بازدید 5731

چرا سوریه پیمان منع سلاح شیمیایی را امضا کرد

کد خبر: ۳۴۷۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۶ 29 September 2013
وزیر خارجه سوریه با اشاره به موافقت سوریه برای حضور در مذاکرات ژنو2، از دلایل عضویت این کشور در سازمان منع سلاح شیمیایی خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "ولید المعلم" گفت : دولت سوریه آماده رفتن به ژنو برای آغاز مذاکرات با هدف برقراری صلح در سوریه است، ولی قدرت را به فردی واگذار نخواهد کرد و فقط آماده مذاکره با احزابِ قانونی در سوریه است.

ولید المعلم با انتقاد از ائتلاف مخالفان خارج نشین نظام سوریه گفت: این ائتلاف که در دوحه ساخته و پرداخته شده است، جایگاه و اعتباری در میان مردم سوریه ندارند زیرا از آمریکا خواست که به سوریه حمله کند .

وزیر خارجه سوریه خاطرنشان کرد: هیچ فردی مخالفان داخلی سوریه را برای مشارکت در کنفرانس ژنو 2 دعوت نکرده است و چنین کنفرانسی برای اینکه میزبان نمایندگان اکثریت مردم سوریه باشد ، متعاقباً باید تعداد مشارکت کنندگان در آن نیز افزایش یابد .

ولید المعلم در مصاحبه با "اسکای نیوز" تأکید کرد: هر راه حلی که در کنفرانس ژنو 2 تصویب شود ولی مردم سوریه آن را نپذیرند، قابل اجرا نخواهد بود.

المعلم اعلام کرد : کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت فعلاً قابل بحث نیست؛ بشار اسد رئیس جمهور منتخب سوریه است و تا زمان انتخابات آتی ریاست جمهوری که نیمه 2014 برگزار می شود به فعالیت خود ادامه خواهد داد، و هیچ فردی نمی تواند مشروعیت وی را زیر سؤال ببرد .

المعلم درباره موافقت دولت سوریه با انهدام سلاح های شیمیایی نیز گفت : استفاده گروه های مسلح از سلاح شیمیایی در خان العسل در چند ماه گذشته باعث شد که بشار اسد برای دفع خطرات سلاح شیمیایی از مردم سوریه با انهدام این سلاح موافقت کند .

المعلم با اشاره به برخورداری رژیم صهیونیستی از سلاح های اتمی تأکید کرد: به جای سلاح های شیمیایی می توان از سلاح های بازدارنده دیگری که در سطح بین الملل غیرقانونی نیست ، استفاده کرد و سلاح های جایگزین می تواند قدرت بازدارندگی بیشتری داشته باشد .

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه قطعنامه ای را برای انهدام سلاح های شیمیائی سوریه تصویب کرد .

المعلم افزود : سوریه بدون اینکه قطعنامه ای تصویب شود ، به توافقنامه ممنوعیت استفاده از سلاح های شیمیایی پیوست و در اجرای مفاد این توافقنامه جدی است .

وزیر خارجه سوریه از کنترل گروه های مسلح بر مسیرهای منتهی به انبارهای سلاح های شیمیایی و متعاقباً دشواری دست یابی به این انبارها خبر داد و گفت : این امر یکی از علل موافقت دولت سوریه با نظارت بین المللی بر سلاح های شیمیایی بود .

المعلم با انتقاد از سازمان ملل به علت نادیده گرفتن مدارک استفاده گروه های مسلح از سلاح های شیمیایی که هیأت روسی به این نهاد بین المللی ارائه کرد بود ، اظهار داشت: این مدارک استفاده گروه های مسلح از سلاح های شیمیمایی را ثابت می کند .

المعلم خاطرنشان کرد: توافق درباره پایان دادن به بحران سلاح های شیمیایی سوریه به معنی پایان درگیری های داخل این کشور نیست و پایان این درگیری ها مستلزم امتناع طرف هائی مانند آمریکا ، اروپا و برخی کشورهای عربی از دخالت در امور داخلی سوریه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار