بازدید 90658
هفتم مهر را فراموش نکنیم

نابغه نبردهای هوایی ایران پر کشید + فیلم

به‌ دنبال حمله ارتش عراق به فرماندهی صدام حسین به ایران در سی و یکم شهریورماه ۱۳۵۹، سرهنگ فکوری با موفقیت عملیات البرز یا طرح کمان ۹۹ را که شامل حملهٔ سراسری به پایگاه‌های نیروی هوایی عراق و مراکز حساس نظامی و اقتصادی این کشور بود به اجرا گذاشت. شهید فکوری همچنین شخصاً در طراحی و اجرای عملیات اچ-۳، حمله به پایگاه‌های نیروی هوایی عراق در جوار مرز این کشور با اردن، شرکت داشت.
کد خبر: ۳۴۷۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۳ 29 September 2013
در روزی که بسیاری ما دلمشغله‌های روزانه مان احاطه مان کرده بود، سالروز درگذشت مردی بود که لرزه بر اندام صدام و ارتش بعث عراق انداخته بود و با ابتکار عملیات‌های تاریخی چون «اچ-سه» و «کمان 99» نماد نبوغ جنگی و اقتدار عملیاتی ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس در آسمان بود: شهید سرافزار سرلشگر جواد فکوری.

به گزارش «تابناک»، شهید سرتیپ جواد فکوری در سال 1317 در تبریز به دنیا آمد و پس از اتمام تحصیلات متوسطه وارد دانشکده خلبانی شد و این دوره را با موفقیت به پایان رساند. وی پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز در دانشگاه خلبانی، اولین پرواز مستقل خود را درسال ۱۳۳۹ با هواپیمای T-۳۳ بر فراز آسمان دوشان تپه در وضعیت‌های مختلف و به مدت یک ساعت و نیم با موفقیت انجام داد.

فکوری پس گذراندن این دوره، برای تکمیل آموزش به آمریکا اعزام شد و پس از یک سال و نیم با ۲۶۳ ساعت آموزش پرواز، موفق به اخذ گواهینامه خلبانی هواپیمای شکاری بمب افکن اف ۴ شد و پس از بازگشت به ایران، با درجه ستوان‌دومی در پایگاه یکم شکاری مشغول به خدمت شد و پس از مدتی به پایگاه هوایی شیراز منتقل شد و در گردان تاکتیکی شکاری مشغول به خدمت شد.

نابغه نبردهای هوایی ایران پر کشید

این شهید بزرگوار دوره‌های تکمیلی خلبانی، مدیریت خلبانی (اف ۴)، فرماندهی گردان هوایی و فرماندهی ستاد را با موفقیت طی کرد. فکوری دو بار برای تحصیل به آمریکا رفته‌است: بار اول در سال ۱۳۴۲ بود و بار دوم در سال ۱۳۵۶. با تمام شدن دوره در اسفند ۵۷ به‌ایران بازگشت و در روزهای سخت نبرد ایران با نیروهای هوایی مجهز صدام، با مهارت خارق العاده اش به یاری جوانان ایران آمد.

یکی از دستاوردهای تاریخ ساز این شهید نابغه همان اعزام 140 هواپیمای جنگنده به سوی خاک عراق پس از اولین حمله هوایی ناگهانی نیروهای هوایی رژیم صدام بود. به‌ دنبال حمله ارتش عراق به فرماندهی صدام حسین به ایران در سی و یکم شهریورماه ۱۳۵۹، سرهنگ فکوری با موفقیت عملیات البرز یا طرح کمان ۹۹ را که شامل حملهٔ سراسری به پایگاه‌های نیروی هوایی عراق و مراکز حساس نظامی و اقتصادی این کشور بود به اجرا گذاشت.

موفقیت نیروی هوایی در اجرای این عملیات در شرایط بحرانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و وضعیت جنگی شگفتی ناظران جهانی را به دنبال داشت. در این ماه‌های آغازین جنگ نیروی هوایی تحت فرماندهی شهید فکوری به مقابله با تهاجم زمینی ارتش عراق پرداخت و در بسیاری از موارد به‌ویژه حفظ شهر استراتژیک دزفول و پشتیبانی از مدافعان شهر آبادان نقشی حیاتی را ایفا کرد.

نابغه نبردهای هوایی ایران پر کشید

شهید فکوری همچنین شخصاً در طراحی و اجرای عملیات اچ-۳، حمله به پایگاه‌های نیروی هوایی عراق در جوار مرز این کشور با اردن، شرکت داشت. حمله به اچ -۳ در کنار کمان ۹۹ جز موفق‌ترین عملیات‌های نظامی نیروهای هوایی مدرن هستند و بی‌شک همین نبوغ بود که باعث شد او به سرعت فرماندهی پشتیبانی پایگاه دوم شکاری، فرماندهی پایگاه دوم شکاری، فرماندهی پایگاه یکم شکاری،‌ معاون عملیاتی نیروی هوایی و فرماندهی نیروی هوایی را تجربه کند و رشد پله پله او در دوران پس از انقلاب مدیون همین هوش کم نظیرش بود.

شهید فکوری پس از تشکیل کابینه شهید رجایی با حفظ سمت به عنوان وزیر دفاع برگزیده شد و پس از اینکه سرهنگ معین‌پور به فرماندهی نیروی هوایی گمارده شد. ایشان (شهید فکوری) مورد تشویق قرار گرفت و به سمت مشاور جانشینی رئیس ستاد مشترک ارتش انتخاب شد و سرانجام هنگامی که با سرداران دیگر اسلام از جنوب به تهران بر می‌گشت براثر سانحه هوایی همراه با دیگران عزیزان به خیل شهدا پیوست.

بازخوانی برخی از خاطرات جالبی که پیش از این از زبان خانواده این شهید نقل شده را توصیه می‌کنیم:

مهریه 50 هزارتومانی شهید فکوری برای همسرش

همسر شهید فکوری می‌گوید: این قدر در خانواده و فامیل ارتشی داشتیم که تا صحبت یک خواستگار ارتشی برای من شد،‌ مادربزرگم و دایی و عمه‌ام که در واقع به خاطر مرگ زود هنگام پدر و مادرم سرپرستی و نظارت کلی بر زندگی من داشتند، ندای مخالفت سر دادند. موضوع مدتی مسکوت ماند تا وقتی که تحصیلات شهید فکوری در آمریکا تمام شد و این بار خودش به خواستگاری آمد،‌ برای ازدواج خیلی بزرگ نشده بودم ولی از او خوشم آمد، ‌خانواده هم وقتی رضایت مرا دیدند،‌ چاره‌ای جز موافقت نداشتند. مهریه 50 هزارتومانی تعیین شد.

نابغه نبردهای هوایی ایران پر کشید

سال 42 بود و مراسمی انجام گرفت و بعد از یک ماه نامزدی من به خانه شهید فکوری رفتم. 6 ماه بعد زندگی سیال ما شروع شد. 6 ماه بعد در فرودگاه مهرآباد سپری شد. سه سال هم در پایگاه شاهرخی همدان،‌ 3 سال در تهران، 8 سال در شیراز و... همینطور زندگی‌مان در جاهای مختلف می‌‌گذشت.

انوش و آیدا به فاصله یک سال در همدان به دنیا آمدند و علی پسر کوچکم در شیراز. تا قبل از تولد بچه‌ها اغلب وقت ها که جواد ماموریت داشت، ‌من هم با او می‌رفتم ولی بعد از آن،‌ وقتی که برای ادامه تحصیل دوباره،‌ بورسیه آمریکا گرفت، تنها ماندم. ولی سال 56 که بایست دوره ستاد را در آمریکا می‌گذراند، ‌من و بچه‌ها هم با او رفتیم.

کار زیاد و .... شهادت

حجم زیاد کار به او اجازه استفاده از مرخصی نداده بود. برای همین درخواست 3 ماه مرخصی داد. قرار بود بعد از اتمام دوره، مدتی برای تفریح به سفر برویم. ولی با وقوع انقلاب. روز بعد از تمام شدن دوره به ایران برگشتیم. اسفند 57 بود. خانه و زندگی‌مان در شیراز بود ولی بعد از سه ماه به تبریز منتقل شد.

نابغه نبردهای هوایی ایران پر کشید

در تبریز درگیری با حزب خلق مسلمان آغاز شده بود و جواد فرمانده مقابله با آنها بود.

البته 48 ساعت او را گروگان گرفته بودند که با وساطت یک درجه‌دار نیروی زمینی که او را نشناختیم،‌ آزاد شد،‌ وقتی برگشت تمام تنش کبود بود،‌ زخم های عمیقی در پایش به وجود آمده بود. او در تبریز ماند و من و بچه‌ها در خانه‌ عمه‌ام در تهران مستقر شدیم.

بعد از ماموریت تبریز و سرکوب حزب خلق مسلمان به فرماندهی پایگاه یکم فرودگاه مهرآباد منصوب شد. بعد از یک ماه فرمانده نیروی هوایی شد و ما نیز با او به دوشان تپه منتقل شدیم. با شروع جنگ،‌ 20 روز خانه نیامد.

یک سال بعد از فرماندهی با حفظ سمت وزیر دفاع شد و یک سال و چند ماه وزیر بود و بعد مشاور عالی ستاد مشترک ارتش شد و بالاخره در 7 مهرماه سال 60 در راه برگشت از جبهه بر اثر سقوط هواپیما شهید شد.

 گرایش شدید به اسلام

چهار، پنج سال مطالعات گسترده بر ادیان مختلف، باعث گرایش شدید او به اسلام شد. نماز به موقع، قرآن و روزه‌اش ترک نمی‌شد. آن موقع کسی به اسم تیمسار ربیعی فرمانده پایگاه شیراز بود. وی در ماه رمضان ساعت 10 صبح جواد را برای صرف نوشیدنی به دفترش دعوت کرده بود. می‌دانست جواد اهل روزه است. جواد هم نرفت. به او گفتم:‌ امسال،‌ سال درجه‌ات است. با ربیعی سر ناسازگاری نگذار. اما جواد تاکید کرد: دینم را به درجه و دوره نمی‌فروشم.

تیمسار ربیعی هم مرا دید و گفت: شوهر تو شب و روز من را گذاشته و به دینش می‌رسد. اغلب اوقات عادت داشتیم برای ناهار روز جمعه به باشگاه افسران در پایگاه برویم. پایگاه سه رستوران داشت که هرکدام مخصوص یک گروه بود. باشگاه افسران،‌ باشگاه همافرها و باشگاه درجه‌دارها. آخرین باری که به باشگاه رفتیم یک همافر به دلیل اینکه غذای رستوران‌های دیگر تمام شده بود، به باشگاه افسران آمد،‌ تیمسار ربیعی قبل از اینکه همافر شروع به خوردن کند ضمن اینکه از او می‌پرسید چرا به این باشگاه آمده، او را بلند کرد و سیلی محکمی به او زد، غذای ما به نمیه رسیده بود، جواد ما را بلند کرد و به خانه رفتیم و از آن به بعد دیگر به باشگاه نرفتیم.
جواد می‌گفت: تحمل این زورگویی‌ها را ندارم. در این مواقع، به خاطر اینکه خجالت آن فرد را بیشتر نکند سکوت می‌کرد.

سرپرست خانوارهای بی‌سرپرست بود

زیردست نواز بود. بعداز شهادتش فهمیدیم که سرپرستی5.6 خانواده را برعهده داشت. در پایگاه شیراز معماری به نام قبادی بود که برای نجات یک مقنی از چاه، خفه شد. جواد از آشپز رستوران خواسته بود از همان غذایی که تیمسار و افسران می‌خورند به خانواده قبادی هم بدهند و خودش پول آن را حساب می‌کرد. البته هیچ وقت به من نمی‌گفت. یک روز خانم قبادی به منزل ما آمد و موضوع را به من گفت و تاکید کرد: می‌خواهم شما هم راضی باشید. گفتم: آنچه سرهنگ فکوری می‌کند مورد قبول و رضایت من است.

 ماجرای شهادت شهید فکوری

یک روز جواد هراسان به خانه آمد و گفت: ساک مرا ببند می‌خواهم با تیمسار فلاحی به جبهه بروم. برخلاف همیشه نگران شدم و خواهش کردم نرود. به او گفتم: تو مدت ها در جبهه بودی، من و بچه‌ها دوری تو را زیاد تحمل کردیم. به خاطر بچه‌ها نرو، و او برخلاف همیشه شماره تلفنی داد و گفت: هر وقت کاری بود تماس بگیر ولی من باید بروم. سه‌شنبه قرار بود بیاید ولی دوشنبه زنگ زد و گفت: برگشت ما به تاخیر افتاده و پنجشنبه می‌آیم. آن شب نگرانی و دلشوره‌ام بیشتر شد و بی‌‌خوابی به سرم زد. صبح خواب ماندم و برخلاف همیشه اخبار ساعت 8 را گوش ندادم. هنوز خواب بودیم که یکی، یکی دوستانم به بهانه‌های مختلف به خانه ما آمدند و وقتی دیدند من از ماجرا خبر ندارم چیزی نمی‌گفتند.

حتی ظهر وقتی علی را از مدرسه آوردم متوجه حضور ماشین‌های متعدد دوستان و آشنایان نشدم که منتظر بودند بعد ازخبردار شدن من از ماجرا داخل خانه شوند تا اینکه پسر دایی‌ام که برادر شیری من بود، با من تماس گرفت و خبر را داد. جیغ کشیدم و بی‌هوش شدم. خیلی‌ها به دیدن من آمدند ولی بیشتر اوقات بی‌هوش بودم. حتی در دیدار با حضرت امام (ره) بی‌هوش شدم.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۳۶
انتشار یافته: ۱۱۸
روح اش شاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
اگه امثال فکوری نبودند تو الان نبودی تا بتونی منفی بدی.یک کم فکر کن
ناشناس
| Germany |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
اینان مردان واقعی اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
اگر امثال فکوری و نزدیک به 300 هزار شهید انقلاب و جنگ نبودند الان اونی که منفی داده باید به صدام می گفت آق دائی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
حتما كسي كه منفي داده اشتباه كرده چون با هرچي آدم مشكل داشته باشد با كساني كه براي اين آب وخاك جنگيدن نبايستي مشكل داشته باشد. من كه برداشتم اشتباه منفي داده است.
آشنا
| Armenia |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
برا منم پیش اومده اشتباهی منفی بدم
همت
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
این مرد یک قهرمان ملی است. اینان در نزد خدا و ملت دارای بالاترین مراتب حرمت و احترام هستند.
آزادی نوع جواب
| Poland |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
من فکر کنم این مرد بزرگ اینقدر بزرگ است که دوست داشته باشه بعضی نفرات منفی بدهند این میشه دمکراسی و اختیار جواب برای همه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
خدا رحمتش کنه
باعث افتخار ما ایرانی هاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
فکر می کنم یه عده ای سواد ندارن، فقط از رنگ قرمز خوششون میاد که منفی رو می زنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
عزيزان منفي ها بعضي هاش غيرعمدي است. اتفاقي منفي مي شود. والا عقل سليم و آدم عاقل كه به فكوري منفي نمي دهد.
فكوري و فلاحي و بابايي به صورت خودكار و اتوماتيك مثبت اند.
محسن
| Armenia |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
يادش بخير دوران كودكي ام يكي از كارت پستالهايي كه تو كمدم داشتم عكس اين بزرگوار بودبا ديدنش عشق ميكردم.اين لطف خداست كه عشق اين ادما رو تو دل كسايي مينداخت كه خيلي نميشناختنش.شهادت كمترين مزدشون بود.خدا درجاتشون رو بيشتر كنه و با امام علي"ع" و اولادش محشور كنه.از صميم قلب دوستشون دارم و به وجودشون افتخار ميكنم.درود به شرف وغيرت شون.همگي چه درجه دار و چه سرباز.....
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
روح این بزرگ مرد تاریخ ایران شاد.
درود خدا بر این بزرگ مرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
در قسمت بالا دوستان نوشتند که اشتباها منفی داده شده ولی اینجا چطور؟ همه جا که اشتباه نمیشه. احتمالا بعضی ها از روی عمد منفی می دهند. ولی متاسفانه این رو درک نکردند که شهدا بخاطر ما رفتند و جونشون رو کف دستشون گذاشتن. امیدوارم به این درک برسند.
شهدا تا ابد شرمنده شما هستیم ما را هم شفاعت کنید .
همواره جاویدان
Bozorg marde iran
روحت شاد مرد.
روحت شاد
در طول تاریخ جوانان بسیاری بخاطر کشور شهید شده اند.
روحشان شاد باد
صلوات بر روح همه شهیدان
چند شب پیش تلویزیون برنامه ای راجع با خلبانان پرافتخار ارتش پخش کرد. خلبانی که 2هزار ساعت پرواز عملیاتی داشت با دلی شکسته از صدا وسیما گله می کرد. تشکری هم بابت مصاحبه اول بار با خبرنگار هم .....خیلی دلم سوخت
..درود بر دلاور تبریزی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
دلاور ایرانی برادر!
گونش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
داداش چرا از اسم تبریز می هراسی؟تبریزی هم ایرانیه مطمئن باش به ایرانی بودن افتخار میکنه و واسه ایران هم جان میدهد مثل فکوری و باکریها و هزاران شهدای دیگرش که این هم افتخار ما تبریزیهاست.پس از اسم تبریز وآذربایجان نترس چرا که مانند بقیه ایرانیها همیشه جان بر کفان وطن بوده اند و خواهند بود
دورود خدا بر روان پاکش
خودمونی بگم دمش گرم همیشه عاشق خلبانی بودم ولی به خاطر محیط خشک نظام ترجیح دادم وارد نشوم اما بخاطر علاقه ام به اف4 همیشه می رفتم دم نرده های فرودگاه یا رو پشت بوم خونمون که نزدیک پایگاه یکم بود نشتو برخاست هواپیماها رو نگاه می کردم فیلم حمله به اچ 3 رو صد بار دیدم واحساس غرور کردم ازاین همه تیز هوشی ومهارت در این عملیات خدا روح این شهدا را شاد کند وبه خلبانان دلاور هم که زنده هستند عمر با برکت و طولانی عطا فرماید
خوشا انان که با عزت ز گیتی ، بساط خویش برچیدند و رفتند
قهرمان ملی است
روحش شاد
روحش شاد و زحمات وارده به خانواده ایشان انشاالله ذخیره آخرتشان خواهد بود
دل نمیاد چیزی ننویسم اما خلاصه :
غیرت، شرافت، وطن پرستی، شجاعت، مردانگی، ایثار و ... همه و همه دست بوس شما دلیران است.
ادمی به نام زنده است نه به جان
خوشا انان که با نام نیک رفته اند
ان هم نام نیک سربازی برای میهن
روحش شاد و یادش گرامی باد
درود بر همه شیر مردان ایران اسلامی
پاینده باد ایران عزیز
مرسی
فرزندان ایران روحتان شاد راهتان ...
درود خدا بر این فرشتگان آسمانی

انشالله مار رو هم با این پرونده سیاهمون مورد شفاعت قرار دهند.
یه مساله جالب ترک بود بچه اذربایجان و تبریز فرمانده عملیات اچ 3 - کمان 99 چرا باید به قومیتش به زبانش توهین کرد چرا باید براش جوک ساخت؟
روانش شاد شهید ملت.
اگر ایشان زنده می مانند ،الان 75 ساله بودند و فرتوت.ولی سرنوشتی جز شهادت، نمی تواند هدیه ی مجاهدت سربازان دلیر وطن و مردان خدایی مانند شهید فکوری باشد.بی شک چهره ی مقتدر و زیبا رو ی جواد عزیز در بهشت زیباتر و نورانی تر خواهد بود.
خدارحمتشان نمايد و به خانواده محترمشان سلامتي و شادي عطا نمايد
شهید فکوری از انسان های مخلص، بی ادعا و بی ریایی بودند که در اوج تخصص و دانش هوایی هیچگاه اسیر بازی های سیاسی و گروهی نشدند. روحشان قرین رحمت الهی باد.
خدایا به حق خون شهدا ما را ادامه دهنده و پاسدار خون شهدا قرار بده و عاقبت بخیرمان بگردان. روحش شاد و یادش گرامی باد
واقعا لذت می برم .خاطرات این مردان بزرگ رو می خونم
یکی مرد جنگی به از صد هزار درود بر سربازان بی ادعای ایران به شهیدان روحشان با اولیا مشحور باشد انشالله
ارتش در جنگ رشادت های زیادی انجام داد دستشون درد نکنه
روحش ساد.
امنيت امروز از فداكاري هاي اين عزيزان بي ادعا است .
رروحش شاد یادش گرامی
خدایا ما شرمنده شهدا نشویم .
اچ 3 بهترین عملیات شهید فکوری بود که سه پایگاه هوایی عراق با هواپیماهای ان نابود شد روحش شاد
روح او و همه شیر مردان ایرانی شاد باد
در تمام ادوار تاریخ اسطوره ای و تاریخ مدون همیشه شاهد ظهور و حضور نمادین آزش ها بودم که جان عزیزشان را برای بقای سرزمین بزرگ ایران و ملت باشکوه آن فدا کردند. با وجود این آرش های کمانگیر است که ایران عزیر ماندگار است.
روحش شاد و انشاالله با امام حسین محشور بشن
خداوندا با پیامبران وائمه وبزرگان دینت محشورش کن وبهشت را جایگاهش ساز درود بیکران بر تمام شهدایی که برای مرز وبوم کشورمان در طول تاریخ جان خود را فدا کردند . درود درود بی کران . منفی دادن به پیام های درود بر شهدا واقعا تاسف داره یه کم احساس مسئولیت خوبه ولله
ابر مرد
درود خدا بر شهدای جنگ تحمیلی و سلام بر نیروهای نظامی کشور.
این شهدای عزیز که درود خدا و اولیاش بر آنان باد تا ابد از خاطر ملت ایران نمی روند
و تا اید ما عزتمان را مدیون پایمردی و ایثار آنان هستیم
یادشان زمزمه مستان باد
واقعا نبوغ و غيرت مردان ايراني خاص و زبانزد است
شادي روح شهدا صلوات
..درود بر دلاور تبریزی روحت شاد
روحش شاد.یادش گرامی
اشک در چشمانم جمع شد. خداوند او را قرین رحمتش قرار بده.
جای خالی دلاورمردی سرداران میهن و حماسه های این عزیزان در بیشتر کتاب های درسی کودکانمان خالی است ! با انعکاس درست واقعیات تاریخی به جنگ نامردمی های زمانه در عرصه فرهنگی برویم . دریغ از ملتی که تاریخ خود را فراموش یا انکار کند !
یک قطره اشک نصیب عشق زلال جوانمردان وطن
یک قطره اشک نصیب عشق زلال جوانمردان وطن
درود و رحمت خدا بر این شیر مردان دلاور ، جایشان برای همیشه خالی و یادشان تا ابد برایمان باقی و ماندگار خواهد ماند.

روح بلند این عزیز شاد باد.
روح شهیدان راه خداپرستی و اخلاق شاد و راهشان پر ره رو
سلام برشهیدان صلوات برحضرت محمد وآل محمد
با خواندن این مطلب امروز فهمیدم دلیل محبت این شهید در دلم در این چند سال بعد از شهادت چه بوده ،خداوندا به آبروی همه کسانی که دوست داری مارا آن چنانی کن که با تو خوب معامله کرده و عاقبت ضرر نکنیم. انشاء الله
سلام من مسلمانم اما حزب الهی نیستم به این مرد به عنوان یک هموطن احترام میگذارم دورود خدا بر او باد به شما یاداوری کنم ایران قبل از جمهوری اسلامی وجود داشت.
باید قدر اینا رو دونست باید حفظ ارزش ها کنیم
شهيدان به مرتبه اي رسيده اند كه عرشيان به حالشان غبطه ميخورند
درود خدا برهمه ي كساني كه جونشون براي ايران عزيز فدا كردند.براستيكه شهيد قلب تاريخ است.
قدوسی، هاشمی، کلاهدوز ها دادیم عراقی با چمران جهان آرا دادیم

نامجو، فکوری، فلاحی، قرنی ها دادیم شیرودی، شریعت، عباس دوران دادیم
roohesh shad..
تابناک ازت ممنونیم که در کنار پرداختن به نقش بسیج و سپاه در جنگ، به سادگی از نقش ارتش در جنگ عبور نمی کنی و منصفانه راوی تاریخ می شوی. چیزی که کمتر به آن اشاره شده است.
شادی روح شهیدان صلوات
اقتدار امروز"آرامش وامنیت امروز مدیون خون شهیدان است
بنده فیلم حمله به اچ 3رادیدم مات عظمت این تیز پروازان شدم این عملیت در دنیا بی نظیر است
عزت و اقتدار و امنیت کنونی ایران اسلامی مرهون و مدیون این دلاوری هاست . خداوند روحش را قرین رحمت و رهروانش را پایدار بدارد ..
به نام الله پاسدار حرمت خون شهيدان كه با خون خود درخت اسلام را آبياري كردند درودبرهمه رزمندگان اسلام درود بر همه شير مردان اسلام
روحش شاد
یاد همه شهیدان نابغه نیروی هوائی مانند :شهید دوران ،شهید ستاری ،شهید بابائی ،شهید لشگری ،شهید اردستانی ،شهید نوژه ،شهید کشوری ،شهید شیرودی ،شهید یاسینی و.... گرامی باد
واقعا شهادت هنر مردان خداست.
آرامش امروز را مدیون امثال فکوری ها هستیم.
روحش شاد.واقعا در این دوره گمنامند.باید خاطرهاشان همیشه زنده باشد.چه کنم که در ایران فقط قهرمان زنده را عشق است
درود بر شرف پاک این خلبان بی بدیل .
درودبر شهیدان راه وطن.درود بر تیز پرواز آذربایجان وایران یادت گرامی ای یار دبستانی پدرم.شما همیشه در قلب آذربایجانی و ایرانی جا خواهی داشت هر چند تاریک دوستان توان شنیدن اسمت را هم ندارند.خدایا ما را از شفاعت شهیدان بی نصیب نفرما.
عاشق خلبانها هستم خدايا آنهايي كه رفته اند روحشان شاد گردان و آنهايي كه هستن هميشه سلامتشون بدار آمين
سلام خدا بر همه شهیدان وطن. بخصوص بر این شهید بزرگوار همشهریم .
روحش شاد وبه خانواده گرامی اش درود
كجاييد اي مردان خدايي بلا جويان دشت نينوايي
کجایید ای سبک بالان عاشق ...
روحش شاد من هميشه از ان عمليات كمان با افتخار ياد ميكنم
روحش شاد و يادش هميشه تو قلب همه ايرني ها هست از هر نسلي كه باشن.
به ايراني بودنم افتخار مي كنم
روحش شاد... و راه شهدا پر رهرو باد...
يكي ديگر از عمليات هايي كه با نظارت مستقيم ايشان انجام گرديد و كمتر به آن پرداخته شده است عمليات انتقام است كه تنها چند ساعت پس از حمله عراقيها در روز 31 شهريور 59 انجام گرديد. همچنين عمليات مرواريد كه طي آن نيروي دريايي عراق از بين رفت هم در زمان ايشان انجام پذيرفت.
مدیون خون شهدای عزیزمان هستیم
یادشان همیشه زنده و گرامی باد.
هیچوقت یادمون نمیره زمان جنگ رو که وقتی اضطراب حمله هواپیماهای عراقی رو داشتیم و یا از بمباران میترسیدم.با دیدن هواپیماهای جنگی و این خلبانان اضطراب جاش رو به قوت قلب میداد و احساس غرور میکردیم. یادش بخیر و خدا همیشه پشت و پناهشان باشد ملت ما هیچگاه خاطرات اون رشادتها رو تو آسمون ایران از یاد نمیبرن.
من زمان جنگ خيلي بچه بودم ولي هنوز خلبان شهيد فكوري رو به ياد دارم و به ياد دارم كه چقدر ايشان را دوست داشتم و موقع شهادتشان گريه كردم روحشان همواره شاد باد
شهید فکوری درسالهای قبل ازانقلاب درپایگاه هوایی شیراز بعنوان افسرخلبان مذهبی معروف بود. روحش شاد و یادشان بخیر
مرهون شماو امثال شماها هستیم .هیچ موقع فراموش نمیشوید
درود بر ارتشیان زحمت کش
روحش ساد
افتخار ايران بزرگ و پاينده امثال اين نوابغ هستند
روحش شاد
جان باخته ی وطن درود بر روح تو
به نشانه احترام میایستم
فکوری رفت ولی ما(فکوریها)هستیم.
خدا را شکر می کنم که کشورم چنین دلاور مردانی داشته و دارد . امیدوارم که خلبانان جوان کشورمان هم بتوانند جای خالی این شهیدان را پر کنند .شهدا همه چیمونو از شما داریم .
شهداشمع محفل بشريتند.روحشان شاد
هنوز سخنرانیهای پرشور ایشان را فراموش نکرده ام
همه میرن چه جوری رفتن مهمه خداقسمت ماهم بکنه.
روحش شاد
روحش شاد
خدايا مي دانم ما را دوست داري پس كاري كن كه در راه دفاع از دين وطن از اين جهان خاكي برويم خوشا بحالت شهيد فكوري نامت پايدار باد
من تو استرالیاهستم یه چیزو به عینه دیدم دو تا چیز بین همه مردم جهان مشترکه احترام به کهنه سرباز و مخصوصا اونایی که جونشو برا وطنشون دادن..درود بر او
همیشه در قلب منی ای شهید خوش تبپ
خوش به حالش كه عاقبت به خير شد
بقول مولا امام حسین اگر دین ندارید حداقل آزاده مرد باشید .اگر به هرجی تو این کشور سیاسی نگاه میکنید توروخدا به خون شهدا که جانشان را فدای کشور کردند سیاسی نگاه نکنید.اونهای که منفی دادند کمی تامل کنند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار