بازدید 14475
۱

رئیس صندوق توسعه ملی انتخاب شد

یکی از مزیت های ایران بخش کشاورزی است که اگر بتوان سرمایه گزاری در این بخش و حمایت از صنایع تبدیلی و غذایی را در اولویت دولت و منابعی همچون سرمایه‌های صندوق توسعه ملی قرار داد بی شک ارزش افزوده فراوانی عاید کشور می شود.
کد خبر: ۳۴۷۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۵ 29 September 2013
رئیس صندوق توسعه ملی انتخاب شددر قانون برنامه پنجم برنامه توسعه صندوق توسعه ملی با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازي و فرآوردههاي نفتی به ثروتهاي ماندگار، مولد و سرمایههاي زاینده اقتصادي و نیز حفظ سهم نسلهاي آینده از منابع نفت و گاز و فرآوردههاي نفتی تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار تابناک، از جمله ارکان صندوق توسعه ملی هیئت امناء می باشد. که با حضور 9 نفر از جمله نماینده کمیسیون اقتصادی(موسوی لارگانی)، نماینده کمیسیون برنامه و بودجه (عبدالله زاده)، دادستان کل کشور(حجت الاسلام اژه‌ای)، رئیس جمهور (رئیس هیأت امناء)، معاون برنامه‌ریزي و نظارت راهبردي رئیس جمهور (دبیر هیأت امناء)، وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی و وزیر نفت با حق رای و رئیس اتاق تعاون و اتاق بازرگانی بدون حق رای تشکیل می‌شود.

بنا بر همین گزارش در جلسه اخیر هیئت امنای صندوق و با تاکید صریح رئیس جمهور دکتر صفدر حسینی از اساتید اقتصاد دانشگاه تهران و با سابقه وزارت در دو وزارتخانه کارو امور اجتماعی و وزارت اقتصاد و دارایی در دولت سید محمد خاتمی، به سمت ریاست این صندوق برگزیده شده است.

ارسلان فتحی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با استقبال از انتخاب حسینی برای ریاست بر صندوق توسعه ملی، گفت: به نظر من انتخاب حسینی که سابقه وزارت و مدیریت ارشد اجرایی کشور را از یک سو و سالها تدریس در کرسی استادی را از سوی دیگر دارد، می‌تواند این صندوق را برنامه محور و کاربردی تر کند.

سید ابراهیم سادات موسوی نایب رئیس  کمیسیون کشاورزی نیز با اشاره به سوابق علمی و اجرایی حسینی، خاطر نشان کرد: دکتر حسینی که از اساتید اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران است، می تواند، سبب توجه سیستماتیک این صندوق به بخش کشاورزی شود. باید توجه داشت که یکی از مزیت های ایران اسلامی بخش کشاورزی است که اگر بتوان سرمایه گزاری در این بخش و حمایت از صنایع تبدیلی و غذایی را در اولویت دولت و منابعی همچون سرمایه‌های صندوق توسعه ملی قرار داد بی شک ارزش افزوده فراوانی عاید کشور می شود.

نماینده مردم شوشتر با اشاره به سابقه حسینی در وزارت کار و امور اجتماعی، گفت: مطمئنا این تجربه نیز می توان به فعال شدن بخش‌های اشتغال زا در کشور می شود زیرا وی به خوبی از چالشهای کارآفرینان آگاه است و به نظر من در مجموع با توجه به توانایی وی انتظارات از این صندوق در زمان ریاست حسینی بسیار فراتر از گذشته است.

موسوی لارگانی، نماینده کمیسیون اقتصادی در صندوق توسعه ملی، با اشاره به اینکه تا دوماه بیش از 55 میلیارد دلار در حساب این صندوق وجود داشت و اکنون باید این موجودی فراتر از 60 میلیارد دلار رسییده باشد، گفت: صندوق توسعه ملی در بخش های مختلف تا کنون توانسته است بیش از 20 میلیارد دلار تسهیلات در اختیار بخش های مختلفاز جمله صنایع، تعاون و کشارزی قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه تا کنون بودجه خاصی به بخش معدن اختصاص داده نشده است، به ظرفیت‌های بالقوه این صندوق اشاره کرد و افزود: امیدواریم در دولت جدید و با هماهنگی بیشتری که بین مجلس و دولت وجود دارد، شاهد پویاتر شدن این صندوق در کلیه قسمت‌ها باشیم. البته همانطور که در خبرها اعلام شده است، آقای دکتر حسینی از افراد خوش سابقه اقتصادی سکان هدایت این صندوق را در دست خواهد گرفت.

لارگانی با انتقاد از برخی اعمال گذشته در این صندوق گفت: در دولت قبل هیئت امناء کلیه اختیارات خود را به هیئت عامل تنفیذ کرده بود و در حالی که هنوز یک نفر از اعضای هیئت عامل بازداشت شده است در این مدت جلسه ای تشکیل نشد تا مورد تعیین جانشین این فرد تصمیمی اتخاذ شود. که امیدواریم در زمان ریاست دکتر حسینی جلسات هم به موقع برگزار شود و هم تعداد آنها از دو جلسه به سه جلسه در سال افزایش یابد. 

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، در ادامه خاطر نشان کرد: ترکیب هیئت امناء به گونه ای توسط مجلس انتخاب شده است که دست دولت برای مدیریت آن باز باشد و اصلاحیه ای که مجلس برای کاهش تعداد اعضای دولت در هیات امناء از شش به چهار نفر ارائه شد از سوی شورای نگهبان مغایر با قانون اساسی شناخته شد و لذا همچنان دولت با داشتن شش عضو از نه عضو حق رای حق تعیین رییس صندوق را دارد.

دکتر حسینی پیش از این نیز از سوی کارگروه‌های پیشنهاد گزینه‌های مناسب، به عنوان یکی از گزینه‌های وزارتخانه‌هایی همچون تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اقتصاد و امورداریی و جهادکشاورزی به رئیس جمهور معرفی شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱
موفق باشند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان