بازدید 60898

پشت پرده تماس تلفنی رؤسای جمهور ایران و آمریکا

خبرنگار «تابناک» مطلع شده که سوءتفاهمات پیش آمده در مورد اینکه در مکالمه تلفنی رؤسای جمهور ایران و آمریکا چه کسی درخواست تماس داشته است، ناشی از عدم اطلاع‌رسانی دقیق بوده است؛ مسأله‌ای کوچک و جزئی که در روزهای اخیر، موضوع گزارش‌ها، مصاحبه‌ها و سر‌مقاله‌هایی شد که اگر اطلاع رسانی بموقع می‌شد، شاید هیچگاه چنان جنجال‌های بی‌فایده‌ای نیز به پا نمی‌شد.
کد خبر: ۳۴۸۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۶ 30 September 2013
پشت پرده تماس تلفنی رئیس جمهور ایران و آمریکا
در نخستین روزی که رئیس‌جمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل متحد در نیویورک حضور یافت، با درخواست رسمی کاخ سفید برای دیدار حضوری روحانی و اوباما روبه‌رو شد؛ این خبر که نخستین بار در همان روز در «تابناک» منتشر شد، از سوی برخی ‌رسانه‌های داخلی تکذیب شد.

اما روز بعد، کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای درخواست دیدار را تأیید و اعلام کرد که منتظر پاسخ مقامات ایرانی خواهد بود. پس از اعلام این خبر، رئیس جمهور ایران موضع سکوت اختیار کرد و هیچ گونه واکنشی به آن در رسانه‌ها مطرح نشد؛ تا اینکه مقامات کاخ سفید رسما اعلام نمودند ‌ایرانی‌ها این دیدار را رد کرده‌اند.

یک منبع آگاه که از اعضای تیم همراه رئیس جمهور ایران بود، در این باره به تابناک گفت: پس از ابراز تمایل رئیس جمهور آمریکا برای دیدار با حسن روحانی، مقامات ایرانی دیدار حضوری را به دلیل برخی مشکلات و کمبود وقت ناممکن دانستند، ولی اعلام شد که امکان مکالمه تلفنی میسر است.

پشت پرده تماس تلفنی رئیس جمهور ایران و آمریکا

پس از این جریان، از سوی کاخ سفید با رئیس جمهور ایران تماس گرفته ‌و مکالمه‌ای پانزده دقیقه‌ای میان روحانی و اوباما انجام شد.

به نظر می‌رسد که سوءتفاهمات پیش آمده در مورد این که چه کسی ابتدا تماس برقرار کرده، ناشی از عدم اطلاع رسانی دقیق باشد، زیرا هیأت ایرانی درخواست دیدار حضوری دو رئیس جمهور را به تماس تلفنی تقلیل داده؛ بدین معنا که هیأت ایرانی از آنجا که دیدار حضوری را نپذیرفته به طرف آمریکایی گفته احتمال مکالمه تلفنی امکان پذیر است. همین مسأله باعث شده که آمریکایی‌ها اعلام کنند، ایرانی‌ها درخواست مکالمه تلفنی داشته‌اند، اما در حقیقت ایران درخواست آمریکایی‌ها برای دیدار حضوری را به مکالمه کاهش داده‌اند.

و همین مسأله کوچک و جزئی‌ در روزهای اخیر، موضوع گزارش‌ها، مصاحبه‌ها و سر‌‌مقاله‌هایی شد که شاید اگر آگاهی‌‌رسانی بموقع ‌انجام می‌گرفت، ‌هیچ‌گاه چنان جنجال‌های بی‌فایده‌ای هم به پا نمی‌شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳۴
انتشار یافته: ۳۶
با شما موافقم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
بابا مگه چه فرقی می کنه کی اول گفته مهم نفس عمله
احسنت بر تابناک که دقیق ترین و بهترین و بی غرضانه ترین خبرها و تحلیل ها را دارد.
چه فرقی میکنه!!!
من لحظه به لحظه از طريق سايتهاي مختلف اخبار را پيگيري ميكردم . كاملا حق با تابناك است.
لایک به خبرت
آفرین به تابناک برای اطلاع رسانی دقیق و باریکلا به روحانی به خاطر این برخورد منطقی که نه سیخ بسوزه نه کباب.
همیشه جزءبهترینهایی خبرگزاری تابناک
ممنون تابناک
غیب گفتی تابناک
تابناک دوست دارم واسه همین چیزا خبر گذاری منصفی هستی
تابی جون کاش همه تابناک بودن
موافقم تابناك.
مرسی از شفاف سازیتون
تابناک ممنون
تابناک عاشقتم تو واقعا یک ایرانی هستی و دنبال منافع ملی افرین به تو من مدتی که دیگه نیازی به سایتهای خارجی رو احساس نمی کنم و اخبار در تابناک تقریبا خوب پوشش داده میشه امیدوارم بهتر از این هم بشه
با بودن ابر مردی در راس وزارت خارجه با این درایت و ظرافت جای هیچ گونه نگرانی نیست به خدا مردم از نوع نگاه حرف زدن اقای وزیر خارجه لذت میبره سلام ودرود بر فرزند ایران زمین دکتر ظریف عزیز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
آی گفتی منم واقعا به داشتن چنین وزیر خارجه ای افتخار می کنم.....
منم قبول دارم و احتمالا همین طور بوده و اونا بد متوجه شدن...
به امید ایرانی پیروز
یاعلی
این حرف منطقی بنظر میرسه.مرسی
کاش زودتر مطلع میشدید!!
به همین دلیله که هر روز سایت تابناک را میخونم خبر ها را بموقع و دقیق و بدرستی گزارش میکنه - خبرگزاریهای دیگه یاد بگیرن - ممنون
مرسى
منطقی ترین تحلیلی که در این چند روز در این مورد خوندم!
حقیقا همینه تابناک
آیا شما حدس میزنید که اینگونه باشه یا سندی در دست دارید؟
اين زيركي آقاي روحاني رو نشون ميده كه تو قدم اول خيلي خودشون رو راغب نشون ندادن و با هوش و ذكاوتشون هم چراغ سبز رو نشون دادن و هم خواستن بفهمونن كه ما يك شبه همه چيز رو فراموش نميكنيم و آمريكايها هم بايد تلاش كنند.!.
مهم هدف مذاکره است و راهی است که دولت ما برای کمک به مردم انتخاب کرده است اگرچه ممکن است در عرف بین دول موضوعات حاشیه ای هم باشد اما بطور کلی باید به رییس جمهور محترم و وزیر خارجه محترممان اعتماد کنیم و البته تحسینشان کنیم. محمد
نفس کار مهمه
به نظر من انسانهای بزرگ رفتار و عملکرد عقلانی آنها ملاک میباشد.پس چه کسی اول زنگ زده مهم نیست،مهم پیشبرد اهداف دو طرف برای راهبرد اصولی و بر پایه احترام متقابل میباشد.
عالی بود . ممنونم از اطلاع رسانی و حرکت مناسب شما برای رفع تنش رسانه ای و جلوگیری از جنجال .
خبر درست مبنای عمل و عکس العمل درست و مناسبه ، فقط خبر عجولانه زدن مهم نیست
تابناک سپاس
آفرین بر تابناک که بدون غرض حقیقتی رو بیان کرد
بروزترین ودقیقترین خبر هارو تابناک میگه ممنون
بابا چه فرقي داره كي درخواست داده مهم اينه كه رابطه با احترام متقابل باشه .
خيلي ممنون تابناك عزيز
امروز برای اولین بار با تابناک آشنا شدم خیلی عالیه و تصمیم دارم تا آخرش باشم چون واقعآ تکه و همیشه داغ ترین خبر ها را داره
(رهام و آرشام)
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی