریم با یک برنامه ریزی وارد بازار کنیم نه اینکه یک شبه چند میلیون دلار ارز وارد بازار شود یا چند میلیون ارز از بازار خارج شود
اگر دلار پايين نيايد مشكل گرانى حل نميشود،
تا دلار به قیمت واقعی زیر 1000 تومان برنگردد هیچ رونق اقتصادی صورت نخواهد گرفت
ما منتظر اقدام سریع مجلس در این رابطه هستیم
قیمت ارز دلار همان 2500 تومان است چون بسیاری از کالاهای وارداتی با این نرخ وارد شد در سال 91 تاکنون و بخش کمی با ارز متقاضی فراهم شده بود.
رئیس بانک مرکزی می خواست از نوسانات شدید جلوگیری کند که اشتبها به بازار نرخ داد. ایشان نباید هیچ عددی را عنوان می کرد و فقط باید به بازار هشدار می داد که مواظب نواسانات کاذب باشد.
قیمت 3000 دلار برای مردم سنگین است
دلار باید به زیر 1000 تومان برسه
قیمت منطقی دلار با توجه به متوسط میزان حقوق کارمندان می بایست زیر 1000 تومان باشد.

مثلا فردی که ماهی 700 هزار تومان می گیرید حقوقش بشود 700 دلار که همین هم در مقایسه با استانداردهای جهانی خیلی حیلی پایین است. الان حقوق همان کارمند می شود 200 دلار که معادل کرایه یک رفت و برگشت با تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر در یک کشور خارجی است!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل