بازدید 15355

امام جمعه اصفهان: مرگ بر آمریکا آیه قرآن نیست

کد خبر: ۳۴۸۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵ 30 September 2013
روزنامه قانون در شماره روز یکشنبه خود مصاحبه ای با محمد تقی رهبر امام جمعه اصفهان درباره مساله رابطه با آمریکا صورت داده است . متن کامل این مصاحبه از این قرار است:
 
باتوجه به روندي كه در رابطه كشورمان با آمريكا در جريان است به نظر شما اين اقدامات به حل چالش‌ها ميان دو كشور مي انجامد؟

اين كه بخواهيم  طوري نشان دهيم كه با چندتا مذاكره تمام مشكلات حل شود و رابطه ما با آمريكا درست شود، خير اين‌گونه نيست. زيرا یا آمريكا باید از اصولشان دست بردارند و یا جمهوری اسلامی ایران كه امكانپذير نيست زيرا آمریکا  اسرائيل را خط قرمز خود مي داند و مانيز به شعار امام كه فرمودند اسرائيل بايد از صحنه روزگار محو شود، اعتقاد داريم.
 
 با این تفاسیر ایران و آمریکا چگونه باید کنار بیایند؟

آمریکا روح استکباری و سلطه جویی دارد و نباید خیلی به آن هاخوش بین باشیم ولی می‌توانیم حساسیت‌ها و تنش‌ها را کم کنیم و از اصول کوتاه  نياييم و با دیپلماسی نرم ورود کنیم تا تنش‌ها را کم کنیم.
 
اقدام برخی افراطی ها در برخورد با روند سخنان و مذاکرات دکتر روحانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همانطور که رهبری فرمودند به آمریکا اعتمادی نیست ولی آن‌ها نیز منافعی در جهان دارند كه با کاهش درگیری‌ها می‌توان کاری کرد تا آمريكا از آزار و اذيت خود کم كند.بايد با لبخند‌های سیاسی این مشکلات را حل کرد تا یک سری سلسله موارد را حل کرد  و آمريكا نيز تحریم‌ها يش را عليه مردم ايران كم كند. آمریکا ۵۰ سال در ایران دخالت کرده است و باید از ایران عذر خواهی کند.از سويي نيز  روابط را باید به سمتی ببريم كه مانند كشورهاي سوئد و سوئيس يا غيره ارتباط داشته باشيم.

اين روند چگونه ميسر مي شود؟

با برخوردهای ملایم و سیاسی کاری و اين يعني ديپلماسي.
 
اگر رابطه با آمریکا حل شود مشکل ایران و صهیونیست‌ها نیز تمام می‌شود؟

آمریکا با اسرائیل تفاوت دارد و یک کشور معتبر در جهان است ولی اسرائیل یک غده سرطانی و ضد اسلام است ما آمریکا را نفی نمی‌کنیم همانطور که آقای اوباما گفته بود ما به دنبال براندازی جمهوری اسلامی نیستیم و با نرمش می‌توان روابط را درست کرد.
 
 روابط درست بشود مشکلات این دو کشور حل شدنی است؟

البته باید توجه داشت خيلي راه مانده تا رابطه تبدیل به روابط شود و تبادل سفیر صورت گيرد ولي در كل ایران از مواضع نباید کوتاه بیاید و مشکلات را کم کند و سیاست، سیاست کاهش است.
 
 به گفته شما اگر این روابط به سطح تبادل سفرا برسد، تکلیف آرمان‌ها و شعار «مرگ بر آمریکا» که سال‌هاست نقل محافل است چه می‌شود؟

ما مدتی شعار مرگ بر شوروی نیز سر می‌دادیم و اگر رابطه ایران و آمریکا مثل روسیه شودو آمريكا حسن نيت نشان دهد،اين مشكل نيز حل مي شود.در ضمن آیه قران نازل نشده است که شعار مرگ بر آمریکا را هميشه سردهیم و همانطور كه در آن روزها با روس‌ها برخورد کردیم و دیگر شعار ندادیم با آمریکا نیز‌‌ همان طور برخورد می‌کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل